-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20150814

Soalan dari Akmal Afief: Tok Pahang Panglima Hitam

Boleh tak saya dptkan maklumat lebihh detail berkenaan dgn diri ketiga-tiga Tok Pahang tersebut yg mungkin salahh satunya adalah keturunan saya...

*Asal usul mereka drpd mna?
*Adakah mereka keturunan raja,bangsawan atau org biasa?
*Sejauh mnakah pengaruh Tok Pahang keats negeri Pahang atau Tanah Melayu?

on H05 PANGLIMA HITAM TIGA SERANGKAI
Akmal Afief
on 5/31/15

2 comments:

Anonymous said...

salam tuan puan,,,

tiga orang panglima pahang tu semuanya bersedara.
tuan keturunan sapa diantara mereka bertiga tu?

mereka penjaga amanah kepada adat/fekah/keturunan(pahang).
yang mana satu, amanah yang tiga itu yang tuan sepatutnya jaga?

pengaruhnya tak jauh, dari mula umur mukallaf sehingga nyawa berada dikerongkong,seperti rasulullah.

Unknown said...

Apa yang telah diceritakan kepada saya....
Beliau telah pergi membawa diri..ke Kedah dan menetap disana dan tidak pernah kembali ke Pahang semula atas sebab merajuk....(kurang diperjelaskan)
Dan ayah saya memberitahu bahawa ketika itu Kerajaan Negeri Pahang datang ke Kedah utk memujuknya semula agar kembali ke Pahang...

Jikalau Tuan, mengetahui cerita yang lebih lanjut mohon emailkan kpd saya dgn kadar segera...Ini bg tujuan mengenali lebih lanjut mengenai Susur Galur keturunan kami (Tok Pahang)