INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20140328

D21: tok buaya putih, tok gajah putih dan tok kijang putih (gunung daik bercabang tiga)

Cerita anak maharaja bukit seguntang@ imbang jaya, tiga beradik(yang digelar selepas warisnya islam sebagai tok buaya putih,tok gajah putih dan tok kijang putih)(gunung daik bercabang tiga)

Satu memerintah kedah tua@langkasuka@durbar
Kedua memerintah jawa
Ketiga memerintah sumatera

Versi cerita@mitos:- maharaja bukit seguntang telah jatuh sakit dan dia telah mengarahkan ketiga anaknya pergi mencari ubat. maka mereka pun berangkatlah dengan setiap seorang menaiki satu kapal setiap seorang. Mengikut mitosnya seorang berlayar menuju ke Negara china, seorang berlayar menuju ke jepun, dan seorang lagi berlayar menuju ke arab/eropah dan mereka bertiga tidak pernah kembali dari semenjak itu.

versi cerita@mitos:- kisah wan malini, wan empok dan demang lebar daun. Bermulanya perjanjiannya apabila orang kampong meminta kedua wan malini dan wan empok menjadi ketua mereka dikawasan yang dipanggil sungai musi,Sumatra. Kedua mereka telah bersetuju dijadikan ketua dengan syarat orang kampong tidak menjijak tanah selama tujuh hari (tidak boleh keluar rumah).

No comments: