-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20141225

Bahtin Saridun

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

sultan muhammad melaka itu
adalah orang yang sama dengan
sultan muhammad pagar ruyung
@suji dibilang dipahang.

paramiswara
@sultan iskandar melaka itu
dengan bahtin saridun dipahang itu
adalah orang yang sama.

satu gelaran di melaka dan
satu lagi gelaran di pahang.
[kilaf dan kias]

14 comments:

Anonymous said...

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf @kias dibentang kembali dengan kebenaran@izin allah swt...
inshaallah...dengan nama allah yang maha pengasih maha mengasihani.

as-syafi'i ra berkata; ambillah kesempatan kebolehan bicara itu dengan berdiam diri dan carilah idea untuk menghuraikan sesuatu perkara dengan berfikir.

ketahuilah teras berfikir itu ialah ilmu pengetahuan, untuk mencukil makrifat yang tidak dapat dihasilkan melainkan dengan berfikir.

dan dialah [allah] juga yang menyebabkan berkembangnya ilmu pengetahuan dalam diri manusia dan menghasilkan kemakrifatan untuk berbagai faedah yang berguna.

kilaf@kias kepada fitnah yang berikut...

golongan yahudi akan terpecah kepada 72 golongan.
golongan nasrani akan terpecah kepada 72 golongan.
dan dari umat islam akan terpecah kepada 73 golongan,,,

perkara ini pun sampai kepada umat islam zaman ini.[diseluruh duia]
orang islam semakin menzalimi diri mereka sendiri. apabila fitnah melingkari diri mereka sendiri.[kerosakan[dibumi], adalah dari perbuatan tangan-tangan mereka sendiri].

fikirkan lah tuan@puan,,,untuk melepaskan bala yang bertimpa-timpa sekarang ini, rungkailah dan perbetulkan fitnah yang digenggang kukuh dalam diri tuan@puan sekalian.
cari dimana terletaknya fitnah@perkara yang dipersangka-sangkakan[cerita angin@berita tak berpasak] oleh tuan@puan sekalian.

fitnah dalam ilmunya.
fitnah dalam sejarahnya.
fitnah dalam fekahnya.
fitnah dalam adatnya.

jangan salahguna kelebihan@keistimewaan ilmu makrifat yang ada pada tuan@puan kepada @ untuk kepentingan diri dan golonhan tertentu semata-mata sahaja.
gunakan keistimewaan yang dimiliki dalam membantu dan membentuk umat islam kejalan yang sebenar yang seperti rasullullah lakukan.pada 1400 tahun yang lepas.

Anonymous said...

salamun,,, tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...

rukun islam lima perkara itu lah syariatnya.
rukun iman enam perkara itu lah hakikatnya.

rukun islam itu jugalah nyatanya.[pada kulitnya@zahir]
rukun iman itu jugalah ghaibnya.[pada isi@hatinya@bhatin]

kedua-duanya saling kait-mengait atau perlu berfungsi serentak.

tiada yang salah berkenaan urusan ini...rukun islam bagi tujuan perbuatan[sarat @peraturan bersolat,,,rukun ibadah haji,,,rukun ibadah puasa dan seterusnay yang lain dalam islam]
rukun iman bagi tujuan keyakinan[terhadap islam itu sendiri]

perjalanan islam itu bukannya bermula dari zaman nabi muhammad saw tetapi ianya bermula lebih awal dari itu.cuma orang berkilaf@kias dengan menyebut sebagai agama samawi atau agama nabi-nabi atau agama yang dibawa dari nabi ibrahim.

agama nabi-nabi itu juga lah agama islam. cuma ianya dilemgkapkan @dipelengkapkan oleh nabi muhammad atas perintah@izin allah.

sebab itulah wahyu akhir yang sampai kepada nabi muhammad saw,,,sampainya di padang arafah semasa haji akbar.[disitulah allah sempurnakan islam sebagai agama kepada hamba-hambanya dan nabi muhammad saw sebagai penghulu segala nabi@rasul bagi sekalian mahluk@alam dari dahulu kala hingga kiamat nanti.

