INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20150722

seri menanti dan bukit payung

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara... kilaf@kias nya kepada... seri menanti dan bukit payung... negeri bukit payung itu adalah kerajaan yang ditubuhkan oleh seorang dari wali tujuh tanah melayu, sebelum dari seri menanti dan sebelum dari negeri sembilan[undang sembilan@panglima sembilan].negeri ini ujud@ditubuhkan sebelum kerajaan melaka.disitulah perang pertama negeri sembilan[semasa itu raja nya adalah tok gombak dan kerajaan ini adalah sebuah kerajaan islam] waris kanan kerajaan ini masih ada dan sekarang ini adalah sebagai pemegang amanah kerajaan@waris sahaja. kilaf@kias nya kepada... minangkabau@jambi@samudra pasai@pulau sumatra. pulau jawa@bali. filipina@makasa@boneo@brunai. termasuk negeri tua tanah melayu. seluruh kerajaan nusatara. pemegang amanah@waris kanan negeri ini masih ada. mereka ini diletak dibawah jagaan pemegang amanah kanan melaka@pagar ruyung.

on Bahtin Saridun
Anonymous
on 12/30/14

13 comments:

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait2ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

bertasbih kepada allah apa yang dilangit dan apa yang ada di bumi; hanyalah allah yang mempunyai semua kerajaan dan semua puji-pujian; dan dia naha kuasa atas segala sesuatu[ayat1]

dialah yang menciptakan kamu maka diantara kamu ada yang kafir dan diantaramu ada yang beriman. dan allah maha melihat apa yang kamu kerjakan[ayat2]

dia mencipta langit dan bumi dengan yang benar, dia membentuk rupamu dan dibaguskan nya rupamu itu, dan hanya kepada nya lah kembali[ayat3]

dia mengetahui apa yang ada dilangit dan apa yang ada di bumi, dan mengetahui apa yang kamu rahsiakan dan apa yang kamu nyatakan. dan allah maha mengetahui segala isi hati[ayat4]

apakah belum datang kepadamu berita orang-orang kafir dahulu? maka mereka telah merasakan akibat yang buruk dari perbuatan mereka dan mereka memperolehi azab yang pedih[ayat5]

surah at aghaabun(hari dinampakkan kesalahan-kesalahan)[ke64,18ayat]

.................

bumi yang kita diami ini telah terlalu tua bagi menampung kemungkaran-kemungkaran yang dilakukan oleh penghuni-penhuninya.

atas sebab taat kepada perintah allah dan setia kepada rasulullah sahaja, yang telah tertulis dari sejak azali itu sahaja yang menyebabkan bumi ini bertahan.

kerosakan demi kerosakan yang teruk yang dilakukan oleh manusia di atas bumi itu yang mengakibatkan bumi menjadi semakin gersang dan tandus.

telah beberapa kali bumi ini dipulihkan, sebaliknya mahluk yang menghuni diatasnya tetap melakukan kerosakan sehingga memjahanamkan bumi. dan kali terakhir bumi dipulihkan diwaktu banjir besar, dan itu adalah pemulihan kali yang ke 16 belas(jangan tanya macam mana kami perolehi maklumat itu, sebaliknya carilah dalam al quraan dan al hadis jawapannya). maka hanya tinggal satu kali pemulihan sahaja lagi di akhir zaman ini dan bila waktunya tidak lah diberitakan.

waktunya telah senja bagi umur bumi,dia juga mahluk seperti manusia dan peredaran umurnya juga seperti peredaran umur manusia. dan apabila sampai ajalnya dia akan dikembalikan kepada penciptanya allah.

keinsafan dan keyakian manusia akhir zaman semasa ini amat terpesong jauh dari landasan yang sepatutnya, kefahaman telah pudar dari hati mereka, ilmu mereka bertelingkah dengan diri sendiri. dan akal yang disempurnakan oleh allah telah digunakan dengan cara yang tidak sepatutnya.

