INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[CETAK dan SEMAKAN DAFTAR PENGUNDI]

20161030

Nakhoda Hitam (Tengku Panglima Hitam) -Temerloh Pahang.


Assalamualaikum wbt

Saya ingin memohon pencerahan
berkenaan keturunan saya
yang berasal dari Pagar Ruyung.

Moyang saya yang dikenali
Nakhoda Hitam ataupun
Tengku Panglima Hitam.

Anaknya bernama
Tengku Hj Ali.

Antara sebab2
mengapa keturunan saya
lari ke Tanah Melayu
adalah kerana pemberontakkan yang berlaku
di Istana pada waktu itu.

Kesahihan saya sebagai keturunannya
telah pun terbukti
apabila
Allahyarham Ismail Hj Ali
iaitu cucu kepada
Tengku Panglima Hitam
duduk di singgah sana
Istana YTM Negeri Sembilan
 tanpa ada sebarang tulah yang berlaku.

Keturunan saya banyak di
 Songsang,Temerloh Pahang.

by Erman Ghaz
on Salasilah Keturunan Raja Alam Pagaruyung

on 10/22/16

20161028

Siapakah Penjaga dan Pemegang Amanah

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

segalanya alam ini hak mutlak kepada allah dan allah melantik penjaga yang disukainya bagi pihaknya untuk menjaga@mentadbir alamnya (kerana semuanya adalah mahluk@hambanya semata-mata).

samalah dunia ini, raja bagi sesebuah kerajaan akan duduk di kerusinya, dan dia melantik penjaga bagi menjaga pintu istananya(raja tak akan pergi buka pintu istananya sendiri sebab dia telah mengajikan orang bagi tugas yang tersebut).

tapi ingat penjaga@pemegang amanah@pertugas bagi allah dan kerajaannya, tidak digajikan sebaliknya mereka adalah mengikut perintah mutlak yang maha kuasa(allah) atas tugas hakiki mereka dan tidak boleh dan tidak akan berbelah bagi dan jika mereka bercenderung atau condong dari patuh kepada perintah mutlak, mereka akan didenda tunai@dikenakan kifarah serta-merta.tiada ditangguh dan bertangguh,hukuman sampai lurus dari allah.

dalam dunia ini setiap benda dan perkara akan dipegang dan dijaga oleh seorang pemegang amanah@pertugas seperti lah juga nabi khadir ditugas menjaga....,nabi ilias ditugas menjaga....,nabi sulaiman ditugas menjaga....

termasuklah dua malaikat sebelah kanan dan sebalah kiri kita,mereka ditugaskan...

apabila kita mahu berubat kita akan mendapatkan kebenaran salah seorang dari tiga nabi penjaga yang tersebut,kalau tidak kita dianggap mencuri ubat namanya.

kalau kita mahu memburu haiwan dihutan kita kena minta kebenaran penjaga kepada haiwan iaitu salah seorang dari tiga nabi yang tersebut,kalau tidak mencurilah namanya tu.

kalau kita mahu akan anak dara orang, kita memohonlah kepada ibu@bapa,penjaganya, kalau tidak,kita dinamakan pencolik(pencurilah namanya tu}.

bergitu juga fekah,ada penjaga@pemegang amanahnya.

bergitu juga adat, ada penjaga@pemegang amanahnya.

bergitu juga duli serta daulat, ada penjaga@pemegang amanahnya.

bagi pemegang amanah@pertugas@penjaga pula ada ketuanya bagi tugas menjaga@menyelaras mereka pula.(cari dan mintalah kebenaran ketua, baru lah boleh jalankan urusan).

contoh dan tauladan telah ada di gambarkan oleh allah dalam alam ini@atas muka bumi. tidak melihatkah kita kepada situasi sebegini.

20161021

Apa ada pada nama

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatar,,,

kilaf@kiasnya kepada...

ada orang berkata:...ada apa pada nama?.
dan nama tak membawa kemana-mana.

permulaan ciptaan oleh allah keatas mahluknya. allah telah memberi@meminjamkan sebutan kepada mahluknya sebagai gelaran 'NAMA'.bagi mengenal dan pengenalan keatas mahluk.

boleh sahaja,tidak di berikan akan nama kepada seluruh mahluknya, tetapi apa akan terjadi sekiranya semua tiada bernama(acu bayangkan).

contoh kepada seorang yang pekak lagi bisu(macam mana agaknya dunia dia dan kalau dia juga turut buta matanya).(dunia yang kelam dan gelap)

bergitulah keadaannya jikalau kita ini tidak bernama dan semua benda dan mahluk juga tiada bernama.

sebutan-sebutan yang keluar dari mulut kita itu adalah nama-nama yang diajar dari kalam allah.

maka berbaik sangka dan berhati-hatilah apabila bercakap dengan penggunaan sebutan-sebutan@nama-nama.

jagalah adat dan adab nama.walaupun gelaran yang diberi...

seperti nama muhammad,nama mahmud,nama ibrahim,nama rahman,nama rahim.
jagalah tatasusila nama yang tersebut dan nama-nama lain lagi.

apabila disebut tok gajah,orang akan bayangkan siapa dia dipahang.

apabila disebut abu bakar,umar,othman,ali...orang akan bayangkan siapa mereka di mekkah@tanah arab.

dan apabila disebut iblis...orang akan bayangkan siapa mahluk ini di alam dunia.

dan di sebut pokok...orang akan bayangkan...

dan disebut nasi...orang akan bayangkan...

dan disebut burung...orang akan bayangkan...

ini lah nama, namanya...

20161014

36 huruf jawi

salamun... tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

alif itu raja kepada baa.

baa itu raja kepada taa.

taa itu raja kepada saa.

begitulah seterusnya sehingga kepada huruf nya. dan empat raja-raja.

nabi muhammad saw itu raja nya dari yang tersebut(raja fekah @ raja adat @raja ilmu @raja keturunan).

nabi adam itu hanya khalifah@wazir kepada rasulullah saw dan kepada allah swt semata.

maharaja adalah allah swt.dan dia juga lah maharaja kepada seluruh maharaja bagi sekelian alam dan mutlak. dan allah jua yang maha mulia dari segala yang maha mulia dari seluruh nama-nama nya yang banyak itu.

tuan@puan itu pula yang mana satu kedudukannya dari diantara alif hingga ke nya (36 huruf jawi semua sekali).

yang berteging urat sampai menumpah akan darah bertuntutan dalam hati dan dimulut.( membuang saudara memutuskan siratulrahim hanya disebabkan sebuah kerusi tu buat apa).

daripada bertututan melalut-lalut, terlebih baik diperbetulkan perkara yang lama tersalah tu. diperbaiki dan dipulihkan, harap-harap@moga-moga di redho oleh allah dan rasulullah.

runtuh nya kerusi yang direbutkan itu, akan runtuh lah malaysia.

tuan@puan nak duduk kat mana?.
jaga baik-baik kelakuan tuan@puan.

20161013

BUKAN JATI DARAH RAJA LAGI?

Salam,
lama xupdate dan jalan2 disini sambil membaca.

TERIMA KASIH ; atas kata2 kepercayaan anda.

Sebenar senang cerita.
Waris asal jarang nk cerita.
Tulis2 sebab mereka tahu apa yang patut dan xpatut public tahu.
semua org boleh mengaku kebenarannya.

Tapi dimana; anda secara fizikal, nyata
dan bukti lain2
atau hanya sekadar cerita omong kosong org2 tua2 shj..

 Jika begitu sy juga boleh saja2 tulis
kononnya saya dr keturunan teja ke.
Sultan Kedah ke..
raja pahang ke..
sultan Aceh ke.

Tapi tak ada pon bukti2.
Sekadar dgr sembangan org2 tua2 dulu2
turun temurun;katanyaaaa;..

btul kan bloggers maaf ye.
Sy skdr bercerita shj
dan berkongsi sembang.

Jgn stress hihi
Ok nak reply quotes2 diatas.

Ade artikel diatas mengatakan tun teja
dan warisnya;
anak perempuan tun teja;
yang ade seorg bloggers diatas kata.;
BUKAN JATI DARAH RAJA LAGI;

knp kata begitu.
Nanti jika benar dia masih darah raja.
Sehingga gugus ke 7 nya spt lagenda mahsuri.

