INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20150326

Tujuh Contoh Fitnah

salamun,,,ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...

fitnah ini semasa sekarang dinusatara.

contohnya;...sama keadaannya semasa dizaman akhir khulafah arasidin[semasa orang ramai mempertikaikan pembunuhan saidina osman,,,tuduh menuduh dan fitnah bermaharajalela sehingga para sahabat nabi diketepi dan diapi-apikan oleh pemuka-pemuka zaman itu]

contohnya;...sama keadaannya semasa zaman saidina ali menjadi khalifah,,,sahabat diperlaga-lagakan atas sebab kepentingan dan al quran@al hadis dihias.

contohnya;,,,semasa zaman pertengahan akhir bani umayah dan semasa zaman pertengahan akhir abbasiah[kejatuhan mereka adalah atas sebab amanah yang difitnah dan amanah yang tidak dijaga dan tidak dijalankan.

contohnya;,,,qorun atau karun dimesir,telah meminda bukti serta maklumat dalam perbendaharaan jagaannya.

contohnya;,,,hamman dan firaun dimesir,telah telah melampaui batas amanah yang ada pada mereka.

contohnya;,,,dalam kalangan bani israil[zaman nabi musa],yang tiada keyakinan kepada nabinya dan banyak muslihatnya yang menyebabkan mereka telah disingkir dan didenda dari rahmat allah selama empat puluh tahun.[mereka sesat dipadang pasir tanpa jumpa jalan keluar sehingga mereka memohon ikhsan keampunan dari allah].

contohnya;,,,kepada nabi nuh dan kepada nabi ibrahim...kalau tiadanya ikhsan rahmat@rahim ampunan dari allah yang telah tertulis sejak azali akan janjinya,akan tiadalah umat manusia dan mahluk yang lain-lain serta alam akibat dari banjir besar itu.

mereka yang ahli dalam bidangnya fekah,,,dalam bidangnya ilmu,,,dalam bidangnya sejarah,,,dalam bidangnya adat,,,dalm bidangnya keturunan,,,.
jalankan urusan tuan@puan berpandukan jalan islam.

112 comments:

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

datok sidang meja bulat pahlawan bersembilan pewaris untuk menaikkan titik dalam kolam memasang tegak disisi kanan kerusi singgahsananya.

yang karam telah dipulihkan yang tenggelam hendak di timbulkan dan dipulih dipersiapkan.

hak warisan dan keturunan di cantum sambung menjadi tunjang yang kukuh...inshaallah.

perbetulkan titik sejarah yang salah dan samar-samar.

jangan jadi seperti gagak dan merpati. satu dihukum,satu didenda. hendaknya contoh kepada hud-hud. membawa berita balkis kepada sulaiman.

Anonymous said...

salamun... tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada..

Dengan namaallah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

katakanlah"telah diwahyukan kepadaku bahawasanya: telah mendengarkan sekumpulan jin, lalu mereka berkata: sesungguhnya kami telah mendengar al-quran yang mena'jubkan.[ayat1]

memberi pertunjuk kepada jalan yang benar,lalu kami beriman kepadanya. dan kami sekali-kali tidak akan mempesekutukan seorangpun dengan tuhan kami.[ayat2]

dan bahwasanya maha tinggi kebesaran tuhan kami, dia tidak beristeri dan tidak beranak.[ayat3]

dan orang yang kurang akal daripada kaim selalu mengatakan yang melampaui batas terhadap allah.[ayat4]

dan sesungguhnya kami mengira, bahawa manusia dan jin sekali-kali tidak akan mengatakan perkataan yang dusta terhadap allah.[ayat5]

dan bahawasanya ada beberapa orang laki-laki diantara manusia meminta perlindungan kepada beberapa laki-laki di antara jin, maka jin-jin itu menambah bagi mereka dosa dan kesalahan.[ayat6]

dan sesungguhnya mereka menyanka sebagaimana persangkaan kamu bahwa allah sekali-kali tidak akan membangkitkan seorang pun.[ayat7]

dan sesungguhnya kami telah mencoba mengetahui langit, maka kami mendapatinya penuh dengan penjagaan yang kuat dan panah-panah api.[ayat8]

(surah al-jin[ke 73,28 ayat)

buka minda akal bagi menerima ilmu al-quran dan al-hadis.

kalau pun tidak dapat dicedok setimba, sekurang-kurangnya basah tapak tangan dengannya...inshaallah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

tok jambi
bininya, tok siti@seri kampung
anak perempuannya, tok anom
menantunya, tok aripin
cucunya, tok muda@tengku muda
cucunya, (mati kecik)tiada gelaran

adik-beradiknya, tok linggi

memang mereka bertolak keluar dari sumatra(pagar ruyung),dan masuk bermukim di tanah melayu(pahang)dan menubuhkan melaka.tidak semuanya berasal dari sumatra dan tidak semuanya berkubur di pahang.

mereka ini diantara moyang tuan@puan yang menyebarkan dakwah islam.tak adakah hadiah al_fatihah buat mereka-mereka ini sebagai ingatan dan penhormatan serta meraikan mereka dari cucu-cicit mereka.

(mereka sanggup melepaskan gelaran, kedudukan pangkat serta harta warisan pusaka hanya kerana untuk menegak dan menyebarkan islam). sebalik nya cucu-cicit tak mengenal mereka dan yang lebihnya bersengketa tanpa tahu sebab musababnya.




Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

disebuah pantai laut,tinggal seekor penyu yang telah lama tidak kelaut kerana menjadi cikgu kepada haiwan dihutan yang datang berlajar dengan nya.

rumahnya ditepi batu besar dan dikelilingi belukar dan beratapkan langit.

bertahun-tahun sipenyu mengajar haiwan-haiwan disitu. adayang dah lebih 10 ke 15 tahun berlajar dengan sipenyu.dan yang baru datang belajar apatah lagi ramainya, macam ulat kermut.

suatu hari terpikir oleh sipenyu untuk kembali kelaut mengembara dan melawat saudara-saudaranya yang telah lama tidak berjumpa.

sebelum dia pergi meninggalkan anak muridnya itu, dia ingin tahu adakah mereka semua tahu dan faham dengan apa yang di ajarnya.

petang itu sipenyu berkata kepada sekalian murid-murid yang ada, katanya"tuan-tuan dan puan-puan sekalian, pada hari pagi besok, aku akan bertolak kelaut untuk melawat saudara-saudara ku di pantai-pantai di seberang laut ini dan akan kembali lama lagi.
oleh itu tanyalah apa-apa soalan yang tuan@puan nak ditanyakan,inshaallah aku akan menjawabnya".

memdengarkan aje kata-kata dari cikgu nya itu, haiwan-haiwan murid sipenyu lalu bertanya bermacam-macam soalan seorang-keseorang, bertimbun soalan yang dikemukan.

ada yang tanya, kalau tak solat,boleh tak.

kalau tak puasa,boleh tak

kalau tak zakat, boleh tak

kalau itu,,,kalau ini,,, dan bermacam-macam kalau lagi.

dan boleh tak,,,boleh tak itu,,,boleh tak ini,,, dan macam-macam boleh tak.

pada petang itu sipenyu hanya menjawab,"boleh"..."boleh". semua soalan yang di ajukan oleh haiwan muridnya dijawabnya dengan jawapan "boleh". dan tak ada jawapan lain. dan jawapan tak boleh.

maka sukalah semua haiwan yang mendengarnya.

sipenyu itu menggeleng akan kepalanya melihat gelagat haiwan-haiwan muridnya itu.dia tahulah sekarang yang mereka itu semuanya tidak tahu dan tidak faham, akan pelajaran yang mereka belajar selama ini.

soal jawab itu berlarutan hingga ke pagi subuh, barulah tiada soalan kerana haiwan -haiwan murid nya itu ramai yang dah tertidur.

masa untuk sipenyu turun kelaut telah tiba, lalu dia mengejut haiwan-haiwan yang tidur itu, lalu berkata,"aku dah nak pergi untuk berenang kedalam laut dan aku pula nak bertanya kepada tuan-tuan dan puan-puan sekalian satu soalan sebelum aku turun kelaut?.

mereka menjawab dengan serentak,"boleh".

kesemua soalan tuan@puan telah aku jawab "boleh" dan sekarang ini aku nak tanya pula,kata sipenyu "kalau tak boleh masuk?, boleh tak?".

mereka menjawab," mana boleh"

jadi semua perkara soalan yang tuan@puan tanyakan itu ada hubung kait yang membolehkan tuan@puan boleh masuk. dah kalau semua tak nak buat, siapa nak benarkan@bolehkan tuan@puan masuk.

maka berlalulah sipenyu turun kelaut meninggalkan haiwan-haiwan muridnya didaratan pantai itu yang sedang pening terfikir-fikir.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

Dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

Telah bertasbih kepada allah apa yang ada di langit dan apa yang di bumi. raja yang maha suci, yang maha perkasa lagi maha bijaksana.(ayat1)

Dia lah yang mengutus kepada kaum yang buta huruf seorang rasul diantara mereka, yang membacakan ayat-ayat nya kepada mereka, mensucikan mereka dan mengajar kepada mereka kitab dan hikmah. dan sesungguhnya mereka sebelumnya benar-benar dalam kesesatan yang nyata.(ayat2)

Dan kepada kaum yang lain dari mereka yang belum berhubungan dengan mereka. dan dialah yang maha perkasa lagi maha bijaksana.(ayat3)

Demikianlah kurnia allah, diberikannya kepada sesiapa yang dikehendakinya dan allah mempunyai kurnia yang besar.(ayat4)

Perumpamaan orang-orang yang dipikulkan kepadanya taurat, kemudian mereka tiada memikulnya adalah seperti keledai yang membawa kitab-kitab yang tebal. amatlah buruknya perumpamaan kaum yang mendustakan ayat-ayat allah itu. dan allah tiada memberi petunjuk kepada kaum yang zalim.(ayat5)

surah al-jumu'ah(hari jumaat)(ke62,11 ayat)

alhamdulillah...inshaallah.

pahlawan bersembilan pewaris telah kembali bersusun sebagai pasak tunjang.

yang tenggelam telah apung titik telah berpulih... inshaallah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

yang maha pemurah[ayat1]

yang telah mengajarkan al qur'aan[ayat2]

dia menciptakan manusia[ayat3]

mengajarnya pandai bebicara[ayat4]

matahari dan bulan menurut perhitungan[ayat5]

dan tumbuh-tumbuhan dan pohon-pohonan kedua-duanya tunduk kepadanya[ayat6]

dan allah telah meninggikan langit dan dia meletakkan neraca[ayat7]

supaya kamu jangan melampaui batas tentang neraca itu[ayat8]

dan tegakkanlah timbangan itu dengan adil dan jangan kamu mengurangi neraca itu[ayta9]

dan allah telah meratakan bumi untuk mahluk[ayat10]

dibumi itu ada buah-buahan dan pohon kurma yang mempunyai kelopak mayang[ayat11]

dan biji-bijian yang berkulit dan bunga-bunga yang harum baunya[ayat12]

MAKA NI'MAT TUHAN KAMU YANG MANAKAH YANG KAMU DUSTAKAN[ayat 13]

surah ar rahmaan(yang maha pemurah)[ke55,78 ayat]

antara mahluk-mahluk, manusia dilebihkan sebagai khalifah di muka bumi.manusia itu lah sebagai walinya, sebagai amilnya, sebagai pemegang amanahnya, kita sepatutnya redho dan bersyukur dengan anugerah yang allah kurniakan dan bukan ingkar lagi takabur.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

burung enggang berpesan buah ara ditebing sungai depan masjid dah merah ranum.

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

sesungguhnya kami telah memberikan kemenangan yang nyata[ayat1]

supaya allah memberi ampunan kepadamu terhadap dosamu yang telah lalu dan yang akan datang serta menyempurnakan ni'matnya atasmu dan memimpin kamu kepada jalan yang lurus[ayat2]

dan supaya allah menolongmu dengan pertolongan yang kuat[ayat3]

surah at fath(kemenangan)[ke48,29 ayat].





Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

haa miim[ayat1]

ain siin qaaf[ayat2]

demikianlah allah yang maha perkasa lagi maha bijaksana, mewakyukan kepada kamu dan kepada orang-orang yang sebelum kamu[ayat3]

kepunyaannyalah apa yang ada di langit dan apa yang ada dibumi. dan dialah yang maha tinggi lagi maha besar[ayat4]

hampir saja langit itu pecah dari sebelah atasnya dan malaikat-malaikat bertasbih serta memuji tuhannya dan memohonkan ampun bagi orang-orang yang ada dibumi. ingatlah, bahwa sesungguhnya allah dialah yang maha pengampun lagi maha penyayang[ayat5]

surah asy syuura(musyawarat)[ke12,53 ayat].

danau berlopak kering sembilang terkepung panas harapan serta ikhsan dari rahmat allah...inshaallah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

aliif laam miim[ayat1]

allah,tidak ada tuhan melainkan dia. yang hidup kekal lagi senantiasa berdiri sendiri[ayat2]

dia menurunkan al kitab kepada mu dengan sebenarnya. membenarkan kitab yang telah diturunkan sebelumnya dan menurunkan taurat dan injil[ayat3]

sebelum menjadi petunjuk bagi manusia dan dia menurunkan al furqaan. sesungguhnya orang-orang yang kafir terhadap ayat-ayat allah akan memperoleh siksa yang berat. dan allah maha perkasa lagi mempunyai balasan[ayat4]

sesungguhnya bagi allah tidak ada satupun yang tersembunyi dibumi dan tidak di langit[ayat5]

dialah yang membentuk kamu delam rahim sebagaimana dikehendaki nya. tak ada tuhan melainkan dia, yamg maha perkasa lagi maha bijaksana[ayat6]

dialah yang menurunkan al kitab kepada kamu. diantaranya ada ayat-ayat yang muhkamaat, itulah pokok-pokok isi al quraan dan yang lain mutasyaabihaat. adapun orang-orang yang dalam hatinya condong kepada kesesatan, maka mereka mengikuti ayat-ayat yang mutasyaabihaat daripadanya untuk menimbulkan fitnah dan untuk mencari-cari ta'wainya. padahal tidak ada yang menimbulkan ta'wainya melainkan allah. danorang-orang yang mendalam ilmunya berkata;"kami beriman kepada ayat-ayat yang mutasyaabihaat, semuanya itu dari sisi tuhan kami." dan tidak dapat mengambil pelajaran melainkan orang-orang yang berakal[ayat7]

"ya tuhan kami, janganlah engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah engkau memberi petunjuk kepada kami, dan kuniakanlah kepada kami rahmat dari sisi engkau; kerana sesungguhnya engkaulah maha pemberi",[ayat8]

"ya tuhan kami, sesungguhnya engkau mengumpulkan manusia untuk hari yang tak ada keraguan padanya". sesungguhnya allah tidak menyalahi janji[ayat9]

surah ali'imran(keluarga imran)[ke3,200 ayat].


keluarga imran itu amat panjang susur keturunannya, dia dan keluarganya diberi barakah dari sisi allah, diatas teguhnya mereka menjaga dan menjalankan syriat@fekaf...inshaallah.

keluarga ini sehingga ke hari ini masih penjaga dan penjalan bagi syariat@fekah islam. dan waris keturunan mereka ini tidak pernah lupus.(keluarga ini masih ada lagi sanad keturunan dan susurnya hingga sekarang) dan temasuk lah keluarga luqman al hakim...inshaallah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

binasalah kedua tangan abu lahab dan sesungguhnya dia akan binasa[ayat1]

tidak berfaedah kepadanya harta bendanya dan apa yang ia usahakan[ayat2]

kelak dia akan masuk kedalam api yang bergejolak[ayat3]

dan isterinya, pembawa kayu api[ayat4]

yang dilehernya ada tali dari sabut[ayat5]

al lahab(gejolak api)[ke111,5ayat].

mengikut sejarah, abu lahab ini adalah bapa saudara nabi muhammad saw,dari sepuluh adik-beradik anak abi@abu muttalib, dan ayah nabi adalah yang kesepuluh@bongsu.

mengikut sejarah, ini adalah penentangan dalam kalangan keluarga terhadap dakwah yang dibawa oleh nabi.

nama sebenarnya lain dan abu lahab itu adalah kiasan atau sandaran kepada kepada manusia yang menghalang dan menentang@menolak islam@ tauhid@fekah dari zaman kezaman.termasuk lah pada zaman masa ini.(mereka dikatakan seperti pepatah;ada udang disebalik mee,mereka mungkir atau dengan sengaja buat menentang atas menjaga, takut perut mereka dari lapar dan menjaga, takut bahu mereka dari jatuh runtuh).
dan isterinya di jadikan pembayang kepada orang yang bersubahat kepada nya[dan ramai dikalangannya adalah perempuan dan ada juga laki-laki.mereka lakukan tanpa sedar dan tanpa ada ilmu@pengetahuan.

jadi mereka melakukan perkara mungkar sombong, dan perkara itu tidak sepatutnya mereka kerjakan kerana mereka orang yang cerdik pandai.

hati-hati dengan tingkahlaku dan percakapan, jangan sampai berpusing jadi fitnah dan syirik tanpa disedari.(dengan disengaja dan tanpa disengaja,ia dikira sama saja).


musang jebat sedang meronda mengambil tempat bagi bertindak anginnya tidak tertahan empat puluh hari empat puluh malam.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

tahukah kamu yang mendustakan agama[ayat1]

itulah orang yang mengherdik anak yatim[ayat2]

dan tidak menganjurkan memberi makan orang miskin[ayat3]

maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang sholat[ayat4]

orang-orang yang lalai dari sholatnya[ayat5]

orang-orang yang berbuat riya[ayat6]

dan enggan barang berguna[ayat7]

surah al maa'uun(barang-barang yang berguna)[ke107,7ayat]


pokok berangan tinggalkan pesan bersamalah makan jangan sampai bertebang masak molek-molek jangan sampai gatal mulut tekak cika diperut.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha panyayang.

haa miim[ayat1]

demi kitab yang menjelaskan[ayat2]

sesunggutnya kami menurunkannya pada suatu malam yang di berkahi dan sesungguhnya kami lah yang memberi peringatan[ayat3]

pada malam itu dijelaskan segala urusan yang penuh hikmah[ayat4]

urusan yang besar dari sisi kami. sesungguhnya kami adalah yang mengutus rasul-rasul[ayat5]

sebagai rahmat dari tuhanmu. sesungguhnya dialah yang maha mendengar lagi maha mengetahui[ayat6]

tuhan yang memelihara langit dan bumi dan apa yang ada diantara keduanya, jika kamu adalah orang yang meyakini[ayat7]

surah ad dukhaan(kabut)[ke44,59 ayat].


tiga nahkoda tiga kapal bukan terfitnah tapi rajuknya bahkan menghilang di alam raya bagai kan kiasan batubelah batu bertangkup anak ditinggal kempunan telur ikan tembakul.
kapal diapung@dipulihkan menunggu nahkoda pulang.
ishaallah...

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

haa miim[ayat1]

kitab diturunkan dari allah yang maha perkasa lagi maha bijaksana[ayat2]

sesungguhnya pada langit dan bumi benar-benar terdapat tanda-tanda kekuasaan allah untuk orang-orang yang beriman[ayat3]

dan pada penciptaan kamu dan pada binatang-binatang yang melata yang bertebaran terdapat tanda-tanda untuk kaum yang meyakini[ayat4]

dan pada pergantian malam dan siang dan hujan yang diturunkan allah dari langit lalu dihidupkannya dengan air hujan itu bumi sesudah matinya, dan pada perkisaran angin terdapat pula tanda-tanda bagi kaum yang berakal[ayat5]

itulah ayat-ayat allah yang kami membacakannya kepadamu dengan sebenarnya, maka dengan perkataan manakah lagi mereka akan beriman sesudah allah danketerangan-keterangannya[ayat6]

surah al jaatsiyah(yang berlutut)[ke45,37 ayat]

yang satu telah berlayar dua lagi diapung@dipulih dari lautan dan dilaut bergabung angkatan menjadi satu layar dipasang membelah ombak dengan rahmat dan rahim nya allah yang maha kuasa lagi maha bijaksana...inshaallah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

setinggi-tiggi terbangnya bangau akhirnya dibelakang kerbau hinggapnya atau

pisang emas bawa berlayar
masak sebiji diatas peti atau

kuman diseberang nampak
gajah depan mata tak

kesamua contoh diatas adalah kias yang disandarkan dari percakapan orang melayu sebagai sindiran atau teguran dan apabila di sebut terus terang mumgkin akan menyebabkan jadinya perkelahian.

dan dalam setiap bangsa-bangsa lain di atas muka bumi ini ada kias mereka masing-masing.

cina dengan kiasnya
india dengan kiasnya
orang putih dengan kiasnya
jepun dengan kiasnya

cuma kita aje yang tak ambil tahu dan kalu tak pecaya tanyalah sahabat tuan@puan dari bangsa lain.



dalam al quran dan al hadis, adalah menjadi perkara yang menggunakan kilaf@kias bagi menegur manusia agar kembali ke jalan yang sebenar. tetapi apabila berkilaf dengan lemah lembut tidak menyebabkan manusia menjadi lembut dan patuh maka kilaf yang lebih keras di gunakan agar rasa takut meresap dalam diri hati manusia dan seterusnya kilaf berbentuk amaran di gunapakai dan yang terakhir sekali kilaf perhitungan akan di sandarkan sebagai kata-kata akhir sebagai penutupnya.

itu pun masih ramai yang bermain dan buat lawak menggunakan al quran dan al hadis dalam sengaja dan juga dalam tidak sengaja saja-saja.

