-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20170918

E

Lima

7 comments:

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kias kepadanya;maka: salah faham atau tak faham atau tak sampai kefahaman.

makanya;khilaf kepada bugis dan khilaf kepada lanun:dalam al quraan ada memberitakan dengan jelas akan khilaf keduanya.

makanya; dalam sejarah nusatara telah mengkiaskan kepada siapa khilaf keduanya [siapa orangnya yang menggunakan gelaran keduanya itu].

maka; selidiki dahulu sebelum melatah,jangan sampai yang disebut orang sebagai; yang di kejar tak dapat yang di kendong keciciran pulak.

maka; memanglah kepad bahasanya nampak kasar dan kesat atau bahasa menghina;itu dalam kepada akal manusia,sebaliknya dalam al quraan maksudnya telah tetap dari sejak azali lagi.

makanya;ini lah yang disebutkan penyusunan sanad keturunan atau dalam fekah disebut sebagai; ilmu mengenal diri dan mengenal allah.

baca dan perbetulkan kefahaman diri,,jangan menanggok diair yang keroh.

Anonymous said...

Assalamualaikum w.b.t
Saiyid Abdullah bin Muhammad bin Abu Bakar Al Hadad yg menerbitkan semula Kitab Salasilah Melayu dan Bugis dan Sekelian Raja-Rajanya karangan Raja Haji Ali bin Ungku Ahmad (Penerbitan Matbaat Al Imam, 1329H/1911M)bahawa nasab ketrunan Melayu Bugis ialah hasil perkahwinan antara Ratu Balqis dan Nabi Sulaiman.

Anonymous said...

Melayu Suatu Bangsa Yang Diberkati
~Doa Syeikh Ahmad Al Fathani
Ya Allah,menaruh mereka itu akan cemburu pada segala hati mereka itu,dan membesarkan hemah mereka itu,dan menhadapkan inayah dan menyungguh nyungguh usaha mereka itu pd bahawa dijadikan segala negeri al malayuwiyah ini bendaharaan ilmu,dan perladungan kepandaian,dan membukakan segala mata anak jenis mereka itu kpd memandang cemerlang kebijakan dan handalan spy ada kelihatan kemegahan bangsa melayu antara segala alam,tertinggi nama mereka itu antara bani adam,bertambah tambah kelebihan ulama mereka itu atas segala ulama,dan bertambah nyata agama mereka itu atas segala agama.

Serta dilanjutkan zaman Duli Duli Tuanku serta zuriat tuanku raja raja melayu di dlm hening kerajaan yg tiada mencampuri akan dia kadr dan menyakiti oleh ajanib. Dan dilimpahi nikmat dan rahmat,dan kekayaan yg ada padanya berkat yg memberi manfaat bagi agama Islam.Dan terangkat dgn dia oleh sebutan jenis melayu.Berat dan terhebat dgn dia oleh kerajannya pd segala hati ajanib.Dan bertamadun dgn dia oleh siasah mereka itu sebagai tamadun yg muafakat dgn syarak.

Anonymous said...

salam, tuanpuan.

maka akan kitab lama itu,apabila di terjemahkan,maka hendaklah di rungkaikan khilaf kiasnya,dan bukannya bersandar pada tuan penulis kitab itu.

bahagian tugas dan urusan sipenulis kitab itu[raja haji ali bin ungku ahmad] telah selesai,sebaliknya bahagian tugas dan urusan tuanpuan sebagai menyambung akan nya perlu di mulakan ,diselesaikan dan sempurnakan pula.[untuk bahagian tugas diri].urusan itu mestilah ada kesinabungan dari satu jenerasi kepada jenerasi yang selepas dari nya,dari nabi adam sehingga manusia akhir nanti.

tuanpuan adalah duduknya dicelah-celah antara adam dan manusia yang terakhir itu.maka dimana kedudukan tuanpuan yang sebenar-benarnya sekarang ini.

maka penulis kitab itu telah menyatakan kedudukan dirinya sebagai hamba allah diantara hamba-hamba allah yang ramai. dan makanya tuanpuan hendak menetapkan diri pada kedudukan apa dalam kalangan manusia atau dalam kalangan hamba allah diatas muka bumi ini?.

hanya tuanpuan sendiri yang boleh menjawabnya tidak orang lain dan tidak orang yang ramai.

maka gunakan al quraan dan al sunnah sebagai panduan untuk mancari diri dan menetapkan diri.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kelirunya orang yang ramai yang bertanyakan hal; dahi[kawasan sujud, khilaf akan kedudukannya]

maka bercerita akan nya peri hal itu:[urusan terlepas pandang].

