INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[CETAK dan SEMAKAN DAFTAR PENGUNDI]

20161231

Waris Kuala Sanggang

20161229

Assalammualaikum
saya ingin mencari krturunan raja melewar
nama saya mohd faria
boleh saya dapatkan no tel tuan/puan.
ataupun
tuan/puan boleh hubungi saya
di no tel ini 0169237522..
saya harap tuan/puan boleh membantu saya.

on RAJA LABOH. RAJA LABU. YAMTUAN SATI . RAJA SATI
on 12/27/16
by Unknown

20161209

bergitulah dalam bidang fikah dan adat dan ilmu dan keturunan

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

perumpaannya kepada bidang pertanian.
dalam pertanian ada pertanian itu sendiri.ada perikanan. ada penternakan.

kalau kita mahu bercucuk tanam, kita perlu berjumpa pakar pertanian. kalau kita mahu menangkap ikan kita tanyakan orang yang pakar memancing atau menjala. kalau kita mahu haiwan ternakan kita gemuk sihat daging dan susunya kita rujuk kepada mereka yang mahir atau gembala haiwan ternakan.

bergitulah dalam bidang fikah dan adat dan ilmu dan keturunan.

tak menurun darjat seseorang tu yang mengotorkan kakinya mengharuk bendang@sawah@paya disebabkan lumpur melekat di dikaki.

darjat adam tidak gugur walaupun dia dikeluarkan dari surga ke bumi dunia. dia masih digelar@panggil dengan gelaran nabi adam @ bapa manusia @ khalifah pertama muka bumi.

tuan@puan tidak berasa malu ke kalau seorang nabi "nabi adam",sendiri pun berjalan dimuka bumi sambil berdoa memohon keampunan@belas kasihan@rahmat@rahim allah. yang mana kesalahannya diceritakan dalam al-quran dan seluruh anak-cucunya tahu akan kesalahannya.

kita ni apa lah sangat berbandingnya dengan nabi adam,moyang kepada segala manusia tu.

setanding kah kita, sampaikan ego@bangga dalam diri kita menghalang kita dari menundukkan diri dari memohon keampunan@rahmat@rahim allah.

20161206

Panglima Muda Lok (Pahang) berkahwin di Pahang bermastautin di Jelebu

Panglima Muda Lok (Pahang) berkahwin di Pahang bermastautin di Jelebu.
Salasilah yang diketahui setakat ini adalah seperti dibawah :-

1) Ajar
2) Dayang (mempunyai 5 orang anak)
a) Md Zin
- Tod
- Hj Ahmad
- Temah
- Pudin
- Suhor
- Zainal
- Busu

b) Jaapar
- Awang Long
- Md Jani
- Jalil
- Abbas
- Kamariah
- Betiah
- Lamah
- Sumun

c) Tiada
- Hj Dollah
- Tiarum
- Md. Aris
- Majid
- Bakir
- Bijak
- Tiawan
- Puan
- Sidek
- Rahmat
- Jaya

d) Md. Shah
i) Munah
- Md. Yusof
- Md. Nasir
- Dermah
- Noriah
- Kalsom
- Senyum

ii) Supiah
- Md. Rasul
- Rajemah
- Shahari
- Hashim
- Kamsiah

iii) Itam
- Md. Bidin
- Derma
- Lemah
- Salehudin
- Nordin
- Daharun
- Tamrun
- Baharom
- Ramli

iv) Uteh
- Alias
- Kamariah
- Ibrahim
- Yahya
- Zainab
- Zainon

v) Tijah
- Mat Ludin
- Maharum
- Jamaludin
- Maharus

e) Halijah
i) Nong
- Juhara
- Asmah

ii) Bakar
- Harun
- Semali
- Hamidah

iii) Md. Som
- Baharudin
- Simai

iv) Jaelah
- Samah
- Saemah
- Jemah
- Zainon

v) Abd Hamid
- Hj Aziz
- Siti Nuri
- Rohana
- Suriah

3) Minah
4) Andak
5) Panglima Besar Ahmad

Kalau ada salah dah silap tolong diperbetulkan. Terima kasih.

on J30 Keturunan Panglima Muda Kenaboi Undang Abdullah
by suriana syuhada
on 12/5/16

20161202

Membalut kain di batu nisan

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

hidup kita ni penuh dengan warna-warni. dari mula lahir hingga lah akhir nyawa.

penafsiran kepada warna-warni ni macam-macam.

dalam fekah@adat ada beberapa warna yang ada membawa maksud dan satu darinya:-

warna kuning bermaksud keturunan (bukan bermaksud raja atau warna diraja)

warna putih bermaksud...bla...bla...bla.

warna merah bermaksud...bla...bla...bla.

warna biru
bermaksud...bla...bla...bla.

warna hitam
bermaksud...bla...bla...bla.

warna coklat
bermaksud...bla...bla...bla.

warna hijau
bermaksud...bla...bla...bla.

membalut kain@mengikat kain pada batu nesan di kubur itu hanya untuk memberitahu bahagian yang diikat itu adalah sebelah kepada simati@jenazah. tak dibalut kedua-dua batu nesan. nanti orang tak tahu mana kaki mana kepala.

kalau orang tahu mana arah kiblat,dia tahulah yang mana sebelah kepala mayat. tak payah balut@ikat kain pada nesan.

maksud warna yang lain tu, kami kilafkan kemudian jika ada kesempatan...inshaallah.

20161129

Senarai Buku Yang Diperakukan Haram Oleh Mesyuarat Jawatankuasa Penapisan Jakim (2012)

1.
Agama Politik: Nalar Politik Islam
Pengarang: Ahmad Vaesi
Penterjemah : Ali Syahab
Perniagaan Jahabersa 15,Jalan Dataran  3/3, Taman Kempas 81200 Johor Bahru, Johor
Cadangan :Dikenakan Perintah Larangan
Alasan: Berunsur Syiah

2.
Akhirnyaku Temui Kebenaran
Karya: Dr. Ahmad Al-Tijani Al-Samawi
Terjemahan : Kumpulan Pengajian Islam Uia,Malaysia 1995. Percetakan Darul Iman, Jalan Tok Pulau Manis, Kuala Terengganu, Terengganu
Cadangan :Dikenakan Perintah Larangan
Alasan: Promosi Syiah

3.
Jirannya Jin
Penghantar : Saleeh Bin Hamzah Ci Wong Enterprise, As-84, Jalan Hang Tuah 4, Salak South Garden 57100 Kuala Lumpur
Cadangan :
Ditahan/Dilupus Dan Tidak Disebarkan. Makluman Ke Bahagian Penerbitan

4.
Saling Memberi Saling Menerima
Karya: Sayyid Mahdi As Sadr
Penterjemahan:Ali Bin Yahya
Penerbit Zahra Ji. Batu Ampar Lii No. 14 Condet Jakarta 13520
Cadangan : Diperakukan Haram
Alasan: Berunsur Syiah

5.
Sakit Apakah Ubatnya Penelitian Daripada Al
-
Quran Dan Hadis
Penghantar : Wan Md Jamil B. Haji Wan Md Saman
Wjsb Resources, C2-1 Jalan Selaman 1, Dataran Palma Off,Jalan Ampang 68000 Selangor
Cadangan :Diperakukan Haram
Alasan:Berunsur Tahyul/Khurafat

6.
Imamul Muhtadin Ali Bin Abi Thalib
Karya: H.M.H Al-Hamid Al-Husaini
Penyunting: Abdullah Hasan
Pustaka Hidayah Bandung, Indonesia
Cadangan : Diperakukan Haram
Alasan: Berunsur Syiah / Mencela Sahabat


7.
Fatwa-Fatwa Soal Jawab Seputar Muamalah Ahli Bait
Karya: Ayatullah Al-Uzhma Imam Ali Khamenei
Penterjemah :Muhsin Labib
Penerbit Al-Huda P.O Box. 7335 Jkspm 12073,Jakarta
Cadangan : Diperakukan Haram
Alasan: Berunsur Syiah

8.
The Golden Laws : History Through
The Eyes Of The Eternal Budhha
Pengarang :Ryuho Okawa
Penerbit: Lantern Books, New York
Cadangan : Diperakukan Haram Menghina Islam Dan Nabi

9
Memories Of Muhammad Omid Safi Harperone
Cadangan : Diperakukan Haram
Alasan: Berunsur Syiah/Menghina Nabi

sumber:
pmb.terengganu.gov.my

20161125

munyatul musolli/oleh,shekh daud abdullah al-fathoni

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dalam satu cerita berkenaan ANU SYIRWAN@(RAJA FARSI), dimana beliau mempunyai seorang guru yang mengajar ilmu adab kepadanya sehingga ia menjadi masyhur dalam ilmu itu.

pada suatu hari guru tersebut memukulnya dengan ketiadaan dosa(tiada kesalahan) lalu ia menyimpan marah didalam hatinya.

maka takala beliau menaiki tahta kerajaannya beliau berkata kepada gurunya, apakah yang membebankan engkau sehingga memukul aku pada hari sekian-sekian dengan kezaliman jua.

maka kata gurunya:'takala itu aku lihat engkau sangat menggemari ilmu dan aku harap engkau memiliki kerajaan selepas bapa engkau, maka aku kasihkan engkau, lalu aku rasakan kepada engkau kezaliman supaya engkau tidak berbuat zalim kepada seseorang.

maka berkata anu syirwan:"elok,elok".

dari kitab(munyatul musolli/oleh,shekh daud abdullah al-fathoni)
20160221

20161123

Loket Berkalimah Allah dan Ayat Kursi

Assalam alaik..
sye pun de loket yg sma mcm ni..
sye jumpe mse sy kcik2
dulu..lama da sy smpan ni..
lokasi sy jb...
lbih lnjut bleh email sy..
neidaya@yahoo.com

on Loket Berkalimah Allah dan Ayat Kursi
by Unknow (Nir Hidayah)
on on 11/22/16 

Moyang Mukim Ibrahim Kampung Gintong Jerantut Pahang

Assalamualaikum

Saya merupakan keturunan Bugis
Di Kg Gintong Jerantut.
moyang pertama saya bernama Mukim Ibrahim.

