-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
MESTI BUAT SEMAKAN DAN PENGESAHAN SEBELUM MENGGUNAKAN MAKLUMAT DISINI.

20190831

Celik oh Celik

selamat; makanya;
manusia atau hamba allah
yang dikurniakan 1000 bulan
[bulan yang manusia dok kejar sangat tu,
malam lailatul qada],

hamba allah tu adalah
ayah kepada iskandar zulkarnai.
[dia lah manusia yang diberikan gelaran
iskandar zulkarnai bersama tiga anaknya].

makanya;
berita itu disandarkan dalam surah ke 97 ,
ayat: hujung ayat ke 3.

[kiasnya sedikit sahaja.

makanya;
hadis yang menghuraikan
lebih lanjut berkenaan sejarah manusia itu,

siapakah dia.

makanya
datuknya[ayah siti katurah]
adalah bersaudara
dengan ayahnya nabi ibrahim.
dan ayahnya nabi lut.
[cukup setakat itu kias sejarah kepadanya dari kami].

makanya;
cuma nak bagi celik sejarah
sikit.jangan dok melalu tak tentu pasal,
kalau tak tahu.

on Setelah 1400 tahun oleh Neguai
Anonymous
on 7/23/19

20190830

Lihat oh Lihat

selamat; makanya;
adakah tulisan
huruf-huruf dalam al quraan
serta al sunnah itu tidak terang
[kelabu] sehingga tidak boleh dibaca,

dan adakah dengan memakai cermin mata
sekalipun masih tidak jelas lagi penglihatan.

makanya;
itulah yang disebutkan oleh
orang tua sebagai;
kuman seberang laut dapat dilihat,
gajah didepan mata tidak........

makanya;
anak ayam dengan anak itik,
kalau dilihat dari kejauhan sama aje
lebih kurang sama,
kalau bergitu datanglah dekat,
baru tahu apa yang dilihat depan mata.

inshaallah.
on Setelah 1400 tahun oleh Neguai
Anonymous
on 7/23/19

20190829

Malu oh Malu

selamat; makanya;
banyak sangat tanda tanya
dan tanda soal
dalam kepala orang melayu ni rupanya.

otak mereka tak dijadikan
perpustakaan atau kutubkanah.

tiada data memori yang tersimpan
atau disebutkan luss memori[lost],

gamaknya elektrit terpadam
atau litar putus
atau pun komputer kena virus.

makanya;
manusia melayu adalah islam
dari dalam tulang sulbi
serta dalam perut lagi
[rahim ibu]
islam berketurunan.

sebaliknya semua bab urusan menjadi berkecamuk.
tak tahu mana hulu dan mana hilir.

sampaikan arah kiblatpun
kena pakai orang tunjukkan
[pakai penunjuk arah]
kalau tidak boleh jadi bertumbuk sesama sendiri.

makanya;
[buku memori,
buku peringatan,
yang disebutkan kitab al quraan serta al sunnah] tu
ada depan mata lah,

bukalah dan bacalah,
dan belajarlah,
tak reti tanyalah.
buat malu aje orang melayu
tanya sejarah melayu
pada orang bukan melayu.
[orang bukan melayu lagi fasih sejarah melayu].

inshaallah.

on Setelah 1400 tahun oleh Neguai
Anonymous
on 7/23/19

20190828

Penyakit oh Penyakit

selamat; makanya;
orang tua cakap,
sorung papan tarik papan
buah kerangi dalam perahu;

woi dah 1400 tahun dah woi,

semenjak nabi muhammad
kali pertama terima wahyu
dalam gua hira tu,

lagi mau main surung papan tarik papan ke?.

makanya;
kalau berjalan tu,
pandanglah kedepan,
jangan pandang ke handphone,

dan sekali sekali pandang jugalah kiri kanan
dan belakang,
baru selamat dunia akhirat,

jangan buat sombong
atas muka bumi ni.

makanya;
dalam al sunnah pulak;
tuntutlah ilmu walaupun sampai ke negeri china:
betul,mereka pergi ke negeri china tu,
tapi bukannya untuk belajar,s
ebaliknya pulak urusannya mereka tu ???????.

[tak ada kerja cari kerja:
tak ada penyakit cari penyakit]

inshaallah.

on Setelah 1400 tahun oleh Neguai
Anonymous
on 7/24/19

20190827

Zabedah binti Ismail

saya diberitahu oleh nenek saya bahawa datuk saya adalah keturunan kedua/ketiga dari raja pagaruyung beliau lari ke Tanah Melayu pd tahun19…
(saya tak tahu sebab tidak diberitahu)
nenek saya mengetahui datuk saya keturunan raja pagaruyung semasa keberangkatan tengku rahimah ke selangor,

dimana ayahanda tengku rahimah mencari abangnya iaitu datuk saya.

nama datuk saya ialah tengku sulung bin kasim itupun semasa beliau berubat kerana mendapat ketulahan kerana tidak mengaku bahawa beliau adalah keturunan raja.

saya tak ada banyak info tentang keturunan datuk saya keketurunan diraja.sekarang cuma gambar datuk saya sahaja yang ada.semasa ibu saya masih ada keris kebesaran diraja ada tetapi pabila ibu saya meninggal dunia keris itu ghaib dengan sendirinya.

saya memohon jasa baik pihak keturunan pagaruyung dapat mencari salalsilah keturunan datuk saya kerana saya ingin mengetahui siapa nama ibu datuk saya dan nama sebenar ayah datuk saya.bukan apa cuma ingin mengetahui sahaja

saya Zabedah binti Ismail

Cakap oh Cakap

selamat; makanya;
disebutkan;
lagi kan nabi ampunkan umat:

memanglah nabi ampunkan umat dia,
sebab dia ingat dan sayang kan umat dia,
yang bermasalahnya adalah
umat dia;
kata sayang cinta nabi,
maulud nabi,
selawat nabi;

sebaliknya tak kenal pun nabi,
dok main sayang buta je.

makanya;
sampaikan watikah nabi pun tak tahu,
nabi dari susur keturunan sapa pun tak tahu,
yang tahu sebut kat mulut aje,
itupun ada orang lain bacakan,
kalau tidak,
tak tahulah apa jadi pada orang melayu zaman ni.

makanya;
orang tua kata;
cakap siang pandang-pandang,
cakap malam dengar-dengar;

inilah yang kami buat;
pandang-pandang dan
dengar dengar lah ni,

itu sebablah kami bercakap.
nak bagi berfungsi sikit akal orang melayu,

jangan dok statik sangat,
ikut dengar cakap orang tepi sokmo umur hidup.

makanya;
marah ke?.
rasa-rasanya nabi lagi marah pada manusia
yang tak kenal diri dia,
apatah lagi allah.

inshaallah.

on Setelah 1400 tahun oleh Neguai
Anonymous
on 7/24/19

20190826

Jawab oh Jawab

selamat; makanya;
persoalan pertama adalah
bab al fatihah.

makanya;
persoalan kedua adalah bab islam.

makanya;
persoalan ketiga adalah bab dua kalimah syadah.

makanya;
persoalan keempat adalah bab manusia.

makanya;
bab allah tiada persoalan dalam urusannya,
kerana ia mutlak,
tak perlu dibahaskan,
sebab yang lain itu tersebut,
persoalan 1,2,3,4 diatas adalah duduknya
 didalam dan dibawahnya allah.

makanya;
kalau dah tak dapat jawapannya
kepada persoalan yang empat itu,
bagaimana mereka terutamanya orang melayu dimalaysia
hendak mengamankan dan mencorakkan
negara malaysia,

dan terutama orang bangsa melayu yang berkecamuk zaman ini.
[dok bermain politik tapi tak berpilitik lansung].
makanya;
politik itu apa maknanya atau maksudnya?
[dalam fekah] makanya;
melayu memang takkan hilang didunia
[atas muka bumi selagi tak kiamat],
walaupun orang sebelah sini nusatara pupus sekalipun.
tetapi perangai orang melayu tu
yang tak senonoh tu kenalah dihalang dan dihilangkan.
barulah selamat dari

on Setelah 1400 tahun

oleh Neguai
Anonymous
on 7/25/19

20190825

Jawab oh Jawab

selamat; makanya;
jawab jangan tak jawab.