dan teguran demi teguran di buat dan kifarah demi kifarah dikenakan tapi mereka beranggapan itu semua adalah kejadian alam semata-mata.
al quraan dan al hadis yang di baca dan di bentangkan kepada mereka tidak membuka mata hati mereka-mereka itu dengan terang dan mereka masih kabur dan teraba-raba dalam cahaya yang amat terang. dan mereka lebih teruk lagi dari orang yang buta matanya sejak kecil. dan lebih teruk lagi dari mereka yang terkurung dalam gua batu yang gelap gelita.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf2kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

hai nabi,apabila kamu menceraikan isteri-isterimu maka hendaklah kamu ceraikan mereka pada waktu mereka dapat iddahnya dan hitunglah waktu iddah itu serta bertakwalah kepada allah tuhanmu. janganlah kamu keluarkan mereka dari rumah mereka dan janganlah mereka keluar kecuali kalau mereka mengerjakan perbuatan keji yang terang. itulah hukum-hukum allah dan barangsiapa yang melanggar hukum-hukum allah, maka sesungguhnya dia telah berbuat zalim terhadap dirinya sendiri. kamu tidak mengetahui barangkali allah mengadakan sesudah itu sesuatu hal yang baru[ayat1]

surah ath thalaaq(talak)[ke65,12ayat].

.................

berita ayat diatas adalah sandaran kisah kali kedua, kilaf kepada diri nabi muhammad dan dua isterinya. dan sebalik dari kisah itu kali pertamanya adalah kilaf kepada kisah sejarah nabi adam dan hawa, apabila mereka tertolak dari rahmat allah selepas mereka berdua memakan dan menelan buah biji quldi yang di larang makan oleh allah.(dua biji ditelan oleh hawa dan sebiji ditelan oleh adam)(maksud kepada perkataan itu bukan cerai, sebaliknya tertolak dari rahmat allah, jika mereka bersekongkol kepada pekerjaan keburukan atau berbalah-balah dan tuduh menuduh diantara mereka).

buka semula kisah sejarah adam dan hawa.

................

perisai perangnya berwarna -warni sebagai tanda kehadirannya hadir melawat.datangnya jauh dari benua yang jauh sebagai tanda sambungan tali siratulrahim persaudaraan darah yang kukuh. bukan aku aku dan engkau engkau.

kadang kala mereka pemegang amanah itu, terlalu letih menjalankan tugas mereka tampa rehat demi menjalankan perintah allah dan rasulullah bagi menjaga keselamatan anak cucu, sebaliknya anak cucu mereka langsung tidak memperdulikan dan terus lalai dan leka dengan kemewahan dan permainan dunia.

tiada doa dan al fatihah sebagai hadiah dan meraikan mereka pemegang amanah itu atau dari cucu cicit kepada moyangnya mereka. dan adakalanya mereka itu diperhambakan oleh cucu cicit mereka sendiri. dan bila pada hari raya mereka memohon maaf zahir dan bathin. sedang kan zahirnya mereka ber suka ria dan bathinnya mereka tersiksa dan teraniaya. dan apa sebenarnya yang mereka rayakan, tidak diketahui.
mereka kembali seperti sendiakala seperti sebelum puasa ramadhan.maka taat nya mereka beribadah kerana mengejar pahala yang banyak dan berganda semata.

Anonymous said...

salamun tuan@puan ahli bait2ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

hai nabi, mengapa kamu mengharamkan apa yang allah menghalalkannya bagimu; kamu mencari kesenangan hati isteri-isterimu? dan allah maha pengampun lagi maha penyayang[ayat1]

sesungguhnya allah telah mewajibkan kepada kamu sekalian membebaskan diri dari sumpahmu; dan allah adalah pelindungmu dan dia maha mengetahui lagi maha bijaksana[ayat2]

surah at tahrim(mengharamkan)[ke66,12ayat].