Saya berminat ingin menjejaki
susur galur Mukim Ibrahim ni.
siapakh dia dan
dari keturunan mana..
harap ada yang boleh membantu

on Susur keturunan yang terkemudian 
by Anonymous
on 11/22/16

20161118

dua jenis kancil dan dua jenis rusa.

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

sekarang ini,untuk beberapa tahun kebelakang telah ada dua jenis kancil dan dua jenis rusa.

kedua-dua nya menggunakan nama yang sama tetapi berlainan fungsi dan kaedahnya.

satunya;yang hidup didalam hutan dan boleh dimakan.

satu lagi; yang diperbuat dari besi dan hanya hidup apabila dihidupkan tetapi tidak boleh dimakan.

mana yang sedap dan mana yang lazat diantara kedua kancil dan juga rusa tersebut.

begitu jugalah apabila mendengarkan bacaan ayat al-quran yang dikumandangkan atau di baca diperdengarkan di corong-corong pembesar suara masjid-masjid dan surau-surau.

mana yang lebih afdal dan baik.

yang datangnya dari suara tuan punya tubuh itu sendiri atau datangnya dari sajian rakaman.

inilah yang perpatah melayu lama ada berkata "seperti ketam mengajar anaknya berjalan lurus".

moden dan teknologi itu tidak salah, sebab teknologi sekarang tidaklah secanggih teknologi yang allah telah anugerahkan kepada mahluknya.(tetapi jangan lah disalah gunakan teknologi dan moden tu)

asalnya sains itu di ambil dari dalam al-quran dan al-quran itu datangnya @pemberian daripada allah.
20160221

20161111

dari sejak lahirnya manusia dari kedua ibu-bapanya ke muka dunia

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

UMUR MANUSIA:
KEADAANNYA DAN PERGOLAKANNYA.

oleh; imam habib abdullah haddad(kitab;sabiilul-iddikaar wal-I'tibaar bimaa yamurru bil-Insaan wa-yanqadhii lahu minal a'maar atau buku terjemahan;peringatan tentang umur insan, oleh; jabatan hal ehwal agama islam negeri kelantan)

dari sejak allah mencipta adam dan dibekalkan zuriat pada tulang punggungnya. diantaranya zuriat yang bahagia dan zuriat yang celaka.

maka zuriat itu pun berpindah-pindah terus-menerus dari tulang sulbi lelaki ke dalam rahim wanita dan dari rahim wanita ke tulang sulbi lelaki, sehingga lahirlah tiap-tiap orang dari antara ayah dan ibunya.

dari sejak lahirnya manusia dari kedua ibu-bapanya ke muka dunia, sehinggalah masa wafatnya dan keluarnya dari alam dunia ini.

dari keluarnya manusia dari alam dunia ini dengan wafat, sehingga ia dibangkitkan allah setalah ditiupkan shur@sangkakala, iaitu masa menunggunya manusia dialam barzakh.

dari sejak keluarnya manusia dari kubur, ataupun dari masa perintah allah untuk ditiupkan shur@sangkakala pada hari kebangkitan, sehingga tiba hari manusia sekalian dikumpulkan dihadapan pengadilan allah untuk ditimbang semua amalannya serta dihisab.

sesudah itu meniti shirath, menerima kitab masing-masing dan sebagainya dari berita hal-ehwal kiamat, keadaannya, kesudahannya dan kesulitannya yang bermacam-macam.

dari sejak kemasukan manusia kedalam syurga untuk kekal didalamnya. itu umur yang tiada hujung dan akhirnya.

ataupun dari sejak kemasukan ahli-ahli neraka kedalam neraka, sedang keadaan mereka ini, satu dengan yang lain tidak sama.

ada yang kekal didalamnya buat selama-lamanya, tidak ada batas atau akhir lagi, iaitulah orang-orang kafir.

mereka itu pula berbeza-beza jenis-jenisnya. ada yang bernasib baik, dapat keluar dari neraka, iaitu orang-orang yang berdosa dari golongan ahli tauhid, samada dengan mendapat syafaat, mahupun tidak dengan syafaat, sebagaimana yang akan diterangkan kelak, apabila kita membicarakan tentang umur manusia.

tuan@puan sendiri lah kena mentelaah akan kitab atau terjemahan buku dari kitab beliau ini.

kami hanya menunjukkan akan arahnya sahaja...inshaallah.

20161107

Tuanku Ma'lim dan Puteri Lindungan Bulan

Asslaamualaikum semua
 Apa pandangan semua
mengenai Tuanku Ma'lim
dan
Puteri Lindungan Bulan.

sumber gambar: jejakwaris.com

Sila Bagi pencerahan
bagi yang tahu Ya

Azmi Othman

on Salasilah Keturunan Raja Alam Pagaruyung
by Anonymous
on 11/3/16
----------------------------------------------
LINKS:
1. laman pahang
2. sejarah nagara kedah
3. sinar harian
4. jejak waris

20161104

Ilmu Panji Semerang Selendang Merah, Ilmu Langkah Seribu, Ilmu Puteri Tujuh, Ilmu Ulit Mayang dan Kiay Saleh

salamun... tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

ada seorang ibu dan enam orang anak perempuannya yang diberi akan amanah bagi menjaga kerajaan pulau beratus-ratus tahun dahulu dan mereka ini mempelajari ilmu mereka (memperolehi ilmu ini) dari wali sembilan semasa zaman itu.

keenam-enam anak perempuan telah diberikan oleh ibunya sehelai selendang setiap seorang dan yang tinggal pada ibu sehelai dan mereka telah menukar nama mereka dengan gelaran bunga mengikut warna selendang yang mereka miliki.

sehingga sekarang, anak cucu mereka ada yang masih memegang warisan ilmu ini dan ada dikalangan anak cucu mereka ini yang menyalahguna akan ilmu yang tersebut dan ada dikalangan anak cucu mereka yang membuang ilmu ini kerana mengagap mereka lebih tinggi ilmunya dari moyang mereka.

salah seorang yang telah menyatakan@memperlihatkan akan ilmu ini adalah semasa darurat, disebut oleh orang sebagai kiay saleh.

selepas dari kiay saleh ada dikalangan dari muridnya mempergunakan ilmu ini dengan salah (untuk cari makan sahaja) dan (yang benar-benar memegang ilmu ini hanya mendiamkan akan diri kerana bimbang dituduh membawa ilmu salah oleh orang ramai sebagai fitnah atas diri mereka dan atas islam@fekah@adat)ilmu ini tiada salahnya tetapi orang yang membawanya adakala menyalahgunakan ilmu ini.

mereka hanya memegang dan menjalankan amanah moyang mereka puteri tujuh dari sumatra bagi menjaga islam dan kerajaan semata-mata.

inilah ilmu yang apabila di sebut kepada orang,,,orang memtertawakannya, kerana perkara ini kelakar atau perkara ini memalukan mereka.

ada beberapa nama disebut orang;-

1] ilmu panji semerang selendang merah(mengikut warna).

2] ilmu langkah seribu(inilah yang diketawakan oleh orang ramai).

3] ilmu puteri tujuh.

4] diterengganu, lain pula gelarannya (ulit mayang)

ilmu ini apabila digunakan akan menyebabkan bergoncang bumi ini.
jangan salah guna akan ilmu seperti ini kerana ianya adalah datangnya dari dalam al-quran itu sendiri.(kenapa pula nak pandai-pandai mengubah perkara yang bukan dalam urusan kita).

20161030

Nakhoda Hitam (Tengku Panglima Hitam) -Temerloh Pahang.


Assalamualaikum wbt

Saya ingin memohon pencerahan
berkenaan keturunan saya
yang berasal dari Pagar Ruyung.

Moyang saya yang dikenali
Nakhoda Hitam ataupun
Tengku Panglima Hitam.

Anaknya bernama
Tengku Hj Ali.

Antara sebab2
mengapa keturunan saya
lari ke Tanah Melayu
adalah kerana pemberontakkan yang berlaku
di Istana pada waktu itu.

Kesahihan saya sebagai keturunannya
telah pun terbukti
apabila
Allahyarham Ismail Hj Ali
iaitu cucu kepada
Tengku Panglima Hitam
duduk di singgah sana
Istana YTM Negeri Sembilan
 tanpa ada sebarang tulah yang berlaku.

Keturunan saya banyak di
 Songsang,Temerloh Pahang.

by Erman Ghaz
on Salasilah Keturunan Raja Alam Pagaruyung

on 10/22/16

20161028

Siapakah Penjaga dan Pemegang Amanah

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

segalanya alam ini hak mutlak kepada allah dan allah melantik penjaga yang disukainya bagi pihaknya untuk menjaga@mentadbir alamnya (kerana semuanya adalah mahluk@hambanya semata-mata).

samalah dunia ini, raja bagi sesebuah kerajaan akan duduk di kerusinya, dan dia melantik penjaga bagi menjaga pintu istananya(raja tak akan pergi buka pintu istananya sendiri sebab dia telah mengajikan orang bagi tugas yang tersebut).

tapi ingat penjaga@pemegang amanah@pertugas bagi allah dan kerajaannya, tidak digajikan sebaliknya mereka adalah mengikut perintah mutlak yang maha kuasa(allah) atas tugas hakiki mereka dan tidak boleh dan tidak akan berbelah bagi dan jika mereka bercenderung atau condong dari patuh kepada perintah mutlak, mereka akan didenda tunai@dikenakan kifarah serta-merta.tiada ditangguh dan bertangguh,hukuman sampai lurus dari allah.

dalam dunia ini setiap benda dan perkara akan dipegang dan dijaga oleh seorang pemegang amanah@pertugas seperti lah juga nabi khadir ditugas menjaga....,nabi ilias ditugas menjaga....,nabi sulaiman ditugas menjaga....

termasuklah dua malaikat sebelah kanan dan sebalah kiri kita,mereka ditugaskan...

apabila kita mahu berubat kita akan mendapatkan kebenaran salah seorang dari tiga nabi penjaga yang tersebut,kalau tidak kita dianggap mencuri ubat namanya.

kalau kita mahu memburu haiwan dihutan kita kena minta kebenaran penjaga kepada haiwan iaitu salah seorang dari tiga nabi yang tersebut,kalau tidak mencurilah namanya tu.

kalau kita mahu akan anak dara orang, kita memohonlah kepada ibu@bapa,penjaganya, kalau tidak,kita dinamakan pencolik(pencurilah namanya tu}.

bergitu juga fekah,ada penjaga@pemegang amanahnya.

bergitu juga adat, ada penjaga@pemegang amanahnya.

bergitu juga duli serta daulat, ada penjaga@pemegang amanahnya.

bagi pemegang amanah@pertugas@penjaga pula ada ketuanya bagi tugas menjaga@menyelaras mereka pula.(cari dan mintalah kebenaran ketua, baru lah boleh jalankan urusan).

contoh dan tauladan telah ada di gambarkan oleh allah dalam alam ini@atas muka bumi. tidak melihatkah kita kepada situasi sebegini.

20161021

Apa ada pada nama

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatar,,,

kilaf@kiasnya kepada...

ada orang berkata:...ada apa pada nama?.
dan nama tak membawa kemana-mana.

permulaan ciptaan oleh allah keatas mahluknya. allah telah memberi@meminjamkan sebutan kepada mahluknya sebagai gelaran 'NAMA'.bagi mengenal dan pengenalan keatas mahluk.

boleh sahaja,tidak di berikan akan nama kepada seluruh mahluknya, tetapi apa akan terjadi sekiranya semua tiada bernama(acu bayangkan).

contoh kepada seorang yang pekak lagi bisu(macam mana agaknya dunia dia dan kalau dia juga turut buta matanya).(dunia yang kelam dan gelap)

bergitulah keadaannya jikalau kita ini tidak bernama dan semua benda dan mahluk juga tiada bernama.

sebutan-sebutan yang keluar dari mulut kita itu adalah nama-nama yang diajar dari kalam allah.

maka berbaik sangka dan berhati-hatilah apabila bercakap dengan penggunaan sebutan-sebutan@nama-nama.

jagalah adat dan adab nama.walaupun gelaran yang diberi...

seperti nama muhammad,nama mahmud,nama ibrahim,nama rahman,nama rahim.
jagalah tatasusila nama yang tersebut dan nama-nama lain lagi.

apabila disebut tok gajah,orang akan bayangkan siapa dia dipahang.

apabila disebut abu bakar,umar,othman,ali...orang akan bayangkan siapa mereka di mekkah@tanah arab.

dan apabila disebut iblis...orang akan bayangkan siapa mahluk ini di alam dunia.

dan di sebut pokok...orang akan bayangkan...

dan disebut nasi...orang akan bayangkan...

dan disebut burung...orang akan bayangkan...

ini lah nama, namanya...

20161014

36 huruf jawi

salamun... tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

alif itu raja kepada baa.

baa itu raja kepada taa.

taa itu raja kepada saa.

begitulah seterusnya sehingga kepada huruf nya. dan empat raja-raja.

nabi muhammad saw itu raja nya dari yang tersebut(raja fekah @ raja adat @raja ilmu @raja keturunan).

nabi adam itu hanya khalifah@wazir kepada rasulullah saw dan kepada allah swt semata.

maharaja adalah allah swt.dan dia juga lah maharaja kepada seluruh maharaja bagi sekelian alam dan mutlak. dan allah jua yang maha mulia dari segala yang maha mulia dari seluruh nama-nama nya yang banyak itu.

tuan@puan itu pula yang mana satu kedudukannya dari diantara alif hingga ke nya (36 huruf jawi semua sekali).

yang berteging urat sampai menumpah akan darah bertuntutan dalam hati dan dimulut.( membuang saudara memutuskan siratulrahim hanya disebabkan sebuah kerusi tu buat apa).

daripada bertututan melalut-lalut, terlebih baik diperbetulkan perkara yang lama tersalah tu. diperbaiki dan dipulihkan, harap-harap@moga-moga di redho oleh allah dan rasulullah.

runtuh nya kerusi yang direbutkan itu, akan runtuh lah malaysia.

tuan@puan nak duduk kat mana?.
jaga baik-baik kelakuan tuan@puan.

20161013

BUKAN JATI DARAH RAJA LAGI?

Salam,
lama xupdate dan jalan2 disini sambil membaca.

TERIMA KASIH ; atas kata2 kepercayaan anda.

Sebenar senang cerita.
Waris asal jarang nk cerita.
Tulis2 sebab mereka tahu apa yang patut dan xpatut public tahu.
semua org boleh mengaku kebenarannya.

Tapi dimana; anda secara fizikal, nyata
dan bukti lain2
atau hanya sekadar cerita omong kosong org2 tua2 shj..

 Jika begitu sy juga boleh saja2 tulis
kononnya saya dr keturunan teja ke.
Sultan Kedah ke..
raja pahang ke..
sultan Aceh ke.

Tapi tak ada pon bukti2.
Sekadar dgr sembangan org2 tua2 dulu2
turun temurun;katanyaaaa;..

btul kan bloggers maaf ye.
Sy skdr bercerita shj
dan berkongsi sembang.

Jgn stress hihi
Ok nak reply quotes2 diatas.

Ade artikel diatas mengatakan tun teja
dan warisnya;
anak perempuan tun teja;
yang ade seorg bloggers diatas kata.;
BUKAN JATI DARAH RAJA LAGI;

knp kata begitu.
Nanti jika benar dia masih darah raja.
Sehingga gugus ke 7 nya spt lagenda mahsuri.

Bkn ke kena tulahnya.
Maaf ye.

on Keturunan Tun Teja Mencari Waris
by Ayu
on 10/10/16

Antara buku-buku yang diwartakan haram oleh KDN bagi tahun 1951-2008

SENARAI BUKU-BUKU DALAM BAHASA MALAYASIA BERUNSUR ISLAM YANG DIWARTA HARAM OLEH KEMENTERIAN DALAM NEGERI (MENGIKUT ABJAD DARI TAHUN 1951 – 2008) BAGI BAHASA MELAYU

01 Allah Yang Maha Mengetahui  (berkala)Gerakan Marhin-196907.08.1969P.U.(A)307

02 Al -Kitab –Bukululus, dengan syarat kepada penganut agama Kristian dan kegunaan gereja sahaja.-Lembaga Al-Kitab Indonesia Jakarta 1979198213.05.1982P.U.(A)134

03 Al -Quran Tentang Manusia dan EkonomiNazwar SyamsuThinker‟s Library Sdn.Bhd. Johor Bahru198605.11.1992P.U.(A)420

04 Al -Quran Tentang Manusia dan MasyarakatNazwar SyamsuThinker‟s Library Sdn.Bhd. Johor Bahru198605.11.1992P.U.(A)4

05 Al -Quran Tentang Syalat, Puasa dan WaktuNazwar SyamsuThinker‟s Library Sdn.Bhd. Johor Bahru198605.11.1992P.U.(A)420

06 Al -Ghazali MishkatPenterjemahan: W.H.T GaidenerKitab BhavanAlamat: New Delhi, India (1110002)198708.10.1992P.U.(A)36

07 Aku Percaya Penglihatan Kennetan E.HaginYayasan Perkhabaran Injil „IMMANUEL‟ Jl. Cisadane, 10A/Radem Saleh, P.O Box 2661, Jakarta198726.08.1999P.U.(A)357

08 Al -Kitab dan Ilmu PengetahuanJeff Harvey & C PallaghyYayasan Perkhabaran Injil „IMMANUEL‟ Jl. Cisadane, 10A/Radem Saleh, P.O Box 2661, Jakarta198726.08.1999P.U.(A)357

09 Analisa Al -KitabHowand M. GeringYayasan Perkhabaran Injil „IMMANUEL‟ Jl. Cisadane, 10A/Radem Saleh, P.O Box 2661, Jakarta198726.08.1999P.U.(A)357

10 Apakah Ye sus Itu Anak AllahGordon LindsayYayasan Perkhabaran Injil „IMMANUEL‟ Jl. Cisadane, 10A/Radem Saleh, P.O Box 2661, Jakarta198726.08.1999P.U.(A)35711

11 Aurad Muhamadiah Pegangan  Darul Arqam Sekaligus Menjawab TuduhanUstaz Hj. Ashaari MuhammadPenerangan Arqam198824.11.1988P.U.(A)417

11 Rahsia Mengenal Diri (Buku 1,  2, 3, 4)Ustaz Hal AzwanCitak Khidmat (M) Sdn.Bhd, Lot 10-2B,Jalan Besar Ampang, Selangor.Pencetak:Percetakan Polygraphic (M) Sdn.Bhd.Istiramai EnterpriseSdn.Bhd, Taman Sdn.Bhd, Taman Norwana Ampang, Selangor.1995199625.04.1996P.U. (A)174

12 Apakah Judi Itu Prof. K .H. Ibrahim Hosen LMLLembaga Kajian Umiah Institut Umu Al-Quran (11C)Jakarta 1987198923.09.1993P.U.(A)280

13 Riwayat Bilal -M.A Jaya Indonesia199626.12.1996P.U. (A)614

14 Arqam Militan Abu Saifullah RamadhanTinta Merah Kuala Lumpur199205.11.1992P.U.(A)42014Alam Sebagai SaksiMohamad Zain bin

15 Riwayat Siti Asiah dan  Masyitoh-M.A Jaya Indonesia199626.12.1996P.U. (A)61414Riwayat Nabi Musa a.s dan Qarun--M.A Jaya Indonesia199626.12.1996P.U. (A)614

16 Alam Sebagai Saksi Mohamad Zain bin HassanPustaka Ansharullah199323.09.1993P.U.(A)280BIL.11

17 Riwayat Nabi Sulaiman a.s  dengan Burung Garuda-M.A Jaya Indonesia199626.12.1996P.U. (A)61416Rasul Allah Kedatangan Iblis-M.A Jaya Indonesia1996199626.12.1996P.U. (A)614

17 R isalah Kamarul Huda-M.A Jaya Indonesia199626.12.1996P.U. (A)61418Rahsia Manusia Menyingkap Ruh IllahiTajuk Asal:Asrar alAsrar al-Insan fi MArifah ar-Ruh wa ar-RahmanSyeikh Nur Al-Din Ar-RaniriPustaka SufiYogjakarta, Indonesia200426.04.2007P.U. (A)170

18 Rahsia Manusia Menyingkap  Ruh IllahiTajuk Asal:Asrar al-Insan fi MArifah ar-Ruh wa ar-RahmanSyeikh Nur Al-Din ArDin Ar-RaniriPustaka SufiYogjakarta, Indonesia200426.04.2007P.U. (A)170

19 Risalah No.2 Dile,a Umat  Islam-Antara Hadis dan QuranKassim AhmadForum Iqra‟ Berhad123-1-14, Wisma KGN Pengkalan Weld, 10300 Pulau Pinang.Pulau Pinang.200208.06.2006P.U. (A)217

20 Rahsia Jalan Yang Lurus TiadaTiada200517.01.2008P.U. (A)1421.Ringkasan Mafatih Al-JinanKunci Pembuka SyurgaKunci Pembuka SyurgaDoa Seminggu, Amalan Malam Jumaat, Doa dan Munajat Dalam SemingguSyeikh At

21 . Ringkasan Mafatih Al-JinanKunci Pembuka SyurgaDoa Seminggu, Amalan Malam Jumaat, Doa dan Munajat Dalam SemingguSyeikh At-TusiyJasmin EnterpriseP.O Box No. 12649P.O Box No. 1264950786 Kuala Lumpur200626.04.2007P.U. (A)169

22 Siapa Tuhan  dan Juru Selamat Manusia Itu (Who is the lord & savior of mankind)-South China Peniel Press, 149, Waterloo Road, Kaloon, Hong Kong & Wah Seong Press, Alor Star, Kedah.195109.04.1951L.N. 186L.N. 186

23 Siasah dan Loteri serta alim  ulamaAbdul Kadir bi nAbdul Mutalib al-Indonesia al-MandiliChap Mat Ba‟atul Annuar196306.06.196306.06.1963L.N.137

24 Suara Siswa -PKPIMd/a Ibu Pejabat PKPIMInstitut Teknologi MARA, Jalan Othman, Petaling Jaya.Dicetak:Bairut197101.04.1971P.U. (A)110110

25 Suluh Keadillan -Jadikan Hari Raya Sebagai Hari Pengorabanan Lagi Perjuangan Umat Islam Disember 1975 (Risalah)--197723.06.1977P.U. (A)P.U. (A)183

26 Surat -surat Dari Langit (Risalah)--198011.01.1980P.U. (A)20

27 Saipakah Yang Akan Suka  Akan Gelap (Risalah)--198115.04.1981P.U. (A)108

28 Saksi Yang Setia (Risalah) --198115.04.1981P.U. (A)10829

29 Soal Jawab Tentang Berbagai  masalah AgamaA. Hassan Mohd. Maasum H. Mahmud Aziz Abd. Kadir Hassan, Haji Yunus Hashim.-198221.01.1982P.U. (A)
3 Surat: Allah yang maha pengasih lagi penyayang-Dicetak Dalam:Bahasa Malaysia (berkala)Dengan pecahan kepala:i.Pilihanraya umum Malaysia „seruan‟ii.Bukti--bukti „Dalil-dalil untuk Diadili‟iii.Kejadian-kejadian yang menyedihkan.--196917.07.1969P.U. (A)259

30 Syahed 11 Tanjong P eriok JakartaUstaz Abdul Kadir Djaelani-198517.01.1985P.U. (A)30

31 Saat Untuk Bersorak Luis PalauYakin 11, Genting Besar 85, Surabaya Indonesia198726.08.1999P.U. (A)35732

32 Siapa Mujaddid Kurun ke 15 Hj Ashaari MuhammadPenerangan Al-Arqam, Sungai Pencala, Jalan Damansara, Kuala Lumpur.198821.09.1989P.U. (A)278

sumber;
jheatweb.terengganu.gov.my

20161010

tak ada yang di sembunyikan atau disorok

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

banyak perkara dalam dunia ni yang dikatakan disembunyikan@disorok.

tak ada yang di sembunyikan@disorok pun.

tuan@puan tu tersalah pandang je gamaknya.

dalam al-quran@al-hadis,dah terang-terang beri penjelasan.

ulamak dan tok-tok guru dah berbuih mulut beri penerangan dan perincian.

agak-agaknya lah orang yang mendengar lelap masa tok guru mengajar kot.

ilmu ini(islam),
bukannya baru seratus empat puluh hari.
dah seribu empat ratus tahun dah.
dan kalu ikut-ikut,dah lebih dari itu.
(yang mengajarnya bukan ustaz sebaliknya rasulullah@nabi muhammad saw) dan .....

nak kena mengaji pakai jawi lama, baru boleh tahu ni.

sebahagian dari perkataan yang ada dalam malaysia ni kena di tulis dan dibaca dalam tulisan ejaan jawi lama, baru dapat akan maksudnya.

seperti contohnya:-

koi.........eja dalam jawi.

guai.......eja dalam jawi

seperti p ramli bercerita dalam filemnya,nujum pak belalang...tuah dan buah...contoh lain...tupai dan topi.ejalah dalam ejaan jawi lama.

tuan@puan perhatikan betul_betul, apa yang terungkai.

kalau tak dapat juga, jumpa tok guru pondok yang mengajar kitab lama. dan tanya dia apa dimaksudkan "kaf.wau ya" dan "ga.wau.ya".

20161009

Sungai dan tempat menyukat paras air sungai di Pahang.

Berikut adlah tempat menyukat paras air bagi persediaan banjir.

Jambatan Gelugor    Kuantan    Sg.Lepar
Kuala Sg.Chini    Pekan    Sg.Pahang
Kuantan Bypass    Kuantan    Sg.Kuantan
PahangTua2    Pekan    Sg. Pahang
Pesona Camp    Kuantan    Sg.Kuantan
Sg Belat di Sri Damai    Kuantan    Sg Kuantan
Sg Jelai di Kuala Medang    Lipis    Sg Pahang
Sg Lembing    Kuantan    Sg.Kuantan
Sg Lipis di Batu Malim    Raub    Sg Lipis
Sg Pahang di Kg Chenor    Maran    Sg Pahang
Sg Tanum di Jam Chegar Perah     Kuala Lipis    Sg Pahang
Sg.Bentong di Kuala Marong    Bentong     Sg.Pahang
Sg.Ikan    Cameron Highland    Sg.Pahang
Sg.Jelai di Bukit Betong    Lipis    Sg.Jelai
Sg.Jelai di Jeram Bungor    Lipis    Sg.Pahang
Sg.Kuantan di Bukit Kenau    Kuantan    Sg.Kuantan
Sg.Kuantan di Pasir Kemudi    Kuantan    Sg.Kuantan
Sg.Pahang di Lubuk Paku    Maran    Sg.Pahang
Sg.Pahang di Pekan    Pekan    Sg. Pahang
Sg.Pahang di Serambi (Paloh Inai)    Pekan    Sg.Pahang
Sg.Pahang di Sungai Yap    Jerantut    Sg.Pahang
Sg.Pahang di Temerloh (Lubuk Pasu)    Temerloh    Sg.Pahang
Sg.Perdak di Telemong    Bentong    Sg.Perdak
Sg.Semantan di Kg. Lengkong    Temerloh    Sg.Pahang
Sg.Tembeling di Kuala Tahan    Jerantut    Sg.Pahang
Sg.Triang di Triang    Bera    Sg.Pahang

sumber
infobanjir.water.gov.my

Senarai bukit dan gunung di Pahang (ikut nama)

Berikut adalah senarai nama bukit dan gunung berdasarkan huruf.

Bukit Bertangga Pahang-Bera     472m
Bukit Bujang Pahang-Cameron    1,771m
Bukit Cemingat Pahang-Bera     524m
Bukit Chini Pahang-Pekan     641m
Bukit Derow Pahang-Cameron     745m
Bukit Gayong Pahang-Rompin     339m
Bukit Idung Pahang         781mBukit Jenderus Pahang     520m
Bukit Pemandang Pahang     566m
Bukit Peteri Pahang         1,461m
Bukit Tajam Pahang         877m
Bukit Takun Pahang         442m
Bukit Tok Jenung Pahang     720
Bukit Tujuh Pahang         867m
Bukit Tunggul Selangor-Pahang 1,663m
Gunung Bedung Pahang     1,469m
Gunung Belalai Pahang     1,038m
Gunung Beluat Pahang     1,700m
Gunung Benum Pahang     2,107m
Gunung Berantai Pahang     768m
Gunung Beremban Pahang     1,841m
Gunung Berembun Pahang     2,078m
Gunung Berembun Pahang     2,078m
Gunung Berinchang     Pahang     2,031m
Gunung Cecil Pahang     1,740m
Gunung Cherlak Pahang     934m
Gunung Diwangsa Pahang     1,395m
Gunung Gabis Pahang     1,106m
Gunung Gagau Kelantan-Terengganu-Pahang 1,376m
Gunung Gedung Pahang     2,065m
Gunung Hulu Bakar Pahang     1,391m
Gunung Hulu Kechau Pahang     1,945m
Gunung Hulu Kemapan Pahang     854m
Gunung Hulu Semangkok Selangor-Pahang 1,668m
Gunung Irau Pahang         2,110m
Gunung Irong Pahang     1,191m
Gunung Jasar Pahang     1,696m
Gunung Jua Pahang         829m
Gunung Junction Perak-Pahang-Kelantan     2,071m
Gunung Laris Pahang     1,075m
Gunung Lebah Pahang     1,522m
Gunung Lerek Pahang     1,049m
Gunung Liang Timur Pahang     1,933m
Gunung Liang Timur Pahang     1,933m
Gunung Mandi Angin Terengganu-Pahang 1,460m
Gunung Padang Temambong Pahang-Perak 701m
Gunung Palas Pahang     1,391m
Gunung Pallas Pahang     1,520m
Gunung Panggang Paku Pahang 1,266m
Gunung Penelope Pahang     1,800m
Gunung Penumpu Pahang     1,094m
Gunung Perdah Pahang     1,576m
Gunung Perdis Pahang     1,279m
Gunung Perlis Kelantan-Pahang 733m
Gunung Pulang Pahang     1,063m
Gunung Rock Pahang     1,740m
Gunung Senyum Pahang     486m
Gunung Serudum Pahang     975m
Gunung Serundum Pahang     1,055m
Gunung Siku Pahang     1,915m
Gunung Tahan Pahang-Jerantut     2,187m
Gunung Tangga Pahang     2,014m
Gunung Tapis Pahang     1,512m
Gunung Terbakar Pahang     1,320m
Gunung Tungku Pahang     928m
Gunung Ulu Bakau Selangor-Pahang 1,345m
Gunung Ulu Perus Pahang     1,433m
Gunung Ulu Telang Pahang     1,376m
Pine Tree Hill Selangor-Pahang 1,456m

Harap sama-sama dapat membantu membetulkan maklumat serta meletakkan daerah dan kampung bagi bukit dan gunung ini.

sumber
gist.github.com

Senarai bukit dan gunung di Pahang (ikut ketinggian)

Berikut adalah senartai 45 buah bukit dan gunung di Pahang yang disusun berdasarkan ketinggian.

Gunung Tahan Pahang     2,187m
Gunung Irau Pahang         2,110m
Gunung Benum Pahang     2,107m
Gunung Berembun Pahang     2,078m
Gunung Berembun Pahang     2,078m
Gunung Junction Perak-Pahang-Kelantan     2,071m
Gunung Gedung Pahang     2,065m
Gunung Berinchang     Pahang     2,031m
Gunung Tangga Pahang     2,014m
Gunung Hulu Kechau Pahang     1,945m
Gunung Liang Timur Pahang     1,933m
Gunung Liang Timur Pahang     1,933m
Gunung Siku Pahang     1,915m
Gunung Beremban Pahang     1,841m
Gunung Penelope Pahang     1,800m
Bukit Bujang Pahang         1,771m
Gunung Rock Pahang     1,740m
Gunung Cecil Pahang     1,740m
Gunung Beluat Pahang     1,700m
Gunung Jasar Pahang     1,696m
Bukit Tunggul Selangor-Pahang 1,663m
Gunung Hulu Semangkok Selangor-Pahang 1,668m
Gunung Perdah Pahang     1,576m
Gunung Lebah Pahang     1,522m
Gunung Pallas Pahang     1,520m
Gunung Tapis Pahang     1,512m
Gunung Bedung Pahang     1,469m
Bukit Peteri Pahang         1,461m
Gunung Mandi Angin Terengganu-Pahang 1,460m
Pine Tree Hill Selangor-Pahang 1,456m
Gunung Ulu Perus Pahang     1,433m
Gunung Diwangsa Pahang     1,395m
Gunung Hulu Bakar Pahang     1,391m
Gunung Palas Pahang     1,391m
Gunung Ulu Telang Pahang     1,376m
Gunung Gagau Kelantan-Terengganu-Pahang 1,376m
Gunung Ulu Bakau Selangor-Pahang 1,345m
Gunung Terbakar Pahang     1,320m
Gunung Perdis Pahang     1,279m
Gunung Panggang Paku Pahang 1,266m
Gunung Irong Pahang     1,191m
Gunung Gabis Pahang     1,106m
Gunung Penumpu Pahang     1,094m
Gunung Laris Pahang     1,075m
Gunung Pulang Pahang     1,063m
Gunung Serundum Pahang     1,055m
Gunung Lerek Pahang     1,049m
Gunung Belalai Pahang     1,038m
Gunung Serudum Pahang     975m
Gunung Cherlak Pahang     934m
Gunung Tungku Pahang     928m
Bukit Tajam Pahang         877m
Bukit Tujuh Pahang         867m
Gunung Hulu Kemapan Pahang     854m
Gunung Jua Pahang         829m
Bukit Idung Pahang         781m
Gunung Berantai Pahang     768m
Bukit Derow Pahang         745m
Gunung Perlis Kelantan-Pahang 733m
Bukit Tok Jenung Pahang     720
Gunung Padang Temambong Pahang-Perak 701m
Bukit Chini Pahang         641m
Bukit Pemandang Pahang     566m
Bukit Cemingat Pahang     524m
Bukit Jenderus Pahang     520m
Gunung Senyum Pahang     486m
Bukit Bertangga Pahang     472m
Bukit Takun Pahang         442m
Bukit Gayong Pahang     339m

sumber
gist.github.com

20161007

salamun...Tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

kita lihat burung yang keluarnya pagi untuk mencari makan dan akan pulang ke sarang pada waktu petang senja.

dan kelawar pula yang keluarnya petang senja untuk mencari makan dan akan pulang ke sarang pada waktu subuh pagi.

dan lihat pula kedua burung layang-layang dan kelawar,apabila hujan@lepas hujan di petang@senja, mereka berterbangan melayang bersama di langit.

pernah kah melihat mereka berlanggar dan berebut-rebut atau berlawan diantara mereka.

kalau ada,kedua mereka akan dilupuskan sebab tak ikut peraturan fekah.(seperti dua buah kapalterbang bertembung lalu jatuh kebumi)

macammana pula,kita manusia ni, siang cari makan,malam cari makan, bila masa balik rumahnya, tak rasa letih ke?.

ada orang berkerja siang,maka berihatlah dimalam hari dengan bersujud kepada ilahi.

ada orang berkerja malam, maka berihatlah disiang hari dengan bersujud kepada ilahi.

dan ada orang lansung tak berkerja, siang tidak,malam pun tidak. ulat dalam batu itu pun berkerja untuk hidup,kalau tidak mati keras dia dalam batu tu.

