INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[CETAK dan SEMAKAN DAFTAR PENGUNDI]

20160227

ANTARA MITOS DAN SEJARAH

ANTARA MITOS DAN SEJARAH(bab,versi)

*DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH, LAGI MAHA PENYAYANG.
SELAWAT SERTA SALAM KEATAS NABI MUHAMMAD SAW DAN SALAM UNTUK KELUARGA,SAHABATNYA DAN SALAM JUGA UNTUK HAMBA DAN MAHLUK ALLAH YANG BERPEGANG TEGUH KEPADA KALIMAH SYAHADAH. DAN HADIAHKAN AL-FATIHAH BUAT MEREKA SEBAGAI TANDA INGATAN. INSAALLAH TA ALA.
Sufyan bin uyainah memberitahukan dari abd al-malik bin umair dari abd al-rahman bin abd-allah bin mas’ud dari ayahnya, bahawa nabi bersabda:

Ertinya: allah akan memberi kemakmuran kepada seorang hambanya yang mendengar kata-kata ku, mengingatinya, menjaganya dan memilikinya. Beberapa perawi hukum mungkin bukan ahli hukum  dan beberapa orang dapat meriwayatkan hukum kepada orang lain yang lebih ahli dalam masalah hukum daripada mereka. Hati seorang muslim tidak akan pernah enggan untuk melakukan tiga hal: iklas beramal untuk allah, nasihat pada sesama muslim dan setia dengan jamaahnya.


Sufyan bin uyainah memberitahu kami dari salim abu al-nadhr dari umar bin ubaid-allah dari ubaid-allah bin abi rafi dari ayahnya, yang meriwayatkan bahawa nabi bersabda:

Ertinya: jangan sekali-kali aku dapatkan seseorang diantara kalian santai ketiduran di dipannya dan apabila dihadapkan kepada suatu kewajipan perintah atau larangan dariku dia berkata “aku tidak tahu (apakah itu diperintahkan); kami hanya mengikuti apa yang kami dapatkan didalam kitab allah.”

Patutkah setelah diberi peringatan, kamu mengancam kami. Sebenarnya kamu adalah kaum pelampau. [yasiin.a.19]

Bukankah aku telah perintahkan kamu wahai anak-anak adam supaya jangan menyembah syaitan?. Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi kamu.[yasiin.a.59]

Dan hendaklah kamu menyembah-ku; inilah jalan yang lurus. [yasiin.a.60]

Sesungguhnya syaitan itu telah menyesatkan diantara kamu, sebahagian besar dari kamu, maka tidakkah kamu berfikir dan insaf?.[yasiin.a.61]


*Pertemuan dengan para pertugas.(seluruh waris ahli bait dan ahli waris nusatara)

Tuan –puan telah diberi tempoh yang agak lama untuk kembali ke laluan yang sebenar dan lurus. Kebanyakkan dari tuan-puan masih juga ingkar dengan akuan sahadah yang telah diperbuat diantara tuan-puan dengan allah.
Masa untuk tuan-puan kembali telah diperhitungkan. Oleh itu urusan tuan-puan telah dikembalikan kepada allah untuk ditimbangtarakan.

Moga-moga tuan-puan dapat menjawab bagi persoalan yang tuan-puan pertikaikan selama tempoh yang telah diberi kepada tuan-puan.


*Kisah silam untuk diketengahkan [apa kah moral yang boleh kita dapat dari cerita berikut]

Pada zaman nabi musa as bersamaan masa firaun yang sebelum dimusnahkan oleh allah dalam laut. Kisah seorang pemuda dari bani israil saudara kepada nabi musa[mengikut sirah, dia adalah sepupu kepada nabi musa], dia adalah seorang yang berilmu dan terpelajar(bijak) dan salah seorang yang tahu membaca dan mengerti akan kitab zabur, dia telah dilantik untuk menjadi seorang pegawai penjaga kepada perbendaraan kerajaan mesir@firaun pada masa itu. Daripada diberi tugas sebagai budak mencuci dan membersihkan barang dan harta dalam khazanah istana, dik kerana rajin dan tekun serta jujurnya , dia telah dinaikkan pangkat sehingga menjadi ketua penjaga harta khazanah kerajaan firaun mesir. Pada masa itu bani israil adalah orang kepercayaan bagi bangsa kufti mesir untuk menjaga harta mereka.
Berbalik kepada kisah pemuda tersebut; setelah dia menjadi ketua penjaga perbendaharaan kerajaan mesir, yang mana semua kunci peti dan gedung  simpanan harta berada dalam tangannya sebagai pemegang amanah harta kerajaan mesir. Lama kelamaan pemuda itu telah menjadi gah,bangga dan tamak kerana dia adalah orang kepercayaan, diberi kuasa untuk menjadi pemegang amanah kepada firaun dan salah seorang yang terkaya dikalangan kaumnya bani israil pada masa itu. Dia juga telah bertukar menjadi kedekut,kikir dengan harta yang diperolehinya. Walaupun kepada kaum keluarganya. Dia pernah ditegur oleh nabi musa  diatas sikap dan kelakuannya itu tapi ditolaknya kerana beranggapan nikmat yang diperolehi itu adalah atas usaha dan kebijaksanaan dirinya sendiri.

Semua sifat baik(berilmu) ada pada dia sebelum dia berkerja dengan firaun, dan selepas dia mendapat nikmat yang dianugerahkan allah kepada dia, lama kelamaan sifat baiknya telah bertukar sedikit demi sedikit manjadi sifat buruk, semua sifat buruk ada pada dia selepas dia menjadi kaya dan senang. Dia menjadi seorang yang sombong atas nikmat  pemberian allah.
Dia telah menipu dengan menukar cop yang ada pada barangan dan harta firaun kepada cop nama nya sedikit demi sedikit dan dibawa keluar dan disuruk diistana miliknya. Kebongkaannya itu lama kelamaan memakan dirinya sendiri atas sifat kufur nikmat dan ingkar@ salah laku tugas sebagai pemengang amanah.

Apabila amaran terakhir oleh allah yang disampaikan kepadanya melalui nabi musa tidak diendahkan, ketentuan dan balasan bala dari allah telah dijatuhkan padanya. Dia telah ditelan bumi bersekali dengan hartanya, harta penipuannya dan istananya kedalam perut bumi[ditenggelamkan kedalam tanah bersama harta dan istananya]. Maka, mati lah pemuda itu dengan hinanya dan menjadi orang@hamba yang celaka. perkara itu telah berlaku beribu tahun dahulu di bumi mesir. Sekarang ini[zaman ini] memang ada orang yang seperti pemuda itu, cumanya pembalasan atas nya tertangguh dan belum terlaksana lagi kerana tapisan oleh doa dan nur muhammad saw.

Ini adalah kisah QORUN@KARUN yang ingkar akan arahan nabinya “ musa as” dan perintah tuhannya “ allah”.
Untuk pengetahuan: Harta karun tidak ada didalam perut bumi tanah melayu@malaysia kerana harta karun yang ditelan bumi itu berada dibawah perut bumi mesir. Perkara ini lah salah satu sebagai contoh; menusia kebanyakan bersangka-sangka sahaja. Dan tidak usul periksa perkara yang sebenar.

Tuan –puan, dari cerita tadi moral yang dapat, adalah jangan menjadi orang yang tak bermoral, kufur nikmat dan membuat salah laku dengan sengaja atau salah laku tanpa disedari [kerana bersubahat juga adalah salah satu salah laku]hukuman bagi orang yang bersubahat tanpa dia sedar adalah sama dengan hukuman orang yang melakukan perbuatan salah tersebut… waallahuallam.


*KEFAHAMAN DAN SALAH FAHAM BERKENAAN KIAMAT
[hal berkenaan………..] menurut al-quran serta al-hadis dan pendapat para ulama salaf.

Kiamat hidup@kiamat kecil

Ianya berlaku keatas seluruh hamba allah mengikut ketentuan dan peraturan yang telah diberi tetap(umur masa hidupnya) dan pengakhiran hidup atau kematian keatas setiap hamba allah itulah dinamakan atau dipanggilkan kiamat@(KIAMAT KECIL). Perkara ini lah, ramai orang yang memperlekehkannya.
Perkara @ … sebagai contohnya; 
“Dah tak ada dah sianu tu”. Memberi maksud kawan nya yang dikenali telah mati@ajalnya telah sampai.
Dalam hal yang tersebut;
Soalan yang sering diperingatkan kepada kita yang hidup bukan mengajar yang telah mati…..
Apabila imam membacakan talkin di atas kubur…diantara nya…

Siapa tuhan mu
Siapa imam@ ikutan mu
Siapa nabi @penghulu mu
Siapa saudara-saudara mu
Dari mana dan ke mana ilmu dipergunakan
Dari mana dan ke mana harta dipergunakan
Kesempatan Hidup mu didunia dipergunakan untuk apa????????????.

Kebanyakan dari kita yang hidup dan mendengar talkin yang dibaca oleh imam itu, tidak mengendahkannya persoalan yang dipertuturkan  dan beranggapan ungkapan imam itu ditujukan khas kepada kawannya yang terbaring dibawah tanah yang tersebut itu. Dan selepas dari tujuh langkah anak adam bergerak dari tanah kubur, kebanyakan dari kita telah lupa akan ingatan(talkin) yang dibacakan oleh tuan imam kepada kita dan hanya mengingatnya kembali apabila berjumpa kepada kematian yang seterusnya (atas kawan yang lain atau atas dirinya sendiri).

Kiamat pengakhiran@ perkara besar

Ianya perkara yang kerap diperkatakan oleh orangramai dan ramaiorang. Dan mereka merasa cemas apabila di ceritakan@ dikisahkan berkenaan kiamat,… semasa itu sahaja.(dimasa diterangkan oleh tuan-tuan imam dan penceramah) selepas dari itu dan semasa dan selepas jamuan, perasaan cemas di hati mereka-mereka sudah hilang dan dimata mereka terpacak bayangan hidup dunia hari besok (pagi esok nak makan apa, kerja esok macammana…dan adamasa  mereka permainkan ungkapan dari ceramah dan teguran tuan imam).

Mengikut maksud; kiamat adalah suatu perkara besar yang telah dijanjikan oleh allah dan termasuk dalam sebahagian dari rukun iman(perkara sah yang ghaib). Perkara ini akan terjadi setelah berlaku dan akan berlaku mengikut tertib perkara-perkara semasa akhir zaman(akhir zaman dimaksud kepada  penghujung hidup atau nyawa bumi dan dunia keseluruhan, yang telah dicipta serta atas kehendak allah yang maha agong lagi maha tunggal dan maha bijaksana).

Tuan-puan sekalian…
Untuk menerangkan bercerita bab kiamat ni, kita perlu berbalik semula kepada cerita dan perkara asal yang asas yang diperturunkan dan…, oleh allah melalui malaikatnya kepada muhammad rasulullah dan dikisahkan serta diterang kan oleh nya rasul kepada makhluk seluruh alam, didalam yang dinamakam al quran dan sunnah nabi@hadis dan diperjelas serta diperincikan oleh ulamak dan fukaha silam dan sekarang.


*SUSUR BENDAHARA PETANI [3]@ TOK ABU WA.

TOK ABU WA KHAWIN [               ]
ADA BEBERAPA ANAK; [1][2][3][4][5]

1]Tok@tun malek [buka kubang pasu,kedah]
Maaf tiada maklumat buat masa ini. Anak cucunya masih menyuruk dan tidak kenal diri.

2]Wan@tun muhammad[buka jelai,kuala lipis]
Anak cucunya;.a.b.c.d.
Tun abd latif@@tok raja jelai [1]
Anaknya
a.Tok raja muda wan muhammad
anaknya
*tok raja wan sarah@wan ismail
Anaknya *1*
*1*wan kumin
*1*wan tama
*1*wan pahang
anaknya
***wan daud@orang kaya haji
*1*tok raja wan deris
b.wan hasan@wan san
*tiada maklumat
c.Wan husin@tok dehalek
*tiada maklumat
d.Wan semaun@ lebai bone
*tiada maklumat

3]tun abdullah,buka jengka, cenor.
*Tiada maklumat.maaf.

4]Tun salehuddin@ tok imam barat[buka telok era dan bangau]
*tok ahmad *2*
anaknya
*2*Tok masaud
(###)nama yang duduk bawah susur ini antaranya;
@1@Utz yusuf bin hj long
@2@Dato abd rahman bin hj talib
@3@Tan seri yahya bin mat seh
@@@; yang lainnya tuan dan puan tinjau-tinjaulah sendiri.

5]tun kudus (buka ceka )
*maaf tiada maklumat.

*SEBAB-SEBAB TIMBULNYA TAKABBUR@ BANGGA DIRI(ujub) [IHYA’ULUMUDDIN oleh imam al-ghazali]
1.Takabbur kerana keturunan
2.Takabbur kerana kecantikan
3.Takabbur kerana kekuatan
4.Takabbur kerana kekayaan
5.Takabbur kerana banyak wang
6.Takabbur kerana ilmu
7.Takabbur kerana wara’ dan banyak ibadat

Ketahuilah, bahawanya sifat takabbur itu termasuk sifat yang membinasakan. Oleh itu menghapuskan sifat takabbur itu terkira fardhu AIN. Ia tidak akan terhapus dengan semata-mata berangan-angan sahaja, malah dapat mengubat diri dari sifat takabbur pula dengan berubat.
Mengubati Penyakit takabbur ini mestilah menerusi teori ilmiah dan teori amaliah; iaitu dengan @ hendaklah dia mengenal dirinya supaya dia mengenal tuhan nya, kerana sifat itu bukan sifat bagi bani adam atau makhluk  yang lain. Sifat takabbur itu adalah sebahagian sifat dari sifat bagi zat mutlak allah.
Sifat takabbur itu tidak sepatutnya ada walaupun secebis kumanpun dalam diri manusia@ bani adam, kerana kalau ada, mereka itu samalah tarafnya dengan iblis yang dilaknat allah.[ dengan memahami dan mendalami al quran serta sunnah nabi ,,,rujuk kisah perintah allah, supaya iblis memberi penghormatan kepada nabi adam].

Sifat takabbur itu ada dua;
1.Takabbur batin; iaitu perkerti diri yang digerakkan oleh  hati
2.Takabbur lahir@zahir; iaitu gerak geri badan yang ditimbulkan oleh badan.

Maksud dari firman allah swt:
“celakalah manusia, alangkah ingkarnya ia! Dari apa ia diciptakannya? Dari setitis air mani dia menciptakannya, lalu dia menentukan bentuknya. Kemudian dia memudahkan baginya jalan. Kemudian dia mematikannya lalu dikuburkannya. Kemudian apabila dia kehendaki dia bangkitkannya.” [abasa;17-22]

Sabda rasulullah sawdari hadis qudsi[maksud darinya]
Berfirman allah swt:“Sifat kesombongan itu kain selendangku dan sifat kebesaran itu kain sarungku. Maka barang siapa merampas dariku salah satu dari keduanya, nescaya kulemparkan dia kedalam neraka jahannam dan tidak akan kupedulikannya lagi.”

Berkata ibnu mas’ud: kebinasaan itu berlaku dalam dua perkara; putus asa dan bangga diri@ujub.

Maksud dari Sabda rasulullah saw:
“tiga perkara akan membinasakan (diri manusia); iaitu kikir yang diikutkan, hawanafsu yang diturutkan dan seseorang yang suka membanggakan diri sendiri.”

Ketahuilah, bahawanya akhlak ini sama seperti akhlak-akhlak yang lain mempunyai dua penghujung dan pertengahan.
Penghujung yang condong kedarjat berlebih-lebihan dinamakan takabbur dan penghujung yang condong ke darjat mengurang-ngurangkan dinamakan kehinaan. Sifat pertengahan antara keduanya pula dinamakan tawadhu atau merendah diri.


*LAIN PUNYA CERITA, LAIN PUNYA ZAMAN TAPI SIKARANGPUN GUNA BOLEH APA…(sebagai sandaran kias)
 (dari ihya’ulumuddin olen imam al ghazali )

Diriwayatkan, ada seorang khalifah pada zaman dahulu, pada suatu malam beliau sedang berputar keliling kota, lalu mendengar suara seorang lelaki sedang bernyanyi didalam sebuah rumah. Beliau pun memanjat rumah itu, dan dilihatnya disamping orang lelaki itu ada seorang wanita, dan bersama mereka ada minuman arak. Khalifah berujah: wahai musuh allah! Apakah kau kira allah akan menutupi kelakuan yang keji ini, padahal kau sedang berpoya-poya dengan maksiat ini?. Lelaki itu segera menjawab: dan engkau juga wahai amirul mu’minin, jangan terburu nafsu. Kiranya aku telah bermaksiat kepada allah, hanya satu maksiat saja. Tetapi  kau kini telah membuat tiga maksiat sekaligus dalam suatu masa.

Tuhan telah berfirman: jangan kamu mengintip-intip, sedang perbuatanmu ini adalah mengintip hal orang lain.
Tuhan berfirman lagi: bukanlah kebaikan itu, dengan kamu mendatangi rumah-rumah dari pintu belakangnya, tetapi kini kau talah memanjat rumahku.
Tuhan berfirman lagi: jangan sekali-kali kamu memasuki rumah, selain rumah kamu sendiri(yakni tanpa izin), tetapi kini kau talah memasuki rumahku tanpa izin dan tanpa memberi salam pula.

Berkata khalifah: adakah padamu sesuatu yang baik (untuk mempertahankan dirimu), andaikata aku mengampunkan kamu. Berkata lelaki itu: saya ada! Demi allah, jika engkau ampunkan perbuatanku ini, aku berjanji tidak akan kembali kepada perbuatan yang sama lagi sepanjang umurku. Maka khalifah pun mengampunkannya dan beredar dari situ.


*POKOK AKHLAK YANG MULIA DAN ASASNYA ADA EMPAT (DARI IHYA’ ULUMUDDIN OLEH IMAM AL GHAZALI)

1.Hikmat atau kebijaksanaan
2.Syaja’ah atau keberanian
3.Iffah atau kebersihan jiwa
4.Adl atau keadilan

Untuk mendapatkan akhlak yang baik, kita digalakkan@harus mengenal kaaiban-keaiban diri. (contoh sahaja)
Umar ibnul khattab ra. Pernah berkata: semoga allah merahmati orang yang menunjuki aku akan keaibanku. Beliau pernah bertanya kepada huzaifah, katanya: engkau adalah tempat rasulullah saw menyimpan rasianya mengenai orang-orang munafikin. Adakah kiranya padaku ini tanda-tanda nifaq?.

Rujuk ayat@maksud al quran berikut:
[al-mu’minin;1-11]
[at-taubah;112]
[Al-anfal;2-4]
[al-furqan;63-77]


*Cuba anda fikir-fikirkan [ akhlak dan budipekerti].

Syair oleh imam syafi’I kepada hammad bin abu sulaiman;
[kisah hammad bin abu sulaiman dengan tukang jahit”minta maaf, pemberian itu sedikit sangat.” Sambil menghulurkan satu pundi-pundi berisi sepuluh dinar]
Wahai hati yang tergopoh-gapah!
Atas harta yang kan kudermakan terhadap manusia melarat
Manusia perwira dan terhormat
Keuzuranku kepadamu yang datang meminta
Aku tak punya
Itulah salahnya yang ada pada diriku.

Pada suatu ketika datang seorang lalu memegang palana kuda imam syafi’I, maka berkata amam syafi’I; wahai rabi’! berikan dia empat dinar dan kata kepadanya, maaf kerana tak dapat memberikan lebih dari itu.

Diriwayatkan pada suatu hari saidina ali bin abu talib menangis. Beliau ditanya; apa yang membuatkan engkau menangis?. Beliau menjawab; kerana dalam masa tujuh hari yang lalu, tidak ada seorangpun tetamu yang datang kepadaku. Aku merasa bimbang, jika allah ta’ala telah mensia-siakan aku.

Diriwayatkan, ada seorang telah mendatangi rumah sahabatnya, lalu ia mengetuk pintunya. Sahabat itu membuka pintu dan bertanya; apa sebab engkau datang? Jawabnya; aku ada hutang sebanyak 400 dirham. Maka sahabat tadi [un mengira wang sebanyak 400 dirham, lalu memberikannya kepada kawannya itu. Kemudian ia masuk menemui isterinya sambil menangis. Isterinya bertanya; mengapa menangis? Jawabnya; aku menangis, kerana aku tidak pernah bertanyakan hal sahabatku itu, sehingga ia terpaksa mengetuk pintuku meminta pertolongan.


*TAFAKKUR [berfikir][dalam ilya ulumuddin, oleh imam al ghazali]
Tafakur itu bermaksud berfikir, bukannya seperti yang kita buat sekarang ni… bertafakur[ duduk@berdiri senyap lima saat macam batu tu ]

Keutamaan tafakkur;
Ketahuilah, bahwasanya allah swt telah menyuruh hamba-hambanya untuk bertafakkur atau berfikir sambil meneliti segala yang tertera didalam kitabnya yang mulia, dengan memuji-muji orang-orang yang berfikir itu.
Firman allah[maksud dari]
“ mereka yang mengigati allah, baik diwaktu bediri, duduk dan ketika berbaring, dan mereka berfikir tentang kejadian langit dan bumi seraya berujar: wahai tuhan kami! Tiada engkau menjadikan semua ini dengan sesia.”

Ketahuilah, bahwasanya teras fikiran itu ialah ilmu pengetahuan, untuk mencungkil makrifat yang tidak bisa dihasilkan melainkan dengan berfikir.[boleh dikatakan] Pemikiran itu adalah pokok atau kunci kepada seluruh kebajikan.

Bidang kemaksiatan
Ketahuilah, bahwasanya bidang-bidang yang harus difikirkan itu adalah empat;
Bidang ketaatan
Bidang kemaksiatan
Sifat-sifat yang membinasakan
Sifat-sifat yang menyelamatkan

Bidang-bidang yang harus difikirkan
Manusia
Bumi
Binatang
Laut
Angin dan keajaipannya
langit
Meneliti tubuh badannya, akan kejadian,[adakah anggotanya telah berbuat dosa atau berbuat ibadah]
Semasa, sebelumnya atau permikirannya  berbuat sesuatu untuk masa kedepan dari [ketujuh-tujuh anggotanya];lidahnya,telinganya perutnya dan hatinya.
Demikianlah seterusnya, cara seseorang itu memikirkan terhadap anggota-anggotanya yang lain, sehingga ia bisa memeliharanya dari bahaya-bahaya yang boleh membinasakan amalan dan dirinya sendiri.

Rujuk ayat berikut;
Az-zuriat;21
Abasa;17-22
Ar-rum;20
Al-qiamah;37-38
Al-mursalat;20-22
Al-mu’minun;12-14
An-nazi’at;27-29
Ad-dahr;1-3
Al-mursalat; 25-26
Al-hijr;22
Al-qamar;19-20
Ad-dukhan;38
Al-baqarah;164
At-tariq;1
Al-waqi’ah;75-76
Adz-dzariat;22
Ali-amran;191

Selamat merujuk…inshaallah…moga-moga berjaya dan mendapat pertunjuk hidayah dengan izin allah.


*MENGIGATI MATI[dalam ihya-ulumuddin,oleh imam al-ghazali]

Sabda dari rasulullah saw. Maksud dari]
“cukup mati itu menjadi penasihat(mengisafkan).”

Dari firman allah[maksud]rujuk ayat]
Al-jumu’ah;8

Manusia itu terbahagi kepada tiga kategeri;

1.Orang yang tenggelam dalam urusan keduniaan
2.Orang yang bertaubat atau mula bertaubat
3.Orang yang mengenal diri sendiri yang selalu merasakan hayatnya akan habis

“ sesungguhnya kami menghitung dengan hitungan yang cermat”.[maryam;84]

Kata seorang penyair.
Tak pernah selesai keperluan manusia dari dunianya.
Melainkan bila selesai yang satu berpindah pula kepada yang lainnya.

Selain dari itu mengigati sakaratul-maut dan mengambil tauladan dari jenazah, dan ziarah kubur, alam barzakh dan hari kiamat,,, diantara cara yang boleh menginsafkan diri. Dan kalu tak boleh menginsaf kan juga diri, perlu diingatkan;
“dan ditiuplah sangkakala, maka pinsanlah setiap penghuni dilangit dan dibumi, melainkan orang-orang yang dikecualikan oleh allah. Kemudian ditiuplah sekali lagi, maka berbondong-bondonglah mereka berdiri menantikan.” [az-zamar;68]

Ayat lain,[Rujuk]
Al-haj;2
Al-anbia;1-3
Al-qamar;1
Al-ma’arij;6-7
Al-ahzab;63
Az-zamar;69
Al-maidah;109
Al-mu-min;17
Ibrahim;42-43
Maryam;7-72
Al-infitar;13-14
Ar-rahman;46
Ali-imran;133

Assalamualaikum…inshaallah…waallahualam.

20160226

Salasilah Patih Gajah Mada

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada... susur dari tanah jawa,atau cucu kepada patih gajah mada...

ibunya ratu majapahit[anak patih gajah mada][berkhawin dengan anak patih udara][patih udara ini bukan orang tanah jawa tetapi bersaudara kepada patih gajah mada][mereka ini adalah berketurunan tiga beradik atau di gelar gunung daik bercabang tiga nusatara atau anak-anak kepada maharaja bukit seguntang].

radin mas merah [yang sulung berkhawin dengan raja abdullah pagar ruyung].

radin tengah[nama][berkhawin dengan sultan mansur shah melaka.

radin bongsu[nama]menjadi ratu majapahit, menggantikan tempat ibunya.[keluarga ini berkhawin pula dengan keluarga wali sogo] yang asalnya mereka sememangnya sudah bersaudara.
   
Anonymous
on 12/31/14

20160225

Makam Pahlawan Mat Kilau sentiasa diberikan perhatian

Makam Pahlawan Pahang Tokki Mat Kilau sentiasa diberikan perhatian berterusan.
 1. Suatu masa dahulu kita dikejutkan dengan dakwaan bahawa Hang Tuan adalah dongeng orang Melayu sahaja. Dakwaan ini dengan pantas berjaya mempengaruhi orang Melayu sendiri. Tetapi tindakan pantas orang yang sayang kepada Jati Diri Melayu berjaya mengoyangkan dakwaan tersebut.
 2. Tidak hairan juga perkara yang serupa akan terjadi kepada Tok Mat Kilau.
 3. Telah ada cakap-cakap bahawa Mat Kilau sebenarnya bukan anak Tok Gajah.
 4. Ada juga yang menganggap cerita perjuangan Tok Mat Kilau ditokok tambah sahaja.
 5. Kita mungkin tidak dapat menghalang munculnya cakap-cakap 'sumbang' sebegini.
 6. Bagi waris-waris Pahang yang telah sebati dengan ketokohan Tok bahaman, Tok Gajah dan Mat Kilau, sudah tentu tidak akan goyang keyakinan terhadap peranan tokoh ini.
 7. Banyak pihak yang dalam senyap-senyap atau terang-terang cuba mengesan keunikan Mat Kilau.
 8. Masing-masing mungkin mempunyai tujuan atau niat yang berbeza.
 9. Dari sudut lain pula, sebenarnya kita sepatutnya mencari apa, apabila bercerita pasal Mat Kilau.
 10. Apakah yang diterapkan oleh Mat Kilau kepada orang-orang sekitarnya semasa Mat Kilau masih dalam penafian Siapakah Mat Kilau.
 11. Apakah yang ditunjukkan oleh Mat Kilau kepada orang-orang sekitarnya semasa Mat Kilau masih dalam penafian Siapakah Mat Kilau.
 12. Apakah yang diceritakan oleh Mat Kilau kepada orang-orang sekitarnya semasa Mat Kilau masih dalam penafian Siapakah Mat Kilau.
13. Mungkin kita juga perlu berikan perhatian kepada tokoh-tokoh yang banyak membantu Mat Kilau dalam senyap-senyap dan terang-terang. Siapakah mereka.

20160221

Senarai Koment B1

Firdaus Rahmad As Salam..koi waris panglima garang ishak bin daud berasal dr lanchang.Beliau bersama-sama membantu perang saudara di selangor/perang klang & terus tinggal di selangor.Mempunyai anak angkat bernama Kontik kamariah yg berketurunan cina yg mana beliau adalah tokoh wanita di malaysia.Mohon bantuan saudara sekalian jika ada info dimana kubur panglima. Waris yg lain tidak diketahui.. hubungi sy di 0179541534.. t.kasih
khairul anuar ...Salam tuan.. Kubur haji mat lela bin buang di kampung merchong...jika tuan ingin tahu tempatnya boleh hubungi saya di 0129460549..(khairul).
Salam tuan.. Kubur haji mat lela bin buang di kampung merchong...jika tuan ingin tahu tempatnya boleh hubungi saya di 0129460549..(khairul).. on Senarai Kubur Bersejarah Orang Pahang

Salam, mohon kepastian - moyang perempuan saya Fatimah Sham binti Mat Lela bin Bahaman, Moyang lelaki Awang Ngah, adakah Mat Lela ini yg dimaksudkan..mohon pencerahan on Mat Lela Bukan Anak Bahaman

Assalam tuan, Bole hubungi saya di email n_mamin@yahoo.com. Soalan saya berkait dengan susur galur. Harap dpt berhubung segera. Terima kasih. on Ayah dan Mak Bahaman

ADA seorang hamba ALLAH, tinggal di Karak berhampiran Kg Teroh Dia banyak mengetahui tentang salasilah orang Pahang. Admin boleh call dia 016 929 4998 koi panggil dia Aki Wan Ngah/ Tengah Mungkin boleh merungkai banyak salasilah org Pahang on Rawa di Pahang

Kalau x silap Tok tanggok adalah keturunan Tok adi kaya pagar ruuyung Keturunan inilah yang membuka mukim Sabai Tp Tok tanggok x menetap di Sabai, sebaliknya ke jerantut. on Nama yang ada kaitan dengan Mat Kilau

Salam tuan LM... Saya berpendapat apa yg di maksudkan oleh anonymous 09:37 tersebut rantau ulu pahang tu telah di beli pada zaman Sultan Abdul Ghafur Mohaidein Shah iaitu Sultan Pahang terakhir dari keturunan Melaka (1567-1614) dengan harga “ segantang ulang aling emas, satu dasar bali isi emas dan sesuku tangan baju isi emas” iaitu adat yg di guna zaman dahulukala oleh maharaja perba jelai yang pertama membuka jelai. Adakah kaw jelai benar itu kaw yg sama dgn kaw ulu pahang yg di beli lebih awal dari sultan abd ghafur tadi? on 1 Orang Besar Perba Jelai
----------
Assalamualaikum. Saya masih tertanya- tanya akan asal usul moyang saya. Apa yang menariknya dikampung kami di padang tengku mempunyai susur galur salahsilah keluarga kami yang dipanggil terembe tetapi datuk saya memanggil itu sebagai tambo. Setahu saya tambo ni adalah susunan salahsilah keluarga diraja pagaruyung. Datuk saya pernah bercerita yang moyang saya yang membuka padang tengku di kuala lipis. Datuk saya juga pernah bercerita tentang sejarah moyang saya yang berasal dari bukittinggi. Moyang saya dikatakan lari dari istana bersama 15 orang adik beradiknya. Nama samaran moyang saya adalah Tok linggi. Diharapkan ada sesiapa yang mempunyai info berkenaan moyang saya e-mail kan kepada saya di fazfazarul96@gmail.com. Sekian terima kasih on Salasilah Keturunan Raja Alam Pagaruyung
----------
salam semua, saya nak tnya knapa gelaran tok raja brpindah randah slepas tok raja w.muhamad mniggal???bersilih ganti keturunan w.chik ke wan tanjung??? begitulah kitarannya, adakah sebab pda zaman british dlu mahukan mereka yg brumur lbih dr 18thn baru boleh mmegang jwatan tersebut??/ on 1 Orang Besar Perba Jelai
----------
salam...ingin tahu sejarah bugis di KG. Catin Mentakab :) on Daeng, Tok Bugis, Ketua Bugis dan Raja Bugis
----------
salam...saya fendi ingin mencari waris keluarga dato'hulubalang ali yang berasal dari pagar ruyung...ini bertujuan untuk melengkapkan salasilah keluarga yg disimpan oleh bapak sedara yg berada di kerdau... kepada admin blog...mengikut cerita keluarga saya..moyang saya dato'hulubalang ali merupakan individu yang membuka kawasan chenor...adakah dato'hulubalang ali ada gelaran yang lain? on Versi Susunan Waris Pahang
----------
Assalam wrb saya dari kalimantan barat ,saya nak sedikit mencari informasi ,tentang kerajaan pagaruyung ,soalnya saya masih mencari silsilah saya ,karena orang tua saya sering bercerita tentang bukittinggi ,dan belio sering berkat bahwa kakek saya masih keturunan langsung dari kerajaan bukittinggi ,kakek saya bernam .H.muhamat yunus bin sutan muhamad yusuf .dan adiknya bernama ,Zainal Abidin pemain bola tempo doeloe yang cukup kesohor di era tahun 1930-an itu menurut bapak saya.namun kadang saya sendiri juga tidak tahu menurut info yang saya dapat selam mencari silsila dari keturunan kami bahwa saya ada kaitan dengan Sultan Alam Bagagarsyah .anehnya ketika saya mebaca artikel ini keberadaan meraka ada di samping saya . mohon sekiranya saudara bisa membatu saya untuk menyambung silahturahim yang terputus on Salasilah Keturunan Raja Alam Pagaruyung
----------
Assalam tuan2.. Kpd OrgUluPahang.. mintak kebenaran utk tau n baca psl buku salasilah OKMPJ yg tuan sebutkan. Dimana boleh saya dapatkan kerana saya dr keturunan Wan Semaun.. sekian terima kasih on L5 SUSUR BENDAHARA PETANI 3 TOK ABU WA
----------
sy juga memiliki yg hampir sama.. dihadapan lain dan dibelakang ayatnya sama.. khyan6920@yahoo.com on Loket Berkalimah Allah dan Ayat Kursi
----------
Baru-baru ni 6 kubur lama di Padang Gayang,Bkt Segumpal Chenor telah digali dan dipindahkan ke perkuburan di Cherok Tualang,Chenor(Sinar Harian 15 OGOS 2014)...boleh admins siasat kubur siapakah yang terlibat kerana dianggarkan berusia lebih 200 tahun on Senarai Kubur Bersejarah Orang Pahang
----------
Ingin bertanya:Adakah mereka terlibat ini yang bergelar Batin/Tok...Batin Pak Sipang,Batin Mahgalang,Batik Sebok,Batin Sungkai dll on H03.10 Anak Daik Tujuh Beradik - Pahang
----------
Salam admin nak bertanya tntng toknyang admin iaitu tengku malini dr sumatera indonesia. Harap pihak tuan dpt memberi sedikit pencerahan. on Salasilah Keturunan Raja Alam Pagaruyung
----------
assalam bukankah kesultanan pahang ini bermula awal dari tu , semenjak pahang tua di wujudkan . sultan pertama juga bernama sultan mohammad @ahmad , mengikut apa yg saya baca on J36 waris dari susur Melaka di Pahang
----------
mencari keturunan...yang terakhir cuma tau nama arwah aki Jaafar..lepas tu ahli keluarga dah tak tau..kubur arwah aki di kechau tui. on 1 Orang Besar Perba Jelai
----------
assalammualaikum.. pertama kali dalam hidup saya cuba nak kenal keterunan saya..siapa sayadari mana asal susur galur saya..saya sangat singkat hal keturunan saya kerana saya jauh dari mereka..yg tua tua pun byk tiada... klu yg saya dapat cerita yg selalu mereka yg tua di kampung cerita adalah...kami keturunan raja aceh yang melarikan diri kerana negara aceh waktu itu sedang berperang..jadi saya cuma tahu nama moyang saya abdullah,nama atok saya mohd yassin..dan saudara saya semua di pahang di raub.jadi sama tak dengan pagaruyong nie?? maaf bertanya.assalamalaikum.. on Salasilah Keturunan Raja Alam Pagaruyung
----------
Saya orang indonesia keturunan dari rao rao sumatra bermarga nasution. Buyut saya ranger kehutanan malaysia bernama mahmud bin lebai djawab. Tolong pak ci/mak ci jikalau tau tentang beliau, ceritakan tentang beliau. Thanks on Rawa di Pahang
----------
as,salam...maaf ada pembetulan.. orang kaya kecik{sebelah bapa} panglima kuris.. bujal bakar rahmah saeram bujal..adalah moyang saya. bakar adalah atok saya rahmah adalah mak saudara saya saeram adalah ibu saya.. rahamah dan saeram masih ada lagi. mana2 waris yg ingin mencari.. boleh hubunggi sy epull 0179676062 sy anak bongsu pd saeram... on Versi Susunan Waris Pahang
----------
as,salam maaf bertanayer...apa perbezaan org kaya kecik(sebelah bapa) panglima kuris.. dan sri paduka tun koris bin dato bendahara sri maharaja tun muhammad tahir (encik wan long),dato bendahara sri maharaja of pahang.. 1863... minta jelaskan sy confuse... ibu sy masih ada saeram bt abu bakar salah satu cicitnya panglima kuris. on Rawa di Pahang
----------
Saya mencari keluarga imam perang talib (adakah org yg sama dgn panglima laut talib) yg dikatakan dari pagar ruyung atau paya kumbuh. Menetap di pekan semasa perang pahang. Boleh tuan bantu. on Cerita 7: Bersemadi di Bumi Pahang - Moyang 16
----------
Assalamualaikum Tuan, saya berminat untuk mendapatkan buku Sejarah Islam di Pahang 1750-2000 karangan Zainal Abidin bin Hasanuddin tetapi tidak tahu bagaimana untuk mendapatkannya. Diharap tuan dapat membantu saya dalam hal ini. Sekian terima kasih on Sejarah Islam Pahang 1750 hingga 2000
----------
as,salam maaf bertanyer...dimana perkuburran...orang kaya kecik..panglima kuris...anaknya bujal..dan cucunya bakar.... on Senarai Kubur Bersejarah Orang Pahang
----------
saya anaknya saeram bt abu bakar.. waris pd orang kaya kecik...panglima kuris..saeram adalah anaknya bakar..yg masih ada lag..usianya 78 tahun....sy ingin mencari..perkuburan..moyang sy...selagi ibu sy masih hidup..minta kerja sama..saudara.. hubunggi sy 0179676062...shaiful on Senarai Kubur Bersejarah Orang Pahang
----------
as,salam..dibelah bonda sy..sy mengetahuinya...orang kaya kecik. panglima kuris...sy cucunya bakar. anak kpd bujal..tp di sebelah ayahnda sy....mengikut cerita ayahnda sy..yg masih hidup...atok sy bernama ismail bin buruk..anak kpd raden katera..(namanya raes)adakah kena mengena dgn...moyang 3...atau sebaliknya....minta bantuan dr tuan.kerana sy ingin mengetahuinya.. on Cerita 7: Bersemadi di Bumi Pahang - Moyang 16
----------
Keturunan saya Dato Laksamana Abu. Beliau mati ditembak dgn peluru emas oleh tentera British. Tak ada mana sejarah pun menyebut tentang beliau. Makamnya di Seri Menanti. Anak2 berhijrah ke Kedah dan akhirnya ke Pulau Pinang. on Rawa di Pahang
----------
kisah dan pengkisahan warisan Tok Mengkarak masih terus diperbualkan...insyallah sebagai waris generasi imam dzul bayan dan imn nur qadim...saya akan selaraskan pengkisahan sejarah ini menurut versi kami, penduduk asal kg tok mengkarak sendiri. Persatuan Sejarah Daerah Bera insyallah akan menjadi platform utk pengiat warisan berwadah. on Perjumpaan waris Tok Mengkarak
----------
Assalam... Mahu kn kebenaran tntang sistem perintahan beraja Pahang..yg benar2 shaja..jgan diselindung sejarah yg dahulu..kadang2 waris2 ni tak nak tunjuk bukti2 org dulu2... on 1 Orang Besar Perba Jelai
----------
allahuakhbar...ini la kturunan sy yg arwah nenek sy slalu ceritakan...alhamdulillah..yg pasti kita kluarga yg besar...boleh sy thu,siapa yg prnah melawat makam nyang nakhoda di dungun?salasilah kluarga kami.. on Salasilah Keturunan Raja Alam Pagaruyung
----------
Salam,ni yang complete(saya keturunan Imam Perang Teh Mediah Bangau | Sulaiman 1740-1810 | -Mohamad bin Awang Noh- | -Abdul hamid bin Awang Noh- | Penghulu Sanggang Ketiga Hamdan Yusuf on IMAM PERANG TEH SANGGANG 1810-1900
----------
assalamualaikum, saya hanyalah anak muda yang ingin mencari asal keturunan keluarga saya. moyang sy lari daripada pagaruyung akibat perbalahan disana. segalanya dirahsiakan atas sebab tertentu. keluarga sy ada menyimpan baju perang yang dipakai oleh moyang sewaktu zaman tersebut. tp hanyalah cebisan kecil ( baju tersebut dibelah 8). keturunan atuk sy berasal dr pagaruyung dan keturunan nenek berasal dr bukittinggi. keturunan sebelah atuk lebih dikenali dengan gelaran 6 serangkai ( yang sebenarnya hanya 5 serangkai, seorang lagi adalah anak kpd pengasuh). tentang harimau, kg yg dibuka oleh moyang sy ini dijaga oleh 6 ekor harimau. kadang2 boleh kelihatan sehingga ke hari ini. sy ad keturunan dari alam ghaib yg datang dari ampangan pecah. selalu dtg melawat keturunannya yang sedang sakit. sehingga kini, jika 'mereka' sering datang melawat. cuma, tidak diketahui.. wallahualam.. sy hanya ingin mencari keturunan yg dirahsiakan. on Salasilah Keturunan Raja Alam Pagaruyung
----------
Assalamualaikum . sy cicit kpd Imam Don . atok sy Mat Tahir & Rokiah. seronok bila baca salasilah keturunan mahira ni :) on Nama yang ada kaitan dengan Mat Kilau
----------
Asm. 1. Kita harap tidak terlambat utk menyumbang sama ada maklumat @ kisah2 lama yg termampu dlm blog tuan. 2. Apa lah sudi kiranya (jika ada) dikongsi maklumat mengenai perpindahan org2 Rao @ Minang akibat ttgan dr pihak kolonial Inggeris. Di Gombak dan Setapak terdpt ramai ygmana keturunan2 dahulu bermaustautin setelah melarikan diri dr Pahang akibat peperangan. 3. Kami juga msh mempunyai keluarga di Raub @ Gali @ Ulu Dong dsb. Ikhlas Zul Tahir on Rawa di Pahang
----------
Batu telah timbul tunggu dan lihat jee. on Rawa di Pahang
----------
Salam tuan.. Mesti ada pusaka tinggalan panglima hitam.. Keris ke tombak ke.. Atau ape2 la.. Bolehkah tuan bgatau.. mane la tau pusaka2 ini tanda yg lbh benar pewaris.. Arwah tok saya orang mengkarak.. tok sedara masih hidup di sana.. on H05 PANGLIMA HITAM TIGA SERANGKAI
----------
Dalam kilau ada kelibat Dalam kelibat ada muslihat p.s: jawapan ter koi ternampok ande orang tulih kat fb... on Kiasan Mat Kilau
----------
Keturunan Malim diraja ade yg tau ke..katanya dari sane jugak on Salasilah Keturunan Raja Alam Pagaruyung
----------
panglima mamat @pendekar mamat apit limpang maharaja perba jelai on BAHAYA SIKAP WAS-WAS
----------
assalamualaikum pak tengku arian kirana on BAHAYA SIKAP WAS-WAS
----------
pak tengku arian. on J50 Mencari keluarga waris Penghulu Sembilan
----------
Asalamualaikum, Ingin saya berkongsi maklumat. Nama saya Hj Noor Halim warga Brunei yang menetap di Kuala Lumpur. Saya ada menyedia kan dan memberi khidmat pakej melancong ke Brunei ( Islamic Tour) Pakej ini termasuk hotel 2 malam twin sharing, makan tengahari dan transport. Saya telah pun banyak mengendali kan tour tersebut yang mana antara rombongan yang saya buat ada lah dari pusat pusat tahfiz di Malaysia, MARA dan Persatuan Peguam Syarie Malaysia dan banyak lagi. Saya boleh mengendali kan lawatan bercuti atau pun lawatan rasmi. Saya boleh di hubungi di talian 012 6472424 atau pun di email noorhalimabunaim@yahoo.com untuk maklumat lanjut. Terima kasih HN Halim 012 6472424 on Jemputan Menyertai Himpunan Waris Berhala Gantang 2014
-----------
salam tuan@puan,,, panglima tujuh lapis tu, anak sedara kepada bahaman. dia ni berbini disetiap tanjung(bini ramai),dari lipis hingga ke pekan dan nama dan gelarannya pun banyak dan nama sebenarnya(disuruk).tok ibrahim tu nama lain dia dan bukan nama sebenar...maaf. salam tuan@puan,,, seri maharaja purba jelai pertama tu, telah ada sebelum wan ahmad memerintah lagi....wan ahmad tu kalau nak ikutkan waris jenerasi yang boleh dipanggil piut kebawah. dan sultan abd ghafur mohindin shah tu waris keturunan dan cucu-cicit dia lah. macammana pulak moyang beli dengan cucu-cicit.(mereka berdua tu seorang moyang dah lama mati dan seorang lagi cucu-cicit baru hidup) on 1 Orang Besar Perba Jelai

Senarai Koment A1

Tok tanggok bingkal tembaga... umor diA 500tahun... org melayu.. dia hero... sy xblh citer lbh la... nnt sy gila...hahahaha...sy gila...korg xyh amik tau la psl dia..kang ad yg gila kang.. bior kuan sorg je tau... tau..??? on Rawa di Pahang
----------
Sumpahan Terlerai said...

Batu telah timbul tunggu dan lihat jee.
----------
Putera Ah QUI Tok Bak Kata PEpatah said...

salam,salaman.
jgn berselisih....
kami generasi kecil2 ni payah nk sambung jarul yg tk disalut...
tidak berpokok apalagi berbuah...
benih ada tapi tk tahu tanam....
saya nk bergabung dgn orang pahang boleh?
saya orng sabah islam dinama sehaja...
belum ketemu jati didlm diri sejati...
mari mebantu kami...
ayam berkokok kenampak malaikat disambung dgn doa...
Dgn Nama ALLAH MAHA suci...

KAMI TIDAK BERBUDI TIDAK BERBAKTI KEPADA TANAH TUMPAH DARAHKU TAPI DIA YG SEBENAR...
TIDAK TAHU ASL USUL KU .....
TAPI ADA MU SUDAH MEMADAI....
SEMOGA DIPIMPIM DIRAHMATI DIKASIHI...
on Tok Mengkarak Di Pahang
----------
Putera Ah QUI Tok Bak Kata PEpatah said...

SALAM,SALAMAN.
TOK BERBULU LEBAT
ATAU SAPE2 JE
SAYA ASAL USUL DISABAH...
ADA TAHU KETURUNAN YG HEBAT2 DISANA?
YG LEMAH2 SAYA TAHULAH,DAN ITU ADALAH SAYA....
SEMOGA DISERAP DARI TUAN2 YG BERDARJAT TINGKAT TERTINGGI MENBAHASNYA...
KIAS PUN BOLEHH....
SAYA SUKA KENA HENTAM BERTUBI2 SAMPAI BERLUMUT...
ADA SIHATNYA JUGA TUU....

SEKIAN,TERIMA KASIH
SAYA ORANG BIASA
JGN BERSELISIH...
TUMBANG BANGUN BERDIRI....
on Tok Mengkarak Di Pahang
----------
kamarul said...

Kepada saudara lp,
Saya boleh dihubungi dengan no 01132087813.

Kepada saudara
ano,
Bersangka baiklah. Adakah anda mampu melihat roh si mati? Simpan diri anda sekiranya tidak mampu menolong.
Pembesar Pahang yang asal dan pada masa Sultan Ahmad 1
----------
Bergantung kepada ADMIN baru saya. Yang diludah "Puiiiiiii" tu adalah semasa tugas ADMIN sebelum saya. Tapi saya kena tanggung semua apa yang ADMIN lama jawab/tulis. Kalau tak nak tanggung, kena lepaskan tugas ADMIN ini. Bila diri dah tua, banyak benda saya tak suka buat dan tak suka dengar. Hari ini adaalah hari yang terbaik bagi saya untuk menutup Blog Laman Pahang. Maafkan saya atas segala salah silap saya yang ada selama mentadbir (bukan menulis) blog ini. Maafkan juga salah silap ADMIN2 sebelum ini. Moga Allah SWT sentiasa memberi hidayah kepada kita semua. Harap kita dapat berpuasa dalam erti sebenar-sebenar puasa. Sekian, mohon ampun. on J5 tok ular putih bertongkat
----------
Assalamu'alaikum, Tuan, Sekiranya blog ini ditutup,sukarlah bagi kami (generasi muda) mengetahui khazanah & sejarah negeri Pahang... on J5 tok ular putih bertongkat
----------
Anonymous said... Apa daaaa....cakap belit2 mcm ular. Puiiiiiii 03:04 ---------------- Tuan 'Anonymous' adalah orang yang amat hebat disisi Allah SWT. Sebab itu mampu meludah 'Puiiiiiii' kepada saya. Mungkin kerana tuan amat hebat dan saya amat keji dan hina sehingga layak di ludah 'Puiiiiiii' oleh tuan. DENGAN INI SAYA MENARIK DIRI DARI MENJADI ADMIN Laman Pahang. Saya akan menutup Blog ini bermula bulan puasa. Supaya 'Puiiiiiii' dan ludah ini tidak berpanjangan. Bagi mengelakkan buruk sangka sesama kita. Sekian. on J5 tok ular putih bertongkat
----------
Apa daaaa....cakap belit2 mcm ular. Puiiiiiii on J5 tok ular putih bertongkat
----------
Saya juga minta maaf jika TERkasar bahasa. Saya bukan orang 'sedarjat' dengan Tuan Jamal Jey. Saya tak berani nak umpat keji orang lain, pemimpin atau bukan pemimpin. Saya tiada NALURI membangkang macam tuan. Tetapi saya ada sikit-sikit SIFAT pembangkang. Itupun perlu digunakan dengan berhemah. Saya faham tujuan tuan muncul disini. Bukan nak bercerita pasal racik ayam tetapi pasal NALURI tuan. Harap sangat tuan dan orang-orang yang berdarjat tinggi macam tuan tidak ganggu kami disini. Sekian, Mattani Tuan admin, maaf kerana menulis sebegini bagi pihak tuan. on Racik Ayam
----------
Anonymous said... Masih lagi tidak faham apa yang dimaksudkan susunan susur galur kerana apa yang dicari selama kini semua ternyata kepada satu bentuk alam. Carilah yang benar kerana yang benar itu hanya boleh dilihat melalui mata hati bagi yang maha mengatahui. -------------- Kalau awak sorang aja yang faham, terangkan lah kepada kami semua yang dungu ni. Kalau tidak biarkan mereka bercerita setakat ilmu mereka. Kami sama-sama tambah sikit sebanyak apa yang terkurang terlebih. Supaya mereka dapat punca untuk meneruskan minat mereka. Sekian. Takda Nama Juga on Bermulanya Sultan Di Negeri Pahang 1470-1641 (Sultan Muhammad Shah - Sultan Abdul Ghafur Muhiyuddin Shah)
----------
Masih lagi tidak faham apa yang dimaksudkan susunan susur galur kerana apa yang dicari selama kini semua ternyata kepada satu bentuk alam. Carilah yang benar kerana yang benar itu hanya boleh dilihat melalui mata hati bagi yang maha mengatahui. on Bermulanya Sultan Di Negeri Pahang 1470-1641 (Sultan Muhammad Shah - Sultan Abdul Ghafur Muhiyuddin Shah
----------
semuanya yang pentingnya adalah isinya. Kalau dapak kulit tapi tiada isinya tiada guna apa2. Ada rumah tapi tak berpenghuni ibarat nampak dimata gelap di hati. on Keturunan Tun Teja Mencari Waris
----------
"walaupun ia adalah waris ataupun keturunan yang benar tetapi ia bukan pemegang hak serta juru kuncinya maka ianya masih bukan haknya lagi.... tetapi sumpah jurukuncinya tertutuplah ia dan dan tiada siapa pun yang boleh mengambilnya tanpa izinnya..... maka lupakanlah semuanya kerana manusia sekarang terlalu rakus akan keduniaan. Carilah yang benar semuga semuanya selamat dunia akhirat...... SUMPAHNYA anak pahang balik kepahang kata hikmah dari TUN ALI " Terima kasih kerana berkongsi info. Abu Mansor. Kepada Tuan yusoffnor, "ingat makam tun teja kat melaka." Terima kasih kerana menimbulkan pertanyaan ini. Moga menghasiklan percambahan minda. Abu Mansor. on Keturunan Tun Teja Mencari Waris
----------

20160219

Pengharaman Kitab Tok Kenali dan Nama Parameswara Selepas Islam

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada... fitnah [angapan semata tanpa pengesahan]. kitab tok kenali yang diharamkan oleh meraka;

...tiada siapa yang membincangkan perkara ini. adakah kitab ini dicetak salah, atau kitab ini diciplak oleh musuh islam. berapa ramai murid kepada tok kenali yang terlibat dan terfitnah akibat dari urusan yang dibuat tanpa ada perbahasan. apabila disabitkan kepada tok kenali

,,,urusan ini akan melibatkan tok jangut

,,,akan melibatkan syeh kadir jalaini. dan melibatkan keseluruhan waris-waris ahli bait dan ahli waris nusatara. baik-baik apabila perkara yang berat diumumkan kepada masyarakat. bala@dugaan yang berat akan sampai kepada tuan@puan. jikalau ianya menjadi satu fitnah fekah. mereka ini pemegang amanah fekah@adat@ilmu@sejarah@keturunan.

kilaf@kiasnya kepada... "parameswara selepas memeluk islam menggunakan gelaran sultan muhammad shah"...[disebut dalam khubah jumaat].

paramiswara itu menggunakan gelaran  sultan iskandar shah [mengambil sempena nama iskandar zulkalnai, mengikut nama moyangnya] dan [sultan muhammad shah itu pula mengambil sempena nama nabi muhammad saw, mengikut nama moyangnya]

mereka ini bersaudara tetapi bukan orang yang sama [mereka yang menulis dan membaca khutbah itu dengan sengaja atau tidak sengaja melakukan fitnah tersebut].

faham atau faham-faham...
tahu atau tahu-tahu...
   
Anonymous
on 12/31/14

20160218

Masjid 'Mat Kelubi' Kampung Pedah Jerantut Pahang Malaysia.

Kampung Pedah menyimpan satu sejarah pembunuhan seorang tokoh pejuang seangkatan Mat Kilau.
 1. Pada 29 Jun 1894 sepasukan tentera kerajaan Inggeris yang diketuai oleh Jeneral Walker menyerang kumpulan penentang Inggeris yang diketuai oleh Datuk Bahaman, Tok Gajah, Mat Kilau dan Mat Kelubi di Jeram Ampai, Kuala Tembeling, Pahang. Dalam serangan itu Pemangku Penguasa Ulu Pahang bernama Wise, terbunuh bersama empat anggota polis. Serangan tersebut menyebabkan Mat Kilau berundur ke Kelantan. Ini menandakan berakhirnya perang menentang Inggeris di Pahang.
SUMBER:
https://khalifahgayong.wordpress.com/2010/02/04/adakah-tok-peramu-itu-orang-kaya-setia-semantan/
 2. Mat Kilau adalah seorang yang jujur dan tegas, justeru itu dia sangat disegani dan amat dikasihi oleh pengikutdan sahabat nya. Sahabat nya terlalu ramai,tetapi yang diketahui namanya ialah Awang Nong,Teh Ibrahim (kedua nya anak Tok Gajah), Mat Kelubi (anak saudara Tok Gajah), Mat Ali(khatib), Awang(Imam) dan Mat Tahir. Mereka ini sanggup sehidup semati dengan Mat Kilau.
SUMBER:
http://karami-suaraku.blogspot.my/2010/05/mat-kilau.html
 3. Banyak rahsia yang tersimpan di kampung Pedah ini.
 4. Kadang-kadang sesuatu maklumat atau rahsia tidak tersebar kepada seluruh penduduk kampung. Bila dinamakan rahsia sudah tentu beberapa orang sahaja yang menyimpannya.
 5. Setakat mana mereka akan menyimpan rahsia tersebut terserah pada 'kunci' yang boleh membuka rahsia tersebut. Jangan pula ada yang merasakan berhak terhadap satu-satu rahsia.
 6. Dengan izin Allah SWT yang dikatakan rahsia akan tetap terbongkar dengan izinNYA.
 7. Sabar atau tidak kita menantinya terserah kepada niat masing-masing.
 8. Kadang-kadang sesuatu itu dirahsiakan oleh Allah SWT kerana ianya lebih bermanafaat dirahsiakan.
 9. Mungkin apabila kita telah mengenal diri barulah Allah SWT bukakan rahsia tersebut kepada kita.
 10. Jangan pula hairan apabila rahsia tersebut dibuka supaya si penerimanya boleh terus menyimpannya sebagai rahsia. Sampai masanya pemegang amanah tersebut akan membukakannya kepada orang yang berhak menyimpan rahsia tersebut.
 11. Mungkin apa yang disimpan tersebut bukanlah rahsia tetapi penerangan terhadap perkara yang disimpan yang menjadi rahsia.
 12. Mungkin juga menjadi sesuatu yang lucu apabila rahsia yang dicari tersebut adalah perkara yang telah diketahui oleh si pencari. Tetapi usaha gigih dan berterusan untuk membongkar rahsia tersebut telah menyebabkan si pencari lebih mengenali dirinya.
 13. Berhampiran masjid Kampung Pedah ini banyak kubur-kubur yang menggunakan batu sungai.
14. Siapakah yang dapat membongkar rahsia orang-orang yang dikuburkan disini. Masing-masing menerima hidayah yang berbeza dan dugaan yang berbeza. biarkanlah kita teruskan dengan cara yang dihidayahkan.

20160212

Negeri Bukit Payung dan Negeri Sembilan

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kias nya kepada... seri menanti dan bukit payung...

negeri bukit payung itu adalah kerajaan yang ditubuhkan oleh seorang dari wali tujuh tanah melayu,

sebelum dari seri menanti dan
sebelum dari negeri sembilan
[undang sembilan@panglima sembilan].

negeri ini ujud@ditubuhkan sebelum kerajaan melaka.

disitulah perang pertama negeri sembilan[semasa itu rajanya adalah tok gombak dan kerajaan ini adalah sebuah kerajaan islam] waris kanan kerajaan ini masih ada dan sekarang ini adalah sebagai pemegang amanah kerajaan@waris sahaja.

kilaf@kias nya kepada... minangkabau@jambi@samudra pasai@pulau sumatra. pulau jawa@bali. filipina@makasa@boneo@brunai. termasuk negeri tua tanah melayu. seluruh kerajaan nusatara. pemegang amanah@waris kanan negeri ini masih ada. mereka ini diletak dibawah jagaan pemegang amanah kanan melaka@pagar ruyung.

Anonymous
on 12/30/14

20160211

Galeri Mat Kilau Pulau Tawar Jerantut Pahang Malaysia

 1. Akhirnya daerah Jerantut khusnya penduduk Pulau Tawar mungkin boleh berbangga dengan kejayaan mewujudkan sebuah galeri khusus untuk Tokoh Mat Kilau Pahlawan Pahang yang menentang penjajahan bangsa 'kristian' terhadap bangsa 'Islam'.
 2. Dalam pada ini masih banyak pihak yang cuba menyusun salah silah keturunan Tok Mat Kilau untuk dicantumkan dengan keturunan masing-masing. Ini adalah usaha yang memerlukan pengorbanan dan keikhlasan yang tinggi.
 3. Kononnya ada juga pelawat dari negara jiran yang datang dengan 'lagaknya' dan menganggap cerita Tok Mat Kilau adalah pembohongan orang Melayu. Sedih juga apabila ada tuduhan begini terhadap usaha orang Jerantut untuk mengangkat kedudukan Tokoh Pahlawan Melayu Pahang..Adakah mereka bimbang semangat Tok Mat Kilau akan menyatukan semula semua waris-waris Pahang.
 4. Memang tidak dinafikan, ada beberapa perkara mengenai Tok Mat Kilau dan Tok Gajah yang masih samar-samar. Terserahlah kepada diri masing-masing untuk mencari apa.
 5. Ada yang mencari diri dia dalam watak Mat Kilau.
 6. Ada yang mencari watak Mat Kilau sendiri.
7. Mungkin ada juga yang mencari Ilmu Mat Kilau. Ilmu Makrifat yang boleh dibuat bekal ke alam lain.

Galeri ini boleh kita anggap satu permulaan kepada usaha berterusan untuk mengesan, mencari, mengumpul, dan mengesahkan pelbagai perkara yang boleh disebut sebagai 'Forensik History. Masih banyak usaha boleh dilakukan untuk menarik perhatian masyarakat supaya berminat untuk berkunjung ke galeri ini.

Tidak dinafikan masih banyak yang pelu diperbaiki bagi meningkatkan minat dan kepuasan pengunjung ke Galeri Mat Kilau Pulau Tawar Jerantut ini. Tidak dinafikan juga pelbagai dugaan akan ditempoh oleh pengurusan dalam usaha untuk mengekalkan kesempurnaan galeriini untuk jamgka masa panjang. sama-samalah kita berdoa supaya ini mendapat keberkataan dari Allah SWT.

20160205

Waris Keturunan Hang Tuah

salamun,,, tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada... hang tuah atau nama lainnya?

waris keturunannya sendiri tidak pernah mengenal dan tidakpun tahu yang diri mereka berketurunan hang tuah kerana dia hanya berbini seorang sahaja dan anak lelakinya hanya seorang dan yang lainnya semua perempuan.

dan warisnya memang ada di serata tanah melayu hingga ke pattani.
baik-baik tuan@puan bila menyusun susur keturunan nya.

kena tahu sejarah hang tuah,
-namanya,
-keturunannya,
-asal negerinya.

bukan setakat boleh mengaku sahaja.

bukti berketurunan bukan terletak pada keris,atau perkakas lain miliknya, sebaliknya kepada sanad darah keturunan dan sejarah pewarisannya.

kilaf@kiasnya kepada... paramiswara@bathin saridun.dan sultan muhammad melaka@sultan muhammad pagar ruyung.

waris kanan keturunan ini memang disuruk@dihilangkan dari sebutan sebagai keselamatan keatas mereka, kerana mereka ini adalah pemagang amanah sekarang ini kepada tanah melayu.

tuan@puan tidak akan berjumpa dengan mereka[tidak dapat dikesan kedudukan mereka ini atau tidak diberi kebenaran untuk mengesan mereka] tetapi mereka akan berjumpa dan mengesan

tuan@puan sebagai ahli waris nusatara@ahli bait dimana sekalipun kedudukan tuan@puan atau pun tempat pensembunyiannya tuan@puan.inshaallah.

mereka ini menguruskan timbangtara[fekah@adat] bagi ahli bait@ahli waris nusatara dan akan dijalankan bagi pihak kerajaan melaka@pagar ruyung.[dengan kebenaran serta izin allah]
   
Anonymous
on 12/29/14