makanya;
tak nak jawab,
kena jawab juga.

makanya;
mengatakan soalan ini main-main,
pun tetap kena jawab juga.

makanya;
kata ini setakat acah-acah je jangan layan,
tetap wajib kena jawab juga.

maknya;
kalau tak dijawab atas muka bumi,
perlu dijawab dalam perut bumi,
kalau tidak selepas bumi digulung nanti.
tetap wajib dijawab persoalannya didepan allah robul alamin.
[tiada pilihan]
[tuan ingat tuan-tuan dan puan-puan ada masa untuk sakit kepala?]

inshaallah.

on Setelah 1400 tahun oleh Neguai
Anonymous
on 7/25/19

20190824

Pahala oh Pahala

selamat; makanya;
sebutan;
sedekah membersih dosa
dan menyuci akhlak, itu betul.

makanya;
sebutan;
tambah saham akhirat,
itu salah.

makanya;
hanya manusia yang tak beradab sahaja
yang berangan kepada pahala sebagai saham akhirat.

[bila masanya munusia ada syer saham dengan allah].

[dan bila masanya allah ada buka kaunter jualbeli di bursa saham].

[jangan main-main bercakap ikut sedap mulut,
itu menipu diri sendiri namanya].

makanya;
perbetulkan tanggapan
dan niat di hati kalau tak mahu
 jadi manusia yang dicelakakan. inshaallah.

on Setelah 1400 tahun oleh Neguai
Anonymous
on 7/25/19

20190823

Conteng oh Conteng

selamat; makanya;
janganlah menconteng arang
ke muka rasulullah saw, lah. woi.

iblis dan dajjal sekali pun tak mahu
dan tak berani menconteng arang
ke muka rasulullah saw.
[mereka pun hormat kepada rasulullah,
walaupun mereka itu dianggap sebagai....].

sebaliknya manusia akhir zaman sekarang ini,
terutamanya orang melayu,
tersangatlah beraninya menconteng arang
ke muka rasulullah saw.

ada perasan ka tara perasaan ka?.

makanya;
jangan intai kepada orang sekeliling dahulu,

intai kepada diri sendiri tu,
solat ada betui ka?,
doa ada betui ka?
niat ada betui ka?,
perbuatan dan kelakuan ada betui ka?,

seperti mana yang rasulullah saw ajar
dan perbuatkan.

makanya;
lihatkan pulok sekeliling,
ada berani ka?
bercakap dengan betui,
menegur kepada mereka yang buat tak sadar diri tu.

seperti mana yang telah dilakukan
oleh rasulullah saw dahulu tu.

dan bukan dok main terkam melulu aje.
[ buat fitnah]

makanya;
ada berani ka untuk melepaskan hak-hak
yang terkucil dalam dada tu,
ego tu,
tamak tu,
sombong tu,
iri

on Setelah 1400 tahun oleh Neguai
Anonymous
on 7/25/19

20190822

Ilmu oh Ilmu

selamat; makanya;
harta kalau dicari,
tak pernahnya cukup,

lagi dicari lagi terasa sikit,
sebab orang sebelah lagi banyak dari kita,

maka,
belumba-lumbalah kita
dengan jiran-jiran kita
mengejar dan mengumpul harta,

lepas tu dok jeling-jeling sesama sendiri,
setakat lawan jeling je lah.

makanya;
bergitu jugalah kepada ilmu,
lagi dicari lagi terasa tak cukup
dan terasa dangkalnya diri.
[sepatutnyalah],
dan bukannya lagi dicari lagi gah diri.

[kita lah kononnya orang nya].

makanya;
sepatutnya nilai ilmu
dan nilai harta kekayaan tidak dapat
di perbandingkan antara keduanya.

sebaliknya sekarang ini.

mereka melihat kepada keduanya
seperti firaun, qorun dan hamman melihat.

inshaallah.
on Setelah 1400 tahun oleh Neguai
Anonymous
on 7/26/19

20190821

Soalan oh Soalan

selamat; makanya;
kalau di telek dalam
istegram,
whatsapp,
feasbook,
dan tah apa ke benda saluran lain lagi tu;

wah cukup ada banyak sangat belani oooo,

orang melayu bercakap suara,
lantang oooo.
makanya;
bila kami tanyakan persoalan asas dalam fekah adat dan adab
[ilmu];

apa pasat ada sunyi aah?.
itu soalan bukan kami yang bagi,

itu soalan datang nya dari allah yang maha besar.

dan telah lama ditanyakan kepada manusia,
setiap kali jenazah masok dalam kubur
setiap kali itulah soalan itu ditanyakan
kepada orang hidup,
bukan kepada orang yang terbaring
dalam lubang kubur tu. makanya;

takkanlah takde lansung sekelumit jawapan
yang boleh dikeluarkan dari mulut.
[macam senikata lagu;
[sunyi sepi alam maya],
lagu sapa tah?

inshaallah.

on Setelah 1400 tahun oleh Neguai
Anonymous
on 7/26/19

20190820

Uddin Datuk Limo Puluh - Siak

kalau nak cari silsilah tu berat sebab kito orang dah banyak becampou,,saya sendiri masih ade keturunan tapi kita sebut melayu je…

saye dari pagauruyung ketrunan ke tujuh..

kite orang dulu berperang lawan penajajh sekalian menyebar agama islam hingga ke sulawesi makanya kite org dah becampor dgn org bugis, palembang dan trengganu….

kita tak tau sama ade pagaruyung murni atau mengaku-aku.pagaruyung adalh dinasti dari kerajaan melayu..yang berdiri sekitar abad 13an bersamaan dgn berdiri malaka, dan di era kejayaan majpahit.

keraajaan melayu musnah maka berdirilah pagaruyung dan kerajaan sriwijaya robek berdirilah malaka..kalau kita baca kitab sejarah melayu..memang keturunan kerajaan minangkabau,tanjung pura dan malaka mmg berasal dr keturunan yg sama.termasuk jug hal ini di akui oleh tambo minang, kuantan dan kerinci.

namun seperti tambo yang tertulis jelas angka tahunya adalah tambo melayu malaka/johor dengan kitab sejarah melayu,sulalatus salatin..maka jgn heran ada sama bahasa antara sumbar, riau semenanjung,kalbar,palembang dan pecahahan semua itu….

saya rasa lebih bagus perhelatan dunia anak melayu…

lain lagi diaspora kita sperti bugis,banjar,buton,lombok,sedikit madura,banten…

dan sedare dekat kita brunei…..
dalam skop melayu islam la kan?

uddin datuk limo puluh- siak
09:40

Watikah oh Watikah

selamat; makanya;
dalam khutbah jumaat
dalam pahang pada hari ini
[26/7/2019],

telah menyebutkan;
lantikan sultan
atau raja
dan pemerintah
adalah dari kehendak allah,

memakai ayat dalam surah ali imran.
[ayat itu hanya menghuraikan aje lah],
dan kehendak allah itu
adalah terletak dalam watikah induknya
yang di pegang oleh muhammad rasulullah saw
[penghulu kepada rasul serta nabi seluruh alam]
[dan pemerintah
atau raja
atau sultan seluruh alam
adalah bergantung
[watikah lainnya adalah terletak dalam syahadah induk itu]
kepada watikah induk itu
[kalimah syahadah atau perkara pertama kepada rukun islam].

