INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20150918

Sultan Muhammad Jiwa dan Tengku Labuh dikias dengan cerita fitnah

salamun,,, tuan@puan ahli bait @ ahli waris nusatara...

sultan muhammad jiwa [kedah tua]dan keluarga. dia dan keluarga nya dikias dengan cerita yang terfitnah,,,

apa tujuannya dan kenapa nama mereka ini tidak dibersihkan lagi.

sultan muhammad jiwa di beri gelaran sebagai tok selampit.
bininya di beri gelaran nenek selampit.
anak lelaki sulongnya di beri gelaran raja bersiong.
anak perempuan [kedua] diberi gelaran hitam melilih.
anak lelaki[ketiga] diberi gelaran awang selamat.
anak perempuan[keempat] diberi gelaran sang kelembai.

apa kesalahan@faedahnya sehingga gelaran mereka bergitu aib.

kenapa tengku labuh@raja labuh dikias dengan nama siluncai[apa faedahnya fitnah keatas nya]

tuan@puan; sebagai umat manusia islam,perbetulkan perkara yang salah dan tidak jelas itu adalah wajib dan jangan bersangka-sangka.
   
Anonymous
on 12/16/14

16 comments:

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

sesungguhnya mereka telah mendustakan yang hak tatkala sampai kepada mereka, maka kelak akan sampai kepada mereka berita-berita yang selalu mereka perolok-olokkan.

katakanlah:" berjalanlah dimuka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang mendustakan itu".

orang-orang yang telah kami berikan kitab kepadanya, mereka mengenalnya seperti mereka mengenal anak-anaknya sendiri. orang-orang yang merugikan dirinya, mereka itu tidak beriman.

dan siapakah yang lebih aniaya daripada orang yang membuat-buat suatu ke dusta terhadap allah, atau mendustakan ayat-ayatnya? sesungguhnya orang-orang yang aniaya itu tidak mendapat keberuntungan.

(sebahagian dari ayat) dan diantara mereka ada orang yang mendengar mu, padahal kami telah meletakkan tutupan diatas hati mereka memahaminya dan sumbatan ditelinganya. dan jikapun mereka melihat segala tanda, mereka tetap tidak mahu beriman kepadanya. sehingga mereka datang kepadamu untuk
membantah mu.

dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau belaka, dan sungguh kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. maka tidakkah kamu memahaminya.

sesungguhnya, kami mengetahui bahwasanya apa yang mereka katakan itu menyedihkan hatimu, kerana mereka sebenarnya bukan mendustakan kamu, akan tetapi orang-orang yang zalim itu mengikari ayat-ayat allah.

dan tiadalah binatang-binatang yang ada dibumi dan burung-burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan umat-umat seperti kamu. tiadalah kami aipakan sesuatupun didalam ai kitab, kemudian kepada tuhanlah mereka dihimpunkan.

dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat kami adalah pekak, bisu dan bereada dalam gelap gelita. barangsiapa yang dikehendaki allah niscaya disesatkan nya. dan barangsiapa yang dikehendaki allah, niscaya dia menjadikannya berada diatas jalan yang lurus.



sebahagian dari mereka-mereka itu tinggi ilmunya, sebaliknya mereka menjerumuskan diri dengan menjahilkan diri mereka sendiri atas menjaga perut-perut mereka.

lihatlah contoh perbandingan kepada namrud dan qorun dan hamman dan abu lahab dan anak nabi nuh dan isteri nabi nuh dan isteri abu lahab dan ibu kepada namrud, mereka semua adalah manusia yang cerdik dan berilmu dan bila mereka menjahilkan diri mereka dengan sengaja, mereka ditimpakan celaka atas diri mereka.

Anonymous said...

dan sesungguhnya kami telah mengutuskan kepada umat-umat yang sebelum kamu, kemudian kami siksa mereka dengan kesengsaraan dan kemelaratan, supaya mereka bermohon dengan tunduk merendah diri.

maka mengapa mereka tidak memohon dengan tunduk merendahkan diri ketika datang siksaan kami kepada mereka, bahkan hati mereka telah menjadikeras dan syaitanpun menampakkan kepada mereka kabagusan apa yang selalu mereka kerjakan.

maka takkala mereka melupakan peringatan yang telah diberikan kepada mereka, kamipun membukakan semua pintu-pintu kesenangan untuk mereka; sehingga apabila mereka bergembira dengan apa yang telah diberikan kepada mereka, kami siksa mereka dengan sekoyong-koyong, maka ketika itu mereka terdiam berputus asa.

maka orang-orang yang zalim itu dimusnahkan sampai ke akar-akarnya. segala puji bagi allah, tuhan semesta alam.

katakanlah:"terangkanlah kepadaku jika allah mencabut pendengaran dan penglihatan serta menutup hatimu, siapa kah tuhan selain allah yang kuasa mengembalikannya kepadamu?" perhatikanlah, bagaimana kami berkali-kali memperlihatkan tanda-tanda kebesaran, kemudian mereka tetap berpaling.

