-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20160607

Keturunan Aki Dagang

Salam..
Adakah keturunan
Aki Dagang?
   
Anonymous (TAK ADA NAMA)
6/6/16
Amanah Tengku Laboh Perlu Diserahkan Kepada Warisnya

Lain-lain rujukan:

"Pahlawan yang dibawa oleh Panglima Ambilbar (Aki Daaga) ke Sandakan untuk menemui Residen British  ialah "Aki Dagang , Aki Mutasim, dan Aki Jali". Sementara anak beliau yang bernama "Aki Masaleh" ditinggalkan bagi menjaga keselamatan seterusnya pentadbiran kampung, beliau ini juga dikatakan seorang "Pahlawan" pada ketika itu." [syafiqsamiun.blogspot.my]

2 comments:

Anonymous said...

salam,

soalan tuan tak berapa jelas.

orang 40 ada beberapa kumpulan,dan yang bersama tengku laboh itu adalah kumpulan terakhir yang diarah masuk ketanah melayu.mereka berangkat dari minangkabau dari arahan istana pagarruyung(istana peperintah).

dan selepas dari kumpulan terakhir itu, kesemua orang kumpulan 40 yangseterusnya,seluruhnya telah dikumpulkan dalam tanah melayu @ malaysia,tiada yang datang dari luar.kami mengesan,menjejak dan mengesahkan kedudukan mereka kesemuanya.,dan kebanyakan dari kumpulan yang terkini tidak mengenal diri mereka dan telah uzur dan menerima amanah tanpa pengetahuan diri dan adayang telah mati dan pengganti kepada mereka masih lagi samar-samar akan kedudukan dirimereka. dan kami tidak dapat pastikan kenapa keadaan mereka jadi bergitu.

Anonymous said...

Assalam,

Maksud saya Aki Dagang itu..Seorang yang Musafir yang berkawin dengan Penduduk Tempatan dan Si Musafir pergi Meninggalkan Isterinya setelah mendapat seorang anak.Kadang-kadang ia turut meningalkan sedikit barangan peribadi.

Wassalam.