INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20141231

Dia lah (Allah)

Dia lah (Allah) yang menjadikan untuk kamu segala yang ada di bumi, kemudian Ia menuju dengan kehendakNya ke arah (bahan-bahan) langit, lalu dijadikannya tujuh langit dengan sempurna; dan Ia Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.
   
Sesungguhnya agama Islam inilah agama kamu, agama yang satu asas pokoknya, dan Akulah Tuhan kamu; maka sembahlah kamu akan Daku.
   
Dan berkatalah pula orang-orang yang kafir itu kepada Rasul-rasul mereka: "Demi sesungguhnya, kami akan mengeluarkan kamu dari negeri kami atau kamu menjadi seagama dengan kami". Lalu Tuhan wahyukan, kepada Rasul-rasulNya: "Demi sesungguhnya! Kami akan membinasakan orang-orang yang zalim.
   
"Dan demi sesungguhnya! kami akan tempatkan kamu di negeri itu sesudah binasanya kaum yang zalim itu; balasan baik yang demikian, adalah bagi orang-orang yang takut akan sikap keadilanKu (menghitung amalnya), dan takut akan janji-janji azabKu".
   
Sesungguhnya Kami menciptakan tiap-tiap sesuatu menurut takdir (yang telah ditentukan).
   
"Sesungguhnya dia telah menyesatkan daku dari jalan peringatan (Al-Quran) setelah ia disampaikan kepadaku. Dan adalah Syaitan itu sentiasa mengecewakan manusia (yang menjadikan dia sahabat karibnya)".
   
Wahai orang-orang yang beriman, tidak halal bagi kamu mewarisi perempuan-perempuan dengan jalan paksaan, dan janganlah kamu menyakiti mereka (dengan menahan dan menyusahkan mereka) kerana kamu hendak mengambil balik sebahagian dari apa yang kamu telah berikan kepadanya, kecuali (apabila) mereka melakukan perbuatan keji yang nyata. Dan bergaulah kamu dengan mereka (isteri-isteri kamu itu) dengan cara yang baik. Kemudian jika kamu (merasai) benci kepada mereka (disebabkan tingkah-lakunya, janganlah kamu terburu-buru menceraikannya), kerana boleh jadi kamu bencikan sesuatu, sedang Allah hendak menjadikan pada apa yang kamu benci itu kebaikan yang banyak (untuk kamu).
  
Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.

Oleh:
zulkefli ahmad razal

2 comments:

Anonymous said...

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusarata...

kilaf@kias nya kepada...

"di hari itu,bumi akan menerangkan berita-beritanya."[maksud terjemahan az-zilzal:4]

"tahukah kamu apa dia berita-beritanya?, iaitu bumi akan menjadi saksi ke atas lelaki dan wanita tentang apa yang mereka usahakan, dia berkata: orang itu telah melakukan begitu pada hari begitu."[maksud dari hadis@sabda rasulullah saw]

kilaf@kias nya kepada...

salah seorang dari orang portugis[pegawai tenteranya]semasa itu[dalam perang naning] telah melarikan diri dan menjadi islam dan telah membantu tentera melaka menghalau tentera portugis dari bumi naning.
dia berketurunan dari ratu portugis[anak ratu vitoria]dan berkhawin dengan salah seorang dengan anak perempuan tok naning@syed kuning.[warisnya ada hingga kehari ini].

Anonymous said...

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada..

"siapa yang melepaskan dari seorang islam satu kesusahan dari kesusahan dunia, niscaya allah akan melepaskan daripadanya satu kesusahan dari kesusahan-kesusahan hari kiamat. siapa yang menutup rasia seorang muslim, niscaya allah akan menutup rasianya di dunia dan diakhirat."[maksud dari hadis@sabda rasulullah saw]

kilaf@kiasnya kepada...

dang anum itu adalah adik perempuan kepada sultan mahmud shah melaka [dia berkhawin dengan sah,,,jangan buat fitnah pada cerita@sejarah,kalau bukan pada ahli atau pemegang amanah kepada cerita@sejarahnya,,,memang sengaja diceritakan bergitu bagi menghilangkan jejak waris ini.
yang di pelihara@dibela oleh hang tuah itulah anak dang anom].