Bkn ke kena tulahnya.
Maaf ye.

on Keturunan Tun Teja Mencari Waris
by Ayu
on 10/10/16

Antara buku-buku yang diwartakan haram oleh KDN bagi tahun 1951-2008

SENARAI BUKU-BUKU DALAM BAHASA MALAYASIA BERUNSUR ISLAM YANG DIWARTA HARAM OLEH KEMENTERIAN DALAM NEGERI (MENGIKUT ABJAD DARI TAHUN 1951 – 2008) BAGI BAHASA MELAYU

01 Allah Yang Maha Mengetahui  (berkala)Gerakan Marhin-196907.08.1969P.U.(A)307

02 Al -Kitab –Bukululus, dengan syarat kepada penganut agama Kristian dan kegunaan gereja sahaja.-Lembaga Al-Kitab Indonesia Jakarta 1979198213.05.1982P.U.(A)134

03 Al -Quran Tentang Manusia dan EkonomiNazwar SyamsuThinker‟s Library Sdn.Bhd. Johor Bahru198605.11.1992P.U.(A)420

04 Al -Quran Tentang Manusia dan MasyarakatNazwar SyamsuThinker‟s Library Sdn.Bhd. Johor Bahru198605.11.1992P.U.(A)4

05 Al -Quran Tentang Syalat, Puasa dan WaktuNazwar SyamsuThinker‟s Library Sdn.Bhd. Johor Bahru198605.11.1992P.U.(A)420

06 Al -Ghazali MishkatPenterjemahan: W.H.T GaidenerKitab BhavanAlamat: New Delhi, India (1110002)198708.10.1992P.U.(A)36

07 Aku Percaya Penglihatan Kennetan E.HaginYayasan Perkhabaran Injil „IMMANUEL‟ Jl. Cisadane, 10A/Radem Saleh, P.O Box 2661, Jakarta198726.08.1999P.U.(A)357

08 Al -Kitab dan Ilmu PengetahuanJeff Harvey & C PallaghyYayasan Perkhabaran Injil „IMMANUEL‟ Jl. Cisadane, 10A/Radem Saleh, P.O Box 2661, Jakarta198726.08.1999P.U.(A)357

09 Analisa Al -KitabHowand M. GeringYayasan Perkhabaran Injil „IMMANUEL‟ Jl. Cisadane, 10A/Radem Saleh, P.O Box 2661, Jakarta198726.08.1999P.U.(A)357

10 Apakah Ye sus Itu Anak AllahGordon LindsayYayasan Perkhabaran Injil „IMMANUEL‟ Jl. Cisadane, 10A/Radem Saleh, P.O Box 2661, Jakarta198726.08.1999P.U.(A)35711

11 Aurad Muhamadiah Pegangan  Darul Arqam Sekaligus Menjawab TuduhanUstaz Hj. Ashaari MuhammadPenerangan Arqam198824.11.1988P.U.(A)417

11 Rahsia Mengenal Diri (Buku 1,  2, 3, 4)Ustaz Hal AzwanCitak Khidmat (M) Sdn.Bhd, Lot 10-2B,Jalan Besar Ampang, Selangor.Pencetak:Percetakan Polygraphic (M) Sdn.Bhd.Istiramai EnterpriseSdn.Bhd, Taman Sdn.Bhd, Taman Norwana Ampang, Selangor.1995199625.04.1996P.U. (A)174

12 Apakah Judi Itu Prof. K .H. Ibrahim Hosen LMLLembaga Kajian Umiah Institut Umu Al-Quran (11C)Jakarta 1987198923.09.1993P.U.(A)280

13 Riwayat Bilal -M.A Jaya Indonesia199626.12.1996P.U. (A)614

14 Arqam Militan Abu Saifullah RamadhanTinta Merah Kuala Lumpur199205.11.1992P.U.(A)42014Alam Sebagai SaksiMohamad Zain bin

15 Riwayat Siti Asiah dan  Masyitoh-M.A Jaya Indonesia199626.12.1996P.U. (A)61414Riwayat Nabi Musa a.s dan Qarun--M.A Jaya Indonesia199626.12.1996P.U. (A)614

16 Alam Sebagai Saksi Mohamad Zain bin HassanPustaka Ansharullah199323.09.1993P.U.(A)280BIL.11

17 Riwayat Nabi Sulaiman a.s  dengan Burung Garuda-M.A Jaya Indonesia199626.12.1996P.U. (A)61416Rasul Allah Kedatangan Iblis-M.A Jaya Indonesia1996199626.12.1996P.U. (A)614

17 R isalah Kamarul Huda-M.A Jaya Indonesia199626.12.1996P.U. (A)61418Rahsia Manusia Menyingkap Ruh IllahiTajuk Asal:Asrar alAsrar al-Insan fi MArifah ar-Ruh wa ar-RahmanSyeikh Nur Al-Din Ar-RaniriPustaka SufiYogjakarta, Indonesia200426.04.2007P.U. (A)170

18 Rahsia Manusia Menyingkap  Ruh IllahiTajuk Asal:Asrar al-Insan fi MArifah ar-Ruh wa ar-RahmanSyeikh Nur Al-Din ArDin Ar-RaniriPustaka SufiYogjakarta, Indonesia200426.04.2007P.U. (A)170

19 Risalah No.2 Dile,a Umat  Islam-Antara Hadis dan QuranKassim AhmadForum Iqra‟ Berhad123-1-14, Wisma KGN Pengkalan Weld, 10300 Pulau Pinang.Pulau Pinang.200208.06.2006P.U. (A)217

20 Rahsia Jalan Yang Lurus TiadaTiada200517.01.2008P.U. (A)1421.Ringkasan Mafatih Al-JinanKunci Pembuka SyurgaKunci Pembuka SyurgaDoa Seminggu, Amalan Malam Jumaat, Doa dan Munajat Dalam SemingguSyeikh At

21 . Ringkasan Mafatih Al-JinanKunci Pembuka SyurgaDoa Seminggu, Amalan Malam Jumaat, Doa dan Munajat Dalam SemingguSyeikh At-TusiyJasmin EnterpriseP.O Box No. 12649P.O Box No. 1264950786 Kuala Lumpur200626.04.2007P.U. (A)169

22 Siapa Tuhan  dan Juru Selamat Manusia Itu (Who is the lord & savior of mankind)-South China Peniel Press, 149, Waterloo Road, Kaloon, Hong Kong & Wah Seong Press, Alor Star, Kedah.195109.04.1951L.N. 186L.N. 186

23 Siasah dan Loteri serta alim  ulamaAbdul Kadir bi nAbdul Mutalib al-Indonesia al-MandiliChap Mat Ba‟atul Annuar196306.06.196306.06.1963L.N.137

24 Suara Siswa -PKPIMd/a Ibu Pejabat PKPIMInstitut Teknologi MARA, Jalan Othman, Petaling Jaya.Dicetak:Bairut197101.04.1971P.U. (A)110110

25 Suluh Keadillan -Jadikan Hari Raya Sebagai Hari Pengorabanan Lagi Perjuangan Umat Islam Disember 1975 (Risalah)--197723.06.1977P.U. (A)P.U. (A)183

26 Surat -surat Dari Langit (Risalah)--198011.01.1980P.U. (A)20

27 Saipakah Yang Akan Suka  Akan Gelap (Risalah)--198115.04.1981P.U. (A)108

28 Saksi Yang Setia (Risalah) --198115.04.1981P.U. (A)10829

29 Soal Jawab Tentang Berbagai  masalah AgamaA. Hassan Mohd. Maasum H. Mahmud Aziz Abd. Kadir Hassan, Haji Yunus Hashim.-198221.01.1982P.U. (A)
3 Surat: Allah yang maha pengasih lagi penyayang-Dicetak Dalam:Bahasa Malaysia (berkala)Dengan pecahan kepala:i.Pilihanraya umum Malaysia „seruan‟ii.Bukti--bukti „Dalil-dalil untuk Diadili‟iii.Kejadian-kejadian yang menyedihkan.--196917.07.1969P.U. (A)259

30 Syahed 11 Tanjong P eriok JakartaUstaz Abdul Kadir Djaelani-198517.01.1985P.U. (A)30

31 Saat Untuk Bersorak Luis PalauYakin 11, Genting Besar 85, Surabaya Indonesia198726.08.1999P.U. (A)35732

32 Siapa Mujaddid Kurun ke 15 Hj Ashaari MuhammadPenerangan Al-Arqam, Sungai Pencala, Jalan Damansara, Kuala Lumpur.198821.09.1989P.U. (A)278

sumber;
jheatweb.terengganu.gov.my

20161010

tak ada yang di sembunyikan atau disorok

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

banyak perkara dalam dunia ni yang dikatakan disembunyikan@disorok.

tak ada yang di sembunyikan@disorok pun.

tuan@puan tu tersalah pandang je gamaknya.

dalam al-quran@al-hadis,dah terang-terang beri penjelasan.

ulamak dan tok-tok guru dah berbuih mulut beri penerangan dan perincian.

agak-agaknya lah orang yang mendengar lelap masa tok guru mengajar kot.

ilmu ini(islam),
bukannya baru seratus empat puluh hari.
dah seribu empat ratus tahun dah.
dan kalu ikut-ikut,dah lebih dari itu.
(yang mengajarnya bukan ustaz sebaliknya rasulullah@nabi muhammad saw) dan .....

nak kena mengaji pakai jawi lama, baru boleh tahu ni.

sebahagian dari perkataan yang ada dalam malaysia ni kena di tulis dan dibaca dalam tulisan ejaan jawi lama, baru dapat akan maksudnya.

seperti contohnya:-

koi.........eja dalam jawi.

guai.......eja dalam jawi

seperti p ramli bercerita dalam filemnya,nujum pak belalang...tuah dan buah...contoh lain...tupai dan topi.ejalah dalam ejaan jawi lama.

tuan@puan perhatikan betul_betul, apa yang terungkai.

kalau tak dapat juga, jumpa tok guru pondok yang mengajar kitab lama. dan tanya dia apa dimaksudkan "kaf.wau ya" dan "ga.wau.ya".

20161009

Sungai dan tempat menyukat paras air sungai di Pahang.

Berikut adlah tempat menyukat paras air bagi persediaan banjir.

Jambatan Gelugor    Kuantan    Sg.Lepar
Kuala Sg.Chini    Pekan    Sg.Pahang
Kuantan Bypass    Kuantan    Sg.Kuantan
PahangTua2    Pekan    Sg. Pahang
Pesona Camp    Kuantan    Sg.Kuantan
Sg Belat di Sri Damai    Kuantan    Sg Kuantan
Sg Jelai di Kuala Medang    Lipis    Sg Pahang
Sg Lembing    Kuantan    Sg.Kuantan
Sg Lipis di Batu Malim    Raub    Sg Lipis
Sg Pahang di Kg Chenor    Maran    Sg Pahang
Sg Tanum di Jam Chegar Perah     Kuala Lipis    Sg Pahang
Sg.Bentong di Kuala Marong    Bentong     Sg.Pahang
Sg.Ikan    Cameron Highland    Sg.Pahang
Sg.Jelai di Bukit Betong    Lipis    Sg.Jelai
Sg.Jelai di Jeram Bungor    Lipis    Sg.Pahang
Sg.Kuantan di Bukit Kenau    Kuantan    Sg.Kuantan
Sg.Kuantan di Pasir Kemudi    Kuantan    Sg.Kuantan
Sg.Pahang di Lubuk Paku    Maran    Sg.Pahang
Sg.Pahang di Pekan    Pekan    Sg. Pahang
Sg.Pahang di Serambi (Paloh Inai)    Pekan    Sg.Pahang
Sg.Pahang di Sungai Yap    Jerantut    Sg.Pahang
Sg.Pahang di Temerloh (Lubuk Pasu)    Temerloh    Sg.Pahang
Sg.Perdak di Telemong    Bentong    Sg.Perdak
Sg.Semantan di Kg. Lengkong    Temerloh    Sg.Pahang
Sg.Tembeling di Kuala Tahan    Jerantut    Sg.Pahang
Sg.Triang di Triang    Bera    Sg.Pahang

sumber
infobanjir.water.gov.my

Senarai bukit dan gunung di Pahang (ikut nama)

Berikut adalah senarai nama bukit dan gunung berdasarkan huruf.

Bukit Bertangga Pahang-Bera     472m
Bukit Bujang Pahang-Cameron    1,771m
Bukit Cemingat Pahang-Bera     524m
Bukit Chini Pahang-Pekan     641m
Bukit Derow Pahang-Cameron     745m
Bukit Gayong Pahang-Rompin     339m
Bukit Idung Pahang         781mBukit Jenderus Pahang     520m
Bukit Pemandang Pahang     566m
Bukit Peteri Pahang         1,461m
Bukit Tajam Pahang         877m
Bukit Takun Pahang         442m
Bukit Tok Jenung Pahang     720
Bukit Tujuh Pahang         867m
Bukit Tunggul Selangor-Pahang 1,663m
Gunung Bedung Pahang     1,469m
Gunung Belalai Pahang     1,038m
Gunung Beluat Pahang     1,700m
Gunung Benum Pahang     2,107m
Gunung Berantai Pahang     768m
Gunung Beremban Pahang     1,841m
Gunung Berembun Pahang     2,078m
Gunung Berembun Pahang     2,078m
Gunung Berinchang     Pahang     2,031m
Gunung Cecil Pahang     1,740m
Gunung Cherlak Pahang     934m
Gunung Diwangsa Pahang     1,395m
Gunung Gabis Pahang     1,106m
Gunung Gagau Kelantan-Terengganu-Pahang 1,376m
Gunung Gedung Pahang     2,065m
Gunung Hulu Bakar Pahang     1,391m
Gunung Hulu Kechau Pahang     1,945m
Gunung Hulu Kemapan Pahang     854m
Gunung Hulu Semangkok Selangor-Pahang 1,668m
Gunung Irau Pahang         2,110m
Gunung Irong Pahang     1,191m
Gunung Jasar Pahang     1,696m
Gunung Jua Pahang         829m
Gunung Junction Perak-Pahang-Kelantan     2,071m
Gunung Laris Pahang     1,075m
Gunung Lebah Pahang     1,522m
Gunung Lerek Pahang     1,049m
Gunung Liang Timur Pahang     1,933m
Gunung Liang Timur Pahang     1,933m
Gunung Mandi Angin Terengganu-Pahang 1,460m
Gunung Padang Temambong Pahang-Perak 701m
Gunung Palas Pahang     1,391m
Gunung Pallas Pahang     1,520m
Gunung Panggang Paku Pahang 1,266m
Gunung Penelope Pahang     1,800m
Gunung Penumpu Pahang     1,094m
Gunung Perdah Pahang     1,576m
Gunung Perdis Pahang     1,279m
Gunung Perlis Kelantan-Pahang 733m
Gunung Pulang Pahang     1,063m
Gunung Rock Pahang     1,740m
Gunung Senyum Pahang     486m
Gunung Serudum Pahang     975m
Gunung Serundum Pahang     1,055m
Gunung Siku Pahang     1,915m
Gunung Tahan Pahang-Jerantut     2,187m
Gunung Tangga Pahang     2,014m
Gunung Tapis Pahang     1,512m
Gunung Terbakar Pahang     1,320m
Gunung Tungku Pahang     928m
Gunung Ulu Bakau Selangor-Pahang 1,345m
Gunung Ulu Perus Pahang     1,433m
Gunung Ulu Telang Pahang     1,376m
Pine Tree Hill Selangor-Pahang 1,456m

Harap sama-sama dapat membantu membetulkan maklumat serta meletakkan daerah dan kampung bagi bukit dan gunung ini.

sumber
gist.github.com

Senarai bukit dan gunung di Pahang (ikut ketinggian)

Berikut adalah senartai 45 buah bukit dan gunung di Pahang yang disusun berdasarkan ketinggian.

Gunung Tahan Pahang     2,187m
Gunung Irau Pahang         2,110m
Gunung Benum Pahang     2,107m
Gunung Berembun Pahang     2,078m
Gunung Berembun Pahang     2,078m
Gunung Junction Perak-Pahang-Kelantan     2,071m
Gunung Gedung Pahang     2,065m
Gunung Berinchang     Pahang     2,031m
Gunung Tangga Pahang     2,014m
Gunung Hulu Kechau Pahang     1,945m
Gunung Liang Timur Pahang     1,933m
Gunung Liang Timur Pahang     1,933m
Gunung Siku Pahang     1,915m
Gunung Beremban Pahang     1,841m
Gunung Penelope Pahang     1,800m
Bukit Bujang Pahang         1,771m
Gunung Rock Pahang     1,740m
Gunung Cecil Pahang     1,740m
Gunung Beluat Pahang     1,700m
Gunung Jasar Pahang     1,696m
Bukit Tunggul Selangor-Pahang 1,663m
Gunung Hulu Semangkok Selangor-Pahang 1,668m
Gunung Perdah Pahang     1,576m
Gunung Lebah Pahang     1,522m
Gunung Pallas Pahang     1,520m
Gunung Tapis Pahang     1,512m
Gunung Bedung Pahang     1,469m
Bukit Peteri Pahang         1,461m
Gunung Mandi Angin Terengganu-Pahang 1,460m
Pine Tree Hill Selangor-Pahang 1,456m
Gunung Ulu Perus Pahang     1,433m
Gunung Diwangsa Pahang     1,395m
Gunung Hulu Bakar Pahang     1,391m
Gunung Palas Pahang     1,391m
Gunung Ulu Telang Pahang     1,376m
Gunung Gagau Kelantan-Terengganu-Pahang 1,376m
Gunung Ulu Bakau Selangor-Pahang 1,345m
Gunung Terbakar Pahang     1,320m
Gunung Perdis Pahang     1,279m
Gunung Panggang Paku Pahang 1,266m
Gunung Irong Pahang     1,191m
Gunung Gabis Pahang     1,106m
Gunung Penumpu Pahang     1,094m
Gunung Laris Pahang     1,075m
Gunung Pulang Pahang     1,063m
Gunung Serundum Pahang     1,055m
Gunung Lerek Pahang     1,049m
Gunung Belalai Pahang     1,038m
Gunung Serudum Pahang     975m
Gunung Cherlak Pahang     934m
Gunung Tungku Pahang     928m
Bukit Tajam Pahang         877m
Bukit Tujuh Pahang         867m
Gunung Hulu Kemapan Pahang     854m
Gunung Jua Pahang         829m
Bukit Idung Pahang         781m
Gunung Berantai Pahang     768m
Bukit Derow Pahang         745m
Gunung Perlis Kelantan-Pahang 733m
Bukit Tok Jenung Pahang     720
Gunung Padang Temambong Pahang-Perak 701m
Bukit Chini Pahang         641m
Bukit Pemandang Pahang     566m
Bukit Cemingat Pahang     524m
Bukit Jenderus Pahang     520m
Gunung Senyum Pahang     486m
Bukit Bertangga Pahang     472m
Bukit Takun Pahang         442m
Bukit Gayong Pahang     339m

sumber
gist.github.com

20161007

salamun...Tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

kita lihat burung yang keluarnya pagi untuk mencari makan dan akan pulang ke sarang pada waktu petang senja.

dan kelawar pula yang keluarnya petang senja untuk mencari makan dan akan pulang ke sarang pada waktu subuh pagi.

dan lihat pula kedua burung layang-layang dan kelawar,apabila hujan@lepas hujan di petang@senja, mereka berterbangan melayang bersama di langit.

pernah kah melihat mereka berlanggar dan berebut-rebut atau berlawan diantara mereka.

kalau ada,kedua mereka akan dilupuskan sebab tak ikut peraturan fekah.(seperti dua buah kapalterbang bertembung lalu jatuh kebumi)

macammana pula,kita manusia ni, siang cari makan,malam cari makan, bila masa balik rumahnya, tak rasa letih ke?.

ada orang berkerja siang,maka berihatlah dimalam hari dengan bersujud kepada ilahi.

ada orang berkerja malam, maka berihatlah disiang hari dengan bersujud kepada ilahi.

dan ada orang lansung tak berkerja, siang tidak,malam pun tidak. ulat dalam batu itu pun berkerja untuk hidup,kalau tidak mati keras dia dalam batu tu.

20161005

Sulaiman bin Imam Haji Siddek dan waris Keris Tikam Batu

Assalammualaikum..

Salam persaudaraan buat semua.. Sebenar semakin dicari semakin banyak rahsia.. Tetapi mungkin masih juga ada sebahagian darinya kekal sebagai rahsia.. Saya juga tertanya-tanya susur galur keluarga sebelah ibu saya yang dikatakan berasal dari Pagar Ruyong..