[termasuklah imam,
hakim, dan termasuklah ketua kampung
sekalipun dan termasuk kepala keluarga
atau wali keluarga].

makanya; guana gayanya terima jawatan
sebagai pemerintah atau memerintah atau ketua,
tapi tak tahu ayat watikah sebenar
[surat @ ayat perlantikan]
duduknya dimana dalam al quraan.
[tak kan main cium serta junjung atas kepala gitu je].
[ itu dah jadi macam kanak-kanak bermain masak-masak

on Setelah 1400 tahun oleh Neguai
Anonymous
on 7/26/19

20190819

Percaya oh Percaya

selamat; makanya;
ini nak bagi cerahkan akal
dan hati orang melayu
tentang sejarah melayu melaka,

ini ada berita yang hendak diceritakan;
jangan jadi melayu yang dungu sejarah sendiri.

makanya;
sultan kedua melaka itu bernama sultan iskandar shah[gelarannya],
dan wak dogol nama gelarannya dalam wayang kulit kelantan,

dan awang selamat nama gelarannya dalam hikayat melayu,
dan adik kepada sultan melaka pertama
yang memakai gelaran parameswara.
[ini mesti orang-orang sejarah malaysia marah ni]
[sebahagian dari sejarah diri sultan iskandar shah melaka].

makanya;
orang melayu ni ceritapun
mereka bukannya nak berapa percaya sangat jugakan.
mereka kata,
iya ke,
boleh percaya ke cerita ni?
[apa buktinya]mereka akan bertanya?.

tengok lah diri sendiri tu,
berita dalam al quraan pun tak berapa mereka yakin,
siap bukti lagi pada al quraan tu,
pun tak berapa percaya,
inikan pulok, kan?.

macam mana nak kata
mengaku melayu islam
pada diri sendiri.
[sejarah diri sendiri pun tak tahu].
dok main bersangka-sangka.

on Setelah 1400 tahun oleh Neguai
Anonymous
on 7/26/19

20190818

Sejarah oh Sejarah

selamat; makanya;
sultan melaka ketiga;
adalah sultan muhammad shah[gelarannya],

anak kepada sultan jambi yang pertama,
dan menjadi menantu kepada parameswara,
dan dipahang dia di gelar suji dibilang.

dan tok mengkarak itu adalah adik beradik pupunya.

makanya;
dalam buku atau kitab sejarah ulama dulu itu telah dikiaskan,
tapinya jenis orang melayu ni jenis.....,
[mengaku sendirilah,
dan kami tak nak sebutkan].
[kononnya].

makanya;
sejarah tetap sejarah,
dan telah menjadi sejarah,
dan baik dan buruk kisahnya tetap sejarah juga,
tetap tidak boleh dipadamkan.
yang baik dijadikan tauladan,
dan yang buruk dijadikan sempadan.
dan jangan dijadikan seperti sebahagian perangai orang melayu,

tak kira apa,
membujur lalu melintang patah.
macam tak berugama,
tak beradat,
tak beradab dan
tak berilmu memasing diri tu.
[dengan al quraan habis dilanggarnya]
[salah guna ayat al quraan,
dan kalau al sunnah@ hadis,

lagilah pulaknya,
lintang pukang dia orang buatkan].

inshaallah.

on Setelah 1400 tahun oleh Neguai
Anonymous
on 7/27/19

20190817

Redo oh Redo

selamat; makanya;
apabila kena penyakit pada diri
atau keluarga,

mereka kata mereka redo
dengan ketentuan tuhan. iya ke?,

diri mereka kena hukum pun
mereka sendiri tak tahu ke,

nak redo kemendanya.
minta ampun, tidak.
perbetulkan yang tersalah, tidak.
pulihkan yang rosak pun, tidak.
lagi mahu sebut diri redo ke?.

makanya;
buatlah pemutihan kepada diri tu dahulu.
hilangkan dulu titik-titik hitam yang melekat
pada yang disebutkan[dalam diri manusia itu ada seketul daging],

daging itulah yang perlu di jernihkan dahulu,
barulah boleh reda dan redo.[ada boleh paham ka?].

makanya;
jalan-jalan cari makan,[salah tu];
yang betulnya,
jalan-jalan cari keampunan,[itu betul].

perut kenyang,
akal tak berpungsi dengan betul,
asik dok ingat makan aje.
dan bila perut lapar barulah ingat mati
sebab tak makan lagi.takut kebulur.

habis cacing dalam perut mati kelaparan.

inshaallah.

on Setelah 1400 tahun oleh Neguai
Anonymous
on 7/27/19

20190816

Amanah oh Amanah

selamat; makanya;
bercerita sikit berkenaan
pemegang amanah;

seseorang pemegang amanah
yang dilantik
wajiblah lulus dalam beberapa perkara;

mereka akan diberikan
persoalan atau soalan lah mudah cakapnya;

kesemua soalan diuji dibacakan dalam kias atau khilaf bahasa;
kias fekah,
kias adat,
kias adab,
dan kias ilmu.
dan wajib lulus kesemuanya,
dan kalau tak lulus atau lulus sebahagiannya sahaja,

mereka akan hanya jadi separa pemegang amanah sahaja
[bukan pemegang amanah penuh],
atau wakil amanah sahaja.

makanya;
mereka [pemegang amanah] diberikan watikah
yang bersandarkan kepada watikah rasulullah saw itu.
jadinya pemegang amanah wajib tahu
dimanakah ayat watikah itu dalam al quraan.

bagi mengesahkan lantikan diri mereka
sebagai pemegang amanah.

makanya;
mereka wajib membantu manusia lain,
dalam suka atau terpaksa.
dan dilarang meminta-minta
dari kerja-kerja yang mereka berikan
[sebab wajib atas mereka],
sebab itu mereka bertugas belakang tabir sahaja.
tiada dapat dikesan oleh orang yang ramai.

on Setelah 1400 tahun oleh Neguai
Anonymous
on 7/27/19

20190815

Akal oh Akal

selamat; makanya;
paramiswara itu adalah sultan yang pertama Melaka,

datuknya adalah adik kepada syeh kadir jailani,
moyangnya[ayah kepada neneknya]
adalah orang yang telah pergi berperang
membantu sultan salahuddin al ayobi
di palastin.

mengapa dia pakai gelaran paramiswara?,

ikut suka dialah,
nak pakai nama gelaran apa-apa pun.
ada salah ka?.

tak payah kata sepatutnya
atau patut-patutnya lah.
dia tetap dia,
tak berubah ,
walaupun pakai nama apapun.

[ yang kena berubah,
manusia yang membaca akan sejarah nya tu.

ada akai tak terpakai,
simpan beku aje.

dah susah kemudian hari.
yang itu[akai yang beku]
barulah sepatutnya ada tanda tanya,?????].

makanya;

kasi celik lah itu akai dan mata,

jangan jadi itu mata kayu lah
[itu buta punya mata],

dan itu akai ha kasi selalu senaman lah,

jangan badan saja kasi senaman.
[10 ribu langkah lah]
belum tentu akai sihatlah.

itu akai kasi gilap jernih lah,
hali-hali gilap,

baru dia ada pancar itu cahaya lah.

baru boleh fikir-fikir lah.
inshaallah.

on Setelah 1400 tahun oleh Neguai
on 7/27/19

20190814

Pagar oh Pagar

selamat; makanya; 
harapkan pagar,pagar membawa rebah;

bila sudah kasi tukar itu pagar,
baru mereka tersentak,

itu dulu punya cerita,
kasi tau,sama mereka,

mereka kata itu lama punya pagar masih kukuh dan baik,
tara apa punya kita selalu tengok.
belakang cerita itu lama punya pagar sudah roboh 
sana tumbang sudah kasi hempap itu padi.

apa guna,
jadi, kasi tukar saja. 

makanya; 
itu lama punya pagar kata,
itu baru punya pagar tara gerenti;
sudah kena ganti, 
baru mau ceritakah.apa bikin loo. 

dulu orang ramai bagi nasihat,
tak mahu dengar,
mereka kata mereka pagar yang baik dan serba kukuh. 

makanya; 
memanglah dulunya baik serta kukuh,
tapi lama-kelamaan,
karat dan bubuk dah makan,

jadinya pagar dah rapuh dan reput,
pagar yang reput tak mahu di perbaiki,

lama-lama tumbang,
siapa nak guna lagi.
buang aje lah,dan ganti pagar baru.
[ dan pagar yang baru itu juga akan jadi rosak
jika tak terjaga dengan betul serta baik]

[lagi cepat kena ganti nanti]
baru tau. 

makanya; 
apabila diberikan amanah,
jaga lah betul-betul

20190813

Kersi oh Keris

salam,tuanpuan.
kiasnya kepad;[ ].

mengucup atau mencium dan menjulang keris:
orang yang tak sekoloh je
yang akan kata tak boleh;
dan siapa pulok yang suruh cium
atau kucup besi buruk tu.

dan siapa pulok yang kata keris itu
senjata tradisional orang melayu.

dah tak tahu makna dan
maksud kepada keris,

itu yang kata cium keris boleh jadi syirik tu.
[lembu dengan selembu sudah bertukar,tara kenal]
orang yang tahu,
tak buat gaya dema tu,
cium atau kucup dan julang keris tu.
mata bogel tak berbaju[sarung].

yang disebutkan keris adalah apabila ianya lengkap kesemuanya;
ulunya
matanya
sarungnya
[bersekali tidak dipisahkan].

dalam al quraan telah dengan nyatanya
serta jelasnya mengajar cara kaedahnya
cium atau kucup
serta menjulang keris.
tara jumpa ka itu cerita berita kiasnya..

menjulang keris,
matanya tidak boleh ditarik keluar dari sarung
dan di hala @ ditalakan keatas.

itu disebutkan sebagai orang
yang berhajat atau memberitahu
yang mereka atau dia hendak
menderhaka atau hendak

on Setelah 1400 tahun oleh Neguai
Anonymous
on 7/19/19

Tuanku Putri Bandari Puti Reno Desma

assalammualaikum, sy ucapkan kpada semua keturunan pagaruyung. sy ingin meminta maaf dulu sebelum bicara. keturunan kita besar. memang benar keturunan kita ada di merata. sy nak lebih lanjut berkenaan saudara yg asal dr sultan yg lari ke malaysia . kemungkinan kita saudara yg dekat. asal usul sy dr sultan yg sama. cuma sy d minta rahsiakan kerana sebab-sebab tertentu. sy adalah cicit. arwah nenek sy pula ada 3 org abg yg sy tak pernah jumpa ada d indonesia. tp slepas arwah nenek sy meninggal ada seorang utusan dr indonesia mencari arwah nenek sy. setahu sy abg nenek sy d sn, seorang pemerentah, seorang saudagar dan seorang lg sy tak tahu. sy ceritakan sedikit tentang moyang sy. moyang sy memerintah sebagai sultan selama 25 tahun. lari ke melaysia kerana…… maaf rahsia. d sini kami hidup sebagai rakyat biasa. sy tahu kenapa bentuk atap istana kt tiga segi. sy juga tahu knapa tiang istana ada 99 batang yg berdiri tegak. dan sy minta jgn sebut berkenaan harimau. sebab klu kt sebut namanya mungkin dia akan berdiri d sebelah kita. sy sgt bersedih istana kita terbakar. sy juga teringin berjumpa sanak saudara yg berkaitan. sy juga teringin melawat istana kita d sana.
09:28

Besar kemungkinan yang dihapus itu adalah silsilah dari keturunan sultan Abdullah anak bungsu dari Sultan Abdul Hadis yang berhubungan dengan Sultan Muhammad Tongga, namanya Sultan Muhammad Saher yang merupakan ayah dari Abdul Hadis Mangkudum Sakti (Ladih).

Ladih memiliki seorang putri yang memiliki nama silsilah Tuanku Putri Bandari Puti Reno Desma yang juga keturunan dari Kusaimah. Kusaimah sendiri juga merupakan keturunan dari Sultan Muhammad Tongga yang dimakamkan dibelakang rumah kediaman ibu Kusaimah sendiri.

sedangkan makam-makam yang lain seperti makam Raja Iskandar,Raja Alif (Datuk Baselo),Perpatih Nansabatang dan Bundo Kanduang(Dara Jingga),Dara Petak, Indo Dewa,Indo Juita(nenek berkuku besi) dimakamkan di Lunang. Sultan Muhammad Yakub dan Yafas dimakamkan didusun Malepang, Sei Rumbai Tapan.

Sedangkan Abdul Hadis Sumanik dimakamkan di Alarambah, Tapan. Wassalam
09:35

selamat semuanya.. minta maaf mengganggu.. paling akhir saya dengar.. keturunan dari pagaruyung mencari keturunan saudara di sekitar melaka.. saya tidak pasti keturunan asal arwah datuk saya.. nama moyang saya haji idris dan datuk saya abdul hadi..(keturunan dri para ulama) izinkan saya menceritakan dari awal.. datuk dan nenek saya asalnya indonesia.. datuk dari minang.. nenek dari bugis.. dikurniakan 7 orang anak.. setelah membesar.. anak2 merantau termasuk datuk.. datuk menetap di malaysia.. di melaka.. nenek masih di indonesia bersama anak yang lain.. manakala 3 lagi anak menetap di melaka dan ibu saya menetap di seremban.. seingat saya.. semasa datuk meninggal dunia di pulau rupat/indonesia.. saya diziarahi saudara mara yang mengatakan saya mempunyai keturunan yang dirahsia kan.. saya tidak pasti.. kerana arwah datuk memang seorang yang berahsia.. semasa hidupnya dia di melaka.. dia selalu berada di masjid kampung ulu.. ramai yang pernah cuba memberitahu yang datuk asalnya dari keturunan dari minang.. tidak pasti samada diraja atau tidak..
09:37

Sebelum perang padri pecah pada tahun 1668 telah terjadi perjanjian antara Ahmadsyah dan belanda.

kalau seandainya belanda bisa mengalahkan kaum padri maka sebagian tanah minangkabau termasuk istana akan diberikan pada belanda dgn kejadian itu mangkudum sumanik mengosongkan istana benda” purbakala peniggalan raja minangkabau dibawa ke lunang tapan indra pura.

sementara harta benda seperti emas dititipkan kepada Sultan Abdul Jalil Rahmad Syah I yg berkedudukan di kelantan pada tahun 1773 terjadi hal yg sangat buruk di istana, semua orang yg ada di istana dibunuh dibukit biru dibelakang istana.

untung saja mangkudum sumaik bergerak cepat sehingga berhasil menyelamatkan anak dan cucung dari tuanku gadih gapuak ke lunang melalui lorong rahasia didalam istana.

TTD Tuanku Putri Bandari Puti Reno Desma

-Tuanku Putri Bandari Puti Reno Desma
09:45

SUMBER
lamanpahang.blogspot.com/2014/01/salasilah-keturunan-raja-alam-pagaruyung

Bukannya tak bijak

selamat; makanya; 

orang bangsa melayu ni,
bijak bukannya tak bijak,
dan sebab terlalu bijaklah yang menyebabkan mereka menyalahgunakan kebijakkan diri 
dan kebijakkan orang lain. 

sampaikan mereka sendiri tak tahu sejarah mereka sendiri,
sejarah orang lain apatah lagi.[pandai sebut je]. 

makanya; sebutan arab dan ajam;

mereka sebutkan setiap hari sebagai sebutan al sunnah,
dan apa ke bendanya,

rasa-rasanya mereka sendiri tak tahu maksud kepada sebutan itu.
[tiada kelebihan atas orang arab dari orang ajam,melainkan takwa]

lebih kuranglah maksudnya. 
makanya; 
yang dimaksudkan itu,
bukannya suruh tiru,
suruh tahu serta faham,
sapa pulok suruk ikut dan tiru macam orang arab tu
[jenis otak meraban je tak tentu pasai,
itu lah sebabnya].
orang bermarhaban[berselawat].
[tahu apa meraban tu,
meraban tu adalah otak dan hati yang kacau bilau]. 

orang ajak bertabli[berdakwah],
mereka jadikan diri tebelit[bercelaru]. 

makanya; kamus terjemahan banyak dalam pasaran,bacalah
[macam-macam jenis],
tak reti baca,tanyalah