INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20150911

Sultan Teronggano = Raja Sulaiman Padang Saujan

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

raja sulaiman padang saujana ada dua orang anak lelaki yang bernama;
zainal abidin padang saujana@sultan teronggano dan
raja abdullah. raja abdullah kelantan/raja abdullah pagar ruyung/tok kadok/sultan mas/merak mas[orang yang sama].

dengan bini pertama;kerabat kelantan,,,ada anak perempuan seorang.
dengan bini kedua;kerabat kelantan/terengganu,,,ada anak perempuan dua orang.

dengan bini ketiga;kerabat istana tanah besar china,,,ada anak lelaki dua orang.

dengan bini keempat;kerabat istana majapahit,,,ada anak lelaki dua orang.

tok muda ali@bidin/nama dinegeri sembilan/nama di perak[tok mat jahat]bin panglima mat yaman.

dengan bini pertama;[pahang] ada anak.

dengan bini kedua;[negeri sembilan] ada anak.
dengan bini ketiga;[perak] ada anak.

dan saudara perempuannya berkhawin dengan panglima perang weeh@yaakob.

zainal abidin padang saujana@sultan teronggano
dengan bini pertama; ada anak
dengan bini kedua; ada anak dengan
   
Anonymous
on 12/16/14

16 comments:

Anonymous said...

inshaallah.kami dan mereka,

maaf,pembetulan dari kami bagi pihak saudara kami;

sultan terenggano itu adalah zainal abidin.
dan raja abdullah itu anak kepada sultan zainal abidin. dan sultan @raja sulaiman itu [pula ayah sultan zainal abidin.

raja abdullah adalah bendahara kepada sultan ahmad(sultan ahmad adalah adik beradiknya).


allah sekali-kali tidak akan membiarkan orang-orang yang beriman dalam keadaan kamu sekarang ini, sehingga dia menyisihkan yang buruk dengan yang baik. dan allah sekali-kali tiadak akan memperlihatkan kepada kamu hal-hal yang bhaib, akan tetapi allah memilih siapa yang dikehendaki nya diantara rasul-rasulnya; kerana itu berimanlah kepada allah dan rasul-rasulnya; dan jika kami beriman dan bertakwa, maka bagimu pahala yang besar.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

dan sungguh kamu akan mendapati mereka, seloba-loba manusia kepada kehidupan, bahkan dari orang-orang musyrik. masing-masing mereka ingin agar diberi umur seribu tahun, padahal umur panjang itru sekali-kali tidak akan menjauhkannya daripada siksa; alaah maha mengetahui apa yang mereka kerjakan.

dan sesungguhnya kami telah menurunkan kepadamu ayat-ayat yang jelas; dan tak ada yang ingkar kepadanya, melainkan orang-orang yang fasik.

patutkah, dan setiap kali mereka mengikat janji, segolongan mereka melemparkannya? bahkan sebahagian besar dari mereka tidak beriman.

dan mereka mengikuti apa yang dibacakan oleh syaitan-syaitan pada masa kerajaan sulaiman. padahal sulaiman tidak kafir, hanya syaitan-syaitan itulah yang kafir. mereka mengajar sihir kepada manusia dan apa yang diturunkan kepada dua orang malaikat dinegeri babil iaitu harut dan marut, sedang keduanya tidak mengajarkan kepada seorangpun sebelum mereka mengatakan;" sesungguhnya kami hanya cobaan, sebab itu janganlah kafir.

apakah kamu menghendaki untuk meminta kepada rasul kamu seperti bani israil meminta kepada musa pada zaman dahulu? dan barang siapa yang menukar iman dengan kekafiran, maka sungguh orang itu telah sesat dari jalan yang lurus.


