INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20120813

Hak[4] Hak memelihara ucapan

persaudaraan itu bukan semata-mata dengan menutup mulut dari menyebut-nyebut segala yang dibenci oleh saudara itu, malah menyebut-nyebut segala yang disukai dan digemarinya juga, bahkan yang akhir ini lebih utama lagi.

Berkata umar ibnul-khattab ra: tiga perkara akan meninbulkan kasihsayang saudara kapadamu:

1]Hendaklah member salam kepadanya bila bertemu
2]Hendaklah meluaskan tempat duduk baginya dalam majlis
3]Hendaklah memanggilnya dengan sebaik nama yang disukainya

Tugas yang lain terhadap kawan, ialah mengajarnya ilmu pengetahuan yang berguna serta member nasihat yang berfaedah. Sebab hajat kawan kepada ilmu pengetahuan tidak kurang dari hajatnya kepada harta kekayaan. Maka jikaanda kaya dengan ilmu pengetahuan, sayugialah anda membantu mengajarnya dari kelebihan  ilmu yang ada pada anda, dan menunjukinya kejalan mendatangkan baginya manfaat dunia dan akhirat.

Berkata zun-nun: bersahabat kepada tuhan, dengan menurut perintahnya. Bersahabat kepada makhluk dengan mengambil nasihatnya. Bersahabat kepada nafsu dengan meninggalkan keinginannya.

No comments: