INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20150904

Anak dan bini Tok Bahaman

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

mat lela itu bukan anak bahaman.

mat lela dan panglima tujuh lapis [dua beradik,satu ayah,berlainan ibu],

mereka cucu kepada tok umar lubuk terua.[anak saudara benar bahaman]
bek yah itu adalah anak bidan besar@maharim+malim kuning,bini ke 2 bahaman,ibu kepada panglima perang weeh@yaakob.[pupu bahaman]

ayah bahaman,imam ngah@nuh berkhawin dengan rokiah, anak jaafar ali brunai@muhammad.

bini dan anak BAHAMAN

bini satu;adik beradik kepada bini pertama wan ahmad[anak angkat bendahara ali pahang]salah seorang anaknya bernama orang kaya lela@orang berlapan pahang.

bini kedua;bek yah binti malim kuning[pupu nya]salah seorang anaknya bernama panglima perang weeh@yaakob. ibrahim haji yaakob[presiden api tahun lima puluhan yang dikejar oleh inggeris dan melarikan diri ke indonisia]itu anak sulong panglima perang weeh@yaakob,

cucu bahamanlah.yang dibela oleh orang kaya lela@orang berlapan pahang[pak saudara benarnya].

bini ketiga;orang
   
Anonymous
on 12/16/14

5 comments:

Anonymous said...

inshaallah.kami dan mereka,

penutupan sementara kepada urusan perkara; dengan izin allah;

urusan perkara 13.
urusan perkara 20.
urusan perkara 50.
urusan perkara 99.
urusan perkara yang lainnya sehingga kepada urusan perkara 124ribu. ditutup sehingga di buka semula oleh dia yang di amanahkan untuk membuka pada akhir zaman nanti.


allah tidak malu untuk memggunakan perumpamaan seperti nyamuk atau benda yang lebih kecil dari nya itu.(untuk diberitakannya kepada manusia dalam al quraan)

seperti juga perumpamaan kepada api dan cahaya dan gelap, sebagai perbandingan untuk menerang kan kepada manusia,betapa esanya allah berbanding mahluk atau hambanya.

maka nya, masih lagi mereka-mereka itu tidak mahu mengambil iktibar dari ayat-ayat yang mereka baca dari dalam al quraan.

perhitungan akhir kepada urusan perkara kewangan @ dana (pusaka@wakaf), dibuka dengan izin allah.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

kemudian adam menerima beberapa kalimah dari tuhan nya, maka allah menerima taubatnya. sesungguhnya allah maha penerima taubat lagi maha penyayang.

kami berfirman; turunlah kamu dari syurga itu! kemudian jika datang petunjuk ku kepadamu, maka barang siapa yang mengikuti petunjuk ku, niscaya tidak ada kekhawatiran atas mereka, dan tidak mereka bersedih hati.

dan janganlah kamu campur adukkan yang hak dengan yang bathil dan janganlah kamu sembunyikan yang hak itu sedang kamu mengetahui.

dan sesudah itu kami maafkan kesalahanmu, agar kamu bersyukur.

setelah itu kami bangkitkan kamu sesudah kamu mati, supaya kamu bersyukur.

lalu orang-orang yang zalim menggantikan perintah dengan yang tidak diperintahkan kepada mereka. sebab itu kami timpakan atas orang-orang yang zalim itu siksa dari langit, kerena mereka berbuat fasik.

kemudian kamu berpaling setalah itu, maka kalau tidak ada kurnia allah dan rahmatnya atasmu, niscaya kamu tergolong orang yang rugi.

maka kami jadikan yang demikian itu peringatan bagi orang-orang dimasa itu, dan bagi mereka yang datang kemudian, serta menjadi pelajaran bagi orang-orang yang bertakwa.

