INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20160812

Yang disebut sebagai anak yatim

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

yang dimaksudkan atau disebut sebagai anak yatim:
anak yang belum akhir bahlig yang kematian kedua bapa dan ibunya.(anak yatim)
dan jikalau seorang diantara keduanya sahaja yang mati,anak itu tidak dikira sebagai anak yatim dan piatu itu hanya disambung sebut oleh orang melayu semata-mata dan tiada dalam fekah.(bukan anak yatim)

ambil contoh kepada diri rasulullah sendiri;bila ayahnya mati dia belum disebut anak yatim lagi tetapi apabila ibunya mati dengan sertamerta dirinya disebut anak yatim. dan mejadi hak wajib kepada keluarga bagi menjaga dan menyaranya.

apabila salah seorang dari bapa dan ibu yang mati,maka yang masih hidup berkhawin lain atau baru untuk kali kedua dan atas sebab perkhawinan kedua itu sianak mendapat bapa atau ibu yang baru sebagai pengganti dan penjaga kepada anak itu.(buka semula bab hukum nasab dan pusaka dan zakat dan tali kekeluargaan).

16:45

5 comments:

Anonymous said...

salamun,
neguai;

(baca betul,niat tergelincir)


bahasa adab disebutkan;lada hitam bunga cenkih bunga lawang kayu manis halia bara...disandarkan kepada fekah,maka adat berkata maksudnya.

maka; itulah bahasa melayu; tidak difahami oleh kebanyakan orang yang ramai.
rahsianya tidak terbuka dan tidak terungkai oleh orang,ia dijaga rapi oleh para pemegang amanahnya.dan para ulama fuqaha yang telah ditinggalkan mereka dibelakang.bukan para ulamak dan bukan para alamak dan bukan para fuulamak.

inilah rahsia sebagai rahsia,maka sesiapa yang boleh membukanya kena menutup rahsia,dan jika terbuka akan rahsia oleh mereka,akibatnya ditanggung oleh diri yang empunya diri sebagai kifarah.(lagi parah kalau menyalah guna rahsia).

inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;


(baca betul,niat tergelincir)


maka janganlah hendaknya merobah apa apa dari susunan kata atau ungkapan yang telah di tinggalkan oleh orang tua-tua dahulu dari pantun selokanya,dari bidalan bahasanya,dari syair gurindamnya. dan jangan memandai menambah kepada nya. dan jangan memandai menambah baikan kepadanya.

bukan sebagai suka-suka orang tua dahulu menyusun kata-katanya sebagai permainan.ilmu itu mereka susun dengan rapi dan tertip mengikut tertipnya al quraan dan sunnah. tidak berubah dan tidak meminda apapun yang telah disampaikan oleh rasulullah saw dari perintah allah.

inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

(baca betul,niat tergelincir)


sebut dalam adabnya; bera kajang berlipat.
sebut dalam fekahnya;mesti disandarkan.
sebut dalam adatnya; cerita sebenarnya.(dalam kisah sejarah nya)

bukalah siapa yang boleh buka,sebaliknya jangan takbur dengan kejayaan mengurai kisahnya.

inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

(baca betul,niat tergelincir)


sebut dalam adabnya;kota gelanggi padang luas pejing tanjung medang guai.
sebut dalam fekahnya;mesti disandarkan.(dalam al quraan dan sunnah)
sebut dalam adat;cerita sebenarnya(dalam ilmunya)

mereka percaya serta yakin kepada ubatnya,sebaliknya mereka tidak bergitu berkeyakinan kepada allah.

(ubat itu perlu dimakan untuk mengubati penyakit jasad@badan(luaran),dan yakin kepada allah itu untuk mengubati penyakit hati@roh(dalaman).

muhasabah diri perlu bersekali dengan tahu dan yakin.(tak tahu dan tak yakin,itu bukannya muhasabah diri namanya),(semuanya itu duduknya dalam rukun islam @rukun iman).

inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

(baca betul,niat tergelincir)


sebut dalam adabnya;tengkolok keris samping.
sebut dalam fekahnya; disandarkan(dalam al quraan@sunnah).
sebut dalam adatnya; cerita sebenarnya.(ilmunya,keterangannya).


hanya sebesar zarrah@atom sahaja dari setitik ilmu yang diberikan kebenaran serta izin allah kepada seluruh hamba makhluk alam, sebaliknya bukan setitik dari lautan yang luas.(tahu yakin faham) berserah diri kepada allah.

inshaallah.