-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20171130

J

Sepuluh

14 comments:

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kaedah penyampaian kias dalam zaman semasa-semasa,oleh mereka yang bertugas.[renungkan sejenak]

dalam filem lakonan p ramlee, dan juga lakonan beberapa pelakon lain zaman mereka itu,maka nya ada kias terpendam yang diperbentangkan oleh mereka yang bertugas masa itu.

pendekar bujang lapok
ali baba bujang lapok
doremi
laksamana doremi
ahmad albab
tiga abdul
dan beberapa filem pelakon lain yang tajuknya ,tak berapa nak ingat dah.

dan apa yang mereka bentangkan itu adalah khilaf-khilaf yang di keluarkan dari dalam al quraan[yang di berbentangkan oleh habib noh melalui pertugas-pertugas zaman itu dalam bentuk lakonan filem wayang gambar],lalu di hadapkan kepada orang yang ramai,sebagai satu dari pelajaran,sebaliknya orang yang ramai hanya beranggapan itu adalah sebahagian dari sendiwara hiburan semata.

kias-kiasnya diajarkan dalam bentuk ilmu mantik dan ilmu bayan dan ilmu tasawu yang tersembunyi kepada orang yang ramai dengan cara yang tidak disedari oleh orang yang ramai. maka tidak difahami oleh orang yang ramai akan maksud olahan bercerita itu.

makanya, bertujuan membetulkan dan memperingatkan kepada keadaan hidup orang zaman itu dari tergelincir lebih jauh dari landasan yang sebenar.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

maka tugas kepada pemegang amanah dan pertugas adalah hanya membentangkan versi-versi,mitos-mitos,kias-kias,khilaf-khilaf kepada mata dan telinga orang yang ramai[manusia],sebagai satu dari wajib tugas yang diperintahkan allah kepada mereka pada masa dan zaman mereka masing-masing dengan kaedah mereka.

makanya kesemuanya pembentangan pertugas-pertugas itu wajib di sandarkan semula kepada al quraan dan al sunnah sebagai tempat pengesahan segala urusan pembentangan.

maka ,tidak ada keputusan sendiri yang boleh mereka buat sendiri,kerana jawapan dan keputusan kepada urusan[seluruh] telah dari sejak azali lagi ada,dan di letakkan dalam al quraan dan al sunnah.

maka,tugas mereka hanya membentangkan dan memberi ingatan dalam bentuk kias dan khilaf,dan jawapan serta keputusannya, wajiblah didapatkan dalam al quraan dan al sunnah.[ yang perlu di cari sendiri oleh diri sendiri manusia itu].

maka,dari sebab itu diwajibkan atau disuruh belajar dan baca akan isi al quraan dan al sunnah itu.[belajar dari masa dalam perut ibu lagi sehingga lah sampai dalam perut bumi].

maka jangan disia-siakan umur yang sedikit pada diri itu[60 tahun aje jangka hayat umat akhir zaman ini lebih kurang,kalau ada yang umur panjang tu,itu rezeki dia lah tu,tapi kalau menyombong dengan allah,tak guna juga].

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

al quraan serta al sunnah.[terbaca oleh manusia atau tidak dibaca*sebagaimana yang dikehendaki oleh allah].

makankan,[dari sejak azali] berita jawapan yang sebenar lagi lurus telah tercatat dalam bentuk khilaf atau kias dalam al quraan serta al sunnah,kepada keseluruhan kejadian penciptaan alam serta makhluk, susunannya kejadian kepada penceritaannya sehinggalah kepada pengakhiran alam atau kiamat,dan makanya diceritakan juga bersekali kias bayangan akhirat[neraka dan syurga].

makanya,ini bukannya novel[yang diceritakan dalam bentuk hayalan manusia],ini pengkisahan sebenar yang di ceritakan sendiri oleh allah kepada manusia@hamba nya.yang tiada hayalan dan bukannya juga angan-angan.

makakan,mana mungkin terjadinya sengketa sesama manusia,jika benar manusia-manusia itu,membaca dengan sebenar-benar baca.

yang menjadi ajaibnya kepada manusia; ayat-ayat dari al quraan dan al sunnah dijadikan:

ayat ini boleh dijadikan,..............
ayat itu boleh dijadikan,..............
ayat ini dan itu boleh dijadikan,macam-macam kegunaan yang pelik-pelik oleh manusia.

makanya bukan ayat-ayatini dan itu yang boleh dijadikan,yang sebenarnya allah yang boleh menjadikan,.............; ayat-ayat dalam al quraan dan al sunnah itu juga seperti manusia juga, hamba allah.

maka,bagaimana manusia itu sanggup menyalah gunakan ayat-ayat al quraan serta al sunnah bagi tujuan yang tak sepatutnya,lalu mengaku mengenal diri dan mengenal allah,sedangkan manusia itu menyalahgunakan dan mempergunakan ayat-ayat al quraan serta al sunnah bagi mengingkari allah pulak.

maka,manusia itu lalu berkata,keampunan allah itu luas,bagi menyedapkan hati diri masing-masing,sedangkan riak-laku dan gerak-geri manusia itu masih dalam keingkaran yang sangat tebal.[dalam keadaan was-was,kurang percaya serta kurang yakin].

maka fikirkan dan nilaikan akan keadaan diri itu sendiri. dimana kedudukan hati diri di letakkan;

sudah sempurna.
dalam was-was.
masih kurang percaya serta kurang yakin.
atau masih dalam berangan.

kalau jawapannya: [tidak tahu mana kedudukan diri] atau jawapannya;[entah lah].maka memang ada masalah dalam diri sendiri itu.

maka itu lah, yang dikatakan oleh orang yang ramai;[meniru semata],dan itu yang disebutkan;[menipu diri sendiri].[didepan nampak cantik,sebaliknya didalam dan dibelakang,.........,jawab sendiri lah ya].

Anonymous said...

As,salam Tuan..mohon pertanyaan..Kalam Allah bukan makhluk..terimakasih

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kalau dah kalam allah bukan makhluk,habis tu nak di ketogerikan sebagai apa?.

hanya dua sahaja yang di ketogerikan;[tuhan dan hamba]atau, yang mencipta dan yang dicipta]

tuhan: pencipta[yang menciptakan segala sesuatu termasuklah kalamnya sendiri].

hamba: makhluk itu termasuklah kalam nya yang diciptakannya itu.[ia termasuk dalam kejadian-kejadian ciptaan allah yang ghaib dan tersembunyi] dan kalam itu diciptakan awal sebelum dari adam dijadikan.

kalau bukan makhluk,maka kalam itu tidak akan rosak dan tidak akan dirosakkan oleh manusia.sebaliknya kalam allah dalam al quraan itu telah di salah gunakan oleh mannusia untuk keduniaan dan hawa nafsu mereka.

kalam allah dalam zabur telah di rosakkan oleh manusia.
kalam allah dalam taurat telah dirosakkan oleh manusia
kalam allah dalam injil telah dirosakkan oleh manusia.

empat kitab kalam allah,dan tiga telah di punahkan dan hanya tinggal satu sahaja yang terjaga.

dan kalam itu lah nanti yang menjadi saksi kepada manusia semasa di padang masyhar nanti, termasuklah dalam kubur tu.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.


kiasnya;[seperti anjing dengan bayang-bayang].[memang nampak kasar bahasanya,tapi fikirkan sejenak]

fitnah kepada percaya,dan fitnah kepada yakin,dalam hati dan pada mulut telah dan akan menjadi satu krisis kepada manusia. makanya manusia tidak dapat membezakan atau tidak akan dapat membezakan diantara dugaan dari allah dengan kifarah@bala@denda dari allah.

maka ilmu telah di salah penggunaan akannya,dan kefahaman tidak dapat dicapai oleh mereka yang ..........dantara mereka.maka ramai dari mereka terkapai-kapai seperti orang yang dalam keadaan lemas di lautan,tengelam dan timbul.[tidak yakin dan tidak percaya yang mereka akan diselamatkan oleh allah],[dan mereka hampir-hampir berputus asa sesama mereka].

mereka itu akan bertanya serupa dengan kaum nabi musa yang lepas itu.[maka ,apa yang telah mereka tanyakan kepada nabi musa itu?,baca dan cari lah akannya sendiri dari kisah sejarah dan dalam al quraan serta al sunnah@al hadis].

Anonymous said...

SILSILAH BUGIS DIPETIK DARI KARYA TUHFAT AL NAFIS..
Fasal pd menyatakan silsilah raja2 sebelah bugis yg masuk ke tanah barat negeri johor yg jd bermasuk masukan pd kerabat pihak raja2 melayu,dgn sbb berlaki isteri berambil ambilan antara kedua pihak.maka dengarkan olehmu.