salah satu dari sebab-sebab mereka -mereka itu mendapat penyakit yang pelik pada masa ini adalah, mereka tidak membayar@mengeluarkan zakat apabila mereka mendapat laba yang banyak dalam berjual-beli atau mencuri tulang dalam membayar zakat.
berapa ramai dari mereka yang menjaja di kaki lima atau gerai-gerai yang tidak berzakat termasoklah berniaga dalam bulan ramadhan dan pasar malam, walaupun sebulan mereka berniaga atau sekali sekala, zakat tetap wajib@perlu di keluarkan. alasan mereka menambah pendapatan dan tidak cukup hisab dan nisab.

disitu lah mereka telah melalaikan salah satu dari rukun islam dan rukun iman tampa sedari. dan bersedekah tidak melepaskan hukum berzakat atas mereka-mereka itu. dan penyakit yang mereka terima atau keluarga mereka terima(anak-anak mereka)adalah kifarah keatas diri dan keluarga mereka.

mereka-mereka perlu tunaikan hak rukun islam dan hak rukun iman itu, jika mereka percaya dan yakin dengan urusan fekah.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

dalam cerita filem melayu lakunan p ramlee, yang bertajuk; 'ahmad albab', dalam adengan dalam gua, syawal menemui harta karun semasa mencari kambingnya.
telah muncul jun sambil berkata;"harta itu bukan engkau yang punya,ahmad albab yang punya,ahmad albab, ha ha ha ha ha ha ha",(versi itu,adalah dalam zaman padang pasir dahulu).

dan ini versi sekarang:"harta ini bukan engkau yang punya, aku yang punya,aku, ha ha ha ha ha ha ha.

jin yang dalam filem itu pun tak berani mengaku yang harta yang dijaganya itu dia punya, walaupun jin itu miskin dengan hanya bercawat kulit binatang sahaja dan tetap mengatakan harta itu ahmad albab yang punya.

sebaliknya sekarang ini, mereka-mereka itu sanggup mengaku harta yang diamanahkan kepada mereka menjaganya itu, harta pusaka milik mereka dan hasil titik peluh mereka.

mana yang lebih buruk budipekerti dan perangainya, jin dalam filem p ramlee itu atau mereka-mereka yang mengaku sebagai manusia sekarang ini.


dan ingatlah kamu kepada suatu hari diwaktu seseorang tidak dapat menggantikan seseorang lain sedikitpun dan tidak akan diterima suatu tebusan daripadanya dan tidak akan memberi manafaat sesuatu syafaat kepadanya dan tidak mereka akan ditolong.

orang-orang yang kurang akalnya di antara manusia akan berkata;"apakah yang memalingkan mereka dari kiblatnya yang dahulu mereka telah berkiblat kepadanya?" katakanlah;"kepunyaan allah lah timur dan barat; dia memberi petunjuk kepada siapa yang dikehendaki nya ke jalan yang lurus.

[sebahagian dari ayat];dan sesungguhnya jiak kamu mengikuti keinginan mereka setalah datang ilmu kapadamu, sesungguhnya kamu kalau bergitu termasuk golongan orang-orang yang zalim.

kebenaran itu adalah dari tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu.

kerana itu ingatlah kepada ku niscaya aku ingat kepadamu, dan bersyukurlah kepada ku dan janganlah kamu mengikari ku.

dan sungguh akan kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.

orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan;"innaalillaahi wainnaa ilaihi raajiuun"[sial baca dan tulis dalam jawi].

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

dan diantara manusia ada orang yang ucapannya tentang kehidupan dunia menarik hatimu, dan dipersaksikannya kepada allah isi hatinya, padahal ia adalah penentang yang paling keras.

dan apabila ia berpaling ia berjalan dibumi untuk mengadakan kerosakan padanya, dan merosak tanam-tanaman dan binatang ternak, dan allah tidak menyukai kebinasaan.

dan apabila dikatakan kepadanya:"bertakwalah kepada allah", bangkitlah kesombongnya yang menyebabkannya berbuat dosa. maka cukuplah neraka jahanam. dan sungguh neraka jahanam itu tempat tinggal yang seburuk-buruknya.

