INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20151127

Majid Akob dan Abdullah Tulis

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara... kilaf@kias

bagi waris ini[siapa dan dimana]
majid
bin akob
bin buruk
bin derus
bin abdullah[tulis]
bin nuh@ngah
bin tengku umbak[pupu 40 pagar ruyung]

susur bini pertama abdullah tulis].
susur waris bini keduanya[abdullah tulis] ada di benta,
guna gelaran tok lasam dan
bininya bersusur kepada
tok jergoh[waris dari susur raja hitam@matan yang dipertuan negeri sembilan]
   
Anonymous
on 12/21/14

27 comments:

Anonymous said...

subhanaallah.maka dengan demikian,

tidak adahalangan bagi orang buta,tidak bagi orang pincang,tidak bagi orang sakit,dan tidak bagi dirimu sendiri,makan dirumah kamu sendiri atau dirumah bapak-bapakmu,dirumah ibu-ibumu,dirumah saudara-saudaramu yang laki-laki,dirumah saudara bapakmu yang perempuan,dirumah saudaramu yang perempuan,dirumah saudara bapakmu yang laki-laki,dirumah saudaraibumu yang laki-laki,dirumah saudara ibumu yang perempuan,dirumah yang kamu miliki kuncinya atau dirumah kawan-kawanmu.tidak ada halangan bagi kamu makan bersama-sama mereka atau sendirian.maka apabila kamu memasuki rumah-rumah hendaklah kamu memberi salam kepada penghuninya,salam yang ditetapkandari sisi allah,yangdiberi berkat lagi baik.demikianlah allah menjelaskn ayat-ayat bagimu,agar kamu memahaminya.

sesungguhnya yang sebenar-benar orang mukmin ialah orang-orang yang beriman kepada allah dan rasul nya,dan apabila mereka berada bersama-sama rasulullah dalam sesuatu urusan yang memerlukan pertemuan,mereka tidak meninggalkan sebelum meminta izin kepadanya.sesungguhnya orang-orang yang meminta izin kepadamu mereka itulah orng-orang yang beriman kepada allah dan rasul nya.maka apabila mereka meminta izin kepadamu kerana sesuatu keperluan,berilah izin kepada sesiapa yang kamu kehendaki diantara mereka,dan mohonkan ampunan untuk meeka kepada allah.sesungguhnya allah maha pengampun lagi maha penyayang.

janganlah kamu jadikan panggilan rasul diantara kamu seperti panggilan sebahagian kamu kepada sebahagian.sesungguhnya allah telah mengetahui orang-orang yang beransur0ansur pegi diantara kamu dengan berlindung,maka hendaklah orang-orang yang menyalahi perintah nya takut akan ditimpa cobaan atau ditimpa azab yang pedih.

ketahuilah sesungguhnya kepunyaan allah lah apa yang dilangit dan dibumi.sesungguhnya dia mengetahui keadaan yang kamu berada didalamnya,dan hari dikembalikan kepada nya,lalu diterangkan nya kepada mereka apa yang telah mereka kerjakan.dan allah maha mengetahui segala sesuatu.





orang yang bodoh kalau diajar akan pandai dan orang yang cerdik kalau ditegur akan mendengar tetapi orang yang ego mereka akan tetap menyombong tidak boleh diajar dan tidak boleh ditegur,maka jadilah mereka-mereka itu seperti firaun,hamman dan qorun.
mereka-mereka itu telah dihukum kecuali seorang yang masih belum,itulah iblis.

Anonymous said...

subhanaallah.maka dengan demikian,

dan orang yang bertaubat dan mengerjakan amal saleh,maka sesungguhnya dia bertaubat kepada allah dengan taubat yang sebenar-benarnya.

dan orang-orang yang tidak memberikan persaksian palsu,dan apabila mekeka bertemu dengan yang mengerjakan perbuatan-perbuatan yang tidak berfaedah,mereka lalui dengan menjaga kehormatan dirinya.

dan orang-orang yang apabila diberi peringatan dengan ayat-ayat tuhan mereka,mereka tidaklah menghadapinya sebagai orang-orang yang tuli dan buta.

dan orang-orang yang berkata:"ya tuhan kami,anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati,dan jadikanlah kami imambagi orang-orang yang bertakwa.

mereka itulah orang yang dibalasi dengan martabat yang tinggi kerana kesabaran mereka dan mereka disambut dengan penghormatan danucapan selamat didalamnya.

mereka kekal didalamnya,syurga itu sebaik-baik tempat menetap dan tempat ediaman.

katakanlah:"tuhanku tidak mengendahkan kamu,melainkan kalau ada ibadatmu.padahal kamu sungguh telah mendustakan nya? kerana itu kelak pasti".




adam dan hawa itu telah berbuat salah dan mereka telah dihukum dan mereka telah berdoa memohon ampunan kepada allah lalu mereka bertaubat dengan iklas. dan mereka berasa malu kepada allah diatas kelakuan yang terjadi kepada mereka.
dan sekarang ini,dalam kalangan mereka-mereka itu berbuat salah dengan sengaja dan ego serta bangga dengan salah laku itu,lalu mereka masih berani mengaku diri mereka berketurunan dari adam dan hawa.

adam dijadikan dari saripati tanah dan hawa dijadikan dari tulang rusuk kiri adam,dan mereka-mereka itu pula dijadikan dari setitis air yang hina.
pergolakan kejadian adam dan hawa tidaklah sama dengan mereka-mereka itu,adam dan hawa tidak di kendungkan dalam rahim ibu,dan hanya mereka itu sahaja yang disambung dari zurian mereka keduanya.

maka mengapa mereka-mereka sekarang ini bergitu sombong melebihi egonya iblis.apakah mereka tidak pernah membaca al quraan dan al hadis? sejarah didalannya.

Anonymous said...

subhanaallah.maka dengan demikian,

apakah akan akuberitakan kepadamu,kepada siapa syitan-syaitan itu turun?

mereka turun kepada tiap-tiap pendusta lagi yang banyak dosa.

mereka menghadapkan pendengaran itu,dan kebnyakan mereka adalah orang-orang pendusta.

dan penyair-penyair itu diikuti oleh orang-orang yang sesat.

tidakkah kamu melihat bahwasanya mereka mengembara di tiap-tiap lembah.

dan bahwasanya mereka suka mengatakan apa yang mereka sendiri tidak mengerjakan?

kecuali orang-orang yang beriman dan beramal saleh dan banyak menyebut allah dan mendapat kemenangan sesudah menderita kezaliman.dan orang-orang yang zalim itu kelak akan mengetahui ketempat mana mereka akan kembali.




maka jika mereka-mereka itu dengan sengaja enggan memperbetulkan diri mereka,oleh itu biarkan mereka dalam dunia mereka sehingga sampai waktu yang ditentukan keatas mereka-mereka itu. dan tiada paksaan.al quraan menerangkan berita berita yang telah terjadi kepada orang-orang yang terdahulu dari mereka-mereka sekarang ini. maka bersabarlah dengan kelakuan mereka-mereka itu.dan diri jangan diumpama kepada kelakuan mereka-mereka pula. yang akan membawa kepada kemurkaan allah.

