-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20130331

J30 Keturunan Panglima Muda Kenaboi Undang Abdullah

saya tidak berkesempatan lagi menemui ayah long untuk bertanya mencari susur galor Panglima Muda yg anak cucunya berada di Pahang, Negeri Sembilan, Selangor dan Perak ...

pencarian ini bukan untuk menuntut hak, cuma menghimpun kembali keluarga yang terpisah, cuma merungkai pertanyaan, kebanyakan waris dilancang, lebu, bentong, raub dan budu serta temerloh adalah dari keturunan panglima muda ayah kepada undang abdullah...

panglima muda lok tidak mendapat pengesahan berapa orang anaknya dari isteri di Pahang,

isteri di kenaboi jelebu ada 4 orang anak iaitu
-yahya/jaya
-Abdullah
-paduka mat akit dan
maimunah ..
   
Thu 5-Apr-2012 18:49
Posted by:raja burhan jaapar

20 comments:

Anonymous said...

As'salam wbt .. nak bertanya yg dicari Ayah long ter nama sapa dimaner diamnya

Anonymous said...

DiBolok Ada beberpa AyohLong.. Arwah Ayah Long Mali bersemadi Di Dala Ayoh long Musa bersemadi Di Bolok.. itu yg kwn tau.. yg tua ada lagi diBolok Pawang Paklang Kudin keknya dia dah tak emboh jadi Pawang dah.

Unknown said...

Salasilah Panglima Muda Lok
(5 Bersaudara) Pahang

Panglima Muda Lok (Pahang) berkahwin di Pahang bermastautin di Jelebu. Salasilah yang diketahui setakat ini adalah seperti dibawah :-

1) Ajar
2) Dayang (mempunyai 5 orang anak)
a) Md Zin
- Tod
- Hj Ahmad
- Temah
- Pudin
- Suhor
- Zainal
- Busu

b) Jaapar
- Awang Long
- Md Jani
- Jalil
- Abbas
- Kamariah
- Betiah
- Lamah
- Sumun

c) Tiada
- Hj Dollah
- Tiarum
- Md. Aris
- Majid
- Bakir
- Bijak
- Tiawan
- Puan
- Sidek
- Rahmat
- Jaya


d) Md. Shah
i) Munah
- Md. Yusof
- Md. Nasir
- Dermah
- Noriah
- Kalsom
- Senyum

ii) Supiah
- Md. Rasul
- Rajemah
- Shahari
- Hashim
- Kamsiah

iii) Itam
- Md. Bidin
- Derma
- Lemah
- Salehudin
- Nordin
- Daharun
- Tamrun
- Baharom
- Ramli

iv) Uteh
- Alias
- Kamariah
- Ibrahim
- Yahya
- Zainab
- Zainon

v) Tijah
- Mat Ludin
- Maharum
- Jamaludin
- Maharus


e) Halijah
i) Nong
- Juhara
- Asmah

ii) Bakar
- Harun
- Semali
- Hamidah

iii) Md. Som
- Baharudin
- Simai

iv) Jaelah
- Samah
- Saemah
- Jemah
- Zainon

v) Abd Hamid
- Hj Aziz
- Siti Nuri
- Rohana
- Suriah

3) Minah
4) Andak
5) Panglima Besar Ahmad

Kalau ada salah dah silap tolong diperbetulkan. Terima kasih.

Fauzi said...

Salam...
Saya ingin bertanya adakah nama lain panglima muda lok adalah tukang kebat@kibat... sy ccicit pada uwan tiada di kenaboi.

Fauzi said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Nama sebenar Panglima Muda Lok ialah Shamsu bin Panglima Mansur. Gelaran di adalah Panglima Muda Jempol..

Unknown said...

Adik Beradik PML Shamsu ialah Saemah, Hussain, Rantau dan Halimah anak kepada Isteri Panglima Mansur bin Tok Jidin Bin Raja Ali bernama Yang (lahir di Jengka) bin Maarof bin Tok Kota.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
shahrul said...

TIARUM ADALAH MOYANG SAYA SEBELAH IBU YANG BERKAMPUNG DI MANCHIS PAHANG APA2 BOLEH CALL SAYA 0182164133

puteri batin bercangai besi said...

Assalamualaikum... Saya merupakan cicit kepada Dato Undang Abdullah bin Panglima Muda Luk, Undang Luak Jelebu ke-12... Saya juga mahu mencari dan mengetahui asal usul moyang sy... Sama seperti saudara, saya juga bukan mahu menuntut hak.. Hanya sekadar ingin mengetahui asal usul moyang saya sahaja... Itu pon kerana saya baru dapat tahu dari sepupu kepada nenek saudara saya bahawa Panglima Muda Luk berasal dari Pahang dan merupakan sepupu kepada Datok Bahaman... Untuk makluman, nenek saudara saya adalah merupakan satu2nya anak Dato'Undang Abdullah bin Panglima Muda Luk yang tinggal sekarang.. Beliau kini sudah berusia 81 tahun dan tinggal d Jelebu... Arwah nenek saya juga merupakan anak kepada Dato Undang Abdullah bin Panglima Muda Luk...

mohd amin ab manan said...

assalamualaikum w.b.t

Nama Saya Mohd Amin Bin Ab Manan, Mak saya rosyatimah binti talib bin andak bin samsu bin mansur. Selamat berkenalan saudara. Isteri saya rohani binti nodzri orang benta mak nya nama hamidah orang kg budu Kuala lipis,. Saya nak tahu asal keturunan saya. Ayah saya 3 pupu dengan aruah mak saya. Ab manan bin mahmod. Berasal dari kuala sentul maran pahang. mak dan ayah 1 kampung. Seronok bila berkenalan dengan saudara sekalian.

Unknown said...

Assalam...saya nk pastikan adakah panglima muda mempunyai anak bernama Shamsul/Syamsul?

Unknown said...

Maaf,shamsul tu mungkin cucu,tp ade x anak panglim a muda bernama Jali?

Unknown said...

Ye ada

Unknown said...

Kalau begitu,saya anak kepada cicit panglima muda

Unknown said...

Dan lagi satu,anak kepada Jali ialah Shamsudin iaitu moyang saya

Syafiq wazan said...

Saya Syafiq wazan Dan sekarang menetap di tg Lumpur Kuantan Kampung Kepada Isteri saya.

Niat mencari waris2 terdekat yang berada di sekitar pahang.

Saya Cucu kepada Yahaya bin Mat Akit bin Panglima muda lok

Boleh pm saya di link ini
https://linktr.ee/KebunMiniAbi

Salam Dari Kuantan

aHmadi said...

hai..skadar berkenalan..

saya anwar bin samsuddin bin mohd bin awang basir bin rasu bin samsu bin mansu bin tok jidin bin tok raja hulubalang ali bin tok raja hulubalang tambi

sy keturunan ke 10 yg diketahui ke atas haha.. moga semua yg tinggalkn kita dirahmati Allah akan rohnya,.

Unknown said...

Assalam...
Adakah Taharin Bin Hj.Ahmad itu anakanda Hj.Ahmad.

Kamaruzzaman Bin Hj Nordin said...

Assallamualaikum warigh semua
Saya Kamaruzzaman Bin Hj Nordin Bin Hj Ahmad Bin Mad Zin ibunya Dayang Binti Samsu Bin Mansur dan seterusnya.
Taharin Bin Hj Ahmad Adik Ayah Saya ya.
Yg bertanya tu jawabnya