-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
MESTI BUAT SEMAKAN DAN PENGESAHAN SEBELUM MENGGUNAKAN MAKLUMAT DISINI.

20120922

Rumah Besar Tanjung Besar, Lipis Pahang

Ini adalah tinggalan rumah besar yang terdapat di Kampung Tanjung Besar Lipis.
01. Dibahagian hadapan rumah besar ini ada anjung. Kini anjungnya telah runtuh.

02.Bahagian dinding yang masih tegak.
 03.Bahagian tiang yang masih tegak.
 04.Tetapi tidak kelihatan tiang serinya.
 05. Mungkin rumah besar ini bukan istana lama berdasarkan tiang-tiang yang kelihatan.
 
 06.Banyak bahagian yang telah runtuh.
 07.Ruang pemisah antara bahagian depan dengan bahagian dapur.
 08.Anak-anak mudi dikampung Tanjung Besar ini sempat bermain didalam rumah besar ini.
 09. Dinding dan tingkap yang masih sempurna.
 
 10.Masih cuba mengesan tiang seri.
 11.Tingkap yang menggunakan ukiran lama.
 12. Kebiasaan di negara kita, inilah nasib rumah-rumah lama.

20 comments:

nanie81 said...

sedihnya...tengok khazanah bangsa terbiar mcm ni. saya pernah bekerja(praktikal) di sebuah NGO yg memelihara bangunan/rumah/binaan lama di Malaysia.bos dan staff semua bukan berbangsa melayu, agaknya, org melayu masih kurang kesedaran untuk memelihara warisan. akibatnya bangsa lain yg lebih prihatin so lebih highligt kesan2 yg ditinggalkan oleh penjajah asing sbg warisan berbanding karya penduduk bumi melayu. seperti rumah ni. jika ada pihak yg sudi memulihkannya, saya sangt ingin memberi sokongan.

Anonymous said...

Ini adalah rumah seorang penghulu yang memerintah Tanjung Besar...

. said...

Teria kasih kerana berkongsi maklumat.

Anonymous said...

Boleh tak kome nak tau sapa namanya penghulu tersebut?

Anonymous said...

Pemilik rumah berkenaan menurut penduduk Tanjong Besar adalah rumah Aki Dato' sezaman dengan pemerintahan Sultan Wan Ahmad. Banyak sejarah tentang rumah ini yang telah ditelan masa dan masih tinggal sisa-sisa sejarah yang masih boleh dirungkai oleh orang-orang lama di kampung ini

Anonymous said...

Maaf tuan, minta pengesahan.

Adakah ianya mempunyai kaitan dengan 'comments' di links ini:

http://lamanpahang.blogspot.com/2012/10/tetawak-dan-gendang-lama-tanjung-besar.html

Anonymous said...

Yah...rumah muit kas tuu...

Anonymous said...

Ngapanya rumah muit jadi gitu. Sayang juga ke rumah tu. Tapi lagi sayang kat sejarahnya. Kongsi la ceritanya.

Usahawan Online said...

Sy cucu aki dato..

. said...

Terima kasih Saudara Kadz kerana perkenalkan diri. Mungkin boleh komgsi cerita.

Anonymous said...

mcm umah besar kat tepi sungai pahang...kt kampung lebam...
same,kayu yg digunakan merbau

Ahmad Nasim said...

Rumah aki kas juga. Ini rumah tok Penghulu ,Tok Muda Mat Piah.

Anonymous said...

Ye umah arwah moyang kome....kome cucu siti negara bt tok muda mat piah

Chicanos.. said...

Saya waris yg paling jauhhh tp semua salalisah nie say ade baca dekat umah arwah aku saya..saya cici moyang belang

Unknown said...

Rumah moyang saya tu

Unknown said...

Ahmad Nasim sedaralah kita

Unknown said...

Sedaralah kita Anonymous kome cucu abdullah bin abdullah hashim bin tok muda mat piah

Unknown said...

Ya betul rumah penghulu Ali.

Unknown said...

Lah...awok ni sapa? Aki Datuk ni sepupu ngan moyang sy. Awok Cik Wan juga ke? Dia knpa dibiarkan sbb Aki Datuk xda Tok Muda(pewaris)itu lah rumah terbiar xda org nk duduk. Dulu tanjong besar ni Orang Kaya memerentahnya adalah Orang Kaya Imam Perang Indera Gajah, Mak sy adalah cicit ke-5 Datuk Org kaya tu.Jadi Tanjong Besar tu adalah bencah bertanam padi.makmor aje diperintah Aki Datuk tp dia xda Tok Muda mungkin ada anak perempuan sy tak pasti Arwah Tok Sy cerita lah..Arwah Tok sy Mat Deli Bin Awang Cik Bin Awang Seman Bin Tengku Ali.gitulah ceritanya kata dia rumah tu beso..

Usahawan Online said...

saya Md Kadri bin kamaruddin (pak andak din) bin abdullah hashim bin tok muda mat piah bin tok muda setia ismail.