-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20160318

Kerajaan-kerajaan lama yang telah lenyap

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...
dihujung muara sungai pahang atau pahang tua dipanggil sekarang,,,
disana terletaknya satu kerajaan lama,
sebelum wali tujuh membuka negeri,
[itu kerajaan sebelum 2000-3000 tahun keatas yang lepas,,,
kesan negerinya telah lenyap ditelan zaman
dan kisahnya hanya disimpan oleh pemegang amanah melaka@pagar ruyung sahaja,

kami tidak ada kebenaran untuk mendapatkan riwayat kerajaan yang tersebut.
demikian juga riwayat kepada kerajaan padang saujana.
demikian juga riwayat kerajaan lembah bujang.
demikian juga riwayat kerajaan kilatan.
demikian juga riwayat kerajaan lebak belengu.
demikian juga riwayat kerajaan semantan temerloh.
demikian juga riwayat kerajaan bugis kota makasar tua.
demikian juga riwayat kerajaan sembawah tua dan kerajaan mambang kuning tua.
demikian juga riwayat kerajaan puteri jingga.
demikian juga riwayat kerajaan-kerajaan lain yang telah dilenyapkan
seperti kerajaan ababil.

Anonymous
1/3/15

8 comments:

Anonymous said...

Eloklah lenyap, terlampau banyak kerajaanpun semakin banyak la puak2 pengikut. Kalau banyak persatuan tapi kekuatan dan jatidiri seperti buih di lautan pun tak berguna. Lagi2, yang suka berahsia. Sikap dan sifat tetap sama seperti dahulu

Anonymous said...

salam,

memang sikap dan sifat tetap sama seperti dulu,tidak berubah tanpa kebenaran allah.

sebab sejarah kerajaan-kerajaan lama itu, semuanya ada tercatit dalam kitab al quraan,maka orang yang membacanya tak dapat mencarinya dan mengesan kias sejarah ceritanya.

ini sejarah diri mahkluk dan manusia dari mula alam sehingga akhir alam.[dalam bab mengenal diri] dan [dalam bab syariat,tarikat,hakikat,marifat],

mereka yang tahu serta ada ilmu akan faham bab ini, tidak akan melatah.

Anonymous said...

alamsejahtera shahihnya;

dari kitab imam as-suyuthi;

kesimpulan yang benar adalah asbaabun-nuzuul merupakan peristiwa yang terjadi ketika turunnya suatu ayat.

dalam surah al-fiil bahwa sebab turunnya adalah kedatangan tentera abrahah ke baitul haram.kerana kisah itu sama sekali bukan sebab turun ayat,melainkan infomasi tentang peristiwa-peristiwa yang terjadi pada masa lampau,juga seperti kisah kaum nabi nuh,kaum aad,kaum tsamud,dan pembangunan ka'bah.

Anonymous said...

salamsejahtera,shahihnya;


hadisnya; allah ta'ala berfirman,'aku membagi shalat menjadi dua;untuk ku dan untuk hamba ku,dan aku berikan kepad hamba ku apa yang dia minta.jika sang hamba membaca,'segala puji bagi allah,tuhan seluruh alam.'allah berfirman,'hamba ku memuji ku,,jika sang hamba membaca,'yang maha pemurh,maha penyayang,'allah berfirman,'hamba ku memuji ku.jika sang hamba membaca,'pemilik hari pembalasan,'allah berfirman,'hamba ku mengagungkan ku.jika sang hamba menbaca,'hanya kepada engkaulah kami menyembah dan hanya kepada engkaulah kami mohon pertolongan,'allah berfirman,'ini adalah antara aku dan hamba ku,dan untuk hamba ku apa yang dia minta,jika sang hamba membaca,'tunjukilah kami jalan yang lurus,jalan orang-orang yang telah engkau beri nikmatkepdanya;bukan mereka yang dimurkai,dan bukanmereka yang sesat,'allah berfirman,'ini aku berikan kepada hamba ku,dan untuknya apa yang dia minta.


al-quraan; surah al fatihah.


sejarahnya; surah yang paling agong didalam al-quraan,
surah munajat antara hamba dan rabbnya,
surah yang paling utama dalam al-quraan,
surah ini juga diberi nama; ummal kitaab;ash-shalat;asy-syifaa';ar-rugyah.

Anonymous said...

salamsejahtera,shahihnya;

maaf kata;

muhammad bin sirin berkata,dia bertanya kepada abidah pada zamannya;(mereka ini tabi'i-tabi'i)

tentang sebuah ayat al-quraan;lalu abidah berkata;

bertakwalah kepada allah dan berkatalah yang benar. saat ini sudah tidak ada lagi orang-orang yang mengetahui pada permasalahan apa saja al-quraan diturunkan.


faham-faham lah.

Anonymous said...

salamsejahtera'shahihnya;


al-quraan; mengapa kamu menyuruh orang lain kebajikan,sedangkan kamu melupakan dirimu sendiri,padahal kamu membaca kitab?tidakkah kamu mengerti?[surah al-baqarah,ayat 44]


sebab turunnya;

ketika itu salah seorang dari mereka(ahli kitab di madinah) berkata kepada kaum keluarganya yang telah islam:tetaplah pada agama kalian dan pada apa yang diperintahkan adalah benar.namun mereka sendiri tidak turut serta.



al-quraan; maka celakalah orag-orag yang menulis kitab dengan tangan mereka,kemudiaan berkata,ini dari allah, untuk menjualya dengan harga murah.maka celakalah mereka,kerana tulisan tangan mereka,dan celakalah mereka kerana apa yang mereka perbuat.[surah al-baqarah,ayat 79]

sebab turun;

ayat ini turun kepada ahli kitab dan para pendeta.mereka menemukan ciri-ciri nabi muhammad saw,lalu mereka menghapuskan keterangan tersebut kerana kedengkian dan kezaliman mereka.lalu mereka berdusta dalam perkara tersebut.


Anonymous said...

salam,

maaf kata;

umat islam wajib hidup secara berjamaah dan bernegara menurut syariat yang telah ditetapkan allah dan rasul nya.kepala negara wajib dipilih dan di baiatkan oleh rakyat.kewajipan rakyat ialah taat kepada negara atau pemerintah selama mereka tidak mengkhianati allah dan rasul nya.

al-quraan; wahai orang-orang yang beriman! taatlah kelian kepada allah dan taatlah kepada rasul dan ulu-amri dari golongan kalian.

al-hadisnya; kewajipan seorang muslim ialah dengar dan patuh pada perkara yang ia suka atau membencinya,melainkan apabila ia diperintahkan berbuat maksiat,maka apabila ia disuruh berbuat maksiat,maka tiadalah kewajipan mendengar dan patuh.

menderhaka kepada pemerintah islam yang adil adalah satu dosa dan sebaliknya membantu pemerintah yang zalim termasuk dosa pula.

Anonymous said...

salamsejahtera'shahihnya;

maaf kata;

perbezaan antara manusia dan haiwan ialah akal.tanpa akal manusia akan menjadi sama sahaja dengan mahkluk allah yang melata.kerana akal menusia dikenakan taklif.penerimaan allah akan iman dan amal sesorang jika ia berakal.orang gila atau tidak berakal tidak diterima iman dan amalnya,maka oleh kerana itu ia bebas dari taklif hukum.dengan akal manusia dapat membezakan mana yang hak dan mana yang batil,mana yang baik mana yang buruk.

supaya fikiran manusia sentiasa waras,islam mengharamkan segala bahan-bahan yang memabukkan,yang merosakkan akal.hanya orang yang bodoh dan bebal sahajalah yang mahu merosakkan akalnya yang sangat berharga itu.

hadisnya; tidak akan berzina seorang penzina diwaktu ia berzina ianya seorang mu'min, tidak akan mencuri seorang pencuri diwaktu ia mencuri itu ianya seorang mu'min, dan tidak akan meminum khamar oleh seorang peminum diwaktu minum itu ianya seorang mu'min.