Anonymous said...

salamun,,,ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...

fitnah ini semasa sekarang dinusatara.
contohnya;...sama keadaannya semasa dizaman akhir khulafah arasidin[semasa orang ramai mempertikaikan pembunuhan saidina osman,,,tuduh menuduh dan fitnah bermaharajalela sehingga para sahabat nabi diketepi dan diapi-apikan oleh pemuka-pemuka zaman itu]

contohnya;...sama keadaannya semasa zaman saidina ali menjadi khalifah,,,sahabat diperlaga-lagakan atas sebab kepentingan dan al quran@al hadis dihias.

contohnya;,,,semasa zaman pertengahan akhir bani umayah dan semasa zaman pertengahan akhir abbasiah[kejatuhan mereka adalah atas sebab amanah yang difitnah dan amanah yang tidak dijaga dan tidak dijalankan.

contohnya;,,,qorun atau karun dimesir,telah meminda bukti serta maklumat dalam perbendaharaan jagaannya.

contohnya;,,,hamman dan firaun dimesir,telah telah melampaui batas amanah yang ada pada mereka.

contohnya;,,,dalam kalangan bani israil[zaman nabi musa],yang tiada keyakinan kepada nabinya dan banyak muslihatnya yang menyebabkan mereka telah disingkir dan didenda dari rahmat allah selama empat puluh tahun.[mereka sesat dipadang pasir tanpa jumpa jalan keluar sehingga mereka memohon ikhsan keampunan dari allah].

contohnya;,,,kepada nabi nuh dan kepada nabi ibrahim...kalau tiadanya ikhsan rahmat@rahim ampunan dari allah yang telah tertulis sejak azali akan janjinya,akan tiadalah umat manusia dan mahluk yang lain-lain serta alam akibat dari banjir besar itu.

mereka yang ahli dalam bidangnya fekah,,,dalam bidangnya ilmu,,,dalam bidangnya sejarah,,,dalam bidangnya adat,,,dalm bidangnya keturunan,,,.
jalankan urusan tuan@puan berpandukan jalan islam.

Anonymous said...

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...


menurut cerita ahli sejarah sebagaimana yang terdapat dalam kitab mereka;...

dizaman hajjaj;manusia pagi-pagi lagi bertanyakan siapa yang kena bunuh malam tadi,siapa yang kena sula, siapa yang kena pukul.

dizaman al-walid;beliau sukakan kebun dan rumah;maka manusia dizaman itu pagi-pagi lagi bertanya tentang kerja rumah, siapa yang berbuat kebun,siapa yang memilih kesungai dan siapa yang menanam pokok kayu.

dizaman sulaiman bin abdul malik,beliau suka makan makanan dan berkhawin; maka manusia zaman itu bertanya khabar mengenai makanan yang sedap-sedap serta baik-baik,memahalkan mas kahwin, meninggikan harga hamba sahaya dan memperbanyakkan tampat kediaman mereka sambil berceritakan hal yang demikian.

dizaman omar bin abdul aziz; manusia zaman itu bertanya sesama mereka, berapa engkau hafal quran,berapa engkau hafal wirid tiap-tiap malam dan berapa pul;a sipulan hafal kitab dan berepa ia baca dalam sehari dan berapa puasa dalam sebulan.

sesungguhnya rakyat akan binasa dengan binasanya wali dan mereka akan baik dengan baiknya wali[raja @ menteri/penasihat]

raja@sultan@wali itu umpama kampung dan menteri@penasinat itu umpama pintunya.
maka sesiapa yang datang kekampung, hendaklah diketuk pintunya dan sesiapa yang datang tidak melalui pintunya nescaya tidak dapat dimasukinya.
demikian juga sultan@raja@wali, tiada sempurna pekerjaannya melainkan baik akal menterinya@penasihatnya,sihat kefahamannya dan bersih hatinya.

sultan@raja adalah ibarat bayangan kepada allah dibumi,
manusia[bangsa lain] akan tersalah anggap@tafsir,jikalau......

Anonymous said...

salamun,,, tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf2kiasnya kepada...

terjemahan hadis nabi saw; "bersembahyanglah@bersolat sepertimana kamu melihat aku bersembahyang@bersolat".

jikalau tuan2puan,hanya sandarkan terjemahan ini kepada beribadah semata-mata,,,betul.
tetapi jikalau tuan2puan luaskan maksud terjemahannya kepada perkara yang lebih luas lagi,,, lagi betul dan alhamdulillah.

kenapa setakat cara bersembahyang aje yang di ikut dan sesungguhnya cara hidup nabi, cara pemerintahan@pentadbiran nabi pun sebenarnya termasuk dalam maksud kilaf2kias hadis tersebut.[perumpamaan seperti ini disandarkan kembali kepada fekah agar ada yang dapat memahaminya untuk kegunaan umat manusia.

