-DUA KALIMAH SAHADAH-Dimanakah sandarannya? Apakah jawapannya? Bagaimanakah huraiannya?
SILA BACA KOMENT DAN TERBITAN YANG TERDAHULU UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT LEBIH LANJUT .

20190824

Pahala oh Pahala

selamat; makanya;
sebutan;
sedekah membersih dosa
dan menyuci akhlak, itu betul.

makanya;
sebutan;
tambah saham akhirat,
itu salah.

makanya;
hanya manusia yang tak beradab sahaja
yang berangan kepada pahala sebagai saham akhirat.

[bila masanya munusia ada syer saham dengan allah].

[dan bila masanya allah ada buka kaunter jualbeli di bursa saham].

[jangan main-main bercakap ikut sedap mulut,
itu menipu diri sendiri namanya].

makanya;
perbetulkan tanggapan
dan niat di hati kalau tak mahu
 jadi manusia yang dicelakakan. inshaallah.

on Setelah 1400 tahun oleh Neguai
Anonymous
on 7/25/19

5 comments:

Anonymous said...

selamat;

makanya; jauhari johore: peribahasanya; hanya jauhari yang mengenal manikam.

makanya; wajib menjadi manusia yang tahu serta faham dengan batas-batas sempadannya antara...; [darat dengan laut].kalau tak mahu di lambung ombak.barulah boleh bina rumah di tepi pantai.

makanya; tidaklah menjadi manusia yang syirik,kufur. dan celaka. atau jangan menjerumuskan diri ke lembah atau jurang api neraka.


inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; mengapa sebab kerananya fitnah, telah datang hamba allah mengadu kepada kami,dia di fitnah dari seluruh pelusuk sekeliling dalam negeri. kegilaan apa yang ter buku dalam hati manusia di malaysia zaman ini?[terutamanya orang melayu]. siapa?.!!!!!!.siapa ya?. yang datang mengadu tu?.

makanya; tetap akan sampai kepada pendengaran[pengetahuan] kami.[aibnya,benarnya,sejarahnya,niatnya,dan seluruh beritanya tuanpuan dan mereka-mereka itu. inshaallah].

makanya; kami akan semak serta siasat setiap aduan yang sampai kepada kami,walaupun dari alam yang jauh sekalipun. bagi mewakili rasulullah serta allah diatas muka bumi ini.inshaallah.

makanya; jangan risau lah.ibarat orang mesir mengadu kepada khalifah omar al khattab berkenaan jin pada sungai Nil menggangu pemhidupan harian mereka.[baca lah sejarahnya itu]. bergitu juga akan halnya urusan yang akan kami lakukan,sama serta serupa,tiada beza. izin kebenaran allah.inshaallah.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; yang sepatutnya manusia bergerak dari kelam ke terang terus ke faham,dan bukannya faham pergi ke terang berundur ke kelam.itu cari nahas namanya.

makanya; kalau belajar nak sijil dan ijazah,itu ilmu untuk cari makan semata.dapatlah apa yang hatidiri cita-citakan,dah itu yang hatidiri minta dalam solat dan doa mereka. dapatlah dua tiga gulung kertas sebagai bukti mereka ada pelajarannya.

makanya; kertas tu boleh bawak sebagai bukti ke masa di padang mahsar nanti?.tak boleh lah abang dan kakak. sebabnya tak ada apa-apa yang tertulis atas kertas tu.kosong, sekosong-kosongnya. yang tertulisnya dalam kitab hatidiri yang sentiasa dicatatkan oleh dua orang penulis tetap dikiri kanan hatidiri tu.

makanya; kitab itu di buka lama dahulu lagi,dan hanya akan di tutup apabila kiamat nanti.jadinya,panjanglah ceritanya tu nanti. kalau ada berani mengatakan kitab tu sebagai mitos,katakanlah. itu, kalau nak merasa di benamkan sampai ke lantai dapur neraka. tak ada sapa melarang.[dalam bab rukun iman].

makanya; jangan terpedaya dengan ego hatidiri tu. konon,konon,dan kononnya;kerana melayu,kerana allah,kerana islam,kerana rasulullah,dan kerana negara.[melayu tak kenal,allah tak kenal,islam tak kena, rasulullah tak kenal,dan negara pun tak kenal,macammana mengangkat dan menjulang tangan[tangan kosong].konon nak menjadi lilin,[lilin yang tak bernyala]bersimpan dalam gubuk buruk,bila tersedak baru perasan,lilinnya dah taih[tak boleh pakai ] sumbu dah buruk dan rosak. nak beli kedai dah tutup,hari dah jauh malam. maka kena pergi kekedai yang jauh dengan harga yang mahal,sampai kerumah hari dah kesiangan,tak berguna lagi lilin yang di beli,dapat letih le aje.[yang selebihnya cerita sambung lah sendiri].[sambungannya ada tercatat dalam al quraan serta al sunnah @ al hadis].

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; ada orang bertanya kepada kami berkenaan wali allah dan manusia keramat atau kubur orang keramat.

makanya; ini jawapannya: kami tak pernah jumpa dan tak pernah cari pun kubur orang keramat atau wali allah.yang kami jumpa adalah orang taman keramat dan orang kampung datuk keramat di kuala lumpur dan kampung sikamat dan kampung rahmat dekat[tak ingatlah kat negeri mana].

makanya; kalau kubur moyang-moyang dan tok nenek kami, memang kami cari,dan ada yang jumpa dan ada yang mesih tak terjumpa lagi.

makanya; mencari kubur orang keramat dan wali allah. itu,kami tak tahu untuk sebab tujuan apa,dan kalau mencari kubur moyang serta tok nenek kami, itu kami tahu dan faham untuk tujuannya.

makanya;kalau tuan dan mereka nak mencari bagi kerja tak bertujuan dan tak berfaedah,silakan,kami tak mahu terlibat,dalam kerja buang masa seperti itu.

makanya; siapa dan dimananya manusia yang dicari oleh kami,itu ada arahan yang tertulis dalam al quraan akan kias kilafnya perintah. kami cari,kami jumpa berpandukan sejarah perjalanan mereka dan kias yang mereka tinggalkan kepada pemegang amanah.

inshaallah.

Anonymous said...

selamat;

makanya; hari,[25/8/2019],kami telah pergi melawat beberapa tanah perkuburan di kawasan chenor;.....,dan kami jumpa beberapa kubur yang kami kena cari disana.kubur kepada[raja] melukut ditepi gantang,kubur abdullah kancil,kubur nenek segumpal,kubur sultan delhi beserta nakhoda,mualim mekkah dan ahli keluarga mereka yang datang menunaikan sabda sunnah rasulullah saw,kubur sekumpulan ahli dan keluarga dari istana kerajaan samudera pasai,dan kubur tok imam sulung,tengku yusuf dan beberapa orang lain lagi.[kubur mereka tak diambik hal pun oleh orang ramai setempat dan ahli waris mereka,cerita je cari kubur orang keramat].[tahu dan kenalnya tidak juga].

inshaallah.