INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[CETAK dan SEMAKAN DAFTAR PENGUNDI]

20130131

H03.4 Anak Daik Tujuh Beradik - mendirikan negeri

Ada tujuh negeri
yang didirikan
di Tanah Melayu
termasuk
Kerajaan Antah Berantah.

Penulis Neguai.

20130130

H03.3 Anak Daik Tujuh Beradik - waris Melaka

Dan kemudiannya menubuhkan negeri
di….,
sekarang ni di panggil Perak
(mereka melantik waris Melaka untuk dijadikan Raja Perak)

Penulis Neguai.
Penerbit: Laman Pahang

G03 Pawang Diraja Pahang Tok Denan

Tok Sharom
@ panglima ali
@ hulubalang ali
@ tengku ali
@ pawang diraja pahang tok denan
@ tok prak bin ayahnya  bin berketurunan Bilal Panai (penghulu bendahari@wakil Kesultanan Melaka di Siantan dan berkhawin dengan waris Kesultanan Melaka/Pattani)

Berbini dua;
Bini Pertama
waris bukit segumpal: adik perempuan kepada (imam perang) panglima mat akil bukit segumpal.

Berbini kedua,
tok dina binti ayahnya  waris berketurunan pagar ruyung yang bermukim di Raub:



Sumber: NEGUAI2012

20130129

F6 Dialog dengan Pa Cu Kelantan


Ng;”salam pa cu”.

Pa/p.4;”salam,” sambil senyum.(macam dia memang dah tahu je kome berdua nak datang jumpa dia).

Ng;”kome ni datang disuruh melawat  awok pa cu.

Pa/p.4;”dari mano nih?. Pah tu cerita lah, apa dia nya?

Ng;” kome dah gi jumpa, orang ni dan orang tu, dan dia suruh datang jumpa pa cu lah pulok dan lepas ni kena gi jumpa hok orang lain pulok.

(Dialog dan cerita diantara kami dengan pa cu, maaf, tak di buka dan tak dibincangkan)

Pa/p.4; kata dan ceritanya ,diantaranya yang boleh diceritakan; katanya,”saya ni keturunan dari puteri saadon.(kome dihidangkan dengan cerita puteri saadon dan bab akidah dan bab tugas dan juga amanah dan termasuklah dibasuh sikit).

 pemegang amanah/petugas.4;(kelantan)

Sup Belut Kat Yah Kuantan Pahang (Jalan Sg Lembing)

 01. Kak Yah adalah salah seorang pengusaha kedai makan yang menyediakan hidangan berasaskan belut. Warong Belut Kak Yah ada menyediakan hidngan sup belut disamping lain-lain masakan.. Warong Kak Yah berhadapan dengan Petronas Jalan Sungai lembing. Belut (Monopterus albus) merupakan haiwan eksotik yang termasuk dalam kategori ikan. Bentuknya yang panjang dengan kepala bulat dan berinsang. Kelihatan seakan-akan ular ketika ia meliuk-llentuk dalam air. Tengok sahaja dah tegak semua bulu roma, apatah lagi nak dimasukkan dalam mulut. Biarpun ada rasa geli geleman hinggs tegak semua bulu roma, ramai yang teruja untuk merasa hidangan sup belut.
 02. Belut atau nama saintifiknya Monopterus albus termasuk kategori ikan dan berbentuk panjang dengan kepalanya yang bulat dan berinsang. Belut adalah ikan yang boleh dimakan. Tetapi ramai yang tidak “sanggup” memakan sang belut ini.
 03. Warong Belut Kak Yah hanya menggunakan belut yang ditangkap bukan yang diternak. Setelah berpengalaman menyediakann hidangan berasaskan belut semenjak berusia 14 tahun, Kak Yang dapat mengenali perbezaan antara belut tangkap dengan belut ternak.
 04.Kerap kali terdapat penangkap belut yang cuba-cuba menjual belut ternak kepada Kak Yah. Namun Kak Yah akan menolak secara terang-terang. Ini kerana belut ternak hanya boleh bertahan selama 4 hari sahaja. Manakala belut liar atau belut tangkap boleh hidup lebih lama.
 05. Hidupan sup belut ini kaya dengan pelbagai khasiat. Spesies belut mempunyai nilai pemakanan yang tinggi. Khasiatnya dikatakan setanding dengan ikan tenggiri dan selar. Ianya mengandungi 18.6 peratus protein dan 15 peratus lemak. Belut juga kaya dengan kalsium, vitamin B, Vitamin D dan zat besi.
 06. Ramai yang percaya belut boleh membantu mengubati penyakit seperti buah pinggang, lelah, darah gemuruh, lemah tenaga batin dan penyembuhan luka pembedahan.Spesies ikan ini jika diamalkan memakannya selalu, boleh menguatkan daya tahan tubuh, menormalkan tekanan darah, menghaluskan kulit, mencegah penyakit mata, menguatkan daya ingatan dan membantu mencegah hepatitis.
 07. Spesies ikan belut ini jika diamalkan memakannya selalu, dikatakan boleh menguatkan daya tahan tubuh, menormalkan tekanan darah, menghaluskan kulit, mencegah penyakit mata, menguatkan daya ingatan dan membantu mencegah hepatitis.
 08. Kak Yah telah terlibat dalam menyediakan masakan berasaskan belut ini ketika meniaga di Kota Bahru Kelantan.
 09. Warong Belut Kak Yah memulakan operasi seawal jam 6.00 pagi. Kak Yah mula menyiapkan bahan untuk masakan sup belut jam 4.00 pagi. Kak Yah hanya akan menunggu di warungnya sehingga jam 7.00 petang sahaja. Selepas waktu tersebut, warong di jaga oleh anak saudara Kak Yah. Kak Yah kena balik berihat kerana esoknya perlu mula bekerja jam 4.00 pagi.
 10. Tiap-tiap hari akan ada penangkap belut liar akan menghantar tangkapan mereka ke warong belut Kak Yah. Kebiasaannya Warung Belut Kak Yah memerlukan 40 kilo sehari. Kebanyakan pelanggan Warung Belut Kak Yang datang dari sekitar Kuantan. Tetapi dah ramai pelanggan-pelanggan dari luar pahang mula datang.
 11. Disebabkan bekalan belut liar tidak menentu, Kak Yah meminta pelanggan tetapnya menelefoh terlebihdahulu sebelum datang. Kak Yah tak mahu ada pelanggan yang keciwa bila sampai disebabkan kehabisan bekalan belut liar.
 12. Pada peringkat awal memang ramai yang geli-geleman bila diajak merasa sup ikan belut. Tapi bila dah rasa sekali sup belut Warong Kak Yah baru tahu nikmatnya.
 13. Ikan belut boleh dibuat macam-macam masakan. Jika hendak dibuat ubat eloklah dimakan cara masak sup. Cara ini dapat mengekalkan khasiat ikan belut. Dahulu Kak Yah jual ikan ini cara kerat. Tapi bila dah ramai yang minta hempedu ikan belut ini untuk ditelah sebagai ubat, kenalah jual cara lain. kini Kak yah jual penuh seekor. Jadinya hempedu tersebut hak orang yang membeli.

Selain hempedu belut, ada juga yang nak darah belut. Katanya nak mengubat sakit kulit anaknya. Setakat yang Kak Yah tahu penyakit kulit anaknya telah beransur sembut setelah disapu dengan darah belut. Semua tu dengan izin Allah SWT.
14.Kalau terasa nak mencuba sup belut Warong Kak Yah, eloklah cuba telefon dahuli 019-9881075.
15. Ini pula adalah gambar yang diletakkan di Warong Belut Kak Yah. Kata  Kak Yah itu adalh gambar tok moyang dia. Kalau ada sesiapa yang tahu cubalah sebut siapanamanya.

LINKS:
1. lamankongsi.com/2012/03/khasiat-belut-yang-mesti-ketahui
2. mstar.com.my/Khasiat_belut_membuka_selera&sec
3. bicaradariaku.com/2012/03/khasiat-belut
4. panduanpercuma.info/khasiat-belut
5. fifapg9.blogspot.com/2012/10/khasiat-belut
6. salampantaitimur.com/khasiat-makan-belut

H03.2 Anak Daik Tujuh Beradik - kerajaan antah berantah

Pendiri kepada kerajaan antah berantah
(sekarang ni disebut negeri sembilan)
(cerita antah berantah, tidak akan diceritakan, maaf)

Penulis Neguai.
Penerbit: Laman Pahang

20130128

F5 Dialog dengan Aki


Ng;”salam aki”

Pa/p.3;”salam,dari mana, apa hal nya ni?

Ng;”koi dari sana, orang kat sana tunjuk dan suruh jumpa awok, aki.

Pa/p.3;”ya lah,awok dah rata memungsing. awok asal mana?, awok nak tahu cerita apa?

Ng;”koi ni dari direlir (sebelah hilir dan silah koi), nak tahu cerita pasal orang semantan, sebab koi tengah susun salasilah orang pahang ni.

Pa/p.3;”koi tak tahu tu, koi bukan puak tu, koi pun menumpang je.(semenda je)

Ng;”takpa lah aki, awok cerita jelah apa yang awak punya (yang tahu).

Pa/p.3; kata dan ceritanya;”moyang koi asal brunai, datang lari kemari dari orang putih dan dia orang tu lima beradik, empat laki-laki dan se perempuan. Sorang disana, sorang disini, sorang di senun, sorang balik ,entah hidup ke, mati ke ,wallahualam dan sorang perempuan tu tak gi kone-kone, ada di brunai tu lah.

Pemegang amanah/petugas.3;(pahang)

H03.1 Anak Daik Tujuh Beradik - bukit seguntang

Asal nya dari susur keturunan anak daik tujuh beradik yang datang dari pagar ruyung bukit seguntang, anak kepada maharaja (         ).

Raja asal yang mendirikan kerajaan di Tanah Melayu selepas dari ayah saudaranya (ceritanya akan dikisahkan kemudian, maaf)

20130127

H03 Anak Daik Tujuh Beradik - pagar ruyung

Sebahagian dari versi mereka (anak daik tujuh beradik) menyusur waris Pagar Ruyung.
{Antah Berantah (Negeri Sembilan), Perak, Kedah dan Pahang).

Bermula hari ini, pada setiap hari (selama 13 hari) akan dibuka cerita  Anak Daik Tujuh Beradik. Cerita ini adalah hasil pengumpulan oleh Neguai.

20130126

H02 Orang-orang yang menepati apa-apa yang mereka telah janjikan kepada tuhan

Riwayat dari anas ra, bahwa bapa saudaranya yang bernama anas ibnu-nadr tidak keluar bersama-sama rasululah saw kemedan perang badar. Maka hal itu telah menimbulkan semacam terbuku dihatinya, hingga ia berkata; sayang sekali!. Suatu pertempuran ang disaksikan sendiri oleh rasulullah saw, sedang saya tertinggal dibelakang tidak ikut serta. Demi allah, kiranya allah mentakdirkan suatu peperangan lagi, dimana rasulullah saw akan berjuang, niscaya allah akan menunjukkan apa yang akan saya lakukan.

Anas menyambung ceritanya; apabila berlaku pertempuran du unud pada tahun berikutnya, maka bapa saudara saya ditemui oleh saad bin mu’az yang bertanya: hendak kemana? Jawabnya: aduhai! Ini bau syugar! Saya telah mencium bau syurga di uhud. Maka dia pun bertempur dengan sengitnya sehingga menemui ajal, manakala dibadannya didapati lebih delapan puluh luka dari tusukan panah dan pedang. Tikaman-tikaman itu menyukarkan untuk menganali jasadnya. Kata saudara perempuannya: saya dapat mengenal jasad anas hanya dengan pakaiannya saja.

Kerana itu, maka turun ayat berikut; maksudnya
“Orang-orang yang menepati apa-apa yang mereka telah janjikan kepada tuhan”.

Berkata mujahid: ada dua orang yang tampil dihadapan khalayak ramai seraya masing-masing berkata kiranya saya diberi rezeki oleh allah ta’ala harta yang banyak, niscaya saya akan membelanjakan harta itu untuk sedekah. Tetapi apabila mereka telah diberikan harta, lalu mereka pun lupa akan janjinya itu, maka turun ayat berikut:

(at-taubah: ayat 75-77)maksud; “diantara mereka ada orang-orang yang berjanji kepada allah: andaikata kami diberi allah kunianya, niscaya kami akan bersedakah dan akan menjadi orang-orang yang soleh. Apabila allah memberikan kunianya, mereka lalu menjadi kikir dan berpaling sambil menentang. Hal itu telah mengakibatkan tercetusnya nifaq  didalam hati mereka sehingga mereka menemuinya (allah), disebabkan mereka memungkiri allah terhadap apa yang mereka janjikan dan kerana mereka itu berdusta.”

Penulis Neguai.
Penerbit: Laman Pahang

20130125

B20 Laksamana Bentan dan Sultan Mahmud mangkat dijulang


Laksamana bentan@tun abd samad adalah waris keturunan(cucu cicit) dari tun perak(bendahara Melaka). dia menjadi bendahara dipattani (bendahara pattani 3)dan berkhawin dengan warisnya disana.melepaskan jawatan bendahara(menbuang diri@khasaf) dan mengikut anaknya,(tun salehuddin yang membuka temerloh@semantan memakai gelaran tok bangau 1 atau imam barat).

+++Orang besar berempat dato maharaja perba jelai  dari susur keturunan tun abd samad@bendahara pattani 3

***perkelahian laksamana bentan dengan sultan Mahmud mangkat dijulang adalah satu fitnah yang dilakukan oleh pengkianat dari dalam yang dengki  dan melagakan akan kedua bersaudara ini.

Wahai waris dari kedua saudara *laksamana bentan dan sultan Mahmud mangkat dijulang,,, tuan dan puan adalah bersaudara dan sealiran darah,,, berhentikanlah bersengketa dan  bersangka-sangka. Tuan dan puan hanya membazir masa je berburuk sangka.

20130124

H01 ANTARA MITOS DAN SEJARAH (VERSI bab H)

Ya Allah,
berilah kami kebaikan didunia dan
kebaikan di akhirat dan
peliharalah kami dari
siksa neraka,

Dan berzikirlah’ALLAH’ dalam beberapa hari yang berbilang,
Tidak ada dosa bagimu untuk mencari kurnia dari tuhanmu.

Penulis Neguai.
Penerbit: Laman Pahang

20130123

Program Rasmi Pahang bulan Januari 2013

 21 Jan 2013

    Bera    

    Taklimat Program Latihan 2013 Maktab Koperasi Malaysia

    Bera    

    Majlis Penyampaian Bantuan Persekolahan SK Sri Buntar OLeh YB Ahli Parlimen Bera

    Bera    

    Majlis Majlis Penyampaian Bantuan Persekolahan SJKC Mengkarak Oleh YB Ahli Parlimen Bera

22 Jan 2013
    Kuantan    

    Majlis Pelancaran Pusat RDA Pahang (Riding For The Disabled) Oleh YAB Menteri Besar Pahang.
Majlis Pelancaran Pusat RDA Pahang (Riding For The Disabled) Oleh YAB Menteri Besar Pahang di Pusat Ekuestrian Pahang Tanjung Lumpur Kuantan pada 22 Januari 2013 jam 2.00 petang.

    Bera    

    Majlis Perasmian Bengkel Keibubapaan Kanak- Kanak TABIKA/Taska Kemas Daerah Bera Oleh YB ADUN Guai

23 Jan 2013
    Maran    

    Majlis Perasmian Mesyuarat Agung PIBG Kali Ke 20 & Penyerahan Bantuan Khas Awal Persekolahan 2013 SMK Maran 2, Maran

    Bera    

    Majlis Penyampaian Sumbangan Kerajaan Negeri Kawasan DUN Guai 2013 Oleh YB ADUN Guai

    Bera    

    Majlis Penyampaian Sumbangan Kerajaan Negeri Kawasan DUN Guai 2013 Oleh YB ADUN Guai

    Bera    

    Majlis Penyampaian Sumbangan Kerajaan Negeri Kawasan DUN Guai Oleh YB ADUN Guai

    Bera    

    Majlis Pelepasan Kembara 4X4 Daerah Bera Ke Gua Musang Oleh YB ADUN Guai

    Rompin   

    KDYMM Sultan Pahang Melawat Mangsa Banjir Daerah Rompin. KDYMM Sultan Pahang akan berangkat mencemar duli melawat mangsa banjir di Dewan Orang Ramai kg. Leban Chondong, Rompin jam 1.30 petang.

24 Jan 2013
    Temerloh    

    Sambutan Maulidur Rasul Tahun 1434 Kg.Paya Luas, Jalan Maran

    Bera    

    Majlis Penyampaian Sumbangan Kerajaan Negeri Kawasan DUN Guai Oleh YB ADUN Guai

    Bera    

    Majlis Penyampaian Sumbangan Kerajaan Negeri Kawasan DUN Guai Oleh YB ADUN Guai

    Bera    

    Program Bacaan Yassin Sempena Maulidur Rasul

    Temerloh    

    Program Sambutan Maulidur Rasul 1434H Peringkat DUN Lanchang

25 Jan 2013
    Maran    

    Majlis Perasmian Mesyuarat Agung PIBG Kali Ke 32 & Majlis Penyerahan Bantuan Awal Persekolahan 2013 SMK Maran, Maran

    Maran    

    Majlis Penyerahan Bantuan Awal Persekolahan 2013 SMK Seri Jengka, Maran

    Temerloh    

    Sambutan Maulidur Rasul Tahun Hijrah 1434 Mukim Lipat Kajang

    Bera    

    Majlis Penyampaian Bantuan Persekolahan 1Malaysia Oleh YB ADUN Guai

    Bera    

    Majlis Penyampaian Bantuan Persekolahan 1Malaysia Oleh YB ADUN Guai

       

    Majlis Penyampaian Bantuan Khas Awal Persekolahan Tahun 2013 Oleh YB ADUN Guai

    Bera    

    Majlis Penyampaian Sumbangan Kerajaan Negeri Kawasan DUN Guai 2013 Oleh YB Adun Guai

    Temerloh    

    Program Jelajah Masjid Sempena Sambutan Maulidru Rasul 1434H Peringkat Daerah Temerloh
Masa:  6.00pm
Tempat: Masjid Kg.Pangsenam, Jalan Triang
Tetamu Khas: YB.Ahli Parlimen Temerloh, Dato'' Haji Saifuddin bin Haji Abdullah

26 Jan 2013
    Maran    

    Majlis Sambutan Maulidur Rasul 1434H Peringkat Felda Wilayah Jengka
Masa : 8.00 pagi
Tempat : Sekolah Kebangsaan Felda Bukit Tajau, Maran
Tokoh : YB Dato Haji Ismail bin Haji Abd Muttalib, Ahli Parlimen Maran

    Bera    

    Majlis Penyampaian Sumbangan Kerajaan Negeri Kawasan DUN Guai 2013 Oleh YB ADUN Guai

    Bera    

    Majlis Penyampaian Sumbangan Kerajaan Negeri Kawasan DUN Guai 2013 Oleh YB ADUN Guai

27 Jan 2013
    Temerloh    

    Program Penyerahan Anak Angkat Kursus Sijil Pendidikan Awal Kanak-Kanak (SPAK) Pemaju Masyarakat TABIKA KEMAS TAHUN 2012

    Bera    

    Majlis Perasmian Perarakan Maulidur Rasul Pkt FELDA Kumai Oleh YB ADUN Guai

    Temerloh    

    Majlis Perasmian Pembersihan (Gotong Royong) Semperna Program Penjaja dan Peniaga 1Malaysia(PP1M)
Masa: 3.25 petang

Tempat: Medan Selera Majlis Perbandaran Temerloh Lurah Semantan

Tetamu Khas: Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, YB. Dato'' Sri Ismail Sabri bin Yaakob

ATURCARA:

1.30 ptg  :  Ketibaan sukarelawan dan taklimat serta kerja-kerja pembersihan bermula
3.30 ptg : Majlis perasmian pelancaran aktiviti oleh Tetamu Khas.
: Lawatan ke gerai-gerai Majlis Perbandaran Temerloh
: Sidang Media
: Bersurai.

 30 Jan 2013

    Bera    

    Majlis Penyampaian Bantuan Awal Persekolahan SMK Bukit Mendi Oleh YB ADUN Guai

31 Jan 2013

    Pekan    

    Majlis Pengurniaan Watikah Pelantikan YAA Ketua Hakim Syarie, YA Hakim Mahkamah Tinggi Syariah, Ketua Pendaftar Mahkamah Rayuan Syariah, Ketua Pendakwah Syariah dan Hakim Mahkamah Rendah Syariah Negeri Pahang

G02 Malim Kuning@Panglima Malim

Malim kuning@panglima malim bin syeh (…..),

Ayahnya tuan guru agama kampung ledang melaka,dari keturunan waris ahli bait@orang tiga beradik Negeri Sembilan.

Bininya ramai; dan di…beberapa tempat lain.

Salah seorang bininya, di Pahang, adalah guna gelaran (Bidan Besar binti ayahnya asal dari minangkabau@pagar ruyung, pupu 40 pagar ruyung@minangkabau)

dan mempunyai tiga orang anak perempuan; Aminah, Maimunah, Bek Yah.

Sumber: NEGUAI2012

20130122

Berhala Gantang Water Park (Kolam Tahfiz Temerloh)

Bukit Gambang Water Park mungkin jauh lebih baik dari Berhala Gantang Water Park (Kolam Tahfiz Temerloh) ini. Tetapi bagi sesetangan orang, keadaan disini lebih jauh baik dan selesa dan sesuai untuk orang Islam. Berhala Gantang Water Park cukup baik untuk orang-orang sebelah Temerloh, Bera, Lanchang, Jerantut, Raub, Lipis, Bentong dan Cameroh Highland. Mereka tidak perlu pergi jauh sampai ke Bukit Gambang Water Park untuk melayan anak-anak untuk bermain air.
 01.Mandi adalah punca asas penjagaan kulit dan tubuh badan kita. Jika mandi tidak disempurnakan dengan betul dan sempurna, akibatnya tua akan menjadi makin cepat akibat stress dan keletihan bertugas setiap hari. Selain akibat dari pancaran cahaya dan pengudaraan persekitaran yang tercemar , peluh dan virus-virus daripada persekitaran. Oleh itu sama-samalah kita memandikan diri kita untuk kesihatan disamping menjaga kecantikan dan kesegaran badan.
 02.Petua Cara Mandi
Jangan sesekali menyiram bahagian kepala terlebih dahulu ketika mandi, Mulakan dengan menyiram bahagian kaki terlebih dahulu dan kemudian naik keatas hingga kebahagian kepala. Tujuannya adalah untuk mengelakkan kejutan bahagian otak, terutama apabila musim panas.
 03.Petua Cara Mandi
Mandi menggunakan air pancuram boleh dilakukan waktu pagi dan mandi secara manual atau berendam dilakukan sebelah petang tujuannya, waktu pagi mandi pancuran adalah untuk memulihkan kesegaran otot yang direhatkan sewaktu tidor. Melalui air pancuran otot-otot akan kembali segar. Mandi manual ( siraman ) atau berendam dilakukan sebelah petang setalah habis bekerja tujuannya untuk merelekskan otot-otot yang seharian digerakkan.
 04.Petua Cara Mandi
Mandi GARAM
Dapatkan garam yang telah diproses dengan campuran pewarna,pewangi serta pelembab. Cara menggunakannya dengan melarutkan garam tersebut kedalam air rendaman. Kandungan garam tersebut akan menurunkan kadar air yang keras kerana terlalu banyak mineral atau klorin. Siram air mandian garam keseluruh badan biarkan beberapa minit sebelum dibilas dengan air bersih. Kandungan garam akan menggugurkan segala sel-sel kulit mati dan menggantikannya dengan yang baru, menyebabkan kulit anda akan kelihatan halus dan cantik. Lakukan seminggu sekali sahaja.
 05.Petua Cara Mandi
Mandi Air Hangat.
Ini bergantung kepada keperluan . Jika anda inginkan tubuh lebih releks bolehlah mandi menggunakan air hangat. Gunanya mandian air hangat untuk membuka pori-pori kulit terbuka bagi memudahkan penyerapan dan pengeluaran toksid pada kulit. Jika terdapat jerawat pada badan atau bahagian muka yang telah matang bolehlah dipicit sewaktu mandi air hangat ini kerana ianya lebih mudah dan segala toksid dalam jerawat akan segera hilang.
 06.Petua Cara Mandi
Mandi Herba ( Sireh )
Biasanya herba yang digunakan adalah daun sirih yang direbus dan ditapis, campurkan dengan air untuk menjadikannya suam-suam kuku. Gunakan untuk bilasan akhir mandi dan jangan lapkan. Air rebusan sireh mengandungi enzim yang boleh mengecutkan dan mengetatkan kulit menjadi tegang semula disamping herba sirih akan menyerap kedalam badan untuk memberikan kesegaran bagi melancarkan perjalanan darah. Lenguh-lenguh dan bisa-bisa sengal akan terhindar. Lakukan selang seminggu sekali. Jika tiada sireh boleh dapatkan sireh yang telah dikeringkan lebih mudah merebusnya.