Anonymous said...

inshaallah.kami dan mereka,

kemudian setalah itu hati menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi. padahal diantara batu-batu itu sungguh ada yang mengalir sungai-sungai dari padanya dan diantaranya sungguh ada yang terbelah lalu keluarlah mata air daripadanya dan diantaranya sungguh ada yang meluncur jatuh, kerana takut kepada allah. dan allah sekali-kali tidak lengah dari apa yang kamu kerjakan.

apakah kamu masih mengharapkan mereka akan percaya kepadamu, padahal segolongan dari mereka mendengar firman allah, lalu mereka mengubahnya setalah mereka memahaminya, sedang mereka mengetahui.


mereka-mereka itu mencari dan mendapatkan laba keuntungan atas angin bagi diri sendiri dan kelompok mereka semata-mata.

ingat, mereka-mereka itu sedang mempermainkan dan bermain dengan api neraka.(neraka tidak pernah melepaskan mangsa nya, kecuali dengan perintah allah sahaja)

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

ketika dua golongan dari padamu ingin kerana takut, padahal allah adalah penolong bagi kedua golongan itu. kerena itu hendaklah kepada allah saja orang-orang mu'min bertawakal.

tak ad sedikitpun campur tanganmu dalam urusan mereka itu atau allah menerima taubat mereka, atau mengazabkan mereka, kerana sesungguhnya mereka itu orang-orang yang zalim.

kepunyaan allah apa yang ada di langit dan yang ada di bumi. dia memberi ampun kepada siapa yang dia kehendaki;
dia menyiksa siapa yang dia kehendaki; dan allah maha pengampun lagi maha penyayang.

tidak ada doa mereka selaain ucapan; "ya tuhan kam, ampunilah dosa-dosa kami dan tindakan-tindakan kami yang berlebih-lebihan dalam urusan kami, dan tetapkanlah pendirian kami, dan tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.

kerana itu allah memberikan kepada mereka pahala didunia, dan pahala yang baik di akhirat. dan allah menyukai orang-orang yang berbuat kebaikan.

[sebahagian dari ayatnya];dengan izinnya sampai pada saat kamu lemah dan berselisih dalam urusan itu, dan mendurhakai perintah sesudah allah memperlihatkan kepadamu apa yang kamu sukai.
diantara kamu ada orang yang menghendaki dunia dan diantara kamu ada orang yang menghendaki akhirat. kemudian allah memalingkan kamu dari mereka untuk menguji kamu;.

dan allah untuk menguji apa yang ada dalam dadamu dan untuk membersihkan apa yang ada dalam hatimu. allah maha mengetahui isihati.

dan sungguh jika kamu meninggal atau gugur, tentulah kepada allah saja kamu dikumpulkan.

maka disebabkan rahmat dari allah lah kamu berlaku lemah lembut terhadap mereka. sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menauhkan diri dari sekelilingmu. kerana itu maafkanlahmereka, mohonkanlan ampun bagi mereka, dan bermesyawarahlah dengan mereka dalam urusan itu. kemudian apabila kamu telah bulatkan tekat, maka bertawakallah kepada allah. sesungguhnya allah menyukai orang-orang yang bertawakal kepada nya.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

tok karai itu adalah ayah kepada tok jebik, dan abang kepada@adik beradik moyang-moyang kepada dato wan wahid.[ di chenor].

tok karai ini adalah orang besar berempat(orang besar indera pahlawan) yang terbunuh semasa perselisihan saudara pahang. dan jawatannya di serahkan kepada adiknya ,itulah moyang wan wahit.
dan tok jebik menghilangkan diri bagi meredakan atau mengelakkan perselisihan lebih meruncing bersama-sama dengan tok gajah,tok bahaman,mat kilau dan lain-lain pembesar pahang.(mereka telah diarahkan berundur dan jangan berkelahi)

itulah perjanjian dibawah pokok nyor gading bercabang dua di depan rumah tok gajah di pulau tawar, yang di panggil dan di ketuai oleh orang besar indera senggara haji mat tahir.dan orang besar haji mat tahir juga telah meletak jawatan dan pergi bermukim dimekkah untuk beberapa tahun berserta beberapa orang besar dan panglima pahang serta keluarganya. ada yang balik kemudiannya dan ada yang terus menetap di mekkah sehingga sekarang.

kisah sejarah jangan pakai bersangka-sangka atau main dengar cakap orang semata-mata, jika tak pasti akan kisahnya yang sebenar.kesan akibat dan padahnya amat buruk kepada masyarakat dan akidah.