-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
MESTI BUAT SEMAKAN DAN PENGESAHAN SEBELUM MENGGUNAKAN MAKLUMAT DISINI.

20201030

Berebut harta yang subahah

salam;

pekong di dada.

selalunya telah dikiaskan kepada diri,dalam bentuk penyakit,[salahlaku atau dosa yang terkumpul]. dan pekong itu hanya menunggu masa sahaja untuk meletup.

makanya; selidiklah apa kandungan pekong pada diri memasing dan dari sebab apa, dengan ilmu,dan bukan dengan sangkaan semata-mata.
[kalau hanya dengan teori tidak akan dapat membantu untuk menyelesaikan].

salah satu sebabnya adalah dari sebab makanan.bukan sebab makan banyak,tetapi makan yang bukan milik kita[memakan hak atau makanan orang lain tanpa kebenaran atau haq.[harta yang subahah].

dalam bab harta pusaka dan harta wakaf[termasuklah zakat dan baitulmaal].
makanya; ramai yang tidak sedar yang mana mereka sedang memakan dan menggunakan harta yang bukan haq mereka. terutamanya dalam bab pusaka amanah dan harta amanah.

sebabnya mereka lansung tak mahu belajar dan menolak untuk mengetahui apa itu pusaka amanah dan harta amanah. tanpa disedari mereka telah dengan sendirinya atau tidak disengajakan mengambik dan memakan haq orang lain.

yang banyak terjadi pada masa ini keatas harta pusaka [tanah akta gsa] dan tanah harta adat. termasuklah haq berkerajaan memerintah @ mentadbir, adalah satu dari pusaka amanah dan menjaga harta amanah.

inshaallah.
15:43

45 comments:

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


menjatuhkan fitnah kepada manusia lain;itu biasa pada zaman ini;[kata mereka]sebaliknya;

tak kan lah;dajjal pun tuanpuan dan mereka-mereka itu nak di fitnahkan dan dibuat pertuduhan ke atasnya.
[cukuplah al quraan dan al sunnah sahaja yang becerita akan kiasnya;tak payahlah tuanpuan menyampuk dan menambah-nambah cerita.

itu lah manusia yang bodoh sombong namanya[ego].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


manusia diajar menyebut dari atas kebawah[a--------z];tak ada pulok dari[z---a];termasuklah menyusun salasilah keturunan[disusun atau disebutkan dari moyang kepada kita;kalu dari bawah keatas;tak kan siap susunannya.

tuanpuan baca al quraan,dari mana kemana?

[kanan kekiri atau kiri kekanan]

[atas kebawah atau bawah keatas]

tak ada satu bangsapun yang baca dari bawah keatas.

kepala diatas,dan kaki dibawah.
[kalu baca terbalik;itu tak lama nak kena hukumlah namanya tu]

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


kami ini manusia;dan tuanpuan dan mereka-mereka itu juga manusia;dan inshaallah kami akan siap,pulih,lengkap dan sempurnakan urusan yang kami dapat jejak/kesan dari urusan yang terlepas pandang dan yang ditinggalkan tebengkalai.

makanya; guanagaya kepada tuanpuan dan mereka-mereka itu pulok;nak duduk dalam keadaan tak tahu hujung pangkal ke lagi sepanjang hayat,dan tak mahu sempurnakan diri sendiri.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


dalam bab kitab tiga belas;

kitab 13;ini adalah rukun 13 dalam solat;ianya mengenai tatalaku tertip serta tertil dalam solat.[ bab atau ilmu displin]

makanya; mengapa yang boleh jadi disalahgunakan untuk tujuan lain.

kalu dah tak boleh menjaga kelakuan dalam solat;itu yang menyebabkan dalam hiduppun tak berdisplin juga tu.habis ilmu disalahguanakan,dan dijadikan sebagai ilmu perang.

makanya; dalam perang pun kena ada displin juga.kalu tidak hancai perang jadinya.[berperang membutatuli].

orang pergi perang;sebab mempertahankan islam negara,diri dari kezaliman orang lain.yang mereka itu dan tuanpuan gi perang untuk tujuan apa?.dan lepas tu nak berperang dengan siapa?.siapa musuhnya?

vairus korona yang ada sekarang ni pun tak dapat nak dikalahkan;nak lawan musuh apa?.