Anonymous said...

salamun... tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

peteri sentubung,puteri sejinjang,penjaga gunung negeri serawak.

siapa mereka sebenarnya,
anak kepada siapa?

senikata yang tersebut adalah kisah yang berlaku di serawak suatu masa dahulu yang mana sekarang ini dijadikan lagu warisan negeri.

mereka ini adalah dari sembilan adik-beradik[yang lainnya laki-laki].

waris keturunan mereka ini kebanyakan nya bermukim di semenanjung tanah melayu[meninggalkan serawak@sabah].

tak satupun dari waris mereka ini yang mengetahui kisah sebenar moyang mereka dan kejadiannya.

mereka hanya memegang kepada kisah mitos dan kiasan cerita sahaja.

tuan@puan,keluarga mereka sebelah ayah datang nya dari keluarga pendakwah, yang menjelajah diseluruh nusatara dan sebelah ibunya dari keluarga bangsawan diraja.

bagus juga lah mereka tak ambil tahu usul dari susur mereka, maka tiadalah perkelahian dan perebutan harta dan darjat antara mereka.

mereka ini diibaratkan seperti sireh pulang kegagang.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

semasa bermulanya islam dan permulaan yang orang kita panggil sebagai azan, orang yang pertama takbirkan azan adalah bilal arrabah,seorang bangsa habsi yang berkulit hitam lekat,yang mana tadbir dari suaranya melepasi petala langit sampai ke baitul makmur lalu didengari oleh sekalian para malaikat dan penghuni langit dan seluruh alam.
maka seluruh mahluk tahulah yang waktu beribadat@solat telah masuk dan yang bertadbir akan nama kebesaran ilahi adalah bilal arrabah.(dia di kenali di bumi dan dilangit oleh seluruh mahluk).

siapa dia nya bilal arrabah ini , sehingga suara tadbirnya sampai ke segala penjuru alam sehingga ke baitul makmur.

bukan suaranya yang garau itu, sebaliknya suara tadbir iklas dari dalam hatinya(dia mengucap tadbir bersama iaitu serentak dimulut dan didalam hatinya)dengan tujuan membesarkan@membenarkan nama allah dan menunaikan hak mutlak allah dan memperingatkan sekalian mahluk@manusia untuk bersamanya tunduk sujud kehadrat allah.

beberapa waktu berlalu bilal arrabah berpindah dari madinah, maka muazim lain mentadbirkan akan azan dimadinah, tapi tidak sama dengan tadbir yang dilaungkan oleh bilal arrabah dan laungan muazim itu tidak sampai kelangit pertama sekali pun.

maka sunyi seketika alam dari laungan tadbir dari hati yang iklas dan kali terakhir bilal arrabah mengazankan tadbir apabila di rayu oleh cucu rasulullah saw[itu kali terakhir dan tiada lagi tadbir dari bilal arrabah]

maka bertahun telah berlalu selepas dari permergian rasulullah saw dan bilal arrabah serta beberapa sahabat yang lain,
barulah kedengaran tadbir azan yang keluar dari dalam hati manusia iklas, yang menembusi pintu-pintu langit.

mereka-mereka ini berganti-gantian, seorang mati diganti dengan seorang lagi, tidak putus-putus manusia yang seperti itu diatas muka bumi ini, seandainya tidak kedengaran seorangpun bertadbir azan menyebut kebesaran nama allah,maka kejadian yang tak di duga akan sampai kekawasan yang tidak berlutut dan tidak bersujud dengan membesarkan nama allah, akan sampailah azap dan jika tiada satu suarapun yang kedengaran di muka bumi ini, itu tandanya bumi ini dihujung hayatnya.

masanya sekarang ini atau hari ini, berapa orang kah diantara seramai muazim di seluruh dunia dan diatas muka bumi ini yang hati mereka turut mentadbirkan azan dengan iklas semasa mulutnya melaungkan tadbir azan pada setiap waktu dan adakah suara mereka melepasi akan langit-langit itu atau setakat sampai di dinding langit pertama lalu berpatah balik ke bumi atau langsung suara mereka mendatar tidak dinaikkan langsung, berkumandang disekeliling diri mereka semata-mata.

dengan banyak nya masjid serta surau dan madrasah di atas muka bumi ini, tidak sepatutnya hanya segelintir@sekelumit sahaja dari muazim yang berjaya setaraf dengan bilal arrabah.maka yang lainnya kemana, mereka letakkan hati-hati iklas mereka yang melaungkan nama kebesaran allah sebagai muazim.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

di tengah padang pasir, kat benua mana tak tahulah,tinggal atau terletaklah sebiji batu yang dulunya besar yang lama kelamaannya makin hari makin menjadi kecil.

disitu adalah letaknya laluan angin, sementara ketimur dan sementara kemudian kebarat dan ada masanya keutara dan sebahagiannya keselatan dengan membawa pasir dan habuk sebagai penumpangnya. dan adakalanya angin akan membawa belukar kering sebagai penumpangnya.

mereka-mereka ini,pasir,habuk dan belukar kering itu adamasanya singgah pada batu yang tertunggul sendirian.

mereka pergi dan yang lain pula akan singgah.

mereka ini akan bertanya lah kepada batu tersebut,"dah lama ke kat sini"."tak jemu ke tinggal sendirian di tengah padang pasir ni". "mari lah ikut sertai kami bersama menaiki angin". maka macam-macam soalan.

batu itu memang dah menyediakan jawapan bagi soalan-soalan itu. setiap kali yang baru singgah soalan yang sama akan ditanya, tak ada soalan baru.

batu dah naik jemu mendengar dan menjawabnya tapi apa kan daya dia tak boleh meninggalkan tempat itu dan angin yang lalu disitu buat masa ini tidak mampu untuk menumpangkan batu untuk berpindah, hatta masih beratnya batu itu.

memang terpikir oleh si batu untuk beralih tampat. masa yang lalu telah kebelakang dan batu telah banyak melihat dan mendengar dan sebahagian dari berita yang ada telah terlupa dari ingatannya dan sebahagian dari keluarganya serpihan batu telah meninggalkan batu berpindah dan tidak kembali lagi.

dan suatu hari nanti batu itu juga akan menyertai keluarganya, serpihan batu dan pasir mengikut angin ketimur,kebarat, keselatan dan kebarat akibat dari hakisan yang menyebabkan batu berkecai hancur menjadi batu kecil, pasir dan debu.

dan padang pasir itu tetap disitu menjadi laluan musafir siangin bersama rombongannya pasir,habuk dan kekadang semak kering yang berterbangan.dan tiada siapa pun yang bertanya padanya.

padang pasir itu juga, seperti juga lautan yang tersimpan 1001 rahsia.cuma padang pasir itu didaratan. hanya musafir yang berilmu yang akan berjalan kedalam nya...inshaallah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

ada dua macam batu yang telah timbul dalam dunia ni, satunya batu di lubuk sebab air sungai dah kering,maka timbullah batu itu.

dan batu yang kedua ini timbul juga tapi tak pernah tenggelam, cuma hilang dik panas mentari.

kapal titatnit(apa ke kapal orang putih yang tenggelam tu,payah sangat nak ejanya).

akibat dari nakhoda kapalnya yang merasa gah dengan kapal yang besar lagi laju tu dan dengan teknologi baru zaman 40an tu.
amaran yang sampai kepada nya tidak diendahkan

akibatnya kapal yang diturunkan buat pertama kali dalam perlayaran yang pertama dari eropah ke amerika telah karam tenggelam bertembung dengan batu yang timbul separuh dan tenggelam sebahagian lagi.

itulah akibatnya Kalau BATU DAH TIMBUL KITA TUNGGU DAN LIHAT. jadi nya lah macam nahkoda dan kapal titatnit tu. kapal musnah dan penumpang dan anak kapal mati lemas. yang hidupnya beberapa kerat aje.(bukan sumpah yang terlerai tapi kapal dan orangnya yang terbarai)

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

abu nawas ada berkitab pada zamannya, yang diceritakan oleh anak memanda menteri kepada adiknya. dari kisah 1001 satu malam bagi mengubat khalifah yang buta.

manusia itu mahluk
haiwan itu mahluk
pokok itu mahluk
jin itu pun mahluk
dan yang ghaib itu juga mahluk.

dan percaya kepada yang ghaib itu duduknya dalam rukun iman.(sebahagian dari nya)

dan sebagai khalifah diatas muka bumi, hukumannya perlu adil. hak mereka dan hak kita adalah sama. untuk itu perlulah kenal siapa persalah itu sebenarnya,jangan buat pertuduhan dan fitnah atas mahluk lain tanpa usul yang sebenar.

ambil contoh kepada nabi sulaiman yang memerintah dengan izin dan pertunjuk dari allah. bergitupun masih di uji akan ketaatannya.
maka dicuri akan cincinnya oleh mahluk gaib lalu menyamar sebagai raja. akan sadar dirinya nabi sulaiman baru di kembalikan cincin kebesaran miliknya, yang dia itu bukan siapa-siapa dia hanyalah hamba kepada allah yang diberi keistimewaan bagi sementara waktu untuk mentadbir dunia bagi pihak allah@rasulullah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

alif laam miim[ayat1]

kitab ini tidak ada keraguan padanya, petunjuk bagi mereka yang bertaqwa[ayat2]

mereka yang beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan solat dan menafkahkan sebahagian rezki yang kami anugerahkan kepada mereka[ayat3]

dan mereka yang beriman kepada kitab yang telah diturunkan kepadamu dan kitab-kitab yang diturunkan sebelummu serta mereka yakin akan adanya akhirat[ayat4]

mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari tuhannya. dan merekalah orang-orang yang beruntung[ayat5]

surah al baqarah(sapi betina)[ke2,286 ayat]

jangan disalah gunakan ayat-ayatnya al quran.
dan sempurnakan@tunaikan haknya al quran itu sendiri.ianya hak milik mutlak allah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dalam cerita filem semerah padi lakunan p ramle, ada dua hukuman yang di gambarkan.

gambaran yang pertama kesalahan yang di sebat dengan rotan sebanyak seratus kali.(tiada kias disitu dan tidak dibincangkan).

dan gambaran yang kedua kesalahan yang disula dan di julang...(yang ini ada kias sindiran keatas nya).

sula itu bukan bermaksud kepada yang di gambarkan seperti dalam filem itu(itu sula orang melayu), sebaliknya sula yang sebenarnya ,dalam fekah disebut seperti kilaf, ditanam separuh badan pesalah ditengah padang dibawah terik matahari sehingga ajalnya sampai tetapi tidak di rejam dengan batu(hukuman ini adalah kali pertama telah dijalankan dan persalah pertamanya adalah perempuan atas sebab membunuh dengan sengaja)

sula kali kedua di jalankan keatas laki-laki tetapi bukan ditanam separuh badan dalam tanah di tengah padang di bawah terik matahari, sebaliknya dia di paku tangan dan kakinya pada batang kayu bercabang dan di julang di tempat lapang di bawah terik matahari sehingga ajalnya sampai dan ini yang dikenakan keatas orang yang membuat fitnah(seperti kisah yang terjadi kepada nabi isa, salib itulah maksudnya.yang disalib itu bukannya nabi isa sebaliknya muridnya yang memfitnah dan belot kepada nabi nya sendiri)

sula yang di gambarkan dalam filem itu, adalah hukuman zalim yang dikiaskan agar orang yang berfikir meneliti dengan adil akan hukuman apabila hendak di jatuhkan.

buka semula sejarah nabi-nabi. ada riwayat sejarah yang di tinggalkan ke atau di buang. semak dan fahamkan jalan sejarah nya. dan jangan bertelagah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

aliif laam miim[ayat1]

apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan mengatakan;" kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?[ayat2]

dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya dia mengetahui orang-orang yang dusta[ayat3]

ataukah orang-orang yang mengerjakan kejahatan itu mengira bahwa mereka akan luput, kami?, amatlah buruknya apa yang mereka tetapkan itu[ayat4]

barang siapa yang mengharap pertemuan dengan allah, maka sesungguhnya waktu allah itu, pasti datang. dan dialah yang maha mendengar lagi maha mengetahui[ayat5]

surah al ankabuut(laba-laba)[ke29,69 ayat].

...................

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

aliif laam miim[ayat1]

telah dikalahkan bangsa rumawi[ayat2]

dinegeri yang terdekat dan mereka sesudah dikalahkan itu akan menang[ayat3]

dalam beberapa tahun, bagi allahlah urusan sebelum dan sesudah. dan dihari itu bergembiralah orang-orang yang beriman[ayat4]

kerana pertolongan allah. dia menolong siapa yang dikehendakinya. dan dialah yang maha perkasa lagi maha penyayang[ayat5]

janji yang sebenar-benarnay dari allah. allah tidak akan menyalahi janjinya, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui[ayat6]

mereka hanya mengetahui yang lahir dari kehidupan dunia; sedang mereka, tentang akhirat adalah lalai[ayat7]

surah ar ruum(bangsa rumawi)[ke30,60 ayat].

........................

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

aliif laam miim[ayat1]

inilah ayat-ayat al quraan yang mengandung hikmat[ayat2]

menjadi petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang berbuat kebaikan[ayat3]

orang-orang yang mendirikan sholat, menunaikan zakat dan mereka yakin akan adanya negeri akhirat[ayat4]

mereka itulah orang-orang yang tetap mendapat petunjuk dari tuhannya dan mereka itulah orang-orang yang beruntung[ayat5]

dan diantara manusia orang yang mempergunakan perkataan yang tidak berguna untuk menyesatkan dari jalan allah tanpa pengetahuan dan menjadikan jalan allah itu olok-olokan. mereka itu akan memperoleh azab yang menghina[ayat6]

surah luqman[ke31,34ayat].

....................

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

aliif laam miim[ayat1]

turunnya al quraan yang tidak ada keraguan padanya, dari tuhan semesta alam[ayat2]

tetapi mengapa mereka mengatakan:"dia muhammad mengadakannya", sebenarnya al quraan itu adalah kebenaran dari tuhanmu, agar kamu memberi peringatan kepada kaum yang belum datang kepada mereka orang yang memberi peringatan sebelum kamu; mudah-mudahan mereka mendapat petunjuk[ayat3]

surah as sajdah(sujud)[ke 32,30 ayat].


......................

berkata salaf salih ra:siapa yang panjang cita-citanya, akan rosaklah amalan-amalannya.


berkata rasulullah saw,

("orang yang pertama terselamat dari umat ini ialah dengan zuhud dan yakin, dan yang terakhir binasa pula ialah dengan cintakan hartabenda dan panjang harapan.")

("maut itu adalah perkara ghaib yang paling hampir yang sedang ditunggu".)


dari pujangga arab,

masa terus berubah hari saling beganti, ajal menyeret kekubur sedang mata hanya memerhati, tiadalah akan berulang masa muda yang telah pergi, tiadalah akan hilang uban dikepala yang digeli.

kenikmatan hidup ialah kesihatan dan masa muda, tanpa keduanya tiada manusia akan bahagia, situa mencis bukanlah benci hidup lagi, tapi yang dikesalkan kelemahan kini menimpa diri.


berkata al khatib ibnu nubatah;

sesungguhnya uban itu umpama perbatasan hidup yang tidak dapat disekat, dan kerosakannya tidak dapat mengubah zaman. ia laksana cahaya yang memancar dari suatu jiwa yang sedang tenggelam, yang akan memimpin setiap insan ketempat longgokan tulang-belulang. moga-moga kamu sekalian akan dirahmati allah ta'ala!, lantaran itu, janganlan sampai kamu membakar cahaya uban kamu itu dengan api dosa-dosa kamu pula!...inshaallah...




Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

(dalam bahasa adatnya disebut)sebagai peperangan kayu@perang fitnah atau bahasa sejarah manusianya di gelar; perang...(peperangan saudara dikalangan manusia)(cari@fikir sendiri).

perang ini atau peperangan ini adalah peperangan fitnah yang paling terbesar dalam sejarah hidup manusia di atas muka bumi ini dan ianya amat@benar-benar memalukan bangsa manusia itu sendiri.

beratus ribu atau jutaan manusia yang mati dari perang itu dari semua pihak yang terlibat.dan hampir-hampir memupuskan manusia dari lantai bumi ini.

perang ini memakan zaman untuk ditamatkan. itulah akibatnya apabila fitnah menguasai diri, adik, abang,anak,kakak, saudara-mara, jiran tertangga, sahabat handai, ibu dan ayah langsung tidak diperdulikan.

kalau betul nekadnya untuk ilahi, takpe lah juga, ini tidak, yang menabur angin perang itu hanya sebagai alat untuknya berkuasa dan lebih berkuasa tanpa dapat di ganggu-gugat oleh manusia lain. sehingga dia dan orang mengikutnya hilang waras akal fikirannya dan menjadi ganas dan melakukan kekejaman dalam masa perang yang tersebut.

sejarahnya tidak boleh di sebut dan disentuh yang mana akibatnya akan menyebabkan luka lama akan berdarah kembali.

sebahagian dari mereka yang berperang itu terpesona dengan sogokan dan janji yang di ucapkan. dan apa yang mereka dapat,hanyalah kematian yang terabai, kemusnahan harta benda, hilang persaudaraan semanusia. dan bumi yang hijau menjadi merah akibat dari nya perang itu.

sekarang ini, mereka-mereka yang cucu-cicit dari mereka yang terlibat dalam perang itu, tercari-cari akan sejarah keluarga dan keturunan mereka yang telah hancur dan lunyai yang mereka sendiri lenyapkan.dan
mencari harta peninggalan yang berzaman dan mencari tanah tumpahnya darah nenek moyang mereka di atas muka bumi ini.

mereka telah lari dari tujuan(alasan) peperangan itu sendiri.

perang hanya terjadi untuk mempertahankan islam(termasuk negara tanah air) atau memperbetulkan akidah yang dipesongkan,itupun menjadi jalan terakhir selepas nasihat,rundingan, amaran dan lain-lain perjanjian tidak di endahkan oleh manusia yang terpesong imannya.

ambil contoh kepada;

iskandar zulkainail,
nabi daud,
nabi sulaiman,
rasulullah saw,
dan empat sahabat@khalifah;
abu bakar
omar
othman
ali.

panji-panji hitam telah dikembalikan dan telah ditetapkan di tempatnya dan panji-panji putih akan menyusul ditetapkan di tempatnya dan keduanya digabungkan menjadi satu dan sebaris dan apabila panji-panji di julang. urusan itu telah ditetapkan oleh allah dari sejak azali lagi...inshaallah.

(itulah peperangan iman dan bathil, dan bukannya perang diantara manusia dengan mahluk lain dan di maksudkan@kilaf@kiasnya kepada perang akhir zaman).

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

haa miim[ayat1]

diturunkan kitab ini dari allah yang maha perkasa lagi maha bijaksana[ayat2]

kami tiada menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada diantara keduanya melainkan dengan yang benar dan dalam waktu yang ditentukan. dan orang-orang yang kafir berpaling dari apa yang diperingatkan kepada mereka[ayat3]

katakanlah;"terangkanlah kepadaku tentang apa yang kamu sembah selain allah; perlihatkan kepada ku apakah yang telah mereka ciptakan dari bumi ini atau adakah mereka bersarikat dalam, langit?, bawalah kepada ku kitab yang sebelum ini atau peninggalan dari pengetahuan, jika kamu adalah orang-orang yang benar".[ayat4]

dan siapakah yang lebih sesat daripada orang yang menyembah sembahan-sembahan selain allah yang tiada dapat memperkenankannya sampai hari kiamat dan mereka lalai dari doa mereka?[ayat5]

surah al ahqaaf(bukit-bukit pasir)[ke 46,35ayat].


mereka yang mati telah tahu apa yang mereka lengahkan dari hari hidup mereka.masa nya telah berlalu.

yang hidup kembali dari tanah kubur dengan perasaan kosong tanpa mengambil pengajaran dari nya, dan hidup mereka seperti hari-hari lain;isnin, selasa, rabu, khamis,jumaat, sabtu, ahad. berulang-ulang pergi dan balik.

yang tiada kepada lahir dan menjadi kanak-kanak,meningkat dewasa kepada dewasa dan menjadi tua.
ingat; rasulullah saw berpesan,umur umatnya dalam lingkungan 60 ke 70 tahun dan 80 itu kembali menjadi kanak-kanak.

umur yang sesuai adalah meningkat dewasa kepada dewasa.

dan menjadi tua itu sepatutnya mengigat akan kita masa untuk balik telah hampir sampai(tiada cepat sesaat dan tiada lambat sesaat).

itu hukum dari sejak azali dari perintah allah...inshaallah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

haa miim[ayat1]

demi kitab yang menerangkan[ayat2]

sesungguhnya kami menjadikan al quraan dalam bahasa arab supaya kamu memahami[ayat3]

dan sesungguhnya al quraan itu dalam induk al kitab disisi kami, adalah benar-benar tinggi dan amat banyak mengandung hikmah[ayat4]

maka apakah kami akan berhenti menurunkan al quraan kepadanya, kerana kamu adalah kaum yang melampaui batas[ayat5]

surah az zukhruf(persiasan)[ke 43,89 ayat].

dalam al quraan menyebutkan;allah mencipta manusia,untuk dijadikan khalifah di atas muka bumi.(percakapan allah dengan para malaikatnya berhubung dengan penciptaan manusia)

dan jika ramai, allah akan mematikan sebahagian dengan sebahagian(beranak-pinak,dihidupkan dimatikan).

dan kalau akan menjadi tidak gembira, allah masukkan anggan-anggan dalam diri hati manusia.

kalau adam@hawa tidak diturunkan kedunia ini, maka nya tak merasalah kita semua nak menggunakan perhiasan-perhiasan yang allah sediakan atas muka bumi dunia ni. dan tidak wujudlah kita ini sebagai manusia.

adam@hawa melahirkan zuriat manusia, manusia melahirkan manusia sehingga lah sampai kepada kita ini sebagai manusia.

sebab itu digelar cicit,cucu,anak, ibu@ayah, nenek@datuk,moyang dan keatas seterusnya sebagai susur keturunan dan pecahan darinya disebut jurai-jurai keturunan,

dan tidak terhenti sehinggalah ke hari kiamat nanti.

tiada mahluk lain yang akan mengaku manusia ini nasab keturunannya selain adam@hawa dan mereka@manusia diantara kedua mereka@(adam@hawa) dan kita.dan allah pencipta manusia.

perhiasan itu ibarat angan-angan dan perhiasan itu juga ibarat dugaan.

ramai cucu-cicit itu ibarat anggan-anggan dan ramai cucu-cicit itu juga ibarat dugaan.

adakah kita benar-benar kenal akan:............

renung dan fikirkan baik-baik...jumpa...inshaallah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang[ayat1].

segala puji bagi allah, tuhan semesta alam[ayat2]

maha pemurah lagi maha penyayang[ayat3]

yang menguasai hari pembalasan[ayat4]

hanya engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada engkaulah kami mohon pertolongan[ayat5]

tunjukilah kami jalan yang lurus[ayat6]

jalan orang-orang yang telah engkau anugerahkan ni'mat kepada mereka; bukan mereka yang dimurkai dan bukan mereka yang sesat[ayat7]

surah al faatihah(pembukaan)[ke1@pertama,7ayat].


sesiapa yang mengerti akan arab, renungkanlah huruf serta ayat dari surah ini.

sesiapa yang nak mengenal dan menghampirkan diri dengan allah, renungkanlah huruf serta ayat dari surah ini.

sesiapa yang nak mengenal kalimah dan ilmu, renungkanlah huruf serta ayat dari surah ini.

sesiapa yang nak mengenal diri sendiri, renungkanlah huruf serta ayat dari surah ini.

(dan buka minda@fikir dengan akal yang terbuka)(ilmu dan usulnya amat luas)(untuk kembali kepada diri yang sebenar)

dimulakan dengan "aku berlindung dengan allah dari syaitan yang kena rejam" dan di akhiri dengan "amiin".

selawat serta salam keatas rasulullah saw, keluarga, sahabat, tabi'i,tabi'i-tabi'i dan ulamak fukaha.

al faatihah...amiin...inshaallah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

katakanlah;"aku berlindung kepada tuhan yang menguasai subuh[ayat1]

dari kejahatan makhluk nya[ayat2]

dan dari kejahatan malam apabila telah gelap gulita[ayat3]

dan deri kejahatan wanita-wanita tukang sihir yang menghembus pada buhul-buhul[ayat4]

dan dari kejahatan orang yang dengki apabila ia dengki[ayat5]

surah al falaq(waktu subuh)[ke113,5ayat]


.......................

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

katakanlah;"aku berlindung kepada tuhan manusia[ayat1]

raja manusia[ayat2]

sembahan manusia[ayat3]

dari kejahatan syaitan yang biasa bersembunyi[ayat4]

yang membisikkan kedalam dada manusia[ayat5]

dari jin dan manusia[ayat6]

surah an naas(manusia)[ke114,6ayat].


kedua surah ini adalah kisah dari mahluk yang bersifat dengki-kianat dihati dan sentiasa berfitnah pada lidah dan bibirnya.(dengan sengaja dan tidak sengaja)

mereka yang berfitnah dan yang subahat mendengar lalu diedarnya fitnah itu kepada umum,hukumnya sama sahaja disela dengan api panas neraka(sela dan sula adalah bermakna yang sama).mereka ini diibaratkan melakukan pembunuhan dengan sengaja keatas saudara mereka.(kami telah kiaskannya sebelum ini,keatas seorang perempuan dan seorang laki-laki)

dalam masa ini dengan teknologi sekarang ini, ramai dikalangan umat dalam dunia menjadikan fitnah sebagai senda gurau dan satu permainan(macam teka-teki pula).

apabila fitnah tidak dapat dibendung oleh mereka, akibat darinya, rahmat allah akan ditarik dari kawasan itu dan kawasan itu akan dimasukkan bala yang tidak akan dapat ditolak oleh mereka yang beribadah sekalipun.(walau 1000 orang yang merayu doa).

ibarat ribut pasir yang melanda, gelap gelita seketika dan tiada yang terlepas dari dalam laluannya.

sebentar tadi(antara magrib dan isyak),gerhana bulan telah terjadi, disarankan umat islam agar melakukan solat sunat untuk berlindung kepada allah dari fitnah apabila fitnah melanda dan bukannya...,(betapa sakitnya bulan dan bumi apabila mereka berselisih, hanya allah yang maha mengetahuinya)

elakkan perkara yang sama terjadi seperti di tempat lain(sunami),(banjir berganda),(ribut taufan@puting beliung)atau (peperangan).

ambil kepada contoh;

umat nabi musa, mereka diselamatkan dari zalimnya fir'un tetapi sebaliknya, yang sesat selama 40 tahun di tengan padang pasir tanpa jumpa jalan keluar, akibat dari kepulan-kepulan hitam fitnah yang terkumpul dan ingkar nasihat nabi mereka.



Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan kebenaran dan maaf atas perkara yang akan di usulkan.dan ini cuma nasihat;nak dengar bole,tak nak dengar pun boleh.jangan bertelagah.

apabila sebutan dalam tulisan jawi dieja dalam rumi, ia akan menjadi salah atau tiada makna langsung.

memang sedap disebut dan didengar tetapi maknanya jadi songsang dan menjadi fitnah tanpa di sedari.

sesetengan ejaan@tulisan dalam jawi tidak boleh di pinda dan tidak boleh di eja dalam huruf selain jawi seperti juga tulisan ejaan arab dalam al quraan(lagi lah salahnya).

seperti contohnya kepada;

koi orang temerloh

koi tu perlu dieja@tulis dengan huruf jawi, barulah perkataan itu ada maknanya, sebaliknya dalam ejaan@huruf rumi,perkataan itu tiada makna lansung. tanyalah ahli dalam bidang fekah tasauf.

antara ejaan koi dengan ejaan guai, dalam jawi nya dibezakan titik diatas ga dan kaf sahaja.(bentuk hurufnya sama)

bergitu juga temerloh.

bergitu juga semantan.

bergitu juga kedah.

bergitu juga kelantan.

bergitu juga melaka.

begitu juga pagar ruyung

bergitu juga pahang.

dalam sejarah ilmu fekah,nama-nama yang tersebut ada kilaf@kiasnya dan ada cerita sejarah dan sandarannya.



Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

kepada gajah dan kerbau yang berkubang.
keruhnya kepada semantan.
lumpurnya kepada pahang.

dua orang yang berbisik di dalam rumah orang ketiga pula mencucuk punggung. ayam itik bergempar dilaman rumah.seperti anjing disangka serigala.

peluru bertembak burung melayang terbang tinggi di langit awan tinggal akan pelepah sebagai kenangan dicarik-carik bagai kan hampas.

menjunjung langit bumi berpijak bagaikan anak kecil dilapang tanah ambilkan contoh kecilnya nabi musa diberi tunjuk antara emas dengan baranya api...inshaallah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

pokok kabung kalau biji@buahnya,kalau airnya,kalau umbutnya amat sedap untuk dimakan dan di nikmati.

dalam pada itu sebalik boleh dimakan pokok kabung ada birahnya,ada gatalnya ada bisanya,kalau tidak reti.

kenalah mengenal pokok kabung,dari akar hingga ke hujung pucuknya dan tanah sekelilingnya.

maka berbaik lah dengan ahlinya, jikaulau untuk pembuka selera.

bergitulah dengan ilmunya, fekahnya,adatnya,keturunannya.

contoh dan tauladan ada di depan mata...inshaallah.