Dikatakan begini menurut ceritanya..

Moyang saya salah seorang raja yang lari dari istana kerana enggan dirinya ditabalkan menjadi sultan.. Lari ke sempandan (tak ingat nama tempat). Moyang saya telah naik ke atas sebatang pokok tualang yang tinggi dikejar pembesar negeri untuk di tabalkan..

Tetapi moyang saya enggan turun walau di tunggu berhari-hari..

Akhirnya persalinan kebesaran ditinggalkan di bawah pokok taualang tempat dia berdiri dan para pembesar balik ke istana untuk menabalkan pewaris yang lain.. Antara barang adat yg ditinggalkan adalah sepersalinan pakaian diraja dan Keris Tikam Batu..

Saya pun dah tidak ingat berluk berapa sebab pernah pegang sekali ketika umur 9 tahun..menurut cerita dari saudara sulung ibu saya keris itu keris tikam batu.. Keris di katakan mampu menikam batu seandainya benar kena salur galur keturunan dari pagar ruyong.. Hujungnya Merah Menyala..

Diwariskan kepada arwah tok aki saya bernama Sulaiman bin Imam Haji Siddek tetapi bila tok aki saya meninggal keris tersebut telah di ambil oleh iparnya yang sekarang duduk di Jengka.. Tidak terjaga.. Saat saya melihatnya pun merahnya sudah tidak bernyala cuma masih boleh didirikan sahaja..

Ayah saya pernah berjumpa dengan ipar tok aki dan minta dipulangkn kepada yang hak kerana bimbang akan terkena tulahan tetapi beliau enggan.. Telah dikatakan memang terkena tulahan kerana seorang anaknya bisu, seorang lagi putus jari dan seorang lagi gila..

Ayah saya ada juga susut galur Sultan Abd Saman Selangor jadi sedikit sebanyak bab adat salasilah keluarga diketauinya justeru itu ayah mencari jejak keluarga sebelah ibu saya..

Menurut ayah, di Lipis ada seorang pemegang rahsia adat keluarga bernama Tok Raja. Tetapi beliau sudah meninggal dunia ketika saya cuba menjejaknya..

Sampai sekarang tidak lagi diteruskan mencari.. Hampir semua tanda-tanda lenyap di ambil oleh mereka yang saya pun tidak pasti siapa.. Meriam, tombak, pakaian dan keris semua diambil oleh bukan waris (ipar duwai sebelah arwah tokwan). Yg dapat di jejal cuma keris sebab ada pada adik arwah tokwan (ipar arwah tok aki) itu pun beliau enggan serahkan..

Menurut ibu lagi, keturunan moyang yang membuka Bukit Kota di Kuala Lipis.. Nama Padang Tunku dan Bukit Kota itu pun asal dari peristiwa pembukaan kawasan tersebut.. Menurut kata arwah pak long saya dulu-dulu pun ada sahaja waris-waris dari istana ke Bukit Kota setiap kali ada majlis adat hendak di lakukan di sana.

Cuma keluarga kami sejak dari moyang saya yang bernama Imam Haji Siddik, tidak lagi campur urusan istana. Malahan moyangnya juga sudah mempunyai dua nama yakni satu nama rakyat jelata dan satu lagi nama yang punya gelaran di tengku atau raja..

Mngkin ada sebabnya gelaran dirahsiakan..

Cuma adik beradik arwah tok aki masih ada tinggal seorang sahaja lagi yang kini dikatakan bermukim di Kuala Kangsar.. (belum berpeluang berjumpa)..

Biarlah rasia kekal rahsia tetapi setidak-tidak kita kenal saudara mara kita..Tujuan saya cuma satu.. Mencari jejak saudara mara.. Biarpun hilang semua tanda, darah mengalir tetap sama..Ukhuwah yang dicari..

Kepada yang ada pertalian dengan cerita yang nyatakan boleh berhubung dengan saya..

Email saya di
noryshidayah@gmail.com
atau
aziela5966@gmail.com
sekian wasalam.
-------------------------------------------------------
by Anonymous (Tak Ada Nama)
on 10/3/16