belajar rukun 13 dalam solat tu dulu dengan betul,biar tahu dan faham.

sampaikan namanyapun dibubuh dengan gah;[salah pulok tu]

ilmu roh sembilan; itu bukannya ilmu makrifat.kalu tak ada displin dalam diri,makrifat ke apa bendanya.

kalu betul ilmu tu tinggi sangat;suruh mereka perbetulkan vairus korona[kalahkan] yang sedang melanda sekarang ni.

kami dapat laporan; yang pengamal ilmu kitab 13 yang menyalahgunakan ilmu yang tersebut,ramai yang di kifarah.[dikenakan strok atau kenser].

apa dah jadi kepada mereka-mereka tu.



inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


pemegang amanah kepada kitab 13,mahu ilmu jagaannya di perbetulkan dan dipulihkan dari salahlaku tahu dan salahlaku faham.

inshaallah.kami akan lakukannya,bila sampai masa nya.

buat masa ini;kami sedang meninjaunya;kalu ada kalangan manusia yang dapat menyelesaikan urusan pemulihan;kami berbesar hatimemberi salam hormat dan berterimakasih.

dan jika tiada manusia yang dapat melakukannya,dan bila tiba masanya kami akan selesaikannya dengan izin kebenaran allah. inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


manusia: itu apa?

susunannya macammana dan apa?

sandarannya dalam al quraan,dimana dan apa?

ini dalam bab mengenal diri serta mengenal allah.

macammana,mereka kata,mereka..............,sedangkan maksud manusia pun mereka masih tak kenal dan tak tahu.

inshaallah.

Anonymous said...


salam;


tahu dan faham.

sungguh menakjubkan bila seseorang manusia itu berani melanggar tatatertip diri sendiri kepada allah,yang mereka telah perjanjikan suatu masa awal dahulu.

keingkaran mereka itu membawa akibat kepada diri sendiri dan orang sekeliling mereka yang bersubahat dengan sengaja atau tidak sengaja[sama saja].

keberanian mereka menyalahgunakan ilmu yang diberikan kepada mereka untuk kepentingan diri mereka,seoloh-olah mereka [bukan seolah-olah lagi,memang mereka mencabar allah].

dengan itu mereka telah menzalimi diri mereka sendiri dan menzalimi manusia dan makhluk lain.

pada masa yang lepas[zaman dulu];makhluk yang menyalahgunakan ilmu kitab 13,mereka telah di balakan dengan di lupuskan mereka dari muka bumi. sampaikan sejarah mereka pun kebanyakannya tidak dicatatkan dalam mana-mana kitab sekalipun,dan hanya sedikit yang diberitakan dalam al quraan.[dalam kias khilaf yang ringkas].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;

tahu dan faham.


tuanpuan dan mereka itu bernasib baik,kerana berada dibawah jagaan nabi muhammad saw,yang mana ditangguhkan urusan bala sertamerta.tidak seperti manusia dizaman nabi sebelum nabi muhammad saw.

dalam pada itupun buat perangai ego dan menyombong juga lagi kepada nabi muhammad saw.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


mengetahui dan memahami akan tugas hakiki kepada fekah adat adab dalam ilmu;[memperbetulkan apabila didapati salah dalam ilmu adalah wajib]

salah itu dilakukan sendiri atau dilakukan oleh manusia lain,dilakukan pada zaman yang lepas atau pada zaman semasa.

semuanya menjadi wajib,untuk di perbaikkan,dari masa kesemasa sehinggalah tugas itu dilakukan oleh manusia yang terakhir dari kalangan manusia sebelum kiamat muncul.

ilmu yang disalahgunakan akan menyebabkan manusia menjadi tungganglanggang,tak mengikut hukun yang sejak azali itu;menjadi zalim kepada diri sendiri dan kepada manusia serta makhluk yang lain serta kepada bumi itu snediri; dan menjadi ego dalam diri sendiri,yang kononnya diri mereka itu lah yang .........[betul ke/tidak ke].

tuanpuan dan mereka itu;jawab lah sendiri.

persoalannya pada diri sendiri,dan jawapannya pun pada diri sendiri. dan akibatnya pun ditanggung oleh diri sendiri.[dalam salahlakunya atau subahatnya kelakuan].

pekong didada akan di buka oleh diri sendiri;bukannya dibuka oleh orang lain[pada zaman ini].


