-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20150831

Sajak: POHON OGOS (TEMERLOH 25 OGOS 2015)

POHON OGOS
oleh Penaluka Kersani
August 25 at 4:28pm

Nenda
Pohon Ogos yang ditanam
Oleh Nenda
dihalaman ini
bersama perwira seri kandi terbilang
kini tinggi menjulang awan
gagah terus berdiri
berdekad lamanya

Nenda
Pohon Ogos yang Nenda tanam
dihalaman itu
bersama linangan air mata
bersama kudrat
bersama seribu satu pengorbanan
bersama darah yang menitik
bersama tulang-temulang
bersama nadi
dan jantung yang sentiasa
berdegup kencang
kini mula goyah

Pohon Ogos
yang Nenda tanam
kulitnya ada yang merekah
dahannya ada yang hampir patah
rantingnya ada tika punah
dedaunnya ada yang layu
sering pula dilanda taufan menggila
gugur kesayuan

Namun usahlah Nenda risau
Pohon Ogos ini tetap aku jaga
tetap aku belai
biarpun siapalah aku ini
tak akan ku biarkan
Pohon Ogos mati
ditapak penjajah lagi

Nenda
ku puisikan Pohon Ogos
andai aku pergi menemuimu
mengucup dahimu
ku tinggal buat mereka yang mengerti
pertahankan negara ini
aku cinta negara ini
biarpun aku sudah bersemadi
ditanah Pohon Ogos ini.......

Penaluka Kersani
TEMERLOH
25 OGOS 15
" SEHATI SEJIWA"

No comments: