INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20160408

Tiga puluh enam huruf jawi

salamun,,,tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara...

kilaf@kiasnya kepada...

[ditulis dan dibaca dalam huruf jawi]@
[tidak dalam huruf rumi].
[maaf tiada sistem berhuruf jawi]

alif,ba,ta,sa,jim,ha,ho,ca,dal,zal,ro,zai,sin,sim,sot,dot,tor,zor,ain,reng,ror,fa,pa,kop,kap,ga,lam,mim,nun,wau,ja,haa,lam-alif,hamzah,ya,nya.

tiga puluh enam huruf semuanya,,,
mengikut tertib susunan huruf yang turun.
empat lagi huruf
[mohon@doa kepada allah],,,
usaha tangga kejayaan seorang islam@mukmin.
macammana ,
cerita wayang orang putih tu,
memecahkan kod de-vinci,,,
begitulah tuan@puan perlu berpungsi,
menterjemahkan.

   
Anonymous
on 1/4/15

12 comments:

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


hadisnya;bukanlah orang beriman seseorang yang sedang berbuat zina;bukanlah orang berimana seseorang yang sedang mencuri; dan bukanlah orang beriman seseorang yang sedang meminum minuman keras;dan ditambah;bukanlah orang yang beriman seseorang yang sedang merampas barang yang dipandang berharga oleh orang banyak.

yang dipandang berharga oleh orang-orang mukmin dan bukanlah orang mukmin seseorang diantara kamu yang sedang berbuat khianat.oleh kerana itu,jjanganlah sekali-kali engkau melakkukan hal itu..


hadisnya; setiap nabi yang diutus sebelumku kata rasulullah;,pasti mempunyai pembela dan sahabat-shabat yang berpegangteguh pada sunnahnya dan mengikuti perintahnya; kemudian setelah mereka,tumbuhlah generasi-generasi penerus yang hanya pandi berbicara,tetapi tidak mengerjakannya, dan mengerjakan sesuatu yang tidak diperintahkan oleh nabi mereka. oleh kerana itu, barang siapa berjuang melawan mereka dengan tangannya,dia adalah seorang mukmin;barang siapa berjuang melawan mereka dengan lisannya,dia adalah seorang mukmin;barang siapa berjuang melawan mereka dengan hatinya,dia adalah seorangmukmin; tidak ada lagi keimanan selain itu walaupaun hanya sebesar biji sawi.

al quraan; dan janganlah belas kasihan kepada keduanya mencegah kamu untuk menjalankan agama allah,jika kamu benar-benar beriman kepada allah dan hari kiamat[surah an nur,ayat 2].


kata hamba allah; dan ketika beliau diwafatkan oleh allah maka dia mengakat orang yang menggantikannya dari kalangan umatnya iaitu hanya beberapa orang.dari satu jjuta orang sampai jumlahyang amat banyak terdapat seorang.

mereka menunjukkan mahluk yang menyakitkan serta terus memberi nasihat kepada mereka.

mereka tersenyum terhadap orang-orang munafik dan fasik dan mereka membuat tipudaya terhadap orang-orang munafik dan fasik itu sehingga mereka dapat melepaskan orang-orang munafik dan fasik dari sesuatu yang mana orang-orang munafik dan fasik ini ada padanya.

lalu orang-orqang munafik dan fasik dibawa ke pintu tuhan. oleh kerana itu sebahagian ulama ra, berkata, tidak tersenyum terhadap orang fasik kecuali orang arif.ia tersenyum terhadapnya dan diaperhatikan bahawa ia tidak mengetahuinya.

padahal dia mengetahui kehancuran rumah agamanya,hitamnya muka hatinya dan banyaknya khianat dan kekeruhannya.orang munafik dan fasik menduga bahawa dirinya tersamar dan tidak diketahui oleh orang arif itu.tidak tidak ada kemuliaan bagi orang munafik dan fasik itu.

kedua orang itu tidak tersamar atasnya, dia mengetahui keduanya dengan liriknya,pandangannya,omong dan gerakannya.ia mengetahui keduanya dilahir dan batinnya,dan tidak ragu lagi.

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;

dalam jenerasi ini ramai dikalangan mereka-mereka itu yang di kifarah atas tiada keyakinan kepada urusan ghaib,sedangkan urusan ghaib itu termasuk dalam rukun iman.maka kifarah yang sampai kepada mereka telah menjadi penyakit yang nyata kepada jasad mereka. jika mereka-mereka itu tidak kembali kepada seruan rasulullah dan perintah allah yang benar,maka mereka akan merasai bencana dan menderitai penyakit yang mereka hidapi sehingga mati.

hati-hati mereka itu sangsi dengan hukum dan perintah allah,walaupun mulut mereka-mereka itu berucap dengan lancar akan bab hukum. dan adakah al quraan dan al hadis tidak memberi kesan dalam hati pembacanya sebagai pedoman. dengan itu hati mereka kemunkinan telah ditawan oleh hawa nafsu yang buas.

dan ingatlah; nafsu itu adalah penduga kepada diri kita. adakah kita berjaya mengawalnya atau kita gagal membendungnya.

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


kami telah sampai ke huruqat kerana di kirim oleh rasulullah;dan pagi itu saya menjumpai seorang lelaki,dia berkata"la ilaha illallah" tetapi saya tetap membunuhnya,lalu saya merasakan ada sesuatu yang mengganjal dihati saya.
setelah kembali kemadinah,saya memberitahu hal tersebut kepada nabi saw; lalu beliau berkata,'dia mengatakan 'la ilaha illallah', kemudian kamu membunuhnya?,saya berkata; wahai rasulullah,sungguh dia mengatakannya hanya kerana takut pada senjata.'rasulullah berkata,tidakkah kamu belah dadanya,lalu kamu keluarkan hatinya supaya kamu mengetahui,apakah hatinya itu mengucapkan kalimah itu atau tidak?.demikianlah,rasulullah berulang-ulang mengucapkan hal itu kepada saya sehingga saya mengingikan seandainya saya masuk islam pada hari itu saja.
saad berkata; demi allah.saya tidak membunuh seorang muslim sehingga dibunuhnya oleh dzul buthain,.lalu ada seorang laki-laki berkata; bukankah allah telah berfirman;

al quraan; dan perangilah mereka supaya jangan ada fitnah dan supaya agama itu semata-mata untuk allah'.

saad menjawab; kami sudah memerangi mereka supaya jangan ada fitnah,sedangkan kamu bersama kawan-kawanmu menginginkan berperang supaya ada fitnah.

kata hamba allah; mereka patah,koyak dan binasa,sedang dunia itu berdiri dan mentertawakan mereka, dan iblis disamping dunia mentertawakan juga bersamanya.

inilah perbuatan dunia terhadap banyak dari para sultan,para raja dan orang-orang kaya sejak masa nabi adam as. sampai hari kiamat.

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


hadisnya; barang siapa beriman kepada allah dan hari kemudian hendaklah berbuat baik kepada tetangganya.
barang siapa beriman kepada allah dan hari kemudian hendaklah menghormati tamunya.
dan barang siapa beriman kepada allah dan hari kemudian hendaklah berkata baik atau diam saja.

hadisnya; tidak akan masuk surga orang yang tetangganya tidak merasa aman dari kejahatannya.

apabila hamba lalai dalam beramal maka allah akan mengujinya dengan kesusahan.

al-quraan; dan tidak ditanya tentang apa yang diperbuat nya, dan merekalah yang akan ditanyai nya.[surah al anbiya,ayat 23].

kata hamba allah; cari orang yang menunjukkan kamu kejalan akhirat,wahai orang-orang yang sesat daripadanya. allah maha besar.

hati-hati terhadap dirimu hai orang-orang yang mati hatinya. hai orang-orang musyrik dengan sebab-sebab, hai orang-orang yang menyembah berhala, daya, kekuatan kehidupan dan modal mereka, berhala sultan negeri dan penjuru mereka.

mereka terhalang oleh allah. setiap yang melihat kemudaratan dan kemanfaatan dari selain allah maka ia bukan hambanya.

sekarang ini ia berada didalam neraka kemurkaan dan keterhalangan,dan esok???.tidaklah selamat dari neraka allah kecuali orang-orang yang bertakwa bertauhid,ikhlas dan bertaubat.

taubatlah dengan hati kemudian dengan lidah.

apabila kamu bertaubat maka kamu balik pendengaranmu,penglihatanmu,lidahmu,hatimu dan seluruh anggota badanmu.dan kamu jernihkan makan dan minumanmu dari keruhnya haram dan syubhat.

Anonymous said...

salam sejahtera 'shahihnya;

maaf kata;


hadisnya; allah azza wa jalla menurunkan wahyu kepada rasulullah saw. secara bertubi-tubi dari sebelum beliau wafat sampai beliau wafat,dan palingbanyak turunnya wahyu adalah pada hari rasulullah saw.wafat.


al quraan; berilah kami kebaikan didunia dan kebaikan diakhirat dan peliharalah kami dari siksa neraka.[surah al baqarah,ayat 201].


kata hamba allah; allah menuliskan iman di dalam hati orang-orng mukmin sebelum dia menciptakan mereka.ini telah lama terdahulu dan tidak boleh berhenti dengan yang terdahulu itu dan bersandar atasnya sahaja.tetapi agar mereka berusaha keras,menuntut dan bersungguh-sungguh mencapai dan kekal dengan pemberian@anugerah iman itu.

mereka kena berusaha keras dalam menghasilkan iman dan keyakinan.mereka perlu siapkan diri untuk menerima hembusan-hembusan allah.{dugaan} dan bukan tetap berhenti di pintunya{ hanya menunggu seperti orang yang meminta sedekah).

maka mereka kena bersungguh-sungguh dalam mengusahakan iman dan yakin,,mereka ingat,barangkali allah memberikan keimanan itu kepada mereka tangpa usaha dan tanpa lelah[mereka akan di duga dan ditanya](seperti orang yang mengusahakan tanaman).

apakah mereka tidak malu di mana allah mensifat diri nya dengan sifat-sifat yang dia redhai lalu kamu mentakwilkannya dengan perkara dan sifat yang selain nya dan menolak nya ?.tidakkah melapangkan mereka apa yang melapangkan orang yang mendahului mereka dari kalangan sahabat dan tabiin?

tuhan kita diatas arasy sebagaimana yang dia firmankan tanpa serupa,tanpa kosong dari sifat dan tanpa menjisimkan nya.

wahai allah berilah kami,tunjukilah kami dan jauhkan kami dari bida'ah.

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;;

maaf kata;


ibarat perumpamaannya ;; kain yang telah menjadi pakaiaan;- alasnya dari tumbuhan yang sebelum tumbuhan datangnya dari allah. dari tumbuhan menjadi kapas,dari kapas menjadi benang,dan dri benang dibuat kain,dan dari kain dibuat pakaian,lalu di pakai oleh manusia sebagai perhiasan dan sebagai penutup tubuh badan melindungi aurat.kalau tidak berpakaian kita ini sama seperti haiwan atau lebih buruk perangainya dari haiwan.kerana haiwan itu ada bulu-bulu nya bagi menutup dan melindungi tubuh mereka.(itu pakaian mereka).

pakaian yang dipakai dan telah dipakai itu akan kotor dan busuk,maka perlu di basuh dan dibersihkan dari kekotoran yang melekat pada pakaian.

pakaian yang telah dibersihkan,kita lipat atau kita gosok menjadi lurus dan licin,tidaklah berkedut-kedut bagi tujuan selesa bila dipakai,itu lah rutinnya bilang masa.

dan bila pakaian telah lusuh dan buruk,jangan lah di pernyot-pernyotkannya dan terus disimpan dalam tong sampah.(pakai itu dibasuh dahulu dan di lipat dengan semoleknya di tempat yang sesuai,,ada masa ianya masih boleh digunakan lagi kepada orang lain atau di buat kain basahan atau kain pengelap didapur atau jadi penyendal pintu atau pengelap air tumpah diatas lantai).

bergitulah ibarat perumpamaan manusia; dicipta oleh allah,dari nufta kedua ibubapanya, kedalam rahim dan lahir kedunia.maka pejam celik -pejam celik, siang-malam,siang malam,dari kecil hing besar dewasa dan tua dan mati,lalu di simpan kedalam tanah dengan disempurnakan,dimandikan,dikapankan di solatkan dan di tanam dalam tanah.

maka dimakan cacing dan ulat,dan menjadi tanah.tumbuhan disekitarnya dan haiwan kecil dikelilingnya masih mendapat faedah dari perkara tersebut. agar tidak menjadi fitnah kepada yang masih hidup.

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


hadisnya;'sesungguhnya,bekal kita yang paling utama yang kita siapkan adalah kesaksian bahwa tiada tuhan selain allah dan muhammad adalah pesuruh allah.dan amr bin ash ra berkata; dan aku menimbang-nimbang dan berfikir,apa yang akan aku jawabkan kepada malaikat utusan allah kepadaku.

hadisnya; sesungguhnya,allah mengampuni suara hati jahat umatku selagi dia tidak mengucapkannya atau melaksanakannya.

al quraan; awasilah dia,kalau dia mengerjakannya,tuliskan sekali yang setimpal,dan jika dia tidak jadi mengerjakannya,tulislah baginya satu amal kebaikan kerana takut kepada ku.


al quraan;dan allah mengetahui,sedang kamu tidak mengetahui.[surah al baqarah,ayat216].


kata hamba allah; janganlah kamu memimpikan dan mengakalkan kepada orang yang lebih berakal daripada kamu.

pertama bingung,kedua ilmu[mengetahui],ketiga sampai kepada beberapa pengetahuan. tujuan dulu kemudian sampai kepada sesuatu yang dikehendaki.dengarlah dan amalkanlah.

mereka itu buta,bagaimana mereka itu mengaku melihat?,mereka itu salah pemahaman,bagaimanakah mereka itu mengaku faham?

wahai orang-orang yang sombong.ibadatmu tidak masuk ketanah,tetapi naik ke langit.

al quraan; kepadanyalah naik perkataan-perkataan yang baik dan amal yang saleh dinaikkan nya.[surah al fathir,ayat 10].

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


hadisnya; sesungguhnya,islam pada mulanya adalah asing dan akan kembali asing seperti semula,dan akan kembali berkumpul antara dua masjid,sebagaimana kembalinya ular kedalam lubangnya.

hadisnya; hitunglah,berapa banyak jumlah orang islam?,kami menjawab, wahai rasulullah,apakah engkau mengkhawatirkan kami,padahal kami berjumlah enam ratus sampai tujuh ratus orang?
sesungguhnya,kamu tidak mengetahui bencana yang akan menimpa kamu..

huzaifah berkata; setelahbeberapa lama,,ternyata kami ditimpa bencana sehingga ada salah seorang dari kami yang mengerjakan shalat sembunyi-sembunyi.


tidak ada sedekah dimana orang yang masih mempunyai hubungan rahim itumemerlukan.

minta tolongatas setiap pekerjaan kepada ahlinya.

ini adalah masa menjual agama dengan buah tin. masa panjang angan-angan dan kuat loba. berusahalah agarkkamu tidak termasuk orang-orang yang mana allah berfirman tentang mereka di dalam al quraan.

al quraan; dan kami hadapi segala amal yang mereka kerjakan,lalu kami jadikan amal itu debu yang berterbangan.[surah al furqan,ayat 23].

jika urusanmu samar atas orang-orang awam maka tidak samar atas orang-orang khawas. dan orang bodoh samar terhadapnya.sedangkan orang alim tidak samar.

syaitan mempermainkan orang-orang awam sebagaimana pengendara kuda mempermainkan anak kuda.syaitan mengendalikan salah seorang antaramu pada apa yang ia kehendaki sebagaimana seseorang dari padamu mengendalikan.

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


hadisnya; setelah rasulullah wafatdan kemudian abu bakar diangkat menjadi khalifah,waktuitu di antara orang arab ada yang kembali menjadi kufur,umar bin khatab berkata kepada abu bakar; mengapa engkau memerangi orang-orang itu,sedangkan rasulullah telah bersabda; aku diperintahkan untuk memerangi manusia hingga mereka mengucapkan kalimah,lailahailallah;,oleh kerana itu,siapa saja yang mengucapkan kalimah tersebut,sungguh dia telah melindungi harta dan jiwanya dari aku,kecuali kerana hak islam,dan perhitungannya berada ditangan allah. lalu abu bakar menjawab;demi allah,sungguh akan kuperangi orang yang membezakan antara shalat dan zakat kerana zakat itu hak harta. demi allah, jika meereka mencegahku dari mengambil kambing-kambing yang dahulu mereka bayarkan kepada rasulullah,pasti akan kuperangi mereka kerena penolakkan tersebut. umar bin khatab berkata; demi allah,aku menyasikan bahwa allah telah melapangkan dada abu bakar untuk memerangi mereka,dan saya mengetahui bahwa ini adalah kebenaran.

al quraan;;maka barangsiapa yang menghendaki,tentulah ia memerhatikannya.[surah abasa,ayat 22]


kata hamba allah; ditanyakan satu hari,siapakah kamu?ia menjawab,laila.ditanyakan juga,dari mana datangmu? ia menjawab,laila.ditanyakan kepadanya,di manakahkurma??.ia menjawab,laila.

ia buta dari apa yang selainnya dan tuli dari mendengar selain perkataannya.ia tidak dapat kembali dari padanya kerana celaan orang yang mencela.

apabila nafsu menolong keinginannya maka kejadian seperti kamu memukul pada besi dingin.

ia menunjukkan sesuatu yang samar.ia menunjukkan kepada penglihatan dengan ainul yakin.
tidak setiap muslim itu mukmin,dan tidak setiap mukmin itu orang yang yakin.

oleh kerana itu,sahabat berkata;

biarkan muaz dan urusannya.

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;


lembing awang pulang ke dayang. kali pertama diberitahu 200 tahun dahulu di lamgkawi dan kali keduanya lebih kurang 100 tahun dahulu di muar johor,maka tiada akan diberitakan atau diberitahu untuk kali ketiga.

memahami akan nya bukanlah susah,sebaliknya ingkar serta ego lebih diutamakan dari menuruti kepada perkara yang baik, yang menyebabkan manusia gagal memahami ilmu anugerah allah.

Anonymous said...

salam sejahtera,shahihnya;

maaf kata;;


hadisnya; saya pernah duduk bersandar di rumah a'isyah,lalu dia berkata; wahai abu a'isyah,ada tiga perkara,barang siapa berkata dengan salah satu darinya,bererti dia telah berdusta besar terhadap allah;;saya bertanya,apa tiga perkara itu?,,a'isyah menjawab; mengatakan bahwa muhammad telah melihat tuhannya,bererti dia telah melakukan kebohongan yang besar. masruq berkata;;waktu itu saya sedang bersandar,lalu saya duduk dan berkata,wahai ummul mukminin,tunggu,jangan tergesa-gesa,bukankah allah.berfirman,dan sesungguhnya muhammad itu telah melihat jibril diufuk yang terang dan,dan sesungguhnya muhammad telahmelihat jibril itu pada waktu yang lain.;a'isyah menjawab;aku adalah orang pertama dari umat ini yang bertanya tentang hal itu kepada rasulullah. lalu beliau menjawab,dia itu adalah jibril yang belum pernah aku melihatnya dalam bentuk aslinya,kecuali hanya dua kali itu aku melihatnya turun dari langit.bentuk kejadian aslinya yang agung itu menutupi ruangan antara langit dan bumi.
kemudian a'isyah berkata,apakah engkau tidak penah mendengar allah berfirman; dia tidak dapat dicapai oleh penglihatan mata,sedangkan dia dapat melihat segala yang kelihatan,dan dialah yang mahahalus lagi maha mengetahui. apakah engkau tidak mendengar allah berfirman;dan tidak ada bagi seorang manusia pun bahwa allah berkata-kata dengan dia kecuali denganperantaraan wahyu atau di belakang tabir atau dengan mengutuskan seorang utusan lalu diwahyukan kepadanya dengan izin nya apa yang dia kehendaki.sesungguhnya, dia mahatinggi lagi mahabijaksana
a'isyah berkata; barang siapa mengatakan bahwa rasulullah menyebunyikan sesuatu dari kitabullah,bererti dia telah berdusta besar.allah berfirman;hai rasul,sampaikanlah apa yang diturunkan kepadamu dari tuhan mu.dan jika tidak kamu kerjakan kamu tidak menyampaikan amanat nya.
a'isyah berkata;barang siapa mengatakan bahwa beliau mengukapkan berita yang akan terjadi besok,beerti dia telah berdusta besar. allah berfirman;katakanlah,tiada seorang pun di langit dan dibumi yang mengetahui perkara yang ghaib kecuali allah.
a'isyah berkata;andaikan muhammad menyembunyikan sesuatu yang telah diturunkan kepadanya,dia pasti menyembunyikan ayat ini, dan ketika kamu berkata kepada orang yang allah telah melimpahkannikmat kepadanya,tahanlah isterimu dan bertakwalah kepada allah, padahal kamu menyembunyikan sesuatu dalam dirimu itu yang allah akkan menampakkannya, dan kamu takut kepada manusia,padahal allah lah yang lebih berhak untuk kamu takuti.

kata hamba allah; bagaimanakah kamu makrifat kepada allah pada halkamu tidak mengetahui kecuali sesuatu yang kamu makan,kamu minum,kamu pakai, kamu nikahi sedangkan kamu tidak mengendahkan dari manapun adanya.

Anonymous said...

salam sejahtera'shahihnya;

maaf kata;

al quraan; sesungguhnya allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri.[surah raad,ayat 11]

kata hamba allah; kosongkan hatimu yang mana hati itu adalah rumah allah, jangan biarkan selain nya bereba di dalam hati itu.. apabila malaikat tidak masuk ke rumah yang di dalamnya terdapat gambar maka bagaimana allah masuk kehatimu sedang di dalam hatimu terdapat gambar dan berhala.

hadisnya; rasulullah bersabda pad waktu haju wada, hati-hatilah,janganlah kalian kembali kafir sepeninggalku,iaitu saling membunuh satu sama lainnya.