INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[CETAK dan SEMAKAN DAFTAR PENGUNDI]

20161129

Senarai Buku Yang Diperakukan Haram Oleh Mesyuarat Jawatankuasa Penapisan Jakim (2012)

1.
Agama Politik: Nalar Politik Islam
Pengarang: Ahmad Vaesi
Penterjemah : Ali Syahab
Perniagaan Jahabersa 15,Jalan Dataran  3/3, Taman Kempas 81200 Johor Bahru, Johor
Cadangan :Dikenakan Perintah Larangan
Alasan: Berunsur Syiah

2.
Akhirnyaku Temui Kebenaran
Karya: Dr. Ahmad Al-Tijani Al-Samawi
Terjemahan : Kumpulan Pengajian Islam Uia,Malaysia 1995. Percetakan Darul Iman, Jalan Tok Pulau Manis, Kuala Terengganu, Terengganu
Cadangan :Dikenakan Perintah Larangan
Alasan: Promosi Syiah

3.
Jirannya Jin
Penghantar : Saleeh Bin Hamzah Ci Wong Enterprise, As-84, Jalan Hang Tuah 4, Salak South Garden 57100 Kuala Lumpur
Cadangan :
Ditahan/Dilupus Dan Tidak Disebarkan. Makluman Ke Bahagian Penerbitan

4.
Saling Memberi Saling Menerima
Karya: Sayyid Mahdi As Sadr
Penterjemahan:Ali Bin Yahya
Penerbit Zahra Ji. Batu Ampar Lii No. 14 Condet Jakarta 13520
Cadangan : Diperakukan Haram
Alasan: Berunsur Syiah

5.
Sakit Apakah Ubatnya Penelitian Daripada Al
-
Quran Dan Hadis
Penghantar : Wan Md Jamil B. Haji Wan Md Saman
Wjsb Resources, C2-1 Jalan Selaman 1, Dataran Palma Off,Jalan Ampang 68000 Selangor
Cadangan :Diperakukan Haram
Alasan:Berunsur Tahyul/Khurafat

6.
Imamul Muhtadin Ali Bin Abi Thalib
Karya: H.M.H Al-Hamid Al-Husaini
Penyunting: Abdullah Hasan
Pustaka Hidayah Bandung, Indonesia
Cadangan : Diperakukan Haram
Alasan: Berunsur Syiah / Mencela Sahabat


7.
Fatwa-Fatwa Soal Jawab Seputar Muamalah Ahli Bait
Karya: Ayatullah Al-Uzhma Imam Ali Khamenei
Penterjemah :Muhsin Labib
Penerbit Al-Huda P.O Box. 7335 Jkspm 12073,Jakarta
Cadangan : Diperakukan Haram
Alasan: Berunsur Syiah

8.
The Golden Laws : History Through
The Eyes Of The Eternal Budhha
Pengarang :Ryuho Okawa
Penerbit: Lantern Books, New York
Cadangan : Diperakukan Haram Menghina Islam Dan Nabi

9
Memories Of Muhammad Omid Safi Harperone
Cadangan : Diperakukan Haram
Alasan: Berunsur Syiah/Menghina Nabi

sumber:
pmb.terengganu.gov.my

20161125

munyatul musolli/oleh,shekh daud abdullah al-fathoni

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

dalam satu cerita berkenaan ANU SYIRWAN@(RAJA FARSI), dimana beliau mempunyai seorang guru yang mengajar ilmu adab kepadanya sehingga ia menjadi masyhur dalam ilmu itu.

pada suatu hari guru tersebut memukulnya dengan ketiadaan dosa(tiada kesalahan) lalu ia menyimpan marah didalam hatinya.

maka takala beliau menaiki tahta kerajaannya beliau berkata kepada gurunya, apakah yang membebankan engkau sehingga memukul aku pada hari sekian-sekian dengan kezaliman jua.

maka kata gurunya:'takala itu aku lihat engkau sangat menggemari ilmu dan aku harap engkau memiliki kerajaan selepas bapa engkau, maka aku kasihkan engkau, lalu aku rasakan kepada engkau kezaliman supaya engkau tidak berbuat zalim kepada seseorang.

