-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20170205

Kekuatan Negeri Bonjol Adalah Dalam Kebulatan Muafakat Asal Bertingkah Pasti Hancur

Dari buku karangan; 
Prof Dr. Hamka:[antara fakta dan khayal]
Tuanku Rao kata sepakat tidak terdapat.
sedangkan Tuaku Imam merasa yakin,
dalam perjuangannya menegakkan bonjol 
adalah lebih dari 20 tahun,
tiang kekuatan Negeri Bonjol 
adalah dalam kebulatan muafakat.
asal bertingkah,pasti hancur.
terus terang beliau katakan: 
dalam kata yang tidak bulat ini,
saya tidak dapat memimpin negeri ini lagi
tiang kekuatan saya selama ini 
ialah kebulatan penghulu-penghulu.
kalau begini halnya 
saya harus tarik diri 
dari negeri ini,bersama-sama anak bini saya. 
dan mencari negeri lain 
 yang sefaham dengan saya. 
besok paginya beliau berangkat 
meninggalkan alahan panjang.
kepada pengiringnya 
Tuaku Sabar,
beliau menyatakan hendak menuju lubuk sikaping. 
tiga hari sepelinggalannya; 
tiga penghulu membuat perjanjian 
dengan b, 
dan pada 21 september 1832,
masuklah b ke bonjol dan 
perjanjian mereka di dirobek oleh b. 
dengan demikian 
kekuasaan bonjol telah punah. 
 
 

1 comment:

Anonymous said...

lari ke semenanjung