[lihat@dengar,belajar,buat seperti perkara yang dihukum allah, sebagai hamba dan jangan melanggar perintah dan ketentuan hukum allah*islam*rasulullah].

Anonymous said...

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...

hanya ada tiga nama sahaja yang dibenarkan disebut disini oleh ahli warisnya bagi kelantan dan pattani.

1.mahmud mulut merah.
2.ahmad mulut merah.
3.ibrahim mulut merah.

keturunan dari waris mereka ini adalah pemegang amanah fekah@adat.susur mereka bersambung dengan wali tujuh tanah melayu dan bersambung dengan nasab ahli bait[nabi muhammad saw dari kedua-dua susur hassan dan hussin].




Anonymous said...

salamun,,, tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...
hang tuah atau nama lainnya?

waris keturunannya sendiri tidak pernah mengenal dan tidakpun tahu yang diri mereka berketurunan hang tuah kerana dia hanya berbini seorang sahaja dan anak lelakinya hanya seorang dan yang lainnya semua perempuan.

dan warisnya memang ada di serata tanah melayu hingga ke pattani.
baik-baik tuan@puan bila menyusun susur keturunan nya.

kena tahu sejarah hang tuah,namanya,keturunannya,asal negerinya.
bukan setakat boleh mengaku sahaja.
bukti berketurunan bukan terletak pada keris,atau perkakas lain miliknya, sebaliknya kepada sanad darah keturunan dan sejarah pewarisannya.


kilaf@kiasnya kepada...
paramiswara@bathin saridun.dan
sultan muhammad melaka@sultan muhammad pagar ruyung.

waris kanan keturunan ini memang disuruk@dihilangkan dari sebutan sebagai keselamatan keatas mereka,kerana mereka ini adalah pemagang amanah sekarang ini kepada tanah melayu.tuan@puan tidak akan berjumpa dengan mereka[tidak dapat dikesan kedudukan mereka ini atau tidak diberi kebenaran untuk mengesan mereka] tetapi mereka akan berjumpa dan mengesan tuan@puan sebagai ahli waris nusatara@ahli bait dimana sekalipun kedudukan tuan@puan atau pun tempat pensembunyiannya tuan@puan.inshaallah.

mereka ini menguruskan timbangtara[fekah@adat] bagi ahli bait@ahli waris nusatara dan akan dijalankan bagi pihak kerajaan melaka@pagar ruyung.[dengan kebenaran serta izin allah]

Anonymous said...

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kias nya kepada...

seri menanti dan bukit payung...

negeri bukit payung itu adalah kerajaan yang ditubuhkan oleh seorang dari wali tujuh tanah melayu, sebelum dari seri menanti dan sebelum dari negeri sembilan[undang sembilan@panglima sembilan].negeri ini ujud@ditubuhkan sebelum kerajaan melaka.disitulah perang pertama negeri sembilan[semasa itu raja nya adalah tok gombak dan kerajaan ini adalah sebuah kerajaan islam]

waris kanan kerajaan ini masih ada dan sekarang ini adalah sebagai pemegang amanah kerajaan@waris sahaja.


kilaf@kias nya kepada...

minangkabau@jambi@samudra pasai@pulau sumatra.
pulau jawa@bali.
filipina@makasa@boneo@brunai.
termasuk negeri tua tanah melayu.
seluruh kerajaan nusatara.
pemegang amanah@waris kanan negeri ini masih ada.

mereka ini diletak dibawah jagaan pemegang amanah kanan melaka@pagar ruyung.

Anonymous said...

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...
yang adat perlu disandarkan kepada urusan fekah...

maksud terjemahan kepada satu hadis[akhir zaman];...
satu pasukan dari timur yang akan menumbangkan dan meruntuhkan tembok disebelah barat.mereka ini akan mendapat harta rampasan perang yang banyak [itulah harta yang dibawa*yang dikata oleh sebahagian manusia,sebagai dicuri oleh penjajah dari nusatara]

harta yang di bawa balik ke eropah itu bukan milik kita. harta itu adalah milik pasukan tentera akhir zaman[pasukan panji-panji hitam dari timur].

tak payah susah-susah hati dan buat pening kepala menuntut harta tu.itu harta kerajaan melaka dan tantera melaka akhir zaman yang akan mengambil samula harta tu.

kalau nak juga, mohonlah pada allah dan rasullullah, untuk menjadi pasukan akhir zaman[kalau panjang umur].

Anonymous said...