maka berkata anu syirwan:"elok,elok".

dari kitab(munyatul musolli/oleh,shekh daud abdullah al-fathoni)
20160221

20161123

Loket Berkalimah Allah dan Ayat Kursi

Assalam alaik..
sye pun de loket yg sma mcm ni..
sye jumpe mse sy kcik2
dulu..lama da sy smpan ni..
lokasi sy jb...
lbih lnjut bleh email sy..
neidaya@yahoo.com

on Loket Berkalimah Allah dan Ayat Kursi
by Unknow (Nir Hidayah)
on on 11/22/16 

Moyang Mukim Ibrahim Kampung Gintong Jerantut Pahang

Assalamualaikum

Saya merupakan keturunan Bugis
Di Kg Gintong Jerantut.
moyang pertama saya bernama Mukim Ibrahim.

Saya berminat ingin menjejaki
susur galur Mukim Ibrahim ni.
siapakh dia dan
dari keturunan mana..
harap ada yang boleh membantu

on Susur keturunan yang terkemudian 
by Anonymous
on 11/22/16

20161118

dua jenis kancil dan dua jenis rusa.

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

sekarang ini,untuk beberapa tahun kebelakang telah ada dua jenis kancil dan dua jenis rusa.

kedua-dua nya menggunakan nama yang sama tetapi berlainan fungsi dan kaedahnya.

satunya;yang hidup didalam hutan dan boleh dimakan.

satu lagi; yang diperbuat dari besi dan hanya hidup apabila dihidupkan tetapi tidak boleh dimakan.

mana yang sedap dan mana yang lazat diantara kedua kancil dan juga rusa tersebut.

begitu jugalah apabila mendengarkan bacaan ayat al-quran yang dikumandangkan atau di baca diperdengarkan di corong-corong pembesar suara masjid-masjid dan surau-surau.

mana yang lebih afdal dan baik.

yang datangnya dari suara tuan punya tubuh itu sendiri atau datangnya dari sajian rakaman.

inilah yang perpatah melayu lama ada berkata "seperti ketam mengajar anaknya berjalan lurus".

moden dan teknologi itu tidak salah, sebab teknologi sekarang tidaklah secanggih teknologi yang allah telah anugerahkan kepada mahluknya.(tetapi jangan lah disalah gunakan teknologi dan moden tu)

asalnya sains itu di ambil dari dalam al-quran dan al-quran itu datangnya @pemberian daripada allah.
20160221

20161111

dari sejak lahirnya manusia dari kedua ibu-bapanya ke muka dunia

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

UMUR MANUSIA:
KEADAANNYA DAN PERGOLAKANNYA.

oleh; imam habib abdullah haddad(kitab;sabiilul-iddikaar wal-I'tibaar bimaa yamurru bil-Insaan wa-yanqadhii lahu minal a'maar atau buku terjemahan;peringatan tentang umur insan, oleh; jabatan hal ehwal agama islam negeri kelantan)

dari sejak allah mencipta adam dan dibekalkan zuriat pada tulang punggungnya. diantaranya zuriat yang bahagia dan zuriat yang celaka.

maka zuriat itu pun berpindah-pindah terus-menerus dari tulang sulbi lelaki ke dalam rahim wanita dan dari rahim wanita ke tulang sulbi lelaki, sehingga lahirlah tiap-tiap orang dari antara ayah dan ibunya.

dari sejak lahirnya manusia dari kedua ibu-bapanya ke muka dunia, sehinggalah masa wafatnya dan keluarnya dari alam dunia ini.

dari keluarnya manusia dari alam dunia ini dengan wafat, sehingga ia dibangkitkan allah setalah ditiupkan shur@sangkakala, iaitu masa menunggunya manusia dialam barzakh.

dari sejak keluarnya manusia dari kubur, ataupun dari masa perintah allah untuk ditiupkan shur@sangkakala pada hari kebangkitan, sehingga tiba hari manusia sekalian dikumpulkan dihadapan pengadilan allah untuk ditimbang semua amalannya serta dihisab.

sesudah itu meniti shirath, menerima kitab masing-masing dan sebagainya dari berita hal-ehwal kiamat, keadaannya, kesudahannya dan kesulitannya yang bermacam-macam.

dari sejak kemasukan manusia kedalam syurga untuk kekal didalamnya. itu umur yang tiada hujung dan akhirnya.

ataupun dari sejak kemasukan ahli-ahli neraka kedalam neraka, sedang keadaan mereka ini, satu dengan yang lain tidak sama.

ada yang kekal didalamnya buat selama-lamanya, tidak ada batas atau akhir lagi, iaitulah orang-orang kafir.

mereka itu pula berbeza-beza jenis-jenisnya. ada yang bernasib baik, dapat keluar dari neraka, iaitu orang-orang yang berdosa dari golongan ahli tauhid, samada dengan mendapat syafaat, mahupun tidak dengan syafaat, sebagaimana yang akan diterangkan kelak, apabila kita membicarakan tentang umur manusia.

tuan@puan sendiri lah kena mentelaah akan kitab atau terjemahan buku dari kitab beliau ini.

kami hanya menunjukkan akan arahnya sahaja...inshaallah.

20161107

Tuanku Ma'lim dan Puteri Lindungan Bulan

Asslaamualaikum semua
 Apa pandangan semua
mengenai Tuanku Ma'lim
dan
Puteri Lindungan Bulan.

sumber gambar: jejakwaris.com

Sila Bagi pencerahan
bagi yang tahu Ya

Azmi Othman

on Salasilah Keturunan Raja Alam Pagaruyung
by Anonymous
on 11/3/16
----------------------------------------------
LINKS:
1. laman pahang
2. sejarah nagara kedah
3. sinar harian
4. jejak waris

20161104

Ilmu Panji Semerang Selendang Merah, Ilmu Langkah Seribu, Ilmu Puteri Tujuh, Ilmu Ulit Mayang dan Kiay Saleh

salamun... tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

ada seorang ibu dan enam orang anak perempuannya yang diberi akan amanah bagi menjaga kerajaan pulau beratus-ratus tahun dahulu dan mereka ini mempelajari ilmu mereka (memperolehi ilmu ini) dari wali sembilan semasa zaman itu.

keenam-enam anak perempuan telah diberikan oleh ibunya sehelai selendang setiap seorang dan yang tinggal pada ibu sehelai dan mereka telah menukar nama mereka dengan gelaran bunga mengikut warna selendang yang mereka miliki.

sehingga sekarang, anak cucu mereka ada yang masih memegang warisan ilmu ini dan ada dikalangan anak cucu mereka ini yang menyalahguna akan ilmu yang tersebut dan ada dikalangan anak cucu mereka yang membuang ilmu ini kerana mengagap mereka lebih tinggi ilmunya dari moyang mereka.

salah seorang yang telah menyatakan@memperlihatkan akan ilmu ini adalah semasa darurat, disebut oleh orang sebagai kiay saleh.

selepas dari kiay saleh ada dikalangan dari muridnya mempergunakan ilmu ini dengan salah (untuk cari makan sahaja) dan (yang benar-benar memegang ilmu ini hanya mendiamkan akan diri kerana bimbang dituduh membawa ilmu salah oleh orang ramai sebagai fitnah atas diri mereka dan atas islam@fekah@adat)ilmu ini tiada salahnya tetapi orang yang membawanya adakala menyalahgunakan ilmu ini.

mereka hanya memegang dan menjalankan amanah moyang mereka puteri tujuh dari sumatra bagi menjaga islam dan kerajaan semata-mata.

inilah ilmu yang apabila di sebut kepada orang,,,orang memtertawakannya, kerana perkara ini kelakar atau perkara ini memalukan mereka.

ada beberapa nama disebut orang;-

1] ilmu panji semerang selendang merah(mengikut warna).

2] ilmu langkah seribu(inilah yang diketawakan oleh orang ramai).

3] ilmu puteri tujuh.

4] diterengganu, lain pula gelarannya (ulit mayang)

ilmu ini apabila digunakan akan menyebabkan bergoncang bumi ini.
jangan salah guna akan ilmu seperti ini kerana ianya adalah datangnya dari dalam al-quran itu sendiri.(kenapa pula nak pandai-pandai mengubah perkara yang bukan dalam urusan kita).