katakanlah:"terangkanlah kepadaku, jika datang siksa allah kepadamu dengan sekoyong-koyong atau terang-terang, maka adakah yang dibinasakan selain dari orang-orang yang zalim?.

dan tidaklah kami mengutus para rasul itu melainkan untuk memberi kabar gembira dan memberi peringatan. barang siapa yang beriman dan mengadakan perbaikan, maka tak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak mereka bersedih hati.

dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat kami, mereka akan ditimpa siksa disebabkan mereka selalu berbuat fasik.

katakanlah:" aku tidak mengatakan kepadamu, bahwa perbendaharaan allah ada padaku, dan tidak aku mengetahui yang ghaib dan tidak aku mengatakan kepadamu bahwa aku seorang malaikat. aku tidak mengikuti kecuali apa yang diwahyukan kepaku. katakanlah:"apakah sama orang yang buta dengan orang yang melihat?" maka apakah kamu tidak memikirkan?.


dalam kalangan mereka itu berfitnah tampa sedar dan tidak berpengetahuan. mereka-mereka telah memohon bala bencana keatas masyarakat dan negeri, apabila hak ilmu, hak keturunan dan hak sejarah dalam fekah, adap dan adat disalah susun. mereka-mereka itu tidak lansung mengambil peringatan apabila membaca al quraan sebenarnya. maka menjadi celaka lah mereka-mereka itu dalam hidup mereka jika mereka masih tidak lagi bertaubat , dan bermohon pengampunan kepada allah.
(yang mereka fitnahkan itu adalah hak allah dan hak rasul)...
(ingat, ingat, tuan-tuan...perangkap tidak pernah melupakan pelanduk, sebaliknya pelanduk selalu lupakan perangkap).
(apabila empangan tidak boleh@ tidak mampu lagi menampung akan isinya@fitnah, maka seluruh yang ada dihadapan empangannya akan dihanyutkan di bawa musibah).

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka.

dan demikianlah kami terangkan ayat-ayat al quraan, supaya jelas jalan orang-orang yang soleh dan supaya jelas jalan orang-orang yang berdosa.

dan pada sisi allah lah kunci-kunci semua yang ghaib; tak ada yang mengetahuinya kecuali dia sendiri, dan dia mengetahui apa yang didaratan dan dilautan, dan tiada sehelai daunpun yang gugur melainkan dia mengetahuinya, dan tidak jatuh sebutir bijipun dalam kegelapan bumi dan tidak sesuatu yang basah atau yang kering, melainkan tertulis dalam kitab yang nyata.

kemudian mereka dikembalikan kepada allah, penguasa mereka yang sebenarnya. ketahuilah, bahwa segala hukum kepunyaannya. dan dialah pembuat perhitungan yang paling cepat.

katakanlah:" allah menyelamatkan kamu daripada bencana itu dan dari segala macam kesusahan, kemudian kamu kembali mempersukutukan nya.

untuk tiap-tiap berita ada terjadinya dan kelak kamu akan mengetahui.

dan apabila kamu melihat orang-orang memperolok-olokkan ayat kami, maka tinggalkanlah mereka sehingga mereka membicarakan pembicaraan yang lain. dan jika syaitan manjadkan kamu lupa, maka janganlah kamu duduk bersama orang-orang yang zalim itu sesudah teringat.

(sebahagian ayat);dan tinggalkanlah orang-orang yang menjadikan agama mereka sebagai main-main dan senda gurau, dan mereka telah ditipu oleh kehidupan dunia. peringatkanlah dengan al quraan itu agar masing-masing diri tidak dijerumuskan kedalam neraka, kerana perpuatannya sendiri. tidak akan ada baginya pelindung dan tidak pemberi syafaat selain allah.



ada dalam kalangan mereka itu yang takutkan hantu dan saka dan mereka bermusuh dengan hamba dan mahluk allah yang ghaib lain. sedangkan rukun iman itu adalah semuanya perkara dan urusan ghaib. dan ada dikalangan mereka yang menjadikan mahluk dan hamba allah yang ghaib itu sebagai hamba abdi dan hamba tebusan mereka, untuk melakukan kerja-kerja yang tidak beradab dan tidak bertamadun keatas manusia lain.(maka siapa yang lebih tak senonoh perangainya, antara mereka dan hantu/saka)

RUKUN IMAN

percaya kepada allah
percaya kepada rasul-rasul
percaya kepada malaikat
percaya kepada kitab-kitab
percaya kepada hari kiamat
percaya kepada qada dan qadar

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

katakalah:" apakah kita akan menyeru selain daripada allah, sesuatu yang tidak dapat mendatangkan kemanfaatan kepada kita dan tidak mendatangkan kemudaratan kepada kita dan kita akan kembali ke belakang sesudah allah memberi petunjuk kepada kita, seperti orang yang telah disesatkan oleh syaitan di pesawangan yang menakutkan; dalam keadaan binggung, dia mempunyai kawan-kawan yang memanggilnya kepada jalan yang lurus:"marilah ikut kami" katakanlah:" sesungguhnya petunjuk allah itulah petunjuk; dan kita disuruh agar menyerah diri kepada tuhan semesta alam.

