-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20190122

Kembara Sejarah Gua Charas (2)

 11
 12
 13
 14
 15
 16
 17
 18
 19
20

4 comments:

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].[penyakit]

KANSER:

kepada tuanpuan yang menghidapi penyakit ini; tidak kiralah kenser apa sekalipun.[dari kalangan lelaki dan perempuan].

penyakit kenser itu,[dalam urusan fekahnya],adalah bersabitan dengan salah laku subahat atau bersubahat kepada perkara yang melanggar hukum atau keingkaran kepada allah.

memanglah orang bersubahat tidak melakukan kesalahan,sebaliknya mereka yang bersubahat atau terlibat atau melibatkan diri atau menjerumuskan diri mereka kedalam salah laku orang lain.

maka penyakit yang dihidapi oleh pesakit kenser itu,bergantung kepada subahat apa yang telah mereka terlibat;[melindungi keingkaran atau kemungkaran,tanpa sebab,atau takut kepada orang lebih dari takut kepada allah]

bersubahat berkenaan dengan harta benda atau harta pusaka.[penyelewengan]

bersubahat berkenaan dengan salah laku kemungkaran.[dosa kecik atau dosa besar]

bersubahat berkenaan dengan pengenaniaya dan pengkianatan.[kepada anak yatim,orang tua, dan seluruh asnaf zakat dan seluruh asnaf baitulmal

bersubahat berkenaan dengan salahlaku amanah.[mengikut fekah atau adat atau adab atau ilmu. itu semuanya sama aje kesalahannya,dan hukumannya pun sama saja,tiada yang dikecualikan dari dihukum].

berita tentang pembalasan kepada manusia yang bersubahat atau bersekongkol dengan kezaliman yang manusia lain buat. itu semua akan membawa kepada sabitnya mendapat atau dihinggapi penyakit kenser.

kalau manusia zaman sebelum zaman nabi muhammad saw; mereka akan dikenakan hukuman keseluruhan kaum itu. sebaliknya dari zaman nabi muhammad saw sehingga kehari ini dan sebelum kiamat,manusianya akan dihukum pembalasannya sendiri-sendiri tidak keseluruhan. siapa yang buat salah,maka dia sahaja yang dihukum.dan siapa yang bersubahat dengan kesalahan orang,maka yang bersubahat itu yang di hukum.

hukuman atau denda atau pembalasannya;kalau tidak habis di atas muka bumi ini,maka didalam perut bumi akan disambung hukumannya,dan kalau tidak habis lagi akan disambung di padang mashar,dan kalau tidak habis juga lagi,maka hukuman itu akan di sambung seterusnya dalam neraka sehingga selesai hukuman keatasnya.[untuk manusia yang dalam dirinya ada iman,walaupun sebenar zarah sekali imannya manusia itu,dan bukan kepada manusia yang kufur atau ingkar kepada allah].[dan ingkar atau kufur kepada allah;tak perlu di ceritakan,faham-faham sendiri sudah lah].

makanya; lihatlah keatas diri sendiri atau muhasabah diri sendiri; adakah diri ada terlibat dengan mana-mana bab atau perkara yang subahat atau bersekongkol kepada salahlaku.

makanya; jangan salahkan kuman atau vairus itu,salahkan diri sendiri,apabila penyakit telah menghigapi diri.ada akai tak nak pakai. dan ada al quraan serta al sunnah pun tak nak dipakai.bila dah kena atau tergadah baru terkapai-kapai.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].[penyakit]

KENCING MANIS: [kepada yang mengidapnya]


penyakit itu;[dalam urusan fekah],sabitnya kepada, adalah dari sebab irihati atau dengki kepada manusia lain dalam bab yang pengidapnya sendiri yang tahu,apa urusannya yang mereka dengkikan atau irihatikan;

kepada;

bab harta ke
bab pangkat ke
bab kaya ke
bab keluarga ke
bab keturunan ke
bab ilmu ke
bab cerdik atau bodo ke
bab agama ke
bab anak
bab cantik

pilih lah yang mana satu urusannya kepada diri yang menyebabkan diri mendapat dan menghidapi penyakit kencing manis.

mereka tak senang dengan hal manusia lain dan irihati serta dengki itu sesudahnya menjadi dendam dan darah daging.

baca lah al sunnah atau hadis nabi tu dengan faham.jangan dok hokok ke pahala je semata.


kalau dalam diri hati tuanpuan ada irihati dan dengki,doa tuanpuan,memohon kebaikan kepada allah tersangkut,serupa asap ditiup angin je.

macammana katanya ikhlas,kalau dah irihati dok berpekong dalam diri.

itu yang disebutkan sebagai membuka pekong didada.tak payah orang lain sebutkan atau diri sendiri yang sebutkan dari mulut.pekong tu terbuka dengan perintah,izin kebenaran allah.[termasuk lah penyakit lain-lain].

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].[penyakit].

DARAH TINGGI:


kepada tuanpuan yang mengidap penyakit itu;

penyakit itu;[dalam urusan fekahnya],adalah dari sesebab kepada sikap atau perasaan tidak puas hati dalam diri hati,atau lain perkataannya, sentiasa berungut atau bersungut dalam segala hal atau dalam sesetengah hal dalam hidup diri mereka.

ada saja yang membawa kepada perasaan yang hatinya mencemoh dan tidak puas hati kepada mereka yang dilepaskan dengan sengaja oleh mulut,lalu di dengarkan kepada manusia yang lain,lalu mereka sangsi dan terkeluar dari mulut mereka mencemoh dengan bangganya,walaupun langsung tidak sabit dengan mereka sendiri.

maka,perasaan tidak puas hati itu,menjadi satu fitnah yang menuju kepada pertuduhan yang tiada hujung pangkal atau tiada@tampa ilmu yang sebenar. dan mengeluh itu satu dari gejala tidak puas hati. kepada siapa?.kepada allah.

maka disebutkan pada hadis yang demikian:

dalam diri manusia itu ada seketul daging,jika dijaga dengan baik,maka baiklah dia,dan jika tidak dijaga,rosaklah dia.

pada setiap salahlaku yang diri buat,akan terlekat titik halus hitam pada hati atau daging yang seketul dalam diri manusia itu,dan semakin banyak salah laku yang dibuat[dengan sengaja atau tidak sengaja,sama saja hukumnya],maka titik hitam itu akan bertambah,lalu menghitamkan sedikit demi sedikit hati atau daging itu.

maka penyakit yang dihidapi oleh tuanpuan itu adalah mengikut peringkat ke peringkat sebagai peringatan agar kembali kejalan yang sebenar tau bertaubat dari melakukan salahlaku.

dan apabila keseluruhan hati atau daging itu hitah pekat kelat,maka itu adalah di kifarahkan kepada penyakit tahap akhir,yang mana hati atau daging itu telah menjadi atau menuju kepada daging yang buruk.

kalau daging yang buruk selalunya ,orang buat apa dengannya?
buang dalam tong sampah aje.dan tak boleh dimakan lagi.tak gitu kaedahnya.

dan kalau bahagian pada manusia yang terjadi bergitu?.fikir-fikir dan faham-faham kan diri sendiri sudahlah.sebab air mata yang mengalir di pipi,tak membawa apa-apa makna dah pada diri sendiri dan orang lain.

dan ucapan sabar yang di sebutkan oleh manusia lain dan diucapkan dalam hati itu dah jadi ??????;jawab lah sendiri.

Anonymous said...

salam,tuanpuan.

kiasnya kepada;[ ].


seperti dialognya brahim pendek dalam filem pendekar bujang lapok; semasa arni memegang gambar mataairnya.

brahim:nama saya brahim,ini ahem ahem saya.[gambar bercakap].


susun dan susurnya dia kepada:

sebelah ayahnya: pergi kepada;wan ahmad bin wan muhammad,dan berketurunan kepada,ahem ahem.
wan muhammad,wan rahmat,wan sikamat.[tiga beradik]

sebelah ibunya: pergi kepada;kamildon atau sultan mas,dan berketurunan kepada,ahem ahem.

dari isterinya susun dan susurnya kepada:

sebelah ayahnya: pergi kepada; temengong ibrahim,[laksamana hassan kejora]dan berketurunan kepada,ahem ahem.

sebelah ibunya: pergi kepada; uropah,dan berketurunan kepada,ahem ahem.


makanya, telah siap lengkap sempurna susun dan susur akan mereka keduanya lakibini,dan 'ahem ahem'; itu akan menjadi simpanan rahsia akan kami yang dianugerahkan oleh allah,izin kebenarannya.inshaallah.

tidak dibuka lagi.