20161005

Sulaiman bin Imam Haji Siddek dan waris Keris Tikam Batu

Assalammualaikum..

Salam persaudaraan buat semua.. Sebenar semakin dicari semakin banyak rahsia.. Tetapi mungkin masih juga ada sebahagian darinya kekal sebagai rahsia.. Saya juga tertanya-tanya susur galur keluarga sebelah ibu saya yang dikatakan berasal dari Pagar Ruyong..

Dikatakan begini menurut ceritanya..

Moyang saya salah seorang raja yang lari dari istana kerana enggan dirinya ditabalkan menjadi sultan.. Lari ke sempandan (tak ingat nama tempat). Moyang saya telah naik ke atas sebatang pokok tualang yang tinggi dikejar pembesar negeri untuk di tabalkan..

Tetapi moyang saya enggan turun walau di tunggu berhari-hari..

Akhirnya persalinan kebesaran ditinggalkan di bawah pokok taualang tempat dia berdiri dan para pembesar balik ke istana untuk menabalkan pewaris yang lain.. Antara barang adat yg ditinggalkan adalah sepersalinan pakaian diraja dan Keris Tikam Batu..

Saya pun dah tidak ingat berluk berapa sebab pernah pegang sekali ketika umur 9 tahun..menurut cerita dari saudara sulung ibu saya keris itu keris tikam batu.. Keris di katakan mampu menikam batu seandainya benar kena salur galur keturunan dari pagar ruyong.. Hujungnya Merah Menyala..

Diwariskan kepada arwah tok aki saya bernama Sulaiman bin Imam Haji Siddek tetapi bila tok aki saya meninggal keris tersebut telah di ambil oleh iparnya yang sekarang duduk di Jengka.. Tidak terjaga.. Saat saya melihatnya pun merahnya sudah tidak bernyala cuma masih boleh didirikan sahaja..

Ayah saya pernah berjumpa dengan ipar tok aki dan minta dipulangkn kepada yang hak kerana bimbang akan terkena tulahan tetapi beliau enggan.. Telah dikatakan memang terkena tulahan kerana seorang anaknya bisu, seorang lagi putus jari dan seorang lagi gila..

Ayah saya ada juga susut galur Sultan Abd Saman Selangor jadi sedikit sebanyak bab adat salasilah keluarga diketauinya justeru itu ayah mencari jejak keluarga sebelah ibu saya..

Menurut ayah, di Lipis ada seorang pemegang rahsia adat keluarga bernama Tok Raja. Tetapi beliau sudah meninggal dunia ketika saya cuba menjejaknya..

Sampai sekarang tidak lagi diteruskan mencari.. Hampir semua tanda-tanda lenyap di ambil oleh mereka yang saya pun tidak pasti siapa.. Meriam, tombak, pakaian dan keris semua diambil oleh bukan waris (ipar duwai sebelah arwah tokwan). Yg dapat di jejal cuma keris sebab ada pada adik arwah tokwan (ipar arwah tok aki) itu pun beliau enggan serahkan..

Menurut ibu lagi, keturunan moyang yang membuka Bukit Kota di Kuala Lipis.. Nama Padang Tunku dan Bukit Kota itu pun asal dari peristiwa pembukaan kawasan tersebut.. Menurut kata arwah pak long saya dulu-dulu pun ada sahaja waris-waris dari istana ke Bukit Kota setiap kali ada majlis adat hendak di lakukan di sana.

Cuma keluarga kami sejak dari moyang saya yang bernama Imam Haji Siddik, tidak lagi campur urusan istana. Malahan moyangnya juga sudah mempunyai dua nama yakni satu nama rakyat jelata dan satu lagi nama yang punya gelaran di tengku atau raja..

Mngkin ada sebabnya gelaran dirahsiakan..

Cuma adik beradik arwah tok aki masih ada tinggal seorang sahaja lagi yang kini dikatakan bermukim di Kuala Kangsar.. (belum berpeluang berjumpa)..

Biarlah rasia kekal rahsia tetapi setidak-tidak kita kenal saudara mara kita..Tujuan saya cuma satu.. Mencari jejak saudara mara.. Biarpun hilang semua tanda, darah mengalir tetap sama..Ukhuwah yang dicari..

Kepada yang ada pertalian dengan cerita yang nyatakan boleh berhubung dengan saya..

Email saya di
noryshidayah@gmail.com
atau
aziela5966@gmail.com
sekian wasalam.
-------------------------------------------------------
by Anonymous (Tak Ada Nama)
on 10/3/16

20160930

Menyusun keturunan ikut belah ayah atau belah mak.

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

yang menyebabkan sejarah keturunan menjadi bercekeramuk, apabila yang dicari hanya sekerat jalan sahaja.

cuma nak tahu sahaja,,,itu jawapan yang diberi apa bila ditanya.

jawapan lain yang biasa diberi adalah;-

kita dari keluarga diraja ke?.

jangan dibuka,nanti luka lama berdarah kembali.

kalau gitu ,boleh ambiklah hak(harta)tu.

buat apa, kalau boleh kaya tak apa lah.

lantak lah, tak ambil hal.

itu sebahagian dari jawapan mereka.

dan ada yang mengatakan perkara itu tipu belaka yang benarnya...

tak ada jawapan.

paling banyak boleh di susun tujuh keturun sahaja,itupun sebelah ayah semata-mata, sebelah ibu, terus tak bersusun.

kononnya sebelah ibu tak kuat@keras.yang keras sebelah ayah sahaja.

lihat semula salasilah susur keturunan nabi muhammad saw, turunnya keturunan nya melalui anak perempuannya siti fatimah.

ramai lagi raja-raja dahulu disusun keatasnya melalui perempuan.

dari kerajaan jawa.

dari kerajaan pattani

dari kerajaan acheh.

mereka bermula dari ratu, dari ratu barulah ke raja.

moyang 16 semantan

tok long yang berkubur di gua ditemerloh tu adik-beradik dengan wali nongsari. wali nongsari tu manusia dan kuburnya ada di maran bersama kubur ayah dan adik perempuannya.(bukannya ayat jampi serapah)

ayahnya itu adik beradik seayah berlainan ibu dengan sultan zainal abidin kepayat negara (suami kepada siti zubaidah) (keluarga rajalah tu kalau nak tahu, tapi mereka ini kebanyakannya menjadi ulamak@ malim@ fakih@guru agama dan pendakwah islam,dan mereka tak pelikpun gelaran dipankal nama mereka tu dan terkadangnya dibuangkan terus untuk memudahkan mereka berdakwah kepada orang ramai).

wali sogo ditanah jawa tu pun sama juga lah. mereka dari susur keluarga diraja pattani@kelantan@johor@terengganu.
yang berkhawin dengan syed hussin al-qubro (susur siti fatimah az-zahra+saidina ali).

mereka di tanah melayu,mereka di tanah sumatra,mereka ditanah jawa dan mereka ditanah pattani, mereka ditanah boneo,mereka ditanah filipina,mereka ditanah makasar dan dikepulauan lainnya nusatara ini adalah bersaudara bercantum nasab darah.(darah diraja nusatara@darah ahli keluarga iskandar zulkalnai dan darah rasulullah). dan mereka bercantum nasab darah ketanah india diraja. ketanah arab diraja. ketanah yunan diraja. ketanah parsi diraja.ketanah mesir@afrika diraja. ketanah china diraja.ketanah jepun diraja. ketanah eropah@turki diraja.(sebab nabi ismail, nabi ishak dengan ayah iskandar zulkalnai,adik beradik seayah,nabi ibrahim namanya)

moyang 16 bukit segumpal chenor
samalah juga. awang sin@ayah moyang 16 bukit segumpal tu waris keturunan diraja melaka dan diraja china

20160923

Cerita empat batang kayu

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

adalah dalam satu cerita dongeng orang.zaman dulu kan dikatakan semua mahluk dan benda boleh berkata-kata.ini lah salah satu pedoohnya cerita yang diperdengarkan.

ceritanya,sekumpulan empat, bertemu dan berceritalah mereka.(malam) maka berceritalah
batang kayu 1,
"aku ini ditugaskan sebagai penyukat air dan lagi dia bercerita bla bla, bla bla, bla bla".

habis sahaja disambung pula batang kayu 2 bercerita,
"aku ini bertugas sebagai penyukat angin dan bla bla, bla bla, bla bla".

sambung pula oleh batang kayu 3,
ceritanya sama panjang dengan keduanya tadi dan dia berkata,"dia tugasnya adalah sebagai penyukat tanah dan bla bla, bla bla.

sehabis sahaja mereka bertiga bercerita hari sudah hampir ke subuh. jadi mereka bertiga bertanyalah kepada batang kayu 4, "engkau ditugaskan sebagai apa?",lalu dibalas oleh batang kayu 4,
" tak ada apa-apa".
maka ditanya lagi oleh mereka bertiga," habis tu apa engkau buat disini?".
maka dijawab oleh batang kayu 4," korang nak tahu ke, kalau gitu korang tunggu sekejap lagi, apabila orang@manusia yang tidur itu bangun, engkau tunggu dan lihat", katanya.

selang tak seberapa lama kemudian, maka bangun lah orang@manusia yang tidur itu sambil melibas dan menepis nyamuk yang menggangu tidurnya dan kesejukan malam itu.

lalu dia mengangkat batang katu dan di campak@diletakkannya ke dalam ungun api yang hampir habis dan api lalu memakan dan menyalalah semula api disebabkan batang kayu yang tersebut.

maka terdiamlah mereka yang bertiga tadi tanpa berkata-kata dan tak terfikir.

20160916

Cerita Tukang Besi dengan besi-besinya.

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

cerita pendek ini berkisar pada masa kegemilangan pandai besi.

di sebuah bengkel besi(zaman tu tak dipanggil bengkellah) dalam sebuah kampung.

apabila petang menjelang pandai besi pun pulang kerumahnya dan setiap malam besi-besi dalam bengkel pun bangun berpesta hingga pagi menjelang
(senyap-senyap jangan diketahui pandai besi).

pada suatu malam seperti biasa selepas pandai besi balik rumahnya. besi-besi itu pun bangun dan nak memulakan pesta mereka.tetapi malam itu lain pula yang terjadi, dari pesta bertukar menjadi pertekaran dan pergaduhan,maka riuh-rendahlah bengkel malam tu sehingga di dengari oleh si pandai besi.

terjagalah pandai besi dari sebab riuh-rendah yang datangnya dari bengkelnya itu.

dia lalu bangun dan menuju ke bengkel dengan perlahan-lahan untuk mengintai apa yang menyebabkan riuh-rendah tersebut.

dalam kepalanya terfikir,
pencuri masuk bengkel ke, tak mungkin.
haiwan masuk bengkel ke, pun tak mungkin juga.
 tiada apa yang boleh di ambil dari dalam bengkelnya. senjata yang dah siap dibawa balik simpan dirumah. tiada makanan yang bersimpan dalam bengkel.

di tiliknya melalui celah dinding yang berlubang. maka dilihatnya yang besi-besinya sedang bertekak-tekak dan ada yang bergaduh dan dah tunggang langgang dalam bengkel tu.

lama juga pandai besi mengintai akan gelagat besi-besinya, sambil berfikir, macam mana nak dibuat akan perkara sebegini.buntu sebentar otak kepala pandai besi dok berfikir akan hal yang di lihatnya.

nak minta bantuan orang kampung,nanti orang kampung kata dia buang tebiat.

dan dalam masa yang sama akal datang menerjah beri ihlam.pandai besi beralih dari tempat dia mengintai sambil berjalan lalu di hadapan pintu bengkel sambil batuk berdehem-deham dengan kuat, sambil berkat dengan kuat dan selambanya"aku ketuk semuanya karang" sambil berlalu balik kerumahnya untuk menyambung tidurnya.

besi-besi yang tadinya riuh-rendah terdiam mendengar dehem batuk dan perkataan pandai besi itu. dan malam itu bengkel pandai besi dan malam seterusnya senyap sesenyapnya. besi-besi tak berani berpesta lagi takut di ketuk dek pandai besi.

20160914

Waris Mat Perak @ Muhamad Bin Ibrahim

Assalamualaikum wbk..

Untuk saudara
Adnan Samad Singalaut(Mat Jahat)...

mungkin boleh berkongsi kongsi makkumat
dgn saudara mara saya,
moyang lelaki kami ialah
Mat Perak @ Muhamad Bin Ibrahim
meninggal pada tahun 1926
dan kuburnya di Tanah Perkuburan Tok Mengkarak, Bera...

menurut kisah yg disampaikan
kepada saya,
Moyang Mat Perak adalah
anak kepada orang kenamaan
di kawasan Larut dan
warisnya masih ada disekitar
Bukit Chandan...

on Rawa di Pahang
by Anonymous (Tak ada nama)
on 9/13/16

Mencari waris keturunan Hitam bin Nekman

Assalam...
Kepada cucu
Hitam bin Nekman...
susur galur waris keturunan dari
Imam Komeng
ada dalam simpanan saya...
kalau berminat
boleh saya kongsikan..

on Rawa di Pahang

by JaMaLuDiN
email: jamaludinayub@gmail.com
on 9/13/16

20160909

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

hendaknya waris kepada tengku ahmad dan tengku cik (dua beradik kerajaan negeri temasek). akan mereka ini harus lah menyambungkan kembali siratul rahim kedua keluarga.

perkara fitnah yang ditimbulkan oleh mereka sebaiknya ,waris mereka menarik balik dan memohon pengampun ke hadrat ilahi sebagai tanda nya.

kenapa perkelahian kedua beradik merebut kerajaan temasek dulu nya di jatuhkan fitnah atas parameswara dan sang nila utama. apa kah tiada kerja lain ke selain meletak kesalahan keatas tengkok orang.(padanlah melayu disana jadi tak tentu arah).

tarik balik fitnah lama tu dan perbetul@pulih kan sejarah negara kerajaan temasek(keluarga dirajanya).

20160902

sepandai-pandai tupai melompat akhirnya turun juga ke bumi

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dalam sebuah hutan, ada berdirinya sebatang pokok yang amat tinggi lagi rendang yang hidupnya telah memakan masa ribu-ribu tahun.

disana tinggalnya sang tupai yang sudah beberapa jenerasi yang tidak pernah turun kelantai bumi.

masa telah berlalu bekalan air yang ada di sana telah kering akibat dari tangki airnya dah bocor dan berkarat.

sang tupai telah menulis sepucuk surat dan diturunkannya menggunakan bakul untuk memberi tahu yang tangki airnya perlu dibaiki.

sudah berminggu-minggu suratnya turun ke bawah tetapi tidak dibalas oleh haiwan di lantai bumi.

ditariknya tali untuk membawa bakul naik keatas, tiada jawapan. maka dia sendiri turun ke lantai bumi mencari sebab-musababnya.

sesampainya dia dibawah,berjumpalah dia beberapa haiwan lalu ditanya akan mereka itu, tetapi tidak seekor pun yang faham akan bahasa yang sang tupai gunakan.

merayaulah dia di lantai bumi bagi mencari orang yang boleh memahami bahasa nya.

setelah berbulan-bulan merayau,terjumpalah akan dia dengan seekor haiwan yang tinggalnya di tepi kolam.

wahai haiwan,bolehkah tuan berbahasa seperti aku ini.

jawab di haiwan, telah terlalu lama aku tidak mendengar akan bahasa seperti percakapan engkau ini, engkau ni siapa dan aku tidak pernah melihat engkau sebelum ini? datang dari mana?  nak cari siapa dan nak ke mana dan apa hajatnya?.bertubi-tubi soalan yang ditanya. pening kepala sang tupai dengan soalan yang banyak tu.

sang tupai lalu bercerita akan hal dirinya. namanya. tinggal di mana.apa kerjanya dari a hingga ke z.

sambil menganguk akan kepalanya haiwan tadi berkata, aku tak tahu tu.

maka terduduklah sang tupai.

sambung haiwan lagi, yang aku pernah dengar dari moyang aku dulu. memang ada saudagar kain yang tinggal di pokok besar lagi tinggi tu tetapi kami titidak diberitakan akan nama-nama mereka. jadinya engkaulah keluarga dari saudara kami yang naik keatas pokok tu yang tidak pernah turun-turn tu. macam mana rasanya keadaan tinggal di atas pokok tampa turun-turun dan tidak mengenal kami di lantai pokok ni.

lalu jawab sang tupai. mula-mula tu memanglah seronok tetapi apabila terlalu lama kami dah terlupa akan saudara kami di lantai bumi dan sekarang ini kami lansung tak seronok sebab bekalan air kami tiada. jadi kami mohon haiwan di lantai bumi menghantar air dan membaiki tangki air yang bocor diatas sana.

itulah ceritanya@peribahasanya (sepandai-pandai tupai melompat akhirnya turun juga ke bumi) tupai tu bukannya jatuh. kalau dia jatuh,dah lama tupai tak ujud atas muka bumi ni.

20160901

Ustaz Abdul Rahman Kg Keledek Kuala Lipis Pahang

Assalamualaikum

Ramainya keluarga Pagaruyung
aku pun dari sana
ayahku Ustaz Abdul Rahman
baru mrninggal
asalnya Relong
menetap di Kg Keledek Kuala Lipis Pahang

benarlah Al Quran
menjelaskan asal kita satu
Alloh membiakkan kita
menjadi berbagai bangsa dan puak

on Salasilah Keturunan Raja Alam Pagaruyung
by hisham ar
on on 8/30/16

20160830

Ikatan Persahabatan antara Mandailing Pahang dengan Rawa Pahang.

Assalam
 
Apakah lagi ikatan persahabatan 
yang patut diwujudkan
 
memandangkan 
 
orang Mandailing Pahang dan 
Rawa Pahang 
 
pernah terlibat dalam 
Perang Saudara Pahang dan 
Perang Kelang di Selangor? 
 
Terima kasih 
 
by Tak Ada Nama
on 30/8/2016

Promosi istimewa Tiger Airways Singapore PISO tambang 2016

Tiger Airways Singapura
Pejabat pos Lapangan Terbang Changi
P O Box 82
Singapura 918143.

Promosi istimewa Tiger Airways PISO tambang 2016 telah dijalankan pada
TigerAir kami Pacific ibu pejabat serantau di sini Singapore.The 2016 Tiger
Airways PISO tambang istimewa promosi adalah berdaftar dan dianjurkan
mengikut Lembaga perjudian Asia (A.G.B.) dan Akta peraturan loteri dunia (W.L.R.A.).

Adalah oleh itu secara rasminya memaklumkan anda tentang status kemenangan
anda yang dipilih alamat e-mel sebagai pemenang dalam 2016 Tiger Airways PISO
tambang promosi istimewa kami dengan ini dikeluarkan kepada anda sebagai
nombor Tiket e-mel anda; TigerAir-2459-600-11 dengan nombor kod promo; TG-09241SG, yang dipilih alamat e-mel sebagai pemenang bagi promosi istimewa tambang PISO 2016. Anda
mempunyai oleh itu seterusnya memenangi 2016 Tiger Airways PISO tambang
promosi istimewa dalam kategori Kumpulan yang kedua.

Berkenaan di atas, kami secara rasminya telah diluluskan dengan jumlah
pembayaran sebanyak SGD$ 180,000,00 (satu ratus dan lapan puluh ribu dolar
Singapura) kepada anda sebagai pemenang, promosi istimewa Tiger Airways PISO
tambang 2016 bersama dibiayai oleh POSB Bank Singapura dan Petronas Malaysia
Berhad.
Kami mahu anda tahu bahawa ini bukanlah sebagai penipuan dan 100%
diluluskan oleh pasukan Polis Singapura.

Anda adalah oleh itu adviced untuk menghubungi pihak 2016 Tiger Airways PISO
tambang Khas promosi menganjurkan Jawatankuasa (P.O.C.) dengan serta-merta
seperti berikut;

Sila hubungi: Encik.Yann-Hang Lee (penghantaran pegawai dalam pertuduhan) E-
mel:mytigerair@outlook.sg

Dengan perkara-perkara berikut:

1. Nama Penuh:
2. Alamat:
3. Telephone:
4. Negara:
5. Negeri / bandar:
6. Pekerjaan:

Anda di Sincerly,

Encik.Chua Beng Hui
(Promo Pengerusi)

(c) Tahun 2016 Tiger Airways Promosi.

20160828

Bangsal Sendeng Kuala Sanggang - tamat

Majlis Perasmian Memutus Bangsal Sendeng Kuala Sanggang telah berlangsung pada pada 12.3.2015.
Ahli jawatankuasa yang terlibat adalah:
Penaung:YM Tengku Dato Shaifuddin b Tengku Dato Jamaluddin
Pengerusi Penyelaras: Mohd Zaki b Mat Lias
Timbalan Pengerusi: Abd Wahab b Ali (Guru Utama Sendeng Asli Pahang)
Persiapan Bangsal: Mohd Mazlan Ghazali dan Nordin Taha
Penasihat Agama: Ahmad Khadri b Dahan
Persiapan Kanopi: Ahmad Saiful Bahari dan Mohd Zamri (Kelab Belia Warisan Sanggang)
Alat Siaraya: Hamidin dan Jabatan Penerangan Temerloh
Wakil Tuan Rumah: Kidam b Long
Keselamatan: Abdul Majid b Hashim dan Momamad b Ismail
Hiasan Bangsal: Mohd Shahrul Nizam
Jamuan: Abu Bakar, Saparuddin dan Jefri Rosnin
Jurufoto: Mohd Kusmardi
 01.
 02.
 03.
 04.
 05.
 06.
 07.
 08.
 09.
 10.
 11.
12.
sumber gambar: mkmy dan wokme

Bangsal Sendeng Kuala Sanggang - perasmian

Majlis Perasmian Memutus Bangsal Sendeng Kuala Sanggang telah berlangsung pada pada 12.3.2015.
Ahli jawatankuasa yang terlibat adalah:
Penaung:YM Tengku Dato Shaifuddin b Tengku Dato Jamaluddin
Pengerusi Penyelaras: Mohd Zaki b Mat Lias
Timbalan Pengerusi: Abd Wahab b Ali (Guru Utama Sendeng Asli Pahang)
Persiapan Bangsal: Mohd Mazlan Ghazali dan Nordin Taha
Penasihat Agama: Ahmad Khadri b Dahan
Persiapan Kanopi: Ahmad Saiful Bahari dan Mohd Zamri (Kelab Belia Warisan Sanggang)
Alat Siaraya: Hamidin dan Jabatan Penerangan Temerloh
Wakil Tuan Rumah: Kidam b Long
Keselamatan: Abdul Majid b Hashim dan Momamad b Ismail
Hiasan Bangsal: Mohd Shahrul Nizam
Jamuan: Abu Bakar, Saparuddin dan Jefri Rosnin
Jurufoto: Mohd Kusmardi
 01.
 02.
 03.
 04.
 05.
 06.
 07.
08.

sumber gambar: mkmy dan wokme

20160826

gong kerajaan asal telah dipalu

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

Dengan nama allah yang maha pemurah lagi maha penyayang

Maha suci allah yang ditangan nyalah segala kerajaan dan dia maha kuasa atas segala sesuatu. [ayat1]

Yang menjadikan mati dan hidup supaya dia menguji kamu, siapa diantara kamu yang lebih baik amalnya. dan dia maha perkasa lagi maha pengampun. [ayat2]

Yang telah mencipta tujuh langit berlapis-lapis. kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan tuhan yang maha pemurah sesuatu yang tidak seimbang. maka lihatlah berulang-ulang, adakah kamu lihat sesuatu yang tidak seimbang. [ayat3]

surah Mulk(kuasa pemerintahan) merupakan surah yang 67 didalam al-quran, mengadungi 30 ayat.

susunannya bagi mereka

tengku ahmad bin
tengku cik@tengku sulaiman bin
tengku yusuf bin
tengku abdullah bin

(empat beradik dari diraja kerajaan ? dan memerintah empat negeri kecil, satu setiap seorang)

(gong kerajaan asal telah dipalu,maka istiadat telah diselesai...inshaallah)

20160824

Tengku Panglima Ariff dan makam tersembunyi

Salamuallah salaitallah ...
Asalamualaikum....wbt...

saya Daeang hazree
dri susun jalur bknda
Tun koris panglima bujang
panglima kalok
panglima lontarak
hingga kebawah
jenang rion
jenang login ....
moyang saya Fatimah login .....

masalah kami....
mencari moyang lelaki kami Ariff ...

yg mengikut kisah moyang lari ketika perang saudara....

Dn difahamkan salah seorang dri panglima Pahang...
tengku panglima Ariff ....

yg kami x thu makamnya dimana....
dn kami x DPT kupas ....
smpai kedalam....
yg kami thu
bawah istana Pekan
ada makam tersembunyi
yg boleh merungkai Wasilah keturunan

on Senarai Koment A1
by Hazree Zaihan
on 8/19/16

Rahsiakah Mat Kilau dari Pagaruyung?

Assalam.
Sy ada terbaca blog yg mengatakan
mat kilau tu keturunan asalnya
dr pagaruyung.

Juga disebut nama
tok sidang. Mahira dan lain2.

 Bukn itu masalahnya.
Yg sy musykil
apa yg disembunyikn sebenarnya??
takut apa??

on Kedai Makan Tok Empat Abdul Rahman Di Sungai Lembing
by Anonymous
on 8/22/16

Raja Hitam Kampung Sempalit Raub.

assalamualaikum

Saya berketurunan Bugis
Moyang saya Raja Shahbudin &
datuk saya Raja Hitam
yang bermastautin di Sempalit Raub.

Ingin mencari salsilah keturunan ini
16:32

drpd komen tuan tsebut...
bolehkah sy mbantu tuan dlm mcari waris dan
salsilah ym raja shahbudin dan
ym raja hitam dikmpg sempalit..

bgaimana sy mahu mghubungi tuan..?
seelok nye kne bersua muka..
mohon maaf jika ada terkasar bahasa..tq

on Kedai Makan Tok Empat Abdul Rahman Di Sungai Lembing
by CCIL
on 8/22/16

20160821

Bangsal Sendeng Kuala Sanggang - sekitar

Majlis Perasmian Memutus Bangsal Sendeng Kuala Sanggang telah berlangsung pada pada 12.3.2015.
Ahli jawatankuasa yang terlibat adalah:
Penaung:YM Tengku Dato Shaifuddin b Tengku Dato Jamaluddin
Pengerusi Penyelaras: Mohd Zaki b Mat Lias
Timbalan Pengerusi: Abd Wahab b Ali (Guru Utama Sendeng Asli Pahang)
Persiapan Bangsal: Mohd Mazlan Ghazali dan Nordin Taha
Penasihat Agama: Ahmad Khadri b Dahan
Persiapan Kanopi: Ahmad Saiful Bahari dan Mohd Zamri (Kelab Belia Warisan Sanggang)
Alat Siaraya: Hamidin dan Jabatan Penerangan Temerloh
Wakil Tuan Rumah: Kidam b Long
Keselamatan: Abdul Majid b Hashim dan Momamad b Ismail
Hiasan Bangsal: Mohd Shahrul Nizam
Jamuan: Abu Bakar, Saparuddin dan Jefri Rosnin
Jurufoto: Mohd Kusmardi
 01.
 02.
 03.
 04.
 05.
 06.
 07.
 08.
 09.
 10.
 11.
12.
sumber gambar: mkmy dan wokme