dan agar mendirikan sembahyang serta bertakwa kepada nya. dan dialah tuhan yang kepada nya lah kamu akan dihimpunkan.

dan dialah yang menciptakan langit dan bumi dengan benar. dan benarlah perkataan nya diwaktu dia mengatakan:"jadilah, lalu terjadilah", dan ditangan nya lah segala kekuasaan diwaktu sangkakala ditiup. dia mengetahui yang ghaib dan yang nampak. dan dialah yang maha bijaksana lagi maha mengetahui.


ada dalam kalangan mereka-mereka itu, berpaling dan belot menjadi permainan mereka sebagai satu cara mendatangkan untung menambah kekayaan atas diri, mereka sering kali berkianat kepada diri sendiri dan kepada orang lain untuk kepentingan diri mereka sendiri atau satu jalan mencari rezeki. sedangkan mereka tahu dan mereka memperlajari ilmu-ilmu yang tersebut.

Anonymous said...

inshaallah.kami dan mereka,

orang-orang yang beriman dan tidak mencampur adukkan iman mereka dengan kezaliman, mereka itulah orang-orang yang mendapat keamanan dan mereka itu adalah orang-orang yang mendapat petunjuk.

dan kami lebihkan darjat sebahagia dari bapak-pabak mereka, keturunan mereka dan saudara-saudara mereka. dan kami telah memilih mereka dan kami tunjuki mereka kejalan yang lurus.

itulah petunjuk allah, yang dengannya dia memberi petunjuk kepada siapa yang dikehendaki nya diantara hamba-hamba nya. seandainya mereka mempersekutukan allah, niscaya lenyaplah dari mereka amalan yang telah mereka kerjakan.


mereka-mereka itu, patut-patutnya, meneteliti dengan sebenar-benar dan di sohehkan berita ,cerita,sejarah,susur/susun keturunan yang mereka perolehi dari kebanyakan orang, sebelum menerbitkannya. (tidak belajar atau tidak melihat ke mereka-mereka itu, bagaimana perawi-perawi hadis dan imam bukhari, imam muslim, imam termizi dan imam abu daud mengambil dan menyusun dan mengumpul akan hadis-hadis yang banyak dari serata pelusuk bumi dan dikumpulkan sehingga boleh di baca dan di perlihatkan kepada kita sekarang ini. tidakkah mereka-mereka itu menggunakan akal yang telah disempurnakan dengan betul dan waras) atau(mereka-mereka itu ada penyakit sangsi dalam hati mereka).

apa yang merasuk mereka, sehingga meninggalkan jalan yang baik dan cantik, dan lalu menyimpang ke lorong jalan meredah hutan dan denai dan berliku-liku untuk sampai ke@balik ke rumah. jalan telah sedia terbentang lurus, mereka masih membuat jalan potong yang kononnya lebih cepat sampai. entah ke betul, entah ke tidak. ilmunya ada pada diri mereka sendiri.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka.

kalau sekiranya kami turunkan maliakan kepada mereka, dan orang-orang yang telah mati berbicara denganmereka dankami kumpulkan segala sesuatu dihadapan mereka, niscaya mereka tidak akan beriman, kecuali jika allah menghendaki, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui.

dan agar hati kecil orang-orang yang tidak beriman kepada kehidupan akhirat cenderung kepada bisikan itu, mereka merasa senang kepadanya dan supaya mereka mengerjakan apa yang mereka kerjakan.

telah sempurnalah kalimat tuhanmu, sebagai kalimat yang benar dan adil. tidak ada yang dapat merobah-robah kalimat-kalimat nya dan dia lah yang maha mendengar lagi maha mengetahui.

dan jika kamu menuruti kebanyakan orqang-orang yang dimuka bumi ini, niscaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan allah. mereka tidak lain hanyalah mengikuti persangkaan belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta.

sesungguhnya tuhanmu, dia lah yang lebih mengetahui tentang orang yang tersesat dari jalan nya dan dia lebih mengetahui tentang orang-orang yang mendapat petunjuk.

dan tinggalkanlah dosa yang nampak dan yang tersembunyi. sesungguhnya orang-orang yang mengerjakan dosa, kelak akan diberi pembalasan disebabkan apa yang mereka telah kerjakan.



apa yang telah mereka-mereka buat perjanjian dengan allah dahulu, kali pertama, mereka tidak endahkan dan mereka letak ketepi, dan yang mereka sibukkan adalah memegang dan menuntut fitnah sesama mereka yang telah,kononnya satu perjanjian dimeteraikan pada zaman tersebut itu.

satu dokumen perjanji yang ada terbentang dihadapan mereka,yang mereka-mereka baca pada setiap hari dan malam tidak mereka tunaikan, sebaliknya mereka menuntut satu perjanjian fitnah yang tidak mendatangkan faedah keatas diri jasad dan roh mereka diakhirat nanti, (mereka pandai sebutkan hanyalah,' maaf zahir batin', itupun dengan nada sinis, yang sekarang ini dipermainkan pula dengan sebutan kosong-kosong).