hati-hati lah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


doa yang tidak dimakburkan atau doa yang tertolak;ia adalah kerana terhalang oleh sipendoa itu sendiri.
[doa atau permintaannya tidak dapat melepasi atau tidak sampai kepada hadrat allah,dan hanyalah berlegar pada mulut sipendoa itu sahaja.

bukan kerana;allah tidak mendengar akan doa mereka itu.si pendoa itu sendiri yang menghalangi doanya dari sampai kepada allah.

ibaratnya; orang yang menulis surat cinta,sebaliknya tidak diposkannya surat itu. ada boleh sampai ke?

atau menbuat surat layang,tanpa nama;ada orang mahu layan ke?


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tuhu dan faham.


jengok lah sikit; surat yang kita hantar tu setem nya cukup ke tidak. sampul nya sesuai ke tidak dengan urusannya cerita dalam surat.

surat rasmi,pakai sampul warna warni;mana jadi.

surat cinta,pakai sampul putih;tak sesuai le.


inshaallah.

Saya said...

Salam tuan..
Saya Syed Asyraf.. tujuan saya post disini untuk meminta bantuan tuan ,sekiranya tuan ada info berkaitan keluarga Syed al-jufri Di Pahang.. dibawa oleh arus ke melaka Dan Johor Dan sekarang menetap Di Johor.. Sudah 7 tahun mencari tetapi Masih belum ada jawapan.. Ada Teka teki Yang saya perlu selesaikan.. (pulau besar,gunung ledang,gunung jerai).. Mohon sekiranya tuan dapat membantu saya.. disini saya sertakan no telefon saya 0179817441..

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


inshaallah; dari izin allah.inshaallah.

Anonymous said...

salam;

moyang tuan,yang asal dari pahang;ada nama gelarannya tak atau dari kampung mana dalam pahang[daerah mana]. atau ada kata-kata seperti sumpah moyang ke,atau sebutan atau barangan yang mereka bawa semasa meninggalkan pahang atau masuk ke pahang dahulu.

setahu kami al jufri ini ,ramainya berada di singapura.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


hadad; membawa maksud [jalan];dan apabila di di letakkan;

al hadad,bermaksud [perjalanan].

dan dimaksudkan imam al hadad;itu membawa maksud imam atau ketua perjalanan.

[dia memjadi ketua kepada satu aliran ilmu sebagai jalan kepada dirinya[atau kata lain pakaian diri]][tarikat lah mudah sebut].

keluarga itu memang terkenal dahulunya; tapi sekarang,ramai dari waris itu tidak menggunakan gelaran al hadad. dan ada juga yang tak tahu pun mereka dari waris keluarga itu.

sebabnya;kami simpan aje lah ceritanya.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;

kebanyakan keluarga syed al jufri[yang dipahan] tak menggunakan gelaran tu.ia lebih kuran syed kelantan[syed tanah merah].mereka menukarnya dari syed kepada tuan.[maksud atau makna kepada sebutan itu sama aje]

syed;dalam bahasa arab

tuan; dalam bahasa melayu

kalu disambungkan disebut;tuan syed;ia membawa maksud tuan-tuan,atau syed syed.[orang yang ramai/kumpulan ramai/sebut dalam istilah jamak].

Saya said...

Salam tuan.. Yang terakhir Yang saya tahu berkaitan moyang saya dilahirkan pada kg Sri fajar,gambang tahun 1900.. menetap Di kg pulau manis,pekan Pahang.. Nama moyang saya Syed Abu bakar bin Syed Ali.. saya Ada beberapa persoalan.. adakah al-jufri Dan aljeffri keturunan Yang sama.. persoalan kedua( pada permulaan tahun 2015 saya Di bawa ke pulau besar, lalu sepatutnya ke Makam Habib nuh lalu ke gunung ledang lalu ke acheh Dan Yang terakhir ke gunung jerai.. cuma ke pulau besar saya pernah pergi.. tempat lain belum sempat saya pergi.. susah nak diceritakan.. semakin saya jauh, saya didekatkan balik.. macam Ada satu tarikan magnet.. lalu saya terpaksa juga menyelesaikannya.. kalau boleh saya nak susun balik susur galur Yang terpisah.. semuanya dengan izin Allah..

Saya said...

Oh ya.. Nama panggilan moyang saya tok kor mengikut cerita daripada mak cik saya Yang sulung..

Anonymous said...

salam;


tuan boleh rujuk kepada penghulu syed reduan[ketua penhulu temerloh][pejabatnya[pejabat penghulu] didalam kawasan pej daerah dan tanah temerloh].

moyang nya bekas penghulu kawasan lanchang dahulunya.

atau di kampung kuala tekal,temerloh[syed mat].

atau di kangpung pisang[berdekatan kg temin] jerantut[disitu adalah pengerusi keluarga syed].

mereka itu semuanya menggunakan gelaran syed dipahang.

dan kalu yang tidak menggunakan gelaran syed;tuan kena bersusur melalui jalur perempuan[moyang perempuan].baru boleh jumpa waris keluarga yang hilang.

moyang perempuan tuan nama siapa?

Anonymous said...

salam;


maaf,maklumat baru; penghulu syed reduan[ketua penghulu temerloh telah berpindah ke daerah pekan].pejabatnya di dalam kawasan pej daerah dan tanah pekan.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


cogan kata mereka;[menginsankan perkhimatan]:

insan;bermaksud atau maknanya....lupa.

makanya terjemahan kepada cogan kata diatas;....melupakan perkhimatan.

sebutnya sedap;sebaliknya maknanya salah.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


jufri; bermaksud atau bermakna.....kasih sayang.

al jufri;membawa maksud mengukuhkan kasih sayang.


syed al jufri; membawa maksud....tuan yang mengukuhkan kasih sayang.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


habshi; bermaksud atau maknanya.....ikatan.

al habhsi; membawa maksud mengukuhkan ikatan.


syed al habhsi; membawa maksud tuan yang mengukuhkan ikatan.


inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


malas; bermaksud...tiada hajat atau niat untuk melakukan urusan yang diperintahkan[wajib].[betul] atau tiadapun terlintas dalam hati dan fikiran untuk membuat pekerjaan yang baik atau memperbetulkan sesuatu pekerjaan atau urusan yang buruk atau salah.

makanya; berita-berita telah sampai kepengetahuan tuanpuan dan seluruh mereka-mereka di luar sana[pemegang amanahnya/ pertugasnya/pelapisnya].

berita disampaikan dalam kias khilaf nyata dan ghaib[mimpi];agar memperbetulkan urusan yang salah[memnegakkan amar makruf nahi mungkar].

beritanya itu disampaikan berulang-ulang kali;sebaliknya tuanpuan dan mereka-mereka diluar sana,buat endah tak endah sahaja,serta mengabaikan berita yang sampai itu.

itu yang disebutkan sebenarnya;[malas];mengabaikan amanah yang diberikan.untuk diselesaikan.

banyak berdolak dalih dengan berita yang sampai;yang disampaikan oleh allah kepada tuanpuan dan mereka-mereka itu,bagi mengelak untuk menjalankan dan menyelesaikan amanah yang di berikan.

sebaliknya; banyak membuat fitnah keatas urusan amar makruf nahi mungkar dan bersubahat dengannya malas.

maaf,pembentangan ini kasar;sebaliknya fikir dan renungkan sejenak dalam diri masing-masing.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


notis: urusan pemutihan pemulihan keris serta pedang telah mula[subuh tadi[6/11/20200:jumaat].

semua keris serta pedang kepada [pemegang amanah/pertugas/pelapis]seluruh dipanggil balik berdiri dalam dewan timbangtara dihadapan hadrat allah.bagi urusan pemutihanpemulihan mereka.[dengan rela dan dengan paksa rela]tiada pengecualian.

dari izin perintah allah.inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


sikap ego pada manusia zaman ini yang menyebabkan kekecohan terjadi,makanya;urusan pemutihanpemulihan perlu di buat dan dijalankan.

ini adalah urusan ghaib yang nyata.[dalam urusan]. yang diabaikan oleh kebanyakkan seluruh manusia.

kami diaperintahkan,menyemak,menjejak,melaporkan,membentangkan dalam kias akan pekong manusia yang ego.[dalam fekahnya/adatnya/adabnya][ilmu yang disalahguna oleh manusia]. dan kami kembalikan semula urusannya perkara kepadanya allah.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


urusannya kepada tok merah;siap pulih lengkap sempurna.dari izin allah.inshaallah.[urusannya tok merak ditutup,dimeteri dengan cokmanya,disimpan ditempatnya dalam kitabnya dilohmahfus. sehingga dibuka semula kepada dia yang hak membukanya.

telahpun tamat tempoh janjinya kami dengan pemegang amanah/pertugas;40 hari;untuk penyusunan tok merah[urusannya].kami mengambik alih serta yang menyiapkannya dari izin kebenaran allah.inshaallah.

inshaallah.

