INFO YANG DITERBITKAN MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. SILA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI dalam MENCARI keturunan, keilmuan dan ketuhanan.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH
[CETAK dan SEMAKAN DAFTAR PENGUNDI]

20161209

bergitulah dalam bidang fikah dan adat dan ilmu dan keturunan

salamun...tuan@puan ahli bait@ahli waris nusatara,,,

kilaf@kiasnya kepada...

perumpaannya kepada bidang pertanian.
dalam pertanian ada pertanian itu sendiri.ada perikanan. ada penternakan.

kalau kita mahu bercucuk tanam, kita perlu berjumpa pakar pertanian. kalau kita mahu menangkap ikan kita tanyakan orang yang pakar memancing atau menjala. kalau kita mahu haiwan ternakan kita gemuk sihat daging dan susunya kita rujuk kepada mereka yang mahir atau gembala haiwan ternakan.

bergitulah dalam bidang fikah dan adat dan ilmu dan keturunan.

tak menurun darjat seseorang tu yang mengotorkan kakinya mengharuk bendang@sawah@paya disebabkan lumpur melekat di dikaki.

darjat adam tidak gugur walaupun dia dikeluarkan dari surga ke bumi dunia. dia masih digelar@panggil dengan gelaran nabi adam @ bapa manusia @ khalifah pertama muka bumi.

tuan@puan tidak berasa malu ke kalau seorang nabi "nabi adam",sendiri pun berjalan dimuka bumi sambil berdoa memohon keampunan@belas kasihan@rahmat@rahim allah. yang mana kesalahannya diceritakan dalam al-quran dan seluruh anak-cucunya tahu akan kesalahannya.

kita ni apa lah sangat berbandingnya dengan nabi adam,moyang kepada segala manusia tu.

setanding kah kita, sampaikan ego@bangga dalam diri kita menghalang kita dari menundukkan diri dari memohon keampunan@rahmat@rahim allah.

59 comments:

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



demi masa.[ayat 1;surah 103]

sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian.[ayat 2;surah 103]

kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nesihat menasihati supaya menetapi kesabaran.[ayat 3;surah 103]


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



pusaka melayu.
apa pusaka melayu?
carilah pusaka melayu itu.

bukan harta yang ditinggalkan.
bukan pangkat yang diwariskan.
hanya melayu yang dipesan untuk dicari.
apakah melayu itu?

patah sayap bertongkatkan paruh.
(sambungannya)

(sambungan)
ingin mati dihujung kuku,ingin berkubur ditapak tangan.



jangan sampai seperti kata pepatahnya;

yang dikejar tak dapat,yang dikendong keciciran.


dan seperti patah-patah senikata lagu nasyit (selimut putih);

bila izrail datang memanggil.
sekujul tubuh dipembaringan.


maka soalan ditanyakan;

siapa tuhan kamu?
siapa nabi kamu?
siapa imam kamu?
siapa saudara kamu?



maka janji-janji allah itu benar.
hanya manusia sahaja lupa akan masa pertemuan dengan allah tetap sampai.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



ada orang bertanya; apakah matlamat,apakah tugas,apakah urusan,apakah yang hendak dicari.. dan lain-lain persoalan lagi.

maka kebinggongan orang-orang yang ramai lebih bertambah binggong.
persoalannya: kenapa mencari soalan,dan kenapa tidak mencari jawapan?.

dalam peperiksaan hanya diberikan soalan.tetapi jawapannya telah diajarkan sebelum peperiksaan.maka sepatutnya jawapan itu telah ada dalam diri masing-masing. dan jikalau tidak dapat menjawab dalam peperiksaan itu ,itu bermakna kita tak faham apa yang kita pelajari.

maka bergitu juga lah dalam urusan islam. (tauhid,fekah dan lain-lain urusan allah)
diberikan al quraan dan al sunnah(al hadis),dan itu adalah jawapan,dan guru uztat itu sebagai penyampai pesanan. sebaliknya orang yang ramai dan orang yang menyampai hanya bercerita berkenaan soalan,maka tiada jawapan yang akan kedua-dua pihak temui. mereka dan orang yang ramai perlu beralih dari membincangkan soalan kepada membincangkan jawapan, dan bukan nya berserah bulat-bulat kepada satu diantara kedua pihak.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



dia menciptakan langit dan bumi dengan hak.maha tinggi allah daripada apa yang mereka persekutukan.[ayat 3;surah 16]

dia telah menciptakan manusia dari mani,tiba-tiba ia menjadi pembantah yang nyata.[ayat 4;surah 16]



inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.


tuan puan yang budiman, ramai yang telah diberikan kifarah atas kerana telah melakukan kesalahan dalam tidak sedar dan tanpa ilmu,dan kesalahan itu yang terkumpul telah menjadikan ramai terpinga-pinga.

apakah kesalahnya mereka sehingga di berikan cobaan itu dalam bentuk penyakit,dan sebaliknya benda lain yang dijadikan sandaran kesalahan itu.

apabila telah alami penyakit sebagai kifarah dari allah,maka hendaklah melunaskan denda kifarah itu, dan kifarah yang telah nyata menjadi penyakit,mahu tidak mahu kenalah ditanggung perubatannya dengan nyata juga(kos yang setanding)

ada yang diberikan kifarah itu sebagai dugaan,ada yang sebagai balasan kesalahan,ada yang sebagai penebus kesalahan,dan ada yang mereka sendiri yang minta kerana ingkar sebagai bala.

mohon lah keampunan dengan jalan dan kaedah yang betul dan sebenar kepada allah dengan hati yang ikhlas serta tunduk tawaduk dan dengan iman yang takwa serta redha.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



kata orang yang tua; seperti tikus membaiki labu. seperti tikus dalam kepok. seperti menabur garam kedalam laut.seperti menebar jala dijalanan.seperti ulan mencapai langit,maka jangan sampai seperti kacang lupakan kulit.

maka usaha telah dijalankan bergitu lama untuk mencapai sesuatu tahap,sebaliknya pada suatu pertengahan jalan tuaian yang di bawa untuk dihantar ke kepok,oleh kerana ralet atau asik mendengar sendiwara di kedai kopi sehingga lupa akan hasil yang dibawa telah dipermainkan.

maka bagi mengelak dari di marahi,cerita pedohok di reka bagi melepaskan diri, yang merugi penanam, dan yang sepatutnya hasil boleh dimakan setahun,tidak boleh dimakan,dan terpaksa ditanam semula dan mengeluarkan modal penuh.dan modal yang nak diguna itu,kebanyakan terpaksa di dapatkan dari kampuang sebelah,kerana modal sendiri telah habis disebabkan mamai.

dan kenapa lah diharapkan tikus untuk membaiki labu itu,kalau lah diberikan kepada tukang masak maka ramailah yang dapat merasa makan labu itu.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



dan janganlah kamu campur adukkan yang hak dengan yang bathil dan janganlah kamu sembunyikan yang hak itu sedang kamu mengetahui.[ayat 42;surah 2]

mengapa kamu suruh orang lain kebaktian,sedang kamu melupakan diri mu sendiri,padahal kamu membaca al kitab.maka tidakkah kamu berpikir.[ayat 44;surah 2]

hai bani israil,ingatlahakan ni'mat ku yang telah aku anugerahkan kepadamu dan bahwasanya aku telah melebihkan kamu atas segala umat.[ayat 47;surah 2]



inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



dari kecik,kita diberikan pelajaran sebagai ilmu,iaitu masuk tadika ke sekolah rendah,itu untuk mempelajari asas-asasnya,maka bermula sekolah menengah,tingkatan satu,ilmu itu disusun sehingga tingkatan tiga,lalu diberikan ujian sebagai penilaian ke atas diri seseorang pelajar itu.

dan lalu ke tingkatan empat dan lima,maka sekali lagi ujian di jalankan sbagai penilaian diri,ada yang melepasinya dan ada yang tidak melepasinya. dan seterusnya, ada yang pergi ke tingkatan enam,dan ada yang ke univesiti dan ada yang terus bekerja,dan adakalanya dikalangan mereka itu terus belajar keperingkatan yang setinggi yang dia boleh capai, dan dalam kalangan mereka juga yang dari awal susunan yang telah di sebutkan diatas tadi ada yang kecundang di tengah jalan kerana tersalah laluan.lain yang mereka belajar lain pulak yang mereka pelajari.

maka bergitu juga dalam ilmu, terutamanya islam,adat,adab; mempunyai ilmu yang tidak boleh dipelajari separuh jalan(mesti belajar seluruhnya),dan ada ujian dan dugaan yang di sediakan bagi membolehkan seseorang itu meningkatkan ilmu dan harga diri mereka(martabat),
ada tingkatan-tingkatannya,ada ujian dan dugaannya untuk sampai kepada yang disebut martabat islam atau hati islam.

apa yang kita lalui dari zaman tadika ,sekolah rendah,sekolah menengah, dan yang ke universiti serta yang lebih tinggi adalah sebagai ibarat contoh.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



dan ada dari kalangan manusia dan mereka-mereka itu yang beranggapan haiwan itu hidup tiada undang-undang atau peraturan.(undang-undang hutan itu satu daripada peraturan yang asal dan undang-undan alam itu juga satu dari peraturan asal,yang disebut sebagai adat dan adab).

adalah menjadi salah menggunakan tanggapan itu,kesemua makhluk dalam alam ini ada mempunyai peraturan dan undang-undang mereka sendiri-sendiri yang telah di tentukan oleh allah dari sejak azali lagi.

dan bukan manusia sahaja yang mempunyai undang-undang, dan dalam kalangan makhluk yang banyak itu,hanya manusia lah yang kerap ingkar dan melanggar undang-undang dan peraturan yang di sediakan atau ditetepkan oleh allah, mahupun yang manusia sendiri buatkan.

yang tuhan buat mereka langgar dan yang mereka sendiri buat pun mereka langgar. ada akai ke?. dan mereka bercakap pasal tamadun dan tatasusila atau sivik.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



dan berapa banyak lagi kiasan,bidalan,perumpamaan dan kilaf,yang perlu di bentangkan kepada tuan puan sebagai perbandingan atau keterangan yang menjelaskan berita-berita dari dalam al quraan dan al hadis,yang mana bagi membolehkan tuan puan serta mereka-mereka yang lain itu faham,apa yang sebenarnya kejadian oleh allah, dan bagi menghilangkan sifat bertanggapan dari salah faham dan tidak faham yang menjadikan ianya fitnah semata-mata.

ramai yang membaca al quraan dan al hadis,tetapi tidak sampai bacaannya.
ramai yang berselawat keatas rasulullah, tetapi tidak sampai selawatnya.
ramai yang bertahlil kepada keluarganya, tetapi tidak sampai tahlilnya.
ramai yang bersolat hajjat tetapi tidak sampai hajjatnya.

urusan mereka-mereka itu tersekat dan terhalang dari sampai kematlamat ketempat yang dituju,maka renungkan sebentar apakah yang menyebabkan sekatan dan halangan itu terjadi.

rezeki dari rahmat allah diberikan rata kepada seluruh makhluk alam,tidak kira mereka beriman atau ingkar,lurus benar atau penipu,dan tidak kira manusia,haiwan,tumbuhan dan makhluk yang lain yang tidak kita ketahui akan nampaknya atau keberadaannya.(itu termaktub dalam urusan allah dari sejak azali)

urusan kesempurnaan islam telah dilakukan dan disiapkan oleh nabi muhammad saw sebagai menjalankan kewajipan perintah allah.maka apakah sebab musababnya dalam tempoh satu ribu empat ratus tahun ini,banyak kecelaruan dan kekeliruan dari kalangan orang islam sendiri yang memdatangkan peperangan sesama sendiri,tumpahnya darah,harta benda,nyawa sesama orang islam?.

renungkan,apa yang tidak sampai atau tidak kesampaian oleh orang islam dalam urusan yang sebenar dari perintah allah.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.


dalam fekah ada adab-adab nya dan ada adat-adat nya apabila hendak bercakap,bertanya dan bersoal jawab dan mengeluarkan pendapat,terutamanya berkenaan rasulullah dan allah.

jika mereka menggunakan akal dan ilmu,,mereka tidak bercakap dalam bentuk kiasan berseloroh,itu dinamakan tak beradab dan tidak beradat kepada rasulullah dan allah.

contoh: saham nya, kelab nya, dan perbagai perbandingan mereka sama kan.

memanglah orang yang ramai suka mendengar akan sebutan seperti itu,sebaliknya hati-hati lah dengan ucapan yang kurang sopan yang di keluarkan oleh mulut itu,keranaianya boleh menyebabkan diri seseorang itu di kifarah.

inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



janganlah kamu lari tergesa-gesa,kembalilah kamu kepada nikmat yang telah kamu rasakan dan kepada tempat-tempat kediamanmu,supaya kamu ditanya.[ayat 13;surah 21]


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



tamak+kedekut+iri+sangsi=(maka jawapannya)[salah guna dan bukan pada tempatnya].


bagi manusia ada malaikat-malaikat yang selalu mengikutinya bergiliran,di muka dan dibelakangnya, mereka menjadanya atas perintah allah.sesungguhnya allah tidak merubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. dan apabila allah menghendaki keburukan terhadap sesuatu kaum,maka tak ada yang dapat menolaknya;dan sekali-kali tak ada pelindung bagi mereka selain dia.[ayat 11;surah 13]

hanya kepada allah lah sujud segala apa yang di langit dan di bumi, baik dengan kemahuan sendiri ataupun terpaksa,bayang-bayangnya diwaktu pagi dan petang hari.[ayat 15;surah 13]

allah telah menurunkan air dari langit,maka mengalirlah air dilembah-lembah menurut ukurannya,maka arus itu membawa buih yang mengembang. dan dari apa yang mereka lebur dalam api untuk membuat perhiasan atau alat-alat,ada buihnya seperti buih arus itu.demikianlah allah membuat perumpamaan yang benar dan yang bathil. adapun buih itu,akan hilang sebagai sesuatu yang tak ada harganya;adapun yang memberi manfaat kepada manusia,maka ia tetap dibumi.demikianlah allahmembuat perumpamaan-perumpamaan.[ayat 17;surah 13]

adakah orang yangmengetahui bahwasanya apa yang diturunkan kepadamu dari tuhanmu itu benar sama dengan orang yang buta?.hanyalah orang-orang yang berakal saja yang dapat mengambil pelajaran.[ayat 19;surah 13]

orang-orang yang memenuhi janji allah dan tidak merosak perjanjian.[ayat 20;surah 13]

dan orang-orang yang menghubungkan apa-apa yang allah perintahkan supaya dihubungkan,dan mereka takut kepada tuhannya dan takut kepada hisab yang buruk.[ayat 21;surah 13]


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



untuk sekian kalinya.

kafirun;bukan kafir[maka hendaklah disebut dengan maksud dan makna yang sebenar](yang membawa maksud INGKAR).

apa yang mereka fikirkan; mereka menyebut dimulut dan dihati mereka maksudkan apa?,kepada orang-orang mereka sebutkan dan maksudkan kafir itu.

apa bila keingkaran berlaku; maka bukan sahaja kepada mereka-mereka yang dituju, sebaliknya mereka-mereka yang berkata-kata itu juga akan termasuk apabila mereka melanggar hukum-hukum islam,maka mereka juga akan tergolong dalam orang-orang yang ingkar.

syirik; adalah lalai dan mamai,leka dari mengigati dan mengikuti perintah allah,
maka mereka-mereka yang lalai dan mamai,dengan leka dari menjalankan perintah allah akan juga disebut sebagai seorang yang lalai dari kewajipan mengigati allah.

maka kedua-dua sebutan itu perlulah di fahami dengan teliti apabila hendak menyebut akannya,jangan sampaisebutan itu menjadi fitnah kepada makhluk dan hamba allah yang lain.

maka jangan lah menghukum keatas seseorang atau makhluk yang lain dengan sebutan kafir dan syirik tanpa ilmu, walaupun dilihat dari luaran diri seseorang atau makhluk itu semata.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



maka tuntutlah walaupun sampai kenegeri china.

itu adalah satu dari hadis dari nabi muhammad saw,;maka bagai mana nabi tahu berkenaan negeri china itu,sedangkan pada masa itu,nabi dan sahabat melaksanakan kewajipan berdakwah dikawasan tanah arab(benua arab/afrika dan sebahagian eropah)
[nabi tahu ada ilmu yang disebelah timur benua arab itu yang bermanafaatkan yang boleh dipergunakan][dan bagaimana nabi tahu,jangan dipersoalkan,itu semua ilmu allah anugerahkan kepada nabi]

dan selepas dari itu,nabi telah menghantar satu rombongan dakwah ke negeri china,dengan seramai empat puluh orang melalui jalan darat dari kalangan sahabat-sahabatnya.[sejarah mereka tidak lagi diingati oleh orang yang ramai,siapa mereka-mereka itu,dan bagaimana pergolakan pengembaraannya mereka itu]


sempurna
disempurnakan
akan sempurna
telah sempurna

maka ke empat-empat sebutan itu adalah tidak sama maksudnya.

ini adalah tugas manusia;menyelesaikan urusannya,dan bukannya berserah diawal jalan atau dipertengahan jalan.jawapan diberikan dalam al quraan dan al hadis untuk diselesaikan sehingga faham akan ilmunya yang sampai kepada akal;maka itu disebutkan;manusia diberi akal yang sempurna.

dan mereka-mereka yang melakukan kezaliman keatas diri mereka sendiri dan kepada orang serta makhluk lain,itu dinamakan tidak berakal atau tidak sempurna akalnya.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

adakah tidak cukup,al quraan dan al hadis sebagai jawapan kepada manusia untuk dipercayai dan diyakini.

maka,tidak faham lagi ke dengan peribahasa yang tersebut;

satu untuk semua,semua untuk satu.

telah berjuta-juta tahun,bertukar nya alas kaki,dari seorang kepada seorang yang lain dan yang asal akan kembali kepada yang asal,maka tiada lagi alas kaki selepas dari ini. dan manusia masih tetap bantah membantah,sedangkan manusia itu tidak pun kenal dari apa sebenarnya mereka di ciptakan dan mereka mempertikaikan ciptaan diri mereka sendiri.

adam itu dicipta dari tanah,dan hawa dicipta dari tulang rusuk kiri,dan anak cucu cicitnya dicipta dari mani yang terpancar. (manusia dicipta dari mani)


dia telah menciptakan manusia dari mani,tiba-tiba ia menjadi pembantah yang nyata.[ayat 4;surah 16]

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



YAKIN DAN PERCAYA.

percaya dan yakin itu adalah sepasang,dan keduanya tidak boleh di pisah ceraikan; percaya kepada penglihatan mata mestilah bersekali yakin dengan penglihatan mata.maka percaya dihati mesti bersertakan yakin pada hati juga.

maka percaya beserta yakin kepada rukun islam dan rukun iman adalah wajib.
bukan setakat disebut pada mulut sebagai pembelajaran agama semata.

dan apakah yang menyebabkan yakin menjadi samar pada hati dan mata tuan puan dan mereka-mereka itu. maka was-was menyelubungi diri,sedangkan was-was itu adalah permainan syaitan sebagai godaan menguji manusia. adakah manusia itu yakin dan percaya dengan apa yang allah telah nyatakan sebagaimana yang ada dalam al quraan dan al hadis.

maka,tidak boleh percaya dan yakin secara buta tuli,seperti orang yang yakin dan percaya, takut kepada hantu,sedangkan mereka tidak pernah pun melihat atau bersua muka dengan makhluk yang disebut hantu itu.ada akai ke?

ada beberapa cerita berkenaan yakin dan percaya,jika hendak dijadikan renungan akal:


seorang percaya serta yakin dan seorang lagi percaya sebaliknya tidak yakin.

dalam satu kuliah seorang guru telah menyatakan kepada anak-anak muridnya;
hanya dengan sebutan bismilla,sahaja kita boleh menyeberang sungai hanya dengan berjalan kaki,tidak akan tenggelam.

manakala dalam kalangan muridnya itu ada seorang yang berulang alik dari rumahnya ketempat pengajian dengan berperahu kerana rumahnya di seberang sungai. dan apabila gurunya berkata seperti itu maka dia dengan bersungguh-sungguh bertanya akan perkara itu,kerana dia selamanya telah letih mendayung perahu pergi balik menyeberang sungai.

pada petang itu,balik dari pengajian, ditebing sungai dia telah bertekat tidak mahu mendayung perahu lagi,maka dengan hati yang yakin dan percaya kepada allah,dia menutup matanya lalu mengucapkan bismillah dengan hati dan mulutnya dan terus melangkah.selangkah,selangkah dan selangkah,lalu dia membuka matanya sambil terus melangkah.lalu katanya;betullah apa yang guru ku nyatakan,dan sejak dari hari itu dia tidak lagi menggunakan perahu untuk menyeberang sungai.

dan pada suatu hari,ibunya berpesan kepada dia agar menjemput gurunya datang kerumah untuk kenduri.mak pesanan itu telah disampaikannya kepada gurunya,lalu gurunya berkata baiklah,bila kendurinya? kata dia petang ini,ya lah kita pergi lepas habis kuliah petang nanti.

petang itu,selepas kuliah kedua murid dan guru itu beiringan ketepi sungai,maka sesampai sahaja ditebing,lalu ditanya oleh guru;mana perahu kamu. kata murid;diseberang.kata pula guru;habis macammana kita nak menyeberang ni,perahu lain dah dibawa mereka yang lain dan macammana kamu datang tadi. kata murid; jalan kaki,sambil melangkah berjalan menyeberang sungai itu.guru yang dari tadi temenung melihat akan kejadian itu sambil menggaru-garu kepalanya dan mengeleng-geleng tidak terkata.

sambil melaungkan pertanyaan kepada muridnya itu:kataguru; macammana kamu buat.kata murid;guru yang ajar,kalau saya yakin saya boleh lakukannya ,betapa kah tidaknya guru,sebab guru yang mengajar kepada saya.

maka dengan was-was guru itu pun menutup matanya dan membaca bismillah lalu melangkah,maka langkah pertamanya itu menjerumuskan dia kedalam sungai.basah kuyuplah guru itu.


dalam islam jika tiada yakin dan percaya ataupun was-was yakin dan percaya dalam diri, maka seperti kata perpatah lah;

seperti menjirus air kedaun keladi.

daun tak basah,dan tak bertakung air berkumpul diatasnya.

belajar-belajar meninggi langit,sebaliknya ilmu tidak lekat di hati. sebab ada was-was.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.


yakin dan percaya.


dalam bab mencari laba dan harta,mereka letakkan keyakinan dalam diri mereka yang mereka boleh berjaya dan kaya,maka keyakinan mereka letakkan dengan sepenuh hati tanpa was-was,sebab laba dan harta yang mereka idamkan itu nampak dimata mereka,lalu mereka berdoa kepada allah supaya dikayakan dan mereka berusaha dengan gigih dan penat lelah untuk mencapai keyakinan untuk kaya itu.

dalam bab kuasa pangkat dan darjat,mereka meletakkan keyakinan suatu hari nanti mereka akan mesti capai taraf itu sebab mereka dibayangkan dengan kuas,pangkat dan darjat yang dilonggokkan di depan mata mereka..maka mereka dengan penuh yakin dan percaya menetapkan arah tuju mereka kearah yang tersebut.

sebaliknya dalam bab islam,mereka berwaspada sebab perkaranya tidak nampak hanya berita dan cerita sahaja,maka mereka menetapkan dalam diri mereka,hanya allah dan rasulnya yang mengetahui,dan mereka hanya berusaha sekadar yang mampu termampu oleh akal mereka.mereka tidak pun menetapkan yakin dalam diri untuk usaha seperti mereka berusaha berpenat lelah mencari serta mendapatkan harta kekayaan,pangkat kuasa dan darjat kebesaran.

mereka yakin harta kekayaan,pangkat kuasa dan darjat kebesaran itu menjadi milik mereka,dan sebaliknya mereka tidak yakin dengan ibadah mereka,hanyalah mereka meletakkan harap sahaja;moga-moga di terima oleh allah akan perbuatan baik,sedekah dan ibadah mereka.tiada keyakinan dan tiada kepercayaan langsung dalam diri mereka-mereka itu.

mereka lebihkan percaya dan yakin dunia berlebihan dari yakin dan percaya kepada allah. sedangkan dunia itu ciptaan allah.(milik mutlak allah).dan dunia itu sendiri dicipta lebih awal dari nabi adam dan anak cucu cicitnya.

maka siapakah yang lebih zalim diantara mereka-mereka itu dengan dunia. keduanya mereka dan dunia itu sama sebagai makhluk ciptaan allah belaka.


lihat sendiri akan seekor anak burung yang akan berpisah dengan induknya.
jikalau dia tidak cepat belajar terbang dan tidak yakin yang dia boleh terbang,maka dia,anak burung itu tidak akan hidup lama,kerana dia tidak akan reti mencari makan sendiri dan akan dimakan oleh binatang yang lain.


inshaallah.

Anonymous said...

slamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.

yakin dan percaya.



maka urusan yang genting pada masa ini adalah keyakinan dan kepercayaan yang tulin dalam diri hambanya manusia kepada allah dan urusan-urusan nya.

ramai dari kalangan mereka-meraka telah menjantuhkan diri mereka dalam keadaan sangsi dan terumbang-ambing(macam lalang),sedangkan mereka mempelajari ilmu syariat,tetapi sebalik dari itu,mereka hanya yakin dan percaya sebahagian sahaja dari urusan allah.merekka tidak berani meletakkan diri mereka seperti mana saidina abu bakar meletakkan dirinya,yakin dan percaya itu difahaminya dengan jelas dan tidak samar-samar.

mereka itu takut ditimpa bala dari allah,sebaliknya perjalanan mereka adalah menyusuri bala-bala yang mereka takuti itu. ramai yang ingin menjadi tentera panji-panji hitam dari timur akhir zaman yang dipinpin oleh imam mahadi, tetapi apa persedian mereka, diri mereka.tiada persedian pun,setakat ilmu dimulut sahaja. permasalahan masyarakat islam,keluarga serta waris kerabat masih terabai tidak diselesaikan,hanya dengan mencari pahala untuk diri sendiri semata.

maka ada ilmu yang mereka pertikaikan dan sebahagian lagi mereka tolak ketepikan kerana tidak sampai kepada pemikiran akal mereka. mereka mentafsirkan ilmu mengikut perbandingan dan bukan mengikut tertib,adat,adab fekah dan sejarah dari al quraan dan al hadis.maka ilmu yang terkumpul,mereka kucaikan.jadi mereka berkata(beri alasan) tidak sampai perkara itu(ilmu) kepada kami,kami@kita hanya insan kerdil dan kami berserah(kembalikan urusan) kepada allah apa-apa yang tidak sampai kepada kami.

baca semula khutbah akhir nabi muhammad saw semasa di arafah.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

bacabetul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkantanggapan yang salah itu.


yakin dan percaya.


tuhan kamu adalah tuhan yang maha esa.maka orang-orang yangtidak beriman kepada akhirat,hati mereka mengikari,sedangkan mereka sendiri adalah orang-orang yang sombong.[ayat 22;surah 16]

tidak diragukan lagi bahwa sesungguhnyaallah mengetahui apa yang mereka rasiakan dan apa yang mereka lahirkan.sesungguhnya allah tidak menyukai orang-orang yang sombong.[ayat 23;surah 16]

dan apabila dikatakan kepada mereka,"apakah yang telah diturunkan tuhanmu?" mereka menjawab:"dongeng-dongeng orang-orang dahulu".[ayat 24;surah 16]


telah di ceritakan sebelum ini satu kisah sejarah di nusatara,berkenaan seorang putera raja yang meninggalkan tahtanya kerana enggan menjadi raja.

dan apabila beliau dapat di kesan,maka beliau menghilangkan diri sekali lagi
beliau bernama putera antu(itu namanya),beliau adalah manusia dan bukan dari bangsa jin seperti yang orang ramai sangkakan,dan bukan syaitan dan iblis.

maka orang yang ramai menganggap kisah putera antu itu hanya dongengan orang tua-tua sahaja semata,dan tidak yakin dengan cerita sejarah itu.mereka sangsi dan tersenyum sumbing.

maka bergitu jugalah dalam bab hal dan urusan islam; mereka yakin pada mata kasar sahaja dan tidak yakin dalam hal-hal yang ghaib,maka mereka bertanyakan ,mana bukti dan penjelasannya berkenaan urusan itu;

maka tidak terjumpakah jawapannya urusan ghaib itu dalam al quraan dan al hadis yang dibaca pada setiap hari dan waktu itu oleh diri mereka.

maka kemanakah hati mereka semasa diri mereka membacakan al quraan dan al hadis?. sehingga diri mereka sendiri mempertikaikan dan sangsi dengan jawapan yang tertulis dalam al quraan dan al hadis.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.


yakin dan percaya.


ingatlah, sesungguhnya kepunyaan allah apa yang ada dilangit dan dibumi.ingatlah, sesungguhnya janji allah itu benar, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui.[ayat55;surah 10]

dia lah yang menghidupkan dan mematikan danhanya kepada nya lah kamu dikembalikan.[ayat 56;surah 10]

hai manusia,sesungguhnya telah datangkepadamu pelajaran dari tuhan mu dan penyembuh bagi penyakit-penyakit dalam dada dan pertunjuk serta rahmat bagi orang-orang yang beriman.[ayat 57;surah 10]

katakanlah: dengan kurnia allah dan rahmat nya,hendaklah dengan itu mereka bergembira.kurnia allah dan rahmat nya itu adalah lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan.[ayat 58;surah 10]

katakanlah:terangkanlah kepadaku tentang rezeki yang diturunkan allah kepadamu,lalu kamu jadikan sebahagiannya haram dan halal. katakanlah: apakah allah telah memberikan izin kepadamu atau kamu mengada-adakan saja terhadap allah?.[ayat 59;surah 10]

apakah dugaan orang-orang yang mengada-adakan kebohongan terhadap allah pada hari kiamat, sesungguhnya allah benar-benar mempunyai kurnia atas manusia,tetapi kebanyakan mereka tidak mensyukuri.[ayat 60;surah 10]

kamu tidak berada dalam suatu keadaan dan tidak membaca suatu ayat dari al quraan dan kamu tidak mengerjakan suatu pekerjaan,melainkan kami menjadi saksi atasmu di waktu kamu melakukannya.tidak luput dari pengetahuan tuhanmu biarpun sebesarzarrah di bumi ataupun di langit. tidak ada yang lebih kecil dan tidak yang lebih besar dari itu,melainkan dalam kitab yang nyata.[ayat 61;surah 10]



inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

bacabetul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.


yakin dan percaya.


sebagaimana dikatakan oleh abu hamid al-ghazali dan yang lainnya:

penyabab was-was itu adakalanya kerana kebodohan terhadap syarak,dan adakalanya kerana keengganan menggunakan akal.keduanya merupakan kekurangan dan aib yang besar.

sebenarnya apakah yang dicari oleh orang yang was-was itu?
kemudahankah atau kesusahankah?
kalau memang kemudahan,mengapa dia menyusahkan diri?
dan kalau kesusahan mengapa sikapnya sering cenderung meremehkan?

pada saat yang bersamaan itulah( ),syaitan menabuh gendang untuk melancarkan perasaan was-was.syaitan mula beraksi dengan helahnya.syaitan ajak orang yang was-was itu untuk mencari kesahihan ibadahnya yang benar-benar meyakinkan.

dan kata seorang penyair;

harapan,jika benar,maka ia akan menjadi sebaik-baik harapan.
jika tidak kita pun kelak akan menjadi hidup di satu masa yang menyenangkan.

maka jiwa yang sesat(tanpa ilmu) juga akan percaya bergitu sahaja janji-janji serta harapan kosong tersebut.ia akan merasa sangat bergembira bagai lagaknya seorang perempuan atau anak-anak yang sedang mendapatkan sesuatu yang menyenangkannya.

kata ibnu abbas:
apa yang ada dihadapan mereka hanya kesibukan dunia,sedangkan kepentingan akhirat ada di belakangnya.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.


yakin dan percaya.


sebenarnya al quraan dan al hadis itu sendiri,bukan sekadar menyuruh percaya bergitu saja, tetapi juga memberikan keterangan yang dapat memberi dalil kebenarannya melalui (pertimbangan) akal fikiran yang sihat.maka mengapa manusia ragu dan merasa mustahil dan mengapa begitu sukar di terima dan dipercayai?

ilmu sains dan ilmu moden sekarang ini asalnya datang dari sumber yang satu,dan diterang kan semula dalam al quraan,maka tiada perbandingan al quraan kepada sains dan moden,sebab sains dan moden itu sendiri telah pun berada dalam al quraan sejak azali lagi. ujudnya al quraan itu lebih awal dari ujudnya manusia adam itu sendiri.

jika otak (akal dan hati)merasa berat menerima kebenaran.
maka perhatikan ayat yang tersebut ini;

katakan!maukah kami ceritakan kepadamu orang-orang yang paling rugi dalam pekerjaannya? ialah orang-orang yang terbuang saja usahanya dalam kehidupan dunia,sedangkan mereka mengira melakukan usaha-usaha yang baik.itulah orang-orang yang tidak mempercayai keterangan tuhan dan dalam menemuinya, sebab itu pekerjaan mereka menjadi terbuang dan di hari kiamat kami tidak menegakkan timbangan untuk mereka.itulah balasan mereka berupa neraka jahannam.[ayat103-106;surah al-kahf]


perselisihan manusia yang kian jauh kadang-kadang membuatnya sesat kerana tidak lagi memperhatikan sumber pokoknya yang utama,melaikan fikiran dan pandangan manusia sendirilah yang dijadikan sebagai sandarannya.hal itu tidak akan membuat keberesan,melaikan akan hanyut dalam pertentengan,percerai-beraian yang kian jauh.


aku telah meninggalkan kamu sekalin dua perkara.tidak akan kamu sesat selama kamu berpegang pada keduanya: kitab allah dan sunnah rasulnya.(hadis riwayat)


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.


yakin dan percaya.


dibacakan dalam adat dan adab, dan sandarannya dalam fekah syariat.

PAWANG DUKUN BOMOH BIDAN.(empat perkataan menjadi satu ayat,dan itu susunannya tidak boleh diubah-ubah)

ini ilmu allah,dan di disebutkan oleh melayu dan jawi(kiasnya).(siapa yang tahu,terjemahkanlah maksud ayat yang tersebut diatas itu)


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.


yakin dan percaya.


maka,jangan di buat fitnah pada ilmu allah,jika tak tahu duduk perkara urusannya.(andaian-andaian dan tanggapan-tanggapan itu adalah salah satu fitnah kepadanya)

saka,hantu; apakah benda sebenar dalam islam,cari ilmunya dahulu baru bercakap. dan jangan hentam sedap bercakap. akibat dari fitnah itu amat berat yang akan ditimpakan.


inshaallah

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



maulana ibrahim x bini pertama.
bin
syekh yusof(tanah jawa), dan radin fatah.[dua beradik]
bin
sultan nur aripin(pulau besar), dan sultan yunus(sultan siak).[dua beradik]


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.


hai orang-orang yang beriman,mengapa kamu mengatakan apa yang tidak kamu perbuat?[ayat 2;surah 61]

amat besar kebencian di sisi allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tiada kamu kerjakan.ayat 3;surah 61]

apakah belum datang kepadamu berita orang-orang ingkar dahulu? maka mereka telah merasakan akibat yang buruk dari perbuatan mereka dan mereka memperoleh azab yang pedih.[ayat 5;surah 64]

dan berapalah banyaknya negeri yang mendurhakai perintah tuhan mereka dan rasul-rasul nya,maka kami hisab penduduk negeri itu dengan hisab yang keras,dan kami azab mereka dengan azab yang mengerikan.[ayat 8;surah 65]

sesungguhnya allah telah mewajibkan kepada kamu sekalian membebaskan diri dari sumpahanmu;dan allah adalah pelindungmu dan dia maha mengetahui lagi maha bijaksana.[ayat 2;surah 66]

maha suci allah yang ditangan nyalah segala kerajaan,dan dia maha kuasa atas segala sesuatu.[ayat 1;surah 67]

yang menjadikan mati dan hidup,supaya dia menguji kamu,siapa diantara kamu yang lebih baik amalnya.dan dia maha perkasa lagi maha pengampun.[ayat 2;surah 67]

nun, demi kalam dan apa yang mereka tulis.[ayat 1;surah 68]

maka kelak kamu akan melihat dan merekapun akan melihat.[ayat 5;surah 68]

siapa diantara kamu yang gila.[ayat 6;surah 68]


adapun orang-orang yang diberikan kepadanya kitabnya dari sebelah kanannya,maka dia berkata;'ambillah, bacalah kitabku'.[ayat 19;surah 69].

sesungguhnya aku yakin,bahwa sesungguhnya aku akan menemui hisab terhadap diriku.[ayat 20;surah 69]

maka orang itu berada dalam kehidupan yang diridhai.[ayat 21;surah 69]


adapun orang yang diberikan kepadanya kitabnya dari sebelah kirinya.maka dia berkata;'wahai alangkah baiknya kiranya tidak diberikan kepadaku kitabku'.[ayat 25;surah 69]

dan aku tidak mengetahui apa hisab terhadap diriku.[ayat 26;surah 69]

wahai kiranya kematian itulah yang menyelesaikan segala sesuatu.[ayat 27;surah 69]

hartaku sekali-kali tidak memberi manafaat kepadaku.[ayat 28;surah 69]

telah hilang kekuasaanku daripadaku.[ayat 29;surah 69]

dan sesungguhnya al quraan itu benar-benar suatu pelajaran bagi orang-orang yang bertaqwa.[ayat 48;surah 69]

dan sesungguhnya kami benar-benar mengetahui bahwa diantara kamu ada orang yang mendustakan.[ayat 49;surah 69]

dan sesungguhnya al quraan itu benar-benar menjadi penyesalan bagi orang-orang ingkar.[ayat 50;surah 69]

dan sesungguhnya al quraan itu benar-benar kebenaran yang diyakini.[ayat 51;surah 69]

maka bertasbihlah dengan nama tuhan mu yang maha besar.[ayat 52;surat 69]


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



manusia ni memang selalu buat salah,sebaliknya, dah kalau dengan sengaja buat salah,memang manusia jenis tak berguna lansung lah tu.

mereka tersangat kurang ajar apabila dengan sengaja menterbalikkan ayat al quraan,dan dengan sengaja meniatkan salah penggunaan bagi merosakkan dan memusnahkan manusia lain dan dijadikan sihir dan santau untuk melayan nafsu sarakah mereka.(ada akai ke).

mereka-mereka itu,dalam neraka akan di letakkan bersama bahan bakar api neraka,termasuklah bersekali dengan orang yang bersubahat,,kecuali mereka kembali kepangkal jalan taubat.

mereka bukan sahaja bersalah kepada allah dan rasulnya,malah bersalah kepada al quraan sendiri.(dan kalau al quraan tidak memberi safaat kepada orang yang menghina dan fitnah kepada nya,tahulah mereka tinggi rendahnya neraka itu nanti).

mereka itu telah menghina kalam allah. maka jangan dibuat akan perkara yang zalim itu,dengan sengaja atau walaupun dengan tidak sengaja.(sama saja hukumannya) kerana akan melaknat atas mereka, dari al quraan sendiri dan makhluk allah yang lain.



inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betlkan tanggapan yang salah itu.



sedekah dan infak tidak melepaskan kesalahan-kesalahan,jika tidak disertakan taubat,dan taubat tidak akan terjadi tanpa ilmu,kerana taubat itu mestilah bersekali dengan ikhlas,rehda dan syukur.

seperti katak dibawah tempurung lah jadinya jika takut untuk keluar dari lingkungan yang ada sekarang dari ilmu yang dipelajari.

ilmu allah itu amat-teramat luasnya,kita tidak akan jumpa pangkal dan hujung ilmu itu,tetapi kita boleh mencedok ilmu itu dengan izin kebenaran allah. dan digunakan sebaik kebaikan dengan perkara yang mulia lagi di redhakan oleh allah.

maka jangan disalah gunakan ilmu-ilmu allah untuk kepentingan dunia,kerana ilmu-ilmu itu kelak akan mengadu kepada allah. mereka telah dipergunakan dengan salah dan dibuat main-main oleh manusia, yang menyebabkan mereka menjadi rosak.dan mereka minta dipulihkan dan diadili dengan keadilan yang setara kepada mereka dan kepada pembuat-pembuat kerosakan terhadap mereka.

dan sekarang ini,ramai yang menggunakan perkataan dan ayat-ayat dari al quraan untuk meraih kepentingan dan keuntungan dunia. maka perhatikanlah berita orang -orang yang dahulu kala yang di lupuskan dari muka bumi dari sebab mempermainkan ayat-ayat dari kitab yang telah mereka terima dari allah. mereka telah memfitnah ilmu-ilmu allah.maka dari itu mereka telah di balakan oleh allah. maka ambil pelajaran lah dari kisah-kisah mereka-mereka itu.



inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



sempurna, disempurnakan, selesai; adalah satu urusan yang wajib dalam islam.maka pada setiap pekerjaan yang dilakukan mestilah disempurnakan dengan sempurna,dan itu barulah disebutkan sebagai urusan yang selesai.

maka dalam khutbah akhir nabi muhammad saw,nabi sebutkan kepada orang yang ramai yang ada di situ dan berpesan agar diberitakan kepada orang yang tiada disitu: dari wahyu yang diterimanya;

allah telah sempurnakan islam dan redha sebagai agama bagi sekalian alam,maka tugas nabi muhammad saw telah disempurnakan dan selesai.

maka ada dua contoh tauladan yang boleh di turuti;

1] tauladan dari nabi muhammad saw.

2] tauladan dari azazil


yang pertama sempurna dan yang kedua pula tidak sempurna.

maka kedua-dua mereka telah sampai kepada setiap langit,dari langit pertama,kedua,ketiga,keempat,kelima,keenam,ketujuh,dan cuma seorang sahaja yang diredhakan allah dari mereka berdua dan yang seorang lagi ego menyombongkan dirinya kepada allah.

dan kedua-dua mereka mempunyai ilmu yang tinggi.

maka terserah kepada tuan puan dan mereka-mereka itu,mahu menisbakan diri masing-masing kepada tauladan yang mana diantara kedua itu.

maka; tepuk dada tanya selera. dan tanya juga kepada nafsu; dia nak dicampakkan kedalam neraka atau nak beserta iman kedalam syurga.

maka dalam diri kita ada seketul daging yang jikalau dijaga elok maka baiklah diri,dan jikalau dibiarkan buruk maka celakalah diri.

maka jaga tertip kelakuan diri.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



makanya,pada setiap yang hidup bernyawa pasti mati,dan yang mati tetap akan di hidupkan kembali.(mereka suka atau mereka tidak suka)

berita-berita, hidup dan berita mati itu tercatat dalam al quraan dengan jelas ,sejelas-jelasnya.maka sebaliknya ada dikalangan manusia itu yang tidak yakin dengan ayat-ayat keterangan al quraan,mereka setakat percaya sahaja. dan kalau yakin pula setakat sebahagian sahaja.

mereka percaya kepada perkara yang nyata(yang dapat dilihat dengan mata),dan perkara yang ghaib pula mereka berbelah bagi hati mereka,benarkah atau bohong kah. atau mimpi ke,atau anggan-angan @ hayalan hati ke.

maka oleh sebab itu diceritakan bab alam kubur,bab alam masyhar,bab alam neraka,bab alam syurga. sebagai memberi keyakinan kepada manusia.

urusan ini seperti kata peribahasa; seperti menarik rambut dalam tepung,rambut tak putus,tepung tak berkucai.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



keilmuan yang meninggi dalam diri mereka,ada yang menyababkan mereka kabur dari iktikad islam dan iman dalam diri mereka. itu belum termasuk dengan mereka yang mempunyai kerendahan ilmu dalam diri, lansung tidak mahu ambil tahu,dan berserah segala-galanya bulat-bulat tanpa iktiar dan usaha dan tiada istikamah,mereka lebih teruk dari kadariah lagi.

mereka membuang ketepi apa-apa yang mereka baca,apa yang mereka dengar,apa yang mereka pelajari dari al quraan dan al hadis. mereka anggap dan harap,dengan sedekah dan infak,mereka akan terlepas dari amanah tanggungjawab yang allah serahkan kepada mereka.

kanak-kanak yang belum bahlir sehingga mereka bahlir dan orang hilang akal@gila sehingga mereka berakal sahaja yang dilepaskan.(itu untuk sementara sahaja) dan kalau saja-saja buat-buat tak bahlir dan saja-saja buat-buat tak berakal atau gila,maka mereka-mereka itu akan di hukum dua kali ganda dari hukuman asal.

bergitu juga dengan amanah;jika mereka dengan sengaja mengelak dari menerima atau sengaja mengelak menjalankan amanah syriat tauhid,maka hukumannya dua kali ganda dari hukuman asal,sebab mereka mengetahui dan tauhid itu telah sampai kepada mereka dari allah. dan mereka sombong dengan allah.tidak mahu memohon ampun,tidak mahu merayu doa,tidak mahu bermunajat,tidak mahu bermuhasabah diri.(maka mereka ada yang berkata: kalau allah nak beri, dia akan beri) itu adalah bahasa yang sombong dari seorang hamba atau makhluk. dan ada beberapa banyak bahasa yang sombong yang disebutkan oleh mereka-mereka itu kalau mereka menyedarinya.

kembali kepangkal jalan mestilah dengan adanya ilmu dalam diri,baru lah dapat balik kepangkal,kalau tidak kepangkal tidak sampai,ke penghujung tidak lepas.maka sesatlah mereka di antara kedua pangkal dan hujung jalan itu.seperti orang yang sesat di dalam hutan atau sesat di tengah lautan atau sesat di tengan padang pasir.

maka bacalah sejarah kepada kaum nabi musa yang disesatkan oleh allah di tengah padang pasir selama empat puluh tahun itu.



inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;


bermula dari ini,kami akan meletakkan semula salasilah-salasilah keluarga.
siapa diantara ahli waris yang ada membuat munajat memohon disusun salasilah keluarga yang tersebut?(janganlah pula berbangga dengan apa yang telah disusunkan ini,ini adalah untuk urusan fekah adat,adab,ilmu,mengenal diri).

kami telah diarahkan untuk menyusun dan menbentangkannya. dan kenapa tiada dikalangan keluarga dan waris mereka yang dapat menyusun dan menbentangkan teremba salasialah keluarga masing-masing?.

kami akan hanya membentangkan titik temu keluarga sahaja,dan yang lainnya mereka sendiri lah yang kena mencari dan menyusunnya sendiri bagi keluarga mereka itu.(maklumat asal tidak akan dibentangkan,maaf)


KELUARGA KEPADA SYEH YUSOF TANAH JAWA.

MAULANA MALEK DENGAN BINI PERTAMA.[anaknya,dua beradik]

syeh yusof dan radin fatah.

susunan keluarga syeh yusof dengan bininya[bininya seorang sahaja] dan anaknya sebelas orang[lima lelaki dan enam perempuan].


anak lelakinya

sultan nurul aripin berbinikan anak tok jambi.
sultan yunus @sultan siak berbinikan anak raja haji ali riau
abdullah sani@
putra abidin@
sultan yusuf temasek(nama yang sama@gelaran)@

susunan anak perempuan.

akan di senaraikan kemudian. dan mana bahagian yang tidak lengkap ,inshaallah akan kami lengkapkan,betulkan,tambahkan kemudian.


ini adalah sebahagian dari ilmu allah, dan kami hanya menjalankan tugas urusan yang di perintahkan sahaja,

percaya atau tidak,itu terpulang kepada tuan puan,dan tempat rujuknya adalah al quraan dan al hadis, dan jangan ditanya macammana kami merujuknya kepada al quraan dan al hadis itu,itu adalah dengan izin dan kebenaran allah.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

kepada tuan yang memohon,yang bernama abdullah dari kemasek,kelantan,cucu cicit kepada tok salehmenantu kepada syeh yusof tanah jawa.munajat tuan telah di benarkan,dan kami telah di minta untuk membuat penuyusunan yang tersebut itu dengan izin serta perintah allah,salam.

abdullah sani berbinikan anak sultan acheh[puteri bongsu]
putra abidin berbinikan anak raja pattani[puteri unggu]
sultan yusof temasek berbinikan anak orang besar perba jelai@ waris tok rompin.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;



kubur kepada syeh yusof @ radin yusof tanah jawa,
anaknya sultan yunus @ sultan siak,dan menantunya tok seleh; ada didarat belengu temerloh.

dan kubur yang lainnya akan di bentangkan pada masa yang lain. mengikut kesuaian masa.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;


nama anak perempuan kepada syeh yusof @ radin yusof tanah jawa[bininya anak baginda saman sumatra]


sahara bersuamikan maliki anak tok jusof.
rogayah bersuamikan rahman anak datuk temenggong perak.
fatimah bersuamikan malik dari keturunan merong.
zubaidah bersuamikan muhammad afandi anak badrul shah batu hampar.
zainab kaira bersuamikan osman muluk anak maharaja biru minangkabau.
katurah saidah bersuamikan panglima linggi anak sultan linggi.

dan yang lain-lainnya urusan adalah terserah kepada waris-warisnya untuk menyambung tali siratulrahim mereka.


maulana malek @ maulana malik ibrahim bin syed husain al qubro itu, datuk kepada mereka.

selamat berjaya dalam pencarian mengesahkan susur galur waris-waris tuan puan dengan izin allah.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;


keluarga kepada radin fatah bin maulana malek @ maulana malek ibrahim.

radin fatah berbini pertama;mastura anak panglima besi minangkabau.
berbini kedua; dang anum anak penhulu linggi.
berbini ketiga; puteri selindung bulan@puteri bongsu anak raja mahkota lang buana.

anak dengan mastura,dua lelaki satu perempuan.
anak dengan dang anum, empat lelaki tiga perempuan.
anak dengan puteri selindung bulan,satu lelaki dua perempuan.

kesemuanya tiga belas orang [tujuh lelaki dan enam perempuan]


inshaallah;nama anak-anaknya akan di bentangkan kemudian,pada waktu yang sesuai.
inshaallah;kubur radin fatah dan isteri-isterinya akan dibentangkan juga,diwaktu yang lain.



inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;


senarai kubur keluarga radin fatah (sebahagiannya)

radin fatah berkubur disumatra[minangkabau]
mastura berkubur di bayan lepas pulau pinang.
dang anum berkubur di ulu guai bera
puteri selindung bulan brkubur di baling kedah.



inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.


hai orang-orang yang beriman,penuhilah seruan allah dan seruan rasul apabila rasul menyeru kamu kepada sesuatu yang memberi kehidupan kepada kamu dan ketahuilah bahwa sesungguhnya allah mendiding antara manusia dan hatinya dan sesungguhnya kepada nya lah kamu akan dikumpulkan.[ayat24;surah 8]

dan peliharalah dirimu dari pada siksaan yang tidak khusus menimpa orang-orang yang zalim saja di antara kamu.dan ketahuilah bahwa allah amat keras siksaan nya.[ayat 25;surah 8]

hai orang-orang yang beriman,janganlah kamu mengkhianati allah dan rasul dan janganlah kamu mengkhianati amanat-amanat yang dipercayakan kepadmu,sedang kamu mengetahui.[ayat 27;surah 8]

dan ketahuilah,bahwa hartamu dan anak-anakmu itu hanyalah sebagai cobaan dan sesungguhnya disisi allah lah pahala yang besar.[ayat 28;surah 8]

hai orang-orang yang beriman,jika kamu bertakwa kepada allah,nescaya dia akan membarikan kepadamu furqaan dan menghapuskan segala kesalahan-kesalahan dan mengampunimu, dan allah mempunyai kurnia yang besar,[ayat 29;surah 8]



inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.


hamparan hitam dengan empat puluh empat tompokan bersinar cahaya yang berkelipan bersama balang lut sinar yang kosong.

masih kosong tidak berisi,tompokan cahaya yang berkelipan masih tidak terkumpul,dimana ketuanya,siapa ketuanya yang menjalankan tugas menyatukannya? dan adakah mereka masih mamai dan leka tidak mengenal diri mereka?,sehingga urusan fekah mereka,mereka tidak siapkan lagi?.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



CINTA, KASIH, SAYANG:

tiga benda inilah yang ramai dari kalangan orang yang alim,orang yang abib,orang yang adib,ahli sufi,ahli tasawuf yang tidak dapat melepasi diri mereka sebagai dugaan.

tidak seberapa dalam kalangan mereka-mereka yang lepas, dan ramai yang tersangkut dan kecundang dan tidak tahu nak melepaskan diri apabila dugaan seperti ini terjadi kepada mereka.

maka mereka dikifarahkan sebagai jalan keluar, dengan diberikan penyakit atau kesengsaraan hidup sebagai tukaran denda pada diri.

lihat contoh kepada beberapa orang yang di beritakan dalam al quraan;

adam
hawa
azazil
namrud
firaun
hamman
qarun
abi talib

dan kepada kaum yang dibinasakan;

mereka alpa sejenak dari mencintai allah dan dikalangan mereka ada terus-menerus cintakan dunia dan melupakan allah.maka mereka diazab dengan bala yang tidak dapat mereka tahan.

cinta,kasih,sayang hanya kepada allah,dan yang selain darinya lepaskan agar diri tidak tersekat,maka sebab itulah perlunya diri mengenal diri sendiri,dan mengenal allah,dan mengenal diri yang lain dan makhluk lain.

barulah diri dapat berkata yang diri mencintai allah dan mencintai rasulullah,dan mencintai keluarga dan para sahabat rasulullah,dan barulah dapat menjalankan serta menyempurnakan sunnah-sunnah rasulullah dan sunnah allah. dan bukannya meniru cara sunnah tanpa dengan ilmunya.

maka ilmu sifat dua puluh itu amat perlu dipelajari dan difahamkan dengan kata sebenar faham serta tahu,apa yang di sebutkan dan dimaksudkan sebagai sifat dua puluh. datangnya dari mana? bagaimana sejarahnya?,apa sabitannya dengan kita sebagai manusia akhir zaman sekarang?

ilmu ini bukan setakat untuk didengar sebagai tazkirah atau ceramah,sebaiknya di tuntut atau dipelajari sesungguh-sungguhnya dengan hati nurani dan bukan setakat dengan mata kasar semata.


inshaallah.

Anonymous said...

slamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



maka tatapkan sejenak dan renungkan sejenak akan surah ke 20,pada juz ke 16.
dari dalam al quraan.[lihat akan terjemahan ayat-ayatnya]

semoga memberi sedikit pedoman serta kefahaman dalam diri.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



bohong sunat dan apa yang bersamaan dengannya:[janji yang tidak bertunai][akan menjadi hutang][hutang itulah yang menjadi fitnah][dan fitnah itulah yang menjadi kifarah bencana kepada semua]

mereka tahu yang mereka hanya membuat janji yang tidak dapat ditunaikan oleh mereka termasuk juga orang yang lain[janji kosong@bohongsunat,kononnya mereka berkata untuk menyejukkan hati orang yang ramai,cakap pedooh tu buat apa kalau tak tahu]. maka bahang atau bahana kepada urusan yang tidak tertunai dari janji-jani mereka itu membawa kepada bencana atau malapetaka kepada seluruh orang yang ramai,kerana orang yang ramai managih janji-janji mereka itu.maka janji yang tak tertunai dan bergabung dengan tuntutan orang ramai itu,menjadikan urusan yang tersebut sebagai fitnah yang besar.[orang yang ramai akan memaki dan membuat pertuduhan luar bias yang menjadi fitnah besar](maka kedua-dua pihak,yang berjanji dan yang menagih janji sama-sama membuat dosa,dan sama menerima akibatnya bagi kifaran yang sampai)

maka bergitulah apabila ilmu sifat dua puluh dipelajari atau di ambik secara membuta tuli. akibatnya;masuk boleh,keluar tak reti. seperti orang yang bermain dengan permainan pagar sesat. atau permainan teka silang kata.

seperti juga kepada,orang belajar mengubat@bidan atau silat; kena belajar seluruhnya.dari pembukanya sehingga penutup dan pelepasnya.

sebab itulah;orang berkata:setiap penyakit ada ubatnya,dan kalau tahu dan belajar tentang penyakitnya aja dan tak belajar tentang penawar atau ubatnya,itu menyusahkan orang yang ramai namanya.

jadinya orang yang ramai akan berkata(kata perpatah); bodoh tak boleh diajar,dan cerdik tak boleh diikut. sebabnya orang yang ramai dah tak tahu yang mana orang bodoh dan yang mana orang cerdik.kerana semua mengaku bodoh dan semua mengaku cerdik.maka dalam ramai-ramai jauhari,yang mana satu yang sebenarnya jauhari yang mengenal manikam itu. dan bukan yang mengenal ......

dan syaitan itu musuh yang jelas bagi manusia,jika mereka renungkan dan fikirkan. mereka bukan mengacau sebaliknya menduga akan diri dan hati manusia-manusia itu.

inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



dalam kalangan mereka-mereka dan tuan puan,ada yang telah dianugerahkan dengan izin allah ,menerima atau memperolehi ilmu allah yang tertinggi,sebaliknyanya mereka-mereka yang telah mencapai ilmu yang tertinggi itu,tidak dapat mempergunakan ilmu yang dianugerahkan allah kepada mereka bagi membantu diri dan orang yang ramai,atas sebab mereka tidak mengenal diri mereka sendiri serta tidak berapa yakin dihati mereka.

maka mereka tidak dapat sempurnakan amanah ilmu yang allah anugerahkan kepada meraka itu. mereka tidak memahami cara bagaimana untuk mempergunakan ilmu itu seperti yang wajib perintah allah kepada mereka siapkan dan sempurnakan.

seperti yang tersebut dalam al quraan:

maka apabila telah selesai,kerjakanlah dengan sungguh-sungguh yang lain.[ayat 7;surah 94]

dan hanya kepada tuhanmulah hendaknya kamu berharap.[ayat 8;surah 94]


maka terjadilah dari kalangan mereka itu yang menyalahkan makhluk yang lain atau meletakkan pendirian yang ini semua penomena alam (bencana alam) atau meletakkan ini adalah dugaan dari allah.

maka ayat yang menyebut; kerosakan dari perbuatan tangan-tangan mereka sendiri(manusia)

dugaan dari allah adalah sebelum datang atau sampainya, kifarah atau wabak atau bala atau bencana atau malapetaka.dan kalau dah sampai salah satu dari yang tersebut itu,itu dinamakan denda atau hukuman(fekah) atau sunahtullah.



inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



satu, tiga, enambelas; pulih dan susunan telah selesai.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

bacabetul,niat tergelincir.

sebagai renungan jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.


maka bacakanlah surah 2 dari al quraan,dari juzuk 1.[buka dengan tenang akan terjemahan ayat-ayat surah 2 itu].
tuan puan akan berjumpa dengan apa yang tuan puan carikan selama pencarian hidup tuan puan,inshaallah, dengan izin serta kebenaran allah.

membaca berlagu,suara yang merdu dan tajwid yang betul,itu untuk kesedapan halwa telinga.dan membaca dengan maksud keterangannya agar faham bagi membuka hati dengan maksud redha,bersyukur kepada allah.

inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

bacabetulniat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



apabila di bacakan ayat-ayat dari al quraan,maka ada dari kalangan mereka-mereka itu dan tuan puan yang mengelak dari memahami maksudnya,agar amanah yang ada pada diri tidak dipertanggungjawabkan atas diri atau tidak untuk dijalankan,maka yang sebenarnya mereka-mereka itu tidak reti dan tidak memperdulikan urusan itu.mereka lebih menyasarkan kejayaan dunia, keluarga, diri lebih dari urusan allah dan akhirat.

kami tidak mahu membacakannya bagi pihak tuan puan dan mereka-mereka itu; maka mereka-mereka itu dan tuan puan tataplah sendiri,apa yang allah telah beritakan dari dalam al quraan.

pada; surah 21,surah 23,surah 28,surah 31 dan surah 42.[lihat akan terjemahan bagi surah-surah yang tersebut itu].

(adakah: tidak faham atau buat-buat tak faham atau faham-faham aje atau faham serta tahu)

jawapannya ada dalam diri sendiri:maka tanya sendiri dan jawab sendiri. adakah yakin dengan jawapan diri sendiri itu.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



bak kata perpatah melayu; kuman diseberang nampak,gajah depan mata tak ...

maka mereka sibuk memikirkan dengan huruf yang tertulis di dahi dajjal,sedangkan huruf didahi mereka sendiri mereka tak ambik peduli,dan tidak pernah difikirkan.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;


anak-anak radin fatah dengan tiga orang bininya:(keluarga radin fatah)

dengan bininya mastura;

radin sahiran
radin sahi @ radin bongsu
puteri carocarikan

dengan bininya dang anom;

radin muhammad farok
radin marzuki sahira
radin abdul rahman buntu
radin muhammad fakir
puteri mahligai
puteri anum adawiyah
puteri sahira

dengan bininya puteri selindung bulan;

radin sulu
puteri mara aira
puteri zahara


kesemuanya tiga belas orang dari tiga ibu.
mereka ini bermukim rata dinusatara melayu.cucu cicit waris susur mereka ramai,ada yang tahu,ada yang tak tahu, dan ada yang tak nak ambik tahu.
[maka cari dan kenalilah mereka]

mereka semuanya adalah dari susur radin fatah bin maulana malek ibrahim bin syeh husiin al qubro.

inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



dua dibuka dan dirungkai inshaallah.

tiga telah terjaga dan pulih berpungsi semula inshaallah.


inshaallah.

Anonymous said...

[teremba dan mitos]


moyang 16 semantan[badok]:[anak-anak muhammad sikal];

[anak perempuannya]

tok muluk bersuamikan tun kudus bin bendahara abd samad pattani[keluarga orang besar perba jelai].

bermukim di kampung luit, maran.

kuburnya[tok muluk] dan suaminya[tun kudus] dan ayahnya [muhammad sikal] dan abangnya [wali nongsari];ada di kampung luit maran.


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.



;bolehlah membawa badan serta nyawa; dan ;carilah aku di dalam aku,aku ada di dalam terang...bismillah itu mula;: keduanya itu kalau nak lepas,,kenalah tahu dan faham isi al quraan dan al sunnah,kalau tidak tak diterima amalan.

makanya semua orang nak lepas dengan cara jalan pintas;mana ada jalan yang boleh disogok atau di beri upah dalam pencarian kedua perkara yang tersebut itu diatas.

nabi muhammad saw sendiri pun, dua puluh lima tahun selepas umurnya empat puluh tahun,baru selesai serta sempurna;dan nabi adam pun, seribu tahun baru selesai dan sempurna.(itu pun mereka masih melilihkan air mata[berlinangan air mata],apabila dipenghujung hayat mereka).

maka kan tuan puan dan mereka-mereka itu,nak pakai jalan pintas bagi menyelesaikan dan sempurnakan diri masing-masing.ada akai ke?

memang ramai yang sampai kepada darjat makrifat,hakikat,tarikat,syariat,dan menjadi ahli sufi dan bermacam-macam gelaran lagi yang di gelarkan kepada diri sendiri dan orang lain.sebaliknya,FIkirkan untuk diri sendiri barang sebentar: adakah telah selesai dan telah disempurnakan ke fekah dan syariat yang diamanahkan.


inshaallah.

Anonymous said...

teremba dan mitos;


dilaluan jerantut,telah di tegakkan beberapa singbord,ulu cheka ...km,[oleh tourist], baguslah tu:,sebaliknya,apa sebenar yang nak diberitakan kepada orang ramai yang lalu lalang pada papan kenyataan itu? oleh agensi itu...kampung ulu cheka ke atau tempat sejarah ke atau kubur sejarah pawang nong ke?

maka bergitu juga dengan muzium mat kilau,di pulau tawar,jerantut: usaha mereka bagus,sebaliknya tiada apa yang menarik perhatian yang tercatat dalam bangunan tersebut,boleh dikatakan kebanyakannya separuh jalan belaka.

maka sebab itulah,orang yang ramai tidak berminat untuk menziarahi(melawat) pada kedua tempat itu,terutamanya waris cucu cicit mereka itu sendiri.

dan makanya,,bagaimana kami nak membentangkan sejarah,teramba dan mitos yang lain,jika kerja-kerja bahagian lain sentiasa separuh jalan dan hanya setakat batuk ditangga sahaja.

Anonymous said...

teremba dan mitos,



dari buku karangan; prof dr. hamka:[antara fakta dan khayal]tuanku rao

kata sepakat tidak terdapat.sedangkan tuaku imam merasa yakin,dalam perjuangannya menegakkan bonjol adalah lebih dari 20 tahun,tiang kekuatan negeri bonjol adalah dalam kebulatan muafakat.asal bertingkah,pasti hancur.

terus terang beliau katakan: dalam kata yang tidak bulat ini,saya tidak dapat memimpin negeri ini lagi.tiang kekuatan saya selama ini ialah kebulatan penghulu-penghulu.kalau begini halnya saya harus tarik diri dari negeri ini,bersama-sama anak bini saya. dan mencari negeri lain yang sefaham dengan saya.

besok paginya beliau berangkat meninggalkan alahan panjang.kepada pengiringnya tuaku sabar,beliau menyatakan hendak menuju lubuk sikaping.

tiga hari sepelinggalannya; tiga penghulu membuat perjanjian dengan b, dan pada 21 september 1832,masuklah b ke bonjol dan perjanjian mereka di dirobek oleh b.

dengan demikian kekuasaan bonjol telah punah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.


orang yang bodoh,tidak akan bertanya soalan bodoh kerana tidak mahu dimarahi orang.
dan orang yang pandai,juga tidak akan bertanya soalan bodoh kerana tidak mahu di ketawakan orang.
maka,mereka keduanya orang bodoh dan orang pandai itu masih menggunakan akal yang di anugerahkan oleh allah kepada mereka. cuma mereka itu disebut sebagai bodoh atau disebut sebagai pandai.
dan,orang yang bertanyakan soalan bodoh adalah seperti yang digambarkan atau di beritakan dalam al quraan itu, orang yang di hukum oleh allah.akal mereka dikuasai oleh nafsu yang buas.


inshaallah.

Anonymous said...

teremba dan mitos,


susunan moyang enam belas bukit segumpal,chenor.[anak-anak awang sin].


anak ke empat kepada awang sin,bernama abdullah atau gelarannya dollah pejing,berbinikan anak perempuan kepada penghulu saman.


inshaallah.



Anonymous said...

teremba dan motos,


susunan keluarga sultan turki[terakhir], yang melarikan diri[menyelamatkan diri dan keluarga] ketanah melayu semasa kejatuhan kerajaannya.[krisis keluarga dan negara].

anak lelakinya,yang bernama suib atau said.[mati dan bertanam di maran].


inshaallah.

Anonymous said...

salamun,
neguai;

baca betul,niat tergelincir.

sebagai renungan,jika salah betulkan tanggapan yang salah itu.


dari jauh dilihat petai,bila dihampiri rupa-rupanya kerayong. serupalah dengan indah khabar dari rupa.maka selidikilah dengan sebenar dan teliti,jangan sampai khabar angin menjadi fitnah.

seperti kata dialog dalam cerita madu tiga; jamil! jamil! ingatkan dua, rupanya tiga,nasib baik tak empat, cik.

orang yang buta mata,tidak marah oleh orang yang ramai,sebaliknya orang yang buta hati,orang ramai sanggup merejamnya dengan batu. sebab mereka itu lebih banyak menyusahkan dan memecah-belahkan orang yang ramai, daripada orang buta matanya.

mereka buta sejarah,buta adat,buta adab,buta fekah,dan buta ilmu. mereka hanya memegang teori semata.[sangkaan]


inshaallah.

Anonymous said...

teremba dan mitos,


maka kami telah membentangkan perkaranya; pada pembentangan yang terdahulu.

tok gajah dengan imam rasul abd salam itu adalah orang yang sama.
dan ayahnya bernama tok sharom[gelaran].


sebaliknya ada diantara cucu-cicitnya sendiri membuat fitnah kepada moyangnya sendiri;

dengan menyebutkan: tok gajah bin imam rasul dan disebutkan melalui siaran berita radio;[radio kelasik]8.30 malam pada 11/2/2017.

adakah kami akan memberitahu siapa nama dan tempat tinggalnya cicitnya yang memberitakan cerita sangkaannya itu dan telah menjadi berita angin fitnah bermula malam tadi itu kepada orang yang ramai.

maka selepas dari ini kami akan bentangkan nama,tempat tinggal dan susur keturunan mereka yang membawa angin fitnah dalam apa jua urusan fekah,adat,adab dan ilmu.jika dibenarkan dan dengan izin @ perintah allah ,inshaallah.

mereka sendiri yang merosakkan,dan akan kami memerhatikan keadaan mereka itu.

inshaallah.