INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[CETAK dan SEMAKAN DAFTAR PENGUNDI]

20121231

F1 Dialog dengan Pa Wa


Berikut adalah dialog dengan pemegang amanah/pertugas: Pa Wa yang juga ketua pemegang amanah dan perujuk salasilah/teremba Nusatara.{susur dari keturunan orang tiga beradik Negeri Sembilan }(Pahang)
 sumber gambar: siapa-dato-bahaman
---
Katanya;” Pa wa baru terima surat cerita teremba datok nenek kita. Sayangnya nenek moyang kita, orang-orang diraja, alim, gagah perkasa, karahma dan segala title yang kita boleh banggakan. Tapi alangkah seksanya roh-roh mereka ni disebabkan kelakuan pancaroba anak cucu yang hidup zaman ini. 

Banyak-banyaklah doa, wirit dan sedekah al-fatihah kepada roh-roh datok nenek moyang kita… sekurang-kurangnya roh-roh mereka senyum dan berkata, “ADA JUGA SEORANG KETURUNANKU YANG INGAT KEPADA KAMI…”. Terima kasih banyak-banyak.

Katanya;” Untuk mengibagi angan dan cita sebagaimana yang  … hajati tu. Pertamanya jati diri dalaman mesti mantap dengan mempunyai :1, kuasa penarik dan penolak. Ini boleh diujudkan apabila seseorang tu mempunyai spiritus atau aura yang kuat. Ianya adalah universal (maaf, tidak akan dibincangkan). Bentuklah ia  dengan jalan Allah swt. Semangat je tak baleh bawa kemana…”.

Katanya;”koi pergi sepital. Dia orang amik darah untuk uji kaji bulanan. Balik rumah koi baring je. Katanya koi sakit tapi rasanya ada sebab lain. Koi pernah jadi arwah dulu, dah  masuk kealam lain, tiba-tiba hidup balik. Pening kepala doktor, camana boleh jadi gitu. 

Sejak tahun 200(…) hingga sekarang dua hospital pereksa koi, setiap bulan (maaf tidak akan dibincangkan). Elok juga koi dapat perubatan (…).tentang sumpah pawang nong tu, koi kurang pasti. Yang koi tahu pawang nong tu hebat. Hang Tuah datang ke Hulu Cheka, boleh dihalau oleh pawang nong gitu je(maaf tidak akan dibincangkan). 

Buat koi sejak mati dulu tu, koi lebih ke kajian dan pergerakan alam … . koi jarang sangat tido malam dan koi lebih meng…aku kan diri dengan mengabdikan islam dan kalimah shadat didalam diri secara istiqamah. 

Jadi segala aktibiti lain, koi dapat panduan dari jalan nilah…(maaf,tidak akan dibincangkan) dan koi dapat tau, INILAH jalan yang dibawa oleh nenek moyang kita dulu dan salah satu sebab dia orang tolak gelaran RAJA. Apa guna jadi raja kalau sebelah kaki dah masuk neraka… sori, koi bawa cerite dongeng ni”.

Katanya;” Koi tertarik sangat dengan cerita-cerita fahaman sesat, songsang dan lain-lain yang awak sebut. Ada juga yang ikut , yang betul tapi problemnya. amalannya , mereka tak istiqamah” (berterusan). Kadang-kadang buat dan kadang-kadang tak…tentang perpecahan kepada 73 tu. Adalah simbolik dari …”(maaf,tidak akan dibincangkan).
 sumber gambar: siapa-dato-bahaman-1

Katanya;” Itu ‘miting’ sumpah rasia setia penyatuan mereka setelah diwasiatkan oleh waris-waris yang lebih tua sebelum mereka. Sekarang ni waris-waris mutlak ada yang; 
1. Bertambah. 
2. Ada yang putus (jika keturunannya perempuan je). 
3. Ada yang putus sebab ditolak (laki-laki tapi perangai macam setan agaknya). 
4. Ada yang menolak (jenis yang tak amik kisah). 

Bagaimana pun waris-waris tu tetap ada. Event tu je di pulau tawar, tapi ramai juga datang dari daerah kita, semantan. Dibelakang mereka ramai waris yang {…….., maaf, tidak akan dibincangkan} … huh cukup dulu… dah naik meremang bulu roma koi… wasallam”.

Katanya;” hati-hati apabila mencari fakta sejarah dan cuba ketepikan unsur-unsur mitos dan dongeng. Cerita bukit seguntang tu mitos. Tapi selepas cerita panglima rao (asal orang rawa} dan hingga ke zaman pagar ruyung, sudah ada sejarah. Mitos tak boleh digunakan lagi”.

