INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20130228

H07 Pak Ngah

Dialog dengan waris panglima hitam 3(pak ngah)

n.g:” asalammualaikum p ngah, awak menyuruk dari koi ya, selama ni?”.(dia ni memang koi dah kenal lama, dia memangku tugas menjaga amanah ni dari ayah nya dan abangnya)

p ngah: w.salam, sambil gelak besar, dia mengajak koi makan durian.” Apa ceritanya?”.

n.g: “koi nakkan cerita dan  amanah yang awak pegang dari panglima hitam”.

P ngah:” koi tak berapa ingat, yang hafal betulnya abang koi yang mati tu”. Dan ceritanya lagi ”panglima hitam tu nama lainnya panglima kiri dan cerita pasal panglima kiri dan susur keturunan dia”.

n.g: “p ngah, tolong ceritakan  amanah apa yang awok ambil alih dan jaga?”.

P ngah: ceritanya, “ ada duabelas orang yang keluar dari jambi masuk ke pahang, dia sebutkan beberapa nama mereka dan tempat bermukimnya mereka dan yang lain dia tak ingat katanya”.( Dan dia minta maaf kerana  dapat bagi sebahagian je).

n.g: tak apa lah, itupun dah kira, alhamdulillah. Dan yang lain koi akan dapatkan dengan orang lain(pemegang amanah yang lain)( diwajahnya memang nampak wajah ceria dan lega, apabila amanah  yang disimpannya telah diserahkan).

Penulis Neguai.
Penerbit: Laman Pahang

No comments: