-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20190818

Sejarah oh Sejarah

selamat; makanya;
sultan melaka ketiga;
adalah sultan muhammad shah[gelarannya],

anak kepada sultan jambi yang pertama,
dan menjadi menantu kepada parameswara,
dan dipahang dia di gelar suji dibilang.

dan tok mengkarak itu adalah adik beradik pupunya.

makanya;
dalam buku atau kitab sejarah ulama dulu itu telah dikiaskan,
tapinya jenis orang melayu ni jenis.....,
[mengaku sendirilah,
dan kami tak nak sebutkan].
[kononnya].

makanya;
sejarah tetap sejarah,
dan telah menjadi sejarah,
dan baik dan buruk kisahnya tetap sejarah juga,
tetap tidak boleh dipadamkan.
yang baik dijadikan tauladan,
dan yang buruk dijadikan sempadan.
dan jangan dijadikan seperti sebahagian perangai orang melayu,

tak kira apa,
membujur lalu melintang patah.
macam tak berugama,
tak beradat,
tak beradab dan
tak berilmu memasing diri tu.
[dengan al quraan habis dilanggarnya]
[salah guna ayat al quraan,
dan kalau al sunnah@ hadis,

lagilah pulaknya,
lintang pukang dia orang buatkan].

inshaallah.

on Setelah 1400 tahun oleh Neguai
Anonymous
on 7/27/19

2 comments:

Anonymous said...

selamat;

makanya; kuburnya kepada sultan melaka ketiga telah pun terjumpa[sultan muhammad shah],berpandukan coretan sejarah perjalanannya dan gelaran yang di gunakannya pada kali terakhir.inshaallah.[di dalam pahang,dan bukan di dalam kedah seperti di beritakan dahulu itu,maaf atas kekeliruan yang tersebut].[kuburnya tidak bertanda,menjadi tempat baringnya kerbau semata sahaja sekarang ini]hanyalah pokok menjadi penanda kepada nya.

makanya;setiap pemimpin ada kuburannya serta keluarganya,dan kebanyakan darinya tidak terjaga dan tidak diperdulikan oleh orang melayu sendiri,yang mengaku melayu dan waris kepada mereka,dan hanya gah dan ego kepada bangga bersejarah semata-mata sahaja.

makanya; perkuburan,tidak di bela dan tidak dijaga sempurna oleh orang melayu yang mengaku taat islamnya[tanah kubur menjadi harta yang dijual beli][alasannya mereka,kubur lama orang zaman dahulukala].wakafnya harta serta dana terhabis dengan perkara yang tak membawa kapada faedah.[joli dan membazir lah namanya tu].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; ibarat memdukung biawak hidup: tidak diketahuai apa dan mengapa orang melayu zaman ini suka sangat membuat kerja yang seperti di ibaratkan itu.[pembentangan kedua kalinya].

makanya; kalau membela anjing,itu bertujuan menjaga kebun atau harta benda,dan kalau membela kucing,itu bertujuan dahulunya menghalau dan menangkap tikus. dan sebaliknya mereka mendukung biawak hidup tanpa sebab dan tanpa tujuan tahu dan faham apa sebenarnya tujuan. faedah nya tiada,kena menanggung makannya pulok, dipandang sinis oleh orang, dan dalam fekah ia boleh mendatangkan ingkar kepada allah tanpa sengaja atau dengan sengaja.sama sahaja.hukumnya.

makanya; yang merosakkan manusia melayu adalah perbuatan tanpa ilmu tahu dan faham,hanya mengikut kata orang kerana takutkan sesuatu yang telah di heboh-hebohkan bagi tujuan menakutkan kepaercayaan serta keyakinan hatidiri manusia melayu.

makanya; yang merosakkan adalah melayu sendiri,dan yang dirosakkan adalah melayu sendiri.ramai sangat melayu yang seperti ibarat baling batu sembunyi tangan dan telunjuk berkait serta bengkok.[yang merosakkan ilmu sifat 20 dahulunya adalah orang melayu sendiri,dan sampai sekarang pun masih tidak dapat diperbetulkan pembelajaran kepada ilmu berkenaan]. sebab oarang melayu suka buat perbandingan sifat itu kepada allah.

orang melayu diberikan pinjaman menggukan sandaran atau bayangan sifat itu,sebaliknya menyalahgunakannya untuk merosakkan sesama melayu.[itu salah laku melayu kumpulan pertama,melayu kumpulan kedua sekarang ini pun sama nak ikut macam mereka itu.

inshaallah.