INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20140510

Sajak: Orang Akan Tahu Rahsia Kita

Sajak: Orang Akan Tahu Rahsia Kita
(oleh humairaadawiyah)

Sejak dari itu
banyak mimpiku
berkisar mengenai haiwan purba,
tapi tiada langsung ketenangan,
hanya mainan,
seperti lapras,
naga cahaya biru,
kuda laut purba,
ular laut purba

seperti bentuk naga bertukar menjadi batu,
kecil dapat dipegang dengan tangan,

buah catur yang unik.

Kelakarnya...
dan aku berasa amat letih
dengan mimpi-mimpi itu,
tidak seperti mimpi aku yang tenang sebelum ini.

bila cerita tentang mimpi,
anjing hitam..
cinta dunia,
yang tak pernah habis

8 comments:

Anonymous said...

Betul. Kadang2 orang akan tau rahsia kita kerana tanpa sedar kita membukakan rahsia tersebut.

Kita marah kat kawan baik kerana dedahkan rahsia kita. Sedangkan kita yang bagi tau kat semua orang.

Contohnya.

Saudara/sahabat datang melawat kita yang sakit. Tetapi merungut kerana ketika dia datang kita tak bangun buatkan air. Dia sebagai tetamu perlu membuat air untuk diri sendiri dan tuan rumah.

Sebelum balik, sempat berkata .. menyesal aku datang rumah engkau.

Orang macam ini tidak sedar dia telah membukakan rahsia 'pekung' sendiri.

Tetapi bagi orang yang sakit tersebut, bersyukur kerana dah tau perangai sebenar saudara/sahabat tersebut.

Su

Anonymous said...

dan tuan rumah pun tidak perlu terasa hati, sekurang-kurangnya datang juga saudara/sahabat yang berkunjung ziarah. Jika ada cinta di hati, tidaklah air itu dijadikan simbolik untuk bersyukur.Hanya air pun menjadi hal yang besar. Sesungguhnya manusia itu tidak sempurna.

Lihat dalam air campak batu satu dan bayang pun hilang.

Jika ada cinta, dari satu pihak atau kedua2 pihak. Hati akan tertaut. Dan tidaklah jadi perumpamaan/contoh seperti yang kamu tulis itu.Jika tidak pasti ada yang ditinggalkan nanti...sedih ya ditinggalkan :)

manusia itu pelupa.. jadi kamu mahukan kesempurnaan dari mereka? sudah hilang kewarasankah?

Anonymous said...

http://www.youtube.com/watch?v=PrGq-pSvZg8

nah, i give this song to you, su :)
enjoy it hehe

Anonymous said...

kepada orang tak ada nama.

"Jika ada cinta, dari satu pihak atau kedua2 pihak. Hati akan tertaut. Dan tidaklah jadi perumpamaan/contoh seperti yang kamu tulis itu.Jika tidak pasti ada yang ditinggalkan nanti...sedih ya ditinggalkan :)

manusia itu pelupa.. jadi kamu mahukan kesempurnaan dari mereka? sudah hilang kewarasankah? "
-----
Maaf berterang2.

Tajuk disini .. orang akan tau rahsia kita ..
Awok SUDAH HILANG KEWARASAN ke sampai tak faham tajuk. Tetiba orang lain tak waras, awok sorang je yg waras. Setuju dg awok waras sesiapa tak setuju semua tak waras.
-----
"Jika ada cinta, dari satu pihak atau kedua2 pihak. Hati akan tertaut."

Dalam hati awok sorang ke yg ada cinta. Awok setaraf dengan apa boleh tetapkan kehendak sebegitu. Orang lain semuanya tak nak begitu. Awok yang tak waras atau pembaca setia laman pahang yg tak waras.

Andaian aku.

