-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20110427

Kraftangan Tali Plastik Bukit Kenau

12
Untuk mahir dalam bidang anyaman tali plastik ini dia terpaksa berkorban masa, wang ringgit dan keluarga semata-mata untuk mencari kepuasan.
11
www.hmetro.com.my - Selepas lebih tiga tahun terbabit dalam bidang anyaman tali plastik, kini Rosilawani Abd Majid, 30 mampu berbangga berjaya melatih lebih 5,000 individu termasuk masyarakat Orang Asli.
10
Perlu belajar sampai ke Thailand selama enam bulan semata-mata untuk mendalami ilmu anyaman tali plastik selepas yakin kraftangan berkenaan mampu berkembang seterus­nya berupaya menjana pendapatan kepada masyarakat. 
09
Terdapat lebih 100 produk menarik dengan pelbagai corak dan bentuk mampu dihasilkan daripada anyaman tali plastik, antaranya beg, bakul, bekas telur dan bekas simpan sudu. 
08
Terdapat 50 jenis bakul pelbagai saiz boleh dihasilkan yang mampu dijual sehingga RM300. Lebih cantik dan menarik sesuatu produk, harganya juga lebih tinggi.
07
Mereka yang ingin menempah produk saya turut diberi peluang mencipta sendiri bentuk dan saiz diminati
06
Setiap hari mereka berkumpul di pusat kraftangan bagi mengikuti latihan disediakan. Selepas sebulan terbabit dengan program berkenaan kebanyakan mereka sudah mahir.
05
Peserta program ini mampu memperoleh pendapatan antara RM300 sehingga RM500 sebulan sekiranya mereka mengusahakannya secara berterusan di rumah
04
Peluang yang disediakan oleh pihak swasta ini perlu digunakan sebaik mungkin oleh peserta bagi memastikan taraf hidup mereka sekeluarga bertambah baik berbanding sebelum in
03
Peserta perlu yakin sekiranya diusahakan dengan serius pendapatan keluarga mereka akan bertambah dan masalah kewangan dapat diselesaikan
02
Selain golongan suri rumah dan remaja, turut terbabit dalam program ini ialah masyarakat Orang Asli yang terkenal dengan kemahiran menghasilkan produk anyaman mengkuang dan pandan.
01
Sumber cerita:
http://www.hmetro.com.my/articles/Guruanyamanplastik/Article

10 comments:

ijah ahad said...

macam mana nak beli or tempah bakul kraftangan plastic ni? amjg1001@yahoo.com 0128326082

. said...

Puan Ijah boleh hubungi ketua Kampung Pulau Manis.

Link:
http://lamanpahang.blogspot.com/2011/04/pusat-komuniti-bersepadu-bukit-kenau.html

Unknown said...

d mn nk oder plstk bercorak nie?

. said...

Cerita Kraftangan Tali Plastik Bukit Kenau ini telah diterbitkan pada tahun 2011. Pada masa lawatan tersebut saya telah dibawa oleh Encik Saha Kampung Ganchong atau lebih dikenali sebagai 'Menteri'.

Orang yang terbabit dengan kerja keraf tersebut tidak ditemui. Gambar ini dirakamkan dari luar tingkap bangkel.

Pihak kami akan cuba mengesan semula pengusaha bangkel ini. Jika mereka masih beroperasi pihak saya akan mendapatkan maklumat mengeni jualan kraf ini dan bagai mana mereka mendapat bahan mentak untuk bangkel ini.

Harap maaf kalau jawapan kami tidak dapat membantu pihak tuan/puan.

Anonymous said...

Cmne nak beli tali dia ja

Unknown said...

kepada sesiapa yang hendak mencari bakul anyaman ini saya ada menjual, lawatlah lh laman instagram saya borneowoven.. di situ saya ada simpan gambar2 bakul anyaman.

Unknown said...

Boleh bg info pembekal tali plastik ni x?

Unknown said...

Bagaimanakah saya boleh bertemu duga dengan penganyam atau boss perniagaan ini untuk mendapatkan maklumat tentang bahan yang digunakan?
Terima kasih.

nonysejati said...

Assalamualaikum... Puan nak tanya bagaimana caranyanak order tali ni... saya dar Pusat KOmuniti di Sandakan Sabah.Sebarang maklumat bole contek saya di no whsp 0168142199. Terima kasih.

Unknown said...

Macm mna nk oder tali plastik ni yng bercork dngn biasa