Anonymous said...

subhanaallah.maka dengan demikian,

negeri akhirat itu, kami jadikan untuk orang-orang yang tidak ingin menyombongkan diri dam berbuat kerosakan di bumi.dan kesudahan itu adalah bagi orang-orang yang bertakwa.

barang siapa yang datang dengan kebaikan maka baginya yang lebih baik daripada kebaikannyan itu;dan barangsiap yang datang dengan kejahatan,maka tidaklah diberi pembalasan kepada orang-orang yang telah mengerjakan kejahatan itu,melainkan dengan apa yang dahulu mereka kerjakan.

sesngguhnya yang mewajibkan atasmu al quraan,benar-benar akan mengembalikan kamu ke tempat kembali.katakanlah:"tuhanku tahu orang yang membawa petunjuk dan orang yang dalam kesesatan yang nyata.

dan kamu tidak pernah mengharap agar al quraan dirutunkan kepadamu,tetapi ia kerana suatu rahmat yang besar dari tuhanmu,sebab itu janganlah sekali-keli kamu menjadi penolong bagi orang-orang kafir.

dan janganlah sekali-kali mereka dapat menghalangimu dari ayat-ayat allah,sesdah ayat-ayat itu diturunkan kepadamu,dan serulah mereka kepada tuhanmu,dan janganlah sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang mempersekutukan tuhan.

janganlah kamu sembah disamping allah,tuhan apapun yang lain.tidak ada tuhan melainkan dia.tiap-tiap sesuatu pasti binasa,kecuali allah.bagi nya lah segala penentuan,dan hanya kepada nya lah kamu dikembalikan.




beradab itu kalau kurang difahami bagaimana ,maka sekurang-kurangnya berbahasa. tidak akan duduk seseorang itu ditempatnya jika budi bicaranya tiada.bagi setiap khalifah,ulama,imam,ustaz yang menjadi dan menjalankan urusan ketua mestilah tahu adab(didalamnya ada budi bahasa,budi bicara)dan barulah masuk kedalam adat dan yang akhirnya barulah boleh duduk pada fekah.

dan kalangan mereka-mereka itu dalam kedudukan ilmu-ilmu diri ;mahrifat,hakikat,tarikat syariat dan termasuk ahli sufi,apakah yang telah berlaku keatas mereka-mereka itu.
dimana adab mereka ,dimana adat mereka dan yang menyebabkan fekah mereka tak teratur susunannya.apa yang menyebabkan tersasar dari urusan yang sebenar dalam diri mereka.
dan apa yang menjadi penghalang kepada hati dan diri mereka dari laluan yang sepatutnya.

Anonymous said...

subhanaallah.maka dengan demikian,

dan tiadalah kehidupan dunia ini melainkan senda gurau dan main-main.dan sesungguhnya akhirat itulah yang sebenarnya kehidupan,kalau merka mengetahui.

maka apabila mereka naik kapal mereka berdoa kepada allah dengan memernikan ketaatan kepada nya'maka tatkala allah menyelamatkan mereka sampai kedarat,tiba-tiban mereka mempersekutukan.

agar mereka mengikari nikmat yang telah kami berikan kepada mereka dan agar mereka bersenang-senang. kelak mereka akan mengetahui.

dan apakah mereka tidak memperhatikan,bahwa sesungguhnya kami telah menjadikan tanah suci yang aman,sedangkan manusia sekitarnya rompak-merompak.maka mengapa mereka masih percaya kepada yang bathil dan ingkar kepada nikmat allah?

dan siapakah yang lebih zalim daripada orang-orang yang mengada-adakan kedustaan terhadap allah atau mendustakan yang hak tatkala yang hak itu datang kepadanya? bukankah dalam nereka jahannam itu ada tempat bagi orang-orang yang kafir?

dan orang-orang yang berjihad untuk kami,benar-benar akan kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan kami.dan sesungguhnya allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik.



perhatikan dengan baik perumpamaan ini;

labu lembu lebu jelebu.

(akan maknanya ada maksud yang sama dan di gunakan dalam fekah dan dalam al quraan ada disebutkan sebagai kilaf ,dan fikirkanlah menggunakan akal yang telah disempurnakan,untuk mencari maksud jawapannya).mereka mengaku mereka orang berilmu.?.

Anonymous said...

subhanaallah.maka dengan demikian,

dan padahari terjadinya kiamat,bersumpahlah orang-orang yang berdosa;"mereka tidak berdiam melainkan sesaat",seperti demikian mereka selalu dipalingkan.

dan berkata orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan dan keimanan:"sesungguhnya kamu telah berdiam menurut ketetapan allah,sampai hari berbangkit;maka inilah hari berbangkit itu akan tetapi kamu selalu tidak meyakini.

maka pada hari itu tidak bermanafaat bagi orang-orang yang zalim permintaan uzur mereka,dan tidak pula mereka diberi kesempatan bertaubat lagi.

dan sesungguhnya telah kami buat dalam alaquraan ini segala macam perumpamaan untuk manusia.dan sesungguhnya jika kamu menbawa kepada mereka suatu ayat,pastilah orang-orang yang kafir itu akan berkata;"kamu tidak lain hanyalah orang-orang yang menbuat kepalsuan belaka".

demikianlah allah mengunci mati hati orang-orang yang tidak memahami.

maka bersabarlah kamu,sesungguhnya janji allah adalah benar dan sekali-kali janganlah orang-orang yang tidak meyakini itu menggelisahkan kamu.




mereka-mereka itu berada dalam fitnah yang besar,jika mereka berpendapat yang azazil itu adalah iblis, kedua nya mereka mahluk yang berlainan dan bukan sama;

azazil dihukum atas salah lakunya dan mahluk digelar iblis itu juga dihukum atas salah lakunya. dan mereka keduanya melakukan keingkaran dan tidak menurut perintah kepada allah pada masa mereka itu.

dan adakah mereka-mereka itu telah membaca al quraan yang didepan mereka? akan kilaf nya fekah itu. dan mereka ada ilmu dan ada akal.

inilah yang dikatakan;akan perkara;

nyata dalam nyata.
nyata dalam ghaib.
ghaib dalam nyata.
ghaib dalam ghaib.

tidak dipaksa untuk pecaya,sebaliknya supaya berfikir dengan akal yang telah disempurnakan.

Anonymous said...

subhanaallah.maka dengan demikian,

demikianlah,kerana sesungguhnya allah, dia lah yang hak dan sesungguhnya apa saja yang mereka seru selain allah itulah yang bathil;dan sesungguhnya allah dia lah yang maha tinggi lagi maha besar.

tidakkah kamu memperhatikan bahwa sesungguhnya kapal itu berlayar dilaut dengan nikmat allah,supaya diperlihatkan kepadamu sebahagian dari tanda-tanda nya.sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi semua orang yang sangat sabar lagi banyak bersyukur.

dan apabila mereka dilamun ombak yang besar seperti gunung,mereka menyeru allah dengan memurnikan ketaatan kepada nya maka tatkala allah menyelamatkan mereka sampai didaratan,lalu sebagian mereka tetap menepuh jalan yang lurus,dan tidak ada yang mengingkari ayat-ayat kami selain orang-orang yang tidak setia lagi ingkar.

hai manusia,bertakwalah kepada tuhanmu dan takutilah suatu hari yang seorang baak tidak dapat menolong anaknya dan seorang anak tidak dapat menolong bapaknya sedikitpun.sesungguhnya janji allah adalah benar,maka janganlah sekali-kali kehidupan dunia memperdayakan kamu,dan jangan penipu memperdayakan kamu dalam allah.

sesungguhnya allah,hanya pada sisnya sajalah pengetahuan tentang hari kiamat; dan dia lah yang menurunkan hujan,dan mengetahui apa yang ada dalam rahim.dan tida seorangpun yang dapat mengetahui apa yang dakan diusahakannya besok,dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui dibumi mana dia akan mati.sesungguhnya allah maha mengetahui lagi maha mengenal.



dalam kalangan hamba mahluk ciptaan allah,maka tiada seorangpun yang diberikan akan ilmu-ilmu yang banyak dengan tanpa izin dan pengetahuan dari nya. juga kekayaan mereka itu,juga keimanan mereka itu,maka bodoh sombonglah mereka yang ego dan zalim pada diri-diri mereka itu sendiri.
dan mereka tahu akan akibat dari ego dan zalim mereka itu,sebaliknya mereka tetap buat bodoh sombong mereka.