Saya said...

Salam tuan,
Berkaitan moyang perempuan saya, nama nya saya tidak tahu tuan.. Atuk saya hanya ingat nama atuk lelaki sahaja.. sekiranya ada info saya akan berikan disini.. berkaitan maklumat yang tuan berikan saya akan cuba cari orangnya untuk bertanyakan.. inshallah.. sekiranya tuan ada info lain boleh contact saya tuan.. no telefon sudah saya berikan seperti diatas..

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


urusan kepada wan maimunah kuala terengganu@pulau rusa[wan mahmud@ deraman];siap pulih lengkap sempurna.dari izin allah.inshaallah.

mereka itu tahu apa yang kami perkatakan dengan urusan wan maimunah kuala terengganu@pulau rusa. urusannya ditutup.disimpan.dimeterikan kitabnya ditempatnya bersimpan.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


dalam kalangan pertugas;ada yang diberikan tempoh 43 hari.bermula khamis petang kemarin[5/11/2020]. dan itu adalah pemberian tempoh akhir kepada mereka itu.

makanya; mereka itu diwajibkan belajar alif baa taa,dari mula semula[atau belajar mengenali a b c d,ataupun mudah katanya masuk tadika semula].

makanya; peluang kedua itu jangan disia-siakan,peluang itu diberikan oleh pemegang amanah adab kepada mereka.

makanya; kami akan menunggu tempoh itu pulok[tempoh tamatnya;17/12/2020;khamis,magrib;dan 18/12/2020 adalah keputusannya.
[mereka wajib membuat pembentangan ilmu kepada pemegang amanah adab dalam tempoh itu].


makanya; tiada lagi peluang yang di berikan[tiada peluang ketiga lagi].
[disebabkan; mereka telah menghina serta menzalimi diri mereka sendiri].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


kalangan tuanpuan dn meeka-mereka diluar sana zaman ini;ada yang meyatakan kemalasan diri,tidak mahu ambik tahu, malas nak fikir,dan perbagai 1001 alasan.

makanya;kemalasan diri itu yang menyekat ilmu dari sampai kedalam diri,dan dikenakan kifarah,sehinggakan doa pun disekat.

makanya; cogan kata;kembali kepada al quraan dan al sunnah,tidak pernah di penuhi oleh tuanpuan dan mereka-mereka itu.

makanya; mereka dan tuanpuan,hendak menjadikan diri seorang insan kamil;sedangkan telah di beritakan insan membawa maksud lupa.

sampai bila tuanpuan dan mereka-mereka itu hendak menjadi pelupa;lupa pada diri sendiri;lupa pada allah;lupa kepada kebaikan;lupa kepada jalan yang lurus.

makanya; apabila ilmu dilupakan;akan jadi terhinalah seseorang itu.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


ada kalangan moyang tuanpuan berkirim salam kepada tuanpuan; sebaliknya kalangan cucu cicitnya tak mengerti salam yang moyang mereka kirimkan kepada mereka.

makanya; cucu cicit beranggapan yang datang kepada mereka itu adalah saka atau jin atau hantu jembalang[atau syaitan],yang datang untuk merosakkan mereka.

makanya;mereka telah diberikan maklumat dari dalam al quraan;yang mereka yang mati dijalan allah itu tidak mati,mereka tinggal didalam tenggolok burung hijau.

saka itu juga makhluk dan hamba allah;dan dimana ke kejahatan merekanya berbanding manusia yang masih hidup.

makanya;mereka berkata, semua orang ada membuat silap;dan, nabi pun ampunkan umatnya;

makanya; mereka berkata;syaitan itu musuh yang nyata kepada manusia.makanya; siapa dan apa syaitan tu yang sebenarnya?.

makanya; dimana tahu dan faham tuanpuan dan mereka-mereka itu dizaman ini berhubung dengan ilmu berkenaan; sehinggakan ilmu moyang sendiri dipertikaikan dan ada yang beranggapan ilmu orang dulu-dulu itu banyak yang menyeleweng.

tuanpuan dan mereka-mereka itu,dapat darimana,yang mengatakan anggapan ilmu moyang sendiri dan ilmu orang dulu-dulu itu banyak yang menyeleweng?.siapa yang cakap.

kalulah betul mereka yang dulu itu dan moyang ada bersilap ilmu,makanya; carilah jalan membantu membetulkan mereka.dan bukan menghina mereka.itu adalah darah daging tuanpuan dan mereka-mereka itu sendiri. dengan menghuraikan fitnah keatas mereka dan membatalkan fitnah keatas mereka.itu terlebih baik dari tuanpuan dan mereka-mereka itu mengangkat ego masing-masing dengan ilmu yang tak seberapa zaman ini.

ibaratnya; yang dikendong dicicirkan,dan yang dikejar tidak dapat dicapai[tidak dijumpai].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


makanya; bila hendak membetulkan fitnah kepada moyang atau manusia yang telah mati;kenalah perbetulkan fitnah pada diri sendiri dulu.

makanya; kalu diri sendiri tak tahu dan tak faham,macammana nak menghurai fitnah diri sendiri,guananya nak hurai dan bantu lepaskan diri moyang yang dah lama mati tu.

makanya; macammana nak tahu berita tu sohih atau pun berita fitnah;memasing tak nak belajar tahu dan tak nak belajar faham;sedangkan ilmu tu ada dalam al quraan serta al sunnah.[rasulullah saw dah ajar,1400 tahun dulu dah].

makanya; memasing buat bodo;bodo sombong dengan ego diri memasing.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


makanya ada dua jalan yang lurus;

1]jalan nabi muhammad saw.

2]jalan azazil.

keduanya lurus;sebaliknya:

satu lengkap serta disempurnakan.[kepunyaan nabi muhammad saw]

satu tidak lengkap serta tidak disempurnakan.[kepunyaan azazil]

makanya; kalu tuanpuan,tak lengkap dan tak disempurnakan[ tidak menyempurnakan],tuanpuan mengikut jejak azazil lah.

[bacalah sejarah azazil tu. dan baca lah sejarah nabi muhammad saw tu]

[jangan setakat ambik pengajaran dalam ceritanya semata aje]

pilih lah yang mana idaman hati.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


sejarah itu lah ilmu nya kepada kita manusia yang kemudian ini.

yang mana manusia bangsa lain berlumba-lumba mencari dan mengejarnya di seluruh pelusuk muka bumi hatta di langit sekali.

makanya; manusia yang mengaku melayu islam di bumi malysia ini,hanya menggunakan cogankata; kita tunggu dan lihat.

sedang mereka kata yang mereka adalah manusia yang berbudibahasa dan beradab ketimuran.

dan sejarah menunjukkan sebahagian dari ilmu dunia,datangnya dari sebelah timur.

makanya orang yang mengaku manusia sebelah timur tak membaca sejarah mereka sendiri.ilmu mereka sendiri.

yang membaca sejarannya manusia yang datang dari sebelah barat;makanya merekalah yang dapat ilmu atau sejarah orang timur.

makanya; jangan lah terkebil-kebil atau termangu-mangu dan jangan disalahkan manusia dari barat tu dari sebab kita mangsa melayu sendiri yang tak mahu atau menolak ilmu dan sejarah kita sendiri.

sejarah yang baik atau sejarah yang buruk;tetap sejarah dan tetap ilmu yang berguna kepada melayu.

tiada yang boleh dibuang;dan juka dibuang sedikit dari sejarah itu,tak lengkaplah sejarah ilmunya.

membina peradaban yang baik adalah belajar dari sejarah dan ilmu yang lepas.belajar dari silap laku manusia yang lalu dari bangsa sendiri. dan bukannya terus menerus leka dengan salahlaku yang lalu itu. atau menunding jari.

dalam al quraan serta al sunnah banyak berkias tentang sejarah dan ilmu yang lepas dari salahlaku manusia yang telah berlalu zamannya mereka.

baca lah,jangan buat tak pelek.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


sejarah silam,kalu dibaca atau disebarkan; bukannya untuk dijadikan api atau fitnah yang boleh menjadi marah,kemarahan orang yang tak tahu hujung pankal.

makanya; jangan memandai buat karangan tambahan kepada sejarah yang silam,terutamanya sejarah yang aib,sejarah yang memalukan.

pengapian sejarah yang aib,boleh menyebabkan permusuhan terjadi tanpa tujuan.[jangan jadi batu api lah,cakap kasarnya].

fekah tak lengkap,adat tak lengkap,adab tak lengkap;alih-alih nak jadi batu api;tak sekolah punya orang.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


sejarah yang sebenar atau sejarah benar,kalu di bentangkan;orang zaman ini tak akan nak percaya.

mereka dan tuan puan akan mencebir atau memperlikehkan apa yang akan kami bentangkan dari sejarah sebenar itu.

makanya; akan ada dari kalangan tuanpuan dan mereka-mereka itu yang akan melelehkan air mata,atau mungkin ada yang meraong membacakan hal sejarah sebenar.

makanya; hanya kias khilafnya sahaja yang diperbentangkan oleh kami. dan yang hal sebenarnya ,cari dan baca lah dari dalam al quraan serta al sunnah.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


apabila seseorang manusia berkata yang dia telah lengkap,makanya wajib lah dia menyempurnakan nya yang dia katakan lengkap itu,dan tidak lagi bersandar akan ilmu dirinya kepada sipulan sipulan atau kitab kitab melainkan kepada al quraan serta al sunnah.

dimana ilmu dia dan ilmu sipulan atai ilmu kitab sipulan itu adalah dari al quraan serta al sunnah[sama ilmunya,dan tiada bezanya].duduk sama rendah,berdiri sama tinggi.

dan selagi sandarannya adalah kepada sipulan guru atau sipulan kitab;itu dinamakan cedokan ilmu[ilmu yang disandarkan kepada manusia lain,hatta sekalipun kepada moyang sendiri atau nabi muhammad.dan bukan ilmu diri sendiri dari tahu dan faham kepada al quraan serta al sunnah.

habis tu;macammana tuanpuan dan mereka-mereka itu hendak sempurnakan urusan diri sendiri.tahu dan faham nya tak ada pada diri,dok main sandar kat orang lain sokmo hidup.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


penyusunan keturunan dan salasilah jalur keluarga dan berketurunan;hanyalah sebagai menunaikan wajib diri dalam ilmu mengenal diri dan mengenal tuhan.yang mana ianya adalah satu dari ilmu al quraan.[pembentangan kali kedua].

nama-nama dari keturunan tidak boleh di buang dari senarai,hatta jahat sekalipun kelakuan mereka;[hanyalah di surukkan nama mereka bagi menghilangkan aib nama tersebut[gunakanlah nama gelaran yang baik kepada mereka[kias yang baik] dan tidak boleh difitnahkan].

dan sebagai cucu cicit kepada mereka,makanya;berbaktilah bagi memutihkan nama dan salah laku mereka itu.[itu yang disebutkan oleh kami sebagai;urusan pemutihan pemulihan.

ekhsan cucu cicit boleh menyelamatkan mereka;tahu dan faham dalam mengenal diri serta mengenal allah.[bukan insan cucu cicit].

inshaallah.



Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


sejarah dan penyusunan keturunan adalah selari;[keduanya wajib].

bila kita menyusun keturunan,kita juga menyusun sejarah diri keluarga kita.

dan bila mengaku yang kita ini berketurunan ;[melayu atau suku bangsa lain];makanya mana turutan sejarah keturunannya.

setiap keturunan ada sejarahnya masing-masing;siapa kata menyusun keturunan itu tak penting;siapa kata ada apa pada nama; siapa kata sejarah silam itu tak ada kena mengena dengan diri kita.

kalu kata mereka; semuanya tak menjadi penting pada diri kita;buat apa sejarah dan turutan keturunan di catatkan dalam al quraan serta al sunnah tu. untuk apa? dan untuk siapa?.

dan yang tuanpuan dan mereka itu dok gi baca setiap hari[dalam solat pulok tu];gonagaya ceritanya[sabit beritanya] dengan diri tuanpuan dan mereka itu.

malas nak pikir; dan tuanpuan,setakat nak jadi insan.[insan kamil atau insan kerdil].

tiada siapa yang melarang;sebaliknya bila sampai masa dan waktunya nanti,jangan mengalirkan air mata tanda kekesalan dalam diri.[jangan sesekali menunding jari].

tiada siapa lagi yang dapat menolongnya. dari sebab tuanpuan tidak menyempurnakan diri sendiri.[tahu serta faham dalam bab mengenal diri serta mengenal allah].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


kalu tuanpuan tahu dan faham,tuanpuan selesaikannya.

zaman ini,tiada siapa yang boleh mengaku mereka mutlak keatas sesuatu perkara atau urusan;terutamanya berketurunan dan pusaka[harta dan darjat;kuasa].

hanyalah pemegang amanah yang terkanan sekali sahaja;itu pun masih boleh di bentak oleh manusia lain jika mereka tersalah atau menyalahgunakan hak kekanan mereka.

dan hak kepada terkiri boleh masuk campur,jika hak terkanan mengabaikan tanggungjawab mereka.[terutamanya bila mereka menjadi zalim;kepada diri mereka sendiri;kepada manusia lain atau kepada makhluk allah yang lain].

semuanya ada tercatat dalam peraturan amar makruf nahi mungkar,yang mana terterang dalam al quraan serta al sunnah.[ini adalah peraturan timbabalas budibicara].

sikap ego dalam diri itu lah yang menghalang dari amar makruf nahi mungkar dari berpungsi.[dalam ego itu terdapat:malas,takut,kedekut,tamak,was-was,subahat;atau lain perkataannya tiada berilmu yang sebenar dalam diri,main pakai cedok dan sandaran semata-mata kepada orang lain,sendiri punya tak ada].

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


setiap kias dan khilaf yang terdapat dalam fekah,adat,adab;memanglah sandarannya ada dalam al quraan serta al sunnah,dan sandaran itu adalah huraian atau rungkaian kepadanya;dan jawapan kepada kias dan khilaf sebenar,mana?.

tak kan lah;tuanpuan nak sandarkan huraian cerita sebagai jawapan.

huraian kepada kias dan khilaf adalah dalam seluruh al quraan serta seluruh al sunnah. dan dengan huraiannya al quraan serta al sunnah itulah,jawapan nya wajib di cari dan dikenal pasti oleh tuanpuan.

akan jumpalah;apa itu kalimah syahadah;apa itu solat;apa itu puasa;apa itu zakat;apa itu haji.

inshaallah.

AM said...

Salam;

InsyaAllah.

Anonymous said...

salam;

tahu dan faham.

makluman; ramai dalam kalangan waris susur tok merah,yang sedang dalam keadaan sakit dan tenat.

waris tok merah yang lain tak nak tolong ke,mereka tu.

kata, saudara seislam; makanya saudara sewaris keturunan pun tak ditolong,hanya dipandang sinis aje,gonagayanya.

harta kekayaan dan pangkat darjat,tak dapat membantu keadaan sakit dan tenat saudara waris keturunan.yang dapat membantu,adalah tahu dan faham berkenaan fekah adat adab[ilmu mengenal diri serta ilmu mengenal allah].

dan tahu serta faham.kaedah menjalankan amar makruf nahi mungkar dengan sebenar.

baca al quraan,tak tahu apa itu al quraan;balik-balik nak kan ilmu kebal,nak kan ilmu pelaris,nak kan ilmu kaya;ilmu mengenal diri tak nak belajar lansung.

mulakanlah, berjinak dengan ilmu mengenal diri serta mengenal allah. bila lagi nak mula belajar. kalu dah terlentang atas katil dihospital atau dirumah;nak belajar macammana lagi.kalu orang datan pun mereka akan hanya ajar mengucap aje,yang lain mereka tak ajar dah.

inshaallah.

Anonymous said...

salam;


tahu dan faham.


makluman: urusan tanggguhan tempoh 43 hari tok merah[yang diberikan kepada pemegang amanah dan pertugasnya],ditamatkan,dibatalkan serta merta.

urusan kepada tok merah telah siap pulih lengkap sempurna seluruh,inshaallah;dari izin allah.inshaallah.

dalam urusannya tok merah;memjejak susur jalur waris sulong tok merah.[telah jumpa].[jalur anak sulong tok merah,cucu sulong,cicit sulong].

inshaallah.