Salam pa wa;”mencari wakil buaya putih, wakil gajah putih, wakil kijang putih,… sudah sampai masa bertemu dan berdamai,”…

Katanya;” Pendapat saya  pasal hal tu, jangan teruskan kerana, mereka masih hidup ke?. Kalau masih hidup’ potong leher’,pun mereka tak kan mengaku. Ni bukan tugas kita dan jangan campur tangan. Kalau saya kenal pun, saya tak kan beri tau siapa mereka. Jika ada orang mengaku sebagai wakil, itu sama sekali tak betul. Ini hanya pandangan  saya”.

Salam pa wa;”koi bukan nak canpur tangan. Mendamaikan waris tu tugas mereka bertiga. Koi Cuma petemukan mereka. Kalau semua tak nak muncul, koi takde masaalah. Mereka kena sediakan jawapan masa hari kiamat nanti”.(kertas kerja yang panjang)

Katanya;” niat kita mulia, tapi cara orang dulu tu lain dari cara kita. Wakil mutlak mereka dah turun ke jenerasi ke 3 atau ke 4. Rasia mereka pegang tegoh terutamanya dari pihak kijang puteh. Mereka dah selalu jumpa tapi keputusannya tak siapa yang tau… yang pasti ialah mereka terlalu kecewa dengan kerenah dan tingkah laku perangai anak dan cucu yang ramai bergelumang dengan dosa-dosa berat. Kalau awak nak tau cuba buat munajat pasti akan dapat jawapannya.buat masa ni tu je yang pa wa boleh bayangkan”.

Salam pa wa;”Ucapan terima kasih atas nasihat dan ingatan. Koi hanya penjalan tugas yang diberi… yang lain, kepada Allah, keputusannya. Kerana mereka tu kebanyakannya waris ahli bait berketurunan nabi rasulullah”.

Katanya;” setuju sangat-sangat. Mereka mula meresap dan merayap kerantau ni ,dizaman khalifah Saidina Osman… oleh kerana perangai anak cucu yang demikian, mereka pantau dengan secara ‘indirect’ pada situasi semasa dan mereka merujuk kepada satu ‘majlis’ mesyuarat khas. Lebih afdal dan berkesan,  kita doakan kejayaan mereka tersebut… amin”.

20121230

E8 Ingat seribu kali ingat


Jangan sesekali anda menzalimi rakyat jelata.
Sebab yang demikian itu akan menarik kepada kecelakaan dunia mu dan akhirat mu.
Sebagaimana dilarang anda menzalimi rakyat anda sendiri,
maka samalah dilarang juga anda membiarkan setengah menzalimi setengah yang lain.
Begitu juga anda mengabaikan segala urusan mereka,
tiada memandang dan meneliti keadaan hidup mereka.(imam habib haddad*1044-1132)

[taha.82];” dan sesungguhnya aku maha pengampun”….”bagi sesiapa yang bertaubat, yang beriman, yang membuat amalan saleh, kemudian ia mengikut petunjuk.”

[al-a’raf,56];”sesungguhnya rahmat Allah itu amat dekat dengan orang yang membuat baik.”

[al-a’raf,44];”ingatlah, bahawasanya laknat Allah itu ditimpa ke atas orang-orang yang zalim.”

[ash-shaf,3];” besar sekali dosanya disisi Allah, iaitu kalau kamu mengatakan sesuatu sedang kamu tiada melakukannya.”

[an-najm,29];” maka tinggalkanlah siapa-siapa yang telah menyeleweng dari mengingatkan kami, dan mereka tiada menginginkan melainkan kehidupan dunia.”

[al-hujurat,11];” dan barang siapa tiada bertaubat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.”

20121228

B16 Raja ahmad dan raja Muhammad


Raja ahmad dan raja Muhammad adalah adik beradik seibu sebapa (cucu wazir siam dipahang ).
+++Orang besar berempat dato shahbandar dari susur keturunan  raja muhammad .
=sultan abdul ghafur@raja bendahara Pahang dari susur keturunan raja ahmad

Pantun Mengenal Diri: Bolehlah membawa badan serta nyawa.

Pucuk paku di dalam perahu,
Perahunya datang dari seberang,
Carilah AKU di dalam AKU,
AKU ada di dalam terang...


BISMILLAH itu mula disebut,
Rahman dan Rahim sifat mengikut,
Dunialah akhirat nyatalah luput,
Jalan hakikat pula diturut.