ada tujuh kesemuanya; dua ibu jari kaki atau tapak atau kedua kaki; kedua lutut; kedua tapak tangan atau tangan; dan dahi.[dan hidung adalah sunnah].

maka kalau nak jelas akan kedudukannya dahi dengan yakin, hendaklah hidung atau hujung hidung di kenakan atau di letakkan pada tampat sujud,dari kerana itu dahi yang berserta dengan hidung yang terletak pada tempat sujud itulah yang dikatakan sebagai dahi.[kalau hidung tak kena atau tidak menceceh lantai atau tempat sujud,maka kawasan itu dipanggil sebelah atas dahi.[kedudukannya dahi itu disebutkan ulama setengannya; adalah diantara kedua kening dan sedikit atasnya].[dan bukannya sebelah atas berdekatan dengan anak rambut atau jambul itu].

maka kalau dah tahu dan yakin kawasan dahi untuk sujud,maka kalau hujung hidung tak mencecah lantai atau tempat sujud pun takapa atau tak ada masalah.

sebaliknya kenapa di gonyoh ataupun di gosokkan lapang dahi kepada lantai atau sejadah atau tempat sujud itu sehingga mengelelas serupa macam kesan jatuh atau ....; maka bertompok hitam pulak pada dahi.muka dari cantik bersih dah jadi bertompok-tompok,dah macam orang kena cenkering pulak.

takke bila mengelelas itu,kulit yang mengelelas itu akan mengering seperti kuping luka,maka kulit itu tak ke menghalang air dari sampai kekulit yang baru. dan kalau bekas kesan jerawat batu,kenapa pulak hanya di dahi semata tidak di kawasan muka yang lain.

fikir-fikir lah.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.


sebagai renungan semata.

doa ulama yang silam itu adalah khilaf bagi keseluruhan keturunannya mereka;,sebaliknya, renungkan doa seorang manusia yang di khabarkan oleh allah;;aku hendak menjadikan seorang khalifah diatas muka bumi,lalu di sanggah oleh ketua para malaikat semasa itu. lalu di keluarkan akan dia kemuka bumi oleh allah..maka dia berdoa,sedangkan dia tahu akan salah lakunya,yang mana hawa sendiri tidak mengetahui akannya. inikan pulak anak cucu cicitnya yang terkemudian jauh beribu-ribu tahun masa dari zamannya.

dan ulama itu adalah salah seorang dari seramai-ramai cucu cicitnya yang terkemudian darinya. dari nabi muhammad saw. dari para sahabat.dari tabi'i dan tabi'i-tabi'i.

Anonymous said...

salam,tuanuan.

ada satu ungkapan orang zaman sekarang;[entah datang dari mana,tak tahu lah,dan kami pinjam ungkapan itu].

'orang koh,dia nak koh,tapi tak kuk kah'.[dan maksud kepadanya: cari dan terjemahkan lah],jangan sampai terkeluar dari landasan terjemah sudah.

maka; bergitu jugalah kepada berkias dan berkhilaf; kalau tak kena tempatnya kias dan khilaf,tunggang-langgang sejarah di buatnya,dan kalau dalam fekah,tak betul langsung lah jadinya kepada jawapan.

maka; akan menjadi fitan lah kias dan khilaf yang sebergitu itu.

rasulullah saw pernah menanya kepada sahabat yang di lantik untuk mengajar berkenaan islam di kufah[namanya sahabat itu dah lupa lah pulak]

katanya rasulullah saw; macammana engkau hendak menjawab apabila ditanyakan orang ramai kepada engkau,sedangkan engkau jauh dari sini.[lebih kurang gitulah kata-katanya].

kata sahabat; aku akan menjawab,atau memberi jawapan atau dapatkan jawapan.
mengikut susunan; mengambil jawapan dari:

1]al quraan,kalau tiada berjumpa maka aku akan mengambil dari:

2]al sunnah,dan kalau tiada juga;

dari 3]ijmak; dan kalau tiada juga; maka dari 4]kias atau disebutkan.....


maka; kalau dah kesemua khilaf dari al quraan,al sunnah,ijmak dan kias; tak bertempat dengan betul akan duduk sebutnya perkara,guana gitu?.maka tak ke lintang pukang berita yang sebenarnya. ,dan maka duduk dalam fitan seumur hiduplah memasing.


maka susunan mestilah dari 1234,dan bukannya 4321.[mestilah selari dan selaras atau serentak],tiada dulu atau kemudian. digunakan atau di cari bersekali[berkaik-kaik satu dengan lain],baru jumpa jawapannya.