Anonymous said...

subhanaallah.maka dengan demikian,

dan apakah tidak menjadi petunjuk bagi mereka,berapa banyak umat-umat sebelum mereka yang telah kami binasakan sedangkan mereka sendiri berjalan ditempat-tempat kediaman mereka itu.sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda.maka apakah mereka tidak mendengarkan?

dan apakah mereka tidak memperhatikan,bahwasanya kami menghalau air ke bumi yang tandus,lalu kami tumbuhkan dengan air hujan itu tanam-tanaman yang daripadanya makan binatang-binatang ternak mereka dan mereka sendiri.maka apakah mereka tidak memperhatikan?

dan mereka bertanya:"bilakah kemenangan itu jika kamu memang orang-orang yang benar?"

katakanlah:"pada hari kemenangan itu tidak berguna bagi orang-orang kafir iman mereka dan tidak mereka diberi tangguh."

maka berpalinglah kamu dari mereka dan tunggulah,sesungguhnya mereka menunggu.




dan apabila mereka-mereka itu tidak sabar dan selalu terkejar-kejar dalam banyak perihal mereka itu,maka telah menerima perkara yang tidak teratur dan tidak tersusun.
umpama seperti membina sebuah rumah;tapaknya,tiangnya,gelegarnya,lantainya,dinding,pintu,tangga,tingkapnya,alang,silingnya,dan rabung,atapnya.dan barulah ia menjadi sebuah rumah dan dikukuhkan dengan pasak atau paku;...tak gitu tukang rumah?

juga seperti wuduk dan solat;
basuh mukanya,basuh tangan lengannya,sapu air pada ubun atau anak rambutnya,basuh kakinya. dan ditambah dengan basuh tangan jari jemarinya, berkumur-kumur mulutnya,mencucikan lubang hidungnya,basuh telinganya dan ranbut kepala tengkok belakangnya.

dan pada solat; dilakukan dengan tertip dan tertil dan tidak tunggang langgang dan berkejar-kejar.bergitu juga lah dengan mengambil ilmu allah; ada izin dari nya,ada fardu wajibnya kifayah dan ainnya yang perlu dijalankannya,dan ada sujud berserah dirinya kepada allah.

dan kesemua ilmu yang dianugerahkan itu adalah untuk memakmurkan seluruh alam dan bukannya untuk mempertikaikan alam ciptaan nya.





Anonymous said...

subhanaallah.maka dengan demikian,

dan apakah tidak menjadi petunjuk bagi mereka,berapa banyak umat-umat sebelum mereka yang telah kami binasakan sedangkan mereka sendiri berjalan ditempat-tempat kediaman mereka itu.sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda.maka apakah mereka tidak mendengarkan?

dan apakah mereka tidak memperhatikan,bahwasanya kami menghalau air ke bumi yang tandus,lalu kami tumbuhkan dengan air hujan itu tanam-tanaman yang daripadanya makan binatang-binatang ternak mereka dan mereka sendiri.maka apakah mereka tidak memperhatikan?

dan mereka bertanya:"bilakah kemenangan itu jika kamu memang orang-orang yang benar?"

katakanlah:"pada hari kemenangan itu tidak berguna bagi orang-orang kafir iman mereka dan tidak mereka diberi tangguh."

maka berpalinglah kamu dari mereka dan tunggulah,sesungguhnya mereka menunggu.




dan apabila mereka-mereka itu tidak sabar dan selalu terkejar-kejar dalam banyak perihal mereka itu,maka telah menerima perkara yang tidak teratur dan tidak tersusun.
umpama seperti membina sebuah rumah;tapaknya,tiangnya,gelegarnya,lantainya,dinding,pintu,tangga,tingkapnya,alang,silingnya,dan rabung,atapnya.dan barulah ia menjadi sebuah rumah dan dikukuhkan dengan pasak atau paku;...tak gitu tukang rumah?

juga seperti wuduk dan solat;
basuh mukanya,basuh tangan lengannya,sapu air pada ubun atau anak rambutnya,basuh kakinya. dan ditambah dengan basuh tangan jari jemarinya, berkumur-kumur mulutnya,mencucikan lubang hidungnya,basuh telinganya dan ranbut kepala tengkok belakangnya.

dan pada solat; dilakukan dengan tertip dan tertil dan tidak tunggang langgang dan berkejar-kejar.bergitu juga lah dengan mengambil ilmu allah; ada izin dari nya,ada fardu wajibnya kifayah dan ainnya yang perlu dijalankannya,dan ada sujud berserah dirinya kepada allah.

dan kesemua ilmu yang dianugerahkan itu adalah untuk memakmurkan seluruh alam dan bukannya untuk mempertikaikan alam ciptaan nya.





Anonymous said...

subhanaallah.maka dengan demikian,

hai orang-orang yang beriman,janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang menyakiti musa;maka allah membersihkannya dari tuduhan-tuduhan yang mereka katakan.dan adalah dia seorang yang mempunyai kedudukan terhormat disisi allah.

hai orang-orang yang beriman,bertakwalah kamu kepada allah dan katakanlah perkataan yang benar.

niscaya allah memperbaiki baginu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu.dan barangsiapa mentaati allah dan rasul nya,maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar.

sesungguhnya kami telah mengemukakan amanat kepada langit,bumi dan gunung-gunung,maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khuwatie akan mengkianatinya,dan dipikullah amanat itu oleh manusia.sesungguhnya manusia itui amat zalim dan amat bodoh.

sehingga allah mengazab orang-orang munafik laki-laki dan perempuan dan orang-orang musrikin laki-laki dan perempuan;dan sehingga allah menerima taubat orang-orang mukmin laki-laki dan perempuan.dan adalah allah maha pengampun lagi maha penyayang.



dan apabila dijalankan perintah mengikut perintah allah maka selamatlah mereka para ulama dan jika mereka menjalankannya hanya mengikut perintah dan telunjuk semata,maka tanggunglah akibatnya pada diri mereka sendiri,kerana itu juga dikatakan bersekutu atau bersubaha. kerana mereka diantara pemagang ilmu allah yang diberikan izin mengunakan.dan diantara mereka itu ada yang menyalahgunakannya.ilmu.

pada zaman nabi isa,yang tidak yakin dan tidak percaya kepada kerasulan nabi isa adalah dalam kalangan ahli kitabnya sendiri dan bukannya orang yang ramai dan orang yang ramai itu hanya pak turut kepada ahli kitab-ahli kitab itu. alang kah aibnya kelakuan mereka-mereka itu.

Anonymous said...

subhanaallah.maka dengan demikian,

katakanlah:"sesungguhnya aku hendak memperingatkan kepadamu suatu hal saja,yaitu supaya kamu mengadap allah berdua-dua atau sendiri-sendiri;kemudian kamu fikirkan tidak ada penyakit gila sedikitpunpada kawanmu itu.dia tidak lain hanyalah pemberi peringatan bagi kamu sebelum azab yang keras.

katakanlah:"upahapapun yang aku minta kepadamu,maka itu untuk kamu.upahku hanyalah dari allah,dan dia maha mengetahui segala sesuatu".

katakanlah:"sesungguhnya tuhanku mewahyukan kebenaran.diamaha mengetahui segala yang ghaib".

katakanlah:"kebenaran telah datang dan yang bathil itu tidak akan memulai dan tidak akan mengulangi".

katakanlah:"jika aku sesat maka sesungguhnya aku sesat atas kemudaratan diriku sendiri;dan jika aku mendapat petunjuk maka itu adalah disebabkan apa yang diwahyukan tuhanku kepadaku.sesungguhnya dia maha mendengar lagi maha dekat".

dan jikalau jikalau kamu melihat ketika mereka terperanjat ketakutan;maka mereka tidak dapat melepaskan diri dan mereka ditangkap dari tempat yang dekat.

dan mereka berkata:"kami beriman kepada allah"'bagaimanakah mereka dapat mencapai dari tempat yang jauh itu.

dan sesungguhnya mereka telah mengingkari allah sebelum itu;dan mereka menduga-duga tentang yang ghaib dari tempat yang jauh.

dan dihalangi antara mereka dengan apa yang mereka ingini sebagaimana yang dilakukan terhadap orang-orang yang serupa dengan mereka pada masa dahulu.sesungguhnya mereka dahulu dalam keraguan yang mendalam.




dari kalangan mereka-mereka itu;yang sebenarnya membaca al quraan atau melagukan al quraan.dan mengapa mereka tidak mengambil pelajaran dan pengajaran dari dalam nya dari sejarah-sejarah umat-umat terdahulu dari mereka yang telah dihukum atas kesalahan mereka dahulu.

pahala yang mereka kejar dan kumpulkan sebanyak gunung itu masih tidak melapaskan diri mereka, tiada pertukaran pahala dengan syurga;sedangkan syurga itu adalah sebahagian dari perkara pahala itu sendiri.

mereka kata syurga tidak boleh dibeli dengan duit,maka samalah juga,bila dikatakan;pahala tidak boleh dibeli dengan duit. jadinya dari mana pulak datangnya perkaranya; saham akhirat ini? sapa yang memandai bercakap?

ahli............ disandarkan kepada sahabat.
sunnah.......... disandarkan kepada rasulullah saw.
dan waljamaah... itu datang nya dari mana dan disandarkan kepada siapa?

Anonymous said...

subhanaallah.maka dengan demikian,

kerana kesombongan dimuka bumi dan kerana rencana yang jahat. rencana yang jahat itu tidak akan menimpa selain orangyang merencanakannya sendiri.tiadalah yang mereka nanti-nantikan melainkan sunnah kepada orang-orang yang terdahulu.maka sekali-kali kamu tidak akan menemui perubahan bagi sunnah allah,dan sekali-kali tidak akan menemui penyimpangan bagi sunnah allah itu.

dan apakah mereka tida berjalan dimuka bumi,lalu melihat kesudahan orang-orang yang sebelum mereka,sedangkan orang-orang itu adalah lebih besar kekuatannya darimereka?dan tiada suatupun yang dapatmelemahkan allah baik dilangit maupun dibumi.sesungguhnya allah maha mengetahui lagi maha kuasa.

dan kalau sekiranya allah menyiksa manusia disebabkanusahanya,niscaya dia tidak akan meninggalkan diatas permukaan bumi suatu mahluk yang melatapun akan tetapi allah menangguhkan mereka,sampai waktu yang tertentu;maka apabila datang ajal mereka,maka sesungguhnya allah adalah maha melihat hamba-hamba nya.




allah telah mencipta dari mula kejadian sehingga akhir kejadian sendiri tanpa pembantu,dan siapa pula mereka-mereka itu yang memandai hendak merobah sejarah kejadian itu,termasuklah sejarah kejadian diri mereka sendiri?

mana adat adab fekah nya mereka; kepada allah,kepada rasulullah,kepada adam@hawa,kepada rukun islam,kepada rukun iman.

tidakkah mereka itu ada akal yang telah disempurnakan oleh allah; yang boleh mereka gunakan memikirkannya akan perkara, yang baik dengan yang buruk. atau akal mereka telah tercedera.

Anonymous said...

subhanaallah.maka dengan demikian,

kerana kesombongan dimuka bumi dan kerana rencana yang jahat. rencana yang jahat itu tidak akan menimpa selain orangyang merencanakannya sendiri.tiadalah yang mereka nanti-nantikan melainkan sunnah kepada orang-orang yang terdahulu.maka sekali-kali kamu tidak akan menemui perubahan bagi sunnah allah,dan sekali-kali tidak akan menemui penyimpangan bagi sunnah allah itu.

dan apakah mereka tida berjalan dimuka bumi,lalu melihat kesudahan orang-orang yang sebelum mereka,sedangkan orang-orang itu adalah lebih besar kekuatannya darimereka?dan tiada suatupun yang dapatmelemahkan allah baik dilangit maupun dibumi.sesungguhnya allah maha mengetahui lagi maha kuasa.

dan kalau sekiranya allah menyiksa manusia disebabkanusahanya,niscaya dia tidak akan meninggalkan diatas permukaan bumi suatu mahluk yang melatapun akan tetapi allah menangguhkan mereka,sampai waktu yang tertentu;maka apabila datang ajal mereka,maka sesungguhnya allah adalah maha melihat hamba-hamba nya.




allah telah mencipta dari mula kejadian sehingga akhir kejadian sendiri tanpa pembantu,dan siapa pula mereka-mereka itu yang memandai hendak merobah sejarah kejadian itu,termasuklah sejarah kejadian diri mereka sendiri?

mana adat adab fekah nya mereka; kepada allah,kepada rasulullah,kepada adam@hawa,kepada rukun islam,kepada rukun iman.

tidakkah mereka itu ada akal yang telah disempurnakan oleh allah; yang boleh mereka gunakan memikirkannya akan perkara, yang baik dengan yang buruk. atau akal mereka telah tercedera.

Anonymous said...

subhanaallah.maka dengan demikian,

dan apakah manusia tidak memperhatikan bahwa kami menciptakannya dari setitik air,maka tiba-tiba ia menjadi penentang yang nyata.

dan dia membuat perumpamaan bagi kami;dan dia lupa pada kejadiannya;iaberkata:"siapakah yang dapat menghidupkan tulang belulang,yang telah hancur luluh.

katakanlah:"ia akan dihidupkan oleh tuhan yang menciptakannya kali yang pertama.dan dia maha mengetahui tentang segala mahluk.

iaitu tuhan yang menjadikan intukmu api dari kayu yang hijau,maka tiba-tiba kamu nyalakan dari kayu itu".

dan tidakkah tuhan yang menjadikan langit dan bumi itu berkuasa menciptakan yang serupa dengan itu?benar,dia berkuasa.dan dia lah maha pencipta lagi maha mengetahui.

sesungguhnya keadaan nya apabila dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya:"jadilah!"maka terjadilah ia.

maka maha suci yang di tangan nya kekuasaan atas segala sesuatu dan kepada nya lah kamu dikembalikan.




sebutan; 'jadilah' atau 'kun' yang dibacakan dalam surah yasin itu;yang sebenarnya disebut@dilafaskan allah semasa bila. sebutan itu dilafaskan sekali sahaja; dan tidak dua dan tidak tiga kali. dan tidak juga berkali-kali.

jangan bersangka-sangka dengan urusan fekah,jikalau tiada kebenaran dalam ilmu pengetahuan nya. itu menyebabkan diri berada dalam fitnah,dan sangat besar mudaratnya keatas diri.

Anonymous said...

subhanaallah.maka dengan demikian,

dan apakah manusia tidak memperhatikan bahwa kami menciptakannya dari setitik air,maka tiba-tiba ia menjadi penentang yang nyata!

dan dia membuat perumpamaan bagi kami;dan dia lipa kepada kejadiannya; ia berkata:"siapakah yang dapat menghidupkan tulang belulang yang telah hancur luluh?

katakahlah:"ia akan dihidupkan oleh tuhan yang menciptakannya kali yang pertama.dan dia maha mengetahui tentang segala mahluk.

iaitu tuhan yang menjadikan untukmu api dari kayu yang hijau,maka tiba-tiba kamu nyalakan dari kayu itu.

dan tidakkah tuhan yang menciptakan langit dan bumi itu berkuasa menciptakan yang serupa dengan itu?benar,dia berkuasa.dann dia lah maha pencipta lagi maha mengetahui.

sesungguhnya keadaan nya apabila dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepada nya;"jadilah!"maka terjadilah ia.

maka mahasuci yang ditangan nya kekuasaan atas segala sesuatu dan kepada nya lah kamu dikembalikan.




sebutan jadilah atau kunpayakun yangdibacakan dlam surah yasin itu;yang sebenarnya disebut oleh allah dimasa bila, dansebutan itu hanya diucapkan nya sekali sahaja dan tidak dua dan tiga kali.

janganlah bersangka-sangka tanpa ilmu,terhadap allah,kerana ia mendatangkan kemurkaan dari nya.maka mohonlah izin kebenaran dari allah, untuk mencari ilmu dan duduk perkara yang benar dan sebenar bagi urusan fekah.dan tidak menjadi ianya suatu yang fitnah.

Anonymous said...

subhanaalla.maka dengan demikian,

dan sesungguhnya telah tetap janji kami kepada hamba-hamba kami yang menjadi rasul.

sesunggunya mereka itulah yang pasti mendapat pertolongan.

dan sesunggunya tentera kami itulah yang pasti menang.

maka berpalinglah kamu dari mereka sampai suatu ketika.

dan terangkanlah kepada mereka,maka kelak mereka akan mengetahui.

maka apakah mereka meminta supaya siksa kami disegerakan?

maka apabila siksa itu turun dihalaman mereka,maka amat buruklah pagi hari yang dialami oleh orang-orang yang di peringatkan itu.

danberpalinglah kamu dari mereka hingga suatu ketika.

dan lihatlah,kerana mereka juga akan melihat.

maha suci tuhanmu yang mempunyai keperkasaan dari apa yang merka katakan.

dan kesejahteraan dilimpahkan atas para rasul.

dan segala puji bagi allah tuhan seru sekalian alam.




dan setelah lebih seribu empat ratus tahun islam dan kerasulan nabi muhammad saw telah sempurna,maka masih ada dikalangan manusia dan mereka-mereka itu pada masa ini,masih terbelangu dalam diri mereka dengan fitnah,was-was,tidak yakin dan tidak percaya akan urusan fekah ini.

mereka jadikan al quraan ini hanya sekadar hikayat dan ada kalanya dijadi perhiasan dan ada kalanya dijadikan hiburan dan ada kalanya dijadikan muzium dan adakalanya mereka setakat mengambil faedah keafiatannya,dan adakalanya dijadikan tugu peringatan.dan ingatlah oleh mereka yang melakukan perkara yang tersebut,apabila al quraan ini menuntut hak nya untuk ditunaikan dari mereka-mereka itu dan seluruh manusia,maka pada hari itu beringatlah, jika tututan nya tidak mereka tunaikan,maka akibatnya amat buruk pada diri manusia-manusia itu.(percaya kepada kitab-kitab;dalam rukun iman)

Anonymous said...

subhanaallah.maka dengan demikian,

allah berfirman:"maka yang benar dan hanya kebenaran itulh yang ku katakan".

sesungguhnya aku pasti akan memenuhi neraka jahannam dengan jenis kamu dan dengan orang-orang yang mengikuti kamu diantara kesemuanya.

katakanlah:"aku tidak meminta upah sedikitpun kepadamu atas dakwahku;dan bukanlah aku termasuk orang-orang yang mengada-adakan.

al quraan ini tidak lain hanyalah peringatan bagi semesta alam.

dan sesungguhnya kamu akan mengetahui berita al quraan setelah beberapa waktu lagi.




dan janganlah menjadi seperti mereka berdua itu,sebaliknya dijadikan pengajaran dan tauladan dari sejarah ulat dalam batu(keduanya batu dan ulat dihukum atas salah laku mereka;satu disumpah jadi batu dan satu lagi disumpah jadi ulat sebagai hukuman dari allah keatas mereka berdua kerana melanggar perintah nya)(dari sejarah yang jauh lamanya).

Anonymous said...

subhanaallah.maka dengan demikian,

dan disempurnakan bagi tiap-tiapjiwa apa yangtelah dikerjakannya dan dia lebih mengetahui apa yang mereka kerjakan.

orang0orang kafir dibawa ke neraka jahannam berombong-rombongan.sehingga apabila mereka sampai ke neraka itu dibukakanlah pintu-pintunya dan berkatalah kepada mereka penjaga-penjaganya:"apakah belum pernah datang kepadamu rasul-rasul diantaramu yang membacakan kepadamu ayat-ayat tuhanmu dan peringatan kepadamu akan petemuan dengan hari ini?"mereka menjawab:"benar".tetapi telah pastu berlaku ketetapan azab terhadaporang-orang yang kafir.

dikatakan:"masukilah pintu-pintu neraka janhannam itu,sedang kamu kekal didalamnya".maka neraka jahannam itulah seburuk-buruk tempat bagi orang-orang yang menyombongkan diri.

dan orang-orang yang bertakwa kepada tuhan dibawa kedalam syurga berombong-rombongan.sehingga apabila mereka sampai kesyurga itu sedang pintu-pintunya telah terbuka dan berkatalah kepada mereka penjaga-penjaganya:"kesejahteraan atasmu,berbahagialah kamu!maka masukilah syurga ini,sedang kamu kekal didalamnya".

dan mereka mengucapkan:"segala puji bagi allah yang telah memenuhi janji nya kepada kami dan telah kepada kami tempat inisedang kami menempati tempat dalam syurga dimana sajayang kami kehendaki; maka syurga itulah sebaik-baik balasan bagi orang-orang yang beramal.

dan kamu akanmelihat malaikat-malaikat berlingkar disekeliling arsy bertasbih sambil memuji tuhan nya; dan diberi putusan diantara hamba-hamba allah dengan adil dan diucapkan:"segala puji bagi allah,tuhan semesta alam".




kajang bangi semenyeh. pagar ruyung tempat tujuannya.
kalkausa zam-zam susu. santapan penghilang dahaga.
dan semuanya adalah perlu beradat beradab berfekah.tidak boleh tidak.
dan bacalah dan fahamlah akan al quraan beserta hadis@sunnah yang dipusakakan oleh rasulullah saw itu kepada kita,dan tidak duduk dalam bersangka-sangka semata-mata.
pahala yang berjuta tidak menjamin lepas kesyurga,kalau diri tidak mengenal dirinya dan juga akan allah tuhannya.
maka sempurnakan hak allah yang dipinjamkan nya kepada kita.putih bersih masa diambil pinjam dan putih bersih juga lah bila dikembalikan kepada nya.

Anonymous said...

subhanaallah.maka dengan demikian,

dan dia memperlihatkan kepada kamu tanda-tanda;maka tanda-tanda allah yang manakah yang kamu ingkari?

maka apakah merka tiada mengadakan perjalanan dimuka bumi lalu memperhatikan betapa kesudahan orang-orang yang sebelum mereka.adalah orang-orang yang sebelum mereka itu lebih hebat kekuatannya dan bekas-bekas mereka dimuka bumi,maka apa yang mereka usahakan itu tidk dapat menolong mereka.

maka tatkala datang kepada mereka rasul-rasul mereka dengan membawa keterangan-keterangan,mereka merasa senang dengan pengetahuan yang ada pada mereka dan mereka dikepung oleh azab allah yang selalu mereka perolok-olokkan itu.

maka tatkala mereka melihat azab kami mereka berkata:"kami beriman hanya kepada allah saja,dan kami kafir kepada sembahan-sembahan yang telahkami mempersekutukan dengan allah".

maka iman mereka tiada berguna lagi mereka tatkala mereka telah melihat siksa kami.itulah sunnah allah yang telah berlaku terhadap hamba-hamba nya.dan diwaktu itu binasalah orang-orang kafir.




maaf:kami pinjam rangkap lagu ini sebagai perumpamaan; mana shakila?siapa shakila?aku pun tak tahu!!!!!???. sebaliknya mereka masih lagi boleh melagukan dan menyanyikannya,walaupun mereka tahu mereka tidak kenal shakila itu.

ramai orang yang menjadi sawan dan gila apabila melihat potret monalisa dan ada yang sanggup mencuri potret itu walaupun akan dikenakan hukuman berat kalau tertangkap.sebaliknya siapakah diantara mereka itu yang tahu siapa sebenarnya wajah monalisa yang dilukis oleh devinci itu.

maka bergitulah apa yang terjadi kepada al quraan dan al hadis sekarang ini.

Anonymous said...

subhanaallah.maka dengan demikian,

dan apabilakami memberikan nikmat kepada manusia.ia berpaling dan menjauhkan diri;tetapi apabila ia ditimpamalapetaka maka ia banyak berdoa.

katakanlah:"bagaimana pendapatmu jika itu datang dari sisi allah,kemudian kamu menginkarinya.siapakah yang lebih sesat daripada orangyang selalu berada dalam persimpangan yang jauh?

kami akan melihatkan kepada mereka tanda-tanda kami disegenap penjuru dan pada dirimereka sendiri,sehingga jelaslah bagi mereka bahwa al quraan itu adalah benar.dan apakah tuhanmu tidak cukup bahwa sesungguhnya dia menyaksikan segala sesuatu?

ingatlah bahwa sesungguhnya merekaadalah dalam keraguan tentang pertemuan dengan tuhan mereka.ingatlah,bahwa sesungguhnya dia maha meliputi segala sesuatu.




sebutannya betul,ejaannya betul,bacaannyan betul dan tiada salah,sebaliknya sebahagian dari mereka itu masih ragu-ragu dengan kefahamannya.

mereka percaya apabila disebutkan kepada mereka;percaya kepada rukun islam dan percaya kepada rukun iman;dan apabila disebutkan,yakin kepada rukun islam dan yakin kepada rukun iman,mereka akan ragu-ragu apakah yang dimaksudkan.

apabila semua mahluk ghaib yang mengacau dianggap sebagai jin atau saka atau hantu atau puaka,dan mahluk ghaib baik dianggap orang bunian,maka mereka masih was-was dengan keyakinan mereka oleh sebab mereka hanya bersangka-sangka atas khabar angin dan tidak mahu memikirkan akan urusan fekah yang sebenar.

sedangkan kesemuanya itu adalah mahluk ciptaan allah,yang tercipta sebelum manusia.yang telah disebutkan dalam al quraan,dan tidakkah mereka mahu memikirkannya dengan akal yang telah disempurnakan itu.apakah dan siapakah mahluk-mahluk yang mereka-mereka itu pertikaikan?dan siapakah mereka-mereka itu yang berani membuat pertuduhan kepada mahluk allah yang lain tanpa ilmu?dan tanpa izin kebenaran allah.

Anonymous said...

subhanaallah.maka dengan demikian,

dan tidak mungkin bagi seorang manusiapun bahwa allah berkata-kata dengan dia kecuali dengan perantaraan wahyu atau dibelakang tabir atau dengan mengutus seorang utusan lalu diwahyukan kepadanya dengan seizinnya apa yang dia kehendaki.sesungguhnya dia maha tinggi lagi maha bijaksana.

dan demikianlah kami wahyukan kepadamu wahyu dengan perintah kami.sebelumnya kamu tidaklah mengetahui apakah al kitab dan tidak pula mengetahui apakah iman itu,tetapi kami jadikan al quraan itu cahaya,yang kami tunjuki dengan dia siapa yang kami kehendaki diantarahamba-hamba kami.dan sesungguhnya kamu benar-benar memberi petunjuk kepada jalan yang lurus.

jalan allah yang kepunyaan nya segala apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi.ingatlah,bahwa kepada allah lah kembali semua urusan.





dan memang manusia itu suka bantah membantah diantara mereka bagi perkara yang walaupun telah terang lagi jelas.
apakah mereka-mereka itu kah yang mencipta hukum,sehingga percakapan mereka melebihi wahyu allah yang disampaikan rasulullah melalui al quraan.
kecelupaan mulut mereka itu lah yang akan menyebabkan kemurkaan allah dan akibatnya dari itu akan sampailah bala tanpa mereka sedari keatas diri mereka.
sungguh mengaibkan mulut-mulut mereka itu.

Anonymous said...

subhanaallah.maka dengan demikian,

maha suci tuhan yang empunya langit dan bumi,tuhan yang empunya arsy dari apa yang mereka sifatkan itu.

maka biarkanlah mereka tenggelam dan bermain-main sampai mereka menemui hari yang dijanjikan kepada mereka.

dan dia lah tuhan dilangit dan tuhan dibumi dan dia lah yang maha bijaksana lagi maha mengetahui.

dan maha suci tuhan yang mempunyai kerajaan langit dan bumi;dan apa yang ada ddi antara keduanya;dan di sisi nya lahpengetahuan tentang hari kiamat dan hanya kepada nya lah kamu dikembalikan.

dan sembahan-sembahan yang mereka sembah selain allah tidak dapat memberi syafaat;akan tetapi orang yang mengakui yang hak dan mereka yang mengetahui.

dan ssungguhnya jika kamu bertanya kepada mereka:"siapakah yang menciptakanmereka,niscaya mereka menjawab:"allah"'maka bagaimanakah mereka dapat dipalingkan?

dan muhammad:"ya tuhanku,sesungguhnya mereka itu adalah kaum yang tidak beriman".

maka berpalinglah dari mereka dankatakanlah:salam".kelak mereka akan mengatahui.




alam ini dilihat sangat cantik,atas sebab ia dihiaskan sebergitu rupa,bagi kemudahan manusia dan sebagai satu pelajaran dan diantaranya sebagai perumpamaan,dan sebaliknya manusia itu telah mengsia-siakan alam ini dengan merosakkannya.dan alam ini telah beberapa kali dipulihkan sebaliknya manusia tetap membuat kerosakan.

kerap kali manusia itu lupa daratan dan hanya sedarkan dirinya apabila mereka tersepit dan dalam ketakutan,dan pada masa itu barulah mereka mengangkat bertadah tangan berdoa mohon ampunan dan pertolongan dari allah.maka tunggu dan lihat akan kelakuan mereka itu kelak.

Anonymous said...

subhanaallah.maka dengan demikian,

sesungguhnya pohon zaqqum itu.

makanan orang yangbanyak dosa.

sebagai kotoran minyak yang mendidih didalam perut.

seperti mendidihnya air yang sangat panas.

peganglah dia kemudian seretlah dia ketengah-tengah neraka.

kemudian tuangkanlah di atas kepadanya siksaan air yang amat panas.

rasakanlah,sesungguhnya kamu orang yang perkasa lagi mulia.

sesungguhnya ini adalah azab yang dahulu selalu kamu ragu-ragukannya.

sesungguhnya orang-orang yang bertakwa berada dalam tempatyang aman.

di dalam taman-taman dan mata air-mata air.

mereka memakai sutera yang halus dan sutera yang tebal,berhadap-hadapan.

demikianlah.dan kami berikan kepada mereka bidadari.

didalamnya mereka meminta segala macam buah-buahan dengan aman.

mereka tidak akan merasakan mati didalamnya kecuali mati di dunia.dan allah memelihara mereka dari azab neraka.

sebagai kurnia darituhanmu.yang demikian itu adalah keberuntungan yang besar.

sesungguhnya kami mudahkan al quraan itu dengan bahasamu supaya mereka mendapat pelajaran.

maka tunggulah;sesungguhnya mereka itu menunggu.




memang mereka-mereka itu suka menunggu pada saat-saat akhir untuk mengambil peluang,sebaliknya mereka itu telah diberikan peluang beberapa kali dari sejak zaman sahabat lagi.dan peluang itu tidaklah diketahui ada atau tidaknya.

hanya allah sahaja yang mengetahui,kerana seluruh urusan adalah hak nya yang mutlak.

Anonymous said...

subhanaallah.maka dengan demikian,

adapunorang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang saleh maka tuhan mereka masukkan mereka kedalam rahmat nya.itulah keberuntungan yang nyata.

dan adapun orang-orang yang kafir:"maka apakah belum ada ayat-ayat ku yang dibacakan kepadamu lalu kamu menyombongkan diri dan kamu jadi kaum yang berbuat dosa?"

dan apabila dikatakan:"sesungguhnya janji allah itu adalah benar dan hari berbangkit itu tidak ada keraguan padanya",niscaya m-kamu menjawab:"kami tidak tahu apakah hari kiamat itu,kami sekali-kali tidak lain hanyalah menduga-duga saja dan kami sekali-kali tidak meyakini"

dannyatalahkeburukan-keburukan dari apa yang mereka kerjakan dan mereka diliputi oleh yang mereka selalu memperolok-olokkannya.

dan dikatakan:"pada hari ini kami melupakan kamu sebagaimana kamu telah melupakan pertemuan harimu ini dan tempat tinggalmu ialah neraka dan kamu sekali-kali tidak memperoleh penolong.

yang demikian itu,kerana sesungguhnya kamu menjadikan ayat-ayat allah sebagai olok-olok dan kamu telah ditipu oleh kehidupan dunia,maka pada hari inimereka tidak dikeluarkan dari neraka dan tidak pula mereka diberi kesempatan untuk bertaubat.

maka bagi allah lah segala puji,tuhan langit dan tuhan bumi,tuhn semesta alam.

dan bagi nya keagungan dilangit dan dibumi,dia lah yang maha perkasa lagi maha bijaksana.


kisahnya mitos merah jempul.

dahulunya ada sejarah negeri yang bernama bukit payung,yang bubar di kerana pemberontakan. dan raja dan pembesarnya meninggalkan negerinya,dan selepas dari itu negeri itu diberi gelaran antah berantah yang diperintah oleh mereka-mereka yang merampas dari kalangan pemberontak.
raja yang menjadi pemerintah dari kalangan pemberontak itu semakin hari semakin mencemkam dan akhirnya menjadi zalim kepada pengikutnya yang turut memberontak dan merampas istana dan negeri bersamanya.
dan dimasa itu barulah mereka sedar yang ketua yang mereka turutkan itu adalah penurut kepada hawa nafsu dan ketinggian ilmunya tidak membawa apa-apa makna pun,apabila diri dikuasai nafsu yang serakah.
maka mereka mendapatkan seorang tua yang tahu akan kelebihan dan kelemahan sang raja zalim itu,maka katanya:" dapatkanlah buluh dan diruncingkan hujungnya dan di letakkan didalam sungai ditempat sang raja zalim itu mandi.
dan disediakan dan diperbuatkan seperti yang dikehendaki orang tua itu(maaf orang tua itu tidak akan diberitakan akan dirinya)
raja yang zalim itu pada masanya mandi disungai ditempat kebiasaannya mandi telah tertikam akan dirinya oleh buluh yang dipacakkan dalam sungai itu,dan akhirnya matilah raja itu.
akan tetapi mengapa pula sang mayat raja itu tidak diambil oleh mereka yang banyak untuk di semadikan sebaliknya hanya dibiarkan hanyut dan akhirnya mayat sang raja itu bersemadi di laut yang lepas.

setiap mayat manusia atau jasad kepada apa-apa mahlukpun,sebaiknya haruslah disempurnakan walaupun kita tidak menyukainya dengan ditanamkan jasad itu kedalam tanah dan bukan di biarkan buruk begitu saja, kerana jasad yang terbiar tidak ditanamkan itu suatu hari dimahsyar nanti akan menuntut akan kesempurnaan keatas haknya.

salah lakunya itu,dia sendiri yang akan menanggung hukuman,sebaliknya jasadnya tetap perlu disempurnakan atau ditanam kepada tanah. atau lain-lain cara menyempurnakannya.

Anonymous said...

subhanaallah.maka dengan demikian,

dan ketika kami hadapkan serombongan jin kepadamu yang mendengar al quraan,maka tatkala mereka menghadiri pembacaan lalu mereka berkata:"diamlah kamu",ketika pembacaan telah selesai mereka kembali kepada kaumnya memberi peringatan.

mereka berkata:"hai kaum kami,sesungguhnya kami telah mendengar kitab yang telah diturunakan sesudah musa yang membenarkan kitasb-kitab yang sebelumnya lagi meminpin kepada kebenaran dan kepada jalan yang lurus.

hai kaum kami,terimalah orang yang menyeru kepada allah dan berimanlah kepada nya,niscaya allah akan mengampuni dosa-dosa kamu dan melepaskan kamu dari azab yang pedih.

dan orang yang tidak menerima orang yang menyeru kepada allah maka dia tidak akan melepaskan diri dari azaballah dimuka bumi dan tidak ada baginya pelindung selain allah.mereka itu dalam kesesatan yang nyata".

dan apakah mereka tidak memperhatikan bahwa sesungguhnya allah yang menciptakan langit dan bumi dan dia tidak merasa payah kerana menciptakannya,kuasa menghidupkan orang-orang mati?ya sesungguhnya diamaha kuasa atsa segala sesuatu.

dan hari orang-orang kafir dihadapkan kepada neraka,:"bukankah ini benar?"mereka menjawab:"ya benar,demi tuhan kami".allah berfirman"maka rasakanlah azab ini disebabkan kamu selalu ingkar".

maka bersabarlah kamu seperti orang-orang yang mempunyai keteguhan hati dari rasul-rasul telah bersabar dan janganlah kamu meminta disegerakan bagi mereka.pada hari mereka melihat azab yang diancamkan kepada mereka seolah-olah tidak tinggal melainkan sesaat pada siang hari.suatu pelajaran yang cukup,maka tidak dibinasakan melainkan kaum yang fasik.




dan kalau mereka-mereka itu orang-orang yang baik lagi betul,maka selesaikanlah susunan ini; 13/17+1/21+1/25/40+3/77/187/314/777/977/124,000.(dalam fekah)dan jawapannya ada dalam al quraan.dan kami tidak bermain-main apabila dengan al quraan.

dan sumatra awal itu apa.
dan sumatra latin itu apa.

dan janganlah bersama-sama turut bersubahat dengan salahlaku anakcucu dengan melindungi serta membela kelakuan salah mereka,sedangkan mereka dengan jelasnya telah melakukan salah laku fekah adab adat terhadap allah dan rasulullah.

Anonymous said...

subhanaallah.maka dengan demikian,

dan ketika kami hadapkan serombongan jin kepadamu yang mendengar al quraan,maka tatkala mereka menghadiri pembacaan lalu mereka berkata:"diamlah kamu",ketika pembacaan telah selesai mereka kembali kepada kaumnya memberi peringatan.

mereka berkata:"hai kaum kami,sesungguhnya kami telah mendengar kitab yang telah diturunakan sesudah musa yang membenarkan kitasb-kitab yang sebelumnya lagi meminpin kepada kebenaran dan kepada jalan yang lurus.

hai kaum kami,terimalah orang yang menyeru kepada allah dan berimanlah kepada nya,niscaya allah akan mengampuni dosa-dosa kamu dan melepaskan kamu dari azab yang pedih.

dan orang yang tidak menerima orang yang menyeru kepada allah maka dia tidak akan melepaskan diri dari azaballah dimuka bumi dan tidak ada baginya pelindung selain allah.mereka itu dalam kesesatan yang nyata".

dan apakah mereka tidak memperhatikan bahwa sesungguhnya allah yang menciptakan langit dan bumi dan dia tidak merasa payah kerana menciptakannya,kuasa menghidupkan orang-orang mati?ya sesungguhnya diamaha kuasa atsa segala sesuatu.

dan hari orang-orang kafir dihadapkan kepada neraka,:"bukankah ini benar?"mereka menjawab:"ya benar,demi tuhan kami".allah berfirman"maka rasakanlah azab ini disebabkan kamu selalu ingkar".

maka bersabarlah kamu seperti orang-orang yang mempunyai keteguhan hati dari rasul-rasul telah bersabar dan janganlah kamu meminta disegerakan bagi mereka.pada hari mereka melihat azab yang diancamkan kepada mereka seolah-olah tidak tinggal melainkan sesaat pada siang hari.suatu pelajaran yang cukup,maka tidak dibinasakan melainkan kaum yang fasik.




dan kalau mereka-mereka itu orang-orang yang baik lagi betul,maka selesaikanlah susunan ini; 13/17+1/21+1/25/40+3/77/187/314/777/977/124,000.(dalam fekah)dan jawapannya ada dalam al quraan.dan kami tidak bermain-main apabila dengan al quraan.

dan sumatra awal itu apa.
dan sumatra latin itu apa.

dan janganlah bersama-sama turut bersubahat dengan salahlaku anakcucu dengan melindungi serta membela kelakuan salah mereka,sedangkan mereka dengan jelasnya telah melakukan salah laku fekah adab adat terhadap allah dan rasulullah.

Anonymous said...

subhanaallah.maka dengan demikian,

dia lah yang mengutus rasul nya dengan membawa petunjuk dan agama yang hak agar dimenangkan nya terhadap semua agama.dan cukuplah allah sebagai saksi.

muhammad itu adalah utusan allah dan orang-orang yang bersama dengan dia adalah keras terhadap orang-orang kafis,tetapi berkasih sayang sesama mereka;kamu lihat mereka ruku dan sujud mencari kurnia allah dan keridhaan nya,tanda-tanda mereka nampak pada muka mereka dari bekas sujud.demikianlah sifat-sifat mereka dalam taurat dan sifat-sifat mereka dalam injil,iaitu seperti tanaman yang mengeluarkan tunasnya maka tunas itu menjadi tanaman itu kuat lalu menjadi besarlah di dan tegak lurus diatas pokoknya;tanaman itumenyenangkan penenam-penanamnya kerana allah hendak menjengkelkan hati orang-orang kafir.allah menjanjikan kepada orang-orang beriman dan mengerjakan amal yang saleh di antara mereka ampunan dan pahala yang besar.




allah dan rasulullah nya telah menunaikan hak seluruhmanusia dan seluruh mahluk alam ini pada hari haji akbar dipadang arafah.dan maka bila pula mereka-mereka itu dan tuan puan dan kita semua dari mahluk allah dan umat kepada rasulullah hendak menunaikan hak alah dan hak rasulullah dan termasuk hak diri sendiri dan juga hak mahluk yang lain alam ini.

hak kepada mengenal diri,menganal rasulullah,menganal allah dan mengenal mahluk alam ini.dan tunaikan hak-hak itu sebelum kembali kepada yang asalnya kita didatangkan atau kembali kepada yang mencipta kita.

pahala dan kebajikan yang dikumpulkan itu tiada memberi faedah selagi hak-hak yang tersebut tidak ditunaikan dan disempurnakan oleh diri,maka kesemua pahala dan kebajikan itu tergantung dan digantung urusannya sehingga kehari dipanggil kemuka pengadilan didepan allah untuk ditanyakan penjelasan dan tututan.