Alhamdulillah pujinya Insan,
Robbil Alamin sifatnya Tuhan,
Selawat Nabi akhir zaman,
Muhammad Amin Abi Burahman.

Jalan yang takzim pula dikata,
Atas Nabi Junjungan kita,
Sahabat empat nyatalah serta,
Tiada berhenti sekejap masa.

Jalan hakikat sangat terbilang,
Tiada binasa urat dan tulang,
Daging dan darah tiada hilang,
Maka sifat itu dibawa pulang.

Jikalau sifat kita sudah binasa,
Kepada Nabi tiada berjumpa,
Segala amalan tiada tiba,
Tiada dapat syurga yang baqa'.

Jangan binasa sifatmu tuan,
Tiada bertemu hamba dengan Tuhan,
Hakikat kita tinggal di jalan,
Segala amalan menjadi haiwan.

Jika begitu kalau kita tidak mengkaji,
Kepada Nabi mendapat keji,
Malaikat tidak membawa wahyu,
Allah tiada mungkirkan janji.

Mengenal Tuhan tak boleh nyata,
Kerana tak boleh dipandang mata,
Hingga diri jua dicita,
Kenal olehmu sifatnya kita.

Tatkala Adam dengan Hawa,
Dendam berahi antara keduanya,
Napi dan Isbat itulah Dia,
Kepada kita menjadi rahsia.

Cari guru mengenal diri,
Yang diamanat olehlah Nabi,
Jangan takut penat dan rugi,
Asalkan dapat ilmu sejati.

Guru yang mursyid hendaklah dicari,
Itulah ulamak mewarisi Nabi,
Jika di situ ia mengajari,
Di situlah tuan menyerah diri.

Wahai sekalian saudara-saudaraku,
Mengenal waktu biarlah tentu,
Jikalau tak kenal waktu itu,
Akhirnya kamu menyembah batu.

Waktu kita di alam roh
Berkata Allah pada nyawa,
Bukankan AKU Tuhanmu segala,
Betullah Tuhan itu katanya nyawa.

Jadi olehmu mursyid yang utama,
Yang sebenar makrifah boleh dibawa,
Seperti badan dengannya nyawa,
Dunia akhiran bersama-sama.

Hakikat makrifat menyucikan badan,
Air Maal Hayat yang menjalankan,
Zikrullah yang diasyikkan,
kurangkan tidur ataupun makan.

Jalan hakikat bukan kepalang,
Jalan disuluh semuanya terang,
Zahir ddan batin semuanya lapang,
Kerana Sir yang empunya pandang.

Wahai saudaraku dengarlah tuan,
Yang sebenar hidup itu katanya Tuhan,
Kuntum yang tujuh di situlah tersimpan,
Itulah Pakaian Wali 9.

Kuatnya tubuh itulah nyawa,
Sekalian yang zahir takluk padanya,
Syurga yang tujuh dia yang punya,
Kepada kita menjadi rahsia.

Jalan hakikat sangat terpilih,
Hendaklah tahu asalnya benih,
Napi di dalam hati yang putih,
Makrifat kita baharulah jernih.

Adapun sifat makni itu tiada bersekutu,
Sifat Allah namanya itu,
Tiada boleh bandingankan sesuatu,
Wujud Allah namanya itu.

Tuntutlah ilmu walau di mana,
Amal dan ilmu tiada terhingga,
Amal tanpa ilmu diazab kita,
Di akhirat tiada berguna.

Kejadian kita dari air yang lazat,
Cahayanya seperti kilat,
Tatkala asyik tiada ingat,
Baharulah ada junub dan janabat.

Di wadi mani manikam,
Asalnya ia daripada kalam,
Dengan khudrat Tuhan Halikul Alam,
Yang menjadikan tubuh anak Adam.

Jika begitu kita tidak mengkaji,
Kepada Nabi mendapat keji,
Malaikat tidak mendapat wahyu,
Allah tiada mungkirkan janji.

Jika tarekat hendak dibawa,
Carikan guru akan petuanya,
Supaya kita jangan bertuhankan nyawa,
Hakikat kita tiada derhaka.

Syarat rukunnya sudah diketahui,
Sah batalnya demikian lagi,
Amal diterima Tuhan Ilahi,
Syarat rukunya sudah diketahui.

Siapa beramal dengan Jahalnya,
Tiada tahu sah batalnya,
Amal tiada diterima Tuhanya,
Di dalam neraka kekallah kita.

Wahai segala saudara-saudaraku,
Mengenal Kaabah biarlah tentu,
Jikalau tak kenal Kaabah itu,
Akhirnya kamu menyembah batu.

