INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20151016

Moyang 16 Semantan, Baduk dan Bukit Segumpal

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

moyang 16 semantan@baduk dan moyang 16 bukit segumpal@chenor.

moyang 16 semantan
bin muhammad sikal
bin sharul nizam[adik beradik zainal abidin kepayat negara].

diantara anak-anaknya;
1.tok long[kubur digunung senyum]
2.wali nong sari.
3.awang lirai imam daud kuala kaung.

lebai said chatin.
cucu-cicit waris moyang 16 semantanlah.

moyang 16 chenor
bin awang sin [ibunya awang sin adalah hang li po]
bin mansur shah.

adik-beradik awang sin bermukim di pattani.
[mereka dua beradik sahaja]
[kilaf@kias]
   
Anonymous
on 12/17/14

13 comments:

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

(sebahagian ayat); sesungguhnya mereka memandang besar tentang diri mereka dan mereka benar-benar telah melampaui batas kezaliman.

berkata rasul:" ya tuhan ku, sesungguhnya kaumku menjadikan al quraan ini suatu yang tidak diacuhkan".

orang-orang yang dihimpunkan keneraka jahanam denga diseret atas muka-muka merka, mereka itulah orang yang paling buruk tempatnya dan paling sesat jalannya.

dan kami jadikan bagi masing-masing mereka tamsil ibarat; dan masing-masing mereka itu benar-benar telah kami binasakan dengan sehancur-hancurnya.

terangkanlah kepadaku tentang orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya. maka apakah kamu dapat menjadi pemelihara atasnya?.

atau apakah kamu mengira bahwa kebanyakan mereka itu mendengar ayat memahami. mereka itu tidak lain, hanyalah seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat jalannya.

(sebahagian ayat);apakah kamu tidak memperhatikan tuhanmu, bagaimana dia memanjangkan bayang-bayang:

dan sesungguhnya kami telah mempergilirkan hujan itu antara manusia supaya mereka mengambil pelajaran; maka kebanyakan manusia itu tidak mahu kecuali mengingkari.

dan dia yang menciptakan manusia dari air, lalu dia jadikan manusia itu keturunan dan mushaharah dan adalah tuhanmu maha kuasa.




kalangan mereka-mereka itu amat kuat berangan-angannya,maka angan-angan itu menguasai hawa nafsu lalu menjerumuskan diri mereka ke lembah kezaliman dan kehinaan yang buruk.

mereka-mereka itu tidak pernah merasa puas dengan seadanya,maka ego,mengaucau orang,tamak dan kedekut diletak dalam hati mereka yang akhirnya mengakibatkan terjadinya penyakit kepada jasad mereka,(asalnya hati yang merah bersih menjadi titik demi titik hitam sehingga keseluruhan hati dan diri menjadi hitam dan keras, dan akan sampailah semasa itu penyakit kengcing manis, darah tinggi, jantung@lemah jantung dan kerosakan hati dari sebabkan kuman atau paru-paru berair atau penyakit dalaman yang lain ,gaut, bengkak, dan ada kalanya anak-anak mereka menjadi mangsa dari salah laku fekah mereka)

dan tidakkah mereka-mereka itu memikirkan masa-masa yang lepas yang mereka telah lakukan, dan penyakit-penyakit tersebut datang atau dapat adalah atas usaha dari perbuatan tangan-tangan mereka sendiri lah yang tersebut.

mana zakatnya, mana baitulmaalnya,mana hadiahnya, mana sedekahnya, mana fekahnya, mana adatnya dan mana adabnya,mana amanahnya, mana syukurnya,mana redhonya, mana iklasnya, yang mereka anggap mereka itu sebagai manusia yang diciptakan allah dan sebagai hamba nya.

