-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20160108

Kisah Asura Dalam Surah Wal Asri

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...
ASURA

kias berkenaan kisah asura ini telah diberitakan dalam kilaf al quran dan kilaf hadis rasullullah. memang tidak diceritakan dengan nyata dan jelas akan perihal asura dengan terang-terang. semasa zaman nabi musa itu, membuat asura adalah kejadian yang sekian kalinya dan bukan kali pertama, cuma kisahnya sahaja yang disandarkan kepada zaman nabi musa.

tuan@puan memang akan pertikaikan cerita ini,tak apa, alhamdulillah,,,

sebab ada orang kata perkara asura ini tak ada nas atau bukti kukuh,alhamdulillah sekali lagi,,,

sandarkan kilaf@kias asura ini pada diri dan hati dan selepas itu baru makan makanan asura yang dibuat.baca dan semak elok-elok tuan@puan.kerana darimana dan bagaimana kisah asura ada terbentang dalam al quran.

[buka dan baca surah wal asri,,,
apa yang hendak di beritakan maksud di dalamnya.kerana asura itu asalnya bukanlah bermaksud kepada makanan]

[mohonlah pertunjuk serta keizinan dari ilmu allah dalam membuka kilaf dan kias al quran serta al hadis, inshallah,,,

terbuka ia bila hati iklas dan jujur mencari kebenaran diri].

Anonymous
12/23/14

6 comments:

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


saya tak fikir bahawa saudara kenal saya,dan di sebabkan tak kenal,maka saudara minta saya bersembang dan berbicara dalam perkara-perkara yang berguna,hal itu amat menghairankan dan tak ada gunanya bagi saudara.

semoga tuhan yang telah mengurniakan kemuliaan kepada nabi allah yusuf selama dia didalam penjara sehingga dia dibebaskan secara mulia,dan telah menghimpunkannya antara dia dengan sekalian keluarganya setalah berpisah sekian tahun lamanya.mudah-mudah kiranya tuhan yang bersifat pemurah menghimpunkan anrata saya dengan kaum keluarga saya dengan selamatnya,kerana dialah tuhan yang maha berkuasa atas segala sesuatu.

semoga tuhan yang maha mengetahui menerima rayuan dan permohonan tuan dalam masa yang singkat,dan lagi tuan tentu maklum bahawa hati manusia sebagai cermin yang bersih dan jernih,merasa dan menyaksikan apa-apa yang terkandung didalam batin pihak yang lain,maka demikianlah hal kedua-dua pihak itu.

memang orang-orang kecil seperti saya ini sangat tidak berharga disisi orang-orang atasan seperti tuan,akan tetapi maruah saya enggan mengambil wang ini sebagai ganti harga pemberian jasa kepada saya,hingga dapat berhampiran dengan peribadi tuan ini.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


bahawasanya kuatkuasa ditangan engkau,boleh engkau menjalankan hukum kasasi atau mengampun,akan tetapi keampunan itu lebih hampir kepada takwa,dansesungguhnya allah telah menjadikan keampunan engkau itu diatas segala keampunan,sebagaimana telah menjadikan kesalahanku mengatasi segala kesalahan.

jika adalah kesalahanku besar,tetapi sifat keampunan itu jauh lebih besar.dan jika keampunan itu diberikan dengan kemurahan hati,maka adalah itu dari limpah pengurniaan yang selayaknya daripadamu kepadaku.dan jikalau kesalahanku itu hendak dibalas,maka adalah itu daripada sifat keadilanmu juga.

biasanya kita,apabila sesorang yang telah kita percayai kesetiaannya,kemudian ia mencuba hendak mencekek leher kita dengan tangannya sendiri sekalipun,kita ampuni dan maafkan,kerana kita takut nanti akan hidup dengan tiada seorang rakan yang setia.

sekiranya tuan bunuh dia,maka bukanlah tuan orang yang pertama membunuh bapa saudaranya,tapi sekiranya tuan mengampuni dia,maka tiada pernah kami dapati seperti tuan memberikan ampunan kepada seorang yang seperti itu perbuatannya.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


walhal tiap-tiap seorang daripada kita telah mengetahui bahawa keampunan itu ialah satu daripada sifat-sifat tuhan yang maha suci lagi amat terpuji. dan jikalau tuhan yang maha perkasa itu sentiasa sedia mengampuni dosa-dosa hamba nya yang memohon keampunan itu,mengapa pula kita manusia tidak mahu ikut menggunakan sifat yang amat terpuji itu,dan digalakkan kita berbuat demikian.

mudah-mudahan allah subhanahu wata'ala kuniakan ampun dan maaf bagi tuan.

adapun keampunan itu timbul dari kemurahan hati sendiri.

apakah sebabnya maka tergamak hati engkau melakukan perbuatan itu?

kerana tamakkan harta.

apakah sebabnya dia melakukan perbuatan ini?

kerana inginkan harta.

kerana kekejaman hati engkau,maka engkau jadi tukang peras penghisap darah orang?

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


inilah masa berseronok,dan pintalah tuan mengkisahkan riwayat-riwayat yang aneh.

sungguh saya amat takjub bagaimana tuan boleh mengkisahkan cerita-cerita yang demikian indah,wal hal tuan hanya seorang ahli peniagaan dipasar?

sebenarnya saya ini ada seorang jiran yang budiman,beliau itu bersahabat yang amat damping dengan raja-raja dan orang-orang besar yang bijak pandai.

demi sesungguhnya tuan ini seorang yang bijak dan budiman,jadi tidaklah menghairankan kalau begitu.

dukacita sangat, kerana pada masa dulu saya telah cuba juga mempelajari alat itu,tetapi akhirnya saya tinggalkan kerana didapati tidak ada bakat saya dalam mempelajari alat itu.
jadi alangkah besarnya kebahagian yang saya peroleh sekiranya tuan bermurah hati memperdengarkannya kepada saya.

kalau tuan memuji kehandalan penciptanya,tetapi saya memuji kehandalan suara tuan yang tiada tolok bandingnya itu sepuluh kali ganda.

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah,dengan menyebut nama nya.


apa tuan sudah pajak rumah ini setiap malam?

saya harap ampun dan maaf daripada tuan,kerana sudah jadi adat orang meraikan tetamu selama tida hari,dan sekarang inilah hari yang ketiganya,jadi kalau saya datang kemari sekali lagi,maka berhaklah tuan mengusir saya atau melakukan sebarang apa saja keatas diri saya.

sudahlah tuan seorang pengindeng,mahu pula bawa orang lain lagi?

Anonymous said...

astafirullah.dengan izin nya,allah dengan menyebut nama nya.


hei,nampaknya engkau sudah derhaka?

demi allah,saya tidak sekali-kali menderhaka,dan ada kisahnya.

apa dia kisah engkau itu?

hei,cuba perdengarkan pula suaramu kepada kami supaya bertambah seronok pertemuan ini.

siapakah tuan kamu itu,dan siapakah namanya?

hei,jangan sekali-kali engkau buka rasia ini kepada sesipapun.'maka kututuplah rasia itu hinggalah mati.