...............

tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara sekalian, cukuplah kita bersumpah denganallah,rasulullah dan empat sahabat khalifah ar rasidin, dan sumpahan selain dari pada yang diatas itu adalah sesia sahaja dan sebaiknya diketepikan sahaja.(batalkan sumpah tok nenek moyang yang memudaratkan diri dan kembali kepada sumpah@bait fekah sahaja).

kami tahu mereka diluar sana masih ramai yang berpegang dengan bermacam-macam sumpah tok nenek,lepaskan diri tuan@puan dari berkara sumpah yang tersebut,tidak ada derhaka dan tidak langgar pantang pun. alangkan sumpah fekah pun mereka langgar tapi tak pernah menyesalpun walaupun dikenakan kifarah yang berat.

rasulullah sendiri pun telah melepaskan janji sumpah dan membatalkan kata sumpahnya bila di tegur oleh allah. inikan pula kita manusia umat nya rasulullah.

kata sumpah itu sebenarnya bagi menunjukkan akan jalur keturunan nya .siapa tok moyangnya ,sejarah keturunannya tidak lebih dari itu.(ianya lebih kepada kod atau kunci pengenalan keturunan dan keluarga).

bertakwa kepada allah itu terlebih baik dari berpegang teguh dengan sumpah yang menjadi sesia tu.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait2ahli waris nusatara,,,

kilaf2kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

maha suci allah yang ditangan nya lah segala kerajaan, dan dia maha kuasa atas segala sesuatu[ayat1]

yang menjadikan mati dan hidup, supaya dia menguji kamu, siapa diantara kamu yang lebih baik alamnya, dan dia maha perkasa lagi maha pengampun[ayat2]

yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan tuhan yang maha pemurah sesuatu yang tidak seimbang. maka lihatlah berulang-ulang, adakah kamu lihat sesuatu yang tidak seimbang?[ayat3]

surah al mulk(kerajaan)[ke67,30ayat].

.............

kesemua kerajaan dilangit dan kerajaan di bumi adalah milik allah yang mutlak.
pagar ruyung dan melaka itu adalah kerajaan allah juga yang dijagai oleh hamba-hambanya yang di beri tugas amanah mentadbir bagi pihak allah, supaya allah melihat mereka itu berlaku adil auat tidak dalam menjalankan amanah yang di beri kepada mereka.

ada 50+6 kota di bumi diserata dunia, dan kesemuanya di gelar kota adat 50 pagar ruyung(yang kemudiannya digelar orang kota 50 minangkabau) kecuali satu digelar melaka.

.................

gelaran kepada kumpulan 40;

gelaran awalnya disebut sebagai malaikat 40+4 atau empat puluh empat.
kemudiannya disebut sebagai huruf 40 yang turun bersama adam dan hawa kedunia.
kemudiannya digelar sebagai 20 pasang kembar anak nabi adam dan hawa.
kemudian digelar sebagai 80 orang pengikut nabi nuh bersama naik bahtera.(40 pasang;40 lelaki dan 40 perempuan).
kemudia 40 orang dalam rombongan nabi ibrahim yang keluar dari babylon atau mesir tua@parsi.
kemudian digelar sebagai 40 orang dalam rombongan nabi musa keluar dari mesir.
kemudia digelar sebagai (zaman rasulullah)
40 orang bukit uhud.
40 orang yang diarahkan ke negeri china sebagai pendahwah.
kemudia digelar sebagai{pada zaman nusatara sebalah sini)
orang2pupu 40 pagar ruyung atau pupu 40 seri menanti.(ini adalah gelaran akhir mereka) dan selepas dari itu gelaran kepada mereka tidak di sebutkan lagi kerana mereka di fitnah dan waris-waris lain berkelahi dan sentiasa berperang.(maka sekaranf adalah masanya untuk urusan menyambung tali siratul rahim bagi kesemua keluarga dan kerabat waris yang bertelagah untuk pendamaian akhir zaman.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

nun, demi kalam dan apa yangmereka tulis[ayat1]

berkat ni'mat tuhanmu kamu sekali-kali bukan orang gila[ayat2]

dan sesungguhnya bagi kamu benar-benar pahala yang besar yang tidak putus-putusnya[ayat3]

dan sesungguhnya kamu benar-benar berbudi pekerti yang agung[ayat4]

kama kelak kamu akan melihat dan merekapun akan melihat[ayat5]

siapa diantara kamu yang gila[ayat6]

sesungguhnya tuhanmu, dia lah yang paling mengetahui siapa yang sesat dari jalan nya; dan dia lah yang paling mengetahui orang-orang yang yang mendapat petunjuk[ayat7]

surah al qalam(kalam)[ke68,52ayat].