Anonymous said...

inshaallah.kami danmereka,

sesungguhnya mereka telah mendustakan, maka kelak akan datang kepada mereka berita-berita yang selalu mereka perolok-olokkan.

dan apakah mereka tidak memperhatikan bumi, berapakah banyaknya kami tumbuhkan dibumi itu pelbagai macam tumbuh-tumbuhan yang baik?

sesungguhnya pada demikian itu benar-benar terdapat suatu tanda kekuasaan allah. dan kebanyakan mereka tidak beriman.

dan sesungguhnya tuhan mu benar-benar dialah yang maha perkasa lagi maha penyayang.

dan ketika tuhanmu menyeru musa:"datangilah kaum yang zalim itu".

kaum firaun, mengapa mereka tidak bertakwa?"

dan bacakanlah kepada mereka kisah ibrahim.

ketika ia berkata kepada bapaknya dan kaumnya:"apakah yang kamu sembah?"

kaum nuh telah mendustakan para rasul.

ketika saudara mereka berkata kepada mereka:"mengapa kamu tidak bertakwa?"

kaum aad telah mendustakan para rasul.

ketika saudara mereka hud berkata kepada mereka:"mengapa kamu tidak bertakwa?"

kaum tsamud telah mendustakan rasul-rasul.

ketika saudara mereka, saleh, berkata kepada mereka:"mengapa kamu tidak bertakwa?"

kaum lut telah mendustakan rasul-rasul.

ketika saudara mereka lut, berkata kepada mereka:" mengapa kamu tidak bertakwa?"

penduduk aikah telah mendustakan rasul-rasul.

ketika syuaib berkata kepada mereka:"mengapa kamu tidak bertakwa?"

sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda, tetapi kebanyakan mereka tidak beriman.

dan sesungguhnya tuhanmu benar-benar dialah yang maha perkasa lagi maha penyayang.

dan sesungguhnya al quraan ini benar-benar diturunkan oleh tuhan semesta alam.

dia dibawa turun oleh ar ruh al amin.




apakah mereka-mereka itu memahami akan kilaf pada kisah-kisah yang didatangkan oleh allah melalui al quraan itu. atau sebaliknya hanya cerita untuk diperdengarkan kepada kanak-kanak, dan mereka sendiri tidak pernah ambil kisahpun pada yang demikian itu.

maka mereka-mereka itu adalah lebih tidak mengerti dan kurang berakal daripada kanak-kanak yang dibacakan kisah nya.

"mengapa mereka-mereka itu tidak bertakwa?".

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

sesungguhnya orang-orang yang tidak beriman kepada negeri akhirat, kami jadikan mereka memandang indah perbuatan-perbuatan mereka, maka mereka bergelimang.

dan sesungguhnya kamu benar-benar diberi al quraan dari sisi yang maha bijaksana lagi maha mengetahui.

dan mereka mengingkarinya kerana kezaliman dan kesombongan padahal hati mereka meyakininya. maka perhatikanlah betapa kesudahan orang-orang yang berbuat kebinasaan.

(sebahagian ayat);dan syaitan telah menjadikan mereka memandang indah perbuatan-perbuatan mereka lalu menghalagi mereka dari jalan, sehingga mereka tidak dapat petunjuk.

agar mereka tidak menyembah allah yang mengeluarkan apa yang terpendam dilangit dan dibumi, dan yang mengetahui apa yang kamu sembunyikan dan apa yang kamu nyatakan.

allah, tiada tuhan yang disembah kecuali dia, tuhan yangmempunyai arsy yang besar".

katakahlah:"tidak ada seorang pun dilangit dan dibumi yang mengetahui perkara yang ghaib, kecuali allah", dan mereka tidak mengetahui bila mereka akan dibangkitkan.

sebenrnya pengetahuan mereka tentang akhirat tidak sampai malahan mereka ragu-ragu tentang akhirat itu,lebih-lebih lagi mereka buta daripadanya.

dan sesungguhnya tuhammu benar-benar mempunyai kunia yang besar kepada manusia,tetapi kebanyakan mereka tidak mensyukuri.




sebanarnya mereka-mereka itu dalam ragu-ragu dan was-was pada hati dan dri mereka sendiri.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

kami membacakan kepadamu sebahagian dari kisah musa dan firaun dengan benar untuk orang-orang yang beriman.

maka tatkala datang kepada mereka kebenaran dari sisi kami, mereka berkata:" mengapakah tidak diberikan kepadanya seperti yang telah diberikan kepada musa dahulu?" dan bukankah mereka itu telah ingkar kepada apa yang diberikan kepada musa dahulu?; mereka telah berkata:" musa dan harun adalah dua ahli sihir yang bantu menbantu"' dan mereka berkata:" sesungguhnya kami tidak mempercayai masing-masing mereka itu".

katakanlah:"datangkanlah olehmu sebuah kitab dari sisi allah yang kitab itu lebih memberi petunjuk daripada keduanya niscaya aku mengikutinya, jika kamu sungguh orang-orang yang benar".

maka jika mereka tidak menjawab, ketahuilah bahwa sesungguhnya mereka hanyalah mengikuti hawa nafsu mereka. dan siapakah yang lebih sesat daripda orang yang mengikuti hawa nafsunya dengan tidak mendapat petunjuk dari allah sedikitpun. sesungguhnya allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim.

dan sesungguhnya talah kami turunkan berturut-turut perkataan ini kepada mereka agar mereka mendapat pelajaran.

orang-orang yang telah kami datangkan kepada mereka al kitab sebelumnya al quraan, mereka beriman dengan al quraan itu.

dan apa saja yang diberikan kepada kamu, maka itu adalah kenikmatan hidup duniawi dan perhiasannya; sedang apa yang di sisi allah adalah lebih baik dan lebih kekal, maka apakah kamu tidak memahaminya?

adapun orang yang bertaubat dan beriman, serta mengerjakan amal yang soleh, semoga dia termasuk orang-orang yang beruntung.

dan dialah allah, tidak ada tuhan melaikan dia, bagi nyalah segala puji didunia dan diakhirat, dan bagi nyalah segala penentuan dan hanya kepada nyalah kamu dikembalikan.

dan kerana rahmatnya, dia jadikan untukmu malam dan siang, supaya kamu beistirihat pada malam itu dan supaya kamu mencari sebahagian dari kurnia nya dan agar kamu bersyukur kepada nya.




untung rugi fekah menjadi permainan kepada mereka-mereka itu, dan mereka jadikan seperti perniagaan yang sebenarnya, itu adalah kiasan atau kilaf bagi memahamikan mereka, dan sebaliknya mereka-mereka itu menghalang-halangi akal mereka dari memikirkan kilaf atau kiasan ayat-ayat al quraan. dan bukanlah mereka itu orang berlaku lurus pada diri mereka sendiri.(mereka bukan lurus bendul sebaliknya kebanyakan mereka-mereka itu hanya berlakun semata-mata bagi menyedapkan hati mereka)

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

dan diantara manusia ada orang yang berkata:"kami beriman kepada allah" maka apabila ia disakiti kepada allah, ia menganggap fitnah manusia itu sebagai azab allah. dan sungguh jika datang pertolongan dari tuhanmu, mereka pasti akan berkata:"sesungguhnya kami adalah besertamu".bukankah allah lebih mengetahui apa yang ada dalam dada semua manusia?

dan sesungguhnya allah benar-benar mengetahui orang-orang yang beriman; dan sesungguhnya dia mengetahui orang-orangyang munafik.

makakami selamatkan nuh dan penumpang-penumpang bahtera itu dan kami jadikan peristiwa itu pelajaran bagi semua umat manusia.

dan apakah mereka tidak memperhatikan bagaimana allah menciptakan dari permulaannya, kemudian mengulaginya. sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi allah.

maka masing-masing kami siksa disebabkan dosanya,maka diantara merka ada yang kami timpakan kepadanya hujan batu kerikil dan diantara mereka ada yang ditimpa suara keras yang mengguntur, dan diantara mereka ada yang kami benamkan kedalam bumi, dan diantara mereka ada yang kami tenggalamkan, dan allah sekali-kali tidak hendak menganiaya mereka, akan tetapi merekalah yang menganiaya diri mereka sendiri.

perumpamaan orang-orang yang mengambil pelindung-pelindung selain allah adalah seperti laba-lab yang membuat rumah. dan sesungguhnya rumah yang paling lemah ialah rumah laba-laba kalau mereka mengetahui.