kegilaan apakah mereka-mereka itu, semasa tazkirah, air mata mereka berlinangan dipipi, dan bila selesainya tazkirah maka mereka gelak ketawa berdekah-dekah, seperti hanya habuk masuk kedalam mata yang menyebabkan mata pedih berair.

dan siapa mereka -mereka itu yang telah membuat satu perjanjian palsu yang menyebabkan mereka-mereka yang lain turut bersengkokol dengan mereka dalam kerja-kerja yang mendatangkan fitnah dan dosa, dan ramai dari mereka yang berakal sekarang ini yang berpegang kepada perjanjian fitnah itu, alangkah hina serta aibnya perbuatan mereka-mereka itu.

apakah tidak cukupkah al quraan itu sebagai.........,antara kita dengan allah?.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

tiap-tiap umat mempunyai ajal; maka apabila telah datang ajalnya mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaatpun dan tidak dapat memajukannya.

dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat kami dan menyombongkan diri terhadapnya, mereka itu penghuni-penghuni neraka; mereka kekal didalamnya.

(sebahagian ayat); maka siapakah yang lebih zalim daripada orang yang membuat-buat dusta terhadap allah atau mendustakan ayat-ayat nya?.orang-orang itu akan memperoleh bahagian yang telah ditentukan untuknya dalam kitab; hingga bila datang kepada mereka utusan-utusan kami untuk mengambil nyawanya, utusan kami bertanya:"dimana yang biasa kamu sembah selain allah?.

dan sesungguhnya kami telah mendatangkan sebuah kitab kepada mereka yang kami telah jelaskannya atas dasar pengetahuan kami; menjadi petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang beriman.

tiada mereka menunggu-nunggu kecuali al quraan itu. pada hari datangnya kebenaran pemberitaan al quraan itu, berkatalah orang-orang yang melupakannya sebelum itu:"sesungguhnya telah datang rasul-rasul tuhan kami membawa yang hak, maka adakah bagi kami pemberi syafaat yang akan memberi syafaat bagi kami, atau dapatkah kami dapat beramal yang lain dari yang pernah kami amalkan?" sengguh mereka telah merugikan diri mereka sendiri dan telah lenyaplah dari mereka tuhan-tuhan yang mereka ada-adakan.

berdoalah kepada tuhanmu dengan berendah diri dan suara yang lembut. sesungguhnya allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas.

dan janganlah kamu membuat kerosakan dimuka bumi, sesudah memperbaikinya dan berdoalah kepada nya dengan rasa takut dan harapan. sesungguhnya rahmat allah amat dekat kepada orang-orang yang berbuat baik.



saudara-saudara kami telah berkias dengan bahasa adat dan kami berkias dengan bahasa al quraan sendiri, agar kami dan mereka memahami dan kembali kejalan yang lurus yang di redho oleh allah. dan kami hanya menyambung tugas menyampaikan, yang urusan moyang-moyang kami sampaikan sejak dahulu dengan izin serta kebenaran allah, dan kepada allah, kami serahkan segala urusan. dan kepada allah kami berserah diri.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

"aku sampaikan kepadamu amanah-amanah tuhanku dan aku memberi nasihat kepadamu, dan aku mengetahui dari allah apa yang tidak kamu ketahui".

dan apakah kamu dan heran bahwa datang kepada kamu peringatan dari tuhanmu dengan perantaraan seorang laki-laki dari golonganmu agar dia memberi peringatan kepadamu dan supaya kamu mendapat rahmat?.

kemudian kami ganti kesusahan itu dengan kesenangan hingga keturunan dan harta mereka bertambah banyak, dan mereka berkata:" sesungguhnya nenek moyang kamipun telah merasai penderitaan dan kesenangan", maka kami timpakan siksaan atas mereka dengan sekoyong-koyong sedang mereka tidak menyedarinya.

jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertakwa, pastilah kami akan limpahkan kepada mereka berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan itu, maka kami siksa mereka disebabkan perbuatannya.

maka apakah penduduk negeri-negeri itu merasa aman dari kedatangan siksaan kami kepada mereka dimalam hari di waktu mereka sedang tidur?.

atau apakah penduduk negeri-negeri itu merasa aman dari kedatangan siksaan kami kepada mereka diwaktu matahari sepenggalahan naik ketika mereka sedang bermain?

maka apakah mereka merasa aman dari azab allah? tiada yang merasa aman dari azab allah kecuali orang-orang yang merugi.

dan apakah belum jelas bagi orang-orang yang mempusakai suatu negeri sesudah penduduknya, bahwa kalau kami menghendaki tentu kami azab mereka kerana dosa-dosanya; dan kami kunci mati hati mereka sehingga mereka tidak dapat mendengar?.

dan kami tidak mendapati kebanyakan mereka memenuhi janji. sesungguhnya kami mendapati kebanyakan mereka orang-orang yang fasik.

maka setelah kami hilangkan azab itu dari mereka hingga batas waktu yang mereka sampai kepadanya, tiba-tiba mereka mengikarinya.

aku akan memalingkan orang-orang yang menyombongkan dirinya dimuka bumi tanpa alasan yang benar dari tanda-tanda kekuasaan ku. mereka jika melihat tiap-tiap ayat, mereka tidak beriman kepadanya. dan jika mereka melihat jalan yang membawa kepada petunjuk, mereka tidak mahu menempuhnya, tetapi jika mereka melihat jalan kesesatan, mereka terus menempuhnya. yang demikian itu adalah kerena mereka mendustakan ayat-ayat kami dan mereka selalu lalai daripadanya.

dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat kami dan mendustakan akan menemui akhirat, sia-sialah perbuatan mereka. mereka tidak diberi balasan selain dari apa yang telah mereka kerjakan.

dan kami bagi-bagi mereka didunia ini menjadi beberapa golongan; diantaranya ada orang-orang yang saleh dan diantaranya ada yang tidak demikian. dan kami coba mereka dengan yang baik-baik dan yang buruk-buruk, agar mereka kembali.



waris-waris tok bahaman masih belum urusankan siratul rahim keluarga mereka.
waris-waris hang tuah masih belum uruskan siratul rahim keluarga mereka.
urusan siratul rahim negeri gunung semanggul perlu diselesaikan segera dan dimana waris-warisnya.
urusan siratul rahim negeri bukit payung perlu di siapkan.
urusan siratul rahim negeri kuala berang perlu di selesaikan.
dan negeri bukit jurga batu hampar, dan negeri teberau,negeri maharani,negeri minyak beku. dan negeri gunung jerai, dan negeri yang jauh dilembah, dan negeri yang diserambi, dan negeri yang purba, negeri yang ditepi laut. dan negeri-negeri pulau-pulau seluruhnya..urusan siratul rahim perlu di selesaikan di siapkan.
kesemua keluarga dan waris-waris melaka @ pagar ruyung, perlu selesaikan urusan siratul rahim kesemua mereka mengikut tatacara fekah .tiada pengecualian.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

mereka membantahmu tentang kebenaran sesudah nyata, seolah-olah mereka dihalau kepada kematian, sedang mereka melihat.

agar allah menetapkan yang hak dan membatalkan yang bathil walaupun orang-orang yang berdosa itu tidak menyukainya.

hai orang-orang yang beriman, taatlah kepada allah dan rasul nya, dan janganlah kamu berpaling daripada nya, sedang kamu mendengar.

dan janganlah kamu menjadi sebagai orang-orang yang berkat:"kami mendengarkan, padahal mereka tidak mendengarkan.

sesungguhnya binatang yang seburuk-buruknya pada sisi allah ialah orang-orang yang pekak dan tuli yang tidak mengerti apa-apapun.

dan peliharalah dirimu daripada siksaan yang tidak khusus menimpa orang-orang yang zalim saja diantara kamu. dan ketahuilah bahwa allah amat keras siksaan nya.

hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengkhianati allah dan rasul dan janganlah kamu mengkhianati amanat-amanat yang dipercayakan kepadamu, sedang kamu mengetahui.

dan ketahuilah, bahwa hartamu dan anak-anakmu itu hanyalah sebagai cobaan dan sesungguhnya disisi allah lah pahala yang besar.

hai orang-orang yang beriman, jika kamu bertakwa kepada allah, niscaya dia akan memberikan kepadamu furqaan dan menghapuskan segala kesalahan-kesalahan dan mengampunimu. dan allah mempunyai kurnia yang besar.

katakanlah kepada orang-orang yang kafir itu:"jika mereka berhenti,niscaya allah akan mengampuni mereka tentang dosa-dosa mereka yang sudah lalu; dan jika mereka kembali lagi, sesungguhnya akan berlaku sunnah orang-orang dahulu".

dan perangilah mereka, supaya jangan ada fitnah dan supaya agama itu semata-mata bagi allah. jika mereka berhenti, maka sesungguhnya allah maha malihat apa yang mereka kerjakan.

dan jika mereka berpaling, maka ketahuilah bahawasanya allah pelindungmu. dia adalah sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong.



adakah dikalangan-kalangan mereka-mereka itu yang berilmu dan berpengetahuan? dan adakah dikalangan mereka-mereka itu yang membacakan dan memperdengarkan ayat-ayat? dan adakah dikalangan mereka-mereka itu yang memberi kefahaman dan peringatan? dalam kalangan mereka-mereka itu sendiri.

atau mereka ibarat seperti ketam menyuruh anaknya berjalan lurus atau ibarat orang mengeja jawi: seorang mengeja bunyi tupai dan seorang lagi mengeja bunyinya topi. dan satu jadi tuah dan satu lagi jadi buah. maka adakah sama orang yang tahu dengan orang yang tidak tahu.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

dalam kalangan mereka, mereka berkata o.k.,dan adakah sama bila disebutkan; 2x5 dengan 5x2,walaupun jawapannya adalah sama?
mudah-mudahan,kami dan mereka-mereka mengerti serta memahami dengan apa yang kami kiaskan, dan kembali ke jalan lurus yang di yang diredho oleh allah.