Bermula asal raja2 bugis yg mengembara ke sebelah barat drpd pihak tanah sebelah bugis adalah asalnya seorg raja perempuan,nama negerinya Luwuk,nama raja itu Sitti Mallangkik.Adalah Siti Mallangkik itu pd setengah kaul org bugis,keturunan drpd puteri balkis konon.didalam pd itu Allah SWT yg terlebih tahu akan haqiqat'l umur kulliha,kerana Balkis itu di negeri saba pihak tanah yamani,anak raja jin,jgd isteri Nabi Allah Sulaiman AS.maka berjauh jauhan benarlah dgn bugis,entahkan sahkah kaul perkataan setengah org bugis itu,entahkan tidak,Allah SWT yg trlebih tahu.akan tetapi puteri balkis itu beranak laki2 dgn Nabi Allah Sulaiman,beberapa byk turun temurun,kerana tiada makna yg meneguhkan kpd akal yg tiada boleh sampai anak cucu Nabi Allah Sulaiman itu ke bugis,kerana pekerjaan itu harus lulus kpd akal seperti kebanyakan tuan2 saiyid arab yg turun ke bwh angin ini,bertaburan segenap negeri di bwh angin ini,meninggalkan ank cucunya.maka apabila lulus dan sah ank cucu Rasulullah SAW itu,sampai ke bwh angin seperti meninggali ank cucunya beberapa byk di bwh angin ini.demikian jualah ank cucu Nabi Allah Sulaiman AS jatuh 7ke tanah bugis itu.fa'l hasil tiap2 pekerjaanyg tiada kita dpt akan hakikatnya jgnlah kita dustakan,hendaklah kita taslimkan,kerana dalil berdiri

Anonymous said...

Syahadan adalah Sitti Mallangkik itu menjadi raja kerajaan di Selangi.maka ialah bersuamikan raja bugis yg besarnya sekali di negeri Luwuk.maka Sitti Mallangkik inilah beranakkan Datu Palingik inilah beranakkan patotok,beranakkan Batara Guru,beranakkan Batara Lattuk,beranakkan Paduka Sawerigading,beranakan La Galigo.Syahdan adalah Paduka Sawerigading berdua putera dgn La Galigo ini kisah yg masyhur didlm beberapa hikayat bugis dan melayu,krn Paduka Sawerigading itu mengembara bermain2 hingga sampai ke sebelah barat melaka dan lain2nya.pd masa itu,ialah anak raja yg tiada bandingnya pd kebesarannya dan gagah beraninya

Anonymous said...

Bermula La Galigo beranakkan
Paduka Saung ri Warik,beranakkan Lassalaka,beranakkan
Siallajangnge Kurinna,beranakkan
Batari Toja Mallajangnge ri Ropi Bali,beranakkan
To Tendrialak Mallajangnge ri Ulerenna,beranakkan
La Rumapak Matindro ri Warik beranakkan,
La Sessung ri Wuk Matindro ri Larompong beranakkan,
Batara Tungkik Matindro ri Mallangkik beranakkan,
La Paknnyiwi Mallopi ri Alik beranakkan,
Sessung ri Wuk Nannuk ri Peretiwi beranakkan To Akkasauk Matindro ri Usuk beranakkan,
Batara Tungkik Matindro ri Mallangkik beranakkan,
Sessung ri Wuk Matindro ri Larompong beranakkan,
To Appamadeng Matindro ri Napa beranakkan,
To Allaik Matindro ri Tanatekko beranakkan
Setti ri Ware Matindro ri Cabbettika beranakkan,
La Wewang Langik Matindro ri Langkanana beranakkan,
La Wewang Langik Matindro ri Langkanana beranakkan,
Makkarumapak Matindro ri Tompoktikkak beranakkan,
La Mappepulung Luppik ri Mata-bessi beranakkan,
To Temmuik ri Pasitunu-sulo-cakna beranakkan,
To ri Abusungengnge langkanana beranakkan,
Tendriliweng Matindro ri Larukodona beranakkan,
Tendro ri Balusue Mallajangnge ri Kalakkakna beranakkan,Kurilangi Matidro ri Cendrana beranakkan,
La Tendriampak beranakkan,
Mappaseling Matindro ri Salekona beranakkan,
La Tuandak Matindro ri Kannana beranakkan,
La Tendriupik beranakkan,
Randreng ri Taluk Tendreng beranakkan,
La Madusilat.