dan perumpamaan-perumpamaan ini kami buatkan untuk manusia; dan tiada yang memahaminya kecuali orang-orang yang berilmu.

allah menciptakan langit dan bumi dengan hak. sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan allah bagi orang-orang mukmin.

bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu, iaitu al kitab dan dirikanlah solat. sesungguhnya solat itu mencegah dari keji dan mungkar. dan sesungguhnya mengigati allah adalah lebih besar. dan allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.

sebenarnya, al quraan itu adalah ayat-ayat yang nyata didalam dada orang-orang yang diberi ilmu, dan tidak ada yang mengikari ayat-ayat kami kecuali orang-orang yang zalim.




kebanyakan dari mereka-mereka itu sekarang ini, berperangai mengada-ngada,yang kaya dengan cara mengadanya, yang miskin dengan cara mengadanya,yang berilmu dengan cara mengadanya dan yang berkuasa dengan cara mengadanya.

mereka mengadakan perkara yang tidak ada pada diri mereka,egonya, kayanya,miskinnya,tamaknya,cerdiknya(mereka berlebih-lebih dalam berperangai),yang membolehkan azab atau kifarah atau penyakit sampai kepada diri mereka.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

mereka hanya mengetahui yang lahir dari kehidupan dunia; sedangkan mereka tentang akhirat adalah lalai.

dan mengapa mereka tidak memikirkan tentang diri mereka?, allah tidak menjadikan langit dan bumi dan apa yang ada diantara keduanya melainkan dengan yang benar dan waktu yang ditentukan. dan sesungguhnya kebanyakan diantara manusia benar-benar ingkar akan pertemuan dengan tuhannya.

dan apakah mereka tidak mengadakan perjalanan dimuka bumi dan memperhatikan bagaimana akibat oleh orang-orang yang sebelum mereka? orang -orang itu adalah lebih kuat dari mereka dan telah mengolah bumi serta memakmurkannya lebih banyak dari apa yang telah mereka makmurkan. dan telah datang kepada mereka rasul-rasul mereka dengan membawa bukti=-bukti yang nyata. maka allah sekali-kali tidak berlaku zalim kepada mereka, akan tetapi merekalah yang berlaku zalim kepada diri sendiri.

kemudian, akibat orang-orang yang mengerjakan kejahatan adalah yang lebih buruk, kerana mereka mendustakan ayat-ayat allah dan mereka selalu memperolok-oloknya.

allah menciptakan dari permulaan, kemudian mengembalikannya kembali; kemudian kepada nya lah kamu dikembalikan.

maka bertasbihlah kepada allah diwaktu kamu berada dipetang hari dan waktu kamu berada diwaktu subuh,

dan bagi nya lah segala puji di langit dan dibumi dan diwaktu kamu berada pada petang hari dan diwaktu kamu berada di waktu zuhur.




perkara asas yang lazimnya mereka-mereka itu tidak melepasi adalah mengenal diri mereka sendiri,maka lain-lain urusan fekah ditangguhkan keatas diri mereka terutamanya urusan ilmu.

mereka tidak mengenal akan diri mereka, bagaimana mereka dapat mengenal tuhan nya, dan bagaimana mereka beramal dan tunduk sujud bertakwa kepada allah?

dan mereka tidak faham dan tidak mengenal akan isi al quraan ini. adakah sama orang yang berakal dengan orang yang tidak menggunakan akal.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

dan diantara tanda-tanda kekuasaan nya ialah dia mencipta kamu dari tanah, kemudian tiba-tiba kamu menusia yang berkembang biak.

(sebahagian ayat); dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri,

(sebahagian ayat);mencipta langit dan bumi dan berlain-lainan bahasa mu dan warna kulit mu,

(sebahagian ayat);ialah tidurmu diwaktu malam siang hari dan usahamu mencari sebahagian dari kurnia nya.

(sebahagian ayat); dia memperlihatkan kepadamu kilat untuk ketakutan dan harapan dan dia menurunkan air hujan dari langit, lalu menghidupkan bumi dengan air itu sesudah matinya.

(sebahagian ayat);ialah berdirinya langit dan bumi dengan iradatnya, kemudian apabila dia memanggil kamu sekali panggil dari bumi, seketika itu kamu keluar.

dan kepunyaan nya lah siapa saja yang ada dilangit dan dibumi. semuanya hanya kepada nya tunduk.

(sebahagian ayat);dia membuat perumpamaan untuk kamu dari dirimu sendiri,

tetapi orang-orang yang zalim, mengikuti hawa nafsunya tanpa ilmu pengetahuan: maka siapakah yang akan menunjuki orang yang telah disesatkan allah? dan tiadalah bagi mereka seorang penolongpun.

maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama; fitrah allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. tidak ada perubahan pada fitrah allah. agama yang lurus; tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.

dengan kembali bertaubat kepada nya serta dirikan solat dan janganlah kamu termasuk orang-orang yang mempersekutukan allah.




mereka-mereka itu kena faham dan kena tahu,dan kalau tak nak faham serta tak nak tahu, ingat-ingat sendiri dan jangan salahkan orang lain dan mahluk allah yang lain. neraka tu siap sedia menerima orang yang zalim kan dirinya sendiri itu lebih-lebih lagi orang menzalimi orang lain.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

(sebahagian ayat);sebenarnya orang-orang yang zalim itu berada didalam kesesatan yang nyata.

dan sesungguhnya telah kami berikan hikmat kepada luqman, iaitu:"bersyukurlah kepada allah, dan barangsiapa yang bersyukur maka sesungguhnya ia bersyukur untuk dirinya sendiri; dan barangsiapa yang tidak bersyukur, maka sesungguhnya allah maha kaya lagi maha terpuji".

dan ketika luqman berkata kepada anaknya, diwaktu ia memberi pelajaran kepada anaknya:"hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan allah. sesungguhnya mempersekutukan adalah benar-benar kezaliman yang besar".

"hai anakku, sesungguhnya jika ada seberat biji sawi, dan berada dalam batu atau dilangit atau didalam bumi, niscaya allah akan mendatangkannya. sesungguhnya allah maha halus lagi maha mengetahui.

hai anakku, dirikanlah solat dan suruhlah mengerjakan yang baik dan cegahlah dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan.

dan janganlah kamu memalingkan muka dari manusia dan janganlah kamu berjalan dimuka bumi dengan angkuh. sesungguhnya allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri.

dan sederhanalah kamu dalam berjalan dan lunakkanlah suaramu. sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keledai.

tidakkah kamu perhatikan sesungguhnya allah telah menundukkan untukmu apa yang dilangit dan apa yang dibumi dan menyempurnakan untukmu nikmat nya lahir dan batin. dan diantara manusia ada yang membantah tentang allah tanpa ilmupengetahuan atau petunjuk dan tanpa kitab yang memberi penerangan.



tidakkah mereka-mereka itu memandangkan serta memikirkan, akan luqman itu, hamba allah yang hidupnya awal sebelum nabi muhammad saw beberapa ribu tahun sebelum, dan dia telah menasihatkan anaknya bekenaan agama fitrah. dan apa dia agama fitrah itu? agama fitrah ini adalah islam, dan telah disempurnakan oleh nabi muhammad saw sebagai nabi dan rasul terakhir.

begitu jugalah kepada hamba-hamba allah dan para rasul dan para nabi yang sebelum nabi muhammad saw, mereka semuanya diutuskan membawa dan mengsiarkan agama fitrah sama seperti yang disempurnakan oleh nabi muhammad saw.

ada orang tak nak faham, ada orang tak nak tahu dan ada orang tak nak berfikir. semua mahluk tahu dan faham akan hal-hal berkaitan mereka, sebaliknya dalam kalangan manusia, mereka masih lagi dalam keadaan bermalas-malas. dan mereka akan tahu natijah atau akibat dari bermalas-malas mereka itu.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka.

allah lah yang menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada diantara keduannya dalam enam masa, kemudian dia bersemayam diatas arsy. tidak ada bagi kamu selain daripada nya seorang penolongpun dan tidak seorang pemberi syafaat. maka apakah kamu tidak mempehatikan?