harta perbendaharaan,baitulmaal yang dipinjam untuk perniagaan oleh pemegang amanah,amir,pegawainya negara, wajib dikembalikan kesemuanya ke perbendaharan,baitulmaal. dan tidak dibolehkan@haram menjadi harta serta keuntungan oleh mereka yang bertugas,kerana mereka-mereka itu telah di beri upah dan gaji bagi kerja-kerja mereka.

contoh: kepada anak khalifah umar(ditugas sebagai pegawai amir mengutip hasil dinegeri sham)yang telah diarahkan menyerahkan kutipan hasil yang dipinjamkannya semasa di sham bagi diperniagakan dengan kebanaran gabenor sham semasa itu.(bacalah sejarah berkenaan mereka itu). maka dia telah menyerahkan keseluruhan kutipan dan seluruh keuntungan yang di perolehi berserta pakaian yang dibelinya dengan hasi keuntungannya. tidak kah mereka itu,melihat dan berfikir akan kesan dari sejarah itu.

Anonymous said...

inshaallah.kami dan mereka,

dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orangyng keluar dari kampungnya dengan rasa angkuh dan dengan maksud ria kepada manusia serta menghalagi dari jalan allah. dan allah meliputi apa yang mereka kerjakan.

ketika orang-orang munafik dan orang-orang yang ada penyakit didalam hatinya berkata:" mereka itu ditipu oleh agamanya".barang siapa yang tawakkal kepada allah, maka sesungguhnya allah maha perkasa lagi maha bijaksana.

demikian itu desebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri. sesungguhnya allah sekali-kali tidak menganiaya hamba nya.

serupa dengan keadaan firaun dan pengikut-pengikutnya serta orang-orang yang sebelumnya. mereka mengingkari ayat-ayat allah, maka allah menyiksa mereka disebabkan dosa-dosanya. sesungguhnya allah maha kuat lagi amat keras siksaan nya.

yang dmikian itu adalah kerana sesungguhnya allah sekali-kali tidak akan merubah sesuatu nikmat yang telah dianugerahkan nya kepada sesuatu kaum, sehingga kaum itu merubah apa yang ada pada diri mereka sendiri, dan sesungguhnya allah maha mendengar lagi maha mengetahui.

sesungguhnya binatang yang paling buruk disisi allah ialah orang-orang yang kafir, kerana mereka itu tidak beriman.



dalam kalangan mereka-mereka itu, bersubahat adalah satu cara dalam perkerjaan yang mereka sangkakan baik dan berfaedah, dan bagi menjaga hati , dan bagi mendapatkan laba. maka dengan sebab itu kebanyakan dari mereka-mereka mendapat penyakit yang pelik sekarang ini. subahat itu menyebabkan hati menjadi rosak serta lemah, dan dengan itu ia menular manjadi penyakit kepada jasad atau badan.

dan satu lagi yang menjadi penyakit dalam kalangan mereka-mereka itu, adalah penyakit takut lapar, maka hati mereka-mereka sentiasa mengharapkan perut dan poket mereka dikenyangkan, dan mereka tidak hiraukan teguran-teguran yang datangnya dari ayat-ayat al quraan dan datangnya dari ayat-ayat al hadis.

menjadilah mereka itu hamba kepada penyakit, terpaksa membayar dengan nilai yang mahal akan harga perubatan bagi penyakit yang dihidapi mereka. dan harta mereka tiada bernilai lagi bagi penghidupan mereka sendiri.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

dan suatu permakluman daripada allah dan rasul nya kepada umat manusia pada hari haji akbar,bahwa sesungguhnya allah dan rasul nya berlepas diri dari orang-orang musyrikin, kemudian jika kamu bertaubat, maka bertaubat itu lebih baik bagimu; dan jika kamu berpaling, maka ketahuilah bahwa sesungguhnya kamu tidak dapat melemahkan allah. dan beritakanlah kepada orang-orang kafir siksa yang pedih.

dan jika seorang diantara orang-orang musyrikin itu meminta perlindungan kepadamu,maka lindungilah ia supaya ia sempat mendengar firman allah, kemudian antarkanlah ia ke tempat yang aman baginya. demikian itu disebabkan mereka kaum yang tidak mengetahui.

mereka menukar ayat-ayat allah denagn harga yang sedikit, lalu mereka menghalangi dari jalan allah. sesungguhnya amat buruklah apa yang mereka kerjakan itu.

mereka tidak memelihara kerabat terhadap orang-orang mukmin dan tidak perjanjian, dan mereka itulah orang-orang yang melampaui batas.

jika mereka bertaubat, mendirikan solat dan menunaikan zakat, maka adalah saudara-saudaramu seagama. dan kami menjelaskan ayat-ayat itu bagi kaum yang mengetahui.

apakah kamu mengira bahwa kamu akan dibiarkan, sedang allah belum mengetahui orang-orang yang berjihad diantara kamu dan tidak mengambil menjadi teman yang setia selain allah, rasul nya dan orang-orang yang beriman. dan allah maha mengetahui apa yang kamu kerjakan.