Anonymous said...

inshaallah.kami dan mereka,

waris-waris keturunan syeh nuruddin yang telah berada di pahang ini,urusan siratulrahim keluarga masih belum disempurnakan.

begitu juga kepada keluarga waris yang lain-lain diseluruh nusatara. tidak kah al quraan dan sunnah nabi memberi sebarang makna dan pengertian kepada kehidupan fekah dan adat tuan sekalian.

alif laam miim dari surah dan keluarga imran.

imran ini siapa? dan anak siapa?,sehingga ia menjadi satu tajuk surah dalam al quraan.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka.

"ya tuhan kami, janganlah engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah engkau menberi pertunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisi engkau: kerana sesungguhnya engkau lah maha pembebi".

"ya tuhan kami, sesungguhnya engkau mengumpulkan manusia untuk hari yang tak ada keraguan padanya". sesungguhnya allah tidak menyalahi janji.

dijadikan indah pada manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, iaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternakan dan sawah ladang. itulah kesenangan hidup didunia; dan di sisi allah lah tempat kembali yang baik.

allah menyatakan bahawasanya tidak ada tuhan melainkan dia, yang menegakkan keadilan. para malaikat dan orang-orang berilmu. tak ada tuhan melainkan dia, yang maha perkasa lagi maha bijaksana.

sesungguhnya agama disisi allah hanyalah islam. tiada berselisih orang-orang yang telah diberikan al kitab kecuali sesudah datang pengetahuan kepada mereka, kerana kedenkian diantara mereka. barang siapa yang kafir terhadap ayat-ayat allah maka sesungguhnya allah sangat cepat hisab nya.

mereka itu adalah orang-orang yang lenyap amal-amalnya didunia dan akhirat, dan mereka sekali-kali tidak memperolehi penolong.


dikalangan hati-hati mereka itu, ada percaya dan tidak yakin, tidak percaya dan ada yakin, tidak percaya dan tidak yakin, ada percaya dan ada yakin.(ini lah yang disebutkan sebagai;" mereka seperti buih-buih di laut". kebanyakan dari nya mereka masih lagi berbelah bagi dan was-was hatinya. sedangkan dalam kalangan mereka-mereka itu duduk pada ilmu syriat, tarikat, hakikat dan makrifat.

takkala disebutkan kepada mereka-mereka akan urusannya fekah, akal mereka bertumpu kepada hukum dan hukuman semata. maka itulah sebabnya, kepada mereka dan keluarga mereka, di beri akan penyakit yang pelik-pelik dan ganjil-ganjil yang memeningkan akal kepala mereka memikirkannya. supaya mereka kembali kepada jalan allah.(salah satu penyakit dalam hati) apabila rohnya mereka sakit maka jasadnya turut berpenyakit juga.(dalam kata lain,orang kata kurang vitamin c).

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

sesungguhnya allah telah memilih adam, nuh, keluarga ibrahim dan keluarga imran melebihi segala umat.

satu keturunan yang sebahagiannya dari yang lain. dan allah maha mendengar lagi maha mengetahui.

ketika allah berfirman:"hai isa, sesungguhnya aku akan menyampaikan kamu kepada akhir ajalmu dan mengankat kamu kepadaku serta membersihkan kamu dari orang-orang yang kafir, dan menjadikan orang-orang yang mengikuti kamu di atas orang-orang yang kafir sehingga hari kiamat. kemudian hanya kepada aku lah kembalimu, lalu aku memutuskan diantaramu tentang hal-hal yang selalu kamu berselisih padanya".

sesungguhnya misal isa dissisi allah, adalah seperti adam. allah mencipta adam dari tanah, kemudian allah berfirman kepadanya;"jadilah" maka jadilah dia.

itulah yang benar, yang datang dari tuhanmu, kerana itu janganlah kamu termasuk orang-orang yang ragu-ragu.

kemudian jika mereka berpaling, maka sesungguhnya allah, maha mengetahui siapa orang-orang yang berbuat kerosakan.

berginilah kamu, kamu ini bantah membantah tentang hal yang kamu ketahui, maka kenapa kamu bantah membantah tentang hal yang tidak kamu ketahui?; allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.

hai ahli kitab, mengapa kamu mengingkari ayat-ayat allah, padahal kamu mengetahui.

hai ahli kitab, mengapa kamu mencampur adukkan yang haq dengan yang bathil, dan menyembunyikan kebenaran, padahal kamu mengetahui?.


