-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20170918

A. Syeikh Abdul Malik Terengganu [Tok Pulau Manis]

Syeikh Abdul Malik Terengganu [Tok Pulau Manis]

Penemuan Salasilah diperolehi dari salah seorg keturunan adikberadik Syeikh Abdul Malik Terengganu[Tok Pulau Manis]
~tertulis dibahagian atas salasilah~
Bismillahir Rahmanir Rahim
Syarif Muhammad,satu raja yg memerintah akn negeri Baghdad kerana mengambil...(tidak dpt dibaca)lalu pergi ke Mekah.Kemudian diturut orang akan dia maka lari ke Terengganu,lalu duduk di Ulu Pauh.Maka meninggalkan anak 2 orang,satu Abdullah,ke dua Abdul Malik.Maka Abdul Malik itulah Datuk Pulau Manis yang keramat itu.
Daripada salasilah diatas ternyata terdapat kelainan dari versi dapatan sebelum ini.
Versi sebelumnya,
1~Selain Abdullah,Tok Pulau Manis ada adikberadik lain bernama Abdul Qahar
2~Abdullah adalah ayah kepada Tok Pulau Manis
3~Datuk&nenek Syeikh Abdul Malik ialah Syarif Abdul Qahar.Syeikh Abdul Qahar berputerakan Abdullah.Abdullah berputerakan Tok Pulau Manis [Syeikh Abdul Malik]

Riwayat salasilah ini sukar ditahkik kerana bersimpang siur.Tulisan versi dapatan terdahulu tidak dapat dimansuhkan sedangkan salasilah baru yg diperolehi sukar ditolak.

Wallahualam.

Terdapat kajian mengenai Tok Pulau Manis mengenai salasilah dan karya,antaranya..
~Tok Kelaba dlm risalah tipis 6 halaman berkaitan hal nikah kahwin,akhir risalah tertulis..'Maka adalah yg memindahkan & yg menjadikan segala perkataan ini semuanya fakir yg hina iaitu Haji Abdul Malik bin Abdullah Al Jawi'
~Syarah Kitab Hikam Melayu,Syeikh Ahmad Fathani,pada akhir cetakan tertulis 'telah sempurnalah menthaba'kan ini kitab yg mustathab iaitu syarah hikam ibnu athaillah dgn bahasa nelayu.dan adalah pada tharah kitab ini dahulu hamba sebutkan hal keadaannya nuqil drpd setengah manusia bhw kitab ini karangan setengah drpd ulama terengganu.kemudian nyata bagi hamba,kemudian dari periksakan aturan ibaratnya dan pilikkan(pelat) cakapannya,bukan ia bagi org terengganu.maka ada pula org mengkhabar bahwasnya ia karangan org acheh adanya.

salam,tuanpuan.

makanya, tidak perlu dipertikaikan karangan itu dari siapa.

maka,turutan turunnya karangan itu adalah hendaknya dari hamba allah kepada hamba allah yang dalam linkungan ulama fukaha atau jauhari yang mengenal manikam. dan selepas dari tok ku pulau manis,maka kenapa tiada hamba allah lain yang dapat menyambung akan karangan keterangan mereka para ulama sebelumnya itu.

dan apa yang menyekat mereka-mereka yang selepas dari nya itu meneruskan tugas pembentangan karangan kepada mereka yang ramai pulak.

lihatlah akan sejarah siapa yang telah pergi kemekkah,dan siapa yang pergi menurut orang dimekkah,dansiapa yang balik dan siapa yang ke terengganu,bagi nama lamanya terengganu.[terengganu itu adalah nama yang terakhir diguna pakai bagi negeri itu],maka negeri itu disebut kerajaan apa sebelum negeri terengganu?.

dan siapa yang datangnya dari acheh itu pulak?

maka sejarah mereka itu ada tercatat dalam karangan yang tuanpuan bentangkan itu. maka carilah dengan tertip dan sabar.

dalam urusan terlepas pandang.

padang jarak padang terkukur. atau dalam peribahasa lainnya:seperti belanda minta tanah.

maka kejadiannya terjadi di tanah melayu,[di kawasan padang harban,diantara kelantan dan terengganu],disana ada tandanya kisah itu sebagai ingatan kepada manusia yang mengambil tahu riyawatnya dan sebagai ingatan pengajaran kisah yang ....,.

maka dalam al quraan,sandarannya berada dalam surah 72.

selamat membaca surah itu dan semoga dapat memahami maksudnya yang hendak di sampaikan oleh allah kepada manusia.

6 comments:

Anonymous said...

Penemuan Salasilah diperolehi dari salah seorg keturunan adikberadik Syeikh Abdul Malik Terengganu[Tok Pulau Manis]
~tertulis dibahagian atas salasilah~
Bismillahir Rahmanir Rahim
Syarif Muhammad,satu raja yg memerintah akn negeri Baghdad kerana mengambil...(tidak dpt dibaca)lalu pergi ke Mekah.Kemudian diturut orang akan dia maka lari ke Terengganu,lalu duduk di Ulu Pauh.Maka meninggalkan anak 2 orang,satu Abdullah,ke dua Abdul Malik.Maka Abdul Malik itulah Datuk Pulau Manis yang keramat itu.
Daripada salasilah diatas ternyata terdapat kelainan dari versi dapatan sebelum ini.
Versi sebelumnya,
1~Selain Abdullah,Tok Pulau Manis ada adikberadik lain bernama Abdul Qahar
2~Abdullah adalah ayah kepada Tok Pulau Manis
3~Datuk&nenek Syeikh Abdul Malik ialah Syarif Abdul Qahar.Syeikh Abdul Qahar berputerakan Abdullah.Abdullah berputerakan Tok Pulau Manis [Syeikh Abdul Malik]

Riwayat salasilah ini sukar ditahkik kerana bersimpang siur.Tulisan versi dapatan terdahulu tidak dapat dimansuhkan sedangkan salasilah baru yg diperolehi sukar ditolak.

Wallahualam.

Anonymous said...

Terdapat kajian mengenai Tok Pulau Manis mengenai salasilah dan karya,antaranya..
~Tok Kelaba dlm risalah tipis 6 halaman berkaitan hal nikah kahwin,akhir risalah tertulis..'Maka adalah yg memindahkan & yg menjadikan segala perkataan ini semuanya fakir yg hina iaitu Haji Abdul Malik bin Abdullah Al Jawi'
~Syarah Kitab Hikam Melayu,Syeikh Ahmad Fathani,pada akhir cetakan tertulis 'telah sempurnalah menthaba'kan ini kitab yg mustathab iaitu syarah hikam ibnu athaillah dgn bahasa nelayu.dan adalah pada tharah kitab ini dahulu hamba sebutkan hal keadaannya nuqil drpd setengah manusia bhw kitab ini karangan setengah drpd ulama terengganu.kemudian nyata bagi hamba,kemudian dari periksakan aturan ibaratnya dan pilikkan(pelat) cakapannya,bukan ia bagi org terengganu.maka ada pula org mengkhabar bahwasnya ia karangan org acheh adanya.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

makanya, tidak perlu dipertikaikan karangan itu dari siapa.

maka,turutan turunnya karangan itu adalah hendaknya dari hamba allah kepada hamba allah yang dalam linkungan ulama fukaha atau jauhari yang mengenal manikam. dan selepas dari tok ku pulau manis,maka kenapa tiada hamba allah lain yang dapat menyambung akan karangan keterangan mereka para ulama sebelumnya itu.

dan apa yang menyekat mereka-mereka yang selepas dari nya itu meneruskan tugas pembentangan karangan kepada mereka yang ramai pulak.

lihatlah akan sejarah siapa yang telah pergi kemekkah,dan siapa yang pergi menurut orang dimekkah,dansiapa yang balik dan siapa yang ke terengganu,bagi nama lamanya terengganu.[terengganu itu adalah nama yang terakhir diguna pakai bagi negeri itu],maka negeri itu disebut kerajaan apa sebelum negeri terengganu?.

dan siapa yang datangnya dari acheh itu pulak?

maka sejarah mereka itu ada tercatat dalam karangan yang tuanpuan bentangkan itu. maka carilah dengan tertip dan sabar.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

dalam urusan terlepas pandang.


padang jarak padang terkukur. atau dalam peribahasa lainnya:seperti belanda minta tanah.

maka kejadiannya terjadi di tanah melayu,[di kawasan padang harban,diantara kelantan dan terengganu],disana ada tandanya kisah itu sebagai ingatan kepada manusia yang mengambil tahu riyawatnya dan sebagai ingatan pengajaran kisah yang ....,.

maka dalam al quraan,sandarannya berada dalam surah 72.

selamat membaca surah itu dan semoga dapat memahami maksudnya yang hendak di sampaikan oleh allah kepada manusia.

liena anuar said...

saya berminat dengan nama anaknya yang pertama iaitu Abdullah.. Moyang saya bernama Kudin Bin Abdullah. Abdullah dikatakan pendakwah yg berasal dari Terengganu.

Anonymous said...

Bismillahir Rohmanir Rohiim

Sekadar cadangan bagi yg berminat mengkaji.

Tajuk: Kesultanan Terengganu Adalah Pewaris Kerajaan Bani Abbasiyah

Syarif Muhammad Al-Baghdadi
berkemungkinan besar adalah Sultan Al-Muhammad Al-Mutawakkil III, Sultan terakhir Bani Abbassiah yang berpusat di Mesir setelah tumbangnya Bani Abassiah Baghdad di tangan
Mongol.

Dalam catatan sejarah Sultan
Muhammmad telah menyerahkan kerajaannya kepada Sultan Selim 1 dari Turki yg telah mendirikan kerajaan Usmaniyah.

Setelah beliau menyerahkan barang kebesaran kerajaan Abbassiyah (pedang dan jubah Rasulullah) beliau telah berhijrah dari Cairo / Kaherah ke Madinah dan ke Yaman. Tetapi beliau masih tetap diburu justru membawa diri ke nusantara. Kemungkinan tidak semua barang kebesaran diberikan kepada Sultan Selim.

Dikatakan barang yg diserahkan adalah barang2 milik Rasulullah sebagai lambang kerajaan Islam. Pedang-pedang dan barang Rasulullah kini dipamerkan di muzium Turki.

Kenapa beliau memakai Sharif dan Al-Baghdadi.

Yang jelasnya kesultanan Abasiah di mesir adalah berasal dari pusat pemerintahan bani abasiyah di baghdad. Jadi gelaran Al-Baghdadi digunakan untuk menunjukkan bhwa beliau adalah keturunan kesultanan di Baghdad.

Sharif?

Bani abasiyah adalah ahlul bayt dari keturunan Saidina Abbas. Namun hubungan bani abbassiyah dgn ahlul bayt keturunan saidina Ali adalah tidak baik.
Rekod sejarah menunjukkan Al-Makmun pernah cuba menaikkan keturunan
ahlul bayt dari keturunan Saidina Ali tetapi mendapat bantahan dari bani abbasiyah.
Ini kerana pada waktu itu
ahlul bayt saidina Ali mendapat
dukungan dari puak Syiah.

Tetapi sewaktu Bani Abbassiyah Mesir, bapa Al-Sultan Hakim 1 iaitu Abu Bakr Ali Al-Hassan adalah keturunan Hasan dan berkemungkinan adalah dari ibu
ayahnya.

Bagi keturunan Saidina Hasan, Sharif digunakan manakala bagi keturunan Saidina Hussein menggunakan Syed/Sayyid.

Bendera Terengganu berwarna HITAM?

Maka terjawablah kenapa bendera Terengganu berwarna hitam dan kenapa pendekar di Tanah Melayu memakai serba hitam.

Warna rasmi bani abbasiyah adalah warna hitam.

Al-makmun pernah cuba memakai warna hijau iaitu warna Ahlul bayt keturunan saidina Ali.
Namun hal ini dibantah oleh bani abbassiyah kerana faktor bahawa keturunan Saidina Ali mendapat dukungan kuat dari puak syiah yg berniat menyelusup ke dalam pemerintahan bani abbasiyah.

Justru warna pakaian hitam pendekar-pendekar tanah Melayu menunjukkan bahawa kita adalah tentera abbasiyah di nusantara dan terdapatnya hubungan diplomatik dengan kerajaan bani abbasiyah sebelum kerajaan usmaniyah di turki.

Jika kita masih ingat, Tokku Pulau Manis pernah menikahkan anaknya dengan Tun Jenal.
Maka mengalirlah darah ahli bayt dari keturunan bani abbassiyah dan keturunan saidina hasan di dalam kesultanan terengganu.

Sultan Muhammad dikatakan wafat pd tahun 1540an tetapi As-Suyuthi tidak merekodkan pengakhiran riwayat hidupnya.

Untuk maklumat mengenai Sultan Muhammad Al-Mutawakkil III boleh lawati link di bawah :

https://www.mahadalyjakarta.com/al-mutawakkil-iii-pembela-ahlu-sunnah/

https://id.m.wikipedia.org/wiki/Al-Mutawakkil_III

Semoga tulisan ini membantu kajian tuan dan menjawab kekeliruan yg telah timbul selama ini.