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...
fitnah [angapan semata tanpa pengesahan].

kitab tok kenali yang diharamkan oleh meraka;...tiada siapa yang membincangkan perkara ini.

adakah kitab ini dicetak salah,
atau kitab ini diciplak oleh musuh islam.

berapa ramai murid kepada tok kenali yang terlibat dan terfitnah akibat dari urusan yang dibuat tanpa ada perbahasan.

apabila disabitkan kepada tok kenali,,,urusan ini akan melibatkan tok jangut,,,akan melibatkan syeh kadir jalaini.

dan melibatkan keseluruhan waris-waris ahli bait dan ahli waris nusatara.

baik-baik apabila perkara yang berat diumumkan kepada masyarakat.

bala@dugaan yang berat akan sampai kepada tuan@puan. jikalau ianya menjadi satu fitnah fekah.

mereka ini pemegang amanah fekah@adat@ilmu@sejarah@keturunan.


kilaf@kiasnya kepada...

"parameswara selepas memeluk islam menggunakan gelaran sultan muhammad shah"...[disebut dalam khubah jumaat].

paramiswara itu menggunakan gelaran sultan iskandar shah [mengambil sempena nama iskandar zulkalnai, mengikut nama moyangnya] dan [sultan muhammad shah itu pula mengambil sempena nama nabi muhammad saw, mengikut nama moyangnya]

mereka ini bersaudara tetapi bukan orang yang sama [mereka yang menulis dan membaca khutbah itu dengan sengaja atau tidak sengaja melakukan fitnah tersebut].

faham atau faham-faham...
tahu atau tahu-tahu...

Anonymous said...

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...

susur dari tanah jawa,atau cucu kepada patih gajah mada...

ibunya ratu majapahit[anak patih gajah mada][berkhawin dengan anak patih udara][patih udara ini bukan orang tanah jawa tetapi bersaudara kepada patih gajah mada][mereka ini adalah berketurunan tiga beradik atau di gelar gunung daik bercabang tiga nusatara atau anak-anak kepada maharaja bukit seguntang].

radin mas merah [yang sulung berkhawin dengan raja abdullah pagar ruyung].

radin tengah[nama][berkhawin dengan sultan mansur shah melaka.

radin bongsu[nama]menjadi ratu majapahit, menggantikan tempat ibunya.[keluarga ini berkhawin pula dengan keluarga wali sogo]
yang asalnya mereka sememangnya sudah bersaudara.

Anonymous said...

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...

orang perba jelai yang pertama atau tok rompin ini adalah orang yang sama dan di semantan dia memakai gelaran lain.

dia adalah adik beradik kepada raja melukut@tok bukit segumpal,tok gombak@raja bukit payung@raja tanah adik[diperak], tok sulong@raja kelantan@raja tanah abang[diperak],tok mekong@raja pattani@tok siam,tok johor@raja johor@tok hitam dan tok muda gunung semanggul@raja anak bukit[dikedah.[wali tujuh tanah melayu]dan [gelaran]puteri tujuh itu adik perempuan dia termasuk ibunya[pemerintah dipulau sumatra].

ayah nya adalah maharaja rumbak[saudara kepada maharaja bukit seguntang]permeritah@pemegang amanah kepada istana pagar ruyung serta tanah tadbir dinusatara.

kesemua mereka mempunyai gelaran SYED di depan nama sebenar mereka[NAMA FEKAH].dan yang disebut di atas adalah nama adat sahaja.

Anonymous said...

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

sultan muhammad melaka itu
adalah orang yang sama dengan
sultan muhammad pagar ruyung
@suji dibilang dipahang.

paramiswara
@sultan iskandar melaka itu
dengan bahtin saridun dipahang itu
adalah orang yang sama.

satu gelaran di melaka dan
satu lagi gelaran di pahang

***************************************************************************
salam,

tuan,

sumber dari: Sejarah Islam Pahang kabo mereka berdua ni (Suji Bilang & Bathin Saridun) saling bertempur antara satu sama lain..

Goner la nok tau cerita yang shohih yak?

Terima kaseh tuan...


Anonymous said...

salam,tuanpuan.

ralat;[maklumat yang terakhir] iskandar shah melaka itu adalah adik kepada paramiswara.paramiswara itu adalah bathin saridun[orang yang sama],sultan muhamad shah itu menantu paramiswara,dan anak kepada sultan jambi,cucu kepada sultan samudera pasai,dan emaknya adalah cucu kepada maharaja awang bertata berunai.

nak kan cerita shohih;mudah amat.
buat solat istikhorah lah.apa yang nak di peningkan diri sendiri pulok.