(dua maksud atau makna kepada ahli kitab)

1]ahli kitab pada zaman dahulu yang memegang dan mengamalkan zabur, taurat dan injil.
2] mereka-mereka yang membaca,menghafal memegang dan mengamalkan al quraan, yang bermula pada zaman nabi muhammad saw. sehinggalah mereka yang ada sekarang ini.[kita-kita dan mereka-mereka lah tu].

dan kedua-dua nya ahli kitab ini, jika mereka ingkar kepada ayat-ayat allah,maka mereka-mereka itulah yang disebut sebagai orang-orang yang fasik dan kufur. sedang mereka-mereka itu mengetahuinya. sebaliknya mereka-mereka itu menjaga perut mereka semata-mata dari kelaparan.dan bukannya menjaga haq allah.

haq allah wajib ditunaikan, berbanding hak kepada diri sendiri.
kami dan mereka-mereka akan ditanya akan persoalan ini bila sampai waktunya yang mana manusia dan hamba allah yang lain berdiri tegak dihadapan nya (dalam mahkamah nya) tanpa boleh melarikan diri lagi.



Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

barang siapa mencari agama selain agama islam, maka sekali-kali tidaklah akan diterima daripadanya, dan dia di akhirat termasuk orang -orang yang rugi.

mereka kekal didalamnya, tidak diringgankan siksa dari mereka, dan tidak mereka diberi tangguh.

kecuali orang-orang yang taubat, sesudah itu dan mengadakan perbaikan, kerana sesungguhnya allah maha pengampun lagi maha penyayang.

maka sekali-kali tidak sampai kepada kebaktian, sebelum kamu menafkahkan sebahagian harta yang kamu cintai. dan apa saja yang kamu nafkahkan, maka sesungguhnya allah mengetahuinya.


nabi muhamaad saw telah tunaikan urusan fekahnya.
khalifah sahabat yang empat serta sahabat-sahabat nabi, juga telah tunaikan urusan fekahnya mereka.
syeh kadir jalaini serta sahabat-sahabatnya, juga telah tunaikan fekahnya mereka.
tok janggut,tok kenali, tok gajah,tok bahaman,mat kilau dan sahabat mereka itu, juga telah tunaikan urusan fekah nya mereka.

dan mereka-mereka serta tuan puan sekalian, bila nak selesaikan dan tunaikan urusan fekahnya, yang diamanahkan.?

maka perlu tahu,ada urusan fekahnya yang perlu@wajib diselesaikan sebelum balik mengadap allah.

masa datang putih bersih dan wangi,takkan masa balik comot dan hapak.
tak beradap dan tak beradat lah namanya tu. mandi dan bersihkanlah diri dulu, baru masuk mengadap.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

katakanlah;" hai ahli kitab, mengapa kamu ingkari ayat-ayat allah, padahal allah maha menyasikan apa yang kamu kerjakan?.

bagaimana kamu menjadi kafir, padahal ayat-ayat allah dibacakan kepada kamu, dan rasul nya pun berada ditengah-tengah kamu? barangsiapa yang berpegang teguh kepada allah, maka sesungguhnya ia telah diberi petunjuk kepada jalan yang lurus.

itulah ayat-ayat allah, kami bacakan ayat-ayat itu kepadamu dengan benar; dan tiadalah allah berkehendak untuk menganiaya hamba-hamba nya.

kepunyaan allah lah segala yang ada di langit dan dibumi; dan kepada allahlah dikembalikan segala urusan.

kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'ruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada allah. sekiranya ahli kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka; diantara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik.


mereka-mereka itu ada yang cuba mencuri tulang dan ada dengan jalan pintas. mereka bersekongkol diantara satu sama lain pada jalan yang tidak diredho allah. apakah mereka-mereka itu lebih berkuasa dari allah, dan lebih amanah dan maksum dari nabi muhammad saw dan empat khalifah sahabat.(abu bakar,omar,uthman serta ali).

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

perumpamaan harta yang mereka nafkahkan didalam kehidupan dunia ini, adalah seperti perumpamaan angin yang mengandung hawa yang sangat dingin, yang menimpa tanaman kaum yang menganiaya diri sendiri, lalu angin itu merosaknya. allah tidak menganiaya mereka, akan tetapi merekalah yang menganiaya diri mereka sendiri.

sesungguhnya telah berlalu sebelum kamu sunnah-sunnah allah; kerana itu berjalanlah kamu dimuka bumi dan perhatikanlah bagaimana akibat orang-orang yang mendustakan.

ini adalah penerangan bagi seluruh manusia, dan petunjuk serta pelajaran bagi orang-orang yang bertakwa.

apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum nyata bagi allah orang-orang yang berjihad diantaramu, dan belum nyata orang-orang yang sabar.

kamu sungguh-sungguh akan diuji terhadap hartamu dan dirimu. dankamu sungguh-sungguh akan mendengar dari orang-orang yang diberi kitab sebelum kamu dan dari orang-orang yang mempersekutukan allah, ganguan yang banyak yang menyakitkan hati. jika kamu bersabar dan bertakwa, maka sesungguhnya yang demikian itu termasuk urusan yang patut diutamakan.


sepuluh pedang penjaga fekah telah pun berkumpul bagi menjalankan tugas.
didalam al quraan,surah yang mana sandaran kepada mereka.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

dan barangsiapa yang mendurhakai allah dan rasulnya dan melanggar ketentuan-ketentuan nya, niscaya allah memasukkannya kedalam api neraka sedang ia kekal didalamnya; dan baginya siksa yang menghinakan.

sesungguhnya taubat disisi allah hanyalah taubat bagi orang-orang yang mengerjakan kejahatan lantaran kejahilan yang kemudian mereka bertaubat dengan segera, maka mereka itulah yang diterima allah taubatnya; dan allah maha mengetahui lagi maha bijaksana.

allah hendak menerangkan kepadamu, dan menunjukimu kepada jalan-jalan orang yang sebelum kamu dan menerima taubatmu. dan allah maha mengetahui lagi maha bijaksana.

dan allah hendak menerima taubatmu, sedang orang-orang yang mengikuti hawa nafsunya bermaksud supaya kamu berpaling sejauh-jauhnya.


wanita dalam surah ke 4, itu dimaksudkan dengan apa dan siapa?
hak-hak wanita dihuraikan dalam urusannya.

puteri sejinggang,puteri santubung,,,mitos keluarga ali dari waris awang bertatar brunai. keluarga ini belum selesaikan urusan siratul rahimnya keluarga mereka.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka.

apakah kamu tidak memperhatikan orang yang mengangap dirinya bersih?, sebenarnya allah membersihkan siapa yang dikehendaki nya dan mereka tidak dianiaya sedikitpun.

perhatikanlah, betapakah mereka mengada-adakan dusta terhadap allah? dan cukuplah perbuatan itu menjadi dosa yang nyata.

sesungguhnya allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya, dan apabila menetapkan hukum diantara manusia supaya kamu menetapkan dengan adil. sesungguhnya allah memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepadamu, sesungguhnya allah adalah maha mendengar lagi maha melihat.


Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

sesungguhnya orang-orang yang diwafatkan malaikat dalam keadaan menganiaya diri sendiri , malaikat bertanya:" dalan keadaan bagaimana kamu ini?", mereka menjawab:" adalah kami orang-orang yang tertindas dinegeri". para malaikat berkata:" bukankah bumi allah itu luas, sehingga kamu dapat berhijrah di bumi itu?". orang-orang itu tempatnya neraka jahanam, dan jahanam itu seburuk-buruk tempat kembali,

kecuali mereka yang tertindas baik leki-leki atau perempuan ataupun anak-anak yang tidak mampu berdaya upaya dan tidak mengetahui jalan.

mereka itu, mudah-mudahan allah memaafkannya. dan adalah allah maha pemaaf lagi maha pengampun.

sesungguhnya kami telah menurunkan kebenaran, supaya kamu mengadili antara manusia dengan apa yang telah allah wakyukan kepada mu, dan janganlah kamu menjadi penatang, kerana orang-orang yang kianat.

dan mohonlah ampun kepada allah, sesungguhnya alaah maha pengampun lagi maha penyayang.

dan janganlah kamu berdebat orang-orang yang mengkhianati dirinya, sesungguhnya allah tidak menyukai orang-orang yang selalu berkhianat lagi bergelimang dosa.

(sebahagian dari ayat); mereka bersembunyi dari manusia, tetapi mereka tidak bersembunyi dari allah,



dan dikalangan mereka yang pergunakan ayat-ayat sebagai sumber rezeki mereka secara yang tidak berpengetahuan yang menyebabkan fitnah berluasa dalam masyarakat, dan ada dalam kalangan mereka-mereka itu ,ada yang menterbalikkan bacaan ayat=ayat bagi menjaga perut mereka, maka harta dan ilmu mereka tidak diredho oleh allah, dan mendapat kutukan dari seluruh mahluk hamba allah dibumi dan dilangit. mereka duduk dalam kehinaan dan .... sehingga mereka bertaubat dan mendapatkan keampunan allah. dan tidak zalim, serta berlaku adil dikalangan manusia dan hamba@mahluk allah.

apakah tidak jelaskah lagi pertunjuk yang ada dalam al quraan. sebagai pedoman dan jalan menuju keredhoan allah. jiak mereka-mereka berakal dan berfikir dengan akal yang telah disempurnakan. tiada siapa yang menganiaya diri mereka kecuali diri mereka sendiri.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

dan sungguh allah telah menurunkan kepada kamu didalam al quraan bahwa apabila kamu mendengar ayat-ayat allah diengkari dan diperolok-olokkan, maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. kerana sesungguhnya, tentulah kamu serupa dengan mereka. sesungguhnya allah akan mengumpul semua orang-orang munafik dan orang-orang kafir didalam jahanam.

mereka dalam keadaan ragu-ragu antara yang demikian: tidak masuk kepada golongan ini dan tidak kepada golongan itu. barangsiap yang disesatkan allah, maka kamu sekali-kali tidak akan mendapat jalan baginya.

allah tidak menyukai sesuatu ucapan buruk dengan terus terang kecuali oleh orang yang dianiaya. allah adalah maha mendengar lagi maha mengetahui.

hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu bukti kebenaran dari tuhanmu, dan telah kami turunkan kepadamu cahaya yang terang benderang.


ali imran@keluarga imran; imran itu ayah kepada siti maryam, dan datuk kepada nabi isa. dan waris moyangnya kepada nabi ibrahim+isteri(bernama...), carilah jawapannya dalam al quraan. dan bukan setakat untuk sedap didengar semata-mata.

dan waris ahli waris nusatara di tanah melayu dan di sumatra dan di jawa dan di makasar, bila tuan hendak selesaikan urusan siratulrahim kekeluargaan tuan yang terputus dan bercerai berai itu.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

dan ingatlah kunia allah kepadamu dan perjanjian nya yang telah diikat nya dengan kamu, ketika kamu mangatakan;"kami dengar dan kami ta'ati", dan bertakwalah kepada allah, sesungguhnya allah maha mengetahui isi hati.


dan ada diantara mereka-mereka itu ,yang dengan sengaja bertujuan mengaku gila, dan mahu orang lain mengagap dan menuduh mereka gila, yang membolehkan mereka -merekadianggap dan akan dilepaskan tugas-tugas dan amanah kepada mereka, akan dilepaskan dan di kecualikan pada diri mareka , dan mereka akan kembali kepada allah dengan senang dan mudah selamat tanpa dihisab.