satu daripada penyakitnya mereka-mereka itu adalah tidak yakin kepada sifat yang ghaib dalam rukun iman, mereka hanya percaya kepada rukun iman. dan mereka percaya kepada rukun islam, dan sebaliknya yakin nya hati mereka kepada sifat rukun islam itu dimana?

asalnya sebutan dan bacaan dalam solat itu ghaib dan selepas itu barulah nyata ujud dengan izin dan kebenaran allah. dan barulah boleh digunakan oleh adam dan seluruh hamba allah yang lain. sejarahnya perkara yang tersebut ada terkilaf dalam al quraan, baca lah serta faham kan lah dengan teliti, moga-moga menjadi insan yang berkeyakinan dengan izin allah.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

apakah yang memberi minuman kapada orang-orang yang mengerjakan haji dan menguruskan masjidilharam, kamu samakan dengan orang-orang yang berimana kepada allah dan hari kemudian serta berjihad dijalan allah? mereka tidak sama disisi allah; dan allah tidak memberikan petunjuk kepada kaum yang zalim.

hai orang -orang yang beriman, janganlah kamu jadikan bapa-bapa dan saudara-saudaramu menjadi wali, jika mereka lebih mengutamakan kekafiran atas keimanan dan siapa diantara kamu yang menjadikan mereka wali, maka mereka itulah orang-orang yang zalim.

katakanlah: "jiaka bapa-bapa,anak-anak, saudara-saudara,isteri-isteri kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuwatiri kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai daripada allah dan rasul nya dan berjihad dijalan nya, maka tunggulah sampai allah mendatangkan keputusan nya." dan allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik.

hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya sebahagian besar dari orang-orang alim yahudi dan rahib-rahib nasrani benar-benar memakan harta orang dengan jalan yang bathil dan mereka menghalang-halangi dari jalan allah.
dan orang-orang yang menyimpan emas dan perak dan tidak menafkahkannya pada jalan allah, maka beritahukanlah kepada mereka,siksa yang pedih.



dalam kalangan mereka itu yang sekarang ini akan merasainya kepedihan siksa neraka, sepertimana orang alim yahudi dan rahib nasrani zaman dahulu itu. dengan sebab berperangai dan bersifat serupa, kecuali mereka bertaubat dan kembali kejalan kebenaran.
apakah yang menyebabkan mereka meletakkan naskaf al quraan(ayat-ayat) berhias didinding-dinding semata-mata dan disusun rapi didalam kotak-kotak almari sebagai cenderamata perhiasan tanpa dibaca dan ditelitikan ayat-ayatnya sebagai peringatan dan pedoman?.
dan apakah yang menghalang mereka itu dari berbuat baik dan menyambung siratulrahim dikalangan mereka dan kami?. kalau mereka memikirkannya dengan akal yang telah disempurnakan dengan izin allah.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

hai orang-orang yang beriman, apakah sebabnya apabila dikatakan kepada kamu:"berangkatlah" kamu merasa berat dan ingin tinggal ditempatmu? apakah kamu puas dengan kehidupan didunia sebagai ganti kehidupan di akhirat? padahal kenikmatan hidup didunia ini diakhirat hanyalah sedikit.

berangkatlah kamu baik dalam keadaan merasa ringan atupun merasa berat, dan berjihadlah dengan harta dan dirimu dijalan allah. yang demikian itu adalah lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.

sesungguhnya yang akan meminta izin kepadmu, hanyalah orang-orang yang tidak beriman kepada allah dan hari kemudian, dan hati mereka ragu-ragu,kerana itu mereka selalu bimbang delam keragu-raguannya.tidakkah mereka mengetahui bahwasanya barangsiapa menentang allah dan rasul nya. maka sesungguhnya neraka jahanamlah baginya, dia kekal didalamnya.itu adalah kehinaan yang besar.

dan jika kamu tanyakan kepada mereka,tentu mereka menjawab:"sesungguhnya kami hanyalah bersenda gurau dan bermain-main saja". katakanlah:"apakah denganlaah, ayat-ayat nya dan rasul nya kamu selalu berolok-olok?".

seperti keadaan orang-orang yang sebelum kamu, merka lebih kuat daripada kamu, dan lebih banyak harta benda dan anak-anaknya daripada maku, maka mereka talah menikmati bagian mereka, dan kamu telah menikmati bagianmu sebagaimana orang-orang yang sebelummu menikmati bagiannya, dan kamu mempercakapkan sebagaimana mereka mempercakapkan. mereka itu, amalannya menjadi sia-sia didunia dan diakhirat; dan mereka itulah orang-orang yang merugi.

