adam dan hawa adalah sepasang; tak boleh di pecah-pecahkan babnya mereka.
[serupa p ramlee ungkapkan; irama dan lagu tak boleh dipisahkan, kalau dipisahkan pincanglah ....... [lebih kuranglah].
bila bercakap bab adam, wajib juga di bincangkan bab hawa;
[mereka adalah nenek lelaki dan nenek perempuan bagi umat manusia yang dizahirkan atas muka bumi]
dan yang memulakan asas sifat 20 keatas manusia, anak cucu cicitnya.
[yang mana ada kalangan anak cucu cicitnya telah mengabaikannya dan menyalahgunakannya akan sifat 20 atas mereka]
macam mana amanah nak di teguhkan sedangkan sifat 20 yang di amanahkan oleh hawa kepada anak cucu cicitnya, pun terabai.
[inikan pulok nak berpegang kepada martabat macam para sahabat dan nabi].
amanah dalam bahasa melayu, disebut apa pada kiasnya [ianya dalam bentuk wajah apa nyatanya]
[bentang dan huraikan]
kalau di mesir; mereka sebutkan sebagai piramid; sedangkan di tanah melayu disebut apa?
[bentang dan huraikan]
orang yang tahu tidak akan merubahnya tanpa menyimpan maksud sebenarnya.
[ini yang disebut kias khilaf kepada adat / adab / fekahnya kepada ilmu; ilmu al quraan serta al sunnah; yang diringkaskan oleh ulama zaman silam sebagai rukun islam serta rukun iman]
dan di pertaruhkan dalam mantik serta bayan ber ilmu.
[melayu lah tu namanya] [dan diperkukuhkan oleh jawi]
ilmu tu ada kena kipnap ke oleh orang lain ke; tak adapun; sebab orang melayu sendiripun tak dapat selongkar ilmu mereka sendiri; macam mana orang lain @ orang luar nak kipnap ilmu melayu.
[banyak lah punya helah nya untuk melepaskan diri dari rasa bersalah]
[maka dibuatkan lah cerita dongeng, yang orang luar melarikan dan mencuri manuskrip] [apa lah punya pedooh nya tuan/puan dan mereka itu menegakkan benang basah]
apa yang orang melayu pandangkan adalah harta yang dibawa, dan bukan ilmu nya; betul ke salah] ??????
inshaallah.
20:29
3 comments:
salam,
khilaf,
surah ibrahim[[surah 14];[ ];
[sejarah nabi ibrahim menjadi kias sandaran allah]
ayat pertama surah ibrahim hanya tiga huruf.
[kenapa ya?]
inshaallah.
salam,
khilaf,
tuanpuan;[ ];
dari surah dua sehingga surah 14;fasa tajuknya tetap merujuk dan dirujuk kepada;[ ];dan sehinggalah kepada surah akhir[suarah 114];akan tetap merujuk dan dirujuk kepada haknya[mutlak]
[tuanpuan tukerlah apa sekali fasa tajuknya;ianya tetap merujuk dan dirujuk kepada hak mutlak]
dan untuk menunjukkan hak mutlak tersebut,maka; diberikan penceritaan dalam bentuk pensejarahan kehidupan manusia,yang baik dan yang ingkar.
[dalam bentuk bangsa[masyarakat,dan perseorangan]
maka; dengan sejarah yang lampau itu yang kisahkan oleh al quraan sebagai satu[tuanpuan nak sebut sebagai satu apa;ikut tuanpuan lah kalau dah faham nanti]
[dan kalau tak faham;jangan sesekali berprasangka kepada ayat-ayat yang tercatat dalam al quraan serta al sunnah]
bukti berhukum,wajib ada dengan cacatan sejarahnya salahlaku atau ingkarnya manusia nyata diatas mukabumi
[jangan dibaca pulok dalam alam lain[barzah]
manusia diduga oleh allah; dari sebab;sebagaimana manusia awalnya mengakui dalam perjanjian dengan allah pada pertama kali dahulu sebelum di berikan kehidupan diatas mukabumi.
[unutk melihat,benar atau tidaknya akuan mereka itu atau adakah mereka[manusia] masih ingat dengan akuan janji mereka]
maka; sebab itu baca al quraan,jangan setakat baca atau untuk pahala semata-mata aje;sebaliknya akuan anji tidak ditunaikan.
[sebab itu kebanyakan dalam niat,akan disebut atau dirujuk tunai kerana allah]
[kerana untuk menunaikan janjinya manusia kepada allah;berjalan dengan lurus;dan tidak bengkok[ingkar].
sebaliknya manusia kerap kali lupa dan lalai;maka;di hantarkan pertugas sebagai penegur yang dirujuk kepada gelaran rasul/nabi/wali/ulama.
inshaallah.
salam,
khilaf,
sejarah tidak bertumpu kepada kisah kejadian yang lepas;malah,juga berkisar kepada kejadian akan datang;
sebagaimana nabi muhammad saw menceritakan[yang di wahyukan allah]sebagai berikut;
[kisah munculnya imam mahdi/munculnya dajjal/keluarnya yajuj majuj/turunnya isa al masih]
[itu semuanya bakal menjadi sejarahnya perjalanan kehidupan manusia diatas mukabumi]
[maka; diberitakan terlebih dahulu,bagi menduga sejauh mana yakinnya manusia kepada berita yang akan berlaku akan datang keatas manusia]
[maka; bergitu juga lah berita kepada israj miraj yang di berikan kepada nabi muhammad saw,sabagai menduga manusia akan keyakinan diri]
[maka; kalau maksud martabat dan makam, pun masih menjadi perselisihan dalam kalangan manusia;macammana berita yang ghaib yang lebih besar sejarahnya]
maka; kejadian diri manusia itu sendiri adalah berita sejarah yang besar lagi sulit. tak gitu kaedahnya.
inshaallah.
Post a Comment