 07.Petua Bidan Tua
Sewaktu bangun awal pagi sebelum mendirikan Solat Subuh, mahulah menjelunjurkan kaki dan cuba menyentuh Ibu Jari Kaki seadanya mengikut kemampuan, seterusnya tumbuk2 perlahan2 berluma dari pinggang terus keatas sedaya upaya yang boleh. Setelah itu, tepuklah perlahan2 kedua2 belah bahu bermula dari tengkuk ke bahu, terus mengurut2 bahu sehingga kesiku. Ulang beberapa2 kali sehingga terasa lenguh dan sembab hilang.
 08.Setelah selesai, mahulah ditepuk2 wajah perlahan sehingga hangat dan panas, dan juga menepuk/menumbuk belakang kepala secara perlahan2 dan memicit2 kepala untuk peredaran darah yang baik.
 09.Setelah selesai, baharulah samada mahu mandi atau hanya berwuduq sahaja untuk mendirikan Solat Subuh. Seboleh bolehnya, biarkan Air Wuduq diwajah kering dengan sendirinya.
 10.Petua Bidan Tua
Satu lagi petua ialah setelah membersihkan badan semasa mandi, setelah itu , janganlah di Lapkan ait mandian di wajah, biarkan kering dengan sendiri, Insyallah, muka akan senantiada segar dan berseri2.
 11.Petua Guru Ugama Tasawwuf
Setiap kali mengambil wuduq, jangan berhenti2 membaca Selawat keatas Baginda SAW walaupun pendek dan ringkas, dan secara khusus pada wajah ialah membaca Salawat Nur Muhammad, yakni: 'Allah Humma Solli 'ala Nur Muhammad.'
 12.Bau Badan
Keringat kita dihasilkan oleh dua kelenjar, yaitu kelenjar ACCRINE dan kelenjar APOCRINE. Kelenjar accrine menghasilkan keringat bening dan tidak berbau yang dikeluarkan sejak bayi, dan biasanya muncul di tangan, punggung, serta dahi. Sedangkan kelenjar apocrine terdapat di tempat-tempat tertentu, terutama di daerah perakaran rambut, seperti ketiak, kemaluan, dan di dalam hidung. Kelenjar apocrine bersifat aktif setelah masa pubertas.
 13.Bau Badan
Kelenjar ACCRINE mengeluarkan cairan yang banyak mengandung air dan tidak berbau. Cairan tersebut berfungsi menurunkan kondisi tubuh pada waktu tertentu. Sedangkan kelenjar apocrine mengandung asam lemak dengan cairan dan lebih kental serta berminyak.
 14.Bau Badan
Sebenarnya, cairan yang dihasilkan oleh kelenjar APOCRINE hanya berbau lemak. Namun, karena di setiap helai rambut terdapat satu apocrine dan mengandung bakteri yang berperan dalam proses pembusukan, maka timbullah bau badan yang tak sedap. Terkadang ada orang yang mempunyai kelenjar apocrine lebih besar, sehingga produksi keringatnya lebih besar dan pembusukan bakterinya juga lebih banyak.
 15.Bau Badan
Bau badan tak sedap juga dipengaruhi oleh faktor genetik. Namun, hal itu tidak menjamin 100%. Yang terpenting adalah bagaimana caranya selalu menjaga kebersihan badan. Kebersihan badan berawal dari pakaian yang kita kenakan, secara teratur membersihkan badan atau mandi 2 kali sehari, serta menjaga makanan yang kita konsumsi.
 16.Bau Badan
Rambut ketiak juga berperan memunculkan bau badan. Secara medis, rambut ketiak berfungsi memperluas permukaan untuk mengatur penguapan keringat. Di pangkal rambut, terdapat banyak pori-pori yang menjadi muara kelenjar keringat untuk mengalirkan keringat ke ketiak. Bulu di sekitar kemaluan juga bisa membuat bau badan menjadi tak sedap, namun karena letaknya jauh dari indera penciuman, bau yang muncul pun tak terlalu dirasakan. Selama kita selalu menjaga kebersihan tubuh, maka bau badan tidak akan muncul. Pasalnya, jika keringat yang dihasilkan kelenjar apocrine dihilangkan, bakteri pun tidak akan melakukan proses pembusukan.