Wahai saudara tua dan muda,
Fikirkanlah kamu sentiasa,
Janganlah seperti orang yang buta,
Tinggal ilmu mencari harta.

Hidup tiada ingat akan mati,
Bersuka ria sepanjang hari,
Hanya harta dapatkan diri,
Tiga lapis kain kapan sahaja dia beri.

Jalan hakikat bukannya kepalang,
Jalan disuluh semuanya terang,
Jikalau hati syak dan waham,
Cahaya yang terang menjadi kelam.

Wahai sekalian saudara-saudaraku,
Jalan hakikat demikianlah itu,
Jikalau boleh pintalah selalu,
Jangan binasa sifatmu itu.

Hati yang mukmin suci dan ikhlas,
Laksana air di dalam gelas,
Cuci hatimu seperti kapas,
Makrifah kita baharulah jelas.

Syariat itu martabatnya tinggi,
Yang dipakai oleh Saidina Ali,
Barang siapa dapat asalnya jadi,
Yang bergantung tiada bertali.

Syariat, tarekat terlalu mulia,
Itulah pakaian Wali Ambia,
Barang siapa dapat asalnya,
Bolehlah membawa badan serta nyawa...

RUJUKAN:
http://masjidannurketapang.blogspot.com/2012/10/pertandingan-azan-kanak-kanak-pd-13-1o.html

Pageviews by Countries 28.12.2012

Malaysia 830
United States 121
Russia 20
Singapore 20
Vietnam 14
Indonesia 11
Thailand 9
Germany 4
China 3
United Kingdom 3

20121223

E6 susunan dan mitos yang dilupakan


 (versi ini perlu disahkan degan hati-hati)
*Batin saridun[ditemerloh],siapa sebenarnya dia?{hanya akan dibongkar status dirinya,bila kuburnya dijumpai dan disahkan oleh pemegang amanah…maaf).

*Lim tau kim atau lim tau kiam(nama lainnya?) berkhawin dengan raja cik cahaya kerabat raja pattani.
{dilantik menjadi bendahara/ menteri kerajaan kesultanan siantan}

*Sumbawa pulau dekat lombok. Kerajaan awan kuning. Rajanya dewa majaruwa nama sebelum islam.

*To tondek

*Sultan hasanudin

*Sy ahmad salim< sy sultan arifin< sy ismail(keturunan SAQA Jailani) gelar dat paduka berhalo pu selaras pinang masak <4 anak.="anak." bongsu="bongsu" hitam="hitam" kayo="kayo" khawin="khawin" mengurai.="mengurai." orang="orang" p="p" pm="pm">

*Achmad barus 2=DPBerhalo=su saidina zainal abidin(turhh) keturunan 7 nabi muhammad saw(husain). Anak pingai kedataran.hitam gemuk.

*Sultan;1790 masud badarudin. 1812 muhedin, 1833 fakhrudhn, 1841 ab rahman, 1855 taha, 1858 ahmad naza, 1881 muhiden, 1885 zainal, 1900-1904 thaha saifudin, (1855,belanda masuk).

*Orang kaya hitam = panglima hitam = panglima daik.

*Bila sebut jambi terkait deli,terkait puteri hijau, terkait hang tuah, terkait pulau besar, terkait yang lain-lain legenda dan mitos.

*Legenda dan sejarah lamuri, barobudor,barubhasa, terkait kuala muda dan gunung jerai.

*Semua waris terkait diutara akan berkumpul.

*Timbul sejarah wali 9 dengan syeh siti jenar.

*Timbul bala tentera dari timur, dari barat,dari utara, dari selatan dalam legenda ramayana.

*Dato paduka berhala adalah syeikh ahmad kamil atau panglima daik anak syeikh ismail pulau besar.

{selepas waris  pagar ruyung berpecah dua, satu menubuhkan minang kabau dan satu lagi menegakkan jambi, pendirinya adalah tok mengkarak dua@ nur kodim yang mempunyai kerabat yang mendirikan negeri-negeri kecil diserata sumatera dan tanah melayu kemudian darinya}

{Puteri hijau binti panglima dewa shadan(panglima kerajaan pagar ruyung sebelum pepecahan)@ imam shadan@ batin sunkai (pangilan dipahang ,bukit segumpal chenor)}

E5 Erti surah Al-kautsar


Dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

Sesungguhnya kami telah memberikan kepadamu ni’mat yang banyak.[a.1]

Maka dirikanlah shalat kerana tuhanmu, dan berkorbanlah.[a.2]

Sesungguhnya orang-orang yang membenci kamu dialah yang terputus.[a.3]