INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[CETAK dan SEMAKAN DAFTAR PENGUNDI]

20141231

Dia lah (Allah)

Dia lah (Allah) yang menjadikan untuk kamu segala yang ada di bumi, kemudian Ia menuju dengan kehendakNya ke arah (bahan-bahan) langit, lalu dijadikannya tujuh langit dengan sempurna; dan Ia Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.
   
Sesungguhnya agama Islam inilah agama kamu, agama yang satu asas pokoknya, dan Akulah Tuhan kamu; maka sembahlah kamu akan Daku.
   
Dan berkatalah pula orang-orang yang kafir itu kepada Rasul-rasul mereka: "Demi sesungguhnya, kami akan mengeluarkan kamu dari negeri kami atau kamu menjadi seagama dengan kami". Lalu Tuhan wahyukan, kepada Rasul-rasulNya: "Demi sesungguhnya! Kami akan membinasakan orang-orang yang zalim.
   
"Dan demi sesungguhnya! kami akan tempatkan kamu di negeri itu sesudah binasanya kaum yang zalim itu; balasan baik yang demikian, adalah bagi orang-orang yang takut akan sikap keadilanKu (menghitung amalnya), dan takut akan janji-janji azabKu".
   
Sesungguhnya Kami menciptakan tiap-tiap sesuatu menurut takdir (yang telah ditentukan).
   
"Sesungguhnya dia telah menyesatkan daku dari jalan peringatan (Al-Quran) setelah ia disampaikan kepadaku. Dan adalah Syaitan itu sentiasa mengecewakan manusia (yang menjadikan dia sahabat karibnya)".
   
Wahai orang-orang yang beriman, tidak halal bagi kamu mewarisi perempuan-perempuan dengan jalan paksaan, dan janganlah kamu menyakiti mereka (dengan menahan dan menyusahkan mereka) kerana kamu hendak mengambil balik sebahagian dari apa yang kamu telah berikan kepadanya, kecuali (apabila) mereka melakukan perbuatan keji yang nyata. Dan bergaulah kamu dengan mereka (isteri-isteri kamu itu) dengan cara yang baik. Kemudian jika kamu (merasai) benci kepada mereka (disebabkan tingkah-lakunya, janganlah kamu terburu-buru menceraikannya), kerana boleh jadi kamu bencikan sesuatu, sedang Allah hendak menjadikan pada apa yang kamu benci itu kebaikan yang banyak (untuk kamu).
  
Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.

Oleh:
zulkefli ahmad razal

20141225

Bahtin Saridun

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

sultan muhammad melaka itu
adalah orang yang sama dengan
sultan muhammad pagar ruyung
@suji dibilang dipahang.

paramiswara
@sultan iskandar melaka itu
dengan bahtin saridun dipahang itu
adalah orang yang sama.

satu gelaran di melaka dan
satu lagi gelaran di pahang.
[kilaf dan kias]

20141224

Dan kepada Allah jualah

Kalam allah

Dan kepada Allah jualah sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi tunduk menurut, sama ada dengan sukarela atau dengan terpaksa; dan (demikian juga) bayang-bayang mereka; pada waktu pagi dan petang.
   
Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah; dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Ia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun.
   
"Kemudian apabila Aku sempurnakan kejadiannya, serta Aku tiupkan padanya roh dari (ciptaan) ku, maka hendaklah kamu sujud kepadanya.
   
Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?". Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya".

zulkefli ahmad razali said...

20141218

Asal Nama Pokok Melaka

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...
dengan izin@kebenaran illahi...inshaallah...
kias dirungkai serta dibentangkan...

nama melaka bukan lah
diambil dari nama pokok,
sebaliknya pokok itu
diberikan nama@gelaran melaka.
perkataan melaka itu
di ambil dari dalam ayat khubah jumaat.

20141217

amanah mutlak - amanah pesaka - amanah wakaf

AMANAH ada tiga:
1.amanah mutlak,,,hanya kepada Allah sahaja.
2.amanah pesaka@sanad waris,,,kepada keluarga dan kerabat.
3.amanah wakaf,,,kepada hamba allah@manusia termasuk kepada keluarga serta kerabat.

CONTOH:
1.lembah mekong,sungai mekong dan air sungai mekong.[bagi negeri-negeri dari china hingga ke thailand]
2.kaabah dan kunci kaabah serta negerinya[tanah]bagi masyarakat islam.
3.pohon tumbuhan,,,bagi setiap pucuk,daun,dahan,batang,akar,,, ada amanah yang mereka pegang serta peranannya bagi tujuan menghidup dan menyuburkan pohon pokok tersebut.

didalam ketiga-tiga contoh ini, ada amanah mutlak,ada amanah pesaka dan ada amanah wakaf, kesemua nya hendaklah disandarkan semula kepada fekah[al quran/al hadis/kitab ulama yang muktabar] apabila bercerita dan mengkaji.
dan ianya akan disabitkan semula kepada manusia@bani adam sebagai perumpaan dan bandingan,,,salam.

AMANAH DAN DAULLAH
bukannya datang@dapat dari adat-istiadat dan juga perundangan tetapi ianya hanya akan diberi kunia oleh ALLAH(FEKAH)[kerana ianya adalah hak mutlak ALLAH yang dianugerahkanNYA kepada hamba-hambanya, sebagai contoh WALI-WALI ALLAH,NABI-NABI ALLAH DAN HAMBANYA YANG REHDO AKAN DIA,DAN DIA REHDO AKAN HAMBANYA]...SALAM. 

20141210

Sajak: Jika Kamu Temui Orang Ini

Sajak: Jika Kamu Temui Orang Ini
(oleh humairaadawiyah)

Tanda-tanda mereka yang soleh...
Tandanya kau lihat
dari perilakunya
yang mengikuti sunnah Rasulullah...
yang sangat hormati tetamu...

ya, kadang-kadang bisa pening
memikir apa yang dikatakan mereka...
Cuma bila sampai waktunya, kamu akan faham...

Rasalah tandanya...
iaitu kamu akan semakin dekat
dengan Allah,
dan merasa hinanya kamu
di hadapan Allah...
tidak besar-besar diri lagi...
 jika kamu temui orang ini,
dekati dan layanlah dia baik-baik...

anakku...
dalam jiwanya
tersimpan rahsia-rahsia Ilahi...
sudah pastinya
dia tidak cerita kepada kamu...
ambil apa yang diucapkannya,
kerana kata-katanya
bukan dari nafsu mazmumah...
bersopan-santun dengannya...
bergurulah dengan dia.

Jika kamu jatuh
dan hina keadaamu,
jangan ego mohon ampunanNya...
walau banyak kali kamu jatuh...
bangun...
jangan kamu mengalah..

Kamu punyai ibu bapa,
berbaktilah pada mereka,
dan perbaikkanlah akhlakmu..

anakku...
cukuplah disini..

Mulakan mujahadah
mencari redha Ilahi,
mencari cinta Ilahi...
moga ini bermanfaat di hadapan Ilahi...

jika ilmu yang aku kongsi ini...
menjauhkan kamu dari mengingati Allah...
lupakan saja...
dan pohon ampunlah
pada Allah untuk aku...
dan jangan lupa beritahu pada aku...

bahawa aku silap...


20141110

Sajak: Nasihat Syeikh Qadir Jilani

Sajak: Nasihat Syeikh Qadir Jilani
(oleh humairaadawiyah)

Didiklah nafsu
hingga ia menjadi muthmainnah...
Perkara ini memerlukan
usaha yang sungguh-sungguh
tidak boleh malas-malasan...
 memerlukan guru,
teliti dan sabar setiap ketika,
dari sejam kesehari,
dari sehari ke sebulan,
dan dari sebulan ke setahun.

Perkara ini tidak berhasil
hanya berlatih selama
satu jam, sehari, sebulan atau setahun...
sanggupkah kamu, anakku?

Kamu katakan ingin menjadi mujahid Islam,,,
itulah sifatnya...