(sebahagian atay); belumkah datang kepada mereka berita penting tentang orang-orang yang sebelum mereka,kaum nuh,aad,tsamud,kaum ibrahim,penduduk madyan, dan penduduk negeri-negeri yang telah musnah?,

maka setelah allah memberikan kepada mereka sebahagian dari kurnia nya, mereka kikir dengan kurnia itu, dan berpaling, dan mereka memanglah orang-orang yang selalu membelakangi.


mereka hanya bersangka,yang harta dalam rumah mereka itu adalah pusaka titik peluh mereka, datuk nenek mereka dan cucu cici tmereka semata-mata. maka mereka telah menyembunyikan harta-harta mereka yang banyak itu didalam lubang yang gelap agar tiada sesiapa yang dapat memghidunya. alangkan egonya hati mereka.

mereka bercakap ,tentang sunnah-sunnah rasul. dan ayat-ayat allah, dalam masa yang sama mereka tetap dengan hati yang ber penyakit.(air dan minyak tidak bercampur)(sudah tidak dikenali antara perempuan dengan betina dan antara laki-laki dengan jantan)

jantan dan betina disebut kepada haiwan.
laki-laki dan perempuan di sebut kepada manusia.
air dan minyak memang tidak akan bercampur , sebaliknya keduanya tidak boleh digunakan, perlu diproses dan diasingkan semula,jadilah kerja buang masa buat kerja yang berpusing-pusing berkali-kali.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

sayang kan anak pukul-pukulkan. sebaliknya mereka lebih suka menjadi tebusan menggantikan anak mereka, dan mereka menjadikan kasih sayang mereka kepada anak mereka melebihi amanah allah yang sepatutnya mereka jalankan, dan akhirnya diri mereka yang merasai sengsara akibat dari kasih sayang mereka sendiri. dan anak mereka berlepas tangan tanpa memperdulikan kasih sayang yang dicurahkan kepada mereka oleh ibu serta ayah mereka.(apabila anak menjadi tuan kepada ibu bapanya).
apa ke jenis anak manusia pun kami tak tahulah mereka-mereka itu?.

tugas mereka-mereka adalah menjalankan urusan amanah allah diatas muka bumi ini, dan anak-anak mereka itu sebagai penyuka@penyeri kepada kehidupan mereka dan menjadi penduga kepada diri mereka sebagai ibubapa. dan kalau dah sampai menjadi hamba tebusan,tiada apa lagi yang berguna untuk diri mereka sendiri, dan jawapan apa yang mereka hendak berikan semasa mengadap allah nanti, sebagai melepaskan diri mereka sendiri, kecuali mereka memohon keampunan allah serta kembali kejalan yang lurus dan diredho allah.

(syurga dibawah telapak kaki ibu),dan anak mereka ,suatu hari akan menjadi ibu dan bapa juga, dan rasakan lah akibat dari tangan-tangan mereka yang lepas yang telah mereka lakukan terhadap ibubapa mereka itu nanti. seperti mana mereka melakukannya ,bergitulah akibatnya yang mereka akan terima, kecuali mereka kembali kepada mendapatkan keampunan dan redho allah terhadap diri mereka dan terhadap diri ibubapa mereka.

kasih sayang dan harta tanpa keimanan, tidak akan dapat membeli keredhoan allah, kecuali orang-orang yang sentiasa takut kepada allah dengan menundukkan dirinya sambil berdoa memohon keampunan allah.maka gunakanlah serta belanjakan kasih sayang dan harta dengan sebaik-baiknya untuk jalan kebenaran,jalan yang allah izinkan.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

maka allah menimbulkan kemunafikan pada hati mereka sampai kepada waktu mereka menemui allah, kerana mereka telah memungkiri terhadap allah apa yang telah mereka ikrarkan kepada nya dan kerana mereka selalu berdusta.

tidakkah mereka tahu bahwasanya allah mengetahui rahsia dan bisikan mereka, dan bahwasanya allah amat mengetahui segala yang ghaib?.

maka hendaklah mereka tertawa sedikit dan menangis banyak, sebagai pembalasan dari apa yang selalu mereka kerjakan.

mereka akan bersumpah kepadamu, agar kamu ridho kepada mereka.tetapi jika sekiranya kamu ridho kepada mereka, maka sesungguhnya allah tidak ridho kepada orang-orang yang fasik itu.

dan orang-orang lain yang mengakui dosa-dosa mereka, mereka mencampur baurkan pekerjaan yang baik dengan pekerjaan lain yang buruk.mudah-mudahan allah menerima taubat mereka. sesungguhnya allah maha pengampun lagi maha penyayang.

dan katakanlah:" bekerjalah kamu,maka allah dan rasul nya serta orang-orang mukmin akan melihat pekerjaanmu itu, dan kamu akan dikembalikan kepada yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu diberitakannya kepada kamu apa yang telah kamu kerjakan".

dan ada orang-orang lain yang ditangguhkan sampai ada keputusan allah; adakalanya allah akan mengazab mereka dan adakalanya allah akan menerima taubat mereka. dan allah maha mengetahui lagi maha bijaksana.



maka ketahuilah, berdolak-dalih dan was-was dan tidak berapa yakin dihati,bersangka-sangka itu, akhirnya merugikan diri mereka sendiri, dan mereka pasti akan menyesal dihari nyawa mereka berada dihujung kerongkong. apakah yang akan mereka senyumkan pada hari itu?.