Syahadan Raja Opu La Madusilat inilah raja awal yg mula2 masuk ugama Islam yg berimamkan Nabi kita Muhammad SAW

Anonymous said...

Syahadan kata setengah loghat bahasa orang bugis yg ahli 'i-lughat,dgn dibuangkan 'ta-nya' jadi La Maddusila,iaitulah 'Yang Masyhur'.Sebermula adapun Opu La Maddusila inilah anak cucu segala datu di Luwuk dan datu di Soppeng dan Arubg B-t-t-y-ng. Syahadan, Raja Opu La Maddusila ini beranak 3 org laki2.pertama Pajung namanya kerajaan di negeri Luwuk.kedua Opu Dahing Biasa namanya,pergi menjadi org besar segala Bugis di Tanah Jawa,menjadi Jayang Seteru Johan Pahlawan di tanah jawa.Maka akhir umurnya mendapat nama Mayur,digelar oleh Jeneral Holanda memerintahkan segala bugis di Betawi dan di tanah jawa.ketiga anaknya bernama Opu Tendriburang Dahing Rilaga.Maka ia inilah yg mengembara ke sebelah tanah barat drpd pihak tanah bugis.

Anonymous said...

Syahadan adalah Opu Tendriburang Dahing Rilaga ini mempny 5 org laki2 yg satu ibu.pertama Opu Dahing Parani namanya,ialah yg tua sekali drpd saudaranya yg lain.
Kedua Opu Dahing Menambun namanya.
Ketiga Opu Dahing Marewah namanya.
Keempat Opu Dahing Cellak namanya,
Kelima Opu Dahing Kemasi namanya,dan lg ada seorg perempuan lg,anaknya dgn isterinya Raja To Pammana,nama anaknya itu Datu ri Watu.

Anonymous said...

SILSILAH RAJA BONE

kpd Ahlul Bait Nabi kami yg mulia,nabi penutup sampai akhir zaman,sjemoga tercurah sholawat dan taslim atas baginda,para ahlul bait tercinta,tempat kami berwasilah dlm agama serta kpd para sahabat yg sentiasa melanjutkan perjuangan baginda sampai akhir zaman.amin.

Mengenai silsilah raja bone yg terdpt pertalian darah dgn silsilah Rasululullah SAW sebenarnya dari Kerajaan Buton(Buthuny) dimana /"Arung Tana Tengnga"/ menikahi dgn salah seorg puteri dari Kerajaan Bone.

Kami tidak bisa menceritakan secara panjanglebar kali ini kerana kami tidak melihat secara langsung silsilah tersebut tapi salah satu keturunan beliau yg menjadi raja bone adalah /"Bau Singkeru Rukka"/(raja bone ke 29) Ayahanda dari Bau Lapawawoi Krg.Sigeri.demikian kami sampaikan,semoga bermanfaat dan lebih dan kurang,mohon dimaafkan.

As,kum..kredit dari Majlis Rasulullah

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

pada mula-mula sekali yang dikenhendaki tahu adalah bugis itu apa maknanya,dan bugis itu siapa kah dirinya?

yang keduanya adalah hendak diketahui,akan gerangan nama akan mereka dalam nama sebutan lainnya,yang disebutkan dalam kitab itu adalah nama adatnya semata.nama fekahnya mereka hendaklah diketahui jika hendak mengetahui akan diri mereka dan sejarah mereka itu.

akan kitab itu ditulis oleh siapa?
kalau haji ali fisabilillah,makanya nama bubisnya siapa? dan dia adalah raja bagi negeri mana?,sebelum dia bermastautin di tanah melayu. dan memakai nama gelaran apa ditanah melayu?

dan anak-anaknya itu,siapakah nama fekahnya mereka?

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

tufah al nafis tu dalam bahasa arab sebutannya,makanya kenapa tukang tuli tu sebut nama dalam sebutan bugis, carilah kilaf kias yang hendak si tukang tulis itu mahukan orang selepas dia buka dan huraikan. dia tu tahu apa yang dia kias tulis,sebaliknya orang yang baca kemudian dari dia tahu ke apa yang dia nak terjemah terangkang dalam kias dia tu?