..............

asas@induknya warna pelangi itu daripada hitam dan putih, dan diantara kedua warna itu lah keluar@lahirnya warna-warna pelangi yang berwarna warni itu.(itulah ilmu yang dianugerahnya kepada mereka-mereka yang di umpamakan sebagai sijauhari).sebaliknya kebanyakan dari mereka menyalah taksir kan perumpamaan nya.(ini ilmu kilaf@kias).

apabila disebut dalam ayat yang sebenarnya, bergini ;

asas@induk(hitam dan putih) itu bermaksud adam dan hawa. dan keluar@lahir (warna-warna pelangi) itu bermaksud kepada zuriat-zuriat adam dan hawa atau manusia yang ramai@kitalah.

tuan@puan,kilaf@kias ini sudah terlalu tua dan tidak pernah dibentang dan dibuka dan dibincangkan oleh cucu cicit adam dan hawa, dan atas sebab itulah mereka telah lupa akan urusan bab sebegini. sebab mereka lebih menyibuk kepada urusan untuk bertelagah sesama sendiri dan membesarkan diri memasing je.

dan disebut pelangi tiga
pelangi tujuh
pelangi sembilan
pelangi dua belas
dan palangi dengan jumlah lain-lain 17,20,25,40,80,dan bayank lagi. itu semua sebutan bagi menunjukkan tahap tugas @jawatan yang di pegang oleh manusia seperti rasul ada jumlahnya,dan nabi ada jumlahnya,dan wali allah ada jumlahnya.(mereka hanya menyebut wali 9 atau wali sogo sahaja, dan yang lain mana perginya. dan penghulu kepada wali-wali.(kami baru berkilaf sikit, tuan@puan dah pening)

urusan fekah perlu disiapkan mengikut tempoh dan masa yang telah ditetapkan oleh allah dan ianya telah di tulis dalam kitab allah dari sejak azali lagi. kesemua salah faham-salah faham oleh manusia perlu di perbetulkan. itulah tugas kepada kumpulan yang digelar pelangi 3, 7, 9, 12,17, dan keatas lagi yang dipantau oleh allah@rasulullah.(ini semua adalah bab urusan fekah)

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

hari kiamat[ayat1]

apa hari kiamat itu?[ayat2]

dan tahukah kamu apakah hari kiamat itu?[ayat3]

kaum tsamud dan 'aad telah mendustakan hari kiamat[ayat4]

surah al haaqqah(hari kiamat)[ke69,52ayat].

................

kiamat itu adalah noktah kepada dugaan yang allah berikan kepada mahluk-mahluknya di alam dunia atau bumi ini, dan diperlihatkan perlakuan hamba-hamba nya, yang pada mula sebelum zahir membuat akuan yang mereka akan taat rukuk dan sujud dan sennentiasa beribadah dan bertakwa kepada allah.

dan ada dikalangan dari mereka yang telah berpaling dan ingkar, apabila mereka dicoba dan diduga, dan mereka telah menzalimi diri sendiri dan orang lain dan menzalimi mahluk@hamba allah yang selainnya.

mereka telah melanggar sumpah mereka sendiri, walau pun telah diperingatkan berkali-kali agar kembali ke pangkal jalan dan kejalan yang lurus yang diredhai oleh allah. dan dikalangan mereka ada yang ingkar dan membuat kerosakan dan tidak bertaubat.

maka dalam waktu yang singkat ini, kesempatan itu masih terbuka bagi urusan bertaubat,ambillah peluang itu dan jangan lepaskan begitu sahaja seperti angin lalu.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kialaf2kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

seseorang telah meminta kedatangan azab yang akan menimpa[ayat1]

orang-orang kafir, yang tidak seorangpun dapat menolaknya[ayat2]

dari allah, yang mempunyai tempat-tempat naik[ayat3]

malaikat-malaikat dan jibril naik kepada tuhan dalam sehari yang kadarnya lima puluh ribu tahun[ayat4]

maka bersabarlah kamu dengan sabar yang baik[ayat5]

sesungguhnya mereka memandang siksaan itu jauh[ayat6]

sedangkan kami memandangnya dekat[ayat7]

surah al ma'aarij(tempat-tempat naik)[ke70,44ayat].

.................

apabila ditanya dan diberitakan kepada mereka itu, hanya bahu yang diangkat sebagai jawapan. mereka seperti burung bungguk yang memandang ke bulan, tak tahu apa yang mereka renung dan tenungkan. kepada terangnya bulan itu atau besarnya bulan itu. hanya mata mata mereka sahaja yang berkelib-kelib.

maka mereka menunggu bulan itu agar jatuh keriba mereka. sedang kan mereka yang lain telah pergi dan sampai ke bulan itu, dan mereka mendapat cerita yang sebenar bekenaan bulan itu.

dan diantara mereka itu telah mendengar kepada telinganya, azan yang berkumandang yang datangnya dari arah si pungguk itu duduk bertongkat dagu. dan mereka yakin dan percaya, maka mereka itu antara orang-orang yang berjaya.

sebaliknya sipungguk, masih lagi beranggan-anggan,agar bulan datang berkata-kata dengannya. adake patut.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf2kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

sesungguhnya kami telah mengutuskan nuh kepada kaumnya:"berilah kaummu peringatan sebelum datangnya azab yang pedih:[ayat1]

nuh berkata:"hai kaumku, sesungguhnya aku adalah pemberi peringatan yang menjelaskan kepada kamu[ayat2]

sembahlah olehmu allah, bertakwalah kepad nya dan ta'atlah kepada ku"[ayat3]

niscaya allah akan mengapuni sebagian dosa-dosamu dan menangguhkan kamu sampai kepada waktu yangditentukan. sesungguhnya ketetapan allah apabila telah datang tidak dapat ditangguhkan, kalau kamu mengetahui"[ayat4]

surah nuh(nabi nuh)[ke71,28ayat].

..............

adam itu ketua kepada kumpulam pertama (para pemegang amanah)
nuh itu ketua kepada kumpulan kedua (para pertugas)
ibrahim itu ketua kepada kumpulan ketiga (para pelapis)
rasulullah(muhammad) itu ketua kepada adam,nuh dan ibrahim.

mereka kesemuanya adalah nabi dan rasul yang dilantik allah dikalangan manusia.mereka menyeru kepada kebaikan.

kepada mereka-mereka ahli bait@ahli waris nusatara,jika mereka sekarang ini, mengerti.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

katakanlah"telah diwahyukan kepadaku bahwasanya; telah mendengarkan sekumpulan jin, lalu mereka berkata: sesungguhnya kami telah mendengarkan al quran yang mena'jubkan[ayat1]

memberi petunjuk kepada jalan yang benar, lalu kami beriman kepada nya. dan kami sekali-kali tidak akan mempersekutukan seorangpun dengan tuhan kami[ayat2]

dan bahwasanya maha tinggi kebesaran tuhan kami, dia tidak beristeri dan tidak beranak[ayat3]

dan bahwasanya; orang yang kurang akal daripada kami selalu mengatakan yang melampaui batas terhadap allah[ayat4]

dan sesungguhnya kami mengira, bahwa manusia dan jin sekali-kali tidak akan mengatakan perkataan yang dusta terhadap allah[ayat5]

dan bahwasanya ada beberapa orang laki-laki di antara manusia meminta perlindungan kepada beberapa laki-laki dikalangan jin, maka jin-jin itu menambah bagi mereka dosa dan kesalahan[ayat6]

surah al jin(jin)[ke72,28ayat].

.............

lihatlah sebutan ayat itu ,jin sendiri pun mengakui ke esaan allah, dan macammana manusia pula yang boleh jadi keliru, dan membuat fitnah terhadap jin.

.............

telah banyak kali soalan berikut di ajukan kepada kami:

apa matlamatnya, bila dah siap disusun dan kesudahannya?

apa punya soalan ke mereka ni tanya, mereka ahli-ahli tarikat, mereka ahli-ahli sufi,mereka ahli-ahli mahrifat,mereka ahli-ahli tasawuf,mereka ahli-ahli hakikat, mereka ahli-ahli syariat. berilmu yang tinggi sebaliknya tak tahu ber matlamat. apa punya daif ke diaorang ni.

apa yang mereka baca daripada ayat-ayat al quraan dan al hadis itu pun,tak tahu lah.
dan apa yang mereka berlajar dan berzikir ber ribu juta setiap malam , tak tahu lah.

pada mulanya kami malas nak jawab dan kemudiannya kami jawab sebahagian sahaja bagi jawapannya dan ini jawapannya;

matlamat itu telah ada sebelum manusia ujud di permukaan bumi lagi.
matlamat itu telah ada bersama sebutan kun dan selepas itu barulah fayakun.
matlamat itu adalah hak mutlak allah yang perlu kita tunaikan dan jalankan dipenghujung akhir zaman untuk mengakhiri umur alam atau kiamat ni. ia nya bukan hak kita. kita diarah@dituntut menunaikan aje hak matlamat tu, kalau mengerti dan faham.

kalau dah tak tahu matlamat manusia dijadikan dan tujuan allah menjadikan manusia, maka kami tak boleh nak kata apa-apa lah.
itu yang menyebabkan mereka tak tahu dan tak faham.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

hai orang yang berselimut[ayat1]

bangunlah dimalam hari, kecuali sedikit[ayat2]

seperduanya atau kurangilah dari seperdua itu sedikit[ayat3]

atau lebih dari seperdua itu. dan bacalah al quraan itu dengan perlahan-lahan[ayat4]

surah al muzzammil(orang yang berselimut)[ke73,20ayat].

..................

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

hai orang yang berkemul[ayat1]

bangunlah, lalu berilah peringatan[ayat2]

dan tuhanmu agungkanlah[ayat3]

dan pakaianmu bersihkanlah[ayat4]

dan perbuatan dosamu tinggalkanlah[ayat5]

dan janganlah kamu memberi memperoleh yang lebih banyak[ayat6]

dan untuk tuhanmu, bersabarlah[ayat7]

apa bila ditiup sangkakala[ayat8]

surah al muddatstsir(orang yang berkemul)[ke74,56ayat].

..................

melayan perasaan yang leka dan beranggan-anggan tak salah tetapi terlebih baik kalau leka dan anggan-anggan itu di gantikan dengan menunaikan tanggungjawab yang lebih mendapat faedah dalam urusan fekah.

sebahagian terjemahan al quraan

(dan sesungguhnya ini adalah jalan ku yang lurus, maka ikutilah dia dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan yang lain nanti kamu akan menyimpang dari jalan nya, demikianlah perintah allah kepada kamu supaya kamu bertaqwa)

(kebenaran itu datangnya dari tuhan kamu, maka janganlah kamu termasuk golongan orang-orang yang ragu)

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

aku bersumpah dengan hari kiamat[ayat1]

dan aku bersumpah dengan jiwa yang amat menyesali[ayat2]

apakah manusia mengira, bahwa kami tidak akan mengumpulkan tulang-belulangnya[ayat3]

bukan demikian,sebanarnya kami kuasa menyusun jari jemarinya dengan sempurna[ayat4]

bahkan manusia itu hendak membuat maksiat terus-menerus[ayat5]

ia bertanya:"bilakah hari kiamat itu?"[ayat6]

maka apabila mata terbelalak[ayat7]

dan apabila bulan telah hilang cahayanya [ayat8]

dan matahari dan bulan dikumpulkan[ayat9]

pada hari itu manusia berkata:"ke mana tempat lari?"[ayat10]

sekali-kali tidak! tidak ada tempat berlindung[ayat11]

hanya kepada tuhanmu sajalah pada hari itu tempat kembali[ayat12]

pada hari itu diberitakan kepada manusia apa yang telah dikerjakannya dan apa yang dilalaikannya[ayat13]

bahkan manusia itu menjadi saksi atas dirinya sendiri[ayat14]

meskipun dia mengemukakan alasan-alasannya[ayat15]

surahal qiyaamah(hari kiamat)[ke75,40ayat].