Sedara dia mungkin dah banyak rumah sedara mara di buat seumpama itu. Tapi "SU" ni tak percaya. Sampailah hari tersebut si sedara bukakan rahsia (perangai buruk) di terus kepada SU. Su mungkin sebelum ini mempertahankan si sedara ini, macam awok kata "Jika ada cinta" kononnya. Bila dah terbuka rahsia kelakuannya, barulah Su tau. Kita bukan tau Su sakit sampai tahap mana. Awok tau?

Maksud Su mungkin, kita mungkin ada perangai buruk yang baru atau yg lama tetapi kita tidak mahu orang tahu.

Pendekata macam awok, tak ada nama dan tak tau sedara tu macam mana TIBA2 nak jadi guru nak mengajar kami. Awok dah bukakan rahsia diri awok. Paham awok ada masalah dengan ....... pasal .......

Mungkinkah awok lah sedara yang Su ceritakan. Sebab tu awok masuk tak ikut tajuk.

Akhir sekali, dengan nama Allah SWT, awok biarkanlah mereka bercerita dan meluahkan disini.

Kami akan bantu sikit2. JANGAN awok jadi punca pembaca laman pahang takut meluahkan masalah mereka disini. JANGAN awok jadi duri dalam daging dikalangan pembaca laman pahang.

Sekian,
Tak ada Nama Macam Awok.

Anonymous said...

Janganlah menghina saya dengan lagu. Zaman dengar lagu dah tamat untuk orang macam saya.

Anonymous said...

tahu tajuknya: orang akan tahu rahsia kita, terlalu mengenali, terlalu dekat,terlalu faham :) kenapa terguris begitu mendalam?

saya yang tak waras :)
zaman mendengar lagu tidak pernah tamat untuk saya. Lagu itu terhasil dari luahan hati, saya suka mendengar luahan hati. Tidak perlu berpura2. Dari hati sampailah kehati, kan sayang haha

nak saya bagi link, dengar lagu linkin park -in the end

maafkanlah saya yang tiba2 menjadi guru disini. :) Teruskan luah, janganlah terasa dendan duri dalam daging ini.

-orang tak ada nama-

Anonymous said...

hijjaz-kawan..dengarlah hehe
http://www.youtube.com/watch?v=PzrJmfKCCOU

ohh mesti tak nak dengar yg in the end tu.maih saya pastekan dekat sini

Keep that in mind, I designed this rhyme
To remind myself how
I tried so hard
In spite of the way you were mocking me
Acting like I was part of your property
Remembering all the times you fought with me
I’m surprised it got so (far)
Things aren’t the way they were before
You wouldn’t even recognize me anymore
Not that you knew me back then
But it all comes back to me
In the end

I kept everything inside and even though I tried, it all fell apart
What it meant to be will eventually be a memory of a time when...

I tried so hard
And got so far
But in the end
It doesn't even matter
I had to fall
To lose it all
But in the end
It doesn't even matter

-humairaadawiyah-
-a.k.a tiada nama-
nampaknya saya berundur diri ye tuan. Cinta Allah itu menyembuhkan hati. Cinta masih tidak cukup,maka terasa sakitlah dihati. Doakan kita, penuhi hati dengan cinta. :)ya tuan.

Tiadalah apa pun yang diharapkan pada manusia. Makhluk yang lemah, kesembuhan itu datang dari yang Maha Penyembuh, yang Maha Cinta.

Teruskan, membaca di laman pahang ini. Kadang2 saya datang berkunjung. Banyaknya kena study, exam week sekarang :)

Anonymous said...

Saya tertarik dengan sajak ini: Sajak: Orang Akan Tahu Rahsia Kita.

Perkataan yang dipilih amat jelas dan mendalam maksudnya kepada Cik/Puan Humairaadawiyah.

Saya juga sering bermimpi tentang binatang-binatang biasanya dalam jumlah yang banyak.

Tetapi tidak termampu saya hendak menjadikannya bait-bait yang menyantap kalbu. Walaupun saya pernah belajar di USM peringkat sijil jee.

Seronok membaca sajak cik puan. Teruskan berkarya.

Penaluka Khursani