Kamu mahu campurnya
dengan mereka saudaramu
yang seberang pemahamannya dengan kamu...
mana usaha kamu?

jangan omong-omong kosong,
usaha, tawakal dan doa...
insyaAllah...
jika betul kamu mahu pilih jalan itu...
kamu perlu bersihkan diri kamu...
carilah mereka yang soleh...
selagi kamu tidak bersih...
kamu akan jatuh...

20141026

Perpindahan orang-orang Rao dan Minang

1. Kita harap tidak terlambat untuk menyumbang sama ada maklumat @ kisah2 lama yang termampu dalam blog tuan.

2. Apalah sudi kiranya (jika ada) dikongsi maklumat mengenai perpindahan orang-orang Rao @ Minang akibat tentangan dari pihak kolonial Inggeris.

Di Gombak dan Setapak terdapat ramai yang mana keturunan2 dahulu bermaustautin setelah melarikan diri dari Pahang akibat peperangan.

3. Kami juga masih mempunyai keluarga di Raub @ Gali @ Ulu Dong.

Ikhlas Zul Tahir
   
oleh gorilla
10/26/14

20141019

"Mencari Imam Mahadi"

Imam mahadi@imam mahdi,,,
dalam al quran dan al hadis dah dikemukakan dengan jelas dan perkara ini telah dikupas dan di perincikan oleh ulamak-ulamak dalam kitab-kitab fekah/tauhid/tasawuf(bagi alam islam) dalam kitab agama dan bangsa lain juga ada membincangkannya dengan jelas

Tetapi ada ke kefahaman itu sampai kepada mereka yang mempelajari atau membacanya?

Faham ilmu dan tahu ilmu adalah satu perkara macam bumi dengan langit. keduanya mesti ada dalam diri.

tugas umat islam @manusia adalah bersedia dengan penuh yakin aturan yang sejak azali yang tertulis. kalau betul jalan mencarinya,,, tak ada masalah ...kalau salah jalan pencariannya jadi songsang ilmunya(jadi ajaran sesat)

Mereka yang tahu dan faham akan perkara yang tersebut, selalunya tidak akan berbingcang atas perkataan "mencari imam mahadi" .

Kena mengadap guru-guru pondok atau guru yang mengajar tasawuf untuk mendalami urusan "mencari imam mahadi" 

Perkara hanya sesuai di bincangkan dengan orang yang telah bersedia dengan ilmu "ini".

20141010

Sajak: Di Sepertiga Malam

Sajak: Di Sepertiga Malam
(oleh humairaadawiyah)

bijak pandai itu,
bercakap-cakap mengenai peperangan...
panjang sekali bicaranya...
aku tidak mengerti kenapa...
aku lihat berkobar-kobar
semangat jihad dalam dirinya...

mata ini hanya mampu menangis,
baru aku tahu hinanya diri ini...
di pandangan Allah... 
syukur sekali
aku ditemukan dengan manusia itu,
selepas aku bersungguh-sungguh
munajat pada Allah tiada henti
di sepertiga malam hari
dan berbakti pada ibu bapaku

doaku:
(dalam buku Fath Rabbani karya Syeikh Qadir Jilani)

“Ya Tuhanku... Tunjukkanlah kepadaku hamba-hambaMu yang soleh. Tunjukkanlah kepadaku orang-orang yang mampu membimbingku kepada Engkau. Iaitu, orang-orang yang memberi makan kepadaku dengan makanan Engkau, yang memberi minum kepadaku dengan minuman Engkau, memberi celak mata kedekatanku dengan cahaya kedekatan Engkau, dan memberitahukan kepadaku akan sesuatu yang sudah  dilihatnya dengan nyata, bukan dengan sekadar taklid atau ikut-ikutan”...

dan yakinlah,
dengan jawapan dari TuhanMu,
apa yang kau pinta itulah yang Dia beri...
yang terbaik buat hambanya,
yang ikhlas
ingin mengenali TuhanNya...

20140910

Sajak: Ya Allah Selamatkan Kami

Sajak: Ya Allah Selamatkan Kami
(oleh humairaadawiyah)

Sebenarnya jika jalan
ini yang kamu pilih,
banyak pengorbanan
yang perlu kamu lakukan
wahai anakku.

DUNIA INI PASTI
DIPENUHI MANUSIA
YANG TIDAK MAHU LAGI PUNYAI TUHAN,
ITU PASTI...

PANDANG SEKELILING WAHAI ANAKKU,
PANDANG DENGAN MATA HATIMU,
MEREKA HANYA PURA-PURA
MENGAKUI KEWUJUDAN TUHAN...

mungkin kerana budaya sekeliling
yang mengakui adanya Tuhan...
walaupun lidah mengatakan
percaya kewujudan Tuhan...
 tapi hatinya lain...
inilah realiti dunia hari ini...
 tidak percaya kata percaya... munafik?
hanya Allah yang mengetahui... (allahu a'lam)"

hanya sebuah renungan...
untuk difikirkan,
mana tahu diri hina ini,
adalah salah seorang dari mereka...
ya Allah selamatkan kami...


20140810

Sajak: Itulah Yang Aku Rasa

Sajak: Itulah Yang Aku Rasa
(oleh humairaadawiyah)

Memang rasa teramat berat
hingga Aku jauhkan diri
dari kawan-kawan.

Sehingga sekarang
Aku belum mampu
untuk tolong sesiapa.

Bila terjumpa kenalan lama,
hati Aku akan rasa sedih
dan menangis sepanjang hari,
dan beritahu pada Allah,
Aku tidak mampu.

Bukan diri ini suci dari dosa,
malah lebih banyak dari mereka.

Jika dalam keluarga terjadi sesuatu,
saya juga turut terasa
walaupun mereka rahsiakan dari saya.
Apa yang boleh Aku buat?

Bolehkah Aku juga turut ikut mereka
mencampakkan diri dalam kebinasaan?

Bila adik Aku meninggal dunia
terasa ingin juga pergi bersama-sama dia.

Agaknya inilah yang aki rasa
sewaktu dia masih hidup.
kesedihan
mengenangkan anak-anak dan cucu

Pernah rasa tidak mampu lagi
untuk teruskan…,
kemudian Allah temukan
dengan seorang

Selepas berjumpa dia,
hati dan badan terasa ringan.
Di antara nasihat-nasihat dia,
Aku kongsikan dengan saudara-saudara,
mungkin untuk hilangkan sedikit
rasa resah dalam pencarian Aku

Aku manusia yang mencari
 jalan pulang pada Allah.
Aku ini manusia
yang hina dihadapan Allah…
seperti kata
baca boleh pakai jangan,
itulah yang Aku rasa
tentang diri Aku

Ada masa iman itu menaik,
ada masanya iman itu menurun.

20140728

Dato Hulubalang Ali yang membuka Chenor

salam
...saya fendi ingin mencari waris keluarga dato  hulubalang ali yang berasal dari pagar ruyung
...ini bertujuan untuk melengkapkan salasilah keluarga yg disimpan oleh bapak sedara yg berada di kerdau
...mengikut cerita keluarga saya
...moyang saya dato hulubalang ali merupakan individu yang membuka kawasan chenor
...adakah dato hulubalang ali ada gelaran yang lain?

dari fendigato
7/28/14

20140721

Bersilih ganti keturunan Wan Chik dengan Wan Tanjung

Salam semua,

saya nak tanya kenapa gelaran tok raja berpindah randah selepas tok raja wan muhamad meniggal dunia.

Bersilih ganti keturunan wan chik dengan wan tanjung

begitulah kitarannya,
adakah sebab pada zaman british dulu mahukan mereka yang berumur lebih dari 18 tahun baru boleh memegang jwatan tersebut

dari nazryll hafiz
7/21/14

20140715

rajawaliartgallery - Zuhairi

Zuhairi adalah pelukis yang memiliki Balai No. 5 di Balai Seni Lukis Negeri Pahang di Perkampungan Cenderawasih. Lokasi Balai Seni Lukisini adalah bersebelahan Sekolah Cenderawasih. Berhadapan dengan Rajawali Art Galeri. Disitu terdapat satu Rimba Lereng Bukit Pokok Akasia yang menempatkan balai-balai melukis untuk pelukis Pahang.
 Rimba Lereng Bukit Pokok Akasia adalah usaha membina 5 unit balai seni lukis di tanah milik Jabatan Pengairan dan Saliran Kuantan (JPS Kuantan). Diusahakan oleh Bert Ramli, Azizi Md. Zain, Munif Md.Nor, Abdullah Hamdan (acai), Hj. Zakaria Adam. Pemaju: Rajali Arts Group Internationale. Kontraktor: Nazri Chot (M) Bhd. Arkitek: Tetuan Nazri Chot. Tarikh mula: 8.1.2014. Tarikh siap: 20.12.2014. PROJEK INI T I D A K  MELIBATKAN  KERAJAAN NEGERI PAHANG.
 Rajawali Art Studio adalah sebuah studio lukisan yang secara bebasnya menjemput siapa sahaja yang berminat dalam apa juga jurusan seni untuk datang dan berkarya dipremisnya. Rajawali Art Studio hanya menyediakan tempat.Segala keperluan untuk berkarya adalah tanggungan pelukis yang berminat.

20140711

Hamdan Salleh pelukis 'Public Phone'

Saudara Hamdan Salleh adalah pelukis yang melukis dalam harga RM250 hingga RM25,000. Tetapi wang tersebut tidak berjaya memikat hati Saudara Hamdan Salleh untuk memiliki telefon. Setelah kembali dari menjadi 'Pelukis Hotel' kini beliau menetap di Daerah Bera supaua berhampiran dengan Felda Kepayang. Semenjak dari itu Saudara Hamdan Salleh susah untuk menjadikan handphone sebahagian dari hidupnya. Handphone yang dimiliki tidak kekal ditangan.


Mungkin kita biasa tengok, orang yang berjaya dalam bidang masing-masing tetapi memiliki telefon yang sudah ketinggalan zaman. Banyak orang berlumba-lumba untuk memiliki telefon yang terbaru. Tetapi ada juga mereka yang 'antik' dan suka memiliki telefon yang sudah ketinggalan zaman.

Tetapi Saudara Hamdan Salleh suka kembali kepada zaman belum ada handphone. Zaman itu kita menganggap 'Public phone' adalah kemudahan yang canggih. Tetapi bagi Saudara Hamdan Salleh 'Public Phone' bukan sesuatu yang canggih tetapi sesuatu yang masih sesuai dengan dirinya.

Kalau nak buat tempahan, terpaksalah datang ke Galeri Hentian Bas Bera untuk berjumpa dengan Saudara Hamdan Salleh. Mungkinkan Saudara Hamdan Salleh sebenarnya menyorok di Bera?

20140710

Sajak: Burung Itu Bukan Dia

Sajak: Burung Itu Bukan Dia
(oleh humairaadawiyah)

waktu umur 18 tahun,
bila solat subuh
di masjid
dengan sahabat
yang keturunan pagar ruyung

dia terhenti dari solat
pada rakaat pertama,
sebab dia nampak mereka
dari dunia ghaib tu
berjemaah
bersama kami.

Rakaat kedua,
baru dia masuk balik solat.

Maaf,
panjang lebar
aku conteng kalbu ini.

Aku cuma keliru
dengan keadaan aku,

perlukah aku ini
hanya bermujahadah
dan teruskan perjalanan ini
seorang diri.

Atau perlukah aku berguru...
aku betul2 keliru.

Kenapa dengan keturunan aku

Burung tu bukan dia
cuma teman saya
yang tengah sedih.

Aku membaca kitab
Fath Rabbani
karya Syeikh Qadir Jilani,
sebab kawan murid tareeqat tu,
tunjukkan aku tentang gambar syeikh.

Aku mahu belajar tentang
Bahasa Arab

Aku mahu cari tentang
Sejarah

Aku mahu susun tentang
Tamadun

Aku mahu himpun tentang
Islam

Aku mahu
Allah

20140707

Tok Linggi 15 beradik

Assalamualaikum.

Saya masih tertanya- tanya
akan asal usul moyang saya.

Apa yang menariknya
dikampung kami
di padang tengku
mempunyai susur galur
salahsilah keluarga kami
yang dipanggil terembe
tetapi
datuk saya memanggil itu
sebagai tambo.

Setahu saya tambo ni
adalah susunan salahsilah
keluarga diraja pagaruyung.

Datuk saya pernah bercerita
yang moyang saya
yang membuka padang tengku
di kuala lipis.

Datuk saya juga
pernah bercerita
tentang sejarah moyang saya
yang berasal dari bukittinggi.

Moyang saya dikatakan
lari dari istana
bersama 15 orang adik beradiknya.

Nama samaran moyang saya
adalah Tok linggi.

Diharapkan ada sesiapa
yang mempunyai info
berkenaan moyang saya
e-mail kan kepada saya di
fazfazarul96@gmail.com.

Sekian terima kasih

dari Mohamad Nor Faza
7/21/14

20140704

Moto klasik. Honda 7135 dan Vespa 4662


 Sinseng lengan baju macam orang dulu tapi main handphone.
 Macam orang dulu-dulu.
 Siapa minat vespa klasik ini. Harganya RM4,662
 Honda klasik ini harganya RM7,135
 telah berjalan sejauh 621,196km
PR7135

20140627

Berakit Sungai Pahang Mei 2014 Temerloh-Chenor


 01
 02
 03
 04
 05
 06
 07
 08
 09
 10
 11
 12
 13
14

Kawan Atas Kawan

20 CERITA-CERITA LAMA

Berikut adalah 20 cerita-cerita lama yang dikutip terus dari orang-orang tua.

Tugas Kita

20140620

Burung Tukang Bertukang di Galeri Rajawali

Burung tukang dikatakan memilik banyak pengetahuan tentang ilmu hikmat. Bulu di badannya akan bertukar putih apabila terkena sebarang jenis racun. Apabila tuan yang memeliharanya jatuh sakit, bulu di badan burung ini akan berubah warna hijau.
 Seorang pekebun sedang memeriksa tanaman-tanamannya pada suatu hari. Dia ternampak seekor burung tukang yang cedera pada sayapnya di bawah sebatang pokok betik. Pekebun itu membawa burung tersebut pulang untuk dirawatnya. Burung itu ditempatkan di dalam sebuah sangkar besar diberi makan dan minum secukupnya.
 Bahagian kepak burung tukang yang cedera itu dibalutnya setelah dibubuh ubat yang diramu daripada akar-akar dan daun kayu. Bulu di badan burung tukang itu bertukar menjadi putih tidak lama kemudian.
 Pekebun itu pun menukar ubat yang dibubuhnya pada awal tadi dengan ramuan ubat akar dan daun kayu yang lain. Tidak lama kemudian, bulunya kembali seperti asalnya.
 Pada suatu pagi, pekebun itu berasa tidak sihat dan dia tidak pergi berkebun. Namun begitu, dia tetap juga merawat burung yang sakit itu sebaik-baiknya. Warna buu burung tukang itu pula telah berubah mejadi hijau. Perasaan pelik hatinya melihat warna burung itu tidak dia hiraukan.
Dia terus menukar ubat pada luka burung itu dan menyediakan makanan dan minuman untuk burung yang sudah mula berbunyi setelah kembali bertenaga.

Setiap kali terpandang wajah burung tukang itu, hatinya berasa belas. Pekebun itu seolah-olah sedar bahawa burung tukang itu hendak menyatakan ucapan terima kasih atas bantuannya.

Setelah itu, petani itu duduk berehat di rumah sepanjang hari dan mengambil air ubat rebusan akar-akar kayu. Petani itu kembali sihat dan segar beberapa hari kemudian dan pada suatu pagi dia hendak kembali bekerja di kebunnya. 

SUMBER CERITA:
http://manafyasir.blogspot.com/2011/12/cerita-burung-tukang.html

Seperti biasa, dia hendak merawat luka burung itu sebelum dia bertolak pergi ke kebunnya. Dia mendapati burung itu sungguh lincah dan bising pada pagi itu. Bulu di badan burung itu sungguh cantik dan berkilau-kilau serta paruhnya yang berwarna kuning itu sngguh menarik oada pandangan pekebun itu.

Setelah dia mendekati burung itu, dia mendapati bahawa luka di badan burung itu sudah cukup sembuh. Dan apabila dibuka sangkar untuk membiarkan burung itu terbang pergi, burung itu berjalan ke luar dari sangkar itu dengan mengeluarkan bunyi yang sungguh kuat.

“Baguslah engkau sudah sembuh. Bolehlah engkau pulang dan berjumpa semula dengan keluargamu!” Pekebun itu menyediakan buah betik yang sudah dibelahnya untuk dimakan burung tukang itu. Burung itu makan sambil paruhnya bising seakan-akan berkata-kata kepada pekebun itu. Pekebun itu hanya tersenyum.

Tidak lama sesudah itu, burung tukang itu terbang pergi meninggalkan pekebun itu. Pekebun itu lalu menutup pintu rumahnya dan berjalan menuju ke kebunnya.

Sejak hari itu, pekebun itu mendapati semua hasil tanamannya di kebunnya itu menjadi subur. Sekali-sekala, dia terpandang burung tukang di dalam kebunnya. Kehadiran burung tukang itu menghiburkan hatinya. Kepenatan bekerja di ladangnya tidak dia rasai.

20140615

rajawaliartgallery - Osman Limat

Saudara Osman Limat telah mempunyai balai melukis di Balai No. 5 Balai-balai Seni Lukis Negeri Pahang yang berada di Perkampungan Cenderawasih. Lokasi Balai-balai Seni Lukis Negeri Pahang ini adalah di Lereng Rimba Akasia bersebelahan Sekolah Cenderawasih.

 Bagi Osman Limat, beliau adalah Pelukis Burung Walit - Dimana Ada Rezeki - Disitulah beliau Terselit. Inilah kehidupan sebenar diri beliau setelah lama melukis. Dan Osman Limat tidak malu untuk mengakuinya. Tetapi dalam hati mungkin masih berharap untuk menjadi kaya dengan melukis. Beliau tidak mahu ada ibubapa yang akan menentang keras cita-cita dan minat anak-anak mereka untuk menjadikan pelukis sebagai
 "Osman Limat pelukis miskin.." kata Mr Jeffery,Konsultan Hospital Besar Kuantan. Osman dikatakan miskin, dalam konteks ini, diisbatkan kepada 'rumah murahnya',kereta kancilnya' dan murahnya harga karya beliau.

Osman Limat adalah pelukis yang paling mudah untuk kita berurusan. Jika karya beliau berharga RM500 dan kita minta kurangkan harganya kepada RM200. Berbincang lebih kurang dengan beliau dan Osman Limat akan jual dengan harga RM200. Ini kerana Osman Limat adalah pelukis produktif. Osman Limat boleh menghasilkan bepuluh karya dalam masa sebulan.Tetapi menuduh beliau pelukis miskin adalah satu kenyataan yang terpaksa dihadapi dengan reda oleh beliau.
 Pelukis boleh menjadi bodoh sombong apabila hanya berharap untuk pembeli datang berjumpa tanpa ada usaha untuk berjumpa dengan pelanggan bagi memasarkan diri. Osman Limat adalah pelukis unit yang jarang ditemui kerana Osman Limat boleh melukis dengan kedua-dua tangan dalam masa yang sama.
 Mungkin 'rumah murah','kereta kancil' dan murah karyanya menjadi sebab untuk dilabelkan Osman Limat pelukis miskin. Apa itu kaya dan apa itu miskin adalah subjektif. Dengan tinggal dirumah murah dan memandu kereta kancil tanpa sebarang hutang. Bercerai dengan isteri Indonnya telah menamatkan tugas beliau balik ke kampung isteri Indon di Indonesia pada setiap bulan.

Mungkin kepada sesetengah orang, rumah dan kereta besar pula adalah kejayaan dalam kerjaya,lalu tidak adil bagi siapa pun menuduh mereka yang tidak memiliki apa yang kita miliki sebagai miskin.

Bukan membela Osman tetapi nada 'osman limat pelukis miskin' saya lihat sebagai satu bentuk "pukulan padu' kepada semua pelukis yang seperti beliau. Kata-kata ini boleh 'dilihat' dan 'dirasakan' oleh siapa sahaja yang panjang usaha. 
Osman Limat juga boleh melukis dengan kaki kiri sambil berstokin. Walau bagaimana pun, beliau tidak boleh melukis dengan kaki kanan dengan berstokin atau tanpa stokin. Osman Limat juga boleh melukis menggunakan mulut.

TV3 pernah membeli lukisan kecil beliau dengan harga RM15,000.

20140613

Osman Limat; Pelukis dan Pelumba Basikal yang terselit

Atlit negara pada Sukan SEA Singapura pada 1972 yang kini berusia 66 tahun dan menghabiskan masanya setiap hari di Galeri Rajawali yang terletak di Taman Cenderawasih, Kuantan.

Ditanya bagaimana beliau boleh merangkul gelaran Raja Bukit sedangkan kedua tangannya tidak sempurna, Osman Limat berkata: "Nak naik bukit bukan perlukan tangan, tetapi kita perlu ada akal fikiran dan kaki yang kuat."

Kali terakhir Osman Limat menyumbang bakti kepada negara adalah ketika menjadi pembantu jurulatih pasukan berbasikal pada Sukan SEA Indonesia 2011.

Osman Limat pernah mendapat gelaran Raja Bukit pada tahun 70an. Walaupun Osman Limat anak kelahiran Muar Johor tetapi usianya banyak habis di negeri Pahang tersayang. Osman Limat yang lebih mesra dengan panggilan Pak Man. Osman Limat menganggap dengan perhatian kerajaan, akan lahir lebih ramai Osman Limat di negara ini pada masa depan.
 Bekas pembantu jurulatih dan jaguh lumba basikal negara, Osman Limat berharap kerajaan dapat merangka perancangan rapi untuk pembantu dan jurulatih separuh masa di peringkat negeri dan kebangsaan supaya dapat meneruskan kehidupan dengan selesa.

Ketika berkunjung ke galeri itu, Osman Limat sibuk menyiapkan lukisan bertemakan alam yang memaparkan suasana nyaman dan tenang di Hutan Royal Belum, Perak di teratak yang dibina menggunakan kayu terpakai.
 "Jangan jadi macam saya, dulu masa jadi atlit dan jurulatih nak tukar tayar basikal pun tak mampu sampaikan kena berhutang dengan ceti. Nasib baik ada bakat melukis, jadi kalau poket kosong boleh jual lukisan untuk tampung belanja keluarga ketika sesak dan sampai sekarang hasil lukisan juga yang banyak membantu saya meneruskan hidup.
 "Malahan, basikal yang saya guna ketika menang gelaran Raja Bukit pun saya terpaksa jual kira-kira 15 tahun lalu," katanya yang meninggalkan dunia sukan berbasikal atas faktor usia dan menumpukan perhatian dengan menghasilkan karya seni lukisan.
 Osman Limat memperoleh sijil kejurulatihan lumba basikal di Bangkok dan Majlis Sukan Negara (MSN) menganggap personalitinya yang sentiasa 'happy go lucky' membolehkan beliau meneruskan hidup walaupun ramai yang sudah melupakan sumbangannya kepada arena sukan lumba basikal di peringkat Pahang dan negara.
 Osman Limat kini mahu dikenali sebagai pelukis burung walit, dimana ada rezeki di situ Osman Limat terselit untuk meneruskan hidup.
 Osman Limat telah lama menetap di Kuantan, Osman Limat terkilan kerana pengorbanannya ketika zaman muda untuk kecemerlangan sukan negara berakhir dengan memori pahit. Kini Osman Limat hanya bergantung kepada wang pencen RM800 sebulan hasil bertugas sebagai pegawai landskap di Kementerian Kesihatan selain hasil jualan lukisannya.
 "Memang dah beribu-ribu lukisan saya hasilkan tapi yang ada sekarang hanya kira-kira 80 sahaja, lainnya dijual terutama bila sesak. Apa pun saya bersyukur kerana memiliki keluarga dan rakan yang memahami diri saya, walaupun tidak hidup senang tetapi saya tidak merempat.
 Sokongan isteri Jamilah Jais selalu memberi semangat untuk Osman Limat berkarya walaupun di galeri yang dibina menggunakan kayu terpakai. Anak-anak tiri seramai tujuh orang turut menjadi pendorong untuk Osman Limat terus menjadi pelukis setia di Galeri Rajawali Cenderawasih.
 "Galeri ini belum siap sepenuhnya sebab tak cukup duit, jadi cara terbaik untuk mendapat bekalan kayu adalah  dengan menukarkan kayu terpakai dengan lukisan saya, macam sistem tukar barang.
"Kalau ada yang masih mengingati sumbangan saya, jenguklah galeri tidak seberapa ini," katanya yang pernah menjadi pembantu jurulatih untuk pelumba basikal negara, M Kumaresan.

"Memang sebelum ini ada beberapa pihak berjanji nak bantu, tapi janji hanya tinggal janji, lagi pun saya dah tua dan tak aktif bersukan lagi," katanya yang lahir dengan hanya memiliki empat daripada 10 jari di kedua-dua tangannya.

Rujukan:
http://www.mstar.com.my/berita/berita-semasa/2014/05/27/osman-limat/

20140612

Kiasan Mat Kilau

Dalam Terang
Ada Cahaya
Dalam Cahaya
Ada Kilat
Dalam Kilat
Ada Kilau


Dalam Kilau ada

Hubungan Waris Pahang Terengganu melalui Tengku Ali (1914-1946)

Sultan Ali Shah ibni al-Marhum Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah (1942 - 1945)
(24.1. 1914 hingga 17.5.1996)

 Pada 26 Sepember 1942 dilantik sebagai 'Pemangku Sultan' oleh  pihak Jepun (Syuchokan). Pada 30 September 1942 dapat menggunakan gelaran Sultan Terengganu atas persetujuan pihak Jepun Syuchokan dan Pemerintah Tertinggi Tentera Jepun di Malaya. Setelah dilantik seseorang sebagai Sultan Terengganu maka  diserahkan Terengganu kepada Thailand pada 18 Oktober 1943. Pihak Jepun dan Thailand menerima Sultan Ali Shah ibni al-Marhum Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah sebagai Sultan Terengganu.

Setelah Jepun kalah dan British kembali, British amat anti dan tidak mahu berurusan dengan mereka yang menyokong Jepun secara terang  atau berlindung. Sultan Ali dianggap memberikan sokongan secara berlindung dan perlu dikeluarkan dari istana.

Pada 16 Disember 1945 di Istana Maziah, Sultan Ali diistiharkan tidak lagi menjadi Sultan Terengganu. Nama yang terlibat dalam perisytiharan tersebut adalah
1. Umar Mahmud,
2. Tengku Hitam,
3. AbdulRahman,
4. Muhammad Saleh Ahmad,
5. Abu Bakar Mustafa,
6. Tengku Embung,
7. Abdullah,
8. Abdul Kadir,
9. Abdullah Yunus,
10. Wan Muda Wan Ali,
11. Tengku Hitam Hussein,
12. Muhammad Hashim dan
13. Tengku Wok.

Tengku Ismail telah diangkat sebagai Sultan Terengganu yang baru dengan gelaran Sultan Ismail Nasiruddin Shah ibni al-Marhum Sultan Zainal Abidin. Tindakan 13 orang ini sudan tentu mendapat dorongan pihak British. Mungkin juga British amat terdesak untuk menjayakan percaturan mereka di Asia Tenggara.

Sultan Ali Shah ibni al-Marhum Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah terpaksa menjadi rakyat biasa dan melakukan pelbagai perkerjaan antaranya pemandu kereta sewa dan tukang wayang bergerak.

Isteri Tengku Ali (1914-1946)
1. 1933 (bercerai) Cik Fatima binti Ismail
2. 1936, Y.M. Tuan Nik Sharifa Amina binti Sayyid ‘Abdu’llah
3. 1943 (bercerai 1947), Y.A.M. Tengku Putri Hajjah Ainul Jamal binti al-Marhum Sultan Sir Abu Bakar Riayatuddin al-Muazzam Shah, Tengku Sri Nila Utama (kemudiannya berkahwin kali kedua  dengan Y.M. Datuk Raja ‘Abdu’l Jalil Shah bin Raja Haji Shahar Shah)
4. Y.M. Tengku Roqaiya binti Tengku Su

5 Anak Lelaki  Tengku Ali (1914-1946)
1. Y.M. Tengku Abdul Halim bin Tengku Ali. (anak Cik Fatima)
2. Y.M. Tengku Cik Besar Badlishah bin Tengku Ali (anak Sharifa 
Amina).
3. Y.M. Tengku Ja’afar bin Tengku Ali (anak Sharifa Amina).
4. Y.M. Tengku Dato’ Haji Iskandar Abu Bakar bin Tengku Ali, Dato’ Setia Pahlawan Pahang. (anak Tengku Ainul Jamal)
5. Y.M. Tengku Muhammad Muhiuddin bin Tengku ‘Ali (anak Sharifa Amina).

4 Anak Perempuan  Tengku Ali (1914-1946)
1. Y.M. Tengku Putri Habiba binti Tengku ‘Ali (anak Sharifa Amina)
2. Y.M. Tengku Hasma Fatima binti Tengku ‘Ali (anak Sharifa Amina).
3. Y.M. Tengku Besar Aisha binti Tengku Ali. (anak Tengku Ain ul-Jamal).
4. Y.M. Tengku Afzam [Hizan] binti Tengku Ali (anak Tengku Ain ul-Jamal)
5. Y.M. Tengku Kechik Maliha binti Tengku ‘Ali. (anak Sharifa Amina).
6. Y.M. Tengku Khadija Noraini binti Tengku ‘Ali (anak Sharifa Amina).

PAHANG
Y.M. Tengku Dato’ Haji Iskandar Abu Bakar bin Tengku Ali, Dato’ Setia Pahlawan Pahang. (anak Tengku Ainul Jamal) Berkahwin dengan Datin Hajjah Mariam binti Haji Jusoh, Tok Puan  Setia. Mendapat anak:
1. Tengku Razman Shah bin Tengku Dato’ Haji Iskandar Abu Bakar.
2. Tengku Ahmad Amieruddin Shah bin Tengku Dato’ Haji Iskandar Abu Bakar

PAHANG
Y.M. Tengku Afzam [Hizan] binti Tengku Ali (anak Tengku Ain ul-Jamal) berkahwin dengan Tengku Dato’ Ahmad Zazu’llah bin Tengku Besar Haji ‘Abdu’l Jalil bin Tengku Besar Sulaiman. Pernah menjadi ADC Sultan Pahang.

CUCU TENGKU ALI (1914-1946)
1.  Tengku Sulaiman bin Tengku ‘Abdu’l-Halim
2.  Tengku Saleh ud-din bin Tengku ‘Abdu’l-Halim
3.  Tengku Ahmad Kamal Ar-Riffin bin Tengku ‘Abdu’l-Halim
4.  Tengku Muhammad Nor bin Tengku ‘Abdu’l-Halim
5.  Tengku Asma Mazila binti Tengku ‘Abdu’l-Halim
6.  Tengku Zahra binti binti Tengku ‘Abdu’l-Halim
7.  Tengku Jamila Roslina binti Tengku ‘Abdu’l-Halim
8.  Tengku Nur Afia binti Tengku ‘Abdu’l-Halim
9.  Tengku Alila binti Tengku ‘Abdu’l-Halim
10. Tengku Norisha binti Tengku ‘Abdu’l-Halim
11. Tengku Fazura Idayu binti Tengku Ja’afar
12. Tengku Razman Shah bin Tengku Dato’ Haji Iskandar Abu Bakar
13. Tengku Ahmad Amier ud-din Shah bin Tengku Dato’ Haji Iskandar Abu Bakar
14. Tengku Putra Ahmad Hisham bin Tengku Ismail.
15. Tengku Putra Ahmad Nizam bin Tengku Ismail.
16. Putra Rafdifaiz al-Shahirin bin Othman.
17. Putra Rasdifaiz ul-Shahrom bin Othman
18. Putra Isfahan Shah bin Othman
19. Puteri Malihasma Nurul Afida binti Othman
20. Puteri Emmy Zainiswaty binti Othman
21. Putri Hawa Nur ul-Huda binti Othman
22. Putri Rabiatul Aadawiyah binti Othman
23. Putri Nur Saudah binti Othman
24. Putri Nur Zalikha binti Othman

SULTAN TERENGGANU (anak lelaki Sultan Zainal Abidin)
1881 - 1918 Sultan Zainal Abidin III Muazzam Shah ibni al-Marhum Sultan Ahmad:
Anak Lelaki
1. Tengku Endut (Cik Amina)  Meninggal 1888
2. Tengku Cik Muda Muhammad (Cik Kulsum) Sultan Terengganu 1918 - 1920
3. Tengku 'Abdu'llah (Cik Amina) Meninggal 1892
4. Tengku Ahmad (Cik Amina) Meninggal 1912
5. Tengku Sulaiman (Cik Aisha) Sultan Terengganu 1920 – 1942
6. Tengku Ismail (Cik Maimuna) Sultan Terengganu 1945 - 1979
7. Tengku Ahmad (Cik Zainab) 1985
8. Tengku Besar Mahmud (Tengku Aisha Mandak) 1989

RUJUKAN
1. puisikabur.blogspot.com/2011/01/buku-pengakuan-tengku-ali-mengapa-saya.html
2. wzwh.blogspot.com/2012/09/mb-yang-berpengaruh-boleh-menjatuhkan.html
3. tengkusyah.blogspot.com/2009/12/tengku-ali-pernah-tak-anda-semua-kenal.html
4. tahamas.blogspot.com/2013/04/monarch-profile-sultan-ali-shah-of.html
5. royalark.net/Malaysia/treng12.htm

20140610

Sajak: Naga dan Bunian

Sajak: Naga dan Bunian
(oleh humairaadawiyah)

NAGA

Dan tentang naga...
dalam mimpi itu,

aku tenggelam di dalam tasik atau laut,
yang dekat dasar laut itu ada naga,
naga yang telah lama berehat.

Dia sedang berlingkar tidur dekat situ

Naga tersebut
menyapa aku,
katanya

"bukankah aku telah memperingati kamu,
kamu akan cedera jika bergaul dengan mereka"

Badan aku lemah,

jadi aku hanya berdiam
dan tidak dapat bergerak,

arus laut itu membawa
aku mendekati ular naga laut,
tapi tiada rasa takut,
macam sudah kenal lama.

BUNIAN

Bunian sahabat moyang aku tu,
bunian itu seperti manusia biasa,
bukan kecil, lelaki dan perempuan.

Cuma pergerakkan mereka
sedikit berbeza.
Sekelip mata dihadapan kita,
kemudiannya tiba2
mereka ada dihujung
ditempat yang lain pula.

Ada yang harimau,
tapi
moyang sudah beritahu mereka,
katanya
cukuplah setakat dia,
bukan pada anak cucu.

Tapi mungkin
mereka ada melawat juga
cuma tak sedar.

Dulu ada jin yang ikut aku
waktu sekolah menengah

20140606

Hamdan Salleh Melukis Gambar Keluarga bersaiz 5x5

Ini adalah karya terbaru Encik Hamdan Salleh. Beliau menerima tempahan lukisan ini dan berjaya menyiapkan dalam tempoh yang singkat.
 Karya ini berharga RM10,000. Kepada sesiapa berminat bolehlah emailkan kepada lamanpahang yntuk maklumat. Encik Hamdan adalah Pelukis 'Public Phone. Jika perlukan telefon beliau akan mencari 'Public Phone'.
Kini lukisan ini telah siap 90 peratus. Kata Encik Hamdan Salleh, ada masanya terasa sayang pada lukisan ini, rasa tak sanggup nak jual, bila mengenangkan betapa susahnya menyiapkan karya bersaiz 5'x5' ini.

20140604

Adakah bercerai HARAM?

Soalan
Saya berhasrat untuk memfailkan perceraian fasakh di mahkamah kerana suami saya tidak bersetuju untuk menceraikan saya. Adakah terdapat pilihan lain selain daripada perceraian Fasakh?

Jawapan
Barangkali itulah tuntutan yang paling melekat di minda wanita yang mahu mendapat perceraian di mahkamah syariah. Mungkin mereka hanya tahu fasakh sahaja. Sedangkan di mahkamah syariah, banyak lagi pilihan perceraian yang jauh lebih efektif, efisien dan menjimatkan masa serta kos guaman.

Perceraian sebagaimana yang dianjurkan oleh syarak, mestilah berlaku dalam sebaik-baik keadaan dan tidak mendatangkan dharar kepada mana-mana pihak.
  
Maka, perceraian di bawah Seksyen 47 Akta Undang-undang Keluarga Islam (Wilayah-wilayah Persekutuan) adalah kaedah perceraian yang paling efektif dan dapat memelihara aib kedua belah pihak (suami dan isteri).

Dari segi prosedur, permohonan perceraian di bawah seksyen ini tidak melibatkan surat cara yang banyak mahupun saksi. Sebaik sahaja saman berjaya disampaikan kepada suami dan suami bersetuju untuk bercerai, maka mahkamah syariah akan mengarahkan suami melafazkan cerai di dalam mahkamah setelah mendapati perkahwinan tersebut pecah-belah. Mudah, cepat dan efisien jika kedua-dua pihak bersetuju bercerai secara baik.

SUMBER:
http://www.sinarharian.com.my/rencana/apa-pilihan-suami-enggan-cerai-1.284617

Mari kita fikir.
Kenapa Allah swt berikan hak dalam perkara ini kepada suami?
Apa amaran Allah swt, apabila ada isteri meminta perkara ini?
Allah swt berikan isteri, harta dan anak-anak untuk apa?

20140528

Jemputan Menyertai Himpunan Waris Berhala Gantang 2014

Dengan segala hormatnya JKKK Kg. Berhala Gantang Menjemput Seluruh Kaum Keluaga, Waris-waris dan Pelajar pondok 'Madrasah Al-Wosto" tahun 50an,60an,70an,80an dan 90an ke Himpunan Waris Berhala Gantang.

Program: Hari Keluarga Waris Berhala Gantang
Tarikh: 31.5.2014 (Sabtu)
Masa: 8.30 pagi hingga 12.00 tengahari
Tempat: Kolam Tahfiz Kg. Berhala Gantang

Semoga Dapat luangkan masa untuk bersama.

Sekian dimaklumkan


SUMBER:
https://www.facebook.com/pages/JKKK-Kg-Berhala-Gantang/131283670349075

sumber gambar:
http://masjidalhassan.blogspot.com/2009/08/peta-lokasi-kampung.html

Peta Kg Berhala Gantang


SEJARAH KAMPUNG BERHALA GANTANG MENITI ZAMAN

Berhala Gantang adalah sebuah kampung kecil dalam Mukim Sanggang yang letaknya sebelah kanan mudik sungai Pahang. Lebih kurang 6 km dari Bandar Temerloh.

Kampung ini dipercayai di asaskan pada tahun 1176H/1729M oleh seorang yang bernama Shahibudin Bin Zainal Abidin Bin Suji Bilang. Pada masa tersebut Negeri Pahang mengalami perebutan kuasa di antara waris Kesultanan Melayu Melaka iaitu Sultan Mahmud Mangkat Di Julang.

Perebuatan ini tidak menjejaskan kedudukan sosial dan ekonomi penduduk setempat. Ini kerana jalan keluar membawa hasil mahsul adalah melalui Penarikan di Ulu Muar, kebanyakan di kawasan hulu sungai Pahang dikuasai oleh orang-orang Melayu Minangkabau, Rawa dan Mendailing. Mereka mengadakan perhubungan perdagangan dengan orang-orang Belanda di Melaka.

Kampung Berhala Gantang bukanlah sebuah Kampung yang tertua di dalam Negeri Pahang, malah ia merupakan sebuah perkampungan baru jika dibandingkan dengan kampung-kampung lain seperti Chenor, Bera, Mengkarak, Pulau Tawar, Badok, Kg. Mengkasar, Sungai Ma’ Dulang dan Bangau.

Asal usul Tuk Shahibudin adalah dari Minangkabau kemudian berpindah ke Negeri Sembilan. Dari sana, Tuk Shahibudin masuk ke Pahang dan menetap di Chenor. Di Chenor Tuk Shahibudin berkahwin dengan penduduk tempatan dan di beri kuasa lalu Tuk Shahibudin membuka penempatan di Mengkarak.

Dari Mengkarak, Tuk Suji Bilang pergi membuka perkampungan di Tanjung Keramat, Bangau. Di situlah Tuk Shahibudin membesar dan belajar. Setelah dewasa dan berkahwin maka menurut adat Minangkabau anak lelaki pantang duduk di rumah, maka beliau pergi berdakwah ke merata Negeri Pahang hinggalah diputuskan oleh Allah membuka kampung di Berhala Gantang.

Kampung ini di bina dengan hanya satu tujuan untuk dijadikan pusat pengajian Islam bagi negeri ini. Pusat pengajian yang hanya berasakan Al Quran dan Al Sunnah menurut Ahli Sunnah Wal Jamaah.
Ini kerana pada masa itu Negeri Pahang di kuasai oleh aliran Panthisne Hamzah Fansuri iaitu Fahaman Mertabat Tujuh dan bermacam-macam aliran lain lagi yang kebanyakannya cenderung kepada Sufisisme. Ajaran ini merupakan ikutan kepada fahaman Wihdatul Wujud yang diasaskan oleh Ibn Arabi Al Sufi. Di samping itu juga ajaran Islam di negeri ini bercampur dengan khurafat dan bidaah yang melampau – lampau.

Antara lain matlamat Tuk Shahibudin ialah untuk mengislamkan penduduk tempatan yang terdiri dari orang Asli. Orang Asli pada masa itu terkenal dengan kebolehan mereka di dalam bidang ilmu sihir dan perbomohan, apabila mereka memeluk Islam amalan ini masih di teruskan.

Tuk Shahibudin berjaya di dalam usahanya yang pertama iaitu membina sebuah penempatan dan mendirikan sebuah Sekolah Agama yang sistematik. Beliau juga berjaya menjadikan kampung ini sebuah estet menanam pokok kelapa dan padi.

Beliau juga berjaya membangunkan sebuah penempatan yang tersusun dan menarik orang ramai untuk tinggal di kampung ini, dalam masa yang singkat Kampung Berhala Gantang sudah menjadi satu kawasan penempatan yang maju serta ramai penduduk.

Ketegasan Tuk Shahibudin dan kebolehan beliau di dalam pelbagai ilmu persilatan menyebabkan nama beliau terkenal di Negeri Pahang ketika itu, Tuk Shahibudin tidak bertolak ansur di dalam soal aqidah dan amalan Islam, hampir 90% penduduk Islam di Pahang mengamalkan ajaran Suluk Hamzah Fansuri sebaliknya Tuk Shahibudin mengikut fahaman Insaniyah Nuruddin Al Raniri dan mengikut Tarekat Al Hadad dari Yaman.

Ini berlainan dengan tarekat-tarekat tempatan ketika itu yang cenderung kepada Naqsabandi. Tuk Shahibudin pernah berperang dengan suku Rawa di kawasan Jerantut kerana membenteras ajaran sesat dan karut marut.

Perjuangan beliau disambung oleh anak cucu beliau yang semuanya alim-alim belaka seperti Teh Mohd Hassan yang lebih dikenali dengan panggilan Tuan Teh Keramat yang makamnya terdapat hingga ke hari ini di Kampung Berhala Gantang. Makam Tuan Teh Keramat pernah dijadikan oleh orang-orang jahil sebagai tempat bernazar.

Semasa Tuan Teh, Kampung Berhala Gantang telah diiktiraf sebagai sebuah jajahan, Tuan Teh telah dilantik sebagai Mufti dan Qadi bagi daerah Temerloh oleh Bendahara Tun Abdul Majid. Dan sebagai leluhur dari Orang Kaya Indera Segaradi kawasan Jempol, Rembau dan Triang, Tuan Teh diberi memegang kekuasaan dari Sungai Lebak hingga ke Gunung Senyum terus ke Bukit Segumpal.

Selepas kematian Tuan Teh, kampung ini terus menjadi pusat pengajian yang terkenal, ini kerana anak Tuk Shahibudin yang dilantik menjadi Qadi adalah tiga orang iaitu
Qadi Nong dan
Qadi Abu Bakar Sanggang selain
Tuan Teh sendiri.

Imam Syam yang dilantik mengantikan Tuan Teh berjaya meneruskan usaha datuk neneknya menjadikan kampung ini pusat pendidikan agama yang tinggi.

Kampung ini menjadi tempat orang dari seluruh Negari Pahang mendapat pendidikan samada untuk dunia dan akhirat. Ramai juga pembesar-pembesar mencari jodoh untuk anak gadis mereka daripada penduduk kampung ini. Oleh sebab itu salsilah anak cucu Tuk Shahibudin berkembang ke hilir seperti di
Lebak,
Tengguh,
Guai hingga ke
Mentiga dan ke hulu seperti
Sanggang,
Loyang,
Lipat Kajang,
Pualu Pasir Mandi hingga ke
Kuala Lipis.

Semasa pemerintahan Bendahara Ali, Negeri Pahang menjadi aman makmur dan penduduknya menikmati taraf kehidupan yang tinggi, salah satu sebabnya ialah kerana kekuatan kehidupan beragama di kalangan anak negeri.

Dari suasana politik yang tidak ketentuan pada masa Bendahara Sultan Abdul Jalil bertukar menjadi stabil. Keadaan ini amat jelas menunjukkan kejayaan Tuk Shahibudin dan anaknya Tuan Teh mengembangkan agama Islam di negeri ini dan menyatukan mereka di bawah satu payung kesatuan ummah yang padu.

Dalam sekitar tahun 1870 hingga 1900, Kampung Berhala Gantang mempunyai sebilangan ulama yang terkenal seperti
Qadi Besar Pahang ,
Qadi Ibrahim bin Abu Hurairah,
Imam besar Mohammad,
Tuan Haji Ali bin Sham,
Tuan Haji Ahmad bin Abdullah

Kampung Berhala Gantang ini tidak putus-putus selama 150 tahun melahirkan guru agama yang berjuang secara sukarela bagi kepentingan agama dan bangsa. Mereka juga dipanggil oleh penduduk sesuatu kawasan datang tinggal di tempat mereka dan menetap di sana seperti di kawasan kiri kanan sungai Semantan hingga ke Kuala Kaung dan Jambu Rias masih terdapat jalur keturunan Tuk Shahibudin.

Anak cucu beliau memberi sumbangan yang besar di dalam memaju dan membuka perkampungan baru.

Selepas kemasukan British ke Pahang, kedudukan kampung ini terus stabil, penduduk kampung ini oleh kerana tradisi kekuatan beragama, bersolat jemaah, bergotong-royong, mempastikan anak-anak boleh membaca Al Quran dan berbahasa Arab mereka terus dihormati oleh British, sehingga jawatan Qadi Daerah Temerloh ini menjadi jawatan “Qadi Berhala Gantang” yakni secara turun temurun di pegang kuasanya oleh orang Kampung Berhala Gantang sejak dari zaman
Tuan Teh,
Qadi Nong,
Qadi Abu Bakar,
Qadi Ismail,
Qadi Ibrahim,
Qadi Ahmad sehingga ke zaman sebelum darurat.

Kampung Berhala Gantang juga terkenal sebagai kawasan perniagaan dan pertukangan. Awal 1900 mereka menguasai pasar di Temerloh, contohnya pekan sehari Ahad pada masa dulu hanya dua golongan besar saja yang terlibat menjual barangan di situ iaitu orang Kampung Berhala Gantang dan Orang Kampar Batu Satu.

Orang Berhala Gantang juga pandai mencari bijih timah dan emas,  sebelum kemasukan British dan dikuatkuasa oleh Kerajaan Pahang ketika itu. Orang Kampung Berhala Gantang juga mahir di dalam bidang pertukangan, sehingga mereka dijemput mendirikan masjid di sekitar Daerah Temerloh, contohnya masjid Songsang.

Pada masa kedatangan Jepun, penduduk kampung ini masih bersemangat untuk menghidupkan sekolah agama walaupun di dalam keadaan tidak tenteram dan sukar untuk mendapatkan peralatan.

Abdullah Yaakub bin Awang Naib (Ketua Kampung), Tuan Haji Zakaria bin Hj Ibrahim, Khatib Dollah bin Janal, Ismail bin Janal, Cikgu Yaakub bin Simat, Bilal Omar bin Kia, Tuan Haji Sham bin Yusuf, En Md Noor bin Sitam, Tuan Hj Taib bin Nong Tahir, En Mustaffa bin Arshad telah berusaha mengumpulkan wang untuk membeli tanah dari En Idris bin Hassan bagi dijadikan tapak sekolah.

Maka akhirnya lahirlah Madrasah Al Wosto di atas sebidang tanah seluas satu ekar dan pondok di atas tanah seluas hampir lima ekar.

Pada masa kebangkitan semangat kemerdekaan, penduduk kampung ini tidak lepas dari sama-sama bangun menentu British keluar dari Tanah Melayu. Sebahagian dari mereka telah memasuki
API,
AWAS,
INSAF,
KMM dan
Hizbul Muslimin,

Penduduk kampung ini sama sekali tidak menyokong British sebab itu mereka tiada A/C, sebaliknya mereka ditohmah sebagai tali barut komunis.

Sehingga Ketua Kampung pada masa itu hendak dibunuh oleh komunis barulah pihak Inggeris percaya bahawa penduduik kampung ini tidak terlibat dengan kegiatan tersebut.

Selepas kemerdekaan, kampung ini telah menjadi sebuah pusat pengajian yang paling besar di Negeri Pahang, dengan murid yang hampir 300 orang dan dapat mengadakan kelas hingga tingkatan lapan, sama setanding dengan sebuah universiti di bawah pimpinan Tuan Guru Haji Hasanuddin Bin Muhammad, Madrasah Al Wosto juga telah berjaya mengasah bakat murid-murid di dalam aktiviti Ko Kurikulum.

Pelajar – pelajar ini dapat menjuarai beberapa kategori pertandingan peringkat daerah dan negeri seperti di dalam kategori bola sepak dan musabaqah Al Quran. Sekolah ini begitu maju sehingga perbelanjaan tahunannya menjangkau RM 13,572 setahun (nilai pada masa itu)

Dalam akhir tahun 70an dan awal 80an merupakan zaman kemelesetan ekonomi dan berlaku banjir besar sebanyak dua kali, ini menjadikan ekonomi penduduk kampung agak sukar.

Namun usaha untuk mencapai kemajuaan tidak pernah lekang dari lubuk hati mereka, dengan wujudnya universiti dan pusat pengajian tinggi tempatan, maka mulalah penduduk kampung ini menghantar anak-anak mereka melanjutkan pelajaran ke universiti, sehingga kini hampir 100 orang anak-anak kampung ini berjaya menjejakkan kaki ke Universiti.

Pada tahun 1982, dengan sebab keuzuran Tuan Guru Haji Hasanuddin telah menyerahkan kuasa pentadbiran sekolah Al Wosto kepada Jabatan Agama Islam Pahang, sekali lagi penduduk kampung  Berhala Gantang dengan sukarela mewakafkan tanah bagi tapak sekolah.

Era 90an, kampung ini telah melangkah setapak lagi denagn mendirikan Maahad Tahfiz Al Quran, dalam usaha menjadikan penduduk kampung ini mengambil berat tentang pendidikan Al Quran, semoga Intitusi ini menjadi sebuah Jamiaah atau kolej yang dapat melahirkan para ulama yang berketerampilan di dalam soal-soal keagamaan, ini tergantung kepada setakat mana kesungguhan anak cucu Tuk Shahibudin merealisasikan impian datuk nenek mereka di masa lampau, sejauh mana meraka sanggup berkorban wang ringgit dan tenaga mereka bagi agama.

Pada masa sekarang , Kampung Berhala Gantang telah menikmati pelbagai kemajuaan dan menerima pelbagai peruntukan yang lebih baik dari kampung-kampung di sekitarnya.

Semoga Allah memelihara kita dan menjayakan hasrat, cita – cita dan niat kita bersama.

SUMBER:
http://masjidalhassan.blogspot.com/2009/08/sejarah-ringkas-kg-berhala-gantang.html

Popular Posts 28.5.2014

  1. Racik adalah peralatan tradisional yang digolongkan sebagai alat memburu atau lebih jelas lagi menangkap ayam dan burung. Racik dihasilkan d...
  2. Berikut adalah serba ringkas catatan oleh Neguai tentang Rawa di Pahang. RAO [RAWA]{diPAHANG} DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI ...
  3. Bukit Gambang Water Park mungkin jauh lebih baik dari Berhala Gantang Water Park (Kolam Tahfiz Temerloh) ini. Tetapi bagi sesetangan orang, ...
  4. Berikut adalah nama-nama yang dipetik dari mozaikminang.wordpress.com. Pihak kami telah menyenaraikan nama-nama yang ada dalam salasilah ter...
  5. Tun Teja puteri Seri Amar Diraja, Bendahara Pahang abad ke-15. Tun Teja telah diculik dari Pahang untuk dijadikan permaisuri kepada Sultan M...
  6. Sempurna Resort Kuantan , dibina pada tahun 2009. Tempat untuk kita nikmatilah percutian bersama keluarga, rakan-rakan dan orang tersayang k...
  7. Susur dari keturunan Minang dan Bugis dan juga keturunan yang lain akan turut dipaparkan bersama-sama bagi mendapatkan kebenaran yang mungki...
  8. Ada banyak nama-nama yang mempunyai kaitan dengan nama Mat Kilau. Senarai ini masil belum sempurna dan banyak yang akan diperbetulkan setela...
  9. Pucuk paku di dalam perahu, Perahunya datang dari seberang, Carilah AKU di dalam AKU, AKU ada di dalam terang... BISMILLAH itu mula dis...
  10. SENARAI NAMA PENGHULU PAHANG 1856 HINGGA 1886 Sumber: bendaharazamineran.blogspot.com 1) Penghulu Panglima Kakap Hussin Bin Mohd Salleh (...