dia mengatur urusan dari langit ke bumi, kemudian itu naik kepada nya dalam satu hari yang kadarnya adalah seribu tahun menurut perhitunganmu.

yang demikian itu ialah tuhan yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, yang maha perkasa lagi maha penyayang.

yang membuat segala sesuatu yang dia ciptakan sebaik-baiknya dan yang memulai penciptaan manusia dari tanah.

kemudian dia menjadikan keturunannya dari saripati air yang hina.

kemudian dia menyempurnakan danmeniupkan ke dalamnya roh nya dan dia menjadikan bagi kamu pendengaran, penglihatan dan hati; kamu sedikit sekali besyukur.

dan mereka berkata:" apakah bila kami telah lenyap didalam tanah, kami benar-benar akan berada dalam ciptaan yang baru, bahkan mereka ingkar akan menemui tuhannya.

katakanlah:"malaikat maut yang diserahi untukmu akan mematikan kamu; kemudian hanya kepada tuhanmulah kamu akan dikembalikan.

maka apakah orang yang beriman seperti orang yang fasik? mereka tidak sama.

dan sesungguhnya kami merasakan kepada mereka sebahagian azab dekat sebelum azab yang lebih besar; mudah-mudahan mereka kembali.

dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang telah diperingatkan dengan ayat-ayat tuhannya, kemudian ia berpaling daripadanya? sesungguhnya kami akan memberikan pembalasan kepada orang-orang yang berdosa.




dalam kalangan mereka-mereka itu sekarang ini, ramai yang leka dan ambil mudah dengan ayat-ayat al quraan,mereka menjadikan permainan teka-teki dalam kalangan mereka dan mereka merasa megah serta seronok dengan kelakuan mereka. sungguh aibnya kelakuan mereka-mereka itu, mereka tidak malu kepada diri mereka sendiri apatah lagi kepada tuhan pencipta mereka.

allah menurunkan al quraan sebagai rahmat dan pedoman kepada mereka dan kita, sebaliknya mereka-mereka itu mengabaikan dan ada yang memperlecehkan nya al quraan. sedangkan al quraan itu lebih tua dari diri mereka sendiri.
jika mereka memahami dan memikirkannya.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

dan bertakwalah kepada allah. dan cukuplah allah sebagai pemelihara.

sesungguhnya laki-laki dan perempuan yang muslim, laki-laki dan perempuan yang mukmin, laki-laki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, laki-laki dan perempuan yang benar, laki-laki dan perempuan yang sabar, laki-laki dan perempuan yang hkusyuk,laki-laki dan perempuan yang bersedekah, laki-laki dan perempuan yang berpuasa, laki-laki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, laki-laki dan perempuan yang banyak menyebut allah, allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar.

dan tidak patut bagi laki-laki yang mukmin dan tidak bagi perempuan yang mukmin, apabila allah dan rasul nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan tentang urusan mereka. dan barangsiapa mendurhakai allah dan rasul nya maka sesungguh lah dia telah sesat, sesat yang nyata.




mereka-mereka itu dan yang selain dari mereka,laki-laki dan perempuan, mereka boleh memilih yang baik dan yang buruk, itu pilihan diri mereka sendiri.(tepuk dada tanya selera),kami ini hanya mengulangi sebutan dari rasulullah dan mereka yang sebelum kami.

urusan kami hanya kepada allah dan urusan mereka itu juga diserah kepada allah, dan kami hanya menyampaikan pesanan allah, dari ayat-ayat al quraan.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

dan orang-orang yang berusaha untuk ayat-ayat kami dengan anggapan mereka dapat melepaskan diri dari azab, mereka itu memperoleh azab, iaitu azab yang sangat pedih.

dan orang-orang yang diberi ilmu berpendapat bahwa wahyu yang diturunkan kepadamu dari tuhanmu itulah yang benar dan menujuki kepada jalan tuhan yang maha perkasa lagi maha terpuji.

(sebahagian ayat); maka apakah mereka tidak melihat langit dan bumi yang ada dihadapan dan dibelakang mereka?

(sebahagian ayat);dan sesungguhnya telah kami berikan kepada daud kurnia dari kami,

(sebahagian ayat);dan kami angin bagi sulaiman,

(sebahagian ayat); bekerjalah hai keluarga daud untuk bersyukur. dan sedikit sekali dari hamba-hamba ku yang berterima kasih.

maka tatkala kami telah menetapkan kematian sulaiman, tidak ada yang menunjukkan kepada mereka kematiannya itu kecuali rayap yang memakan tongkatnya. maka tatkala ia telah tersungkur, tahulah jin itu bahwa kalau sekiranya mereka mengetahui yang ghaib tentulah mereka tidak akan tetap dalam siksa yang menghinakan.

(sebahagian ayat);sesungguhnya bagi kaum saba ada tanda ditempat kediaman mereka iaitu dua buah kebun disebelah kanan dan disebelah kiri.

(sebahagian ayat);tetapi mereka berpaling,maka kami datangkan kepada mereka banjir yang besar,

demikianlah kami memberi balasan kepada mereka kerana kekafiran mereka. dan kami tidak menjatuhkan azab, melainkan hanya kepada orang-orang yang sangat kafir.

dan sesungguhnya iblis telah dapat membuktikan kebenaran sangkaannya terhadap mereka lalu mereka mengikutinya, kecuali sebahagian orang-orang yang beriman.

dan tidak adalah kekuasaan iblis terhadap mereka, melainkan hanyalah agar kami dapat membezakan siapa yang beriman kepada adanya kehidupan akhirat dari siapa yang ragu-ragu tentang itu. dan tuhanmu maha memelihara segala sesuatu.

(sebahagiana ayat); dan mereka tidak mempunyai suatu sahampun dalam langit dan bumi dan sekali-kali tidak ada diantara mereka yang menjadi pembantu bagi nya,

dan orang-orang yang berusaha ayat-ayat kami dengan anggapan untuk dapat melepaskan diri dari azab kami, maereka itu dimasukkan kedalam azab.



mereka-mereka itu tidak terjumpa?, akan kebenaran-kebenaran dari dalam al quraan? dan akan kisah salah laku serta azab yang dikenakan kepada orang dahulu sebelum mereka sebagai pelajaran dan pengajaran.

maka dengan apa mereka membaca serta melihat ayat-ayat al quraan dan al hadis, dan dengan apa mereka mendengar bacaan yang diperdengarkan kepada mereka, dan sedangkan mereka-mereka itu adalah orang-orang yang sihat dan tiada cacat celanya. mereka mengaibkan diri mereka sendiri.

Anonymous said...

inshaallah.kami dan mereka,

hai manusia,ingatlah akan nikmat allah kepadamu. adakah sesuatu pencipta selain allah yang dapat memberikan rezeki kepada kamu dari langit dan bumi? tidak ada tuhan selain dia; maka mengapakah kamu berpaling.

hai manusia, sesungguhnya janji allah adalah benar, maka sekali-kali janganlah kehidupan dunia memperdayakan kamu dan sekali-kali jangan lah orang yang pandai menipu, memperdayakan kamu tentang allah.

(sebahagian ayat);sesungguhnya syaitan itu adalah musuh bagimu.

orang-orang yang kafir bagi mereka azab yang keras. dan orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh bagi mereka ampunan dan pahala yang besar.

maka apakah orang yang dijadikan menganggap baik pekerjaannya yang buruk lalu dia meyakini pekerjaan itu baik? maka sesungguhnya allah menyesatkan siapa yang dikehendaki nya dan menunjuki siapa yang dikehendaki nya; maka janganlah dirimu binasa kerana kesedihan terhadap mereka. sesungguhnya allah maha mengetahui apa yang mereka perbuat.

(sebahagian ayat);barang siapa yang menghendaki kemulian, maka bagi allah lah kemuliaan itu semuanya.

(sebahagian ayat);dan allah mencipta kamu dari tanah kemudian dari air mani,

(sebahagian ayat);dan tiada sama dua laut; yang ini tawar,segar,sedap diminum dan yang lain masin lagi pahit.

