KOMEN HEBAT DARI PENGUNJUNG BLOG INI.

zulkefli Ahmad Razali said...Apa yang sebenar dimahukan ?apakah untuk menaikkan byk benda yang tak betul? Byk yang katanya tahu,pandai tapi semuanya tak mengerti apa dimaksudkan atau yang tersurat serta tersirat. Biarkanlah ia mencari cari jalan,kerana tiada usaha yang mudah untuk berjaya kerana semuanya itu kehendak allah. Jgn hanya pandai berkata kata tapi hakikat nyatanya ada sesuatu yang terselit serta punya kepentingan. Maka kajilah dulu sebelum menyatakan kerana zaman sekarang byk tipu daya dari yang benar....06:50

Ibnu manaf said...assalamualaikum tuan laman pahang menggeletek hati saya baca post tuan2 ni semua dalam mencari ni bro...,lu tak boleh sombong bongkak takabbur suka suki lu aja campak pergi jauh Batin Terjali,lu orang ingat orang tua tu suka - suki pecah2 anak Maharaja Alif tu.... dah jumpa ke Biduanda Waris Nan Jerneh Luak Jelebu?? dah bukak ke terombo Biduanda Waris ngan waris tetua?? jangan luper ada ungkapan kalau tok undang jelebu naik "waris sarin putus2 adat,waris kemin berterabur adat,waris jelebu tersusun adat" schantekkk lu susun ayat kat sini fuhhh....bravo3 naik menggerutu wa tengok....sorry lah bahasa kasar. 11:55

Ibnu manaf said...tahu pun ad rahsia dalam rahsia saya bukan suka hati je nak sauk sana sini saya tanya dengan sopan,jawab dengan sopanlah. tahu pun orang tua2 berpusing sana sini mencari maklumat. dalam berpusing mencari maklumat mereka berapat kaki,peha ke peha,berbisik kalau perlu tahu pun ada yg macam2 niat. yg ad "niat" tu manusia,pihak tuan sendiri pun manusia.jngan lupa hakikat tu ye :) tahu pun ada kisah yg disimpan orng2 tua tapi kenapa tak terfikir ada banyak lagi maklumat yg tak terkumpul dari yg sedia ada sedapkan menunding jari?? :) semoga terbuka seluas-luasnya cara pihak tuan meneliti keadaan dan maklumat semoga Allah membuka Rahmat seluas-luasnya pada pihak tuan "hakikat diri manusia" sila jangan lupa perkara itu terpulanglah pada tuan,saya benar2 sakit hati dan terkilan dengan sikap tuan mana perginya integriti sebagai "pemegang amanah"? dalam hal perkara2 ni,ada ramai lagi di luar sana yg memegang amanah(sila ingat tu :) ) jazakallah...18:04

Koment pilihan. ANGGAPLAH APA YANG MEREKA TULIS ADALAH BETUL SEMUANYA. Batalkan niat anda untuk terus mambaca disini.

20100830

Taman Pertanian Kuantan 2C

Sambil memilih dan menunggu durian dikutip dan dilonggokkan. Kita boleh juga makan terus di tempat jualan. Ada yang isinya jenis kuning pekat dan amat berlemak. Ada juga yang jenis kuning putih dan kurang lemak. Kalau makan durian yang isinya kuning pekat ni, beberapa ulas sahaja dan terasa kenyang dan muak. Kalau durian yang isinya warna kuning putih, kita boleh makan beberapa bijik kerana lambat kenyang dan tak muak.
04
Jika kita nak makan di tempat membeli ni, kena cari durian yang dah dikutip atau gugur semalam. Kerana mudah untuk dikupas. Yang baru gugur hari ini, terkial-kial kita nak mengupasnya tapi tak dapat-dapat.
03
Dikawasan sekitar tempat jualan ini, kelihatan beberapa biji buah durian yang tergolek dibiarkan kerana gagal dikupas. Dapat saya bayangkan betapa marah dan keciwanya pengupas durian tersebut kerana telah gagal mengupas durian degil.
02
Mungkin kerja mengupas akan menjadi lebih senang jika kita menggunakan invasi baru alat mengupas durian ini. Inovasi lama alat pengupas durian ini mempunyai pemegang yang pendek. Dalam inovasi baru alat pengupas durian ini, pemegangnya telah diubah menjadi lebih panjang supaya tuasnya menjadi lebih panjang dan tidak banyak kekuatan yang perlu digunakan. Untuk melihat gambar inivasi baru alat pengupas durian tersebut sila klik DISINI (lihat gambar no. 4)
02
Durian di Taman Pertanian Kuantan Pahang ini berbeza dengan durian yang dijual berbakul-bakul di pasar malam. Durian disini cepat habis. Kalau hari Sabtu dan Ahad lagi ramai orang yang datang nak membeli. Ramai yang keciwa.
01
Ada orang suka beli durian yang harganya RM20 untuk dua bijik sahaja. Tetapi semuanya sedap dimakan. Ada juga orang yang suka membeli durian yang harganya RM20 untuk dua bakul dan yang boleh dimakan hanyalah dua bijik sahaja.

LINKS:
1. http://teknologipertanian.com/2009/09/30/durian-klon-d99/ KLIK

2. http://hotkaskus.blogspot.com/2010/02/macam-macam-durian-yang-enak-dan-gurih.html KLIK. Senarai nama jenis-jenis durian: DURIAN AJIMAH, DURIAN BOKOR, DURIAN BUBUR, DURIAN CHANEE, DURIAN HEPE, DURIAN KAMUN, DURIAN KAN YAO, DURIAN KANI, DURIAN KENDIL, DURIAN KRADHUM THONG, DURIAN LAMBAU, DURIAN LUTUNG, DURIAN MONTHONG, DURIAN OTONG, DURIAN PARUNG. Tak ada gambar.

3. http://edukasi.kompasiana.com/2010/01/03/musim-buah-durian/ KLIK. Disini ada menunjukkan semua durian yang ada di hotkaskus.blogspot.com tetapi ada tambahan lagi iaitu; DURIAN PERWIRA, DURIAN PETRUK, DURIAN SALEJA, DURIAN SI DODOL, DURIAN SI HIJAU, DURIAN SI JAPANG, DURIAN SI KIRIK, DURIAN SI MAS, DURIAN SI MIMANG, DURIAN SI RIWIG, DURIAN SI WELAKI, DURIAN SITOKONG. Ada gambar.

3. http://www.iptek.net.id/ind/teknologi_pangan/?mnu=2 KLIK. Di sini ada macam-macam penerangan tentang macam-macam buah termasuk durian;
DURIAN AJIMAH. DURIAN BOKOR. DURIAN BUBUR. DURIAN CHANEE. DURIAN HEPE. DURIAN KAMUN. DURIAN KAN YAO .DURIAN KANI . DURIAN KENDIL . DURIAN KRADHUM THONG . DURIAN LAMBAU . DURIAN LUTUNG . DURIAN MONTHONG . DURIAN OTONG . DURIAN PARUNG . DURIAN PERWIRA . DURIAN PETRUK . DURIAN SALEJA . DURIAN SI DODOL . DURIAN SI HIJAU . DURIAN SI JAPANG . DURIAN SI KIRIK . DURIAN SI MAS . DURIAN SI MIMANG . DURIAN SI RIWIG . DURIAN SI WELAKI . DURIAN SITOKONG . DURIAN SUKUN . DURIAN SUNAN.

4. http://pakarhowto.com/tag/jenis-jenis-durian KLIK. Panduan cara beli buah durian yang baik. Tengok kulit, tengok duri, rasa berat, hidu baunya, cebis tangkai dan cuba belah dan rasa

5.http://www.facebook.com/pages/Durian/17864643524?v=photos KLIK. Ada gambar durian isi merah disini.

6. http://aghos.comoj.com/definisi%20durian.html KLIK. Lagi jenis-jenis durian; Durian Bali
Durian Hijau . Durian Bandung . Durian Kuning . Durian Merah . Durian Besar . Durian China . Durian Keju . Durian Panjang . Durian Kecil .

7. http://fazlisyam.com/2009/03/07/durian-merah/ KLIK.

8. http://www.mymki.com/2009/01/durian-siam-vs-durian-malaysia-mango.html KLIK.

9. http://shazclan.com/archives/durian-oh-durian/ KLIK.

No comments: