INFO YANG DITERBITKAN (atau dipetik) MUNGKIN SEADANYA PADA TARIKH DITULIS. TARIKH DITULIS TIDAK SAMA DENGAN TARIKH DITERBITKAN. PERTAMBAHAN ATAU PERUBAHAN TERHADAP INFO TERSEBUT DITULIS DAN DITERBITKAN PADA TARIKH-TARIKH YANG SETERUSNYA. Contoh: 'ORANGNYA' DITERBITKAN DAHULU TETAPI 'CERITANYA' DITERBITKAN KEMUDIAN. MARILAH KITA BANTU MEMBANTU SESAMA SENDIRI. Tetapi cepat-cepatlah sedar jika muncul 'manusia' yang akan menyuruh kita bergaduh sesama kita.
SIAP 3/26/15 rUKUN iSLAM (Kulit)
SAMBUNG 3/26/15 tUJUH cONTOH fITNAH

20170918

A. Syeikh Abdul Malik Terengganu [Tok Pulau Manis]

Syeikh Abdul Malik Terengganu [Tok Pulau Manis]

Penemuan Salasilah diperolehi dari salah seorg keturunan adikberadik Syeikh Abdul Malik Terengganu[Tok Pulau Manis]
~tertulis dibahagian atas salasilah~
Bismillahir Rahmanir Rahim
Syarif Muhammad,satu raja yg memerintah akn negeri Baghdad kerana mengambil...(tidak dpt dibaca)lalu pergi ke Mekah.Kemudian diturut orang akan dia maka lari ke Terengganu,lalu duduk di Ulu Pauh.Maka meninggalkan anak 2 orang,satu Abdullah,ke dua Abdul Malik.Maka Abdul Malik itulah Datuk Pulau Manis yang keramat itu.
Daripada salasilah diatas ternyata terdapat kelainan dari versi dapatan sebelum ini.
Versi sebelumnya,
1~Selain Abdullah,Tok Pulau Manis ada adikberadik lain bernama Abdul Qahar
2~Abdullah adalah ayah kepada Tok Pulau Manis
3~Datuk&nenek Syeikh Abdul Malik ialah Syarif Abdul Qahar.Syeikh Abdul Qahar berputerakan Abdullah.Abdullah berputerakan Tok Pulau Manis [Syeikh Abdul Malik]

Riwayat salasilah ini sukar ditahkik kerana bersimpang siur.Tulisan versi dapatan terdahulu tidak dapat dimansuhkan sedangkan salasilah baru yg diperolehi sukar ditolak.

Wallahualam.

Terdapat kajian mengenai Tok Pulau Manis mengenai salasilah dan karya,antaranya..
~Tok Kelaba dlm risalah tipis 6 halaman berkaitan hal nikah kahwin,akhir risalah tertulis..'Maka adalah yg memindahkan & yg menjadikan segala perkataan ini semuanya fakir yg hina iaitu Haji Abdul Malik bin Abdullah Al Jawi'
~Syarah Kitab Hikam Melayu,Syeikh Ahmad Fathani,pada akhir cetakan tertulis 'telah sempurnalah menthaba'kan ini kitab yg mustathab iaitu syarah hikam ibnu athaillah dgn bahasa nelayu.dan adalah pada tharah kitab ini dahulu hamba sebutkan hal keadaannya nuqil drpd setengah manusia bhw kitab ini karangan setengah drpd ulama terengganu.kemudian nyata bagi hamba,kemudian dari periksakan aturan ibaratnya dan pilikkan(pelat) cakapannya,bukan ia bagi org terengganu.maka ada pula org mengkhabar bahwasnya ia karangan org acheh adanya.

salam,tuanpuan.

makanya, tidak perlu dipertikaikan karangan itu dari siapa.

maka,turutan turunnya karangan itu adalah hendaknya dari hamba allah kepada hamba allah yang dalam linkungan ulama fukaha atau jauhari yang mengenal manikam. dan selepas dari tok ku pulau manis,maka kenapa tiada hamba allah lain yang dapat menyambung akan karangan keterangan mereka para ulama sebelumnya itu.

dan apa yang menyekat mereka-mereka yang selepas dari nya itu meneruskan tugas pembentangan karangan kepada mereka yang ramai pulak.

lihatlah akan sejarah siapa yang telah pergi kemekkah,dan siapa yang pergi menurut orang dimekkah,dansiapa yang balik dan siapa yang ke terengganu,bagi nama lamanya terengganu.[terengganu itu adalah nama yang terakhir diguna pakai bagi negeri itu],maka negeri itu disebut kerajaan apa sebelum negeri terengganu?.

dan siapa yang datangnya dari acheh itu pulak?

maka sejarah mereka itu ada tercatat dalam karangan yang tuanpuan bentangkan itu. maka carilah dengan tertip dan sabar.

dalam urusan terlepas pandang.

padang jarak padang terkukur. atau dalam peribahasa lainnya:seperti belanda minta tanah.

maka kejadiannya terjadi di tanah melayu,[di kawasan padang harban,diantara kelantan dan terengganu],disana ada tandanya kisah itu sebagai ingatan kepada manusia yang mengambil tahu riyawatnya dan sebagai ingatan pengajaran kisah yang ....,.

maka dalam al quraan,sandarannya berada dalam surah 72.

selamat membaca surah itu dan semoga dapat memahami maksudnya yang hendak di sampaikan oleh allah kepada manusia.

4 comments:

Anonymous said...

Penemuan Salasilah diperolehi dari salah seorg keturunan adikberadik Syeikh Abdul Malik Terengganu[Tok Pulau Manis]
~tertulis dibahagian atas salasilah~
Bismillahir Rahmanir Rahim
Syarif Muhammad,satu raja yg memerintah akn negeri Baghdad kerana mengambil...(tidak dpt dibaca)lalu pergi ke Mekah.Kemudian diturut orang akan dia maka lari ke Terengganu,lalu duduk di Ulu Pauh.Maka meninggalkan anak 2 orang,satu Abdullah,ke dua Abdul Malik.Maka Abdul Malik itulah Datuk Pulau Manis yang keramat itu.
Daripada salasilah diatas ternyata terdapat kelainan dari versi dapatan sebelum ini.
Versi sebelumnya,
1~Selain Abdullah,Tok Pulau Manis ada adikberadik lain bernama Abdul Qahar
2~Abdullah adalah ayah kepada Tok Pulau Manis
3~Datuk&nenek Syeikh Abdul Malik ialah Syarif Abdul Qahar.Syeikh Abdul Qahar berputerakan Abdullah.Abdullah berputerakan Tok Pulau Manis [Syeikh Abdul Malik]

Riwayat salasilah ini sukar ditahkik kerana bersimpang siur.Tulisan versi dapatan terdahulu tidak dapat dimansuhkan sedangkan salasilah baru yg diperolehi sukar ditolak.

Wallahualam.

Anonymous said...

Terdapat kajian mengenai Tok Pulau Manis mengenai salasilah dan karya,antaranya..
~Tok Kelaba dlm risalah tipis 6 halaman berkaitan hal nikah kahwin,akhir risalah tertulis..'Maka adalah yg memindahkan & yg menjadikan segala perkataan ini semuanya fakir yg hina iaitu Haji Abdul Malik bin Abdullah Al Jawi'
~Syarah Kitab Hikam Melayu,Syeikh Ahmad Fathani,pada akhir cetakan tertulis 'telah sempurnalah menthaba'kan ini kitab yg mustathab iaitu syarah hikam ibnu athaillah dgn bahasa nelayu.dan adalah pada tharah kitab ini dahulu hamba sebutkan hal keadaannya nuqil drpd setengah manusia bhw kitab ini karangan setengah drpd ulama terengganu.kemudian nyata bagi hamba,kemudian dari periksakan aturan ibaratnya dan pilikkan(pelat) cakapannya,bukan ia bagi org terengganu.maka ada pula org mengkhabar bahwasnya ia karangan org acheh adanya.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

makanya, tidak perlu dipertikaikan karangan itu dari siapa.

maka,turutan turunnya karangan itu adalah hendaknya dari hamba allah kepada hamba allah yang dalam linkungan ulama fukaha atau jauhari yang mengenal manikam. dan selepas dari tok ku pulau manis,maka kenapa tiada hamba allah lain yang dapat menyambung akan karangan keterangan mereka para ulama sebelumnya itu.

dan apa yang menyekat mereka-mereka yang selepas dari nya itu meneruskan tugas pembentangan karangan kepada mereka yang ramai pulak.

lihatlah akan sejarah siapa yang telah pergi kemekkah,dan siapa yang pergi menurut orang dimekkah,dansiapa yang balik dan siapa yang ke terengganu,bagi nama lamanya terengganu.[terengganu itu adalah nama yang terakhir diguna pakai bagi negeri itu],maka negeri itu disebut kerajaan apa sebelum negeri terengganu?.

dan siapa yang datangnya dari acheh itu pulak?

maka sejarah mereka itu ada tercatat dalam karangan yang tuanpuan bentangkan itu. maka carilah dengan tertip dan sabar.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

dalam urusan terlepas pandang.


padang jarak padang terkukur. atau dalam peribahasa lainnya:seperti belanda minta tanah.

maka kejadiannya terjadi di tanah melayu,[di kawasan padang harban,diantara kelantan dan terengganu],disana ada tandanya kisah itu sebagai ingatan kepada manusia yang mengambil tahu riyawatnya dan sebagai ingatan pengajaran kisah yang ....,.

maka dalam al quraan,sandarannya berada dalam surah 72.

selamat membaca surah itu dan semoga dapat memahami maksudnya yang hendak di sampaikan oleh allah kepada manusia.