bahawa mereka-mereka itu duduk dalam anggan-anggan kosong semata-mata. dan mereka akan diuji dengan anggan-anggan mereka itu sendiri pada diri mereka.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

mereka itu adalah orang-orang yang suka mendengar berita bohong. banyak memakan yang haram. jika mereka datang kepadamu, maka putuskanlah diantara mereka, atau berpalinglah dari mereka; jika kamu berpaling dari mereka maka mereka tidak akan memberi mudharat kepadamu sedikitpun. dan jika kamu memutuskan perkara mereka, maka putuskanlah diantara mereka dengan adil, sesungguhnya allah menyukai orang-orang yang adil.

apakah hukum jahiliah yang mereka kehendaki, dan siapakah yang lebih baik daripada allah bagi orang-orang yang yakin?.

maka kamu akan melihat orang-orang yang ada penyakit dalam hatinya bersegera mendekati mereka, seraya berkata;"kami takut akan mendapat bencana". mudah-mudahan allah akan mendatangkan kemenangan, atau sesuatu keputusan dari sisinya, maka kerana itu, mereka menjadi menyesal terhadap apa yang mereka rasiakan dalam hati mereka.

dan apabila kamu menyeru untuk sembahyang, mereka menjadikan buah ejekan dan permainan. yang demikian itu adalah kerena mereka benar-benar kaum yang tidak mau mempergunakan akal.

dan kamu akan melihat kebanyakan dari mereka bersegara membuat dosa, permusuhan dan memakan yang haram. sesungguhnya amat buruk apa yang mereka telah kerjakan itu.

mengapa orang-orang alim mereka, pendeta-pendata mereka tidak melarang mereka mengucapkan perkataan bohong dan memakan yang haram?. sesungguhnya amat buruk apa yang telah mereka kerjakan.

sesungguhnya orang-orang mu'min, orang-orang yahudi, shabiin dan orang-orang nasrani, siapa saja yang benar-benar beriman kepada allah, hari kemudian dan beramal soleh, maka tidak ada kehkuwatiran terhadap mereka dan tidak mereka bersedih hati.

dan mereka mengira bahwa tidak akan terjadi suatu bencanapun maka mereka menjadi buta dan pekak, kemudian allah menerima taubat mereka, kemudian kebanyakan dari mereka buta dan tuli. dan allah maha melihat apa yang mereka kerjakan.

mereka satu sama lain selalu tidak melarang tindakan mungkar yang mereka perbuat. sesungguhnya amat buruklah apa yang selalu mereka perbuat itu.


dalam kalangan mereka-mereka itu, ilmu dalam diri mereka tidak dapat digunakan untuk membuka dan mencerahkan hati mereka dari malam yang gelap.
mata mereka terkelib-kelib tetapi tidak seperti kelib-kelib yang memberi cahaya walaupun sedikit. dan telinga mereka terbuka luas tetapi tidak seperti kendi yang boleh mengumpul air untuk menghilangkan dahaga diri nya.

adakah telaga mereka-mereka itu telah kering atau telah dicemari sehingga tidak boleh digunakan untuk membersihkan diri dan untuk dibuat minuman.

dalam diri setiap manusia itu ada seketul daging,jikalau baik jaganya maka baik dan sihat pulalah jasadnya, dan jika buruk jaganya maka rosak dan sakitlah jasadnya.

seperti dilog dalam filem lakunan p ramlee;(ibu mertuaku):"bukan kah bagus kalau engkau hanya menjadi haiwan" (dilog diatas kubur,kasim selamat memarahi ibu mertuanya kerana membuat fitnah, ego dengan darjatnya, menipu bukti dengan terang-terang, memutuskan siratulrahim dan apa lagi,,,tengok sendirilah filem tu) sebagai kiasan dan perumpamaan perbandingan mana yang baik dan mana yang buruk akan kelakuan manusia.