INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20151225

Batu Hampar dan Minyak Beku

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada... hilangnya kota dan kerajaan tua ditanah melayu.

kerajaan jugra batu hampar adalah teletaknya di[nama sekarang] selangor[itu adalah kerajaan selangor tua] tapak istana lamanya terletak, yang sekarang ini disebut putraja.

selepas bubar kerajaan ini,mereka mendirikan semula satu kerajaan baru dengan nama kerajaan batu hampar di sumatra. keturunan ini masih ada dan hidup mereka seperti orang biasa sahaja. hanya mereka yang boleh menjawab kenapa kerajaan mereka lenyap.

kilaf@kiasnya kepada johor tua... selepas tok johor menghilangkan diri ada...
ada dua pemerintahan di johor tua
satu ditadbir oleh raja hussin.
kedua ditadbir oleh raja ibrahim
[mereka adalah dua beradik] yang membawa kepada terbinanya kota batu pahat minyak beku. hanya keluarga mereka sahaja yang tahu akan kejadian pembinaan kota batu pahat.

kilaf@kiasnya kepada... kerajaan kota padang saujana@dan raja tenggano. kerajaan kota kuala berang@
   
Anonymous
on 12/21/14

13 comments:

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.

berita 1001:-

lantaran cinta berahinya mereka adik-beradik dan akibat darinya perzinaan mereka, maka hukuman keatas mereka telah sampai semasa di dunia lagi.

kami telah mengali serta membongkar lubang kubur yang telah kami bantu sepupu kami buat setahun yang lepas itu(kami telah ditipu oleh sepupu kami agar membantunya dalam urusan zinanyaitu),dalan nya tiga puluh kaki dalam tanah,dikawasan tanah perkuburan dan turun menggunakan tangga kayu untuk turun kedalamnya.

sebelum kaki kami menjejakkan kelantai lubang tempat persembunyian mereka itu.tiba-tiba asap gelap berkepul-kepul keluar dari dari sebelah dalam lubang itu.bapa saudara kami mengucap.kami dan yang lain berjalan didalamnya sehingga sampai kesebuah bilik penuh berisi dengan berbagai-bagai makanan dan lain-lain keperluan.berdekatan dari situ letaknya sebuah bilik lagi yang bersekat dengan tabir.

paba saudara kami menyelak tabir itu dan didalam bilik itu kelihatan putera dan puteri nya yang telah hangus menjadi arang terbakar dengan api.manakala dilihatnya hal yang demikian itu lalu terus dia meludah-ludah mayat kedua anak-anak nya itu dan berkata:"hai anak celaka! padan dengan muka kamu,dan patut jadi bergini.ini baru seksa dunia dan seksa akhirat lebih-lebih pedih,dan kekal selama-lamanya.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.

telah sampai dia kesebuah negeri yang telah dilaknatkan oleh yang maha perkasa dari kalangan penyembah yang beragama majusi,yang telah disumpah keseluruhannya menjadi batu kecuali seorang pemuda yang beragama islam dari kalangan orang dinegeri itu,anak kepada rajanya.

pemuda itu menyurukkan akan keislamannya dari pengetahuan ayahnya kerana takut di hukum bunuh.pada setiap hari,kerjanya hanyalah solat,puasa dan mengaji al quraan sahaja dari semenjak kejadian yang dasyat itu.

kata pemuda itu:"orang dan raja di negeri itu telah diberikan amaran berturut-turut setiap tahun selama tiga tahun dan pada kali keempat tahunnya yang maha perkasa telah menurunkan bala sebagai balasan kepada keingkaran dari menyembah allah.(mereka bukan sahaja ingkar malah mengejek-ejek akan amaran yang diberikan kepada mereka semua dan semakin rancak membuat maksiat sehingga menderhaka kepada yang maha perkasa).

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.



"ya tuhanku yang menjadikan sekalian mahluk serta rezeki,setengah dari hamba-hambamu dimewahkan rezekinya,setengahnya pula hidup sengsara.ya tuhanku!segala perbuatanmu tiada boleh dibangkang.tuhanku yang maha kuasa atas segala sesuatu,kau lah yang berkuasa memuliakan sesiapa yang kau benci,tiada tuhan yang sebenarnya melainkan kamu.alangkah besarnya kemuliaan dan kekuasaan mu.dan alangkah eloknya tadbir mu,ya tuhanku dalam alam yang besar ini dengan mengurniakan kebesaran dan kemuliaan serta memberi rezeki yang luas dan mewah sehingga melimpah kepada setengah-setengah hamba mu yang kamu perkenan,seperti tuan yang empunya rumah besar dan indah ini.tuhan ku telah karamkan dia dalam berbagai-bagai nikmat daripada makan minun yang lazat-lazat,dan rumah tempat kediaman yang dipandang tertsergam sebagai sebuah istana,tetapi setengah-setengah hamba mu menjadi fakir miskin serta hina seperti keadaan hamba mu ini!,tetapi dalam pada itu pun hamba tidak sekali-kali lupakan nikmat mu yang lain yang telah dikurniakan kepada hamba.diantaranya ialah nikmat kesihatan badan,dan keteguhan iman yang tiada boleh dinilai harganya,maka sentiasalah hamba mengucapkan syukur dan mengakui keadilan mu dalam segala perkara dan tingginya hikmat mu pada tiap-tiap sesuatu".


memulakan kisahnya;"sesungguhnya aku telah dapat mengecap nikmat kesenangan dan kemewahan yang ada ini melainkan setelah melalui kepapaan dalam kehidupan serta setelah menempuh beberapa bahaya bencana dalam pelayaran-pelayaran sebanyak tujuh kali.

pada setiap kali belayar,ada sahaja terjumpa dengan hal-hal yang menghairankan akal dan fikiran,kadang-kadang boleh melemahkan semangat.pada hakikatnya apa-apa yang telah berlaku itu,semuanya dengan kudrat allah yang maha kuasa".

dahulunya aku ditinggalkan harta yang menggunung oleh bapaku. sehingga aku lupa diri dan lupa kepada pepatah:"bukit kalau dicankul hari-hari,lama-kelaman habis juga".

maka aku teringat akan kata hikmat nabi allah sulaiman yang telah didengarnya dari mulut-mulut orang.;tiga perkara lebih baik dari tiga perkara.pertama,hari kematian lebih baik dari hari kelahiran;kedua seekor anjing yang hidup lebih baik dari bangkai seekor singa;ketiga,liang kubur lebih baik dari sebuah istana.

Anonymous said...

astafirullah.demgan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


dia telah dibawa kekhemah dengan kaki dan tangannya berpasung,dan bertanya:"kenapa dia ditangkap selaku seorang pembunuh?aku tidak melakukan sebarang kesalahan.

sambil menunjuk kearah sepiring kuih yang terletak diatas meja, siketua bekata:"adakah engkau yang memasak kuih itu?,"betul"adakah kau dapati apa-apa kesalahan pada kuih itu yang mewajibkan aku ditangkap?"

"jangan banyak cakap!kesalahan kau terlalu besar.hukuman mati ialah hukuman yang paling ringan sekali dalam kesalahan ini,"kata siketua.

"pada hari ini,kami akan melaksanakan hukuman gantung keatas diri kau dan kemudian mayat kau akan diarak diseluruh negeri supaya diketahui orang."

"apakah kesalahan aku sehingga dihukum gantung?"

"kerana cuai, tidak bubuh lada dalam kuih yang kau masak itu."

"jadi itulah sebabnya tuan menyiksa aku selama beberapa waktu.kemudian dihukum gantung?,lada hanya dibubuh dalam lauk,bukan kuih!"

"kau mengatakan aku tidak tahu membezakan kuih dengan lauk?, ini lagi satu kesalahan besar yang boleh dihukum gantung." "dan apa lagi yang engkau fikirkan?"

"aku memikirkan setengah-setengah orang,seperti tuan berakal dan berfikiran sempit."

"satu lagi kesalahan besar, kerana mencerca kebijaksanaan aku, seorang ketua,dan ini juga menyebabkan kau dihukum gantung."

"kalau tuan melakukan kesalahan yang aku kalukan ini,apakah pula perasaan tuan?"

"diam!,kalau tidak aku pancung kepala kau sekarang juga.

"kenapa aku ini? aku sedang bermimpi atau jaga?" dia bertanya kepada dirinya sendiri.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


si penjahid baju itu adalah seorang yang terkenal di negerinya bersama-sama isterinya.kehidupan mereka amatlah mewah dan makmur.dia juga seorang yang budiman,pemurah dan suka bercampur gaul dengan masyarakat,dan juga keluarga yang sentiasa mengutamakan kesenangan hati,makan,minun berseronok-seronok serta suka berjenaka.

pada setiap petang tabiat mereka, mereka akan berjalan-jalan di taman bunga dan bersiar-siar sehingga kesenja,mereka telah berjumpa dengan sibongkok yang suka berlawak seperti mereka dan suka bersenang-senang hidupnya.

pasangan itu dan sibongkok itu bercerita,berjanaka dengan sukanya sambil makan minun dan tidak puas berborak di gerai taman,maka diajak berborak kerumah pula.dan pada suatu hari sibongkok itu telah bertandang kerumah pasangan tukang jahit yang terkanal itu setelah menerima pelawaan mereka.

dia diraikan dengan meriah dengan makan,minun yang lazat-lazat sambil berborak dan berjenaka,maka sibongkok tertelan tulang dan tersangkut padakerongkongnya,hendak dikeluarkan tak boleh dan hendak ditelanpun tak boleh,dan tercekek halkom sibongkok itu lalu terus mati ketika itu juga.

kerana takut dan binggung dengan kejadian itu pasangan tukang jahid itu telah meninggalkan mayat sibongkok di rumah seorang doktor dengan menipu dan membayar upahnya,dengan mengatakan anaknya sakit dan tolong rawatkan.

sidoktor itu pula,kerana cemas dan dibayar upah telah tertipu dan menyangka pula disebabkan dia lah sibongkok itu mati dan kerana takut terbongkar,lalu di hantar pula ketempat lain tanpa pengetahuan, diletaknya kerumah kawannya yang tiada dirumah.

kawannya itu sentiasa balik lambat pada tengah malam kerumah dari kerjanya,didapati ada orang dalam rumah yang disangkanya perompak,lalu diperdap dan di pepahnya dengan besi dan disangkanya dengan pukulan besinya itu menyebabkan kematian kepada sibongkok. disebabkan serba salah dan binggung,maka dia telah meletak sibongkok di satu kawasan taman rekiasi dan telah dijumpai oleh pemuda yang hayal yang lalu disitu.

pemuda itu menyangkakan sibongkok itu hantu atau penjahat yang cuba untuk men telah dilihat oleh penguatkuas yang sedang meronda disitu, lalu penguatkuasa meleraikannya dan didapati sibongkok telah mati dan sipemuda itu ditangkap kerana dituduh membunuh orang.

apabila pemuda itu dihadapkan kepada hakim,dengan bukti-bukti yang ada,dia telah didapati bersalah dan dihukum gantung.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


ayahanda telah tua,dan hendak mengambil anakanda tempat ayahanda sebagai pengganti dan mengahwinkan anakanda.

wahai ayahanda yang dikasihi! anakanda tidak mahu kahwin dan tiada teringin hendak beristeri,anakanda telah banyak baca buku-buku cerita dan mendengar banyak kisah-kisah benscaca yang menimpa manusia akibat dari perempuan,"katanya.
anakanda! jangan menghukum sekalian perempuan kerana perbuatan seorang perempuan."

walau dibunuh mati,anakanda tiada sekali-kali hendak kahwin." yang menyebabkan kemarahan ayahnya tetapi disebabkan kasih sayangnya kepada anaknya itu tidak ditunjukkan kemarahannya.

sebanyak tiga kali dia menolak dengan kasar pemintaan ayahnya,sehingga dia di hukum penjara.

pada sebelah perempuan, lain juga terjadi kisah yang sama,tidak mahu kahwin dengan laki-laki sehingga dia dikatakan gila dan dipasong oleh ayahandanya di negerinya.

kedua mereka telah diketemukan seketika dan dipisahkan sebagai dugaan kepada mereka berdua,sehingga mereka menjadi cinta berahi dan mabuk kepayang dan dianggap gila,kerana menceritakan kejadian pertemuan mereka yang pelik itu.
kerana tiada saksi dan tiada bukti yang mereka pernah bertemu.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


"tuan telah berjasa kepada saya dan kepada beribu-ribu orang dalam kota ini.sekarang tiadakah tuan kesihan kepada diri tuan?.cuba lihat dihadapan istana sedang tergantung kepala 40 orang tabib. kepala tuan juga akan tergantung disana jika mereka yang berkuasa mengetahui kepintaran tuan".

engkau betul seorang yang degil,tamak dan bongkak,tidak sedarkan diri,bentak orang yang ramai. sebaliknya tidak diperdulikan oleh sitabib itu.

kasihan, satu lagi kepala akan tergantung di pintu kota'kata mereka.dia sendiri nak cari nahas,sampuk mereka yang ramai.

"jangan kuatir puan,saya ada membawa satu jenis ubat yang mujarab,dalam masa tiga hari sahaja saya jamin,anak puan akan sembuh,dan dalam tempoh tujuh hari sihat seperti sediakala,"

lalu diberikannya kulit kayu quining,katanya" rebus ubat ini dengan air dan berikan anak puan minum semangkuk,tiga kali sehari.ubat ini terlalu pahit dan mesti di minum walaupun pahitnya lekat ditekak beberapa lama".

tetapi memakai ubat ini ada petuanya.ubat ini tidak akan mujarab jika tiada menurut petua memakainya.bila saja ubat ini masuk kerumah,sisakit dan isi rumah mestilah tidur dalam kelambu.kalau tidak lambat mujarabnya ubat ini.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah dengan menyebut nama nya.


yang pertama:-bahwa dia seorang yang sangat tidak sabar dan sangan kejam terhadap orang yang telah melakukan suatu perbuatan jenayah besar dengan membuat kerja gopoh-gapah,kerana gopoh-gapah itu adalah dari syaitan.

kedua:-tidak berfikir habis-habis sebelum bertindak.orang yang demikian kelak akan menyesal dikemudian hari dengan tidak berkesudahan.

ketiga:-tidak menyiasat dan memeriksa terlebih dulu,adakah kesalahan itu berdosa atau teraniaya?
pendek kata segala kejadian yang sudah berlaku itu sangat dikesali.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.

apakah dia agama islam,dan apa dia hukum-hukumnya? tanyanya.

bahawa agama islam yang sebenar-benar suci daripada segala kekart.agama itu telah dibawa datang kepada kita oleh nabi muhammag sallallahu'alaihi wasallam untuk keselamatan,kesejahteraan,dankebahagianan manusia didunia dan di akhirat kelak.
dia menerangkan ini dengan memberikan cukup lengkap dengan bukti-bukti dan bandingan-bandingan yang dapat difahami olehnya,
dan kerana telah faham pengajaran-pengajaran yang diberikan,maka dia telah mengucap;dua kalimah syadat. dan meninggalkan agama syarikat itu.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


engkau tidak fikirkan diri kau dibelakang hari kelak,dan kau fikir berkuasa boleh melakukan segala sesuatu?.wahai tuan ketahuilah bahawa allah subhanahu wata'ala dialah yang maha berkuasa atas segala sesuatu,kudrat iradat nya tetap berlaku dan kehendak hamba-hamba nya mustahil berlaku jika tidak disertai kehendak tuhan azza wajalla.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


berita al khafi:-

dan sesungguhnya kami telah mengulang-ulangi bagi manusia dalam al quraan ini bermacam-macam perumpamaan.dan manusia adalah makhluk yang paling banyak membantah.

dan tidak ada sesuatupun yang menghalangi manusia dari beriman,ketika petunjuk telah datang kepada mereka,dan memohon ampun kepada tuhannya,kecuali datangnya hukum umat-umat yang dahulu atau datangnya azab atas mereka dengan nyata.

dan tidaklah kami mengutuskan rasul-rasul hanyalah sebagai pembawa berita genbira dan sebagai pemberi peringatan;tetapi orang-orang yang kufur membantah dengan bathil agar dengan demikian mereka dapat melenyapkan yang hak,dan mereka mengangap ayat-ayat kami dan peringatan-peringatan terhadap mereka sebagai olok-olokkan

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


berita 1001:-

sekarang kubaharu mengerti,sahabat handai punya hati,rupanya demikian budi pekerti,nyatalah jelas sudah terbukti.

bila seseorang dimasa mewah,laksana pokok sedang berbuah,dikelilingi selaku berpawah,sesudah gondol muka tak suah.

beginilah rupanya zaman sekarang,budi baik jarang dikenang,tapi bukan semua orang,setengahnya pula tinggi dijulang.

syukurlah kepada tuhan.sekarang saya minta kepada tuan,jangan sekali-kali mengulagi perbuatan maksiat sebagaimana yang sudah-sudah, jangan sekali-kali bersahabat dengan orang-orang yang jahat yang mendorong tuan ke arah keja-kerja maksiat itu,beramal dan berpegang tegutlah kepada wasiat al marhum

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


maka dia mendapatkan mereka;"wahai tuan yang dikasihi,adakah boleh seseorang melarikan dirinya daripada qada dan qadar?,kalau mahu dikatakan boleh,dimana kita hendak meletakkan ayat-ayat al quraan dan hadis-hadis nabi yang mulia serta perkataan hikmat yang menerangkan dengan tegasnya,apabila turun qadar,batal segala iktiar,danapa-apa yang tersurat dalam azal tetap berlaku tiada boleh dielakkan lagi,begitu juga yang telah mematikan manusia sebelumnya tentu tidak akan membiarkan tuan,kalau dia hari ini hidup,maka pada suatu hari kelak dia mesti mati.

rupanya mereka itu telah menjadi seperti ikan,tak boleh jauh dari air.kalau berpisah dari air nescaya ia mati.

wahai tuan,dalam pelayaran banyak kesusahannya,pahitnya lebih banyak dari lemak manisnya.lagipun orang yang pergi berdagang kenegeri-negeri orang ialah kerana sempit penghidupannya dalam negerinya sendiri,adapun kita ini,syukur alhamdulillah,tuhan telah berikan kepada kita lebih daripada cukup.

lagi manusia dalam masa hidupnya harus merasai senang dan susuh,pahit dan maung,supaya dapat menilai harga kesenangan itu.

sebelum dapat kita berkenalan,sudah berjalan jarum pembencian,supaya lekas perpisahan,sebelum sempat berkasih-kasihan.

selamat sejahtera peribadi puan,daripada cacat celaan,sekarang baru sudah ketahuan,dusta belaka semua perkahabaran.

jangan bimbang dan takut,putus asa pantang disebut,bantuan tuhan sentiasa tuntut,rahmat nya mencurah datang melutut.