-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20190814

Pagar oh Pagar

selamat; makanya; 
harapkan pagar,pagar membawa rebah;

bila sudah kasi tukar itu pagar,
baru mereka tersentak,

itu dulu punya cerita,
kasi tau,sama mereka,

mereka kata itu lama punya pagar masih kukuh dan baik,
tara apa punya kita selalu tengok.
belakang cerita itu lama punya pagar sudah roboh 
sana tumbang sudah kasi hempap itu padi.

apa guna,
jadi, kasi tukar saja. 

makanya; 
itu lama punya pagar kata,
itu baru punya pagar tara gerenti;
sudah kena ganti, 
baru mau ceritakah.apa bikin loo. 

dulu orang ramai bagi nasihat,
tak mahu dengar,
mereka kata mereka pagar yang baik dan serba kukuh. 

makanya; 
memanglah dulunya baik serta kukuh,
tapi lama-kelamaan,
karat dan bubuk dah makan,

jadinya pagar dah rapuh dan reput,
pagar yang reput tak mahu di perbaiki,

lama-lama tumbang,
siapa nak guna lagi.
buang aje lah,dan ganti pagar baru.
[ dan pagar yang baru itu juga akan jadi rosak
jika tak terjaga dengan betul serta baik]

[lagi cepat kena ganti nanti]
baru tau. 

makanya; 
apabila diberikan amanah,
jaga lah betul-betul

2 comments:

Anonymous said...

selamat;

makanya; kalangan orang melayu,ramai yang suka sangat mengharamkan yang halal.[tak percaya ke?] lihat ni nak terang kan sikit;

makanya; bila berkelahi sesama anak beranak melayu,mereka dengan sepantas kilat akan mengeluarkan perkataan ini: aku tak halalkan,tak kira kepada apa pun;harta ke, selalunya harta duit keluarga yang mereka tak dapatlah. kadangkala sampai kepada tanah dan bumi yang tak pasal-pasal jadi mangsa. haram anak cucu ku memijak negeri ini.woi tuan dan merka tu dah mengambik alaih tugas tuhan ke[allah].mengharamkan yang halal dan manghalalkan yang haram.[haram jadah]jadah yang dapat nama buruk dan diharamkan[jadah tu apa?].

makanya; mengharamkan sesuatu kepada anak cucu cicit tu yang menyebabkan cucu cicit menjadi pekong dan buta kayu. mereka menjadikan ungkapan itu sebagai sumpahan tok nenek.[tak belajar ilmu sifat 20 ke memasing hatidiri].

makanya; cucu cicit tu pun satu dari halnya,apa ke nya ngekngok sangat yang pergi ikut ungkapan tu.dalam beberapa hal cucu cicit menjadi serba salah dan tak tahu nak buat keputusan. dah jadi ibarat; ditelan mati emak,di lueh mati bapak. konon takut dimakan sumpah[atau tulah].tulah kemendanya pun tak tahu.tulah itu hanya apabila manusia kufur kepada allah dan tiada niat untuk kembali kepada jalan yang lurus dengan sengaja atau saja-saja atau tidak sengaja,sama sahaja akibatnya dan hukumannya.

makanya; sesiapa dalam kalangan cucu cicit yang berakal perlulah rungkaikan dan lupuskan ungkapan yang dijadikan sumpahan tok nenek tu,dari menjadi lebih berkuasa dan lebih diagong-agongkan dari allah.

makanya; dengan merungkai ungkapan sumpah itu,dapatlah diperbetulkan salah faham dan salah laku tok nenek yang menyebutkan ungkapan tu.[kata lainnya;selamatkanlah tok nenek yang bersalah tu dari masok dalam neraka,barulah disebut menyambung siratulrahim dan berkeluarga namanya.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; kami masih mencari dan menunggu ungkapan atau katakunci dalam bahasa adat dan adab bagi di huraikan dan dirungkai selesaikan serta dilengkap sempurnakan ilmunya seperti yang di kehendaki menurut dalam al quraan serta al sunnah yang telah diperintahkan oleh allah untuk di selesaikan dan di sempurnakan susunan dan maksud kepada nya ungkapan dan kata kunci itu.

makanya; masih ada terlalu banyak ungkapan yang masih belum di selesaikan[yang tersuruk dan tersimpan] oleh pemegang amanah serta pertugas semasa yang sepatutnya telah lama dipersiapkan oleh mereka termasuk oleh pelapis.[ mereka sendiri tidak perasanpun dan tidak mengetahui akannya pun dan ada juga yang tak memperdulikannya pun],dari sebab mereka tidak memikirkan pun bagaimana hendak menyiapkan tugas bagi urusan yang sebegitu. hanyalah mereka mengatahui yang mereka adalah pemegang amanah bagi sesuatu perkara yang diwarisi dari tok nenek moyang mereka yang diperturunkan dari seorang kepada seorang sehingga kepada diri mereka itu.apa kerjanya entahlah.

makanya; dari sebab itu lah, ramai amat sangat yang bertanya kepada kami;apa tujuan dan matlamatnya buat urusan ini?:[ apa tak tanyakan pada rasulullah sendiri,soalan tersebut?][ ada berani ke?].

makanya; rasulullah telah menyatakan [lebih kuranglah maksudnya]:semoga,manusia yang selepas dari hari ini[di akhir zaman kelak] akan lebih memahami akan apa yang aku maksudkan.

makanya; kalau dah tak faham juga,nak digonakan.ubi keledek tetap ubi keledek,tak kan menjadi ubi kayu.tak gitu aturannya kaedah.

inshaallah.