..................

dari riwayat al hadis rasulullah saw: tidak habis-habisnya aku melihat anda bergelumang dalam kedustaan laksana biji-biji jagung dalam api. ketahuilah bahawasanya samua bentuk kebohongan itu dicatat sebagai dosa atas anak cucu adam, kecuali dalam tiga hal;

dusta seorang lelaki kepada isterinya agar ia menjadi senang.

kebohongan seseorang dalam peperangan, sebab perang itu adalah tipu muslihat.

dan kebohongan seseorang dalam rangka mendamaikan dua orang yang berselisih.

sebab allah ta'ala berfirman;"tidak ada kebaikan pada kebanyakan bisikan-bisikan mereka, kecuali bisikan-bisikan dari orang yang menyuruh manusia memberi sedekah, atau berbuat ma'ruf, atau melakukan perdamaian diantara manusia".

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

bukankah telah datang atas manusia satu wktu dari masa, sedang dia ketika itu belum merupakan sesuatu yang dapat disebut?[ayat1]

sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dari setitis mani yang bercampur yang kami hendak mengujinya, kerana itu kami jadikan dia mendengar dan milihat[ayat2]

sesungguhnya kami telah menunjukinya jalan yang lurus; ada yang bersyukur dan ada pula yang kafir[ayat3]

surah al insaan(manusia)[ke76,31ayat].

................

mereka-mereka itu akan diuji dan diduga sepanjang masa sehingga mereka tidak tahu dan tidak perasan yang mereka sedang di diuji dan diduga.

dan ada dikalangan mereka yang kembali dan ada pula dikalangan mereka yang mengeluh dan ada dikalangan mereka yang memberontak. itu lah tabiat dikalangan anak cucu adam dan hawa.

ilmu yang tinggi, tidak terpakai keatas akal sebahagian dari mereka untuk bertaqwa kepada allah.

dari kalangan mereka itu, ada yang mengasingkan urusan keturunan dari fekah,urusan adat dari fekah,urusan ilmu dari fekah dan urusan faham dari fekah...mereka menyaka yang fekah itu smata-mata bab hukum hakam agama sahaja.

dan ada dikalangan mereka itu bersenda dalam aliran diantara mereka berkenaan hukum hakam dalam aliran. yang menyebabkan mereka tuduh menuduh dan berpecah belah atas sebab aliran.

dalam dunia ini,ada banyak aliran sungai yang mengilir dari gunung ganang dan hutan belantara, dan aliran kesemua sungai-suangi itu mengalir kelaut yang berkumpul satu.sokong menyokong dan semuanya menjadi air yang masin.

Anonymous said...

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dengan nama allah yang maha pamuarah lagi maha penyayang.

demi malaikat-malaikat yang diutus untuk membawa kebaikan[ayat1]

dan yang terbang dengan kencangnya[ayat2]

dan malaikat-malaikat yang menyebarkan dengan seluas-leasnya[ayat3]

dan yang membedakan dengan sejelas-jelasnya[ayat4]

dan yang menyampaikan wahyu[ayat5]

untuk menolak alasan -alasan atau memberi peringatan[ayat6]

sesungguhnya apa yang dijanjikan kepadamu itu pasti terjadi[ayat7]

surah al mursalaat(malaikat-malaikat yang diutus)[ke77,50ayat].

......................

keris dan pedang itu dikatakan tajam dan boleh melukakan, sebaliknya pena-pena dan kalam itu terlebih tajam dari keduanya keris dan pedang.

pada zaman dahulu keris dan pedang digunakan sebagai alat penghukum, sebaliknya pena dan kalam lah digunakan untuk membuat hukuman dan menjatuhkan hukuman.

dan fitnah itu juga menggunakan pena dan kalamlah, baru ianya fitnah terjadi. dan kebenaran itu juga semestinya dijelaskan dengan pena dan kalam bukan dengan keris,pedang dan lain-lain baragan atau alatan.

jangan digunakan secara salah akan pena-pena dan kalam, kerana ia terlebih memudaratkan. dan sebagusnya pena dan kalam itu digunakan mengikut seperti yang diturun dan diarahkan oleh allah,pada jalan kebaikan dan kebajikan dan jalan yang lurus yang diredha allah.