(sebahagian ayat);dia memasukkan malam kedalam siang dan memasukkan siang kedalam malam dan menundukkan matahari dan bulan,

hai manusia,kamulah yang berkehendakan kepada allah; dan allah dia lah yang maha kaya lagi maha terpuji.

dan tidaklah sama orang yang buta dengan orang yang melihat.

dan tidak sama gelap gulita dengan cahaya.

dan tidak sama yang teduh dengan yang panas.

(sebahagian ayat);dan tidak sama orang-orang yang hidup dan orang-orang yang mati.

kemudian kitab itu kami wariskan kepada orang-orang yang kami pilih diantara hamba-hamba kami, lalu diantara mereka ada yang menganiaya diri mereka sendiri dan diantara mereka ada yang pertengahan dan diantara mereka ada yang lebih cepat berbuat kebaikan dengan izin allah. yang demikian itu adalah kurnia yang amat besar.

sesungguhnya allah mengetahui yang tersembunyi dilangit dan dibumi. sesungguhnya dia maha mengetahui segala isi hati.





mereka-mereka itu tetap akan di duga oleh allah dan tiada yang terlepas dari dugaan allah dan kami pun diduga juga.

maka dengan dugaan itu, dapatlah diketahui, siapa diantara hamba-hamba nya yang sabar dan bertakwa.

Anonymous said...

inshaallah. kami dan mereka,

sesungguhnya telah pasti berlaku perkataan terhadap kebanyakan mereka, kerana mereka tidak beriman.

sesungguhnya kami telah memasang belenggu dileher mereka, lalu tangan mereka ke dagu, maka kerana itu mereka tertengadah.

dan kami adakan dihadapan mereka dinding dan di belakang mereka dinding, dan kami tutup mereka sehingga mereka tidak dapat melihat.

sama saja bagi mereka apakah kamu memberi peringatan kepada mereka ataukah kamu tidak memberi peringatan kepada mereka, mereka tidak akan beriman.

(sebahagian ayat);sesungguhnya kamu hanya memberi peringatan kepada orang-orang yang mahu mengikuti peringatan,

sesungguhnya kami menghidupkan orang-orang mati dan kami menuliskan apa yang telah mereka kerjakan dan bekas-bekas yang mereka tinggalkan, dan segala sesuatu kami kumpulkan dalam kitab induk yang nyata.

tidakkah mereka mengetahui berapa banyaknya umat-umat sebelum mereka yang telah kami binasakan, bahwasanya orang-orang itu tiada kembali kepada mereka.

dan setiap mereka semuanya akan di kumpulkan lagi kepada kami.

tetapi kerana rahmat yang besar dari kami dan untuk memberikan kesenangan hidup sampai kepada suatu ketika.

dan apabila dikatakan kepada mereka:" takutlah kamu akan siksa yang dihadapanmu dan siksa yang akan datang supaya kamu mendapat rahmat".

dan sekali -kali tiada datang kepada mereka suatu tanda dari tanda-tanda kekuasaan tuhan mereka, melainkan mereka selalu berpaling daripadanya.

bukankah aku telah memerintahkan kepadamu hai bani adam supaya kamu tidak menyembah syaitan? sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi kamu".

dan hendaklah kamu menyembah ku. ini alh jalan yang lurus.

sesungguhnya syaitan itu telah menyesatkan sebahagian besar diantaramu. maka apakah kamu tidak memikirkan?



ego nya dalam diri mereka-mereka itu yang menyebabkan mereka -mereka itu menjadi manusia oku.

mereka bertelagah sesama maereka. seperti ayam dan itik bercakap

kebanyakan dari mereka menjadikan kitab-kitab dan ayat-ayat dari al quraan itu, hanyalah sebagai perhiasan yang cantik yang tidak dimengertikan bacaannya.

ilmu yang dipelajari disalah niatkan kepada perbuatan lain,maka mereka-mereka itu menjadi isim (mereka bukan sakit atau mereka bukan gila) sebaliknya mereka dikifarahkan diatas kesalahan; salah guna niat pada ilmu fekah. sehingga mereka kembali bertaubat dari kelakuan yang salah itu.