INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20120808

Siapa Hang Tuah?

Petikan.

Riwayat panglima besar Hang Tuah bermula dari moyang awalnya yang menguasai LEMBAH NANGGIRI Hulu Kelantan yang bernama HANG NYANYA 11 ribu tahun dahulu, moyanhnya yang terkemudian adalah Hang Sekebal panglima Sauvana bhumi [Setiu]seterusnya di zaman keagongan Besut yang mutakhir iaitu di akhir kurun ke tiga belas Hang Tuah di lahirkan Di Pulau Duyung [Terengganu] PADA 23hb.May tahun Masihi 1395. ketika berusia 15 tahun mengikut ayahandanya Hang Mahmood berhijrah ke negeri baru MELAKA iaitu TM 1410 di negeri baru Melaka dia bertemu dengan susur galurnya Hang Jebat yang berhijrah dari SAMPURNA [Sabah]Hang Kasruri dari Pagar Ruyung, Hang Lekir dari Bukit Siguntang dan Hang Lekiu dari Tumasik.

Disana mereka berlima berpakat berguru Pancasona mengikut tridisi susur galornya miliki lima asna yang maha perkasa dari atma persilatan pancasona yang diwarisinya sejak Hang Nyanya lagi.
Selepas kecewa dengan telatah sultan Melaka apa lagi hilangnya paksi gabongan irama pancasona yang sakti itu dia meninggalkan Melaka ke Bentang kemudian ke Gunung Ledang akhir sekali pulang ke Terengganu bertapa di Gunung Tembat ketika usia mencecah 100 tahun, dan meninggal di GUNUNG TEMBAT ketika usia 115 tahun.- sidina chewan

Sumber: resam-melayu.com (hang-tuah-antara-sejarah-mitos-atau-hikayat)


No comments: