INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20160221

Senarai Koment B1

Firdaus Rahmad As Salam..koi waris panglima garang ishak bin daud berasal dr lanchang.Beliau bersama-sama membantu perang saudara di selangor/perang klang & terus tinggal di selangor.Mempunyai anak angkat bernama Kontik kamariah yg berketurunan cina yg mana beliau adalah tokoh wanita di malaysia.Mohon bantuan saudara sekalian jika ada info dimana kubur panglima. Waris yg lain tidak diketahui.. hubungi sy di 0179541534.. t.kasih
khairul anuar ...Salam tuan.. Kubur haji mat lela bin buang di kampung merchong...jika tuan ingin tahu tempatnya boleh hubungi saya di 0129460549..(khairul).
Salam tuan.. Kubur haji mat lela bin buang di kampung merchong...jika tuan ingin tahu tempatnya boleh hubungi saya di 0129460549..(khairul).. on Senarai Kubur Bersejarah Orang Pahang

Salam, mohon kepastian - moyang perempuan saya Fatimah Sham binti Mat Lela bin Bahaman, Moyang lelaki Awang Ngah, adakah Mat Lela ini yg dimaksudkan..mohon pencerahan on Mat Lela Bukan Anak Bahaman

Assalam tuan, Bole hubungi saya di email n_mamin@yahoo.com. Soalan saya berkait dengan susur galur. Harap dpt berhubung segera. Terima kasih. on Ayah dan Mak Bahaman

ADA seorang hamba ALLAH, tinggal di Karak berhampiran Kg Teroh Dia banyak mengetahui tentang salasilah orang Pahang. Admin boleh call dia 016 929 4998 koi panggil dia Aki Wan Ngah/ Tengah Mungkin boleh merungkai banyak salasilah org Pahang on Rawa di Pahang

Kalau x silap Tok tanggok adalah keturunan Tok adi kaya pagar ruuyung Keturunan inilah yang membuka mukim Sabai Tp Tok tanggok x menetap di Sabai, sebaliknya ke jerantut. on Nama yang ada kaitan dengan Mat Kilau

Salam tuan LM... Saya berpendapat apa yg di maksudkan oleh anonymous 09:37 tersebut rantau ulu pahang tu telah di beli pada zaman Sultan Abdul Ghafur Mohaidein Shah iaitu Sultan Pahang terakhir dari keturunan Melaka (1567-1614) dengan harga “ segantang ulang aling emas, satu dasar bali isi emas dan sesuku tangan baju isi emas” iaitu adat yg di guna zaman dahulukala oleh maharaja perba jelai yang pertama membuka jelai. Adakah kaw jelai benar itu kaw yg sama dgn kaw ulu pahang yg di beli lebih awal dari sultan abd ghafur tadi? on 1 Orang Besar Perba Jelai
----------
Assalamualaikum. Saya masih tertanya- tanya akan asal usul moyang saya. Apa yang menariknya dikampung kami di padang tengku mempunyai susur galur salahsilah keluarga kami yang dipanggil terembe tetapi datuk saya memanggil itu sebagai tambo. Setahu saya tambo ni adalah susunan salahsilah keluarga diraja pagaruyung. Datuk saya pernah bercerita yang moyang saya yang membuka padang tengku di kuala lipis. Datuk saya juga pernah bercerita tentang sejarah moyang saya yang berasal dari bukittinggi. Moyang saya dikatakan lari dari istana bersama 15 orang adik beradiknya. Nama samaran moyang saya adalah Tok linggi. Diharapkan ada sesiapa yang mempunyai info berkenaan moyang saya e-mail kan kepada saya di fazfazarul96@gmail.com. Sekian terima kasih on Salasilah Keturunan Raja Alam Pagaruyung
----------
salam semua, saya nak tnya knapa gelaran tok raja brpindah randah slepas tok raja w.muhamad mniggal???bersilih ganti keturunan w.chik ke wan tanjung??? begitulah kitarannya, adakah sebab pda zaman british dlu mahukan mereka yg brumur lbih dr 18thn baru boleh mmegang jwatan tersebut??/ on 1 Orang Besar Perba Jelai
----------
salam...ingin tahu sejarah bugis di KG. Catin Mentakab :) on Daeng, Tok Bugis, Ketua Bugis dan Raja Bugis
----------
salam...saya fendi ingin mencari waris keluarga dato'hulubalang ali yang berasal dari pagar ruyung...ini bertujuan untuk melengkapkan salasilah keluarga yg disimpan oleh bapak sedara yg berada di kerdau... kepada admin blog...mengikut cerita keluarga saya..moyang saya dato'hulubalang ali merupakan individu yang membuka kawasan chenor...adakah dato'hulubalang ali ada gelaran yang lain? on Versi Susunan Waris Pahang
----------
Assalam wrb saya dari kalimantan barat ,saya nak sedikit mencari informasi ,tentang kerajaan pagaruyung ,soalnya saya masih mencari silsilah saya ,karena orang tua saya sering bercerita tentang bukittinggi ,dan belio sering berkat bahwa kakek saya masih keturunan langsung dari kerajaan bukittinggi ,kakek saya bernam .H.muhamat yunus bin sutan muhamad yusuf .dan adiknya bernama ,Zainal Abidin pemain bola tempo doeloe yang cukup kesohor di era tahun 1930-an itu menurut bapak saya.namun kadang saya sendiri juga tidak tahu menurut info yang saya dapat selam mencari silsila dari keturunan kami bahwa saya ada kaitan dengan Sultan Alam Bagagarsyah .anehnya ketika saya mebaca artikel ini keberadaan meraka ada di samping saya . mohon sekiranya saudara bisa membatu saya untuk menyambung silahturahim yang terputus on Salasilah Keturunan Raja Alam Pagaruyung
----------
Assalam tuan2.. Kpd OrgUluPahang.. mintak kebenaran utk tau n baca psl buku salasilah OKMPJ yg tuan sebutkan. Dimana boleh saya dapatkan kerana saya dr keturunan Wan Semaun.. sekian terima kasih on L5 SUSUR BENDAHARA PETANI 3 TOK ABU WA
----------
sy juga memiliki yg hampir sama.. dihadapan lain dan dibelakang ayatnya sama.. khyan6920@yahoo.com on Loket Berkalimah Allah dan Ayat Kursi
----------
Baru-baru ni 6 kubur lama di Padang Gayang,Bkt Segumpal Chenor telah digali dan dipindahkan ke perkuburan di Cherok Tualang,Chenor(Sinar Harian 15 OGOS 2014)...boleh admins siasat kubur siapakah yang terlibat kerana dianggarkan berusia lebih 200 tahun on Senarai Kubur Bersejarah Orang Pahang
----------
Ingin bertanya:Adakah mereka terlibat ini yang bergelar Batin/Tok...Batin Pak Sipang,Batin Mahgalang,Batik Sebok,Batin Sungkai dll on H03.10 Anak Daik Tujuh Beradik - Pahang
----------
Salam admin nak bertanya tntng toknyang admin iaitu tengku malini dr sumatera indonesia. Harap pihak tuan dpt memberi sedikit pencerahan. on Salasilah Keturunan Raja Alam Pagaruyung
----------
assalam bukankah kesultanan pahang ini bermula awal dari tu , semenjak pahang tua di wujudkan . sultan pertama juga bernama sultan mohammad @ahmad , mengikut apa yg saya baca on J36 waris dari susur Melaka di Pahang
----------
mencari keturunan...yang terakhir cuma tau nama arwah aki Jaafar..lepas tu ahli keluarga dah tak tau..kubur arwah aki di kechau tui. on 1 Orang Besar Perba Jelai
----------
assalammualaikum.. pertama kali dalam hidup saya cuba nak kenal keterunan saya..siapa sayadari mana asal susur galur saya..saya sangat singkat hal keturunan saya kerana saya jauh dari mereka..yg tua tua pun byk tiada... klu yg saya dapat cerita yg selalu mereka yg tua di kampung cerita adalah...kami keturunan raja aceh yang melarikan diri kerana negara aceh waktu itu sedang berperang..jadi saya cuma tahu nama moyang saya abdullah,nama atok saya mohd yassin..dan saudara saya semua di pahang di raub.jadi sama tak dengan pagaruyong nie?? maaf bertanya.assalamalaikum.. on Salasilah Keturunan Raja Alam Pagaruyung
----------
Saya orang indonesia keturunan dari rao rao sumatra bermarga nasution. Buyut saya ranger kehutanan malaysia bernama mahmud bin lebai djawab. Tolong pak ci/mak ci jikalau tau tentang beliau, ceritakan tentang beliau. Thanks on Rawa di Pahang
----------
as,salam...maaf ada pembetulan.. orang kaya kecik{sebelah bapa} panglima kuris.. bujal bakar rahmah saeram bujal..adalah moyang saya. bakar adalah atok saya rahmah adalah mak saudara saya saeram adalah ibu saya.. rahamah dan saeram masih ada lagi. mana2 waris yg ingin mencari.. boleh hubunggi sy epull 0179676062 sy anak bongsu pd saeram... on Versi Susunan Waris Pahang
----------
as,salam maaf bertanayer...apa perbezaan org kaya kecik(sebelah bapa) panglima kuris.. dan sri paduka tun koris bin dato bendahara sri maharaja tun muhammad tahir (encik wan long),dato bendahara sri maharaja of pahang.. 1863... minta jelaskan sy confuse... ibu sy masih ada saeram bt abu bakar salah satu cicitnya panglima kuris. on Rawa di Pahang
----------
Saya mencari keluarga imam perang talib (adakah org yg sama dgn panglima laut talib) yg dikatakan dari pagar ruyung atau paya kumbuh. Menetap di pekan semasa perang pahang. Boleh tuan bantu. on Cerita 7: Bersemadi di Bumi Pahang - Moyang 16
----------
Assalamualaikum Tuan, saya berminat untuk mendapatkan buku Sejarah Islam di Pahang 1750-2000 karangan Zainal Abidin bin Hasanuddin tetapi tidak tahu bagaimana untuk mendapatkannya. Diharap tuan dapat membantu saya dalam hal ini. Sekian terima kasih on Sejarah Islam Pahang 1750 hingga 2000
----------
as,salam maaf bertanyer...dimana perkuburran...orang kaya kecik..panglima kuris...anaknya bujal..dan cucunya bakar.... on Senarai Kubur Bersejarah Orang Pahang
----------
saya anaknya saeram bt abu bakar.. waris pd orang kaya kecik...panglima kuris..saeram adalah anaknya bakar..yg masih ada lag..usianya 78 tahun....sy ingin mencari..perkuburan..moyang sy...selagi ibu sy masih hidup..minta kerja sama..saudara.. hubunggi sy 0179676062...shaiful on Senarai Kubur Bersejarah Orang Pahang
----------
as,salam..dibelah bonda sy..sy mengetahuinya...orang kaya kecik. panglima kuris...sy cucunya bakar. anak kpd bujal..tp di sebelah ayahnda sy....mengikut cerita ayahnda sy..yg masih hidup...atok sy bernama ismail bin buruk..anak kpd raden katera..(namanya raes)adakah kena mengena dgn...moyang 3...atau sebaliknya....minta bantuan dr tuan.kerana sy ingin mengetahuinya.. on Cerita 7: Bersemadi di Bumi Pahang - Moyang 16
----------
Keturunan saya Dato Laksamana Abu. Beliau mati ditembak dgn peluru emas oleh tentera British. Tak ada mana sejarah pun menyebut tentang beliau. Makamnya di Seri Menanti. Anak2 berhijrah ke Kedah dan akhirnya ke Pulau Pinang. on Rawa di Pahang
----------
kisah dan pengkisahan warisan Tok Mengkarak masih terus diperbualkan...insyallah sebagai waris generasi imam dzul bayan dan imn nur qadim...saya akan selaraskan pengkisahan sejarah ini menurut versi kami, penduduk asal kg tok mengkarak sendiri. Persatuan Sejarah Daerah Bera insyallah akan menjadi platform utk pengiat warisan berwadah. on Perjumpaan waris Tok Mengkarak
----------
Assalam... Mahu kn kebenaran tntang sistem perintahan beraja Pahang..yg benar2 shaja..jgan diselindung sejarah yg dahulu..kadang2 waris2 ni tak nak tunjuk bukti2 org dulu2... on 1 Orang Besar Perba Jelai
----------
allahuakhbar...ini la kturunan sy yg arwah nenek sy slalu ceritakan...alhamdulillah..yg pasti kita kluarga yg besar...boleh sy thu,siapa yg prnah melawat makam nyang nakhoda di dungun?salasilah kluarga kami.. on Salasilah Keturunan Raja Alam Pagaruyung
----------
Salam,ni yang complete(saya keturunan Imam Perang Teh Mediah Bangau | Sulaiman 1740-1810 | -Mohamad bin Awang Noh- | -Abdul hamid bin Awang Noh- | Penghulu Sanggang Ketiga Hamdan Yusuf on IMAM PERANG TEH SANGGANG 1810-1900
----------
assalamualaikum, saya hanyalah anak muda yang ingin mencari asal keturunan keluarga saya. moyang sy lari daripada pagaruyung akibat perbalahan disana. segalanya dirahsiakan atas sebab tertentu. keluarga sy ada menyimpan baju perang yang dipakai oleh moyang sewaktu zaman tersebut. tp hanyalah cebisan kecil ( baju tersebut dibelah 8). keturunan atuk sy berasal dr pagaruyung dan keturunan nenek berasal dr bukittinggi. keturunan sebelah atuk lebih dikenali dengan gelaran 6 serangkai ( yang sebenarnya hanya 5 serangkai, seorang lagi adalah anak kpd pengasuh). tentang harimau, kg yg dibuka oleh moyang sy ini dijaga oleh 6 ekor harimau. kadang2 boleh kelihatan sehingga ke hari ini. sy ad keturunan dari alam ghaib yg datang dari ampangan pecah. selalu dtg melawat keturunannya yang sedang sakit. sehingga kini, jika 'mereka' sering datang melawat. cuma, tidak diketahui.. wallahualam.. sy hanya ingin mencari keturunan yg dirahsiakan. on Salasilah Keturunan Raja Alam Pagaruyung
----------
Assalamualaikum . sy cicit kpd Imam Don . atok sy Mat Tahir & Rokiah. seronok bila baca salasilah keturunan mahira ni :) on Nama yang ada kaitan dengan Mat Kilau
----------
Asm. 1. Kita harap tidak terlambat utk menyumbang sama ada maklumat @ kisah2 lama yg termampu dlm blog tuan. 2. Apa lah sudi kiranya (jika ada) dikongsi maklumat mengenai perpindahan org2 Rao @ Minang akibat ttgan dr pihak kolonial Inggeris. Di Gombak dan Setapak terdpt ramai ygmana keturunan2 dahulu bermaustautin setelah melarikan diri dr Pahang akibat peperangan. 3. Kami juga msh mempunyai keluarga di Raub @ Gali @ Ulu Dong dsb. Ikhlas Zul Tahir on Rawa di Pahang
----------
Batu telah timbul tunggu dan lihat jee. on Rawa di Pahang
----------
Salam tuan.. Mesti ada pusaka tinggalan panglima hitam.. Keris ke tombak ke.. Atau ape2 la.. Bolehkah tuan bgatau.. mane la tau pusaka2 ini tanda yg lbh benar pewaris.. Arwah tok saya orang mengkarak.. tok sedara masih hidup di sana.. on H05 PANGLIMA HITAM TIGA SERANGKAI
----------
Dalam kilau ada kelibat Dalam kelibat ada muslihat p.s: jawapan ter koi ternampok ande orang tulih kat fb... on Kiasan Mat Kilau
----------
Keturunan Malim diraja ade yg tau ke..katanya dari sane jugak on Salasilah Keturunan Raja Alam Pagaruyung
----------
panglima mamat @pendekar mamat apit limpang maharaja perba jelai on BAHAYA SIKAP WAS-WAS
----------
assalamualaikum pak tengku arian kirana on BAHAYA SIKAP WAS-WAS
----------
pak tengku arian. on J50 Mencari keluarga waris Penghulu Sembilan
----------
Asalamualaikum, Ingin saya berkongsi maklumat. Nama saya Hj Noor Halim warga Brunei yang menetap di Kuala Lumpur. Saya ada menyedia kan dan memberi khidmat pakej melancong ke Brunei ( Islamic Tour) Pakej ini termasuk hotel 2 malam twin sharing, makan tengahari dan transport. Saya telah pun banyak mengendali kan tour tersebut yang mana antara rombongan yang saya buat ada lah dari pusat pusat tahfiz di Malaysia, MARA dan Persatuan Peguam Syarie Malaysia dan banyak lagi. Saya boleh mengendali kan lawatan bercuti atau pun lawatan rasmi. Saya boleh di hubungi di talian 012 6472424 atau pun di email noorhalimabunaim@yahoo.com untuk maklumat lanjut. Terima kasih HN Halim 012 6472424 on Jemputan Menyertai Himpunan Waris Berhala Gantang 2014
-----------
salam tuan@puan,,, panglima tujuh lapis tu, anak sedara kepada bahaman. dia ni berbini disetiap tanjung(bini ramai),dari lipis hingga ke pekan dan nama dan gelarannya pun banyak dan nama sebenarnya(disuruk).tok ibrahim tu nama lain dia dan bukan nama sebenar...maaf. salam tuan@puan,,, seri maharaja purba jelai pertama tu, telah ada sebelum wan ahmad memerintah lagi....wan ahmad tu kalau nak ikutkan waris jenerasi yang boleh dipanggil piut kebawah. dan sultan abd ghafur mohindin shah tu waris keturunan dan cucu-cicit dia lah. macammana pulak moyang beli dengan cucu-cicit.(mereka berdua tu seorang moyang dah lama mati dan seorang lagi cucu-cicit baru hidup) on 1 Orang Besar Perba Jelai

No comments: