INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[Belajar Al Quran]

20161028

Siapakah Penjaga dan Pemegang Amanah

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

segalanya alam ini hak mutlak kepada allah dan allah melantik penjaga yang disukainya bagi pihaknya untuk menjaga@mentadbir alamnya (kerana semuanya adalah mahluk@hambanya semata-mata).

samalah dunia ini, raja bagi sesebuah kerajaan akan duduk di kerusinya, dan dia melantik penjaga bagi menjaga pintu istananya(raja tak akan pergi buka pintu istananya sendiri sebab dia telah mengajikan orang bagi tugas yang tersebut).

tapi ingat penjaga@pemegang amanah@pertugas bagi allah dan kerajaannya, tidak digajikan sebaliknya mereka adalah mengikut perintah mutlak yang maha kuasa(allah) atas tugas hakiki mereka dan tidak boleh dan tidak akan berbelah bagi dan jika mereka bercenderung atau condong dari patuh kepada perintah mutlak, mereka akan didenda tunai@dikenakan kifarah serta-merta.tiada ditangguh dan bertangguh,hukuman sampai lurus dari allah.

dalam dunia ini setiap benda dan perkara akan dipegang dan dijaga oleh seorang pemegang amanah@pertugas seperti lah juga nabi khadir ditugas menjaga....,nabi ilias ditugas menjaga....,nabi sulaiman ditugas menjaga....

termasuklah dua malaikat sebelah kanan dan sebalah kiri kita,mereka ditugaskan...

apabila kita mahu berubat kita akan mendapatkan kebenaran salah seorang dari tiga nabi penjaga yang tersebut,kalau tidak kita dianggap mencuri ubat namanya.

kalau kita mahu memburu haiwan dihutan kita kena minta kebenaran penjaga kepada haiwan iaitu salah seorang dari tiga nabi yang tersebut,kalau tidak mencurilah namanya tu.

kalau kita mahu akan anak dara orang, kita memohonlah kepada ibu@bapa,penjaganya, kalau tidak,kita dinamakan pencolik(pencurilah namanya tu}.

bergitu juga fekah,ada penjaga@pemegang amanahnya.

bergitu juga adat, ada penjaga@pemegang amanahnya.

bergitu juga duli serta daulat, ada penjaga@pemegang amanahnya.

bagi pemegang amanah@pertugas@penjaga pula ada ketuanya bagi tugas menjaga@menyelaras mereka pula.(cari dan mintalah kebenaran ketua, baru lah boleh jalankan urusan).

contoh dan tauladan telah ada di gambarkan oleh allah dalam alam ini@atas muka bumi. tidak melihatkah kita kepada situasi sebegini.

7 comments:

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



tahukah kamu yang mendustakan agama?[ayat 1;surah 107]

itulah orang yang mengherdik anak yatim.[ayat2;surah 107]

dan tidak menganjurkan memberi makan orang miskin.[ayat3;surah 107]

maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang solat.[ayat 4;surah 107]

orang-orang yang lalai dari solatnya.[ayat 5;surah 107]

orang-orang yang berbuat riya.[ayat 6;surah 107]

dan enggan barang berguna.[ayat 7; surah 107]



pernilaikanlah diri kita dengan membandingkan kepada ayat dalam surah 107 itu.

adakah kita kusyuk dalam solat.sedangkan maksud solat itu sendiri tidak dimengertikan.

islam sebagai agama,sedangkan maksud islam itu sendiri tidak dimengertikan.

anak yatim dan orang miskin serta orang tua,sedangkan keadaan masih terbiar tidak terbela.

barang berguna dinafikan dan hanya jari yang ditundingkan sebagai tanda.

dan sebaliknya tangan ditadah memohon rahmat dan pahala. untuk apa?,untuk siapa?


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



nasi yang sempurna adalah yang dimasak elok,maka sedap orang memakannya dengan harum baunya,serta cantik putih berseri bila dilihat.maka sukatan airnya dan api semasa memasaknya sekata.

nasi yang mentah akan terasa jelantah berasnya,maka dimakan memang boleh tepi mungkin akan menyebabkan sakit perut. maka dimasakkan semula sehingga masak boleh dimakan orang.tetapi ia dikatakan tidak sempurna masakannya.

maka perlulah orang yang bergitu mendapatkan ilmu pelajaran bagi kesempurnaan memasak nasi. bergitu jugalah dengan rukun islam dan rukun iman perlu disempurnakan. dan kalau tidak sempurna maka jadilah seperti nasi mentah.

maka bergitulah ibadah manusia yang hendak di persembahkan kepada allah,hendaklah yang sempurna, dan bukan yang mentah atau tidak berapa sempurna.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul, niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



hai orang-orang yang beriman,mengapa kamu mengatakan apa yang tidak kamu perbuat?[ayat 2;surah 61]

amat besar kebencian disisi allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tiada kamu kerjakan.[ayat 3;surah 61]

dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang mengada-adakan dusta terhadap allah sedang dia diajak kepada agama islam? dan allah tiada memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim..[ayat 7;surah 61]

mereka ingin hendak memadamkan cahaya allah dengan mulut mereka, dan allah tetap menyempurnakan cahaya nya meskipun orang-orang ingkar benci.[ayat 8;surah 61]



inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah.



dan apa saja ni'mat yang ada pada kamu,maka dari allah lah,dan bila kamu ditimpa oleh kemudaratan,maka hanya kepada nya lah kamu meminta pertolongan.[ayat 53;surah 16]

kemudian apabila dia telah menghilangkan kemudaratan itu daripada kamu,tiba-tiba sebahagian daripada kamu mempersekutukan tuhannya dengan,[ayat 54;surah 16]

biarlah mereka mengingkari ni'mat yang telah kami berikan kepada mereka; maka bersenang-snanglah kamu. kelak kamu akan mengetahui.[ayat 55;surah 16]



inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



perinya bahasa adab;[maka perlu dibaca dalam fekah,barulah dapat adat sejarahnya](sebahagian dari ilmu ilmunya,maka ilmu mutlak milik allah)


tanjung puteri selat teberau kucing bertanduk.


inshaallah.


Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.


maka perinya bahasa adab; dibacakan semula fekahnya serta adatnya sebagai ilmu yang dianugerahkan allah kepada hamba makhluk nya manusia.

is'rak mik'ra muhammad.

dari mekkah ke baitul makdis di angkat naik ke langit ke siratul muntaha.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



manusia itu adalah umat yang satu. maka allah mengutuskan para nabi,sebagai pemberi khabar gembira dan pemberi peringatan, dan allah menurunkan bersama mereka kitab dengan benar,untuk memberi keputusan diantara manusia tentang perkara yang mereka perselisihkan. tidaklah berselisih tentang kitab itu melainkan orang yang telah didatangkan kepada mereka kitab, iaitu setelah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang nyata,kereka dengki antara mereka sendiri.maka allah memberi petunjuk orang-orang yang beriman kepada kebenaran tentang hal yang mereka perselisihkan itu dengan kehendak nya.dan allah selalu memberi petunjuk orang yang dikehendaki nya kepada jalan yang lurus.[ayat 213;surah 2]

apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga,padahal belum datang kepadamu sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu?
mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan,dan digongcangkan sehingga berkata rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya:'bilakah datangnya pertolongan allah?'.ingatlah, sesungguhnya pertolongan allah itu amat dekat.[ayat214;surah 2]


inshaallah.