INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20160108

Berulangnya Fitnah Di Nusantara

salamun,,,ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada... fitnah ini semasa sekarang dinusatara.
contohnya;...sama keadaannya semasa dizaman akhir khulafah arasidin[semasa orang ramai mempertikaikan pembunuhan saidina osman,,,

tuduh menuduh dan fitnah bermaharajalela sehingga para sahabat nabi diketepi dan diapi-apikan oleh pemuka-pemuka zaman itu]

contohnya;...sama keadaannya semasa zaman saidina ali menjadi khalifah,,,sahabat diperlaga-lagakan atas sebab kepentingan dan al quran@al hadis dihias.

contohnya;,,,semasa zaman pertengahan akhir bani umayah dan semasa zaman pertengahan akhir abbasiah[kejatuhan mereka adalah atas sebab amanah yang difitnah dan amanah yang tidak dijaga dan tidak dijalankan.

contohnya;,,,qorun atau karun dimesir,telah meminda bukti serta maklumat dalam perbendaharaan jagaannya.

contohnya;,,,hamman dan firaun dimesir,telah telah melampaui batas amanah yang ada pada mereka.

contohnya;,,,dalam kalangan bani israil[zaman nabi musa],yang tiada
   
Anonymous
on 12/29/14

31 comments:

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


bagaimana orang hitam ini boleh dapat minuman yang istimewa ini?

harap dimaaf tuan,apakah akan jadi diri saya ini? dan mengapa tuan mencemarkan kaki datang kemari dengan mengejut tak memberi tahu khabar lebih dahulu?

saya menjelma datang kemari sebagai tetamu yang sesat dan minta diraikan.

dengan segala hormat dipersilakan,tetamu agung yang wajib diraikan.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


saya ini teraniaya.

siapa yang telah menganiaya engkau?

sebenarnya ,telah di beli dengan herga sekian,tujuannya hendak di persembahkan kepada tuan sebagai hadiah,tetapi sepupu tuan telah mengirim wang harga itu dan berpesan kepadanya,jangan sembahkan kepada tuan dan disuruhnya mengurung saya ditampat ini.

tidak mengapa,iasya allah.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


hei,engkau ada mengitip saya pada malam tadi?kerana sebenarnaya apa yang engkau katakan itu benar belaka.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


seorang yang memikul hutang bertimpa-timpa dan hilang kepercayaan orang kepada nya dan buntu jalan penghidupannya.

terpakasa meninggalkan rumah serta anak isteri melarat diatas bumitanpa arah tujuan.

berjalan dia dengan perasaan rendah diri dan ketakutan,kerana keadaannya yang demikian melarat.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


dia duduk jauh kesudut dekat pintu,sekira-kira orang tidak memerhatikannya dengan sksama.

maka datanglah seorang khadam membawa empat ekor anjing yang besar seperti serigala,dan setiap anjing itu berkalung rantai emas daenga liket bertatah permata.

dan diditambat pada tempat yang khas bagi masing-masing.

kemudiaan datang kembali membaw empat buah pinggan yang dibuat daripada emas sepuluh mutu,penuh berisi makanan dan ketul-ketul daging yang lazat dan mahal harganya dengan masakan yang istimewa sehingga terhidu bau nikmatnya yang semerbak itu.

lelaki yang melarat itu terkebil-kebil dengan air liur yang meleleh kerana amat bernafsu memandang dan menghidu bau makanan yang lazat itu,yang menyebabkan laparnya makin bergelojak.nafsunya mendorong supaya dia segera pergi makan bersama-sama anjing itu,tetapi peresaan manusianya masih dapat menahan berbuat demikian dan takutkan pula anjing-anjing itu menerkamnya.

anjing tersebut memandang mika lelaki melarat itu,dan tuhan azzawajalla telah memberikan gerak perasaan kepada anjing itu dengan perasaan batin mengetahui akan hal lelaki itu,lalu ia nudur kebelakang dan memberi isyarat kepada lelaki melarat itu seoleh-olah menyuruh dia ambil dan makan makanan itu.setelah dia mengisut dan undur kebelakang.

dalam hal yang demikian itu mara pula anjing itu kedepan danmenolak pinggan itu kepada lelaki melarat itu seolah-olah menyuruh ambil pinggan emas tersebut membawanya pulang.

diambilnya, lalu dijualnya,dibuatkan perniagaan,dibayarkannya hutangnya.

lelaki itu kembali ketempat itu semula denga hadiah dandan harga pingan yang diambilnya untuk di pulangkan sebagai membalas budi dan jasa.,didapatitempat itu telah runtuh.dan dia menyasikan sendiri akan peri perubahan masa yang secara kilat itu telah menjadikan segala-galanya hancur.

saudara boleh tolong beritahukan kepada saya,manakah sekarang ini tuan yang empunya rumah ini,dan apakah sebabnya maka semua jadi bergini?

saya inilah orangsaudara telah lihat ini,harap saudara jangan lupa sabda rasulullah yang maha mulia untuk jadi teladan,iktibar dan pengajaran bagi siapa yang berpegang padanya bahwa,

"sesungguhnya allah taala tidak menaikkan suatu yang tinggi melainkan diturunkan kembali,'maka jika pertanyaan saudara tentang perkara ini mengadungi sesuatu sebab,maka tidaklah menghairankan disisi perubahan segala sesuatu yang telah diatur oleh tuhan maha pencipta sarwa alam. dan saya inilah tuan punya rumah ini.,dan ketahuilah segala yang baru itu tak boleh tidak akan rosak binasalah dia,demikian pula dengan hal saya ini hingga demikian ini hal saya.

pendek kata,sekarang tinggalkanlah dahulu segala perkara yang menghairankan saudara itu,dan khabarkan kepada saya akan sebab maka saudara bertanya itu berkenaan dengan perkara ini?


saya ini ada membawa hadiah dan hendak membayar harga pinggan yang saya ambil itu.

sambil menganguk-anggukkan kepalanyan,katanya,"agaknya saudara ini seorang gila,kerana sesungguhnya perkara ini dan perkataan saudara tidak harus keluar dari mulut seorang yang berakal waras.cubalah saudara fikir,kalau seekor anjing dari anjing-anjing saya itu telah bermurah hati memberikan pinggannya denga isinay sekali,maka bagaimana pula saya hendak menerima herganya? kerana tak dapat tiada,yang dikatakan lelaki itu,tak boleh mengambil balik barang yang telah diberikan kepada orang lain,maka demikian pula halnya antara saya dengan anjing saya,dan antara anjing saya dengan saudara.jadi lebih baik saudara simpan balik wang itu".

berkata dalam hati nya, jikalau anjingnya sudah demikian budi pekertinya,mentelah lagi orang nya sendiri.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


mana dia barang-barang makanan?

jadi bagaimana pula hal kita ini,kerana tak ada benda yang boleh dijual untuk membali makanan dan buat modal untuk besok?

mahukah saudara menjual ikan yang tak laku ini kepada saya dengan periuk saya ini?

mahu.

saya takpandai menaksir barang ini,tetapi saya agak boleh laku seribu.tapi jangan terburu-buru menjualnya,lebih baik saudara pergi tunjukkan kepada saudagar,mungkin dia akan membelinya dengan harga yang jauh lebih mahal,kerana dia seorang ahli permata dan saudagar besar.

tolong berikan saya daripada apa yang telah dikurniakan kepada tuan.

demi sesungguhnya,hari semalam keadaan saya sama dengan keadaan saudara disaat ini,bahkan lebih daif lagi daripada saudara,tapi hari ini saya sudah menjadi kaya.dari itu saudara ambil separuh wang ini.

sesungguhnya saya datang hendak menguji hati tuan,mudah-mudahan allah kurniakan berkat dalam harta tuan.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


ada seorang lelaki hendak berjumpa dengan tuan.

suruh dia masuk.

saya ini dari negeri,datang kemari kerana telah berazam hendak menunaikan fardu haji ketanah suci kebetulan wang yang saya bawa itu sangat berlebihan,dari itu saya mahu titipkan wang yang berlebihan itu sebanyak sepuluh ribu kepada tuan, dan apabila saya selamat kembali dari tanah suci itu akan mengambil balik wang saya itu,dan jika saya tidak balik kemari selepas haji,itu menandakan bahawa saya sudah mati,maka wang itu saya halalkan kepada tuan dunia akhirat.

dukacita sangat,saya tak dapat pergi menunaikan ibadat haji,kerana dapat khabar bahawa ayah saya telah meninggal dan sekarang saya hendak berangkat pulang ke negeri,jadi wang itu yang saya amanahkan kepada saudara,saya minta kembali.

sebenarnya,oleh sebab saya bimbing menyimpan wang itu dalam rumah,maka saya simpan wang itu dalam tanah pada suatu tempat yang sulit,nanti saya akan menggali tempat itu dan mengeluarkan wang saudara,dari itu saya harap saudara datang besok pagi.

tuan tahu dimana rumah?

saya inilah,apa hajiat kamu?

bangida telah perintahkan kami menjemput tuan keistana sekarang ini juga.

ya, cuba ceritakan kisahmu kepada saya.

kasihan,kasihan kamu ini. patut saya malam tadi bermimpi rasulullah salallu alaihi wasallam tiga kali berturut-turut dan pada tiap-tiap kalinya beliau berpesan kepada saya dan berkata, lekas tolong dan bantulahsaudara,maka saya terkejut dari tidur.kemudian tidur lagi dan terdengar suaranya berkara-lekas selenggarakan hal kesulitan dan kesusahan saudara dengan secapat mungkin,demikianlah tiga kali berturut-turut,terus saya terjaga hingga saat ini.

bersiap diri dan bersedialah untuk menerima jawatan itu tidak berapa lama lagi.

ini bukanlah wang saya yang asal itu.

ya benar.

apakah sebabnya?

sekiranya tuan berkhabar benar kepada saya dari mulanya,nescaya tidaklah saya meminta wang itu daripada tuan,dan sekarang ini,demi allah,saya tidak akan mengambil barang sekeping pun daripada wang itu.

saya tidak akan mengambil wang ini,dan dengan ikhlas hati saya berikan kepada tuan.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


adakah orang itu telah meninggalkan zuriat?

saya inilah anaknya.

betulkah lelaki ini anak kepada sipolan itu?

harta benda ini ialah kepunyaan beliau telah disimpannya kepada kami sebagai amanah sebelum beliau mati.

syukur alhamdulillah,dengan berkat pertolongan tuan meminjamkan saya wang itu,dalam masa yang singkat sahaja tuhan telah mengurniakan kepada saya rezeki yang banyak tidak sisangka-sangka.

demi sesungguhnya,wang itu siang-siang saya sudah berniat hendak berikan terus kepada saudara,bukanlah sebagai pinjam,maka bagaimana pula saya hendak mengambilnya.oleh itu saudara bawa balik wang ini dan ambil ini sepucuk surat,tetapi surat ini jangan saudara baca melainkan sudah sampai ke rumah.

Anonymous said...

astafirullah.denganizin nya,allah dengan menyebut nama nya.


rezeki engkau yang lumayan sedang menunggu engkau di negeri sana,maka segeralah engkau pergi ambil rezeki itu dari sana.

dari mana engkau datang?

dari negeri sana.

apakah hajat engkau yang menyebabkan datang kenegeri ini?

sebenarnya saya datang kenegeri ini kerana telah mimpikan seorang orang tua dan berkata kepada saya-rezeki engkau yang lumayan sedang menunggu engkau dinegeri sana,maka segeralah engkau pergi ambil rezeki itu disana-oleh sebab itulah maka saya datang kemari,dan sampai kenegeri ini pada petang hari itu juga,rupanya rezeki yang telah saya kejar itu ialah pukul bantai separuh mati dan seksa sengsara yang telah tuan berikan kepada saya.

itu bukannya mimpi tetapi mengigau saja.dan aku juga telah mimpi semalam bahawa rumah engkau di negari didalamnya tertanam satu khazanah karun,maka pergilah gali bawah rumah engkau dan ambillah khazanah itu,tetapi aku tak percaya cakap mimpi ini.

ambillah duit ini buat belanja balik kenegeri engkau.

mungkin betul cakap pegawai itu,kerana tepat sekali apa yang dikatakannya tentang sifat-sifat dan bentuk rumahku seolah-olah dia melihat di hadapan matanya.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


beta telah bermimpi pada malam tadi,kononnya beta telah ampunkan kesalahan gadis itu dan berbaik semula dengannya.

mudah-mudahan mimpi paduka tuanku akan berbetulan menjadi hakikat.

benarlah istana indah sekali,tetapi hidup seorang diri,tiada siapa ambil peduli,setelah digantung tidak bertali,walaupun dosa besar sekali,harus diampun pertama kali,suasana dingin sudah tajalli,harapan besar bertambah lagi.

setelah bermimpi malam tadi,kononnya baginda menjengah ke mari,dengan mengejut tidak disedari,perhubungan pun pulih kembali.

demi sesungguhnya patik bermimipi malam tadi dan ketika terjaga,patik segera mengarang syair ini.

beta juga telah bermimpi seperti itu.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


setelah terlansung perkataan-perkataan itu keluar dari mulut mereka,baharulah mereka sedar dan menyesal,kerana telah mengisafi bahawa mereka telah tercebur dalam suatu perkara yang amat besar bencananya,lagi amat sulit,sehingga mereka telah lemah kerana tiada didapati jalan kelepasan daripadanya.

dengan yang demikian terlepaslah diri kamu berdua dari sumpahan itu.

dengan cara yang demikian barulah akan menjadi halal.

apakah talak itu ditangan saya atau ditangan tuan kadi? biar mati dibunuh pun saya tidak akan ceraikan dia.

apakah lagi jalan lain?

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah dengan menyebut nama nya.


tiap-tiap seorang dari kamu mempunyai kelebihan dan keistimewaan yang tiada didapati pada yang lain.

apakah dosamu yang telah engkau buat hingga dihukum sampai begini sekali?

tidak ada berbuat apa-apa dosa melainkan saya telah sembahkan kepada baginda beberapa rangkap syair yang bermutu tinggi sebagai hadiah kepadanya,maka dia pun telah menghadiahkan kepada saya seelok-elok pakaian dari pakaiannya sendiri.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah dengan menyebut nama nya.


oleh kerana saudagar itu seorang yang pemurah hati dan budiman dan suka berbuat bakti kebajikan dengan borosnya.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


jangan terlalu banyak cemburu,marah pun janganlah terburu,tolak ansur adalah perlu,timbang rasa lebih dahulu,kerana manusia dijadikan bernafsu,tak boleh disekat sampai begitu.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan manyebut nama nya.

hal itu segera dilapurkan oleh gurunya,maka kedua ibubapa mereka telah mengahwinkan mereka.maka kekallah jodoh mereka hingga beranak cucu.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


alangkah malangnya badan celaka,ditimpa pula mala petaka,dengan tidak disangka-sangka,semuanya itu takdir belaka.
saya diugut dan dipaksa oleh keluarga yang perkasa,serta diancam hendak diseksa,selaku saya berbuat dosa.
wahai kekasih wahaikakanda,alangkah baiknya jikamu ada,dapat melepaskan diri adinda,dari cengkaman paku belanda.

wahai adinda gambaran nyawa,insya allah tidak kecewa,akan dipertahankan dengan jiwa,setelah melihat segala peristiwa.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


sungguh anak ini seorang tukang yang mahir,pekerjaan halus dan cantik.

wahai anak,engkau ini seorang pemuda yang cerdik lagi pandai dan berhekmah tinggi,dan bapa ini seorang tua ada mempunyai ilmu pengetahuan tiada tolok bandingnya di dunia ini.apabila seseorang amalkan, dia akan senang-lenang hidup selama-lama dan bapa ini tiada anak pinak sama sekali.

wahai anakku,engkau ini seorang permuda cerdik,pandai dan berhekmah tinggi,bapa ini telah belajar suatu ilmu,apabila dikerjakan oleh sesiapa akan hidup senang-lenang,mewah dan makmur.sesungguhnya ramai orang telah datang meminta belajar ilmu itu,tetapi bapa enggan mengajar seorang pun daripada mereka itu meskipun bapa sudah tua dan tidak punya anak.tetapi oleh kerana telah tertarik hati bapa kepada engkau,maka bapa suka hendak menurunkan ilmu itu kepada engkau,yang mana itu akan menjauhkan daripada kepapaan selama hidup dengan tidak bersusah payah setiap hari mengadap api melebur dan mengetuk.pekerjaan sehari cukup buat makan setahun,dan kalau modal satu untung sepuluh.

bila bapa mengajar saya?

besok pagi bapa datang buatkan tembaga jadi emas tulen.

wahai anakku,nampaknya gerak-geri engkau hari ini tidak seperti biasa,oleh itu ingat dan jaga-jaga,jangan terpengaruh cakap-cakap orang,lebih-lebih lagi orang-orang bangsa,jangan percaya cakap mereka sama sekali,kerana mereka penipu besar dan pedaya dengan berbagai-bagai helah,setengannya konon mengajar orang ilmu kimia buat emas,maka dengan cara itu mengambil harta orang dan banyak yang sudah jatuh susah dari sebab itu.

wahai ibuku,kita ini orang miskin,bukan kaya,dari itu tiada siapa akan tamakkan apa yang ada pada kita.dan yang sebenarnya pada hari ini telah datang dikedai saya seorang tua alim dan orangnya warak, beliau itu telah berjanji hendak menolong mengajar saya dengan percuma,semata-mata kerana allah.

bapa tidak berhajat kepada wang,ini dibuat untuk engkau.

orang tua itu telah mengajar saya ilmu buat emas.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


saya telah belajar ilmu buat emas.

la haula wala kuataillabillahil aliul azim.

buat apa bawa kemari lesung ini?

mahu lebur buat emas lagi.

apakah engkau sudah gila?setiap hari mahu jual emas dipasar begitu banyak?engkau tidak tahukah bahwa pekerjaan ini salah besar pada undang-undang?kita boleh ditangkap dan diseksa hingga mengaku,kemudian dihukum berat atau dibunuh mati.aku mengajar engkau ini bukan untuk dibuat setiap hari,setahun sekali sudah memadai.

perkataan bapa itu betul juga.

engkau mahu buat apa lagi?

saya mahu cuba buat sedikit sahaja sebagai pelajaran,bukan untuk dijual.

betullah engkau ini kurang akal,tidak layak mempelajari ilmu ini,bukan dikedai tempat berniaga dan tempat orang lalu lalang boleh belajar serta buat kerja itu sekali,nanti kita ditangkap polis dan dihukum berat.sebab itu mari kita pergi kerumah kalau sungguh-sungguh engkau mahu belajar.

apakah engkau sudah gila?bagaimana aku yang telah niatkan segala kebaikan untuk engkau,tiba-tiba engkau sangka aku hendak buat aniaya terhadap engkau?jikalau engkau takut pergi kerumah aku,bawalah aku kerumah engkau supaya engkau tidak bimbang lagi.

betul inilah sebaik iktiar.

berjayalah aku memasukkan engkau dalam perangkap.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah dengan menyebut nama nya.


wahai anak cahaya mataku,kemana sudah dibawamu,hancur lebur hati ibu,takdir tuhan sudah berlaku.

ibu tertinggal seorang diri,siapa lagi ambil peduli,tiada akan tersabar lagi,daripada hidup baiklah mati.

kerana tamak sudah menyerap,sampai kedalam urat saraf,hasan telah masuk perangkap,buat pulang jangan diharap.

la haula wala kuata illabillahil'aliul'azim.

wahai bapa yang dihormati,kenapa dibuat saya sampai begini?dan apakah kesalahan saya?

jangan cakap banyak,engkau mangsaku,aku sudah bunuh seribu orang kurang satu,dan engkau ini untuk mengenapkan seribu.

Anonymous said...

astafirulla.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


sesungguhnya engkau ini seorang pengkhianat.

biar aku dibunuh mati,namun menyembah api tidak sekali-kali.aku sembah tuhan yang esa,lagi perkasa yang menjadikan langit,bumi dan segala isinya.

sesungguhnya bapa hanya hendak mencuba dan menguji hati engkau sejauh mana tahan percubaan dan sabar.dari itu bapa harap anak jangan kecil hati,dan lupakanlah apa yang telah berlaku.

anak jangan takut,tetapkan hati dan kuatkan semangat,jika tidak kerana kepentingan bersama,nescaya tidaklah bapa bawa engkau kemari.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


bangunan siapakah ini?

ini mahligai kepunyaan seteruku yang paling ketat sekali,pada suatu hari nanti aku mesti bunuh dia.kisahnya panjang,tak dapat bapa nak ceritanya kepada engkau sekarang.

apakah benda yang sedang engkau nampak sekarang?

saya nampak awan tebal dan kabus.

ini bukan awan atau bukan kabus,tapi itulah gunung yang paling tinggi didalam dunia dan diatas gunung itulah pokok aksir yang menyebabkan tembaga menjadi emas tulen.dengan tidak ada pokok itu,mustahil tembaga boleh menjadi emas.oleh kerana barang itu kepentingan bersama,maka dikehendaki kita berdua bekerjasama.

jangan engkau takut jika nampak apa-apa disini,tetapi dengan syarat,jangan mengkhianati aku dan jangan sembunyikan apa-apa pun daripadaku.

sekarang aku hendak menghantar engkau ke kemuncak gunung itu dengan suatu cara yang mudah sekali tak payah mendaki gunung ini.maka apabila engkau tiba disana,engkau akan dapati,......,nanti aku akan menyambutnya disini.

mampuslah engkau disitu.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


kalau panjang umurku,aku akan hidup,dan kalau sudah sampai ajalku,aku mesti mati.

benar sekali,sayalah ini orang nya,tidak salah lagi.

kakak boleh jadi saksi bahawa saya telah angkat pemupa ini menjadi saudara saya dunia akhirat,dan mengaku akan menolong dia dengan jiwa raga singga akhir hayat saya.akan menumpang suka apabila dia senang,dan akan menanggung susah apabila dia susah.

cuba adikku ceritakan pula kepada saudara kita ini hal kita dari mula hingga akhir,supaya dia tahu betul-betul hakikat kita ini siapa,agar hal itu tersemat dalam peringatannya.

maka syukur alhamdulillah,

Anonymous said...

astafirullah.dengan izi nya,allah,dengan menyebut nama nya.


maka saya harap akan bantuan dari saudara-saudara dalam perkara ini,semoga kita sama-sama mendapat balasan pahala daripada allah ta'ala.

wahai saudara kami,tolong jangan sekali-kali buka pintu yang satu ini,kerana tiada barang sesuatu pun yang saudara hajatkan didalamnya.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


dan ketika itu pula baharulah dia mengerti mengapa mereka-mereka yang tujuh itu melarangnya membuka pintu tersebut,ialah supaya jangan melihat segala hal ini.dia leka memerhatikan,sehingga lupa makan dan minim sepanjang hari,yang menyebabkan dia kian asyik dan seperti jatuh gila.




astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


dan segala perbuatan mereka itu diperhatikan oleh dia ditempat persembunyiannya,dengan tidak disedari oleh sepuluh orang itu.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izi nya,allah,dengan menyebut nama nya.


saudara sakit apa?

bila dan bagaimana saudara telah tercebur dalam perkara yang amat sulit itu?cuba saudara khabatkan kepada saya segala hal saudara,jangan sembunyikan apa pun yang telah berlaku keatas diri saudara dalam masa peninggalan kami itu>

wahai saudaraku yang budiman,saya takut khabarkan kepada saudaraku hal yang sebenarnya,nanti saudaraku tidak akan menolong saya,bahkan akan membiarkan saya menderita hingga mati.

demi allah,saya tidak akan membiarkan saudara,malah saya akan mengorbankan jiwa dan raga kerana keselamatan saudara.

saudara jangan susuh hati dan tenangkan fikiran serta sabar.
akan tetapi harus saudara ingat baik-baik,bahwa perkara ini mestilah dirasiakan,jangan dibukakan kepada mereka,kerana ini amat besar bahayanya,

Anonymous said...

astafirullah.dengan izi nya,allah,dengan menyebut nama nya.


sekarang mari tunjukkan kepada saya arah tempat saudara melitat mereka itu?

cuba saudara sifatkan dan gambarkan kepada saya rupa dan bentuknya mereka itu dan bagaimana caranya dia datang ketempat itu?

kenapa saudara pucat dan mengelatar serta-merta?

ketahuilah wahai saudaraku,bahwa..............amat gagah perkasa lagi sakti.oleh sebab itu yang lain tidak berani menentang nya,semua tunduk kepada nya.

maka hendaklah saudara tenangkan hati,
tapi hendaklah hati-hati,jangan sampai terpedaya dengan pujuk rayu dan janji-janji kosong dia,kerana jika saudara lembut hati,nescaya dia akan membinasakan saudara dan kami semua.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


adakah begini perbuata kamu yang kejam terhadap......,maka bagaimana engkau berani menyimpan dan membuka segala rahsia-rahsia kami dan kamu?.

kalau begitu sudah ditakdirkan tuhan berputus dengan ibubapa dan tanah air sendiri,maka haruslah sabar atas kada dan kadar tuhan.

kami ini semuanya sentiasa bersedia menolong saudara dalam segala perkara,akan tetapi hendaklah saudara ceritakan kepada kami kisah saudara itu,dan jangan sembunyikan daripada kami ssesuatu apa pun.

tolong kisahkan hal saya kepada mereka,kerana saya sangat malu menceritakan hal ini kepada mereka.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


dia semata-mata ingin menurut sunnah allah dan rasul nya.

dari itu tiada faedahnya berfikir banyak.




astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


wahai anakku,sampai hati engkau menikmati kelazatan hidup dan melupakan aku,sementara aku sedang menanggung berbagai penderitaan dan tidak melupakan engkau sesaat pun,entah dapatkah aku melihat engkau dalam masa hayatku atau tidak,tidaklah aku tahu.

kami tak dapat menahan apatah lagi menegah saudara daripada.......

siapa mengetuk pintu?

saya,

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


bagaimanakah segala hal ehwal anakku sejak berpisah dengan ibu hingga hari ini?

semuanya pemberian dari adik-beradik angkatku yang budiman itu.

barang-barang ini semua dibeli untuk siapa?

saya bermaksud hendak pergi menziarah adik angkat saya.

ibu mesti jaga baik-baik jangan sampai baju itu jatuh ke tangan nya.

wahai anakku,tetapkan hati dan fikiran serta percayalah,insya allah ta'ala.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


sedangkan khadam wanita ini yang telah dibeli dengan wang,dia pun tidak akan terima kalau dia ditegah daripada berjalan ketempat-tempat yang halal dijalani itu.adapun tentang suami saya itu tidak membenarkan saya berjalan kerana dia amat cemburu.akan tetapi harus diingat bahwa bukanlah semua perempuan-perempuan sama perangainya,kerana ada diantara mereka itu yang tetap menjaga perangai dan menghormati kemuliaan dan kebersihan peribadinya,taat kepada suaminya ketika berada dihadapan atau di belakang suaminya sebagaimana juga setengah-setengah perempuan lain yang jahat perangai itu tidak dapat dijaga dari melakukan pengkhianatan walau bagaimana caranya mengawal dia pun.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


apakah engkau sangka bahwa paduka baginda akan jatuh asyik kepada gadis itu?kalau demikian maka tak bolehtidak beta mesti melihat gadis itu,kalu didapai tidak benar lapuran engkau,nescaya engkau dibunuh,dan jika beta dapati benar,maka beta akan balas jasa baik engkau dengan sebaik-baik balasan.