 17.Bau Badan
Kondisi jiwa seseorang, seperti stres atau emosi, sebenarnya juga mempengaruhi kelenjar apocrine bekerja lebih efektif dan produktif, sehingga memperparah bau badan. Faktor lain pemicu bau badan adalah kegemukan. Pada orang gemuk, keringat cenderung terperangkap di antara lipatan-lipatan kulit.
 18.Bau Badan
Jika kelenjar apocrine mengeluarkan keringat sedikit tapi kita tidak membersihkannya dan kemudian tercampur bakteri, bau badan pun akan muncul di tubuh kita. Apalagi jika kita sering menyantap makanan protein tinggi, seperti daging kambing (karena dapat melebarkan pembuluh darah), durian, bawang goreng, merokok dan ubat antibiotika.
 19.Cara Hilangkan Bau Badan
Banyak cara dilakukan untuk menyingkirkan atau menyamarkan bau badan tak sedap. Saat ini, cukup banyak produk penghilang bau badan yang dijual di pasaran, mulai dari deodoran, obat minum, dan bedak. Selain itu, ada pula suntikan botox dan operasi.
 20.Cara Hilangkan Bau Badan
Cara yang paling aman dan hemat untuk menghilangkan?bau badan sebenarnya mudah dan murah. Selalu membersihkan ketiak dengan sabun antiseptik setiap kali mandi. Setelah mandi, keringkan dengan handuk, tisu atau lap kering dan bubuhkan bedak antiseptik. Selain itu, konsumsi buah, sayur, serta minum air putih dapat menyebabkan keringat menjadi lebih encer sehingga bau badan menjadi berkurang.
 21.Pantun Kucing
Dua tiga kucing berlari,
Mana sama si kucing belang,
Hanya Allah satu di hati,
Titik hitam jangan diundang.
 22. Kolam Tahfiz Berhala Gantang dibuka pada hari Isnin hingga jumaat. Waktu operasi Kolam Tahfiz Berhala Gantang bermula jam 3.00 petang hingga 6.30 petang. Manakala pada hari Sabtu, Ahad dan cuti Umum bermula jam 9.00 pagi hingga 6.30 petang. BAYARAN masuk sebenarnya tak ada. Masuk adalah PERCUMA tetapi bayaran RM3.00 dikenakan kepada mereka yang mandi sahaja.
 23.Pihak pengurusan Kolam Tahfiz Berhala Gantang 'Melarang pengunjung memakai pakaian seperti pakaian dalam, seluar pandek atau apa-apa pakaian yang MENJOLOK mata.
 24.Pengerusi Maahad Tahfiz al- Quran al-Amin Kampung Berhala Gantang, iaitu Encik Wahid Ghaffar Ibrahim mengakui kebanyakan maahad tahfiz di negara ini khususnya yang baru dibuka menghadapi masalah kewangan hingga memaksa mereka mengutip derma. Maahad Tahfiz al- Quran al-Amin Kampung Berhala Gantang menggunakan kolam ini sebagai keadan mendapatkan sumbangan. Mereka tidak mahu mengarahkan pelajar mengutip derma di hadapan-hadapan bank, pasar malam dan stesen minyak kerana banyak kaedah berlainan yang lebih sesuai untuk zaman ini.
25.

Maahad Tahfiz Berhala Gantang
0. sejarahislampahang.blogspot.com 2011 (salsilah-ulamak-berhala-gantang)
1. sinarharian.com.my (keperitan-sekolah-tahfiz-kumpul-dana)
2. nurpermataku.blogspot.com 2012 (kolam-tahfiz-berhala-gantang-temerloh)
3. wargamarhaen.blogspot.com 2012 (keperitan-sekolah-tahfiz)
4. syababgr.blogspot.com 2011 (ziarah-kg-berhala-gantang-temerloh)
5. dewanhuffazmalaysia.blogspot.com 2010 senarai-pusat-pengajian-tahfiz)
6. wassalamzultie.blogspot.com 2011 (aktiviti-cuti-sekolah)

LINKS SUMBER:
1. shvoong.com (mandi-bukan-sekadar-membersihkan-badan)
2. ilmukebatinanmelayu.blogspot.com (petua-untuk-kaum-hawa-muka-berseri)
3. hilangkanbau.blogspot.com 2008 (penyebab-bau-badan)
4. perjalananjauh.wordpress.com 2008 (pantun-kucing-islam)