-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20160314

Untuk Dijual: Siling Keluaran Khas Bank Negara Malaysia 1971, 1976, 1977 dan 1986

Bila disebut wang lama, mungkin ada masyarakat yang berpendapat ia tidak bernilai. Tetapi bagi mereka yang terpesona dengan syiling dan wang kertas lama mahupun surat pajak gadai tentunya mempunyai pandangan yang amat berbeza.
01.  Satu ringgit Malaysia 1971.
Minat mendalam terhadap koleksi keluaran khas syiling lama Bank Negara Malaysia membuatkan golongan peminat seronok mengumpul hingga mencecah ratusan koleksi.
 02. Satu ringgit Malaysia PATA 1986.

Kadang-kadang difikirkan tidak masuk akal apabila ada peminat mata wang lama ini sanggup menghabiskan ribuan ringgit, malah mencecah sehingga jutaan ringgit semata-mata mahu mendapatkan koleksi yang dicari.
03. Jika dilihat dari sudut lainnya, peminat atau pengumpul wang lama adalah penyimpan atau pemelihara koleksi sejarah dan tamadun bangsa Melayu. Kita tidak boleh meletakkan tugas ini kepada kerajaan sahaja. Rakyat juga perlu mencari dan mengumpul koleksi khazanah negara yang semakin berkurangan.
04. Kini, pengumpul koleksi matawang lama masih ramai dan dilihat kian bertambah bilangan mereka berikutan hobi ini dikatakan memberi kepuasan atas kejayaan mengesan dan memilikinya.
05. Salah seorang daripada mereka adalah Encik Azmi Hj Ahmad yang bertugas dengan Perbadanan Perpustakaan Perpustakaan Awam Pahang. Kepada yang berminat dengan koleksi yang ditunjukkan diatas, bolehlah berhubung dengan beliau.

Bank Negara Malaysia telah menetakkan gambar yang perlu diletakkan pada duit-duit siling Malaysia. Antara icon yang digunakan adalah keris, wau, tepak sirih, papan congkak, gasing, rebana ubi dan bunga raya.

Keris yang digunakan pada duit siling seringgit merupakan sejenis senjata tradisional Melayu. Dahulu ianya merupakan senjata tetapi kini ianya lambang kekuasaan dan kekuatan.

Wau yang digunakan pada duit siling 50 sen merupakan satu permainan masa lapang yang popular semasa musim berangin terutama di kalangan penduduk pantai timur Semenanjung Malaysia. Kini Wau menjadi alat perhiasan dinding rumah di Malaysia.

Tepak Sirih yang digunakan pada duit siling 20 sen dan diukir cantik. Tepak Sirih digunakan untuk menyimpan daun sirih serta rencah-rencahnya. Ia biasanya digunakan di upacara tertentu dan merupakan adat menyambut tetamu di kalangan orang Melayu.

Papan Congkak yang digunakan pada duit siling 10 sen adalah permainan tradisional masa lapang. Dimainkan oleh kanak-kanak dengan menggunakan biji guli. Congkak diperbuat daripada kayu dan mempunyai beberapa lubang. Permainan ini mempunyai beberapa peraturan dan dimainkan oleh dua orang.

Permainan Gasing yang digunakan pada duit siling 5 sen merupakan satu sukan yang menghiburkan di kalangan penduduk pantai timur Semenanjung Malaysia. Gasing popular sewaktu musim padi masak dan dipercayai membawa hasil tuaian yang lumayan.

Rebana Ubi yang digunakan pada duit siling 1 sen adalah sejenis gendang berwarna-warni yang diperbuat daripada kulit tebal. Berlilitkan rotan di bahagian tepi dan kayu tebak di bahagian bawah. Ia biasanya dipalu secara berkumpulan lima orang di majlis-majlis perkahwinan. Paluan Rebana Ubi juga dilakukan bagi mengalu-alukan kedatangan tetamu.

Di bahagian belakang keenam-enam duit siling ini mempunyai rekabentuk yang sama dan menggambarkan bunga kebangsaan iaitu Bunga Raya terletak pada bahagian tengah atas duit-duit berkenaan dengan angka nilai di bawahnya.

Perkataan 'BANK NEGARA MALAYSIA' terdapat di sepanjang lilitan sebelah atas duit syiling tersebut manakala tahun yang menunjukkan duit syiling tersebut ditempa, terletak di bahagian bawah.

rujukan:
minatduit78.blogspot.my

1 comment:

Anonymous said...

salam,

bait-bait syair dari qasidah oleh yahya bin yusuf binmansur binumar al-ansori ash-shorshori;

(syair pujian untuk rasulullah saw)


muhammad diutuskepada manusia sebagai rahmat,
membangunkan yang dilemahkan kesesatan lalu memperbaiki,
jikalau gunung yang tulibertasbih sebagai tanda patuh,
kepada daud besi keras menjadi lembut,
sedangkan batu besar yang tuli ada pada telapak baginda,
dan batu kecil berada ditelapaknya,pasti ia bertasbih,
musa memancarkan air dari tongkatnya,
sedangkan dari telapak baginda air keluar melimpah-limpah,
jikalau tiuapan angin nyaman sebagai patuh,
pada sulaiman tidaklah ia bersumpah pergi dan beredar,
sedang angin dari timur membantu nabi kita,
mengeruni musuh dengan kebimbangan sebulan sebelum petarungan,
kurniaan yang diberi maha agung dan ia dapat menundukkan,
untuk dirinya jin,menyembuh penyakit daripadanya hanya pukulan dengan tangan,
sungguh kunci-kunci khazanah dengan perbendaharaannya,
diberikan kepada seorang zuhud yang disukai,
walau ibrahim dikurniakan gelaran teman,
dan musa berbicara diatas bukit thur sebagai kurnia,
bahkan baginda kekasih dan bicara seorang teman,
istimewanya melihat allah dan kebenaran yang jelas,
istimewanya dengan kolam yang besar dan dengan panji bendera,
pemberi syafaat kepada pemaksiat dari neraka yang membakar,
dan diberi tempat duduk tertinggi dekat di sisi nya,
kurniaan denga khabar gembiraya yang tetap da palig egbiraka,
dega mertabat tertinggi yag lembut da halus deganya,
tigkat-tingkat ketuhaa yag diberi kurniaan yag ditabal,
pada syurga firdaus orang yang pertama memasuki,
pada bagida setiap pintu kebaikan yang terbuka luas.