Anonymous said...

salamun..tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

padang saujana tidak pernah di letakkan di johor, yang ada cuma di pahang dan terengganu. jangan diandaikan semata-mata.

tuan qadi ismail bangau tanjung tu guru kepada tok sahibuddin.dia sezaman dengan tok bayan,anak bugis lima bersaudara tu zaman nya kebawah[mereka anak kepada raja haji fi'sabilillah].manam mana cucu-cicit menjadi guru kepada datuknya.bila pulak haji ismail bangau dapat mengajau qadi ibrahim(qadi ibrahim tu cuit gamit tok shahibuddin,tok moyang kepada qadi ibrahim)

tok shahabuddin b zainal abidin melalui susur ibunya bersambung dengan suji dibilang atau(tengku muhammad)(pelik-pelik lah mereka ni bawa cerita)



bendahara wan ali ke atau bendahara tun ali.semak-sebetulnya.

qadi besar haji ibrahim tu adalah cucukepada hurairah dan bukan nya anak.ayahnya bernama ahmad ber-adik- beradik(seibu)dengan haji semaon(guai).

qadi besar ibrahim dengan qadi ismail sepupu. ahmad dengan semaon adik beradik seibu.
(haji semaon(guai)tu bapa saudara qadi ibrahim)

isteri tok shahibudin yang kedua tu bukan bernama sapoi, sebaliknya bernama siti sapur, waris kepada tok setia kerdau.

jangan pakai tembak-tembak kalau yapun, punah ranah susur keturunan orang.



Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

"pada hari di tiup sangkakala, maka kamu datang berbondong-bondong."
(an naba:18)

dengan linangan air mata rasulullah berkata," ada seramai sepuluh puak dari umatku yang dibangkitkan sendiri-sendiri.

mereka ini telah dipisahkan allah dari kumpulan kaum muslimin yang lain dan ditukar rupa-rupa mereka itu.

ada yang dirupakan seperti moyet, ada yang serupa babi,ada yang terlungkup kaki keatas danmereka diseret atas muka mereka, ada yang terpotong tangan dan kaki atau terbelah muka, ada yang buta sering tersungkur, ada yang tuli bisu tidak berakal, ada yang menguyak-nguyah lidah sendiri yang menjelir hingga kedada, lalu mengalirlah nanah-nanah dari mulut masing-masing, laksana air liur yang meleleh berbau busuk;semua orang yang disitu merasa jijik kepadanya, ada yang yang terpotong-potong tangan dan kaki,ada yang disalib diatas palang-palang api, ada yang baunya lebih busuk dari bangkai, ada yang dipakaikan jubah-jubah yang dicelup dari minyak tar.

adapun yang berupa...(seperti diatas).

demikian hadis rasulullah saw yang di petik dari kitab at-tadzkirah, dari riwayat al qurthubi ra.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

telah berwajah wanita dalam bayangan satu di hulu satu di tengah dan satu dihilir mundar-mandir melawat anak dan cucu yang angkuh dan durjana bagi menegur agar lurus dan bercahaya.

bertegur menantu dan juga cucu menjaga diri dan juga isterimu.

dalam satu hadis (di akhir zaman nanti umat ini akan menurut sejengkal-demi sejengkal),mereka menurut akan kelakuan kaum yahudi dan kaum nasrani dan mereka akan menjadi 73(yahudi 72 dan nasrani 72)

(jangan di persalahkan yang sebelum, kalau rukun islam dan rukun iman,sendiri masih tak mampu berfaham).

yang 72 itu adalah sandaran bagi pengajaran, pelajaran contoh tauladan yang buruk dibuang dan jadi sempadan.

Anonymous said...

salamun... tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

acu di panjangkan sikit akal yang sedikit tu.

tok mengkarak hidupnya semasa zaman kerajaan samudra pasai.

hamzah fansuri pula hidup pada zaman kerajaan acheh.

masuk diakal ke tok mengkarak dah matinya barulah hamzah fansuri hidup.

macam mana tok mengkarak menbawa aliran hamzah fansuri.

kerajaan mana yang muncul dulu;samudra pasai atau acheh.

buta punya orang pun tahulah yang mana jantan yang mana betina.

bila masa pulak tok mengkarak berasal dari suku minangkabau.

minangkabau tu ditubuhkan selepas samudra pasai dibubarkan dan di ganti dengan nama acheh(dari satu kerajaan bercambah jadi tiga:jambi, minangkabau dan acheh.)

baca molek-molek sejarah laga kerbau di sumatra tu.apa kiasnya yang sebenarnya.

bini pertama tuan guru haji abdul majid bin buyong,(puan che nah) tu waris nya sendiri @ keluaganya sendiri yang berasal dari hulu langat dan di bawa menetap di guai(sapa buat cerita pedooh ni).

bini keduanya (puan badariah), betullah bapanya berketurunan cina tapi ibunya orang lebak(melayu)(dah dua kali pedooh dah awak mer ni).

kalau tukang rumah tak pandai buat rumah,berenti sajalah bertukang dan terlebih baik menoreh getah. tak sakit mata orang lalu lalang memandang.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

al quraan...al hadis
fekah...adat
pusaka...wakaf
temenggung...pepatih
melaka...pahang
adam...hawa
bumi...langit
jambi...linggi
kanan...kiri
hulu...hilir
jasad...roh

berpasangan dan berpasang-pasang.

"langit dan bumi tiada menangisi mereka."[ad-dukhan:29]

"peringatkanlah! kerana peringatan itu memberi menafaat kepada orang-orang yang beriman."[az-zariyat:55]

"demi masa"[al-ashr:1]
"sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian."[al-ashr:2]

kalau tersesat jalan balik ke pangkal jalan.
malu bertanya sesat jalan.
sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tidak berguna.

"kubur itu merupakan suatu taman dari taman-taman syurga ataupun suatu lobang dari lobang-lobang neraka".[dari hadis rasulullah saw]

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dalam zaman kerajaan dinasti suatu masa dahulu.ada seorang ulamak fekah sufi yang di hukum penggal lehernya, dalam menyelamatkan dan memperbetulkan fitnah ke atas gurunya dan beliau sendiri telah difitnah sehingga membawa kepada hukuman pancung oleh pemerintah masa itu.

dari akibat itu semua muridnya dalam aliran nya telah menghilangkan diri dan melarikan diri@membawa haluan mereka bagi menyelamatkan tarikhat sebenar yang mereka perlu jaga dan juga nyawa mereka serta zuriat keturunan guru mereka yang menjadi pengasas dan guru mereka yang difitnah hukum pancung.

aliran tarikhat yang tersebut telah di kuasai dan di putarkan oleh dalang yang penyebab kepada fitnah, yang mengaku yang dia adalah murid dan syeh@guru yang diijazahkan oleh pengasas yang terfitnah.

aliran yang tersebut itu sehingga kehari ini masih terfitnah lagi(aliran yang dibawa oleh dalang@pengasas fitnah), dan sebalik dari mereka yang ada sekarang ini(pemegang aliran yang salah faham), masih ada pemegang sebenar yang mendiamkan diri dari kalangan keturunan syeh kepada pengasas aliran terikhat yang tersebut.

mereka ini berdiamkan diri agar fitnah yang dikenakan keatas moyang mereka tidak berulang kepada mereka pula.

tetapi ada sebahagian dari cucu-cicit syeh itu,yang mengikut dan mengambil aliran salah faham atau aliran yang diselewengkan sebagai aliran mereka. dan aliran moyang mereka,mereka katakan tidak bertepatan dengan maksud al quraan dan al hadis dan ketinggalan zaman.

jaga-jaga sikit, jangan membuat fitnah kepada moyang-moyang sendiri(mereka itu adalah para ulamak, tabi'i-tabi'i).akibatnya lebih buruk dari fitnah dalam perang.tanah tidak menerima dan langit tidak menerima, selagi urusan fitnah itu tidak di pulihkan dan di selesaikan dan di perbetulkan.

dimana duduknya cucu-cicit nya mereka itu:

sebagai.........ulamak.
sebagai.........alamak.
sebagai.........fuulamak.

masa kecil(belum cukup umur) kesalahan terletak diatas bahu kedua bapa dan ibu. tetapi apabila umur telah sampai kepada mukalaf(cukup umur),dosa@pahala dan kelakuan terletak di atas batu kepala tuan punya diri@sendiri.

bapa dan ibu tidak masuk dalam cerita salah laku. sendiri silap dan salah, sendiri kena pikul.tiada dakwa-dakwi, akal telah disempurnakan.kenapa tak nak digunakan dan berfikir.(tiada alasan, dulu keluarga susah, dulu keluarga tak hantar mengaji, dulu itu,dulu ini.semuanya disalahkan orang dulu dan orang yang sebelum mereka.)(ada akai ke).

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dalam zaman kerajaan raja sulaiman. ada seorang perempuan yang kerjanya mengambil upah menyelam mengambil mutiara di dasar laut(apa ilmunya dia guna pakai,jangan tanya ,kami tak tahu).

mutiara yang di kutip itu akan dihantar keistana raja sulaiman,untuk disimpan didalam perbendaharaan kerajaan sebagai khazanah negara dan digunakan apa bila diperlukan.

balik kepada perempuan itu semula, dia mempunyai anak yang bersamanya, yang ditinggalkan dirumah semasa dia pergi menyelam mutiara(jangan tanya mana suaminya,dia ibu tunggal atau suaminya berpergian jauh merantau).

pada suatu hari dia didatangai oleh seseorang yang menyampaikan berita,yang mengatakan yang anak nya yang berada di rumah telah dilarikan@dicolik oleh orang dan berkehendakan dia, bermula pada saat itu hendaklah menghantar hasil mutiara yang di kutip dari dasar laut, dihantar kepada mereka(orang jahat itulah) dan anaknya menjadi taruhan kepada mutiara itu(tebusan).

maka semenjak dari hari itu perempuan itu telah mencuri mutiara yang terbaik dari hasil kutipannya setiap hari untuk diberikan kepada penjahat, sebaliknya mutiara yang kurang baik dan sedikit di hantar ke berbendaharaan kerajaan raja sulaiman.

hari-hari berikutnya perkara itu telah terperasan oleh penjaga perbendaharaan, yang perempuan itu semakin hari semakin sedikit menghantar hasil kutipannya dan mutu mutiara pun rendah dan kurang bernilai.

maka diadukan oleh pengawal kepada raja sulaiman akan perkara berkenaan perempuan itu. lalu dipanggil perempuan itu akan raja sulaiman bagi di soal kepadanya.

perempuan itu semasa disoal oleh raja sulaiman,dia tidak berkata sepatah perkataan pun dan hanya menunduk akan mukanya kelantai.

apabila ditanya adakah dia mencuri akan hasil, dia telah mengagukkan kepalanya dan apabila ditanya kenapa dia mencuri,sedangkan upah dibayar mengikut mutu mutiara,dia senyap dan berdiam diri dan tidak menceritakan akan ugutan dan anaknya menjadi tebusan penjahat. bagi menjaga nyawa anaknya itu dia telah mengaku salah atas mencuri dan dia ditangkap dan di hukum.

hukuman telah dikenakan keatas perempuan itu oleh raja sulaiman disebabkan akuan dari perempuan itu, dengan terpaksa. dia dihukum;dirantai@dibelengu kedua kakitangan dan dikurung@penjara didalam botol kaca zahir batin.

walaupun raja sulaiman telah mati, jasad perempuan itu telah beku keras dalam botol sebaliknya rohnya masih dibelenggu rantai dan masih dipenjara dalam botol. kerana raja selepasnya raja sulaiman telah terlupa untuk menyemak akan perkara itu.

bukannya dia dizalimkan atau kezaliman yang terjadi, sebaliknya perempuan itu menzalimi dirinya sendiri atas desakan dan kasih sayangnya kepada anak. dia sanggup melakukan kesalahan yang tak sepatutnya dia melakukan. dan jikalau dia mengadukan hal yang sebenar,sudah tentu raja sulaiman akan membantu mendapatkan semula anaknya yang dicolik dan menjadi tebusan penjahat dan penjahat itu tentunya ditangkap dan dihukum oleh raja sulaiman.

(kisah ini tidak pernah di buka kepada sesiapapun sebelum ini.inilah kali pertama dan kali akhir di tatapkan sebagai pengajaran.; dari zaman nabi sulaiman).

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

sesungguhnya kami telah mengutuskan nuh kepada kaumnya."berilah kaummu peringatan sebelum datangnya azab yang pedih[ayat1]

nuh berkatra,"hai kaumku, sesungguhnya aku adalah pemberi peringatan yang menjelaskan kepada kamu[ayat2]

sembahlah olehmu allah,bertakwalah kepadanya dan taatlah kepadaku[ayat3]

niscaya allah akan mengampuni sebahagian dosa-dosamu dan menangguhkan kamu sampai kepada waktu yang ditentukan. sesungguhnya ketetapan allah apabila telah datang tidak dapat ditangguhkan, kalau kamu mengetahui".[ayat4]

surah nuh[ke71,28 ayat].


sang belalang juga sang nyamuk diperlapuran berkumpul dengan tugas yang akan diperintah. bilamula fitnah berdiri dipuncak.

hati-hati dan berjaga-jaga, jangan sampai seperti bangau,lain yang dihajat,lain yang dipinta.menjadi mudarat kepada diri.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

hai nabi, bertakwalah kepada allah dan janganlah kamu menuruti orang-orang kafir dan orang-orang munafik. sesungguhnya allah adalah maha mengetahui lagi maha bijaksana[ayat1]

dan ikutlah apa yang diwakyukan tuhanmu kepadamu. sesungguhnya allah adalah maha mengetahui apa yang kamu kerjakan[ayat2]

dan bertakwalah kepada allah. dan cukuplah allah sebagai pemelihara[ayat3]

surah al ahzab[ke33,73ayat].


bayangan nenekda datang menjelma menyusul putra merapat diri bersama keris hitam lok tujuh
berjujung dibukit berhamparan dilaut ibarat kacip kembali ketepak.

dua sekawan menjelma dimata anak kecil berdodoi beradu adat dikelek agama dijujung akan muncul permulaan waktu...inshaallah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dibawa seorang yang paling mewah ketika hidup didunia pada hari kiamat, sedang ia talah ditentukan dari ahli neraka, lalu diletakkan jarinya didalam api neraka itu, kemudian dikatakan kepadanya: wahai anak adam! pernahkah engkau melihat kebaikan sebelum ini? pernahkah engkau merasakan kenikmatan sebelum ini? maka dijawabnya: demi allah, tidak pernah, wahai tuhanku!

kemudian dibawakan seorang yang paling susah di dunia, sedang ia telah ditentukan dari ahli syorga, lalu diletakkan jarinya didalam syorga, kemudian dikatakan kepadanya: wahai anak adam! pernahkan engkau melihat kesusahan sebelum ini? pernahkah engkau merasakan penderitaan? maka dijawabnya: demi allah! tidak pernah aku menderita kesusahan atau kesempitan sebelum ini.


1]pada mizan, sehinggalah ia mengetahui, apakah timbangan amalannya ringan atau berat.

2]pada penerimaan kitab,ketika dikatakan kepadanya: nah, sekarang tataplah kitabmu ini, sehingga ia mengetahui dimanakah kitab itu akan menetapkan tempatnya, dikanan, dikiri, ataupun di belakang punggungnya.

3]pada shirath, ketika diletakkan di hadapan jahanam.

apabila ahli syorga dimasukkan kedalam syorga, dan ahli neraka di masukkan kedalam neraka, maka dibawakan maut antara syorga dan neraka sewrta disembelih disitu.kemudiaan terdengarlah suatu suara menyeru: wahai ahli syorga! kini tada mati lagi. wahai ahli neraka! kini tiada mati lagi. maka ketika itu, setiap ahli syoga akan bertambah gembira, dan ahli neraka akan bertambah dukacita akan keadaan masing-masing.


apabila telah sampai umur mumaiyis itu tandanya sudah cerdik walaupun nyawa baru sejengkal boleh memilih mana yang kotor mana yang bersih.

apabila telah sampai umur balir itu tandanya sudah teruna dan sudah dara dan pahala dosa dipikulnya sendiri.

dan kepada mualaf adalah mereka yang berjinak-jinak dan hatinya cenderong dan lekat dihatinya islam.

dan mereka mukalaf tiada haknya mereka keatas ketiga-tiga yang diatas.

apabila mereka gunakan juga tiga diatas mereka adalah orang yang diahsikkan atau orang yang leka dan alpa.

seperti kanak-kanak yang bermain-main dan tidak dihiraukan.(tenggelam dalam dunianya sendiri)

seperti permainan digamekan sehingga tinggallah wajibnya lalu tergesa-gesa untuk bermain bergame semula.kecangihan dan teknologi yang bagus sebagai ilmu dan pelajaran hanya di anggap dan diperhias sebagai permainnan seronok semata-mata.

perkara wajib ditinggal,sunat ditinggal, harus ditinggal,was-was saja yang tertinggal pada diri.

mencari pahala seperti mencari ekonomi,seperti makan gaji,seperti jual-beli.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

demi yang ber shaf-shaf dengan sebenar-benarnya.[ayat1]

dan demi yang melarang dengan sebenar-benarnya[ayat2]

dan demi yang membacakan pelajaran[ayat3]

sesungguhnya tuhanmu benar-benar esa[ayat4]

surah ash shaffaat(yang bershaf-shaf)[ke37,182ayat].


bulat air kerana pembentong bulat kata kerana muafakat air dicincang tak kan putus yang jernih yang keruh yang tawar yang payau yang masin dike laut berkumpulnya mereka semua air pulang ke air angin pulang ke angin api pulang ke api tanah pulang ke tanah mengadap yang satu itulah allah. beradap beradat memakai fekah bertemu wajah bagi ditimbang yang sudah juga yang belum sudah...inshaallah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

cinta rasulullah saw cinta allah swt.

qasidah berzanji dan marhaban juga selawat atas jujungan nur muhammad rasulullah saw dimana surah@ayat kebesarnya dalam al quraan yang mengakat nya(rasulullah) oleh tuhan(allah).

kami ini tidak berilmu dan lagi dangkal akalnya.kepada alim dan cerdik pandai.
mohon terangkan dengan perincian.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...


ketam berpesan kepada anaknya,"hendak lah berjalan lurus".

udang pula berpesan kepada anaknya,"mundur mundur jangan paling"(udang ni berbahasa indonisia lah pulak)berundur-berundur tapi jangan berpaling.

sotong juga berpesan kepada anaknya," pegang kuat-kuat nampak cahaya".

penyu pesan juga pada anaknya," siang pandang-pandang malam dengar-dengar".

sardin,kembung, selayang juga berkata kepada anak mereka," berkumpul satu teguh letih singgah di ujang-ujang".

salmon turut berpesan kepada anaknya," kita lama hanyut kita balik kepangkal".

yu dan paus berpesan juga kepada anak mereka," membujur lalu melintang patah".

akhir sekali manusia berpesan(sebab dia terdengar dan mencuri dengar persidangan haiwan di laut tu)katanya,"ha, hai................".

(tuan@puan kata lah apa nak dikata dan pesan lah apa nak dipesan kepada anak-anak tuan@puan).

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

ikan lumba-lumba mengusung panji dijulangnya menyeberangi selat dan laut kata perpatah jauh terbang nya bangau akhirnya kebelakang kerbau jua hinggapnya dia.

salju turun dari pergunungan yang menanti adalah lautan

ikan di laut asam didarat disatukan dalam periuk belanga

yang satu sudah kembali yang kedua menyusur datang dalam bayangan telah menjelma untuk disatu berganding-gandingan
itulah dia panji-panji islam...inshaallah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

hadis diriwayatkan,dari baginda rasulullah saw,"kalau tidak kerana adanya orang yang hidup, niscaya binasalah segala orang yang mati"(tidak ada lagi orang yang mendoakan bagi si mati ataupun memohon istighfar dan belas-kasihan terhadap simati).


betullah tu, kubur masing-masing dan dosa pahala masing-masing dan kitab amal pun masing-masing.

perlu juga diingat kubur tu orang yang hidup(orang lain) yang kena gali(mana datangnya kubur masing-masing)dah kalau dimandikan dikapankan dibawakan(diusungkan)dihantarkan dan ditanamkan dikambuskan dikuburkan,,,.(ditalkinkan).

makakan kalau boleh mandi sendiri pakai kapan sendiri pergi sendiri masuk dalam kubur baring dan kambus tanah sendiri.dan baca talkin sendiri(itu baru lah dikatakan kubur masing-masing).

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

mengenai seorang bayi hingga mencapai umur baligh-aqil: apa yang dikerjakannya dari kebajikan, dicatitkan pahalanya untuk kedua ibubapanya.dan tidak pada dosa yang dilakukannya.

apabila mencapai umur baligh-aqil,qalam mulai dicatitkan baginya,maka allah akan memerintahkan malaikat[ratib@atid untuk memelihara dan menjaganya.

mencapai umur 40 tahun,allah akan memeliharanya dari tiga penyakit iaitu gila, lepra dan sopak.

mencapai umur 50 tahun,allah akan meringankan hisab atasnya.

mencapai umur 60 tahun, allah akan mendorongnya untuk kembali kepadanya dalam hal-hal yang wajib.

mencapai umur 70 tahun,niscaya, ia akan dicintai oleh sekalian penghuni langit.

mencapai umur 80 tahun,allah mencatitkan baginya segala kebajikan, dan mengampunkan segala kejahatan.

mencapai umur 90 tahun,allah akan mengampunkan segala dosanya yang terdahulu dan dosanya yang terkebelakang, dan membenarkannya mensyafaatkan sekalian ahli rumahtangganya, dan ia adalah laksana seorang tawanan allah di atas muka bumi ini.

apabila mencapai umur nyanyuk agar ia tiada mengetahui lagi apa yang pernah dahulu ia mengetahui, maka allah akan mencatitkan baginya segala kebajikan yang pernah dilaukannya dahulu pada masa sihatnya, dan jika ia membuat sesuatu dosa, tiada lah akan dicatitkan lagi atasnya apa-apa pun.[dicatit oleh syaikh ahmad bin ali bin abui-qasim al-yamani dalam'empat puluh perkara'(hadis dari anas ra)

rasa-rasanyalah tercapai ke peringkat-peringkat umur yang tersebut diatas tadi.

kalau ya, alhamdulillah.

kalau tidak, fikir-fikirlah sendiri apa akibatnya nanti.

ia satu dorongan dalam islam dan bukan nya dijadikan angan-angan.

maka memelihara@ menjaga kanak-kanak dan menjaga@ memelihara orang tua, adalah tanggungjawab.

jangan dicampakkan mereka ketepi longkang atau disumbat kerumah kebajikan orang tua dan anak yatim.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

"sesungguhnya ulamak adalah pewaris nabi. sungguh para nabi tidak mewariskan dinar dan dirham. sungguh mereka hanya mewariskan ilmu maka barang siapa mengambil warisan tersebut ia telah mengambil yang banyak."
(hadish diriwayatkan oleh ai imam at tirmizi)

memang betul apa yang di sampaikan oleh hadis itu, kalau ilmu yang diberitahu betul dan tidak pedooh.

tapi kalau terang-terang main cedok je dan tak disahkan, itu tak boleh pakai punya orang.

tok shihabuddin bukan lahir di kampung berhala gantang(macammana pulak orang yang membuka kampung berhala gantang lahir di kampung tu.

tok suji bilang@tengku muhammad bukan bin sultan abu bakar(tak pernah pergi sahkan dengan sultan taufik@raja alam pagar ruyung di kerajaan minangkabau ke).

tok ku pulau manis,hidupnya zaman perang saudara pahang lah dan tok shihabuddin pulak hidupnya zaman kerajaan melaka lah.(moyang belajar ngaji dengan cicit ke)

dah kalau tak reti nak jelas@pecahkan kilaf@kias syair tok shihabuddin, (jangan bercakap merapu). martabat tujuh tu bukan nya ajaran atau aliran.(kalau tak faham kata tak faham, jangan buat-buat faham, menyombong nama tu).

pasai keturunan dia,malas nak cakap lah, satu ayah dan ada dua ibunya.(yang lain sah kan dengan waris keturunannya).

sayang tak sayang lah, dan rugi tak rugi lah, kalau al quran dan al hadis pun tuan@puan tak habis nak di mentelaahkan, nak ditinggalkan sebarang karya dan kitab lain lagi buat apa.(untuk dijadikan pameran, apake).

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf2kiasnya kepada...

bilamasa pulak tok mengkarak 1 jadi anak sedara tok suji dibilang.(sejarah dan fekah tu selari. kalau satu terfitnah yang lagi satu akan terbabit terfitnah).

ini lah dikatakan salah guna pepatah,:sebab nila setitik rosak susu sebelanga, disebabkan kerbau yang membawa lumpur habis semua terpalit.

dah kalau tok mengkarak 1 anak sedara, tok mengkarak 2 tu pulak jadi apa dengan tok suji dibilang(awak meer ni dengan cerita moyang sendiri pun nak buat fitnah ke)(buat cerita kartun lagi berfaedah kan)(lagi banyak dapat untung kalau buat komek atau filem).


ustaz mokhtar bin yaakub tu cicit qadi besar pahang lah(bukan cucu)((atz mokhtar bin yaakub bin wan pah binti qadi ibrahim bin ahmad bin hurairah))(ada faham ke)katib hijau tu pula adik beradik wan pah.mereka asal dari kerdau dan bermukim di mengkarak (isteri lebai yaakub tu orang seberang mengkarak sepupu@dua pupu dengan datuk samsiah ,ibu tengku asmawi).

qadi besar ibrahim tu bin, bin,bin,bin,bin moyang dia nama qadi ibrahim bin tok shiha buddin(macammana dia sempat belajar dengan ayah kepada moyang dia dan haji ismail bangau tu pulak aki kepada moyang dia(bapak mertua tok shihabuddin).

awak meer ni nak cepat ,nak kemana.sampai lintang pukang fakta sejarah yang awak meer terbitkan ni.(nak makan mee segerapun kena tunggu lima minit juga rendam dalam air panas, baru boleh makan, tak tahu lah pulak awak meer makan mentah-mentah mee segera tu, sedap ke).

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

amanah/redho/syukur/iklas...bahasa adatnya.

syariat/tarikhat/hakikat/mahrifat...bahasa fekahnya

kedua-dua benda yang di atas tu perkara sama,tapi di sebut kias adat dan kias fekah. dan tiga keatasnya mana lagi, sehingga nak sampaikan kepada sebutan islam.

perkara yang tersebut diatas perlu di pegang olen manusia, sebab tulah diperlukan susur keturunan,mana susur pertugas keturunan yang sepatutnya memjalankan perkara tersebut.

kalau kita atau tuan@puan yang menjadi pertugas atau pemegang amanahnya ,kenalah susun susur keturunan pengambilan amanat dari siapa ikut tali@ahli keturunan dan bukan dari guru semata.

amanat asalnya diletak kepada nabi adam dan siti hawa(siti bermaksud ibu@bonda)terturun kepada anak-anaknya 40 orang(kias fekahnya),terturun kepada rasul-rasul,nabi-nabi,aulia wali-wali,ulamak-ulamak,fakih-fakih dan terturun kepada waris keturunannya yang dipilih@dan terpilih(dah lupa ke akan janjinya umat manusia dengan allah sebelum ini.kesanggupan manusia diangkat menjadi khalifah di atas muka bumi).

kias adatnya),maharaja-maharaja,raja-raja,khalifah-khalifah,sultan-sultan,bendahara-bendahara,laksamana@panglima-panglima,pawang-pawang,temenggung-temenggung, penghulu-penghulu dan ketua-ketua kawasan.

dan apabila dah tahu tali keturunannya ,kenalah tahu ilmunya,,,ilmu adatnya dan ilmu fekahnya, dan berambik dari tali@ahli keturunan mana untuk sampai kepada ilmu-ilmu nabi muhammad saw/kepada nabi ibrahim as/kepada nabi adam@siti hawa.dan seterusnya dan juga akhir sekali kepada allah swt.

baru dikatakan berdiri atas ilmu syariat/ilmu tarikhat/ilmu hakikat/ilmu mahrifat.

itu baru disebutkan menjadi seorang manusia khalifah.

kalau digunakannya untuk cari makan dan kemewahan je,itu disebut manusia...(tuan@puan sebut sendirilah).

sendiri faham-faham, dan kalau sendiri tak faham-faham atau buat-buat tak faham-faham. macam mana orang lain nak bagi penerangan kasi tuan@puan faham.

seramai 25 rasul diletak untuk beri penerangan dan beratur nabi-nabi dan beribu wali danjuga ulamak serta fakih yang menerangkan.

dengan empat kita, zabur taurat,injil dan al quraan serta al hadis dari rasulullah dan dari berjuta kitab para ulamak yang menerangkan. dalam pada itu pun masih ada lagi yang keliru dan was-was(apake dia orang ni).(bumi tak berpasak langit tak dijungjung,macammana nak jadi tiang@tongkat, habis runtuh para-para kebun).

Anonymous said...

salamun... tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

telah dekat kepada manusia hari menghisab segala amalan mereka, sedang mereka berada dalam kelalaian lagi berpaling[ayat1]

tidak datang kepada mereka suatu ayat al quraan pun yang baru dari tuhan mereka, melainkan mereka mendengarnya, sedang mereka bermain-main[ayat2]

hati mereka dalam keadaan lalai. dan mereka yang zalim itu merasiakan pembicaraan mereka:"orang ini tidak lain hanyalah seorang manusia seperti kamu, maka apakah kamu menerima sihir itu, padahal kamu menyaksikannya[ayat3]

berkat muhammad:"tuhanku mengetahui semua perkataan dilangit dan dibumi dan dialah yang maha mendengar lagi maha mengetahui[ayat4]

surah al anbiyaa'(nabi-nabi)[ke21,112ayat].


perpatung berterbangan berkeliling bumi dan bangunan sudah hampir siap sila lah bersihkan semak dan sampah keliling rumah...inshaallah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

kaaf haa yaa ain shoad[ayat1]

penjelasan tentang rahmat tuhan kamu kepada hambanya,zakaria[ayat2]

yaitu tatkala ia berdoa kepada tuhannya dengan suara yang lembut[ayat3]

ia berkata:"ya tuhanku, sesungguhnya tulangku telah lemah dan kepalaku telah dipenuhi uban, dan aku belum pernah kecewa dalam berdoa kepada engkau, ya tuhanku[ayat4]

dan sesungguhnya aku khawatir terhadap mawaliku sepeninggalku, sedang isteriku adalah seorang yang mandul, maka anugerahilah aku dari sisi engkau seorang putera[ayat5]

yang akan mewarisi aku dan mewarisi sebahagian keluarga yaqub, dan jadikanlah ia, ya tuhanku, seorang yang diridhai".[ayat6]

surah maryam[ke19,98ayat]


ziarahnya dari bukit peraksi,tanjung lubang, miri, serawak,dengan kias ia membantu berhujah minta bantuan neneknya tersepit dicelah ara.

dalam sadar dalam tidur gerangan siapanya susurnya keturunannya ini.(sejarahnya cukup panjang)(mereka@warisnya,lama telah ada bermukim di malaysia)...inshaallah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

kaaf haa ain shaad[ayat1]

penjelasan tentang rahmat tuhan kamu kepada hambanya, zakaria[ayat2]

yaitu tatkala ia berdoa kepada tuhan na dengan suara yang lembut[ayat3]

surah maryam[ke19,98ayat].


ziarah dan lawatnya kemari dari bukit peraksi tanjung lubang miri serawak hantar tolongnya dengan kias ahmad@muhammad gelar namanya 13 akan umurnya mengadu bantuan akan neneknya terkapai-kapai yang tersepit dicabang ara nya dahan.

akan sejarahnya panjang untuk diurai siapa gerangan akan warisnya keturunan yang dah bermukim di dalam pahang.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

hai manusia, bertakwalah kepada tuhanmu; sesungguhnya kegoncang hari kiamat itu adalah suatu kejadian yang sangat besar[ayat1]

pada hari kamu melihat kegoncangan itu, lalailah semua wanita yang menyusui anaknya dari anak yang disusukannya dan gugurlah kandungan segala wanita yang hamil, dan kamu lihat manusia dalam keadaan mabuk, padahal sebenarnya mereka tidak mabuk, akan tetapi azab allah itu sangat kerasnya[ayat2]

surah al hajj(haji)[ke22,78ayat].


ara senduduk datang bertandang berita inshaallah mereka bawa asar menjelma mereka tiba tinggal iktiar jalan cerita. gajah kasawari mendapar diri menjulang belalai mengembang sayap magrib sampai mereka kemari menyambung iktiar keatas diri. jauh nya jawa pulau kemari ishak baru mereka sampai mendapatkan ratu itulah puteri memberi seri inshaallah kembali beri...alhamdulillah...inshaallah.

salamun ucapan diberi kepada tuan@puan yang ber enam dan selawat serta salam atas jujungan rasulullah saw. amiin...inshaallah.


Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf2kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

satu surat yang kami turunkan dan kami wajibkan nya, dan kami turunkan didalamnya ayat-ayat yang jelas, agar kamu selalu mengingatinya[ayat1]

surah an nuur(cahaya)[ke24,64ayat].


tok sidang berdatang membawa berita perkabaran serta perutusan akan urusan dan lantikan ditanah dirumah telah selesai dijalankan(fekah dijujung adat di kelek@gendong)...alhamdulillah...inshaallah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

thaa siin ini adalah ayat-ayat al quraan, dan kitab yang menjelaskan[ayat1]

untuk menjadi petunjuk dan berita gembira untuk orang-orang yang beriman[ayat2]

orang-orang yang mendirikan solat dan menunaikan zakat dan mereka yakin akan adanya negeri akhirat[ayat3]

sesungguhnya orang-orang yang tidak beriman kepada negeri akhirat, kami jadikan mereka memandang indah perbuatan-perbuatan mereka, maka mereka bergelimang[ayat4]

surah an naml(semut)[ke 27,93ayat].


sesungguhnya umur umat islam hari ini(umat nabi muhammad saw) hanya mencapai umur yang amat pendek sekali.

umat-umat yang sebelumnya, ada yang mencapai umur seribu tahun dan ada yang lebih dari itu dan ada yang kurang dari itu.

setengan ulamak mengatakan, umat-umat yang terdahulu, ada yang tiada cukup umur(baligh), melainkan sesudah mencapai umur delapanpuluh tahun.

ada riwayat mengatakan, bahwa apabila setengah anak-anak adam meninggal dunia dalam umur duaratus tahun lebihkurang, maka ramailah orang yang merasa simpati terhadapnya,kerana telah meninggal dunia dalam umur yang muda.

diriwayatkan juga, mengatakan bahwa saidina ibrahim as ketika berkhatan, usianya ketika itu baru mencapai delapan puluh tahun, iaitu dengan perintah allah swt.

diriwayatkan lagi, bahwa rasulullah saw ketika merasakan bahwa umur umatnya terlalu pendek antara umat-umat sebelumnya, baginda pun memohon dan bertadharru kepada allah mengadu akan kependekan umur umatnya, sehingga tiada terluang masa untuk mereka memperbanyakkan kataatan kepada allah serta mengusahakan amalan untuk akhiratnya.

maka allah azzawajalla punmenganugerahkan kepada umat nabi muhammad saw itu malam lailatul qadar, agar kelebihan itu menjadi pengganti kepada umur mereka yang pendek.

maka perhatikanlah kiraan ini, anda akan mendapatinya jelas sekali.

itulah kunia besar allah ta'ala yang diberikan kepada umat ini, dengan berkat doa rasulullah saw dan kemuliaan peribadinya disisi allah ta'ala, disamping sangat mengambil berat baginda terhadap umatnya.

didalam hadis, disebutkan tiga orang, allah tiada akanberbicara kepadanya dihari kiamat,tiada akan melihatnya, membersihkannya dan baginya telah disediakan azab yang pedih.
diantaranya;disebutkan seorang tua yang berzina,bahwa dosa yang buruk ini akan menjadi lebih buruk dan lebih berat, apabila berlaku pada diri orang yang sudah tua.


cik si kijang kemarin melambai mengucap syukur pada ilahi alhamdulillah mohon diberi sebagai hadiah bagi si puteri...inshaallah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

thaa siim miim[ayat1]

inilah ayat-ayat al quraan yang menerangkan[ayat2]

boleh jadi kamu akan membinasakan dirimu, kerana mereka tidak beriman[ayat3]

jika kami kehendaki niscaya kami menurunkan kepada mereka mujizat dari langit,maka senantiasa kuduk-kuduk mereka tunduk kepadanya[ayat4]

dan sekali-kali tidak datang kepada mereka suatu peringatan baru dari tuhan yang maha pemurah, melainkan mereka selalu berpaling deripadanya[ayat5]

sungguh mereka talah mendustakan, maka kelak akan datang kepada mereka berita-berita yang selalu mereka perolok-olokkan[ayat6]

dan apakah mereka tidak memperhatikan bumi, berapakah banyaknya kami tumbuhkan dibumi itu pelbagai macam tumbuh-tumbuhan yang baik?[ayat7]

sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat suatu tanda kekuasaan allah. dan kebanyakan mereka tidak beriman[ayat8]

dan sesungguhnya tuhanmu benar-benar dialah yang maha perkasa lagi maha penyayang[ayat9]

surah asy syu'araa(para penyair)[ke26,227ayat].


baginda rasulullah saw tiada mengambil rezeki yang dikurniakan oleh allah lebih dari keperluan makan-minum untuk setahun saja.

selebih dari rezeki-rezeki itu, baginda letakkan untuk fi-sabilillah.

tiada pernah dimintai sesuatu darinya, melainkan baginda memberinya. apabila habis, baginda akan mengambil pula dari simpanan makanan keluarganya sendiri lalu memberikan kepada orang yang berhajat, sehingga seringkali belum sempat selesai akhir tahun, makanan itu akan kehabisan, lalu baginda terpaksa meminjam pula dari orang lain untuk mencukupi keperluannya sendiri.

bagindalah sendiri yang menjahit kasutnya bila putus, dan menampal bajunya bila koyak.

baginda amat marah sekali jika hak allah dicabul, tetapi tidak marah pula, jika haknya sendiri dilanggar.

baginda sentiasa mengikat batu diperutnya untuk menahan lapar.bila makan tidak pernah cerewet, tetapi makan apa yang disediakan saja dan tidak pernah menolak. tidak pernah bersandar diwaktu makan atau memasang meja untuk meletakkan makanan.tidak pernah kenyang dari roti gandum selama tiga hari berturut-turut, sehingga wafat menemui allah ta'ala.

ini semunya dilakukan semata-mat kerana mementingkan diri orang lain dari diri nya sendiri, bukan kerana fakir atau kikir.

(amat lah panjang riwayat sejarah peribadi rasulullah ni,jadinya tuan@puan cari dan bacalah kitab@buku yang dah sedia ada dari bicara karangan ulamak-ulamak terdahulu dari kita,sebagai contoh tauladan... inshaallah).

.................
keliru serta mengelirukan.
benda yang sama atau benda yang tidak sama?
pak janggut,kambing,biri-biri,berbiri,kebiri.


Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

alif laam miim[ayat1]

inilah ayat-ayat al quraan yang mengadun hikmat[ayat2]

menjadi petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang berbuat kebaikan[ayat3]

orang-orang yang mendirikan sholat, menunaikan zakat dan mereka yakin akan adanya negeri akhirat[ayat4]

surah luqman[ke31,34ayat].

................

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

alif laam miim[ayat1]

turunnya al quraan yang tidak ada keraguan padanya, dari tuhan semesta alam[ayat2]

surah as sajdah(sujud)[ke32,30 ayat].



beningnya dunia sedingin kutub utara berkemayan pandangan mata titisnya air bercahaya bekas lama tiada dilupa kembali...alhamdulillah...inshaallah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

"maka aku memperingatkan kamu akan api yang bernyala. tiada masuk kedalamnya melainkan orang yang jahat. yang mendustakan dan yang membelakangkan".
(al lail:14-16)

"dibakar diatas neraka jahanam seribu tahun hingga menjadi merah.kemudian dibakar lagi selama seribu tahun hingga menjadi putih. kemudian dibakar lagi selama seribu tahun hingga menjadi hitam legam, seperti malam yang gelap gulita"
(riwayat hadis)

"ada diantara mereka yang dimakan api hingga ke buku lalinya, ada yang dimakan hingga ke pinggangnya, dan ada yang dimakan hingga ke tenggoroknya"
(riwayat hadis)

"wahai manusia sekalian! menangislah! jika tidak boleh menangis, maka cubakanlah dirimu menangis-nangis! kerana sesungguhnya ahli neraka itu akan terus menangis di dalam neraka, hingga airmatanya mengalir dipipi masing-masing seperti air yang berarus ditaliair, sampailah air kering dimata, dan airnya terus mengalir, dan mata pun pecah-pecah. sekiranya ada kapalayar yang dilayarkan di situ, niscaya belayarlah dia"
(riwayat hadis)

berkata al-a'masy dalam tafsirnya: seruan orang-orang kafir itu hanya baru dijawab oleh malik sesudah berlalu seribu tahun.

diriwayatkan, bahwa didalam neraka terdapat ular-ular yang bertengkuk tinggi seperti unta khurasan dankalajengking-kalajengking seperti baghal-baghal kufah, dengan sekali sengat saja, bisanya tidak hilang hingga empatpuluh tahun. kiranya dicurahkan satu baldi dari air sejuknya ke atas muka dunia, niscaya ia akan membusukkan seluruh ahli dunia. kalau satu titik dari air buah zakum jatuh kedunia, niscaya ia akan rosakkan kehidupan orang-orang didunia secara total. jika seorang dari penghuni neraka turun ke dunia, niscaya sekalian ahli dunia akan mati lantaran tidak sanggup mencium bau busuknya, dan melihat hodoh rupanya.

sesungguhnya ahli neraka itu terbahagi kepada dua bahagian:-

1]mereka yang dimasukkan kedalam neraka dari ahli tauhid yang berdosa(fasa ini tuan@puan cari dan baca sendiri)

2]orang-orang yang mengkufuri allah tiada beriman kepadanya(fasa ini tuan@puan cari dan baca sendiri)

Anonymous said...

salamun...tuan@puan waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

segala puji bagi allah yang memiliki apa yang dilangit dan apa yang dibumi dan baginya segala puji diakhirat. dan dialah yang maha bijaksana lagi maha mengetahui[ayat1]

dia mengetahui ap yang masuk kedalam bumi, apa yang keluar daripadanya,
apa yang turun dari langit dan apa yang naik kepadanya. dan dialah yang maha penyayang lagi maha pengampun[ayat2]

surah saba'(kaum saba)[ke34,54ayat].


hendaknya janganlah ditersalahkan kefahaman berkenaan pahala dan kebajikan,sedekah atau lain-lain amal kebaikan dan sumbangan.

seperti contohnya kepada puasa, ia akan di beri balasan oleh allah sendiri.

bergitu lah juga kepada kebajikan, sedekah dan amalan lain termasuk ibadah sembahyang@solat dan juga berzikir,ianya hanya akan di beri balasan oleh allah tiada pertukaran(buat amal dan sedekah akan di beri ganjaran pahala)(pahala itu hak mutlak allah,allah berikannya kepada)dan buat kebaikan akan adalah saham diakhirat nanti,,,kalau dah amanah sebagai manusia khalifah tak di tunaikan, mana nak ada balasan kebaikannya.

saham akhirat, siapa nak bagi,tugas amanah tiga suku jalan,redho dan syukur separuh jalan,iklas tak jalan-jalan. nak kan kebajikan ditukar kepada pahala.

amalan kebaikan tanpa bersekali dengan amanah/redho/syukur/iklas,,,rasa-rasa nya!!!(ini bukannya sistem balter@sistem tukar barang),ini bab kewajipan manusia(wajib manusia) sebagai khalifah.

jangan jadi seperti orang nasrani dan yahudi,paderinya boleh membatalkan dosa dan memberi jamminan pahala.(dalam kata lain pahala itu sendiri dimaksudkan amal kebajikan)

buat pahala = buat amal kebajikan.

buat dosa = buat perkara salah.

sama maknanya kan.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

segala puji bagi allah pencipta langit dan bumi, yang menjadikan malaikat sebagai utusan-utusan yang mempunyai sayap, masing-masing dua, tiga, empat. allah menambahkan pada ciptaannya apa yang dikehendakinya. sesungguhnya allah maha kuasa atas segala sesuatu[ayat1]

apa saja yang allah anugerahkan kepada manusia berupa rahmat, maka tidak ada seorangpun yang dapat menahannya: dan apa saja yang di tahan oleh allah maka tidak seorangpun yang sanggup untuk melepaskannya sesudah itu. dan dialah yang maha perkasa lagi maha bijaksana[ayat2]

hai manusia, ingatlah akan nikmat allah kepadamu. adakah sesuatu pencipta selain allah yang dapat memberikan rezki kepada kamu dari langit dan bumi? tidak ada tuhan selain dia; maka mengapakah kamu berpaling?[ayat3]

surah faathir(pencipta)[ke 35,45ayat].


sempadanan kedahperakberuasberedamslimriversamudrapasai bertemu pahangmelaka adik kakak telah damai ayah ibu tenteram tiada duka...alhamdulillah...inshaallah.


sang utara sang selatan doanya alhamdulillah syukur kepada illahi...yang gering akan kembali pulih...inshaallah.

sekayu pucuk dari jawa dengan doa salam sejahtera...inshaallah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

yaa siin[ayat]

demi al quran yang penuh hikmah[ayat2]

ssungguhnya kamu salah seorang dari rasul-rasul[ayat3]

diatas jalan yang lurus[ayat4]

yang diturunkan oleh yang maha perkasa lagi maha penyayang[ayat5]

agar kamu memberi peringatan kapada kaum yang bapak-bapak mereka belum pernah diberi peringatan, kerana itu mereka lalai[ayat6]

surah yaa siin[ke36,83ayat].


"tahukah kamu siapa dia orang muflis dari umatku?
orang ramai berkata:
orang muflis itu ialah orang yang tiada dirham atau matabenda.
maka berkata nabi saw:
orang muflis dari umatku itu ialah orang yang datang pada hari kiamat dengan sembahyang, zakat,puasa, akan tetapi dia telah memaki orang ini, dan menuduh orang itu: dia memakan harta sifulan, dan memukul sifulan, maka sifulan ini akan diberikan daripada kebajikannya, dansifulan itu akan diberikan daripada kebajikannya, dan setelah habis semua kebajikannya dan masih ada lagi yang belum dibayar, maka diambil pula dosa-dosa si fulan dan sifulan, lalu dipikulkan keatasnya, setelah selesai semua itu, dia pun dilontarkan kedalam neraka."
[riwayat hadis]


tuan kelana membawa rampai harumnya tidak terperi rampai dipakai puan adat bersusun dalam negeri semerbak fekah mewangi adab...alhamdulillah...inshaallah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

shaad, demi al quraan yang mempunyai keagungan[ayat1]

sebenarnya orang-orang kafir itu dalam kesombongan dan permusuhan yang sengit[ayat2]

betapa banyaknya umat sebelum mereka yang telah kami binasakan, lalu mereka meminta tolonh padahal bukan saat untuk lari melepaskan diri[ayat3]

surah shaad[ke38,88ayat]


ralat serta maaf:pembetulan(katib hijau itu anak sulung kepada wan pah(kerdau) binti qadi ibrahim, adik beradik dengan lebai yaakob mengkarak)[bukan adik beradik wan pah]

mana-mana yang salah perlu diperbetulkan, agar tidak menjadi fitnah.(kami salah,kami perbetulkan)dan[tuan@puan macam mana]

salah satu rahmat yang dari pemberian allah adalah melalui air yang turun@hujan dan matahari yang mengsiangkan serta memberi panas cahaya kepada alam bumi.bergitu juga malam apabila diredupkan dengan gelapnya bumi sebagai tanda keesaannya allah.











IBU PUSPITA said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait2ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

demi tin dan zaitun[ayat1]

dan demi bikit sinai[ayat2]

dan demi kota ini yang aman[ayat3]

sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya[ayat4]

kemudian kami kembalikan dia ke tempat yang serendah-rendahnya[ayat5]

surah at tiin(buat tin)[ke 95,8ayat].

...................


dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

aku benar-benar bersumpah dengan kota ini[ayat1]

dan kamu bertempat di kota mekah ini[ayat2]

dan demi bapak dan anaknya[ayat3]

sesungguhnya kami telah menciptakan manusia berada dalam susuh payah[ayat4]

apakah manusia itu menyangka bahwa sekali-kali tiada seorangpun yang berkuasa atasnya?[ayat5]

surah al balad[ke90,20ayat].

.................


"allah ta'ala akan melipat petala langit dihari kiamat,lalu menggenggamnya dengan tangan kanannya,seraya berkata: aku raja diraja! dimanakah orang-orang yang membesarkan diri? di manakah orang-orang yang menyombongkan diri? kemudian dia melipat bumi dengan tangan kirinya pula, seraya berkata: akulah raja diraja! dimana orang-orang yang membesarkan diri? dimanakah orang-orang yang menyombong diri?"

(riwayat dari hadis)

....................

menyapu tangan kekubur, menciumnya adalah makruh, dan lebih makruh lagi ialah mengelilinginya.


.....................

daripadanya kami mencipta kamu.

dan kepadanya kami kembalikan kamu.

dan daripadanya kami mengeluarkan kamu sekali lagi.

................

ketahuilah bahwasanya amar ma'ruf dan nahi munkar adalah puncak tertinggi dalam agama.

ia merupakan suatu soal yang amat penting sekali, kerananya allah talah mengtus para nabi sekalian.

andaikata tugas ini dilengahkan dan segala jentera amar ma'ruf dan nahi munkar itu dicuaikan, samada dalam ilmu pengetahuan mahupun amalan, tentulah kesesatan bermaharajalala dan kejahilan terus akan melanda setiap orang, dan ketika itu negara akan menjadi rosak binasa manakala rakyatnya menjadi kacau-bikau.

dan jangan sampai manusia akan sewenang-wenang menurutkan hawanafsu dan syawatnya laksana binatang.
ketika itu akan menjadi sukar sekali terdapat diatas muka bumi ini seorang mukmin dalam erti kata benar-benar beriman, yang tiada akan menghiraukan celaan orang dalam berpegang yang benar dan hak.


telah pulih jua dua beradik laki-laki,tiga beradik laki-laki tiga beradik perempuan,empat beradik laki-laki,sepuluh beradik laki-laki bani sebelum semasa selepas...alhamdulillah...inshaallah.


Anonymous said...

salamun... tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

haa miim[ayat1]

diturunkan kitab ini dari allah yang maha perkasa lagi maha mengetahui[ayat2]

yang mengampuni dosa dan menerima taubat lagi keras hukumannya; yang mempunyai karunia. tiada tuhan selain dia. hanya kepadanyalah kembali[ayat3]

tidak ada yang memperdebatkan tentang ayat-ayat allah, kecuali orang-orang yang kafir. kerana itu janganlah pulang balik mereka dengan bebas dari suatu kota ke kota yang lain memperdayakan kamu[ayat4]

surah al mu'min(orang yang beriman)[ke40,85 ayat].


cenderamata bersamanya fitnah

al maklumnya asalnya bertaruh baik oleh ahli amanahnya dalam masjid. tapi apa yang dirujuk oleh mereka semata-mata salinan yang difitnah oleh dalangnya(kitabnya dan syairnya).

akan menjadi, gantung tak bertalilah mereka yang mengambilnya(diawang-awangan serta terapong-apong diantara bumi dan langit), dari para kitab yang diselewengkan@difitnah dan bukan dari yang asal tulis tuannya kitab.

apabila yang berilmu tidak sampai kepada ilmunya mereka.

apabila yang berfekah tidak sampai kepada fekahnya mereka.

apabila yang beradab tidak sampai kepada adabnya mereka.

apabila yang beradat tidak sampainya kepada adatnya mereka.

apabila yang berketurunan tidak sampai kepada keturunannya mereka.

apabila yang berfitnah tidak sampai memperbetulkannya fitnahnya mereka.

walhal mereka sentiasa menatap al quraan dan al hadis. dan mereka adalah orang yang cerdik pandai lagi mempunyai ilmu.



Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dua perkara yang wajib dengan yakin serta percaya ditunaikan;-

1]rukun islam
2] rukun iman

rukun islam@syariat(zahir/lahir)

tunaikan ucapan dua kalimah syahada.

tunaikan solat(fardu) lima waktu sehari semalam.

tunaikan puasa dalam bulan ramadhan

tunaikan zakat

tunaikan haji di baitullah di mekah.


rukun iman@...(ghaib/batinnya)

percaya kepada allah.

percaya kepada para rasul.

percaya kepada para malaikat.

percaya kepada kitab-kitab.

percaya kepada hari kiamat.

percaya kepada qada dan qadar.


kedua-dua rukun islam dan iman ini perlu di lakukan serentak dan bersekali.

tiada ditinggalkan dan tiada meninggalkan.

buat rukun islam dan tinggal rukun iman.itu salah

buat rukun iman dan tinggal rukun islam. itu pun salah.

dalam islam ada iman bergitu juga dalam iman ada islam.

sebab itu disebut maaf zahir batin( mereka selalu sebut dalam ucapan selamat hari raya aidilfitri tu).

contohnya kepada;

orang yang makan perlu minum air dan orang yang minum air juga akan makan akhirnya.

puasa pun sebelah siang sahaja tidak malam hari beterusan.

orang yang makan tidak minum air, tak lama masuk hospitallah dia.

juga orang yang minun air tidak makan, samalah tak lama dia juga akan masuk hospital.

jangan mudarat sampai menguasai diri.sebagai perumpamaan.

(kali kedua dikiaskan. telah dibentangkan sebelum ini)

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

demi langit dan yang datang pada malam hari[ayat1]

tahukah kamu apakah yang datang pada malam hari itu?[ayat2]

bintang yang cahayanya menembus[ayat3]

tidak ada suatu jiwapun melainkan ada penjaganya[ayat4]

surah ath thaariq(yang datang malam hari)[ke86,17 ayat].


manusia dijadikan oleh allah dengan sebaik-baik kejadian.

perumpaan yang mana yang mengelirukan lagi pada tuan@puan.

dalam al quraan dan al hadis telah dinyatakan dengan jelas berkali-kali akan kejadian penciptaan manusia.

sains/sejarah@giogarfi/dan lain-lain ilmu adalah cabang dari dalam al quraan@al hadis.

sebab itu wakyu yang pertama turun adalah "bacalah dengan nama tuhanmu yang menciptakan[ayat1]

dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah[ayat2]

dari surah al alaq(segumpal darah[ke96,19 ayat].

dari surah lain; disebut (dicipta dari air yang terpancar)

dari surah lain; disebut (dijadikan dari tanah atau dari sari tanah)

"dan kami menjadikan kamu dalam rupa yang kamu tiada mengetahui"[al waqiah;61]

"dan ketika tuhan kamu menjadikan keturunan adam dari punggungnya"[al a'raf;172]

"maka hadapkanlah mukamu dengan betul kepada agama, ciptaan tuhan yang telah dijadikannya manusia sesuai dengan agama itu".[ar rum;30]

Anonymous said...

salamun... tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

susur@jajaran keturunan atau penyusunan waris keturunan adalah satu dari ilmu yang duduknya dalam al quraan@al hadis ataupun cabang@furuk nya ilmu al quraan @al hadis.

tidak akan sampai kepada kita, akan bab sejarah manusia dalam dunia ini dari zaman nabi adam jikalau tidak diturunnya al quraan@al hadis dari allah.

kesemua perkara yang sabit dengan keseluruhan alam ,kehidupan mahluk ada disebut dengan cara nyata lagi jelas, ada yang disebut dalam kilaf@kias, dan ada disebut dalam bentuk perumpamaan.

ulama-ulama dahulu adalah sebagai pemudahcara dengan memperincikan huraian akan bab-bab ilmu dari al quraan@al hadis yang mereka mahir dalam bidang masing-masing atas perintah dan izinnya allah.

sedar atau tidaknya mereka (para ulama),tugas memberi pelajaran kepada orang lain tetap kena mereka jalankan dengan wajib atau mereka akan dikenakan tindakan denda dalam bentuk kifarah berat ataupun dipanggil balik(dimatikan).

sebab itu, apabila penyelewengan berlaku dalam ilmu,fekah, adap, adat,sejarah, keturunan dan sains.maka para ulama dalam bidang masing-masing akan timbul bagi memperbetulkannya,kerana itulah tugas hakiki wajib atas mereka dengan perintah@izinnya allah.sebagai pewaris nabi.dengan mengembalikan hak sebenar allah yang telah di selewengkan@difitnah.

dan masa kini adalah yang disebut zaman akhir atau akhir zaman,yang masa permulaannya masa akhir zaman ini adalah pada lahirnya nabi muhammad saw di kota mekah.

dan sekarang telah lebih 1436 tahun selepas penhijrahan nabi saw dari mekah ke madinah.

dengan masa yang singkat dan umur manusia bagi umat nabi muhammad saw yang pendek, pembetulan dan pemulihan keatas penyelewengan dan fitnah yang ada perlu di lakukan dengan kadar yang segera dan teliti lagi cermat dengan izin allah, bagi mengelak kepada perkara yang lebih buruk atau kerosakan yang tak dapat di tahan dari melanda dan ditimpakan atas kita sebagai umat akhir zaman ini.

yang bermula akan ada akhirnya, termasuklah bumi serta alam dunia ini. sebagai mahluk dan juga manusia, kita dijadikan oleh allah dan kesudahannya kita akan kembali kepada allah(tuhan ampunya@pemilik kepada segala-galanya).

oleh itu,kita didatangkan dengan cara yang terbaik,maka seeloknya kita kembali kepada allah dengan cara yang terbaik seperti sebelum didatangkan kedunia ini,putih bersih...inshaallah...salamun...

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf2kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

sucikanlah nama tuhanmu yang paling tinggi[ayat1]

yang menciptakan, dan menyempurnakan[ayat2]

dan yang menentukan kadar dan memberi petunjuk[ayat3]

dan yang menumbuhkan rumput-rumputan[ayat4]

lalu dijadikannya rumput-rumput itu kering kehitam-hitaman[ayat5]

kami akan membacakan kepadamu maka kamu tidak akan lupa[ayat6]

kecuali kalau allah menghendaki. sesungguhnya dia mengetahui yang terang dan yang tersembunyi[ayat7]

surah al-a'laa(yang paling tinggi)[ke87,19 ayat].



perhatikan baik-baik akan pecahan keturunan ini...(ini sejarahnya mereka keturunan)

syed hussin al qubro mempunyai empat orang bini,

yang pertama;ramawati binti zainal abidin

dia adalah anak sulong zainal abidin dengan isterinya siti zubaidah.

dan mendapat seorang anak laki-laki bernama maulana ibrahim.

dia adalah salah seorang dari yang disebut wali sogo di tanah jawa.

dan tok shahibudin (berhala gantang) bin zainal abidin.

dia adalah anak dari bini keempat zainal abidin.

isteri keempat zainal abidin adalah anak perempuan suji dibilang atau tengku muhammad.

oleh itu; ramawati dengan shahibudin itu adalah adik beradik seayah,berlainan ibu.

dan moyang 16 semantan itu pula anak muhammad sikal.

dan muhammad sikal itu pula adik beradik seayah dengan zainal abidin,berlainan ibu.

zainal abidin itu tiga beradik.(yang seorang lagi itu kami tidak ceritakannya buat sementara waktu)

(ianya terang lagi jelas akan duduk susunannya perkara)

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

apabila langit terbelah[ayat1]

dan apabila bintang-bintang jatuh berselerakan[ayat2]

dan apabila lautan dijadika meluap[ayat3]

dan apabila kuburan-kuburan dibongkar[ayat4]

maka tiap-tiap jiwa akan mengetahui apa yang telah dikerjakan dan yang dilalaikan[ayat5]

hai manusia, apakah yang telah memperdayakan kamu terhadap tuhanmu yang maha pemurah[ayat6]

yang telah menciptakan kamu lalu menyempurnakan kejadianmu dan menjadikanmu seimbang[ayat7]

dalam bentuk apa saja yang dia kehendaki, dia menyusun tubuhmu[ayat8]

bukan hanya durhaka saja, bahkan kamu mendustakan hari pembalasan[ayat9]

surah al infithaar(terbelah)[ke82,19 ayat].

urusannya puteri ratu telah sepenuhnya selesai. salamun.subhanallah.alhamdulillah.lailahaillah.allahuakbar.laahaulawalaa kuwatailla billahi aliyiazim.lillahita'ala.inshaallah.(harus ditulis@dibaca dalam jawi atau arab)(maaf).


anak zainal abidin kesemuanya empat orang; satu perempuan dan tiga laki-laki.

dua orang telah kami buka dan dua lagi kami simpan, siapa mereka dan waris nya sekarang yang berada di pahang.

daulahnya di pahang bukan seperti negeri lain.

empat puluh hari puasa terus menerus.empat hari tahlil. tubuh nyata sendiri melakukan.(seperti puasa bulan ramadhan dan ditambah sepuluh hari)[tidak menyentuh dan meminum arak. tidak makan@minum benda yang subhat dan tidak melakukan perkara yang subhat lagi haram].tidak diwakilkan kepada orang lain. bertiga dan ditambah berdua.dan dicukupkan lagi berempat.

lantikan pada hari keempat puluh empat zahir kesemua mereka disini depan kami.redho atau tidak. dengan amanah ini?

kalau redho, cari lah kami. kalau tidak redho,fahamkanlah surah al quraan yang diatas.

Anonymous said...

slamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

apabila bumi digoncangkan dengan goncangannya[ayat1]

dan bumi telah mengeluarkan beban-beban berat[ayat2]

danmanusia bertanya:"mengapa bumi"[ayat3]

pada hari itu bumi menceritakan beritanya[ayat4]

kerana sesungguhnya tuhanmu telah memerintahkan kepadanya[ayat5]

surah az zalzalah(kegoncangan)[ke99,8ayat].


ibrahim bin ahmad bin hurairah bin abdullah bani bin osman linggi.(osman linggi, melalui susur bini ketiga)

atau

ibrahim bin ahmad bin hurairah bin abdullah bani binti halijah.(halijah, melalui susur bini pertama)

bini kedua dan bini keempatnya adalah bersalin tikar.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait2ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnay kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

demi kuda perang yang berlari kencang dengan terengah-rengah[ayat1]

dan kuda yang mencetuskan api dengan pukulan[ayat2]

dan kuda yang menyerang dengan tiba-tiba diwaktu pagi[ayat3]

maka ia menerbangkan debu[ayat4]

dan menyerbu ke tengah-tengah kumpulan musuh[ayat5]

sesungguhnya manusia itu sangat ingkar tidak berterima kasih kepada tuhannya[ayat6]

dan sesungguhnya manusia itu menyasikan keingkarannya[ayat7]

dan sesungguhnya dia sangat bakhil karana cintanya kepada harta[ayat8]

surah al'aadiyaat(kuda perang yang berlari kencang)[ke100,11ayat].



tengku hamda bt tengku ismail[kg makasar] susurnya kpd tok makasar susur kpd kerabat istana riau susur kpd kerabat istana pulau boon[makasar] susur kpd kembar dua beradik laki-laki anak syeh nuruddin di acheh.

saudara kembarnya berdakwah ke kawasan kepulauan sulu filipina.

sepupunya berdakwah di brunai.

pupunya yang lain-lain berdakwah di pulau jawa.

pupunya lagi tinggal dipattani

pupunya itu anak kepada syeh hussin al qubro.

nuruddin dan hussin al qubro tu adik beradik. susurnya kepada kerabat istana delhi susur kpd saidina hussin bin saidina ali bin abi talib bin abu muttalib.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

bermegah-megahan telah melalaikan kamu[ayat1]

sampai kamu masuk ke dalam kubur[ayat2]

jangan bergitu, kelakkamu akan mengetahui[ayat3]

dan jangan bergitu, kelak kamu akan mengetahui[ayat4]

jangan bergitu, jika kamu mengetahui dengan pengetahuan yang yakin[ayat5]

surah at takaatsur(bermegah-megah)[ke102,8ayat].

.....................


atok udin bin abd samad,@tengku kudin bin tengku muda padang nunang@abd samad(orang yang sama).

nama ayah dan nama bapa mertuanya sama abd samad (kebetulan nama sama).

tengku muda padang nunang@abd samad tu adalah pupu 40 puluh pagar ruyung(minangkabau) atau pupu 40 seri menanti.

tengku kudin@atok udin bin abd samad berkhawin dengan(bini pertama)anak perempuan sultan abd samad selangor.

sultan abd samad selangor bin orang kaya sabai.ibunya bernama tok bunga binti bendahara tun mutahir bin bendahara tun ali bin bendahara@sultan ahmad(merhum kuala pahang)bin zainal abidin@(sutan terenggano)bin sulaiman padang saujana.


......................

kilaf@kiasnya kepada...

datang untuk mengambil dan makan ayam kampung@ayam jantan atas alang rumah.

kalau diminta dengan adab dan adat dan dengan ucapan salam, akan ditimbangkan,ini tidak datang seperti belanda mintak tanah. tiada adab tidak beradat langsung, seperti tidak pernah berpendidikan agama@fekah.

berhormat lah pada orang lain,
itu yang di ajar rasulullah saw.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengannama allah yamg maha pemurah lagi maha penyayang.

demi mas[ayat1]

surah al'ashr(masa0[ke103,3ayat].

............

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

kerana kebiasaan orang-orang quraisy[ayat1]

kebiasaan mereka berpergian pada musim dingin dan musim panas[ayat2]

surah al-quraisy(suku quraisy)[ke106,4ayat].

...............

apabila bertemunya dua perkara yang wajib pilihlah satu darinya yang hukumnya wajib mutlak(berat).

contoh:

sedang bersolat sunat dengan panggilan dari ibu,,,maka jawablah panggilan ibu.

sedang bersolat wajib dengan panggilan ibu,,,maka siapkan solat wajib dan jawab dalam hati panggilan ibu itu.

bergitu juga lah perkara fekah yang lain.

timbang kan dengan betul yang mana wajib mutlak(berat) dan yang mana wajib(ringan).

antara fekah dengan adat yang mana sepatutnya didahulukan.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

demi masa[ayat1;surah al'ashr]

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

alif laam miim[ayat1]

kitab ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertaqwa[ayat2]

mereka yang beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan sholat dan menafkahkan sebahagian rezki yang kami anugerahkan kepada mereka[ayat3]

surah al baqarah(sapi betina)[ke2286ayat].


yang pertama-tama taat kepada allah. (taat mutlak)

yang kedua taat kepada rasulullah saw @(nabi muhammad saw.(taat wajib)

yang ketiga taat kepada ibu @ bonda dan ayah. (wajib taat)
[selagi tidak menyalahi dan membelakakan fekah]dan perbaiki@perbetulkan mereka dengan adab serta baik budi pekerti jikalau mereka tersilap.


walau duduknya di puncak gunung sekali,ingat akan tapak gunung dibawah,ia menjadi pasak kepadanya gunung,tiada gunung yang kukuh jikalau puncaknya melupakan pasak dibawah.

walaupun telah runtuh puncaknya gunung berkali-kali, tapak dan pasaknya gunung tetap juga akan di situ tidak berganjak walau dirata dan digali kerana ia berpasak sampai keperut bumi.

hanya akan hilang dengan perintah dan izin allah.

fekah,adat,adab dan ilmu perlu seiring didalam diri.



jangan contoh kepada:

azazil,tidak memberi hormat kepada adam.(dihukum oleh allah)

nafsu,tidak mahu sujud kepada allah (sebanyak tiga kali dan tiga kali pula lah dia di campak kedalam nereka)(70 ribu tahun hukuman sekali campak).

seorang dari anak dan isterinya nabi nuh, bersekuku dengan kaum fasik@kafir( mereka di tenggelamkan dalam bah besar).

kaum nabi musa, tidak patuh kata-kata@arahan nabi mereka serta banyak berselah-selah dan kerab ingkar perintah allah, maka di sesatkan mereka ditengah-tengah padang pasir,40 tahun lamanya.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

alif laam miim (ayat1)[surah al baqarah]

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

alif laam miim[ayat1]

allah,tidak ada tuhan melainkan dia. yang hidup kekal lagi senantiasa berdiri sendiri[ayat2]

dia menurunkan al kitab kepadamu dengan sebenarnya; membenarkan kitab yang telah diturunkan sebelumnya dan menurunkan taurat dan injil[ayat3]

surah ali'imran[ke3,200ayat].


telah ketikanya tepak sireh diperletakkan dulang dinantikan sireh jujung selesai di tutup bagaikan pengantin dipelamin menanti...inshaallah.

silat dimainkan doa diaminkan tandanya adat fekah diperletak.

ditutup(urusan) panji-panji hitam.dibuka(urusan) akan panji-panji putih.(marhaban@ salamun).

inshaallah,inshaallah,inshaallah.

Anonymous said...

salamun tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

alif laam miimayat1,surah al baqarah]


dengan nama allah yanga mha pemurah lagi maha penyayang.

hai sekalian manusia, bertakwalah kepada tuhan mu yang telah menciptakan kamu dari seorang diri, dan dari padanya, allah menciptakan isternya, dan dari pada keduanya, allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. dan bertakwalah kepada allah yang dengan namanya kamu saling meminta satu sama lain, dan hubungan silaturrahim. sesungguhnya allah selalu menjaga dan mengawasi kamu[ayat1]

surah an nisaa'(wanita)[ke4,176 ayat].


rusa tanduk putih telah berkumpul.

pelangi tujuh masuk memberi hormat dan dituruti persada lembah satu persatu masuk sopan serta tertip...alhamdulillah...inshaallah...salamun...marhaban.

Anonymous said...

salamun... tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnyan kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

hai orang-orang yang beriman, penuhilah aqad-aqad itu[sebahagian dari ayat1]

hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu melanggar syiar-syiar allah[sebahagian dari ayat2]

pada hari ini telah kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah ku cukupkan kepadamu ni'mat ku, dan telah ku redhai islam itu jadi agama bagimu[sebahagian dari ayat3]

surah al maa-idah(hidangan)[ke5,120ayat]


subhanallah alhamdulillah lailahaillah allahuakbar lahaulawalakuwataillabilahilaliiazim (tulis@baca dalam jawi)

maka hendaklah rukuk dan sujud kepada allah sebagai tanda redha dan syukur kita. dan selawat serta salam atas jujungan rasulullah saw keluarga sahabat tabi'i tabi'i-tabi'i ulama fuqaha.

kerana sampainya nikmat allah dan islam sebagai agama yang diredhai allah kepada kita hari ini...inshaallah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

segala puji bagi allah yang menciptakan langit dan bumi, dan mengadakan gelap dan terang, namun orang kafir mempersukutukan dengan tuhan mereka.
[ayat1]

dialah yang menciptakan kamu dari tanah, sesudah itu ditentukan ajal, dan ada satu lagi ajal yang ditentukan yang ada pada sisinya, kemudian kamu masih ragu-ragu.[ayat2]

dan dialah allah, baik dilangit maupun di bumi; diamengetahui apa yang kamu rasiakan dan apa yang kamu lahirkan dan mengetahui apa yang kamu usahakan[ayat3]

surah al'an'aam(binatang ternak)[ke6,165ayat].

salamun...marhaban...kehadiran panji-panji putih barisan pasukannya di sambut alu-alu dipersiapkan adat adab bergabung panji-panji hitam barisan pasukan di padukan satu fekah...inshaallah.


apabila yang fitnah disingkir fitnahnya.
apabila yang dendam di singkir dendamnya.
apabila yang ego disingkir egonya.
apabila yang subha disingkir subhanya.
apabila yang was-was disingkir was-wasnya.
apabila yang salah dimaaf salahnya.
apabila yang saudara di dipersaudarakannya semula.(disambung tali siratulrahimnya yang terputus)
apabila yang bathil disingkir bathilnya.
apabila yang hak dikembalikan akan haknya.

yang tinggal(dalam hati@diri) digigit kukuh kemas hanyalah...lailahallah@muhamadurasulullah.(perlu ditulis@dibaca dalam jawi)
allah swt dan rasulullah saw sahaja disemat dihati.

Anonymous said...

salamun... tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

alif laam miim shaad[ayat1]

ini adalah sebuah kitab yang diturunkan kepadamu, maka janganlah ada kesempitan di dalam dadamu kerananya,
supaya kamu memberi peringatan dengan kitab itu, dan menjadi pelajaran bagi-orang-orang yang beriman[ayat2]

surah al a'raaf(tempat tertinggi)[ke7,206 ayat].

pada zaman semasa dahulu,jauh sebelumnya zaman firaun yang ingkar kepada nabi musa.

firaun nya dikelilingi dengan kekayaan yang tidak terhingga sehingga melalaikan mereka, dari rajanya sehingga kepada rakyat nya termasuklah para menterinya sekali.

ini bukannya perihal cerita berkenaan rajanya, sebalik dari itu, ini adalah cerita fitnahnya seseorang yang akibat dari fitnah yang dikenakan kepadanya, dia telah menghilangkan diri lalu meninggalkan jawatan nya sebagai penasihat dan juga memanda menteri bagi firaun.

dia ini telah meninggalkan tanah mesir dan menuju kearah timur yang beribu batu jauhnya dari mesir. yang sekarang ini dikenali sebagai tanah besar atau dataran luas atau daratan luas.

sebagai seorang manusia dia juga merasa kecil hati dan bagi menyelamatkan nyawanya, menghilangkan diri lebih baik dari hidup dalam hukuman yang belum tentu hidup atau mati.

ditanah besar semasa itu kerajaannya diperintah oleh satu raja kuasa besar bagi kawasan timur(maaf,nama kerajaan tidak akan disebut)(dan kerajaan itu telah lupus ditelan zaman).

disana dia telah berhikmat dengan raja disitu dan diangkat menjadi penasihat pula kepada rajanya.

masa berlalu,dia telah berkhawin dengan puteri raja, yang akhirnya puteri itu telah naik menjadi ratu kepada kerajaan tanah besar semasa itu.

pada perkhawinannya dengan puteri ratu itu mereka telah mendapat anak,yang anak itu pula apabila telah dewasa,telah menjadi pengembara dan telah mengembara kembali ketanah mesir @semenanjung arab.

disanalah anak nya telah berjumpa semula dengan kerabatnya dan telah berkhawin disana dan mendapatkan anak serta menurunkan generasi warisan-warisan yang ramai.

sipenasihat raja mesir yang difitnah itu pula telah melupakan akan cerita dan pertuduhan fitnah keatasnya dan dia mati dan berkubur di tanah besar(pada zaman dinasti tanah besar kuno)

sehingga sekarang nama serta gambaran wajahnya dia masih lagi di permain-mainkan@diperlakukan oleh manusia diserata ceruk dunia sebagai satu hiburan termasuk kepada kanak-kanak.

sejarahnya tidak pernah dibuka dan diceritakan oleh sesiapapun, atas sebab mereka tidak pernah menyangka yang manusia yang mereka permainkan@dipelakukan sebagai hiburan itu sebenarnya wujud dan ada riwayatnya yang disebab darinya dia, sejarah dunia semasa itu telah berubah...siapa sangka,tiada siapapun yang menyangkakan.

itulah gambarannya yang allah kilaf@kiaskan dalam al quraan,dan kisahnya tidak disebutkan dan kisah anaknya juga tidak disebutkan, sebaliknya riwayat keturunan warisan mereka telah dikilaf@kiaskan sebagai perumpaan kepada manusia yang keturunan darinya.

baca dan carilah kilaf kepada kisahnya mereka ini dalam al quraan, dan riwayatnya kisah mereka,(minta dihuraikan kepada) dapatkanlah dari tuan guru-tuan guru atau ulama-ulama.

siapa dia,siapa isterinya,siapa anaknya dan siapa warisan keturunannya yang dikilaf dalam al quraan.(dalam surah@ayat apa).

hanya jauhari yang akan mengenal.
tidak mahukah tua@puan menjadi seorang dari jauhari itu.sebab yang jauhari sahaja yang dibenarkan untuk melalui pintu syurga...berusahalah tuan@puan...inshaallah.


Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

mereka menayakan tentang harta rampasan perang. katakan"harta rampasan perang itu kepunyaan allah dan rasul, sebab itu bertakwalah kepada allah dan perbaikilah perhubungan diantara sesamamu, dan ta;atlah kepada allah dan rasulnya jika kamu adalah orang-orang yang beriman"[ayat1]

surah alanfaal(harta rampasan perang)[ke8,75ayat].

telah bersidang dalam pertemuan dari waris dengannya.

amanatnya,"pegang kukuh,percaya serta sepenuh yakin akan islam.
jangan jadikannya satu mata pencarian.rezeki perlu dicari dengan cara berusaha.
dalam islam itu ada dua perkara yang perlu di lakukan bersama-sama, rukun islam lima perkara dan rukun iman enam perkara dan kurangkan hal dunia banyakkan hal akhirat.kenal diri dan kenal allah, itu jalannya pulang.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

pemutusan perhubungan daripada allah dan rasulnya ke4pada orang-orang musyrikin yang kamu telah mengadakan perjanjian[ayat1]

maka berjalanlah kamu dimuka bumi selama empat bulan dan ketahuilah bahwa sesungguhnya kamu tidak akan dapat melemahkan allah, dan sesungguhnya allah menghinakan orang-orang kafir[ayat2]

dan suatu permakluman daripada allah dan rasulnya kepada umat manusia pada hari haji akbar, bahwa sesungguhnya allah dan rasulnya berlepas diri dari orang-orang musyrikin. kemudian jika kamu bertaubat, maka bertaubat itu lebih baik bagimu: dan jika kamu berpaling, maka ketahuilah bahwa sesungguhnya kamu tidak dapat melemahkan allah. dan beritakanlah kepada orang-orang kafir siksa yang pedih[ayat3]

surah at taubah(pengampunan)[ke9,129ayat].


sudah diberitakan oleh rasulullah saw sebagai sunnahnya:

susur daripada keturunan bani abu muttalib dan bani hashim dilarang menerima zakat dan sadakah,,,walaupun papa sekalipun dia,dia tidak dibenarkan menerima walaupun secubit roti.

tuan@puan, apabila ahli bait dan ahli waris nusatara menerima juga@mengambil juga zakat dan sadakah, terimalah akibat musibahnya dari ingkar dari arahan dan perintah rasulullah saw.(dengan sengaja atau dengan tidak sengaja, sama saja)(dengan tahu atau dengan tidak tahu,pun sama saja...terimalah akibatnya)

susur dari keturunan mereka itu termasuklah dari sebelah perempuan@ibu(perempuan yang mengandung dan beranak: tidak pernah ada laki-laki yang beranak)jangan kata jalur sebalah perempuan tidak kuat(nasab keturunan rasulullah saw bersambung dengan cucu cicitnya melalui anak perempuannya siti fatimah dan nasab keturunan abu muttalib bersambung dengan cucu cicitnya melalui saidina ali.sanab keturunan bani hashim bersambung dengan cucu cicitnya melalui siti aminah,ibu rasulullah saw dan ayah rasulullah bernasab kepada abu muttalib.

apakah mereka yang cerdik serta berilmu ini, faham ke dengan akibatnya dan musibah yang akan diterima dan tidak mengenal lagi ke akan susur keturunan diri sendiri dan waris kerabat dari susur yang sama.(apakah tidak berakal mereka itu).

apabila ingkar arahan @perintah rasulullah saw ini bermakna, mereka menjatuhkan@meletakkan diri mereka...(menjauh@mengelicirkan diri dari landasan islam)(orang yang memberi dan orang yang menerima, sama saja menerima akibat musibahnya).

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

alif laam raa. inilah ayat-ayat al quraan yang mengadung hikmah[ayat1]

patutkah menjadi keheranan bagi manusia bahwa kami mewahyukan kepada seorang laki-laki diantara mereka:"berilah peringatan kepada manusia dan gembirakanlah orang-orang beriman bahwa mereka mempunyai kedudukan yang tinggi disisi tuhan mereka". orang-orang kafir berkata:" sesungguhnya orang ini benar-benar tukang sihir yang nyata[ayat2]

sesungguhnya tuhan kamu allah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, kemudian dia bersemayam di atas arsy untuk mengatur segala urusan. tiada seorangpun yang akan memberi syafaat kecuali sesudah ada izinannya. yang demikian itulah allah, tuhan kamu, maka sembahlah dia. maka apakah kamu tidak mengambil pelajaran[ayat3]

surah yunus[ke10,109ayat].


fitnah kepadanya adalah urusan besar akhir ditarik dilupus akan kami dipulih akan urusannya bagi dia...

kami berlindung dengan allah dari syaitan yang kena rejam.

dengan menyebut nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

sebagaimana redhonya dia kepada kami bergitulah juga redhonya kami kepadanya,ya salam,dan sebagaimana redhonya engkau kepada nya dan kepada kami,dan kami redho kami bersyukur diatas pemberian nikmat dari mu atas kami, ya allah ya salam ya robbialami...amiin... alhamdulillah...inshaallah.(perlu ditulis@dibaca dalam jawi)

ya allah,moga-moga tiada lagi fitnah keatasnya dia, ya allah...inshaallah dan kami berlepas diri dari fitnah-fitnah yang lalu yang semasa yang akan datang dengan berlindung diri dibawah perlindunganmu ya allah arsymu ya allah...inshaallah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

alif laam raa. ini adalah ayat-ayat kitab yang nyata[ayat1]

sesungguhnya kami menurunkannya berupa al quraan dengan berbahasa arab, agar kamu memahaminya[ayat2]

kami menceritakan kepadamu kisah yang paling baik dengan mewahyukan al quraan ini kepadamu, dan sesungguhnya kamu sebelumnya adalah termasuk orang-orang yang belum mengetahui[ayat3]

ketika yusaf berkata kepada ayahnya:"wahai ayahku, sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas buah bintang, matahari dan bulan; kulihat semuanya sujud kepadaku"[ayat4]

ayahnya berkata:"hai anakku, janganlah kamu menceritakan mimpimu itu kepada saudara-saudaramu, maka mereka membuat makarmu. sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi manusia[ayat5]

dan demikianlah tuhanmu, memilih kamu dan diajarkannya kepadamu dan disempurnakannya nikmatnya kepadamu dan kepada keluarga ya'qub, sebagaimana dia telah menyempurnakan nikmatnya kepada kedua orang bapanmu sebelum itu, ibrahim dan ishak. sesungguhnya tuhanmu maha mengetahui lagi maha bijaksana[ayat6]

sesungguhnya ada beberapa tanda-tanda kekuasaan allah pada yusuf dan saudara-saudaranya bagi orang-orang yang bertanya[ayat7]

surah yusuf[ke12,111ayat].


apa tidakkah terlihatnya sejarahnya disitu, apa yang melekakan dan mengasihkan bagi pembacanya al quran sampai terlena,kepada ayat arabnya atau kepada alunan lagunya, atau kepada lunak suaranya.

nabi daut itu adalah semerdu-merdu suara yang dianugerahkan oleh allah kepada manusia.

bilal arabah itu pula adalah seiklas-iklas suara yang dianugerahkan allah kepada manusia

nabi adam itu pula adalah manusia dengan kata-kata arabnya yang berdoa bagi mohon pengapunan.

dan nabi muhammad rasulullah saw ada ketiga-tiganya.

apa yang perlu di ketahui@dicari adalah sabitnya surah dan ayat-ayat dalam al quraan dengan dirinya kita ini.

bukannya dibaca bagi menambah pahala semata dan bukan dibaca sebagai hafalan semata.

ia dibacakan bagi mencari mengenal diri kita sendiri dan dibacakan bagi mengenal allah tuhan semesta alam...inshaallah.

melayu memang takkan hilang didunia sehingga kiamat(betul lah tu si hang tuah cakap)tapi kalau dah tak kenal siapa melayu tu(perumpamaan@kilafnya),orang kata mengabihkan beras aje lah. perut kenyang tapi tak jadi darah daging sebaliknya jadi hampas je.



Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

alif laam miim raa. ini adalah ayat-ayat al kitab. dan kitab yang diturunkan kepadamu daripada tuhanmu itu adalah benar; akan tetapi kebanyakan manusia tidak beriman[ayat1]

allahlah yang meninggikan langit tanpa tiang yang kamu lihat, kemudian dia bersemayam diatas arsy, dan menundukkan matahari dan bulan. masing-masing beredar hingga waktu yang ditentukan. allah mengatur urusan, menjelaskan tanda-tanda, supaya kamu meyakini pertemuan dengan tuhanmu[ayat2]

dan dialah tuhan yang membentangkan bumi dan menjadikan gunung-gunung dan sungai-sungai padanya. dan menjadikan padanya semua buah-buahan berpasang-pasangan, allah menutupkan malam kepada siang. sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda bagi kaum yang memikirkan[ayat3]

dan dibumi ini terdapat bagian-bagian yang berdampingan, dan kebun-kebun anggur, tanaman-tanaman dan pohon korma yang bercabang dan yang tidak bercabang, disirami dengan air yang sama. kami melebihkan sebahagian tanam-tanaman itu atas sebahagian yang lain tentang rasanya. sesungguhnya yang demikian itu terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir[ayat4]

surah ar ra'd(guruh)[ke13,43ayat]


sampai jua akhirnya mahkota dasta tengkolok yang perakuan kepada amanah dilantik.beramanahlah tuan seeloknya umpama baris-baris huruf ayatnya al quraan@al hadis dan jangan sampai megelincir akan diri atas sebab dunia ini.

ingatlah setiap perkara yang dikerjakan, bayang-bayang akan turuti juga perkara yang sama. tidak berubah dan tidak diubah.

kalau kebaikan yang dikerjakan,maka kebaikan jugalah yang ditiru oleh bayang-bayang.

dan kalau keburukan yang dikerjakan, maka keburukan jugalah yang ditiru oleh bayang-bayang.

mereka akan menjadi saksi dikemudian hari bila sampai waktu ketikanya dihari pembalasan.

tubuh akan dipertanggungjawab atas pekerjaan mereka sendiri.

dan bayang-bayang pula akan dipertanggungjawab atas pekerjaan mereka sendiri.

siapa suruh meniru membuta-tuli pekerjaan yang di buat tanpa berakal.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

alif laam raa.kitab yang kami turunkan kepadamu supaya kamu mengeluarkan manusia dari gelap[ gelita kepada cahaya terang benderang dengan izin tuhan yang maha kuasa lagi maha terpuji[ayat1]

dialah allah yang memiliki segala apa yang dilangit dan dibumi. dan kecelakaanlah bagi orang-orang kafir kerana siksaan yang sangat pedih[ayat2]

orang yang lebih menyukai kehidupan dunia dari kehidupan akhirat, dan menghalang-halangi dari jalan allah dan mengigingkan agar jalan allah itu bengkok. mereka itu berada dalam kesesatan yang jauh[ayat3]

kami tidak mengutus seorang rasulpun, melainkan dengan bahasa kaumnya, supaya ia dapat memberi penjelasan dengan terang kepada mereka. maka allah menyesatkan siapa yang dia kehendaki, dan memberi petunjuk kepada siapa yang dia kehendaki. dan dialah tuhan yang maha kuasa lagi maha bijaksana[ayat4]

surah ibrahim[ke14,52ayat].


sejarah merbau merah telah dirungkai diperincikan ada dalam surah dalamnya al quraan.(baca dan cari)

pohon yang terbalik kebawah telah ditegakkan dan di cantum dipulihkan,tiga bilah hanyut terdampar dihantar ketempat tujuannya bercantum menunggu sebilah disana bergabung...alhamdulillah ...inshaallah.

tegaknya pokok kerana batang dan akarnya,akar dan tunasnya cambah dari benihnya,benihnya dari mana?,maka al quraan dan al hadis menjelaskan segalanya.

bergitu juga kepada sejarah dan keturunan(fekahnya dan adatnya).
kesalahan lepas adalah pengajaran dan sempadan,maka berbetulkan jangan diulang kesalahan mereka yang lepas,mereka telah dihukum dan kilafnya telah ditunjukkan dalam al quraan dan al hadis.jangan sampai akal di kalahkan nafsu.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

alif laam raa. ini adalah ayat-ayat al kitab iaitu al quraan yang memberi penjelasan[ayat1]

orang-orang yang kafir itu seringkali mengiginkan, kiranya meraka dahulu menjadi orang-orang muslim[ayat2]

biarkanlah mereka makan dan bersenang-senang dan dilalaikan oleh angan-angan, maka kelak mereka akan mengetahui[ayat3]

dan kami tiada membinasakan sesuatu negeripun, melainkan ada baginya ketentuan masa yang telah ditetapkan[ayat4]

tidak ada suatu umatpun yang dapat mendahului ajalnya, dan tidak dapat mengudurkan[ayat5]

surah al hijr[ke15,99ayat].

................
(petikan terjemah 'syair burung' tok shahibuddin).

syair ini dengarkan olehmu
ibarat orang mencari ilmu
didalam kitab banyak yang jemu
dibuat syair supaya bertamu.

kebanyakkan orang yang muda-muda
kepada belajar banyak tiada
ilmu sepatah tiada didada
mabuklah dengan gurau dan senda.

jikalau demikian laku pekerti
disuratkan syair supaya diingati
hendaklah sungguh kepada hati
daripada hidup sampai kemati.

ada konon satu cerita
sekalian unggas berkata-kata
entah benar entah dusta
tetapi ibarat kepada kita.

........
dengar tuan suatu cerita
sekalian unggas diudara
ia bersoal sama setara
memahamkan ilmu jangan cedera.

awal berkata siburung nuri ialah unggas yang bijik bistari
ia berkata sama sendiri
marilah kita berperi-peri.

kalau demikian laku perbuatan
baiklah kita beringat-ingatan
supaya ilmu kita kelihatan
janganlah hidup seperti syaitan.

..............
disahut oleh cenderawasih
benarlah sungguh kata kekasih
serta dengan suara yang persih
bermadah dengan lidah yang fasih.

baiklah kita nyatakan maknanya
kepada unggas sekaliannya
barang siapa ada ilmunya
masakan tidak ada jawabnya.

mana yang tidak ada ilmunya
baik belajar sekalian kamu
janganlah duduk dengan bertemu akhir kelak jadi sesal mu.

disahut oleh burung dewata benar sungguh kekanda berkata
baiklah mengaji sekalian kita
janganlah mabuk dengan harta.

baiklah juga kamu berguru
jangan duduk harubiru
kesana kesini huru haru
mencari makan panjut dan caru.

apakah lalai tiada difahamkan
entah islam entahkan bukan
lekalah dengan mencari makan
fatwa guru tidak diingatkan.

apakala lalai mencari makan
gila dengan beras dan ikan
ilmu sepatah tidak difahamkan
entah islam entahkan bukan.

kita ini sangatlah lalai
mabuk dengan beras dan gulai
amal dan nahi dihalai balai
didalam neraka badan tersalai.

............
(hati-hati,ada diantara syair-syairnya yang lain telah di pinda orang bagi fitnah supaya berkelahi, jangan sampai kita juga terlibat masuk bersekali,berbuat fitnah kepada empunya diri).




Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

telah pasti datangnya ketetapan allah, maka janganlah kamu meminta agar disegerakannya. maha suci allah dan maha tinggi dari apa yang mereka persekutukan[ayat1]

dia menurunkan para malaikat dengan wahyu dengan perintahnya kepada siapa yang dia kehendaki diantara hamba-hambanya, iaitu:"peringatkanlah olehmu sekalian, bahwasanya tidak ada tuhan melainkan aku, maka hendaklah kamu bertakwa kepadaku"[ayat2]

dia mencipta langit dan bumi dengan hak. maha tinggi daripada apa yang mereka persekutukan[ayat3]

dia telah menciptakan manusia dari mani, tiba-tiba ia menjadi pembantah yang nyata[ayat4]

surah an hahl(lebah)[ke16,128ayat].


..............
"memang benar ya abu bakar, sesungguhnya allah mempunyai malaikat-malaikat yang berbicarakan tentang kebaikan dan keburukan seseorang melalui lisan anak cucu adam".
(hadis dari rasulullah)

..............
kehadiran angsa putih sepasang memberitakan urusannya adat...tertip dan tertir. sang riang-riang datang menjengok dari acheh...marhaban.

............
wahai keturunannya pagar ruyung, wahai keturunannya melaka,wahai keturunannya pahang dan wahai keturunannya dari susurnya melayu...
belajarlah mengenal diri sendiri dan mengenal susur keturunan yang lain, kalau benar yang tuan@puan itu berketurunan seperti diatas.

dan belajarlah mengenal sejarah diri dan sejarah keluarga keturunan sebagai melayu dan sebagai islam.

hati yang bernafsu tidak berguna dalam pergaulan dan beribadat.
hati yang berilmu banyak manafaatnya kepada diri dan masyarakat.

sejarah silam banyak beri tunjuk tauladan agar sopan dan beradap.

moyang tuan@puan, dengan ilmunya mempertahankan islam dan adat warisannya.

siapa mereka ini kepada tuan@puan sekalian:-
merah silu,tok jambi,tok linggi,tok mengkarak,tok bayan,tok suji dibilang,hang tuah,tun perak,muzaffar shah,mansur shah,alauddin shah,mahmud shah,tok putih pulau besar,tok gunung jerai,tok janggut,tok gajah, tok bahaman,mat kilau,bugis lima beradik, haji ali fisabilillah,tok ku paloh, malim yunus,tok aripin pulau besar dan lain-lain tokoh yang senarainya amat panjang untuk di sebutkan.

dan adakah sebutan tanah melayu ini tidak memberi apa-apa maksud dan makna kah kepada tuan@puan.

dan adakah sebutan nama muhammad rasulullah saw tidak menyejukkan hati dari imarah dan nafsu diri.

dan sifat diri manusia telah diterangkan jelas dalam al quraan dan al hadis. jangan sampai terjadi diri tidak berpedoman walaupun al quraan dan al hadis berpegang didada.

haiwan dan tumbuhan sendiripun tunduk sujud kepada allah dan rasulnya, apalagi kita sebagai hamba yang bergelar manusia yang dianugerahkan akal dan iman sebagai pimpinan.

dan kalau bukan kita manusia yang membentuk masyarakat sempurna, tugas ini hendak diberikan kepada siapa selainnya manusia. maka jadi manusia ingkarlah kita semua dihadapan allah swt...nauzubillah.(ditulis@dibaca dalam jawi)

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

maha suci allah, yang telah memperjalankan hambanya pada satu malam dari al masjidil haram ke al masjidil aqsha yang telah kami berkahi sekelilingnya agar kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kami. sesungguhnya dia adalah maha mendengar lagi maha mengetahui[ayat1]

dan kami berikan kepada musa kitab dan kami jadikan kitab taurat itu petunjuk bagi bani israil:"janganlah kamu mengambil penolong selain aku[ayat2]

anak cucu dari orang-orang yang kami bawa bersama-sama nuh. sesungguhnya dia adalah hamba yang banyak bersyukur[ayat3]

surah al israa(memperjalankan di malam hari)[ke17,111ayat].


dari atsar pula, apa yang diriwayatkan dari al-fudhail rahimahullah ta'ala, katanya: ah! engkau ingin menetap dalam syurga firdaus serta harap bertentangga denga allah didalam rumahnya(syurga) bersama-sama para nabi dan siddiqin, syuhada dan salihin! amalan apakah yang telah anda kerjakan? syahwat manakah yang telah anda tinggalkan? kemarahan yang mana satu telah anda menahan diri? keluarga yang mana satu telah anda perhubungkan? kekhilafan saudaramu, sudahkah anda maafkan? orang dekat yang mana telah anda jauhkan kerana mencari keredhaan allah? dan orang jauh yang mana telah anda dekatkan kerana mencari keredhaan allah!

dia berkata lagi: seseorang yang mengamat-amati wajah saudaranya kerana cinta dan rahmat adalah melakukan suatu ibadat.

katanya lagi: kepahlawanan itu ialah memaafkan segala kekhilafan kawan-kawan.

berkata ibnu-mubarak: orang mu'min itu selalu menerima keuzuran(jika ada orang membuat salah) dan orang munafik selalu mencari-cari kesalahan orang lain.


Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf2kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyanyang.

segala puji bagi allah yang telah menurunkan kepada hambanya al kitab dan dia tidak mengadakan kebengkokan didalamnya[ayat1]

sebagai bimbing yang lurus, untuk memperingatkan akan siksa yang sangat pedih dari sisi allah dan memberi berita gembira kepada orang-orang yang beriman, yang mengerjakan amal saleh, bahwa mereka akan mendapat pembalasan yang baik[ayat2]

mereka kekal didalamnya untuk selama-lamanya[ayat3]

dan untuk memperingatkan kepada orang-orang yang berkata:"allah mengambil seorang anak"[ayat4]

mereka sekali-kali tidak mempunyai pengetahuan tentang hal itu, begitu pula nenek moyang mereka. alangkah jeleknya kata-kata yang keluar dari mulut mereka; mereka tidak mengatakan kecuali dusta[ayat5]

surah al kahfi(gua)[ke18,110ayat].


pada setiap sesuatu perkara atau sejarah ada padanya ilmu dan ilmu itu pula padanya pengetahuan dan pada pengetahuan itu pula padanya kefahaman dan pada kefahaman itu pula keyakinan dan pada keyakinan itu pula padanya sabar dan pada sabar itu pula padanya hukuman@perintah dari allah.

ia termasuk didalam al quraan dan al hadis.maka jangan dirosakkan al quraan dan al hadis sebagaimana kitab zabur,taurat,injin, dirosakkan oleh orang yang sebelum[iaitu orang yahudi dan orang nasrani dan termasuklah orang majusi].

mereka kata mereka berilmu tapi mereka maki memaki sesama mereka.

mereka kata mereka beriman tapi mereka berbunuh sesama mereka.

mereka kata mereka faham tapi mereka berfitnah sesama mereka.

mereka kata mereka bersedehana tapi mereka masih haloba dengan harta.

mereka kata mereka insaf tapi mereka masih bergelomang dengan perkara dosa dan was-was.

mereka kata mereka iklas tapi mereka masih mengejar pangkat dan status.

apa ke diaorang ni, kalau bergitulah gayanya,yang mana akal dan yang mana nafsu.
tak kenal dan tak tahulah namanya tu.maka kalau dah tak tahu yang mana dulu diantara ayam dan telor(ayam dulu atau telor dulu), macammana nak kenal diri sendiri. ini bab kepada hukum allah.bukannya peraturan manusia.


Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

kaaf haa yaa ain shaad[ayat1]

penjelasan tentang rahmat tuhan kamu kepada hambanya ,zakaria[ayat2]

iaitu tatkala ia berdoa kepada tuhannya dengan suara yang lembut[ayat3]

surah maryam[ke19,98ayat].


kisahnya zakaria
kisahnya yahya
kisahnya harun
kisahnya maryam
kisahnya isa
kisahnya ibrahim
kisahnya musa
kisahnya idris
kisahnya nuh
kisahnya yaakob
kisahnya adam

sejarahnya mereka dengan kaum-kaum semasa mereka.

diberi akan kitab,kaum mereka tidak mengambil ilmu pengetahuan dan tiada faham akan isi dari ayat-ayat nya al kitab semasa mereka.kaum mereka berbantah-bantah dan dijadikan mainan semata akan kitab dan nabi-nabi mereka.

begitulah yang terjadi kepada melayu sekarang ini.
telah dikhabarkan:oleh rasulullah saw;"aku tinggalkan dua perkara yang dengannya kamu tidak akan tergelincir atau tersesat dari jalan allah,al quraan dan sunnahku".

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

thaahaa[ayat1]

kami tidak turunkan al quraan ini kepadamu agar kamu menjadi susah[ayat2]

tetapi sebagai peringatan bagi orang yang takut[ayat3]

iaitu diturunkan dari allah yang mencipta bumi dan langit yang tinggi[ayat4]

tuhan yang maha pemurah, yang bersemayam di atas arsy[ayat5]

kepunyaan nya lah semua yang ada di langit,semua yang dibumi, semua yang diantara keduanya dan semua yang di bawah tanah[ayat6]

dan jiaka kamu mengeraskan ucapanmu, maka sesungguhnya dia mengetahui rasia dan yang lebih tersembunyi[ayat7]

dialah allah, tidak ada tuhan melainkan dia. dia mempunyai al asmaaul husna[ayat8]

surah thaahaa[ke20,135ayat].


...........
wau bulan terbang berteraju tiga menunggu pasangannya terbang wau bersama,puteri-puteri hadir membantu,cawannya kosong tangannya berikat tidak berilmu tidak beryakin anak cucu alpa dan leka,mudaratnya keatas diri.

...............
syeh nuruddin acheh punya anak tujuh orang,tiga darinya adalah kembar dua dinusatara satu di hadra maut dan yang lainnya bertebar dalam asia.

cucu cicitnya sudah hilang sejarah warisannya.

...............
kalau keris yang dicari maka keris lah yang dijumpai, bukan ilmunya.

kalau kitab yang dicari maka kitab lah yang dijumpai,bukan ilmunya.

kalau silat yang dicari maka silat lah yang dijumpai,bukan ilmunya.

kalau ubat yang dicari maka ubat lah yang dijumpai,bukan ilmunya.

kalau keturunan yang di cari maka keturunan lah yang dijumpai, bukan ilmunya.

kalau sejarah yang dicari maka sejarah lah yang dijumpainya,bukan ilmunya

dan kalau islam yang dicari maka ilmu itu berada didalamnya dan akan berjumpalah yang lain-lain termasuklah keris...inshaallah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

telah dekat kepada manusia hari menghisab segala amalan mereka, sedang mereka berada dalam kelalaian lagiberpaling[ayat1]

tidak datang kepada mereka suatu ayat al quraan pun yang baru dari tuhan mereka, melainkanmereka mendengarnya, sedang mereka bermain-main[ayat2]

hati mereka dalam keadaan lalai. dan mereka yang zalim itu merasiakan pembiceraan mereka:" orang ini tidak lain hanyalah seorang manusia seperti kamu, maka apakah kamu menerima sihir itu, padahal kamu menyasikannya?"[ayat3]

berkatalah muhammad:"tuhanku mengetahui semua perkataan dilangit dan dibumi dan dialah yang maha mendengar lagi maha mengetahui"[ayat4]

bahkan mereka berkata:"mimpi-mimpi yang kalut, malah diada-adakahnya, bahkan dia sendiri seorang penyair, maka hendaklah ia mendatangkan kepada kita suatu mujizat, sebagaimana rasul-rasul yang telah lalu diutus[ayat5]

tidak ada suatu negeripun yang beriman yang kami telah membinasakannya sebelum mereka; maka apakah mereka akan beriman?[ayat6]

kami tiada mengutus rasul-rasul sebelum kamu, melainkan beberapa orang laki-laki yang kami beri wahyu kepada mereka, maka tanyakanlah olehmu kepada orang-orang yang berilmu, jika kamu tiada mengetahui[ayat7]

surah al anbiyaa(nabi-nabi)[ke21,112ayat].

.............
apa yang telah tuan@puan memohonkan dalam doa kepada allah pada setiap hari dan malam, sehingga terhalang ilmu pengetahuan islam dan ilmu kefahaman islam dari sampai kepada tuan@puan sekalian.

................
contohnya kepada ubi kayu; kalau untuk dimakan dan kalau untuk dijual, cara tanam dan penjagaannya lain, bajanya lain.

contoh kepada ikan patin; kalau untuk dimakan dan kalau untuk dijual, cara menternaknya lain.

untuk makam, sebab kita nak makan sedap dan untuk jual sebab kita nak untung banyak tapi jangan lah pulak jadi tamak yang menyebabkan tidak sedap dimakan yang mengakibatkan dari untung kepada rugi.

jangan contoh kepada burung puchong; hatinya nak minta makan tujuh kali sehari bila mengadap nabi sulaiman dan apabila berdepan, yang disebutnya, minta diberi makan tujuh hari sekali.maka permohonannya di perkenankan oleh nabi sulaiman.

ayat(dimulut) dalam berdoa kena betul, seperti juga niat(dihati) kena betul. kalau dimulut dan dihati tak sama maka jadi macam burung puchong lah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait2ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

hai manusia, bertakwalah kepada tuhanmu; sesungguhnya kegoncangan hari kiamat itu adalah suatu kejadian yang sangat besar[ayat1]

pada hari kamu melihat kegoncangan itu, lalailah semua wanita yang menyusui anaknya dari anak yang disusukannya dan gugurlah kandungan segala wanita yang hamil, dan kamu lihat manusia dalam keadaan mabuk, padahal sebenarnya mereka tidak mabuk, akan tetapi azab allah itu sangat kerasnya[ayat2]

di antara manusia ada orang yang membantah tentang allah tanpa ilmu pengetahuan dan mengikut setiap syaitan yang sangat jahat[ayat3]

yang telah ditetapkan terhadap syaitan itu, bahwa barangsiapa yang berkawan dengan dia, tentu dia akan menyesatkannya, dan membawanya ke azab neraka[ayat4]

surah al hajj(haji)[ke22,78ayat].

..........
kita perlu kan iman yang mantap dan kerap-kali sahabat dijadikan contoh sandaran kepada keimana yang mantap.

memang betullah tu yang diceramahkan olen mereka-mereka tu. tepi macammana nak jadikan iman yang mantap tu, mereka tak berikan contoh pulak tu, jadi yang mendengar masing-masing garu kepala sambil gelak mendengar ceramah. apa yang digelakkan pun tak tahu.

setahu kami, apabila rasulullah saw bercakap memberi ceramah, beliau akan perincikan kata-katanya bersekali dengan contoh dan bersekali dengan caranya melakukan sehingga mereka yang mendengar betul-betul faham dan tahu bagaimana untuk melakukan ibadah atau perkara yang di beritakannya.

dan sahabat yang mantap imannya, sebab mereka betul-betul tahu dan faham setiap selok-belok ibadah atau perkara yang diberitakan oleh rasulullah saw dan kalau mereka tidak faham, mereka akan berulang-ulang bertanyakan permasalah yang tersebut sehingga jelas butiran perkaranya.

mereka sebenarnya bukan mendengar ceramah sebaliknya mengambil ilmu dari rasulullah saw dan dengan itu mereka dapat memiliki serta memahami ilmu yang diberitakan oleh rasulullah saw kepada mereka.

kalau dok dengar ceramah je, bila nak siap belajar daa.

dan kalau dok beri ceramah je, bila nak siap mengajar daa.

rasulullah saw menunjuk ajar sahabat berkenaan islam dan siap disahkan oleh allah dalam masa dua puluh lima tahun.(baca khutbah akhir rasulullah saw semasa diarafah pada haji akbar)

dan itulah masanya sahabat dapat mantapkan iman mereka walaupun bermacam rintangan yang mendatang.

dah 1400 tahun islam,dan islam nya dari dalam rahim lagi, bukan sahaja nak mantap, nak faham pun ada yang terkapai-kapai.

contoh kepada nya berlajar berenang atau belajar menyelam, kalau cincai-cincai je belajarnya maka tak timbul-timbul teruslah.

atau contohnya kepada panjat pokok kelapa@nyor, apa kalu tak belajar tekniknya betul-betul,ingat boleh lepas sampai ke pucuknnya ke. dan turun semula dengan bersih dan selamatke(tanpa luka-luka)

inilah yang dikatakan mengambil ilmu yang bermanafaat dan berguna.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman[ayat1]

orang-orang yang khusyu dalam sembahyang[ayat2]

dan orang-orang yang menjauhkan diri dari yang tiada berguna[ayat3]

dan orang-orang yang menunaikan zakat[ayat4]

dan orang-orang yang menjaga kemaluannya[ayat5]

kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau budak yang mereka miliki; maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tada tercela[ayat6]

barangsiapa mencari yang dibalik itu maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas[ayat7]

dan orang-orang yang memelihara amanat-amanat dan janjinya[ayat8]

dan orang-orang yang memelihara sembahyangnya[ayat9]

mereka itulah orang-orang yang akan mewarisi[ayat10]

yang akan mewarisi syurga firdaus. mereka kekal didalamnya[ayat11]

surah al mu'minuun(orang-orang yang beriman)[ke23,118ayat].

..............
ya salam,nama itu adalah satu dari sembilan puluh sembilan nama-nama asma ul-husna.

nama gelaran ya salam itu telah allah berikan anugerah kepada beberapa hambanya dan yang lainnya diberi anugerah alaihisalam.

siapa mereka-mereka itu;jawapan kepada perkara itu ada tertulis dalam al quraan.(baca dan cari kepada jawapannya dan kalau tak jumpa, tanyalah kepada ustat-usta atau ulama-ulama dalam malaysia ni dan kalau mereka tak tahu juga,tanyalah kepada imam di masjid mekah dan di masjid madinah dan kalau mereka tak beri jawapan juga, munajat kepada allah dan tanyalah kepada yang yang empunya haknya,mutlak)...inshaallah.

.........
pada masa dahulukala mereka beborok di anjung rumah,bila mana ketiadaan kerja atau hari hujan yang tidak membolehkan mereka keluar sambil minum kopi dengan ubi kayu atau pulut(biskut kering masatu tak ada) atau dimasa pekan sehari uatu pekan rabu, dimana mereka dapat bertemu dengan waris sanak saudara serta keluarga, bertanya khabar, bersendagurau mengikratkan siratulrahim kekeluargaan mereka dan selepas itu mereka berpisah dengan sejahtera.

selepas dari itu,adanya kedai kopi(dibandar atau dipekan), mereka berborak di sana, berjumpa bertanya khabar sambil minum air dan mereka masih bertemu muka sanak saudara. dan sampai menyampai salam dari saudara mara yang tidak bertemu.

dan semasa ini pula(mereka berborak juga), tapi mereka tak pergi kemana-mana,pagi petang siang malam dan tak kira senja atau malam buta dan tak kira didepan mereka sesiapapun, ibu bapa pak mertua mak mertua suami isteri adik beradik dan anak atau sahabat. mereka tetap berborak dalam talian tanpa memperdulikan orang didepan mereka dan berceritakan hal yang tiada kaitan dengan islam dan yang lebihnya urusan dunia semata-mata. umpatan dan fitnah dan cerita angan-angan dah jadi perkara macam makan nasi,perut laparpun tak apa janji dapat berborak dalam talian.{tak kiralah apa pun digelar atau dipanggil whatup ke apake salurannya(sampai menyalahgunakan teknologi komunikasi)(ada akai ke).

.................
kalau menyukat kain dipanggil ukuran sekayu. kalau kuih tradisianal dipanggil bohulu.kalau mudik sungai atau melawan arus sungai, sesetangah orang menyebut kehulu. kalau nak berjalan belakang orang tua ,kita mintak lalu.kalau ikan di panggil ikan puyu.kalau ulat beluncas tu dipanggil ulat bulu.kalau tak reti main bola di gelar kaki bangku.kalau pokok tak dijaga dan disiram,pokok akan layu.dan kalau orang mengantuk di panggil mata kuyu dan kalau letih yang teramat dipanggil letih lesu. jadinya orang melayu yang berborok tak menentu tu nak dipanggil apa?

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

satu surat yang kami turunkan dan kami wajibkannya, dan kami turunkan didalamnya ayat-ayat yang jelas, agar kamu selalu mengigatinya[ayat1]

surah an nuur(cahaya)[ke24,64ayat].

.............
pada setiap perkara ada pedomannya dan petunjuknya, dan al quraan dan al hadis rasulullah itulah pedoman dan petunjuk bagi setiap perkara yang jelas lagi nyata, dan mengapa pula dicari kaedah pedoman yang selain dari al quraan dan al hadis rasulullah saw. dan jangan dibuat perbandingan pula diantara kaedah lain dengan al quraan dan al hadis. natijah kepada balanya akan menjadi amat besar dan tidak akan tertanggung oleh kita.

..........
wau burung telah dikembalikan dipulihkan dan di gandingkan dengan wau bulan terajunya diikat bersama satu ikatan simpul yang kukuh...inshaallah.

.............
kisah dari sejarah kerajaan mambang kuning disusun dan dipertaruhkan dengan selamat.
tanyakan kisahnya kepada mereka di tanah jawa,apakah riwayat@hikayatnya kerajaan mambang kuning yang telah berlalu itu.

..........
sebutan nya makasar; apa maksudnya dan dimana letaknya makasar yang sebenar tu,sejarahnya ada dalam sebutan makasar itu sendiri.(baca dan cari jawapannya)

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait2ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

maha suci allah yang telah menurunkan al furqaan kepada hambanya, agar dia menjadi pemberi peringatan kepada seluruh alam[ayat1]

yang kepunyaannya lah kerajaan langit dan bumi, dan dia tidak mempunyai anak, dan tidak ada sekutu baginya dalam kekuasaan, dan dia telah mencipta segala sesuatu, dan dia menetapkan ukuran-ukurannya dengan serapi-rapinya[ayat2]

surah al-furqaan(pembeda)[ke25,77ayat].

........

panji-panji telah bergabung,hitam dan putih,wau telah bergabung,bulan dan burung,kota lima puluh telah bergabung,semuanya tersusun dengan izin dan perintah allah.
urusan pertama diperlengkapkan dan ditaruhkan dan ditutup sebagai wasiat akhir zaman dengan izin dan kebenaran dari allah juga dan dengan kebenaran serta izinnya allah bagi hambanya yang telah ditetapkan yang dapat membukanya wasiat dengan redho dan syukur serta amanah dari sejak azali.

kami berlindung kepada allah dari ganguan syaitan yang kena rejam.

dengan menyebut nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

maka urusan pertama bagi:-
mutlak.
pusaka.
wakaf.
amanah.
redho.
syukur.
iklas. *islam*.

selesai dan ditutup dipatrikan...inshaallah...alhamdulillah...salamun.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

thaa siim miim[ayat1]

ini lah ayat-ayat al quraan yang menerangkan[ayat2]

surah asy syu'araa(para penyair)[ke26,227ayat].

...........
telah dibuka urusan kedua.untuk dirungkai diselesaikan oleh mereka-mereka kepada pertugas kumpulan kedua bagi mereka syariatnya tarikatnya hakikatnya marifatnya kepada amanah yang telah termaktub dalam al quraan dan sunnah rasulullah(al hadis).

tiada pembohongan didalamnya,tapi mereka tidak faham dengan kilafnya.maka jawapan yang dicari tidak mereka jumpai.tabir@hijab apa yang menghalang mereka dari mengenal diri mereka sendiri.

kami berkilaf@berkias dengan ilmu keturunan,dengan ilmu sejarah, ilmu adat, ilmu adap,ilmu warna,ilmu persilatan,ilmu perubatan@pawang,ilmu hikayat dongeng mitos dan dengan ilmu fekah sendiri,tetapi tiada dimengertikan oleh mereka.

mereka masih tercari-cari akan diri mereka masing-masing. ibarat anak ayam kehilangan ibu. bukan setakat kehilangan ibu malah tak kenal pun ibunya.(apabila telur ayam dieramkan dengan elektrik bukan oleh ibu ayam, jadilah mereka anak ayam pedaging atau anak ayam penelor yang diberi makan dedak oleh orang dan cukup masanya menjadi ayam yang cukup saiz maka dipaksa bertelor atau di sembelih,kedua-duanya di buat lauk).

kalaulah ayam-ayam itu disembeleh dengan menyebut nama allah...alhamdulillah, tapi kalau dicucuk atau dipulas kepalanya,maka mati sia-sialah. itu belum dikira yang mati kenyang dan mati beragan.

dalam ayat bismillah itu sahaja terkandung nama-nama allah yang banyak, dan ar rahman ar rahim itu dua dari nama allah yang ada didalamnya ayat itu. dan bukan digunakan semata-mata untuk dibacakan kepada air dan jual sebagai ubat mujarap@mustajab kepada semua jenis penyakit.(tulis dan baca dalam arab@jawi)[baca dan cari jawapannya]...inshaallah.

..........
dalam ucapan saidina abu bakar pada hari nabi muhammad saw mati,didepan sahabat dan masyarakat yang ramai bagi meredakan keadaan yang kelamkabut,dia menyebut(lebih kurang bergini):
"kalau tuan tuan percayakan nabi muhammad rasulullah saw,muhammad telah mati,dia juga seperti kita, manusia dan hamba allah dan kalau tuan tuan percaya kepada allah, maka allah tidak mati dan dialah tuhan kepada segala hamba mahluknya.(ayat asalnya tuan@puan carilah bagi membetulkan ayat kami).

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

thaa siin ini adalah ayat-ayat al quraan, dan kitab yang menjelaskan[ayat1]

untuk menjadi petunjuk dan berita gembira untuk orang-orang yang beriman[ayat2]

orang-orang yang mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan mereka yakin akan adanya negeri akhirat[ayat3]

sesungguhnya orang-orang yang tidak beriman kepada negeri akhirat, kami jadikan mereka memandang indah perbuatan-perbuatan mereka, maka mereka bergelimang[ayat4]

surah an naml(semut)[ke27,93ayat].

..............
semasa balatentera raja sulaiman melalui lembah semut, maka berkatalah raja semut dilembah itu kepada semut-semut disitu dan serunya:"wahai semut-semut sekalian masuklah berlindung kedalam lubang-lubang rumahmu supaya tidak dipijak oleh tentera-tentera dari raja sulaiman, sedangkan mereka tidak mengetahui yang kamu ada dibawah ini".raja sulaiman mendangar akan seruan raja semut itu lalu tersenyum.

dia adalah salah seorang dari hamba allah yang dibuka hijabnya oleh allah dan dianugerahi kenikmatan yang banyak oleh allah dan dia tidak berlaku zalim kepada mahluk lain dan kepada dirinya sendiri...inshaallah.

..........
semasa nabi musa membawa kaum nya israil dari mesir sedangkan bala tentera firaun tak berapa jauh dibelakang mereka dan didepan mereka hanya ada laut sahaja, diperintahkan allah kepada musa supaya memukul laut lalu terbelah dua laut dan musa dan kaumnya melaluinya dengan rasa syukur dan rendah diri diatas anugerah itu sehingga mereka sampai keseberang satu lagi.
dan semasa dia dipanggil pergi kebukit tersina bagi bertemu allah.

dan dia adalah salah seorang darinya yang di buka hijabnya oleh allah kerana taatnya dia dengan perintah allah.

...........
dari kecil lagi dadanya telah disucikan dengan hatinya di basuh dengan air zam-zam dan dia dilindungi oleh awan apabila berjalan di tengah panas padang pasir dan dia ditunjukkan perkara yang ghaib semasa isra miraj dan kesemua mahluk yang ghaib memberi hormat sebagai imam semasa di masjid al aqsa.

dia dibuka hijabnya semenjak dari kecil lagi dia seorang hamba allah yang iklas memegang amanahnya dan redho dan bersyukur dengan dugaan yang disandarkan pada dirinya.

............

kita dan tuan@puan sekalian nak meletakkan diri dikedudukan yang bagaimana sebagai seorang hamba dan mahluk kepada allah.

walaupun mereka diatas itu adalah nabi dan rasul yang dilantik allah tapi mereka juga manusia dan hamba allah dan mereka tidak terlepas dari diduga dan dicuba oleh allah...inshaallah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

thaa siin miim[ayat1]

ini adalah ayat-ayat kitab yang nyata[ayat2]

kami membacakan kepadamu sbahagian dari kisah musa dan firaun dengan benar untuk orang-orang yang beriman[ayat3]

sesungguhnya firaun telah berbuat sewenang-wenang di muka bumi dan menjadikan penduduknya berpecah belah, dengan menindas segolongan dari mereka, menyembelih anak laki-alki mereka dan membiarkan hidup anak-anak perempuan mereka. sesungguhnya firaun termasuk orang-orang yang berbuat kerosakan[ayat4]

dan kami hendak memberi kunia kepada orang-orang yang tertindas di bumi itu dan hendak menjadikan mereka orang-orang yang mewarisi[ayat5]

dan akan kami teguhkan kedudukan mereka dimuka bumi dan akan kami perlihatkan kepada firaun dan haman beserta tenteranya apa yang selalu mereka khawatirkan dari mereka itu[ayat6]

surah al qashash(cerita-cerita)[ke28,88ayat].

..........
mereka itu;firaun,haman,korun adalah tiga orang manusia dan hamba allah yang memasukkan diri mereka dalam kederhakaan kepada allah dan mendatangkan kemurkaan allah kepada mereka dan termasuklah pasukan dan tenteranya bersekali,sedang mereka dibuka hijab diri mereka oleh allah dengan ilmu yang tinggi, kekayaan yang berlimpah, kekuasaan kerajaan memerintah yang hebat dan kuniaan yang lain lagi tetapi mereka membuat mungkar dan ingkar.

mereka menzalimi diri sendiri dan mencari kecelakaan diri sendiri dengan azab dari allah.

...........
mereka-mereka sekarang ini telah diberi peringkat ilmu kemarifatan yang tinggi-tinggi dan dibuka halangan hijab sehingga ada diantara mereka-mereka itu menjadi takabur serta ego dengan ilmu dalam diri mereka.

siapa mereka-mereka itu dibandingkan manusia sebelum mereka dengan ilmu yang lebih tinggi dari mereka, adakah mereka hendak menjadi seperti tiga orang di mesir itu.

...........
siapa dikalangan mereka-mereka itu yang sombong dan angkuh sehingga sanggup memutuskan tali dengan pagar ruyung. tidak sampaikah ilmu ketuhanan kepada mereka-mereka itu.

dan wakil yang dihantar dijadikan satu berita cerita fitnah, mana adab dan adat serta fekah mereka-mereka itu.kalau mereka -mereka orang-orang berilmu.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

alif laam miim[ayat1]

apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan mengata:"kami telah beriman",sedang mereka tidak diuji lagi?[ayat2]

dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya dia mengetahui orang-orang yang dusta[ayat3]

ataupun orang-orang yang mengerjakan kejahatan itu mengira bahwa mereka akan luput,kami? amatlah buruk apa yang mereka tetapkan itu[ayat4]

surah al ankabuut(laba-laba)[ke29,69ayat].

...............
seperti mana nabi muhammad rasulullah saw tidak meninggalkan dan tidak melupakan umatnya maka bergitu jugalah kepada nabi adam, dia tidak pernah meninggalkan dan melupakan cucu-cicitnya manusia, sebaliknya cucu-cicitnya manusia kerapkali melupakannya dan ada dikalangan cucu-cicitnya mempersendakannya.

..........
mereka-mereka itu yang tinggi ilmunya kira,mereka terlepas dari dugaan dari allah. ilmu itulah sebagai penduga kepada diri mereka-mereka itu.marifat itu lah menjadi penduga kepada diri mereka dan kesufian itu sendirilah yang akan menduga diri mereka.

apakah mereka-mereka itu tahu dan faham dengan anugerah yang diberikan kepada mereka-mereka itu dan adakah mereka-mereka itu berjalan atas amanah yang diperintahkan dan redho lagi besyukur dengan kenikmatan yang di terima mereka.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

alif laam miim[ayat1]
telah dikalahkan bangsa rumawi[ayat2]
di negeri yang terdekat dan mereka sesudah dikalahkan itu akan menang[ayat3]
dalam beberapa tahun. bagi allah lah urusan sebelum dan sesudah. dan dihari itu bergembiralah orang-orang yang beriman[ayat4]

surah ar ruum(bangsa rumawi)[ke30,60ayat].

..................

dalam ayat ini ada terpencilnya sejarah menang dan kalahnya umat islam,berhati-hatilah bila membacanya kerana kilafnya.

..................

kisah ini adalah kisah kasih sayang seorang ibu kepada anaknya yang menyebabkan dirinya sendiri di hukum (kisah ini terselit dalam lipatan kisah sejarah atau kisah dongeng purbakala,,,kisah malim kundang atau si tanggang).sejarah yang disebut "ulat dalam batu".

apabila telah selesai siibu membuat permohonan bagi menyumpah anaknya menjadi batu,dia dikatakan telah tenggelam lemas.

islam telah mengatakan apabila saudaranya memohon keburukan kepada saudaranya yang lain, maka keburukan itu akan kembali kepada dirinya semula.

bergitu jugalah apa yang terjadi kepada ibu sitanggang@malim kundang.
walaupun dia layak memohon untuk menyumpah anaknya, tetapi permintaannya itu adalah permintaan yang buruk dan bukan menjadi haknya.dia merajuk dan berdendam marah kepada anaknya sehingga memutuskan siratulrahim diantara dia dengan anaknya.maka dengan permintaannya itu terhadap anaknya,dia turut terhukum.

ingatlah tuan@puan terutamanya yang bergelar wanita@perempuan.
jangan disebabkan kasihsayang diketepikan maka dendam menjadi imarah yang menyesatkan diri sendiri.

contohnya kepada:

kisah nabi yunus yang mmeajuk dan meninggalkan kaumnya sebelum perintah allah sampai,maka dia ditelan oleh ikan nun sebagai hukuman allah kepadanya atas sebab ingkar perintah dan tidak sabar.

derhaka apabila disalah gunakan,ia akan mengakibatkan berdepan dengan perkara tidak diundang.

lihat contoh kepada kisah nabi muhammad saw dengan isteri-isterinya.kalau lah nabi tidak sabar,........

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

alif laam miim[ayat1]
inilah ayat-ayat al quraan yang mengadungi hikmat[ayat2]
menjadi petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang berbuat kebaikan[ayat3]

surah luqman[ke31,34ayat].

.............

dalam islam, menyambung siratul rahim adalah amat penting terutama sekali apabila ianya terputus disebabkan perkelahian.

perkara perang saudara yang lepas telah berlalu dan mereka sendiripun mingkin tidak tahu apa sebab mereka berperang.

mungkin dan mungkin,mengikut arahan yang mereka sendiri tidak faham dan ada juga berperang atas sebab di beri upah dan ada juga disebabkan mereka diugut atau terpaksa rela.

was sangka dan sangsi kepada orang tersangat tebal dalam jiwa masyarakat melayu nusatara dan apa yang mereka pelajari dari nabi muhammad saw, tidak sama dengan apa yang mereka kerjakan. hati dan nafsu mereka berbolak-bolak dan berbelah bagi.

apabila kita sebagai hamba bersalah atau melakukan kesalahan kepada allah,maka kita dikehendaki@wajib memohon keampunan dan bertaubat kepada allah dan dengan itu ishaallah kita akan dilepaskan dari kesalahan itu,,,itu diatara kita dengan allah.(ini adalah siratul rahim pertama yang mutlak ditunaikan oleh seorang hamba kepada kholidnya)

apabila kita bersalahan dengan sesama manusia dan mahluk,maka kita dikehendaki@wajib bermaafan diantara hamba@manusia. kedua-duanya perlu melakukannya dan melupuskan sengketa diantara mereka dan menjalin siratul rahim mereka semula.(ini adalah siratul rahim yang kedua yang wajib di tunaikan oleh setiap manusia).

tidak menyambung siratul rahim,ini adalah salah satu diantara sebabnya iklas tidak terpahat dalam hati. dan apabila iklas tidak ada dalam hati maka islam tidak meresap sepenuhnya sebagai jiwa@diri islam.

sesudah 1400 tahun lebih,rasulullah saw menyambungkan@menyempurnakan semula siratul rahim dalam masyarakat manusia, tapi masih ada dikalangan manusia yang ingkar dengan sunnah rasulullah itu.

selain dari siratul rahim sebagai sunnah rasulullah, dan ada sunaah yang lain yang diingkari tanpa sedar oleh manusia sekarang.
antaranya; tidak membalas dendam diatas perlakuan salah yang dilakukan orang kepadanya sebaliknya mendoakan orang menjadi sedar dan insaf.
tidak merungut dan mengomel terhadap orang lain termasuklah tidak menyampaikan berita yang salah dan angin fitnah.
makan sekadar mengalas perut sebagai rezeki dari allah.
ilmu dan kefahaman itu juga sunaah nya rasulullah saw juga sebab untuk berhukum dan bermasyarakat perlu ada ilmu dan kefahaman untuk menjalankan tugas atau adat dan juga budi bahasa.
dan iklas,bersyukur,redho dan amanah adalah diantara dari sunnah rasulullah. kenapa mereka sekarang ini tidak amalkan.

termasuk sekali dalam sunnah rasulullah saw adalah pusaka dan wakaf.
cuba tuan@puan ingat-ingat kan pusaka dan wakaf apa yang rasulullah tinggalkan kepada kita semua.

jangan ingat cuma makanan sunnah/pakaian sunnah,itu sunnah luaran dan kenapa tidak dicari perkara yang sunnah dalaman bagi rasulullah saw dan ikuti serta amalkannya.


Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

alif laam miim[ayat1]
turunnya al quraan yang tidak ada keraguan padanya, dari tuhan semesta alam[ayat2]
tetapi mengapa mereka mengatakan: "dia muhammad mengada-adakannya". sebenarnya al quraan itu adalah kebenaran dari tuhanmu, agar kamu memberi peringatan kepada kaum yang belum datang kepada mereka orang yang memberi peringatan sebelum kamu; mudah-mudahan mereka mendapat pertunjuk[ayat3]
allah lah yang menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada diantara keduanya dalam enam masa, kemudian dia bersemayam di atas arsy. tidak ada bagi kamu selain deripadanya seorang penolongpun dan tidak seorang pemberi syafaat. maka apakah kamu tidak memperhatikan?[ayat4]

surah as sajdah(sujud)[ke32,30 ayat].

....................

pada segala sesuatu ada pasangannya masing-masing termasuklah isi dan kulit(isi@kulit ini sepasang).

apabila untuk mendapatkan isi,perlulah berada didalam kulitnya.kulitnya perlu di kupas atau di belah bagi mendapatkan isinya, bergitu jugalah kepada ilmu islam(ilmu allah).

kedua isi dan kulit amat perlu memerlukan diantara satu sama lain.
mengambil isi dan tinggalkan kulit.(itu salah)
mengambil kulit dan tinggalkan isi.(lagi salah)
kedua-dua isi dan kulit perlu di ambil bersekali dan di gunakan kedua-duanya seperti rukun islam dan rukun imam dan seperti al quraan dan al hadis(sunnah).
keduanya tidak boleh dipecahkan dan tidak boleh dipisahkan.

(sepertilah orang yang memandang air tetapi tidak diambil walaupun tekaknya tersangat dahaga dan ditangannya ada cawan tetapi tidak digunakan).

(sepertilah sorang yang tinggal di tengah-tengah daratan yang tidak pernah melihat laut,dan hanya mendengar gambarannya semata-mata dan tidak pernah berhajat untuk pergi)

seperti buah-buahan; durian sendiri ada dua lapisan kulit satu kulit luar@kulit hari dan keduanya kulit nipis yang melitupi@melingkungi isi.
dan seperti buah kelapa; ada beberapa lapisan kulitnya,pertama kulit luar, kedua sabut, ketiga tempurung dan keempat lapisan hitam meliputi isi dan baru jumpa isi dan airnya(ada empat lapisan kulit yang melindungi isi kelapa)

kita perlu merungkai setiap satu kulit itu bagi mendapatkan dan menikmati isinya, bergitulah perumpamaannya kepada ilmu allah.
kulit itu umpama kilaf@kiasnya kepada. dan isinya hanya dapat dilihat dan diketahui apabila kilaf@kias itu di buka.

adalah disebabkan kulitlah, kita dapat melihat bentuk.cuba bayangkan kalau manusia tidak berkulit apa yang akan terjadi kepada isi badan manusia dan bayangkan pula manusia hanya kulit sahaja macam belon yang diisi angin lah jadinya.(tidak boleh ada lubang pun pada belon itu)maka makan tak boleh dan membuang kumbahan pun tak boleh.(seperti belon yang di isi air,kalau belon itu pecah maka akan terbarailah air dari dalam belon itu)

pada setiap isi semestinya ada bekas sebagai kulitnya.kalau tidak isi tidak terkumpul.dan pada setiap kulit semestinya ada tersembunyi isinya.
contoh seperti angin, bentuknya tidak dilihat sebaliknya dapat dirasakan akan sejuknya angin itu atau panasnya angin itu apabila terkena atau angin melanggar kulit kita.(itulah kilaf@kias atau perupamaan)bagi mencari siapa kita dan untuk mencari jalan allah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

hai nabi, bertakwalah kepada allah dan janganlah kamu menuruti orang-orang kafir dan orang-orang munafik. sesungguhnya allah adalah maha mengetahui lagi maha bijaksana[ayat1]

dan ikutlah apa yang diwakyukan tuhanmu kepadamu. sesungguhnya allah adalah maha mengetahui apa yang kamu kerjakan[ayat2]

dan bertawakallah kepada allah. dan cukuplah allah sebagai pemelihara[ayat3]

surah al ahzab[ke33,73ayat].

..............

hak itu salah satu dari nama allah dan ianya adalah mutlak.

dan pada diri manusia itu tiada hak mutlak termasuklah harta bendanya dan juga keturunannya,ilmunya.

dan pada diri rasulullah itu ada tingkatan yang tinggi diatas sekalian manusia dan mahluk yang lainnya. ianya dinyatakan dalam al quraan.

kalau mereka mengaku yang kekayaan harta benda,keturunan yang mulia lagi baik dan ilmu yang tinggi lagi melimpah adalah milik mereka?. jadi siapa pula nabi adam dan hawa bagi mereka. tidakkah mereka itu terjadinya atau zahir sebagai zuriat keturunan nabi adam dan hawa. dan nabi adam mendapat ilmu pengetahuan dari allah melalui rasulullah.
nabi adam telah mengenal rasulullah dan allah terlebih awal dari mereka itu dan adakah nabi adam berbentak-bentak seperti mereka-mereka sekarang ini.ciptaan nabi adam adalah sebagai khalifah yang allah sebutkan dalam al quraan.

kisah mereka-mereka itu telah dikilafkan dalam al quraan seperti juga kisah nabi nabi yang lain tetapi mereka tidak menemuinya kerana sibuk dengan dunia mereka sendiri.

seperti kisah filem p ramlee yang bertajuk 'ahmad albab' sebagai kias dan perbandingan sandaran.perhatikan dan renungkan dengan teliti apa yang hendak di sampaikan oleh p ramlee dalam cerita itu. dan sandarkan semula kepada fekah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

segala puji bagi allah yang memiliki apa yang dilangit dan apa yang dibumi dan baginya segala puji di akhirat, dan dialah yang maha bijaksana lagi maha mengetahui[ayat1]

dia mengetahui apa yang masuk ke dalam bumi, apa yang keluar daripadanya, apa yang turun dari langit dan apa yang naik kepadanya. dan dialah yang maha penyayang lagi maha pengampun[ayat2]

dan orang-orang yang kafir berkata: "hari berbangkit itu tidak akan datang kepada kami". katakanlah:"pasti datang demi tuhanku yang mengetahui yang ghaib, sesungguhnya kiamat itu pasti akan datang kepadamu. tidak ada tersembunyi daripadanya seberat zarrahpun yang ada dilangit dan yang ada dibumi dan tidak ada yang lebih kecil dari itu dan yang lebih besar, melainkan tersebut dalam kitab yang nyata[ayat3]

surah saba(kaum saba)[ke34,54ayat].

.....................

telah bermula dan sedang berjalan urusan siratulrahim.maka hendaknya tali bersaudara di pulihkan semula. jangan ditunggu sehingga suara dihujung kerongkong.maka sesal kemudian tidak berfaedah.

...................

mereka-mereka tidak berkeyakinan dengan cerita dan berita yang di sampaikan melalui cerita-cerita legenda, mitos,hikayat,peribahasa, pantun,susur keturunan, sejarah,sumpah dan kilaf@kiasnya.

maka al quraan dan al hadis(sunnah) ada,mengapa tidak diteliti dan diperincikan.tafsirkan dengan keyakinan@keiklasan hati bukan dengan mahrifat dan hakikat.

yakinnya dan iklasnya hati mentafsirkan al qurran dan al hadis yang membolehkan ilmu mahrifat dan ilmu hakikat diperolehi.

yakinnya dan iklasnya hati yang membolehkan kita mengenal diri kita dan mengenal allah.

pada keseluruhan sahabat-sahabat rasulullah, pada mereka ada keyakinan dan keiklasan yang tinggi serta kukuh kepada rasulullah dan allah. mereka yakin sepenuh yakin dengan rukun islam@rukun iman dan mereka laksanakan dengan iklas sebenar-benar iklas akan rukun islam@rukun iman.mereka bertanya untuk mendapatkan ilmu serta kefahaman dan bukan bertanya untuk mempertikaikan rasulullah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

yaa siin[ayat1]

demi al quraan yang penuh hikmah[ayat2]

sesungguhnya kamu salah seorang dari rasul-rasul[ayat3]

diatas jalan yang lurus[ayat4]

yang diturukan oleh yang maha perkasa lagi maha penyayang[ayat5]

agar kamu memberi peringatan kepada kaum yang bapak-bapak mereka belum pernah diberi peringatan, kerana itu mereka lalai[ayat6]

surah yaa siin[ke36,83ayat].

.............................

seperti yang di pertuturkan oleh saidina abu bakar,"kalau tuan-tuan percaya akan muhammad, maka muhammad telah mati kerana dia manusia seperti kita juga. dan kalau tuan-tuan percaya akan allah, maka allah itu tidak mati-mati kerana dialah tuhan semester alam.(lebih kurang maksud kepad nya,betulkan jika salah)
(perkara ini di tuturkan pada hari rasulullah dipanggil pulang oleh allah kehadratnya atau mati)

rasulullah itu maksum, walau bagaimana pun dia adalah sebahagian dari manusia yang juga di duga dengan perkara yang ringan dan perkara yang berat.

dia juga kehilangan harta benda dan saudara mara dan dia juga cedera dan dia juga dihina termasuklah di fitnah secara depan-depan dan terang-terang, itupun dia masih tetap diatas landasan kesabaran dan ada budi bicara dan dia hanya berharap kepada allah yang memberi pertolongan dan keputusan diatas urusan yang melanda dirinya.

dia diberi oleh allah akan keseluruhan kekayaan alam,ilmu yang manusia dan mahluk lain tidak diberikan,tetapi dia masih hidup sebagai seorang yang paling bersedahana, sedang kan bumi sendiri sanggup memperhambakan diri kepada rasulullah sebagai orang suruhan.

dia telah diberi kekuasaan bagi mentadbir seluruh alam, tapi dia masih menggunakan budibicara dan bermesyuarah dan bermuafakat dengan para sahabatnya, tidak digunakan kuasa yang dianugerah itu pada kepentingan diri dan keluarganya, sebaliknya dijalankan bagi menyelasaikan permasaalahan masyarakat dan mahluk seluruh alam.

kita adalah umat kepada rasulullah,maka sebaiknya kita berjalan dan menjalankan urusan ini menurut akan kaedah yang rasulullah telah jalankan, jangan hanya diperkatakan dan dibaca dan dibanggakan hal itu semata-mata.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

demi yang ber shaf-shaf dengan sebenar-benarnya[ayat1]

dan demi yang melarang denagn sebenar-benarnya[ayat2]

dan demi yang membacakan pelajaran[ayat3]

sesungguhnya tuhanmu benar-benar esa[ayat4]

surah ash shaffat(yang bershaf-shaf)[ke37,182ayat].

.................

satu barisan umat islam yang selalunya kita lihat semasa solat berjemaah dimasjid dan surau (terutamanya dimasjidil haram dimekah).

mereka kebanyakannya bershaf-shaf semasa itu sahaja (dalam solat) dan tidak pun dalam kerja seharian mereka(percaya atau tidak),maka lihatlah sendiri apa yang terjadi di palastin,iraq,syria, bahkan di malaysia sendiri.

pendapat dan aliran dalam islam itu tidak sepatutnya memecah belahkan,bahkan ia membuka perkara ilmu menjadi lebih meluas dan berfaedah. cuba lihat kitab al quraan, tidakkah huruf dan ayatnya tersusun bershaf-shaf dengan rapi serta terliti dan tertib.

baca dan teliti dengan baik akan selawat pada khutbah jumaat pada setiap minggu(selawat yang dibacakan oleh bilal sebelum azan kedua jumaat dan sebelum khatib naik pada mimbar untuk berkhubah).mengigatkan makmum supaya diam dan mendengar akan khubah yang di sampaikan.apa maksud selawat yang tersirat didalamnya.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

shaad, demi al quraan yang mempunyai keagungan[ayat1]

sebenarnya orang-orang kafir itu dalam kesombongan dan permusuhan yang sengit[ayat2]

betapa banyaknya umat sebelum merka yang telah kami binasakan, lalu mereka meminta tolong padahal bukan saat untuk lari melepaskan diri[ayat3]

surah shaad[ke38,88ayat].

.............

sejarah adalah satu dari kilaf peceritaan dalam al quraan, maka ambilkanlah pelajaran dan pengajaran dari kisah orang yang terdahulu dari kita, sedangkan mereka adalah manusia yang hebat lagi kuat,itupun telah dimusnahkan oleh allah atas sebab mereka ingkar dan syirik.

jangan diingat,disebabkan kita dibawah umat nabi muhammad, maka kita akan terlepas dari kemurkaan allah. kita hanya di tangguhkan sahaja diatas mohonnya rasulullah kepada allah dan akan dibalas dihari kiamat nanti. dalam pada itu ada dikalangan kita yang bermain-main mencabar hukum allah dan mencabar arahan rasulullah.

mereka telah memhampiri kelakuan orang-orang yang terdahulu pada zaman silam.
apabila lelaki seperti perempuan dan perempuan seperti lelaki, arak dan zina menjadi perkara kebiasaan kepada masyarakat. dan fitnah sebagai hiburan kepada semua orang.

mereka alpa dengan ayat yang mereka sendiri baca dan mereka hampir terlupa akan tujuan asal mereka berbait dengan rusulullah dan empat khalifah(sahabat).taat setia mereka atas nama islam dan rasulullah dan allah.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahlibait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dikatakan:nama negeri melaka asalnya diambil dari nama pokok melaka dan negeri melaka menjadi satu negeri berpemerintahan islam yang ulung di nusatara.dan pokok melaka itu siapa pula yang memberikan namanya?

dikatakan:nama negeri pahang asalnya diambil dari nama pokok kemahang dan negeri pahang adalah salah satu tempat orang-orang bersuluh pada masa dahulu dan siapa ke pulok yang beri nama kepada pokok tu?

kedua-duanya adalah kilaf; satu adalah pokok keilmuan dan satu lagi adalah pokok kefahaman.

apabila seorang ingin mecari ilmu mereka akan pergi kemelaka untuk belajar sebab semasa itu melaka menjadi tempat berkumpulnya para ilmuan seluruh nusatara dan perbagai ilmu berpusat di negeri melaka.

dan apabila seorang yang telah mencapai keilmuan yang tinggi dan untuk mendapatkan menambahkan kefahaman kepada keilmuannya mereka berpindah dan bersuloh di negeri pahang sebagai pembelajaran yang akhir sebelum dianggap sebagai seorang ahli sufi atau dalam kata lain memperolehi ijazahnya.

pagar ruyung itu ada tujuh lapis pagarnya atau pintunya dan untuk sampai kepada istananya atau balairomserinya,hendaklah melepasi setiap dari pintu-pintunya yang tujuh lapis dan pada setiap pintunya ,ada penjaganya,yang tugas mereka adalah menanyakan persoalan pada pengunjung yang ingin melalui pintu-pintu yang mereka jaga dan mereka juga adalah yang akan menjadi penduga kepada sesiapa yang ingin masuk melepasi pintu yang mereka jaga itu.

pada setiap diri seseorang yang ingin melalui pintunya itu,semestinya bersih zahir dan batinnya. tiada jalan pintas bagi melalui setiap pintu-pintu istana pagar ruyung yang tujuh lapis itu.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

salah satu dari pada rukun iman adalah percaya kepada perkara yang ghaib sebab rukun iman itu sendiri semuanya urusan yang ghaib.

isyrak mikrah adalah dalam perkara salah satu nya yang ghaib. itulah satu yang diperdengarkan oleh rasulullah kepada umatnya,perjalanan rasulullah dari mekkah ke baitulmaqdis dan naik ke siratulmuttaha yang diiringi oleh malaikat jibril pergi balik,bertolaknya malam dan kembalinya subuh. dan yang selepas itu ceritanya diyakini oleh sabatnya abu bakar dan sebaliknya cerita itu di permainkan dan difitnah oleh bapa saudaranya abu lahab.

kisah perjalanan itu ,kalau tuan@puan berteliti dengan cermat akan menunjukkan pengkisahan yang bayangannya akan berlaku diakhir zaman selepas ketiadaan rasulullah,maka tiadakah pengajaran darinya yang tuan@puan perolehi sekarang ini.

bahagian pertama adalah kisah dibumi(perjalanan dari mekah ke baitulmaqdis)dan bahagian kedua adalah kisah dilangit(perjalanan dari baitulmaqdis ke siratulmuntaha).

tidakkah terbayangkan akan satu pengkisahan seorang hamba allah yang dahulunya lama sebelum rasullullah diisyrahkan,hamba ini telah membuat satu perjalanan yang seperti ini tetapi hanya sampai kelangit ketujuh sahaja dan mendapat tujuh gelaran nama jolokan dan telah dilantik menjadi penghulu kepada malaikat dan dia telah bersombong diri kepada allah dan di hukum.(itu kisah sebelum adam zahir).

tidakkah terbayangkan akan sebanyaknya kisah yang di dapati dalam kitab al qurran yang mengisahkan perjalan hidupnya manusia yang diberikan ruang untuk hidup aman di dunia dan sebaliknya memporakperandakan bumi ini berbalik-balik pada setiap jenerasi manusia sehinggalah rasulullah di utuskan oleh allah bagi menyempurnakan perintah allah dan meletakkan islam dengan sempurna pada tempat yang sebenar.

pergolakan yang terjadi sebelum rasulullah dilahirkan telah terjadi semula dan berulang kembali sehingga kehari ini.maka tiadakan satu ilmupun yang dapat dipelajari dari kisah dan tiadakah satu kefahaman pun yang dapat diterjemahkan oleh mereka dari kisah isyrah mikrah rasulullah itu.

pada tingkat diatas langit ketujuh,disiratulmuntaha,rasulullah menerima anugerah@hadiah iaitu lima puluh waktu solat untuk dilakukan oleh rasulullah dan umatnya sehari semalam.dan telah diperkurangkan sehingga menjadi lima waktu sahaja.(allah redho menjadikan lima waktu itu bersamaan dengan lima puluh waktu yang diterima rasulullah pada awalnya).

sekarang ini, kita menunaikan hanya lima waktu sahaja sehari semalam, dan selebihnya lagi iaitu empat puluh lima waktu lagi kemana kita letakkan. jangan lupa rasulullah menerima solat untuk ditunaikan adalah lima puluh waktu.dan waktu-waktu yang empat puluh lima lagi itu perlu juga di tunai dan disiapkan dalam hidup kita ini. dan rasulullah sendiri(bagi dirinya), telah dia siapkan lima puluh waktu itu dalam hidupnya( ini sebahagian perkara yang duduknya dalam rukun iman atau ghaib).(rujuklah kepada mereka yang jauhari dalam bidang nya)(ulama yang jauhari tidak akan bertelagah dalam urusan ini)(seperti musafir yang masuk mengembara berjalan di tengah-tengah padang pasir, dia tahu mana barat,mana timur, mana utara dan mana selatan dan dia tidak akan sesat, jika dia hanya berlindung dan memohon mendapat pertunjuk dari allah).

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

salah satu dari kezaliman manusia yang terjadi atau berbalik semula kepada diri mereka sendiri adalah mengikut-ikut cara orang yang terdahulu.(walaupun al quraan dan rasulullah telah menberi ingatan dan juga amaran,sebaliknya manusia tidak berapa hendak berfikir dan tidak berapa hendak merenungkan ingatan dan amaran oleh allah dan rasulullah).

perkara yang hanya pada anggapan dimata dan hati mereka,mereka jadikan satu budaya atau dijadikan adat tradisional yang entah datangnya dari mana. dan akibat dari telah terbiasa dengan perkara yang kononnya telah menjadi adat kepada mereka itu,maka mereka sendiri yang menerima hukumannya dan itupun mereka masih tidak menyedarinya lagi.

perkara yang bukan fekah tidak boleh diandai-andaikan menjadi adat kebiasaan kerana ia boleh meruntuhkan sesebuah bangsa masyarakat, ambil contoh kepada kaum yahudi dan kaum nasrani dan kaum majusi(ia menjadi contoh dan perumpamaan dalam al quraan).

apabila satu kaum telah menzalimi diri mereka sendiri melebihi had yang sepatutnya maka kermurkaan allah akan bertimpa keatas kaum itu. dan akan lenyaplah kaum yang tersebut dan kalau tidak dilenyapkan akan kaum itu, sebaliknya kaum itu akan dihina dan dikifarahkan sehingga kaum itu sedar insaf akan salah laku dari keturunan datuk nenek mereka yang telah lakukan dahulu.

maka tiadakah dikalangan dari seorang dalam kaum mereka itu yang menyedarinya dan berusaha kembali kejalan landasan islam yang sebenar dan untuk sujud taubat kepada allah bagi mewakili seluruh kaumnya.

setiap apa yang bernama itu ada maksud dan maknanya.jangan disebabkan sedap dan seronok dengan nama yang telah sebati dalam diri dan juga seronok dengan kisah legenda keturunan dan juga sumpah datuk nenek dahulu kala, maka laknat allah turut menjadi darah daging kepada kaum mereka. dan akibatnya kaum keturunan mereka dikifarahkan selagi keturunan mereka tidak memperbetulkan perkara yang tersebut dan bertaubat.

setiap perkara dan nama semestinya dieja dan dibaca dalam jawi bagi mendapatkan maknanya dan maksudnya(dalam ejaan jawi lama).sebab itu mereka yang pandai itu diharap jangan memandai menukar,membuang atau mengubah bentuk,bunyi atau kedudukan huruf-huruf jawi.

huruf jawi ini adalah seperti huruf arab,ianya tidak boleh dipinda dan diubahsuai dan atas sebab itulah ulama dahulu kala tidak meminda apa-apa pun dari huruf jawi dan arab.